Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandy bridge is altijd 2x SATA3 + 6x SATA2 (of was het 4x? Maar dat maakt in een laptop weinig uit). De dell verkopers weten dat helaas niet van elke notebook in hun assortiment...

Geheugen mixen maakt overigens niet uit, sowieso ondersteunt de boel tot 1333mhz (met deze CPU) en ten tweede is het verschil tussen werkend dual channel en single channel in de doorsnee applicatie zo klein dat je het nevernooit gaat merken. Ik kan me in de jaren GoT maar 1 topic herrineren waar niet het goedkoopste RAM werd aangeraden, en dat was \[i7/Xeon] bedrijfskritische CAD-applicatie, en dat is niet bepaald van toepassing op de gemiddelde consument (jij dus)...

Het verschil tussen de SSD's is niet erg groot zoals ik al zei. Ik zou persoonlijk de M4 nemen omdat die goedkoper is (en ik hoef geen gratis game), maar het zijn allebei de best mogelijk keuze imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:11:
Ik zou persoonlijk de M4 nemen omdat die goedkoper is (en ik hoef geen gratis game), maar het zijn allebei de best mogelijk keuze imo..
Doel jij op de Samsung met die gratis game? Voor zover ik begreep geldt die actie alleen voor Noord-Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht te horen dat je bij de intel een gratis game kreeg.. Ik weet het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.informatique.nl/artset/000730/
actieschijf 320 120GB bestellen - check bestelling:
Intel 320 Series 120GB 2.5" SATA2 Retail 149,95
Intel Game Voucher Battlefield 3
Gratis Game: Trackmania Canyon

[ Voor 13% gewijzigd door Gianni Rombios op 27-11-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
SilentNL schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:25:
ik weet dat dit niet mac forum is, maar aangezien ik wel geïnteresseerd ben in een SSD (maybe M4) voor mijn MBP 5,1 (uit eind 2008) vroeg ik mij nog 1 ding af:
Max van de MBP is 3gbit/s, SATA-3 is nog steeds mogelijk door auto-negotiation en zelfde aansluiting toch?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens het idee dat die snelheidsverschillen leuk zijn voor benchmarks en zo, maar in de praktijk... Ik vraag me af of je echt het verschil merkt tussen een 320 en een M4...? Ik heb twee M4's en een oudere Intel X25: die is volgens de benchmarks hier en daar half zo snel, maar wat is half zo snel is half snel al supersnel is...? ;) Mijn nieuwste M4 is volgens de benchmark sneller dan m'n oude M4, maar ik ben 'm gaan testen omdat ik dacht dat 'ie langzamer was... ;)

Ik heb het dan natuurlijk over SSD versus een vergelijkbare SSD: het verschil tussen een SSD en een HD is natuurlijk UITERMATE merkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 00:11:
Sandy bridge is altijd 2x SATA3 + 6x SATA2 (of was het 4x? Maar dat maakt in een laptop weinig uit). De dell verkopers weten dat helaas niet van elke notebook in hun assortiment...

Geheugen mixen maakt overigens niet uit, sowieso ondersteunt de boel tot 1333mhz (met deze CPU) en ten tweede is het verschil tussen werkend dual channel en single channel in de doorsnee applicatie zo klein dat je het nevernooit gaat merken. Ik kan me in de jaren GoT maar 1 topic herrineren waar niet het goedkoopste RAM werd aangeraden, en dat was \[i7/Xeon] bedrijfskritische CAD-applicatie, en dat is niet bepaald van toepassing op de gemiddelde consument (jij dus)...

Het verschil tussen de SSD's is niet erg groot zoals ik al zei. Ik zou persoonlijk de M4 nemen omdat die goedkoper is (en ik hoef geen gratis game), maar het zijn allebei de best mogelijk keuze imo..
-
Ok dan ga ik voor gewoon standaard 1333 Mhz geheugen en houd ik het door dell geinstalleerde geheugen er ook in. Nu maar hopen dat Dell de gemakkelijk bereikbare slots vrij houdt en het door henzelf geplaatste geheugen in de veel lastiger bereikbare slots ze. Anders moet ik de halve laptop uitelkaar schroeven....
-
Verder lees ik op diverse fora dat de m17xr3 problemen heeft/had met SATA3 ondersteuning... Dit zou komen door de chipset op het mobo van intel. (http://forum.notebookrevi...ue-always-sata-6gb-s.html) We zijn inmiddels wel een paar maandjes verder natuurlijk dus wellicht dat Dell dit probleem inmiddels getackeld heeft. Toch zoek ik niet heel graag mn problemen op. Dus wat zou het verschil in prestatie zijn tussen de intel 320 (SATA2) en de m4 (SATA3) in de praktijk gemeten, geeft het een duidelijk merkbaar verschil ?

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 09:33:
Ik heb trouwens het idee dat die snelheidsverschillen leuk zijn voor benchmarks en zo, maar in de praktijk... Ik vraag me af of je echt het verschil merkt tussen een 320 en een M4...?
Waarschijnlijk alleen tijdens het kopieren van files. Tijdens wat zwaarder multi tasken is het verschil rond de 15%, 't is maar de vraag of iemand dat kan merken zonder stopwatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Badderbeest schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:11:
Verder lees ik op diverse fora dat de m17xr3 problemen heeft/had met SATA3 ondersteuning... Dit zou komen door de chipset op het mobo van intel. (http://forum.notebookrevi...ue-always-sata-6gb-s.html)
Dat is inderdaad zo. Er is (of was?) maar een slot waar sata3 goed werkt. Dus als het niet werkt: wissel de 2 schijven om. Ik dacht echter dat het niet-werkende slot standaard wordt gebruikt door de harde schijf. Dat levert dus geen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Verwijderd schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:47:
[...]

Dat is inderdaad zo. Er is (of was?) maar een slot waar sata3 goed werkt. Dus als het niet werkt: wissel de 2 schijven om. Ik dacht echter dat het niet-werkende slot standaard wordt gebruikt door de harde schijf. Dat levert dus geen problemen op.
-
Ok maar hoe moet ik het ongeveer zien qua snelheid ? (hoe je het in de praktijk ervaart)
-
Als een 5400 rpm HDD 100% is
Dan is een 7200 rpm HDD 120% ?
De intel 320 (SATA2) 500% ?
De crucial m4 (SATA3) 700% ?
-
Even om het een beetje in perspectief te zien zonder al te veel in te gaan op details :+

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Badderbeest schreef op zondag 27 november 2011 @ 12:18:
[...]

-
Ok maar hoe moet ik het ongeveer zien qua snelheid ? (hoe je het in de praktijk ervaart)
-
-
Even om het een beetje in perspectief te zien zonder al te veel in te gaan op details :+
Als je gaat kijken hoe je de snelheid bij normaal gebruiksdoeleinde zou ervaren dan is het eigenlijk als volgende:

Een 5400 rpm HDD = 100%
Dan is een 7200 rpm HDD 120%
De intel 320 (SATA2) 300%
De crucial m4 (SATA3) maar 310-325%

De overstap van HDD naar SSD is natuurlijk wel een enorme wereld van verschil.
Maar SSD's verschillen niet veel van elkaar als je kijkt naar real life desktop performance... De verschillen zijn namelijk vaak maar millisecondes.

Ga je enorme belastingen of taken uitvoeren, dan zou een snellere drive een voordeel hebben. Maar in algemeen desktop gebruik niet.

Wat ga je allemaal met je laptop doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 27-11-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
[...]

-
-
-
De snelheden die ik uit een SSD haal zijn hier te vinden. Dat zijn dus de gevoelsmatige opstartsnelheden en zoals je ziet zijn die veel sneller. Onderling tussen de SSD's zul je daar het verschil niet meer in merken. Het verschil is er wel, maar het is zo weinig dat je het niet werkt en zeker niet ivm een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
[...]
-
-
Dat klopt niet hoor. Er zijn maar heel weinig dingen die een M4 6x zo snel doet als een 7200rpm hdd.

Over het algemeen zijn SSDs zo'n 3x sneller met applicaties opstarten. Voor meer voorbeelden:
http://www.laptopmag.com/review/storage/intel-ssd-320.aspx
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6071&p=2

En als je met hibernate werkt, voldoende geheugen hebt en je meest gebruikte applicaties open laat staan wordt het verschil tussen SSD en HDD moeilijk (onmogelijk) te merken tijdens normaal/licht gebruik.

Een SSD kan een flink verschil maken maar het ligt aan het gebruik hoe merkbaar het is.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 27-11-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:24:
[...]

Dat klopt niet hoor. Er zijn maar heel weinig dingen die een M4 6x zo snel doet als een 7200rpm hdd.

Een SSD kan een flink verschil maken maar het ligt aan het gebruik hoe merkbaar het is.
Ik had laatst een testje gedaan met m'n muzieksoftware. Als ik samples laadt in Kontakt duurt het 50 seconden als ik een bepaalde patch laadt van m'n 7200rpm HD: de M4 laadt dezelfde patch in 7 seconden. En dan heb ik het nog over een kleine patch ook. Da's dus 7x sneller. En hoe groter de patch, hoe groter de tijdswinst. Ik heb geen zin om het te testen omdat ik dan gigabytes moet kopieren en dingen dubbel moet laden, maar ik heb bijvoorbeeld een gesampelde bass die via de HD (toen ik nog geen SSD's had) zo'n anderhalve minuut bezig was met laden: vanaf de M4 is de bass in 10 seconden geladen. Let wel: toen ik 'm van de HD laadde, had ik nog m'n oude pc, dus dat scheelt natuurlijk ook. Maar voor iemand die muziek maakt, is de SSD in ieder geval de hemel op aarde. ;) Man, man, man, ik zou niet meer terug willen...!!!

Ik speel ook veel FSX en dan merk ik wel dat het laden altijd wat sneller is, maar het verschil is mischien dan dat het twee keer zo snel gaat of in ieder geval elke keer even snel.

Het hangt dus inderdaad totaal van het gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja d'r zijn best wel situaties te bedenken waar de SSD 7x sneller is, het zijn er echter maar heel weinig.

Hier een vergelijking tussen een Vertex tegen een 5400(!) rpm laptop schijf.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/3741/good-apps.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/3741/more-good-apps.png
http://www.anandtech.com/show/3741/asus-u30jc-ssd/2

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 27-11-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ok, maar wat zou een reele tijdswinst zijn tussen de m4 en intel 320 ? bij normaal dagelijks gebruik

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Badderbeest schreef op zondag 27 november 2011 @ 18:59:
Ok, maar wat zou een reele tijdswinst zijn tussen de m4 en intel 320 ? bij normaal dagelijks gebruik
Nauwelijks merkbaar. Zie deze review. Qua real world performance is de Intel 320 over het algemeen vergelijkbaar met de V+ 100.

Dezelfde vraag had ik trouwens al beantwoord.
Philflow schreef op zondag 27 november 2011 @ 11:26:
[...]
Waarschijnlijk alleen tijdens het kopieren van files. Tijdens wat zwaarder multi tasken is het verschil rond de 15%, 't is maar de vraag of iemand dat kan merken zonder stopwatch.

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 27-11-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

ow ok daar had ik overheen gelezen denk ik (Excuus). Dan ga ik maar voor de intel, is een paar tientjes goedkoper en je krijgt er BF3 bij.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
En nog een tweede spel. Mooie deal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Laatst online: 12-09 18:16
Ik ben ook van plan mijn eerste SSD aan te gaan schaffen.

• Wat voor systeem heb je nu?
Intel i5 2500k, Gigabyte Z68XP-UD4, 8GB geheugen

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Normaal internet, office en game gebruik.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Rond de 150 euro, mag iets meer worden als het het waard is.

Nu heb ik vanmiddag heel wat reviews en ervaringen etc. gelezen en ik denk dat het een keuze wordt tussen de Crucial m4 of de nieuwe Samsung 830. Mijn voorkeur gaat uit naar de Samsung, (heb veel producten van Samsung met bijbehorende goede ervaringen). Tenzij iemand mij kan overtuigen om de wat goedkopere Intel te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:15
Het enige dat ik kan inbrengen tegen de 830 is dat deze zich nog niet bewezen heeft, ik denk hierbij vooral aan de firmware. Aan de andere kant heeft Samsung zich in het verleden wel bewezen, dus de kans is groot dat dat wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 14-08 09:13
Philflow schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:30:
Ja d'r zijn best wel situaties te bedenken waar de SSD 7x sneller is, het zijn er echter maar heel weinig.

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat mag dan zo zijn, toch is je snelheidsbeleving een stuk hoger. Je haalt naar je idee echt een bottleneck weg, en het verschil in het opstarten tussen programma's merk je echt goed. Zeker programma's als chrome e.d. zijn heerlijk met een SSD. Het is echt de grootste upgrade die je voor je systeem kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Philflow schreef op zondag 27 november 2011 @ 16:30:

[afbeelding]
[afbeelding]
Het is jammer dat dit niet gedaan is met een 7200 schijf. Toch denk ik dat dat niet heel veel verschil had gemaakt omdat de random acces daardoor amper verbeterd.

Verder vind ik de graphs juist bijzonder overtuigend om een ssd te nemen in een laptop. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Help!!!! schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:05:
[...]
Verder vind ik de graphs juist bijzonder overtuigend om een ssd te nemen in een laptop. :)
De reden dat ik het postte was te laten zien dat de dingen wel sneller gaan, maar meestal geen 6x of 7x sneller, zelfs t.o.v. een 5400rpm drive.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 28-11-2011 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:45
mijn laptop heeft de volgende Moederbordchipset : Intel Mobile HM65.

Als ik dan zoek of dit sata 2 of 3 heeft kom ik op het volgende :

Serial ATA (SATA) 6 Gb/s and 3 Gb/s

High-speed storage interface supporting up to 6 Gb/s transfer rate for improved data access. Provides up to 6 SATA ports at 3 Gb/s with up to 2 ports supporting 6 Gb/s transfer rates. (http://www.intel.com/cont.../mobile-chipset-hm65.html)

Betekent dit dat er 2 sata 3 poorten opzitten? of dat dit optioneel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
In de VS geeft Intel nu korting op 320 ssd's

http://us.ncix.com/produc...acture=Intel&promoid=1055

Met korting komt de prijs uit op iets van 80 euro voor een 120 GB intel ssd. Dan wordt het wel erg aantrekkelijk, maar helaas betalen we hier nog ongeveer het dubbele....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
JimmyJoness schreef op maandag 28 november 2011 @ 11:12:
Betekent dit dat er 2 sata 3 poorten opzitten? of dat dit optioneel is?
Ja 2x SATA 600 a.k.a. SATA III.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Met die mail-in rebate korting zou je uitkomen op $110 dollar. Eigenlijk zou je vanuit ons perspectief daar nog (VAT/BTW )bij moeten rekenen en dan zit je rond de $130. Grof geschat zou dat bij ons uitkomen op de 90-100€. Best een nette prijs voor een 120Gb Intel 320 SSD.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 20:22

wontcachme

You catch me? No you wont

Aangenomen dat ik de HDD klepjes open krijg van mijn laptop wil ik een SSD gaan kopen. Ik zal even de info geven aan de hand van de TS.

• Wat voor systeem heb je nu?
HP DV8 1080ED (zie signature)

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Home Premium 64bit
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Ik speel veel World of Tanks. Ik gebruik de laptop voor alles eigenlijk. Mits de video het toelaat wil ik BF3 gaan proberen
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
€0 tot €200 ongeveer. Iets meer is niet erg

Zelf neig ik naar de M4 & Intel 320 serie, maar ik heb 0,0 verstand van SSD's en heb het nooit gevolgd :+

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Systeem:
Asus M4A89GTD Pro
Amd Phenom II X6 1055T
Kingston 8 GB DDR3
Windows 7 x64

Ik gebruik mijn systeem voor zo'n beetje alles. Heel af en toe een game maar niet veel. Mijn data staat op 2 normale schijven.

Ik wil een SSD van 120 GB aanschaffen met een budget van 140 euro. Ik had zelf de OCZ Agility 3 120GB in gedachten. Ik lees echter bij sommige revieuws dat deze enkele kwaaltjes (kan) hebben zoals BSOD etc.

Is dit een goede keuze of is er een beter alternatief?

[ Voor 17% gewijzigd door VulcanRaven op 28-11-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
VulcanRaven schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:41:
Is dit een goede keuze of is er een beter alternatief?
Intel 320, net zo snel in de praktijk: reviews: OCZ Agility 3: goede raad is duur
Veel degelijker.
2 gratis games.

Of, als je meer wil uitgeven: Crucial M4.
wontcachme schreef op maandag 28 november 2011 @ 13:24:
Zelf neig ik naar de M4 & Intel 320 serie
Beide prima keuze. 2 gratis spellen bij Intel momenteel.

[ Voor 24% gewijzigd door Philflow op 28-11-2011 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Hmmm, dat 2e gratis spel zie ik nergens hoor. Vandaag besteld, krijg er alleen BF3 bij...

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat 2e gratis spel ook alleen in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
informatique.nl
Totaal

320002 Intel 320 Series 120GB 2.5" SATA2 Retail 169,00 169,00
999175 Intel Game Voucher Battlefield 3 0,00 0,00
879455 Gratis Game: Trackmania Canyon

Helaas wel de prijs verhoogd naar 169,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Bedankt nog allemaal voor de hulp. Dit topic geeft echt een schat aan informatie en de hulp is erg fijn! Ik heb besloten dat ik nog maar even wacht met aanschaffen. Eerst maar even 8GB in mijn laptop en een complete schone installatie (ipv SnowLeopard -> Lion). Daarmee even de tijd uitzingen totdat de SSD's wat meer in mijn straatje liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Oyster schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:16:
Bedankt nog allemaal voor de hulp. Dit topic geeft echt een schat aan informatie en de hulp is erg fijn! Ik heb besloten dat ik nog maar even wacht met aanschaffen. Eerst maar even 8GB in mijn laptop en een complete schone installatie (ipv SnowLeopard -> Lion). Daarmee even de tijd uitzingen totdat de SSD's wat meer in mijn straatje liggen. :)
Voor de Macbook Pro vind ik de Momentus XT ook een erg mooie oplossing. Dan kun je gewoon je DVD drive houden. Helaas zijn de prijzen nu wel erg hoog maar dat zal over een paar maanden anders zijn denk ik.

Dan kun je een 750GB HDD met 8GB SSD cache nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 21:53:
informatique.nl
Totaal

320002 Intel 320 Series 120GB 2.5" SATA2 Retail 169,00 169,00
999175 Intel Game Voucher Battlefield 3 0,00 0,00
879455 Gratis Game: Trackmania Canyon

Helaas wel de prijs verhoogd naar 169,-
-
Hmmm, ik heb hem gekocht voor 152,- incl. BF3 ZONDER trackmania Canyon. BF3 is me nog wel 2 tientjes waard. Maar Trackmania canyon is mij persoonlijk geen 17 euro waard ;)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 22:22:
[...]

Voor de Macbook Pro vind ik de Momentus XT ook een erg mooie oplossing. Dan kun je gewoon je DVD drive houden. Helaas zijn de prijzen nu wel erg hoog maar dat zal over een paar maanden anders zijn denk ik.

Dan kun je een 750GB HDD met 8GB SSD cache nemen.
Dat dacht ik ook. Totdat ik dit nieuwsbericht zag:
nieuws: Seagate introduceert snellere Momentus XT-schijf
De adviesprijs voor de 750GB-versie is 245 dollar.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Maakt het veel verschil als ik een 64GB op de SATA 3 aansluit en deze als SRT ga gebruiken op mn HDD die op een SATA 2 is aangesloten.

Of kan ik dan beter de HDD gewoon op de SATA 3 laten staan en geen SRT gebruiken

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:51:
[...]

Intel 320, net zo snel in de praktijk: reviews: OCZ Agility 3: goede raad is duur
Veel degelijker.
2 gratis games.

Of, als je meer wil uitgeven: Crucial M4.
Bedankt voor de tip! Als ik even snel in de pricewatch kijk dan is deze een stukje duurder en heeft (op papier) een stuk mindere specs. Ik heb het dan over deze http://tweakers.net/price...320-120gb.html#tab:prices

Ik wil best een paar euro meer uitgeven als dit het waard is. Of kloppen de specs in de pricewatch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:39
Ik zit nu ook te kijken naar de Intel 320 (120 GB), en nu vraag ik me af wat nou het verschil is tussen
http://www.informatique.n...tel-320-series-120gb.html
en
http://www.informatique.n...-series-120gb-retail.html

Volgens dit bericht is de tweede de reseller versie met een aantal extra's (bracket, kabeltje waarschijnlijk?). Ik ga er van uit de ze technisch identiek zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Philflow schreef op maandag 28 november 2011 @ 17:51:
Beide prima keuze. 2 gratis spellen bij Intel momenteel.
Thanx. Ik neig zelf meer naar de Intel op dit moment. Momenteel heb ik 100GB in gebruik op de laptop met alle games op een andere schijf. 120GB zal dan niet genoeg zijn en 256GB van de M4 is weer overkill. Dan blijft de intel over. Ook heb ik geen Sata III en verwacht dat ik dat ook niet snel zal krijgen.

Moet je trouwens de SSD maar 80% gebruiken? Dus bij een 160GB SSD partitie maken van 140GB en de rest openlaten of is dat al achterhaalt?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Hoeft niet, je verhoogt de levensduur er mee, maar aangezien die al gruwelijk lang is zou ik die 20 GB gewoon zelf pakken (tenzij je die écht niet nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Ik heb al 2,5 jaar gewoon de volle 80GB van mijn Intel X25-M in gebruik als partitie, ik dacht altijd dat ik daar dan x% van vrij moest laten!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Het beste zet je de SSD idd niet helemaal vol (dit is wat anders dan onderpartitioneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

wontcachme schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:35:
[...]

Thanx. Ik neig zelf meer naar de Intel op dit moment. Momenteel heb ik 100GB in gebruik op de laptop met alle games op een andere schijf. 120GB zal dan niet genoeg zijn en 256GB van de M4 is weer overkill. Dan blijft de intel over. Ook heb ik geen Sata III en verwacht dat ik dat ook niet snel zal krijgen.

Moet je trouwens de SSD maar 80% gebruiken? Dus bij een 160GB SSD partitie maken van 140GB en de rest openlaten of is dat al achterhaalt?
-
Tsja hoeveel ruimte heb je nodig...
-
Als ik uitga van het volgende;
-
Windows 7 = 20 Gb
Office 2010 = 3 Gb
Adobe Acrobat Pro extended = 2,5 Gb
Adobe Photoshop = 1 Gb
Autodesk Autocad 2012 = 2 Gb
Diverse kleine sofware = 10,5 Gb (naar mijn idee ruim bemeten)
Battlefield 3 = 15 Gb
Call of Duty MW3 = 16 Gb
Anno 2070 = 9 Gb
Kleine hoevelheid data = 6 Gb
----------------------------------------------
Totaal 80 Gb
-
Uitgaande van de intel 120 gb heb je dan nog 40 gb ruimte over...... Hoeveel wil je erop zetten.... natuurlijk kun je nog 1000 software dingen verzinnen om erbij te zetten... Maar hoeveel heb je ECHT nodig. En welke software kun je ook wel op de HDD zetten ? imo is voor 99,9% van alle gebruikers 120 Gb ruim voldoende. :)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
VulcanRaven schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 10:44:
[...]
Bedankt voor de tip! Als ik even snel in de pricewatch kijk dan is deze een stukje duurder en heeft (op papier) een stuk mindere specs. Ik heb het dan over deze http://tweakers.net/price...320-120gb.html#tab:prices

Ik wil best een paar euro meer uitgeven als dit het waard is. Of kloppen de specs in de pricewatch niet?
Heb je de link wel gelezen die ik voor je had opgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Badderbeest schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 14:59:
[...]

-
Tsja hoeveel ruimte heb je nodig...
-
Als ik uitga van het volgende;
-
Windows 7 = 20 Gb
Office 2010 = 3 Gb
Adobe Acrobat Pro extended = 2,5 Gb
Adobe Photoshop = 1 Gb
Autodesk Autocad 2012 = 2 Gb
Diverse kleine sofware = 10,5 Gb (naar mijn idee ruim bemeten)
Battlefield 3 = 15 Gb
Call of Duty MW3 = 16 Gb
Anno 2070 = 9 Gb
Kleine hoevelheid data = 6 Gb
----------------------------------------------
Totaal 80 Gb
-
Uitgaande van de intel 120 gb heb je dan nog 40 gb ruimte over...... Hoeveel wil je erop zetten.... natuurlijk kun je nog 1000 software dingen verzinnen om erbij te zetten... Maar hoeveel heb je ECHT nodig. En welke software kun je ook wel op de HDD zetten ? imo is voor 99,9% van alle gebruikers 120 Gb ruim voldoende. :)
Ik zit qua games rond de 40/50Gb. Dan nog windows, wat losse apps, random games en mijn user account en ik zit rond de 100Gb. Zal eerst eens kijken hoe ik handig mijn useraccount kan verplaatsen. Daar zit ook een kleine 20GB aan spul in.

EDIT: gevonden. Nu eens alles gaan optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Mja, Ik denk dat als je goed oplet wat de pc waar opslaat je best wat ruimte kan besparen. Programma's zijn natuurlijk vaak al uit zichzelf geneigd hun bestanden lekker in hun eigen root op te slaan. Maar das natuurlijk magnietistverboten op de SSD :P

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-02 21:36
Ik heb niet echt een aankoopadvies nodig, maar ik kan van mijn oom een OCZ vertex 2 120gb kopen, €100 is toch een goede deal of zit ik dan te hoog/laag. Schijf is niet eens gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Als je aan 80GB genoeg hebt zou ik liever een Intel 320 nemen (OEM). Is net afgeprijsd naar onder de 90 euro. pricewatch: Intel 320 80GB
120GB voor 100 euro is natuurlijk erg goedkoop, maar de vertex2 is de minst betrouwbare schijf die er is (en inmiddels ook één van de langzamere).

[ Voor 26% gewijzigd door Gianni Rombios op 30-11-2011 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Gianni Rombios schreef op woensdag 30 november 2011 @ 06:14:
Als je aan 80GB genoeg hebt zou ik liever een Intel 320 nemen (OEM). Is net afgeprijsd naar onder de 90 euro. pricewatch: Intel 320 80GB
120GB voor 100 euro is natuurlijk erg goedkoop, maar de vertex2 is de minst betrouwbare schijf die er is (en inmiddels ook één van de langzamere).
-
Als je je SSD gebruikt om je OS op te draaien is het wel fijn als je een betrouwbare SSD hebt...

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
The Undertaker schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 10:30:
Voor mij gaat het de 128GB Samsung 830 worden (boven de M4).

Het enige waar ik nog over twijfel is de aanschaf van een SATA3 uitbreidingskaart omdat mijn moederbord alleen SATA2 heeft. Ik vraag me af hoeveel ik hiervan zou gaan merken in de praktijk, mijn workstation wordt met name gebruikt voor Photoshop, Autocad, videobewerking.
De uitbreidingskaart voor mijn moederbord is 120 euro extra, iets wat ik ook aan een 256GB versie zou kunnen spenderen. Al verwacht ik met de 128GB versie genoeg ruimte te hebben ikm de 24GB intern geheugen
The Undertaker schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 22:04:
We praten hier over een ASUS PIKE kaart die op een ASUS Z8PE-D18 geprikt kan worden. Deze maakt gebruik van de LSISAS2008, PCI Express to 8 port 6Gb/s SAS controller controller. ;)

Een nieuw moederbord met SATA3 gaat ruim 500 euro kosten dus is NIET goedkoper!
Om hier even op terug te komen, loont het om die PIKE kaart aan te schaffen zodat ik SATA3 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:07
Ik zag het ook net deze morgend. Dus meteen maar een besteld zodat mijn Vertex 2 60GB buiten kan ;)
De enige die soortgelijk geprijsd is én een recent model is, is deze: pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB
Helaas kan ik niet meteen vinden welke controller er gebruikt wordt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Malantur schreef op woensdag 30 november 2011 @ 16:57:
[...]

Ik zag het ook net deze morgend. Dus meteen maar een besteld zodat mijn Vertex 2 60GB buiten kan ;)
De enige die soortgelijk geprijsd is én een recent model is, is deze: pricewatch: Kingston SSDNow V200 128GB
Helaas kan ik niet meteen vinden welke controller er gebruikt wordt.
De Jmicron JMF66x Controller is de enige optie... Over deze controller is zo goed als niks bekend, er zijn ook geen benchmarks bekend van de V200.

Maar ik moet zeggen, als de prijzen van de V200 nog wat rooskleuriger worden. Dat Kingston misschien weer de titel, "beste" budget SSD kan krijgen. Mits de betrouwbaarheid en algemene prestaties in orde zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 30-11-2011 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knight-Rider
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 19:19
Even over de tevredenheid over mijn SSD.
Hier nog steeds tevreden over mijn Vertex 2 120Gig die nog steeds 100% lifespan aangeeft.
Dit natuurlijk wel zoveel mogelijk getweaked kwa schrijfacties op de SSD.
Zoals mijn temporary internet files en meeste temp files gaan op een HDD.
Ik heb deze SSD vanaf begin dit jaar en de firmware heb ik hetzelfde gelaten namelijk v1.25
Geschreven data 2.8TB
Gelezen data 5,3TB
Wat in totaal 226 dagen bedrijfstijd heeft verduurd.
Valt op zicht wel mee, terwijl de pc elke dag aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik heb vergelijkbare cijfers alleen wel nieuwste firmware en 14 maanden oud. 34nm versie gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-12-2024

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Dat is een best een mooie prijs, iemand enig idee waarom deze ineens 20+ euro goedkoper is geworden? Is dit tijdelijk (Pricewatch spam)? Worden de 120GB's ook goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Het lijkt me een foute prijs, als je doorklikt krijg je geregeld een hogere prijs te zien. Het verschil is niet al te groot en de kans dat het lukt voor die lage prijs lijkt me redelijk groot. Ik denk dat de prijs vrij snel weer gecorrigeerd zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Het zijn wel 5 verschillende shops met goede ratings die om en nabij deze prijs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Alleen 4allshop en Databyte hebben nog een lage prijs (even doorklikken naar de site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat het een fout is... Met al die gratis games de laatste tijd kan er niets veel anders gebeuren dan een prijsverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Bij 4allshop hebben ze 3 verschillende prijzen staan voor de 80Gb

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2011 @ 01:24:
Ik denk niet dat het een fout is... Met al die gratis games de laatste tijd kan er niets veel anders gebeuren dan een prijsverlaging.
-
Daar ga ik ook van uit ja, is ook in lijn met de prijzen in de VS

[ Voor 6% gewijzigd door Badderbeest op 01-12-2011 08:15 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

De goedkoopste intel 320 is nu weer 106,50, was dus blijkbaar toch spam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:07
Ik heb nog geen mail van Micro Mail Zeewolde om het order van hun kant te annuleren. Dus afwachten en we zullen zien wat ervan komt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik kwam zonet dit interessante onderzoek tegen:
Results of one month of testing 13, Vertex 3's with 2.15 firmware

Dat zijn harde cijfers. Bevestigd maar weer dat je momenteel nogsteeds uit de buurt moet blijven van OCZ ssds.

Getest met 13 vertex 3's in 1 maand tijd:
112 BSOD (57 fatal, requiring OS reinstall thru Windows 7 Pro Imaging)

[ Voor 35% gewijzigd door Tutti-frutti op 01-12-2011 13:32 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Tutti-frutti schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:29:
Ik kwam zonet dit interessante onderzoek tegen:
Results of one month of testing 13, Vertex 3's with 2.15 firmware

Dat zijn harde cijfers. Bevestigd maar weer dat je momenteel nogsteeds uit de buurt moet blijven van OCZ ssds.

Getest met 13 vertex 3's in 1 maand tijd:

[...]
-
Das duidelijke praat. Persoonlijk stel ik in het geval van SSD's betrouwbaarheid boven snelheid en zeker kosten.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou heeft hij zijn vertex3 wel in raid0 draaien, en waarschijnlijk misschien zijn collega's ook wel ("lab nerds"). Hij gaat er schijnbaar van uit dat dat zonder meer goed moet gaan want hij noemt het niet eens (staat wel in zijn usersignature). Maar goed, blijft een dramatische score.

@Philflow: nee geen aanleiding, iets aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door Gianni Rombios op 01-12-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Gianni Rombios schreef op donderdag 01 december 2011 @ 13:52:
Nou heeft hij zijn vertex3 wel in raid0 draaien, en waarschijnlijk zijn collega's ook. Hij gaat er schijnbaar van uit dat dat zonder meer goed moet gaan want hij noemt het niet eens (staat wel in zijn usersignature). Maar goed, blijft een dramatische score.
Dat zijn persoonlijke machine de Vertex 3 in RAID heeft betekent voor mij nog niet dat die 13 Vertex 3 in het lab ook in RAID draaien. Of heb je daar aanleiding voor omdat te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Al draaiden ze onder raid, ik draai ook 2 jaar lang 2 intels g2 in raid, nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MapacheLoco
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-01 22:55
Hallo tweakers,

Ik heb de volgende ssd op het oog.. pricewatch: OCZ Strata STR-MSATA-30G 30GB maar ik vind het verdacht goedkoop met de andere ssds en de lees en schrijfsnelheden zijn ook een stuk hoger is het een goede ssd? Ik kon er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Die snelheden zijn van de Nocti zie http://www.storagereview....ata_ssds_quietly_released
De Strata is eigenlijk (nog) nergens verkrijgbaar, de Nocti lijkt me de meerprijs wel waard.
Deze Nocti staat voor de Strata prijs:
http://www.flevowebwinkel...-str-msata-30g.html?ref=2
De vraag of je hem daarvoor krijgt en gaat erg lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote SSD topic ~ Deel 9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p3GgCEaSuhxEy2tk0DOLUXN5/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qmIO4DaEGVSAMNLQzjhqVnnq/full.jpg

Zegt genoeg denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Dat moet wel omhoog kunnen... Ik haal ruim 200 ;)

Overigens is je punt gemaakt trouwens. De 500 ga je never de nooit niet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micd33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 01:38
Intel is idd betrouwbaar...
Ik heb er drie in gebruik (als C schijf) al van begin 2009 met meer dan 6000 uren in bedrijf.
En nog geen enkele in de fout gegaan. (MX 25 Postville G2, van 80 GB)
Dus die Intels zijn erg betrouwbaar... toen al.
Daarentegen, Vertex... maar na 8 maanden was die zo dood als een...

Ikweetwel, dit is een tweakersforum... maar pin je niet vast op snelheid alleen... betrouwbaarheid is ook fijn. :+

[ Voor 16% gewijzigd door micd33 op 02-12-2011 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Asrock E350M1 AMD Fusion E350 processor
- 2 x 2GB Kingston 1033 mhz
- Sata controller protocol is 600

HEt systeem dient als HTPC en wil graag op de SSD windows 7 draaien, met daarop XBMC als media player. Daarnaast gebruik ik spotnet en SABNZB.
Opstelling is als volgt ; HTPC download via SABnzb verwerkt, part, rart tijdelijk op ssd en word definitief opgeslagen op NAS (conceptronic Grab n Go 2 bay NAS). Het is de bedoeling dat de films dus gestreamt worden vanaf de NAS naar de HTPC.

Prijs uiteraard voor een dubbeltje op de eerste rij, ik twijfel of ik genoeg heb aan 32 GB maar heb een donkerbruin vermoeden dat jullie allemaal zullen roepen dat ik minimaal voor de 60GB zal moeten gaan. Had zelf momenteel de Patriot Torqx 2 32GB op het oog staat nu bij Alternate voor ca. €52,- Maar de prijs mag nog afwijken naar rond de € 80,-

Wat voor mij belangrijk is bij een SSD is betrouwbaarheid en daarnaast een vlottere werking van het systeem.
Ben heel benieuwd wat jullie aanraden, alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhesse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 08:19
Ik zit nu al een tijd rond te zoeken naar een ssd die geschikt is voor mij. Welke grote en welk merk enzovoort.
Kwa grote ben ik er wel uit, ~80GB. Ik ga er puur mijn OS, office,photoshop, MW3/BF3/FM12 en dan zit ik er al bijna aan gok ik. ( hoeveel gb raden jullie aan apart te houden om de lifetime te vergroten? )

Nu over het merk. OCZ ssd's een dikke streep erdoor heen(of iig door sandforce controllers). Voor de rest zie ik dat er eigenlijk niet veel verschil te vinden valt. Maakt het voor mij zozeer uit dat ik nog een bepaald merk ga kiezen? De ssd komt op een sata600 aansluiting en verder wil ik zo hoog mogelijke snelheden halen.

Verschillen die ik in niet tot nauwelijks merk op me pc maar wel in mijn portemonnee mogen wel in overweging genomen worden, ben en blijf een hollander die op zijn centen let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Advies gevraagd, wat valt er voor/tegens te melden over deze SSD:

OCZ AGILITY 2 SATA II 2.5" SSD

Ik heb mijn focus nooit zo OCZ gehad, dus ben over dit merk nog redelijk 'blue' :P

Er zit een Sandforce SF1222 controller in, good or bad :?
Gaat gebruikt worden als OS-schijf met Win7 x64 erop (dus TRIM mogelijk denk ik.)

Ondertussen lees ik mij helemaal gaar, maar gezien de alom aanwezige expertise uiteraard ook even het oordeel vd vast experts gevraagd (en aub niet alleen met pro-Crucial talk aankomen, ik weet dat die goed is, maar het gaat echt om het hierboven genoemde type.)

De Intel voor €90 euro was ook interessant, maar net weer de boot gemist helaas (zoals met alles in mijn leven :'))

Alvast bedankt voor zinnige repliek! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:48:
Er zit een Sandforce SF1222 controller in, good or bad :?
Zo ongeveer de minst betrouwbare SSD controller die je kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Intel 320 120GB

Wat bedoel je overigens met die 'pro-Crucial talk'. Jemig.. Alsof iedereen hier crucial fanboy is. Crucial was tot voor kort simpelweg de beste keuze.. Daar is niets pro-crucial aan. Dat ding was gewoon het beste..

en zie ook 2 posts terug. Koop niets met een sandforce controller, en de rest van de OCZ line-up kan je ook preventief vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flippen dan, ook niet met een FW-udpate te patchen naar betrouwbaar :?

Ik zocht nog een lekker ssd'tje van rond 90-100GB om even een test-disk met Win7 x64 te maken en vond deze wel interessant. Besteld, moet alleen nog dokken- maar ik lees wisselende dingen over deze SSD/SF1222.

Vandaar mijn twijfel. Zit er nog iets positiefs aan deze SSD? :D (Altijd positief blijven....)
Is de onbetrouwbaarheid ook het geval bij gebruik van Win7 x64 (of alleen MacOS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 18:59:
Flippen dan, ook niet met een FW-udpate te patchen naar betrouwbaar :?
Dat proberen ze dus al 3 jaar...

Die sandforce dingen zijn niet te vertrouwen. Zo simpel is het, niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, dank wijze ssd-goden voor uw woorden, u heeft gesproken _/-\o_ ;)

Ga mijn bestelling dan maar cancelen!

De Intel, is die wel betrouwbaar- ik meen ergens gelezen te hebben dat deze je data als een zwart gat comprimeert naar 8KB ofzo, als hij zich een keer verslikt/op tilt slaat.

Is de Intel-lijn nu wel bug vrij ? (Ook op dit merk ben ik niet zo thuis, ik houd Kingston V200(+) wel in de gaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat schijnt een bug in de supercap te zijn, en dat komt alleen voor wanner de power plotseling uitvalt.
Andere SSD's hebben geen supercap.Dan is de kans op een brick dus veel groter, al houd 'veel groter' in dat de kans nog steeds erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 19:01:
[...]

Dat proberen ze dus al 3 jaar...

Die sandforce dingen zijn niet te vertrouwen. Zo simpel is het, niet kopen.
Van verschillende merken al 4 van die dingen stuk. Het is onbetrouwbare rommel, alles waar een sandforce controller in zit.

De traagste SSD performt beter dan de snelste HDD.

Fuck alles met Sandforce en ga voor betrouwbaarheid, niet voor fake onbelangrijke specs.

idee

Kan er niet een sticky door de mods worden gemaakt die waarschuwt voor alles wat sandforce heet? Dit aankoop advies ben je eigenlijk wel verplicht aan je bezoekers. Zullen jullie klanten minder vinden. Maar zie het als een morele plicht om je bezoekers goed te informeren.

Laat de nieuws-mensen van tweakers eens goed uitzoeken wat de stand nu is. Er was al laatst een onbetrouwbare meting gedaan door tweakers en die was al niet best.

[ Voor 34% gewijzigd door Q op 02-12-2011 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Relax, ik heb al gecancelled- een Agility 2 100GB voor 0,87/GB vond ik geen beroerde deal, maar als het onbetrouwbaar is- laat dan maar zitten. :)

Wacht wel weer verder...op een scherpe deal :Z
Thanx voor het behoeden in ieder geval d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Achja, als het geen belangrijke data is kun je ook de gok wagen. In het ergste geval moet je een keer of 4 een RMA doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Iemand al 2 Intel 320 SSD's in RAID0 getest met de TRIM driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Welke TRIM driver?

Er is nog geen officiële driver met TRIM voor Raid 0, Intel heeft deze is nog in alpha fase en dus flink in ontwikkeling. Daarbij zou pas de Raid0 TRIM functionaliteit in latere testfases of zelfs pas in the official release worden toegevoegd. Dus het is onmogelijk om er mee te werken al.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 02-12-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Swordlord schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 23:25:
Welke TRIM driver?

Er is nog geen officiële driver met TRIM voor Raid 0, Intel heeft deze is nog in alpha fase en dus flink in ontwikkeling. Daarbij zou pas de Raid0 TRIM functionaliteit in latere testfases of zelfs pas in the official release worden toegevoegd. Dus het is onmogelijk om er mee te werken al.
Hmm, dan heb ik dit verkeerd begrepen: nieuws: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Oef...
dat is wel heel antiek...

Wat vanaf die driver is: Het mogelijk maken dat een SSD in single drive mode TRIM support behoud, terwijl de controller in raid mode staat.

Veel websites hadden direct bericht dat inderdaad TRIM werkte in een raid configuratie, maar omdat Intel niet volledig geweest is in hun verhaal of onduidelijk was, was deze mythe was geboren.

Al snel na deze nieuwsberichten, kwam intel met een rectificatie. Met de bovenstaande uitleg.

[ Voor 53% gewijzigd door Swordlord op 02-12-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Beste keuze blijft eigenlijk dus een single SSD met TRIM, eind van het jaar maar eens een Samsung 830 120GB aanschaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Underground75 op 03-12-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich is die Kingston V200 ook niet echt een hele slechte deal met €1,07/GB, zij het niet dat hij zich niet kan meten aan de M4.

Ik vraag mij alleen af, hij is gebouwd met een interne SATA-600 controller, ik zou hem gaan gebruiken op SATA-300 (daarom ook de anti-noodzaak om een M4 aan te schaffen) dus met 300/190MB/s zit ik dan aardig aan de tax van SATA-300, des te beter eigenlijk- maximaal benut.

Alleen even dubbel checken: de interne sata-controller staat los van de interne JMicron-66x controller, right?
Dus de doorvoersnelheid van SSD <> SATA-bus is altijd SATA-300 naar max. verzadigd tot de SATA-600 snelheid vd interne sata-controller in de ssd (?) -> klopt deze gedachtengang, of zou het ook zo kunnen zijn, dat de interne sata-controller in verhouding is gekoppeld aan de JMicron-66x controller en dat het plaatsen van deze SSD (linkje) http://tweakers.net/price...-v200-128gb.html#tab:info met een SATA-600 bus op een SATA-300 poort op het mobo, ervoor zorgt dat er sprake is van snelheden à la 150/85MB/s ipv de 'should be' snelheid 300 om 190?

Ik denk dat het plaatsen van een SATA-600 ssd op een SATA-300 bus gewoon deze bus verzadigd, tot de max. speed bereikt is, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Correct je zit aan het limiet van je SATA-300 connectie dan gewoon, kijk maar, een Crucial M4 op sata-300

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IRg460LuCqzFUl2tCUkEvfeM/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 01:16:
Opzich is die Kingston V200 ook niet echt een hele slechte deal met €1,07/GB, zij het niet dat hij zich niet kan meten aan de M4.
Dan zou ik persoonlijk liever de gok wagen met een Agility 3 120GB voor 130 eur. Het is qua betrouwbaarheid weliswaar geen Intel, Crucial of Samsung maar het is wel een vooruitgang op de Vertex 2/Agility 2.

De kans dat je er nooit problemen mee hebt is zo'n 90% gok/schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snivoos
  • Laatst online: 26-11-2024
Mijn Raptor systeemschijf begint kuren te krijgen en nu zit ik aan een SSD te denken als vervanging.
Deze kwam ik tegen: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Ik heb een moederbord met enkel SATA300 aansluitingen, kan dat wel met die SSD en heeft het uberhaubt wel zin?
Mijn moederbord: MSI P55-GD65 iP55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Kan prima en zal snel werken. Intel 320 is een alternatief. Iets langzamer en iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
snivoos schreef op zaterdag 03 december 2011 @ 08:18:
Mijn Raptor systeemschijf begint kuren te krijgen en nu zit ik aan een SSD te denken als vervanging.
Deze kwam ik tegen: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Ik heb een moederbord met enkel SATA300 aansluitingen, kan dat wel met die SSD en heeft het uberhaubt wel zin?
Mijn moederbord: MSI P55-GD65 iP55
Dat heeft zeker weten zin hoor. Ook op de sata 300 zal de schijf een verademing zijn. Met s600 is het wel wat sneller. Je kan natuurlijk wel even kijken naar een sata 300 ssd om wat kosten te besparen
Pagina: 1 ... 53 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.