Van de week m'n derde SSD gekocht. Ik heb nu een zowat twee jaar oude Intel X25 (80Gb), een Crucial M4 (128 Gb) uit juli en nu weer een Crucial M4 (128 Gb). Op de nieuwste SSD heb ik FSX gezet (gekopieerd vanaf de oude M4). Nu leek het me dat het laden van FSX wat trager ging dan vanaf de oudere M4 (waarop 'ie dus eerst stond), dus leek het me een goed idee om de boel ff te testen.
Van links naar rechts Intel, M4 juli, M4 november.
Het valt me op dat:
1. de Intel trager lijkt te zijn dan toen ik 'm net had;
2. de nieuwe M4 op alle fronten sneller is dan de oude M4 en hier en daar nogal veel zelfs.
Ik gebruik Windows 7 64 bit en heb AHCI aan: dan hoef ik toch helemaal NIETS te doen om de performance op peil te houden...? Of moet ik toch zo nu en dan een of andere app erover heen laten gaan om de performance weer op te krikken? Of zit het verschil in de beide M4 misschien in onderhand verbeterde hardware/firmware (whatever)...?
De M4 hangen trouwens aan de 6 Gb poorten van m'n P8Z68-V: dat maakt dus echt wel een heel verschil!
Wel gek dat ik dacht dat de nieuwe M4 minder presteerde terwijl hij sneller is... Misschien komt het doordat ik FSX heb gekopieerd van de ene naar de andere SSD en had ik beter de boel opnieuw kunnen installeren... FSX laadde ALTIJD, no matter what, in zo'n 6 seconden, en nu is het STEEDS zo'n 10 tot 12 seconden... is toch gek, niet...?