Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Lees reviews zou ik zeggen. Alhoewel ik 200 euro hebben en dan wel minimaal 240GB willen een beetje te veel vind lijken op voor een duppie op de eerste rij willen zitten ;)

Spaar nog eventjes een beetje door en ga voor een goede, als je het mij vraagt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Of te wel, minder GB of meer betalen...? :(
Dit is een goeie:
pricewatch: Crucial m4 CT256M4SSD2 256GB

Alhoewel dit ver boven mijn budget ligt en dan gaan mijn keuzes weer ergens anders naar uit... (Nieuwe mobo + cpu bijvoorbeeld)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je niet minder GB wilt of meer wilt betalen, dan zou ik wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaalt misschien meer.. maar zo'n sandforce ding moet je ontwijken. Betrouwbaarheid is ruk. Snelheid ook, maar dat is een ander verhaal (60-70MB/s seq write volgens mij. Is een controllerbeperking dus zou geen verschil moeten geven met de 60GB versie. Over het internet kan ik echter alleen benches vinden van verse drives...), het verschil in read snelheid ga je echter niet merken.

Ik zou doorsparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Welke kunnen jullie aanraden uit dit lijstje?
http://tweakers.net/price...7WtP2iPTUycjttvegOv1hK-QI

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Geen? Darkstone zegt juist net dat je géén Sandforce moet nemen ;)

Crucial M4 is een betere keuze. Ik heb zelf een Crucial M4 256GB en ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles met een sandforce controller is per definitie troep qua betrouwbaarheid, niet nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik weet toch niet uit mijn hoofd welke die controller hebben?
Dan zou ik deze moeten hebben:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Kan net Windows op, met Adobe en 3Ds Max... Dus vandaar dat ik 240 GB wou...
Momenteel heb ik 182 GB van mijn C schijf gebruikt, hier staat dan alles op, op documenten na dan...

En deze?
pricewatch: Corsair Force 3 180GB
200 Euro, prima prijs en net genoeg GB's.
Hoeveel wordt 180 GB na formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:25:
Ik weet toch niet uit mijn hoofd welke die controller hebben?
Dan zoek je dat op, bij heel veel van de SSD's staat het bij de specificaties in de Pricewatch (en je kan er denk ik zelfs op zoeken). En toevallig zo goed als heel je lijstje bestaat uit Sandforce, dus ik dacht dat je daar al op had gezocht ;)
En deze?
pricewatch: Corsair Force 3 180GB
200 Euro, prima prijs en net genoeg GB's.
Hoeveel wordt 180 GB na formatteren?
Zal iets van 160GB van overblijven. Maar is ook weer Sandforce.

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 23-10-2011 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Hahn schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:27:
[...]
Dan zoek je dat op, bij heel veel van de SSD's staat het bij de specificaties in de Pricewatch (en je kan er denk ik zelfs op zoeken). En toevallig zo goed als heel je lijstje bestaat uit Sandforce, dus ik dacht dat je daar al op had gezocht ;)
Haha, nee sorry. Toevallig dat alle SSD's in die budget range die controller hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door iApp op 23-10-2011 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:28:
[...]

Haha, nee sorry. Toevallig dat alle SSd's in die budget range die controller hebben.
Die 180GB van Corsair ziet er wel goed uit...?
Ongeloofelijk, alsof je tegen een muur praat?

zeker sand tussen de oren of may the sand force be with you !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De corsair force beheert op dit moment de twijfelachtige titel van de meeste negatieve reviews op newegg:
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820233181

Dat is dus het resultaat van de sandforce controller. Ik zeg het nog een keer: niet doen ;)

Koop een M4, een intel, een samsung, een kingston V+100. Of iets in die richting. OCZ, corsair, en kingston hyperX gewoon vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Waarom neem je niet een kleinere SSD dan?
Even uit mijn hoofd: windows7 neemt 18GB, 3Ds max 3GB en Adobe geef je geen programma van, zeg 1 GB, dan kom je op totaal 22 GB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Bedankt DarkStone, dat wordt dus waarschijnlijk de M4 :)
Ff doorsparen, of kijken of 128GB wel genoeg is...
Je houdt er ongeveer 110 GB van over, 30GB gaat naar Windows zelf, 25GB naar Office, Internet, Adobe, 3Ds Max...
En dan blijft er 55 GB over voor games en andere programma's...

Moeilijke keuze, eens gekocht is geen weg meer terug.

Edit: Oke, 110 GB - 18GB Windows - 3GB 3Ds Max - 8GB Adobe Master Suite = 29GB. (Aantal Gb's nagekeken op mijn pc*) = 81GB

Dan een paar games... Hou je misschien 40GB over.
Het is zo krap aan, vandaar dat ik meer 'ruimte' wou op mijn pc... Maar de prijs komt daar wel erg bij kijken.
Toch maar de 128GB nemen en de rest op mijn nu 1TB HDD installeren? :)

[ Voor 54% gewijzigd door iApp op 23-10-2011 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je begint nu een beetje de GB reëel te krijgen. Office neemt 3GB, internet ver onder 1 GB. Echt ik heb een "kleine" SSD van 90 GB effectief, een hele zooi programmas plus Crysis en Doom3. Dan staan al mijn muziek en een paar speelfilms er ook op: Gebruikt 50.6 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

25GB office? what?

Ik heb een 80GB postvile, ofwel 75GiB groot, daarop staan 2 games samen 23GB, en nog 12GB vrij. Dat betekent dat mijn hele zooi in totaal 40GB inneemt.

Tuurlijk, ik heb niet de hele office suite geinstalleerd. Wel een IDE van 6.5GB, en mijn muziek staat er ook nog op...

Ik had verwacht te moeten passen met deze 80GB, maar behalve die ene keer dat ik 3 VM's naast elkaar moest draaien voor school en mijn hdd caddy nog niet binnen was heb ik nooit het gevoel gehad dat ik ruimte te kort kwam. Mocht ik nu een nieuwe uitkiezen zou dat weer een 80BG schijf worden (of waarschijnlijk 120GB. Niet omdat ik dat nodig hebt, maar omdat je dan meer waar voor je geld krijgt, de intel 320 80GB is relatief duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:35:
Bedankt DarkStone, dat wordt dus waarschijnlijk de M4 :)
Ff doorsparen, of kijken of 128GB wel genoeg is...
Je houdt er ongeveer 110 GB van over, 30GB gaat naar Windows zelf, 25GB naar Office, Internet, Adobe, 3Ds Max...
En dan blijft er 55 GB over voor games en andere programma's...

Moeilijke keuze, eens gekocht is geen weg meer terug.

Edit: Oke, 110 GB - 18GB Windows - 3GB 3Ds Max - 8GB Adobe Master Suite = 29GB. (Aantal Gb's nagekeken op mijn pc*) = 81GB

Dan een paar games... Hou je misschien 40GB over.
Het is zo krap aan, vandaar dat ik meer 'ruimte' wou op mijn pc... Maar de prijs komt daar wel erg bij kijken.
Toch maar de 128GB nemen en de rest op mijn nu 1TB HDD installeren? :)
Wil je AUB ook rekening houden ermee dat je 16 GB aan RAM geheugen hebt... Gezien de specs in je onderschrift.

Dat betekend
Hybernatefile 1x RAM size: 16 GB ruimte gereserveerd op de HDD.
Pagefile 1,5X RAM size: dus 24 GB ruimte gereserveerd op de HDD.

In totaal dus 40 GB aan gereserveerde ruimte voor iets wat je totaal niet nodig hebt.
Met zoveel ram geheugen heb je geen Pagefile nodig.
En met een SSD, heb je de hybernate stand ook niet nodig.

Dus deze kunnen allebei uitgeschakeld dan. Dus het ruimte gebruik dat je nu ziet op je schijf, kan een heel stuk verminderd worden nog. Door deze "verborgen" storage slurpers uit te schakelen.

edit: Hypernate, hybernate, who gives a F, ik kom net terug van de kroeg :+
En ik zeg toch ook dat ze ALLEBEI uitgeschakeld kunnen!? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 23-10-2011 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hybernate (niet hypernate) hoef je niet te gebruiken en kan je dus uitzetten. En met 16GB geheugen heb je geen pagefile nodig, dus dat zou je inderdaad ook uit kunnen zetten. Dus je waarschuwing schop je zelf alweer gelijk onderuit ;)
En ik zeg toch ook dat ze ALLEBEI uitgeschakeld kunnen!? 8)7
Ja, en ik ook. Ik zei alleen dat jij begint met een waarschuwing, maar je je eigen waarschuwing gelijk volledig onderuit schopt :>

[ Voor 46% gewijzigd door Hahn op 23-10-2011 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat Hardcoregamer een enorme hoeveelheid programmas en bijpassende GB heeft die allen maar 1 keer zijn gebruikt: bij de installatie. Maar nu verdergaan in abolute ruste op zijn harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hahn schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 00:51:
Ja, en ik ook. Ik zei alleen dat jij begint met een waarschuwing, maar je je eigen waarschuwing gelijk volledig onderuit schopt :>
De waarschuwing is terecht.
Om duidelijk te maken dat HardCoreGamer niet moet letten op het huidige gebruik van zijn C: schijf.

Want waarschijnlijk heeft hij deze functies allemaal nog aan staan, dus lijkt het ruimte gebruik op dit moment veel groter dan dat het daadwerkelijk is.
Met uitleg, hoeveel ruimte verbruikt zou kunnen zijn door deze functies.

Daarna het advies, dat dit ook uitgeschakeld kan, waardoor een realistischer beeld komt van het daadwerkelijke gebruik van opslag.

Dus ik zie je probleem niet? Ik haal mijn eigen theorie niet onderuit, ik onderbouw het en geef advies.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 23-10-2011 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Reepje, hahaha...
Er zijn misschien 20GB aan programma's die ik eens in de maand gebruik.
De rest is vrij recent.

@Darkstone, er stond ''25GB naar Office, Internet, Adobe, 3Ds Max...'' Dus bij elkaar is het zoveel GB...

O.a, die ram gebruik ik voor Adobe After Effects en Premiere, dus het is niet dat ik hiervan nu de helft ga weggooien

Maar hoezo uitzetten? Ik ga maar eens ff naar Wikipedia :9

Edit: Betekent het dus dat ik nu 10GB in gebruik heb voor mijn Ram?
Afbeeldingslocatie: http://i27.lulzimg.com/ab0966e0f3.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door iApp op 23-10-2011 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Pagefile controleren / uitschakelen:

start - > rechterklik computer -> eigenschappen -> linkerkolom, geavanceerde systeem installingen -> klik prestaties instellingen -> tab blad geavanceerd -> "virtueel geheugen" wijzigen -> en dan instellen dat geen pagefile moet gebuikt worden.
Daar staat ook hoeveel momenteel is gereserveerd.

Edit:

In cache: is gebruik van ram geheugen, voor windows doeleinde, die vrijgemaakt kan worden zodra nodig is.
Dus dit is niet wat gereserveerd is op je hardeschijf.

Wat is pagefile:

Vroegah, toen RAM geheugen nog niet in grote capaciteiten in een systeem zat.
Werd bij gebrek aan ruimte delen van het RAM tijdelijk geparkeerd op de hardeschijf als ze niet nodig waren en weer opgeroepen en geplaatst in het RAM als het nodig was.

Windows maakt meestal een gereserveerde ruimte aan op de hardeschijf, die gelijk of anderhalf keer zo groot is als je RAM geheugen.

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 23-10-2011 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ahh vandaar. :)
Helaas heb ik net mijn computer uitgedaan, dus zal ik het morgen even testen.
Waarschijnlijk dan toch de 128GB versie kopen + Call of Duty MW 3 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als alles standaard staat ingesteld, heb je aan de pagefile en hybernation file alleen al 40 GB in gebruik waar je weinig aan hebt (als geen hybernate toepast).
Dan zou het me niet verbazen dat je systeemherstelpunten hebt ingeschakeld, maar daar ook nog nooit gebruik van hebt gemaakt, dat kunnen ook 10tallen GB aan nutteloze schijfruimte innemen.

Met de opkomst van giga grote harde schijven smijten we tegenwoordig met GB, maakt toch niet uit.....
Nu komt de SSD op, en moeten we tijdelijk weer even kijken wat en hoe, en over een jaartje of zo is de 256 GB SSD instapmodel, en plempen we het ding weer vol met nutteloze GB, want het maakt toch niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Done, heb ik nog maar 166GB over op C. De Pagefile en Hybernation file staan nu op D, die heeft toch 1TB... :)
De Sims 3, een leuk spel voor eens in de 2 maanden... Bedraagt 19,5GB!
Dat kan dan op mijn D schijf geinstalleerd worden.

Dan houden we 146GB over...

In mijn Steam folder staan 29GB's aan games...
Hier staan: Cod MW2, CoD Black Ops, Battlefield Bad Company 2.
Deze 3 games zullen er snel afgaan wanneer ik Battlefield 3 en CoD MW3 binnenkrijg.
Scheelt toch zo'n 5 á 8 GB?

140GB Over.

Afbeeldingen: 1,7GB = Kan naar D.
Video's: 4,8GB = Kan ook naar D.
Sims 3 Downloads = 4,7GB. Kan naar D, enkel weet ik niet hoe :P
Moet vast kunnen, zien we later wel!

= 11GB - 140 = 129GB. Ruimschoots 15GB te kort...

[ Voor 49% gewijzigd door iApp op 23-10-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Wat je doet als je de SSD hebt: installeer windows en daarna ALLEEN zaken die je minstens vaak gebruikt.
Ik weet bijv niet hoe het met jouw zit, maar ik speel hoogstens 2 games vrij vaak, de rest eigenlijk nooit meer of hoogstens als ik echt geen inspiratie heb open ik eens een oudje,
Ook voor je Adobe pakket,heb je echt al die dingen nodig? 29 GB aan professionele programmas dat 3900 euro kost? http://www.adobe.com/nl/p...ite/mastercollection.html En dan zit je te pielen over 100 euro meer voor een goede SSD ???.

Je zal zien dat je ruim onder de 120 GB blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip om uit te zoeken wat veel ruimte inneemt: http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

He's searching. Bedankt :)
@Reepje, programma's dat rond de ~8000 euro zit hoef je toch niet betaald te hebben? :P
Zolang je er geen geld voor je werk vraagt is het legaal in NL*

Edit: Hier is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i27.lulzimg.com/8b4532c648.jpg

Zo te zien staat die hiberfil.sys er nog, en is hij bijna 12GB.
Ook mijn Appdata / Program data zit vol met troep. Scheelt toch al snel 10GB.

Zoals ik al zei zal de Sims 3 op mijn aankomende D (Nu C) schijf komen te staan.
Het moet haalbaar zijn! :)

[ Voor 47% gewijzigd door iApp op 23-10-2011 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 13:12:
He's searching. Bedankt :)
@Reepje, programma's dat rond de ~8000 euro zit hoef je toch niet betaald te hebben? :P
Zolang je er geen geld voor je werk vraagt is het legaal in NL*
Ik ben niet van mars.... >:)
wat ik bedoelde is; gebruik je werkelijk al die functies. Want dat is het grote probleem.
Zelfs de 15 GB die windows zelf inneemt, is gewoon lui programmeren van MS. Als je bijv bedenkt dat er voor 1000-den apparaten reeds ondersteuning inzit. Als ik dus een willekeurige laser printer ga halen en die aansluit, blijkt de driver reeds op mijn harde schijf te staan. Wellicht handig, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recycle bin is ook vrij groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Reepje, dat is waar, maar waarschijnlijk zullen After Effects, Premiere, Photoshop, Lightroom en Dreamweaver toch de meeste ruimte in zich opnemen.

@Darkstone lol, als ik bij details kijk zit daar een .DMG van Apple's OSX verborgen :P
Heb geen idee hoe hij daar gekomen is. Ik kan hem ook niet verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

''Turn Off Hibernation File: Type cmd in search, right click cmd symbol that comes up and choose "run as administrator". Type “powercfg -h off” and press enter.''

Dit heeft me geholpen, heb ook nog eens een paar temps leeggemaakt, en zit nu op een mooie 134 GB.
Ik zag dat er meer dan 50 GB aan games op staan, de Sims 3 op schijf D, Call of Duty Modern Warfare 2 en Black Ops vervangen door deeltje 3, en BF BC2 wordt vervangen door deeltje 3...

Dus al met al moet een 128GB net genoeg zijn. :)
In de toekomst zal er heus wel een grotere schijf aan te pas komen, maar voor nu willen we allen genieten van deze mooie technologie.

Bedankt, ik ga hem in de loop van deze week eens bestellen. MW3 erbij en we kunnen er weer lekker mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 19:18:
''Turn Off Hibernation File: Type cmd in search, right click cmd symbol that comes up and choose "run as administrator". Type “powercfg -h off” and press enter.''

Dit heeft me geholpen, heb ook nog eens een paar temps leeggemaakt, en zit nu op een mooie 134 GB.
Ik zag dat er meer dan 50 GB aan games op staan, de Sims 3 op schijf D, Call of Duty Modern Warfare 2 en Black Ops vervangen door deeltje 3, en BF BC2 wordt vervangen door deeltje 3...

Dus al met al moet een 128GB net genoeg zijn. :)
In de toekomst zal er heus wel een grotere schijf aan te pas komen, maar voor nu willen we allen genieten van deze mooie technologie.

Bedankt, ik ga hem in de loop van deze week eens bestellen. MW3 erbij en we kunnen er weer lekker mee aan de slag.
Draai ook eens crapcleaner. Voor mensen die ook twijfelen over in hoeverre grootte een probleem is, kijk eens naar mijn review: productreview: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB review door Cyleo (schaamteloze zelfpromotie :P ) Het is echt wel te doen als je even rustig je hoofd erbij houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@ HardCoreGamer.
Zorg er voor dat 'm niet helemaal vol plempt, anders krijg je write-amplification.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Cyleo, mooie review, interessant ook. En eindelijk eentje die de boot tijden erbij heeft. :)
Mijn computer doet er nu ongeveer 30 sec over om op te starten, hopelijk gaat dat richting de 10 seconden. :)

Laatste vraag: je kan er 100% van uitgaan dat ik deze schijf ga upgraden, nu dit ik te denken, stel ik koop er over een tijdje een 2e 128GB schijf (zelfde merk) bij, kan ik ze dan koppelen zodat ik 256GB krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
HardCoreGamer schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:54:
@Cyleo, mooie review, interessant ook. En eindelijk eentje die de boot tijden erbij heeft. :)
Mijn computer doet er nu ongeveer 30 sec over om op te starten, hopelijk gaat dat richting de 10 seconden. :)

Laatste vraag: je kan er 100% van uitgaan dat ik deze schijf ga upgraden, nu dit ik te denken, stel ik koop er over een tijdje een 2e 128GB schijf (zelfde merk) bij, kan ik ze dan koppelen zodat ik 256GB krijg?
Dat kan met raid, net zoals met gewone harde schijfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

En als ik hem op AHCI zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 10:50

chrisros

I turn coffee into code

Hey,
ik heb een probleem, na aanraden van dit forum heb ik een Crucial m4 256GB aangeschaft.
nu wil ik windows erop instaleren, alleen lukt dat niet, hij herkent 'm niet als Opslag apperaat waar ik windows op kan installeren, maar als ik een driver wil installeren ziet hij de ssd wel als Schijf waar de pc de drivers van af kan halen. als ik 'm opstart gaat wel alles goed, en herkent windows 'm gewoon. ik heb nog geen firmware geupdate(naar 9), en aan m'n bios ligt het ook niet. ik heb wel alle andere HDD's los gekoppeld. en volgensmij heeft de M4 geen drivers nodig,

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
En je hebt m al geformateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 10:50

chrisros

I turn coffee into code

Ja, NTFS 4096, maar als dat niet zo was had windows 'm ook gewoon moeten zien....., tenminste dat was wel zo met mijn 500gb wd Black HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
Ik ben nog steeds bezig met mijn keuze hoe de laptop pricewatch: Lenovo Thinkpad W520 (NY54DMH) te voorzien van de nodige SSD power.

Enkel de keuzes zijn erg lastig. Dit is een setup ter overweging.= 170 euro voor 126GB + soort van DVD drive

Waarom dit? Nou nu kan ik het OS op de mSata SSD zetten en andere zaken zoals programma's en de foto cache voor lightroom op de kingston. Stel nu dat ik toch een dvd af wil spelen dan vervang ik de SSD even voor de Disk drive. Dan starten een boel programma's niet meer op maar zal ik toch een filmpje af kunnen spelen.

Waarom dit niet? Relatief duur en ik weet niet of het slim is voor de prestaties om windows op de OCZ strata te zetten met een sandforce controller.

Een alternatief op deze setup is de kingston vervangen door de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB dit zorgt ervoor dat de prijs 20 euro naar beneden gaat en kom ik op 150 euro te zitten. Ik vraag me af of ik het prestatieverschil ga merken tussen de kingston en de m4 en of dat die 20 euro en 32GB waard is.
Of de OCZ vervangen voor de Intel pricewatch: Intel 310 40GB 40GB wat de prijs wel weer opdrijft.

Een andere keuze:= 125 euro voor SSD en bracket en waarschijnlijk gooi ik er dan 4GB ram geheugen bij voor 25 euro. Totaal 150 euro.

Waarom dit? Dit zorgt ervoor dat er gewoon meer ram geheugen aanwezig is wat goed is voor lightroom en een SSD met behoorlijk wat ruimte om daarop windows en wat programma's te installeren.

Waarom dit niet? DVD drive niet meer beschikbaar.

Nog een andere keuze:= 175 euro voor SSD en een bracket.

Waarom dit? Snelste SSD die beschikbaar is, 128 GB ruimte.
Nu vraag ik mij erg af ga ik dit snelheidsverschil merken in vergelijking met de kingston? Ik gebruik deze laptop veelvuldig om photoshop, illustrator, inDesign, lightroom, word, cinema 4d, e-mail met grote hoeveelheid mailtjes, op te starten. Vaak staan er ook meerdere grote programma's naast elkaar open.

Waarom dit niet? Duur voor enkel SSD

Natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden maar dit is toch wel de basis.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je maakt zo'n groot probleem om je DVD drive, voor het zeldzame geval dat je hem nodig hebt.
Terwijl een externe USB DVD drive maar enkele tientjes is...
http://tweakers.net/price...mQoFONUUFcZjL2C335hwNP2w4

Het werkelijke merkbare snelheidsverschil tussen SSD's is best klein.
Dus waarom geen kingston V+100 + RAM geheugen + Externe DVD of Crucial m4 + Externe DVD drive?

Daarbij, het is beter om een SSD in het interne slot aan te sluiten en de storage HDD in DVDslot kits.
Om comptabiliteit problemen te verminderen.

[ Voor 69% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 19:03
Swordlord schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:11:
Je maakt zo'n groot probleem om je DVD drive, voor het zeldzame geval dat je hem nodig hebt.
Terwijl een externe USB DVD drive maar enkele tientjes is...
link
Of je koopt alleen de case: link
Heb ik ook gedaan en werkt prima!
HDD ipv drive, SSD ipv HDD en de drive extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@ Pieterke. Dat is inderdaad erg slim! De dvd drive gewoon als externe drive houden en natuurlijk van harte gefeliciteerd ;).

Maar dan is er nog steeds de keuze voor de kingston of de m4.
- kingston
- m4 64 GB (+ 4 GB ram)
- m4 128 GB

4GB ram kan natuurlijk ook altijd nog later aangekocht worden.

Raden jullie me aan om voor de kingston of de m4 te gaan, ga ik het prestatieverschil merken. Het is dus veel met foto's werken en grote bestanden in photohsop. Wat ik eerder ben vergeten te vermelden ik bewerk ook video's en dan in de vorm van timelapse video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik moet nog 2 SATA kabels hebben, waar kan ik ze kopen want vind ze niet in de pricewatch... (Sata 3 kabels a.u.b) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hmm een M4 128GB of wachten op de Samsung 830 128GB ... hmm.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
walletje-w schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:23:

Raden jullie me aan om voor de kingston of de m4 te gaan, ga ik het prestatieverschil merken.
Zoals ik eerder aangaf, er is geen groot merkbaar verschil.
Dat klopt!
Er is geen verschil tussen SATA-300 en SATA-600 kabel...
Cassius schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:53:
Hmm een M4 128GB of wachten op de Samsung 830 128GB ... hmm.
Samsung 830 zal stukken duurder zijn dan de M4 door het gebruikte NAND geheugen.

[ Voor 137% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
@ Pieterke. Dat is inderdaad erg slim! De dvd drive gewoon als externe drive houden en natuurlijk van harte gefeliciteerd ;).

Maar dan is er nog steeds de keuze voor de kingston of de m4.
- kingston
- m4 64 GB (+ 4 GB ram)
- m4 128 GB

4GB ram kan natuurlijk ook altijd nog later aangekocht worden.

Raden jullie me aan om voor de kingston of de m4 te gaan, ga ik het prestatieverschil merken. Het is dus veel met foto's werken en grote bestanden in photohsop. Wat ik eerder ben vergeten te vermelden ik bewerk ook video's en dan in de vorm van timelapse video's.
Kingston en crucial zijn beide prima. Kingston is wat goedkoper maar mindere prestaties, het verschil in de praktijk/gebruikservaring is niet zo groot. Heb zelf desondanks wel voor de crucial gekozen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

...

Enige tijd was ik ook al aan het kijken naar SSD's. De Kingston maakte, door de laagste kosten per GB, een grote kans bij mij. Wat me tegen heeft gehouden is de garbage collection die wat agressiever is bij anderen (vandaar dat de controller ook wordt gebruikt op Macs, die geen TRIM ondersteunen). Dat geeft veel writes, waardoor de lange termijn effecten voor mij te onzeker worden.

Dus ik zou, als je het geld er voor over hebt, ook voor de M4 gaan. Je zult alleen wel echt zelf de keuze moeten maken. Zelf heb ik een wat oudere Intel X-18 80GB (G2) op de kop kunnen tikken voor € 55,-. Dat kon ik niet laten liggen. ik ben blij dat ik er nu eindelijk een heb :)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

Ik denk dat de effecten op de lange termijn te verwaarlozen zijn.

Als je kijkt naar het gemiddeld aantal jaar dat een PC mee gaat, dan heb je het over max een jaar of 5. Dan is je systeem dermate verouderd dat hij op het gebied van prestaties al lang is afgeschreven.

Je SSD zal bij normaal gebruik die 5 jaar echt wel halen (mits er geen andere gebreken optreden uiteraard). En tegen die tijd is de techniek zoveel veranderd/verbeterd dat je bij een nieuwe pc je oude SSD echt niet zal houden.

offtopic:
Ik heb ook een hele tijd m'n oude HDD's bewaard omdat ik die nog wel een keer zou gebruiken, met als gevolg dat ik nu een knappe verzameling ATA HDD's heb, varierend in grootte van 12,x GB tot 160GB. En wat doe ik er mee? Een kast opvullen :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij slecht gebruik kun je al binnen 2 jaar je SSD versleten hebben, zoals met Windows XP met foute alignment en een SSD met agressieve GC. Dan gaat het snel mis door de extreem hoge write amplification.

Met mijn SSDs ga ik netjes om en kunnen ze gemakkelijk 25 jaar mee. Dat is ook mijn doel; tegen die tijd zijn ze verouderd maar SSDs kunnen langer nuttig zijn dan HDDs. Wie wil nou nog een luidruchtige, onveilige, warme en stroomvretende 80GB HDD die tegen de 10w idle trekt en bij spinup 33w doet, zoals die oude schijven allemaal doen. Dan toch liever een 2TB schijfje wat met 3.8w voldoende heeft en 16w spinup current heeft. Bij een SSD heb je dat probleem nauwelijks; het is klein, de grootte maakt niet zoveel uit voor je OS, de performance evenmin omdat het vooral om de lage toegangstijden / IOps gaat en betrouwbaarheid is vooral een kwestie van firmware en write endurance. Met andere woorden: je kunt er best lang plezier van hebben al zijn er al veel betere SSDs op de markt zoals straks met SATA Express. Dan blijft je huidige SSD prima voor een 2e systeem of voor je ouders/vriendin/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

En hoe verwaarloos je je SSD?
Hoeveel GB moet je minimaal op de schijf vrij houden voordat Write Amplifiaction optreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadslim77
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-09 19:38
Dat zal ook wel gewoon 10% van de totale grootte van de HDD/ SSD zijn...

Asus ROG Maximus XI Extreme, RTX3090 White STRIX, I7-8086K, Corsair H150i, HX1200i,32GB Corsair Vengeance RGB PRO White 3200Mhz, ROG PG278QR on 165Hz 2K, 970EVO 500GB + 1TB, 850 PRO 512GB + 1TB, WD 6TB, Corsair 900D ,Logitech G-19, G-35, G-700, Z-5500D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Op het moment heb ik deze laptop:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Compaq 8710p (GC104EA)

(De 2GB heb ik al vervangen voor 4GB en op moment zit er een WD scorpion black 7200 rpm in)

Nu wil ik er toch wat meer mee gaan werken met de studie en moet dus vaak snel even opstarten, wat typen en weer verder :)
Daarom wil ik het besluit nemen om er een SSD in te doen, aangezien het mij ook bevalt in mijn vaste PC!

Nu is dus mijn vraag, wat zou de handigste keus zijn qua merk en technologie (op SSD gebied) om in mijn laptop te doen?
Nu denk ik dat ik voor een schijf tussen de 80-128 gb wil gaan, omdat het anders te duur word. En meer ruimte zal ik niet nodig hebben, omdat ik het alleen voor schoolwerk gebruik en niet voor data opslag (daar gebruik ik mijn vaste PC, ofwel externe HDD voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wie weet een winkel die een SSD installeert in een netbook? Met behoud van garantie. De SSD en netbook zijn allebei nieuw en hebben garantie. De SSD wil ik op zich wel in die winkel kopen, als-ie maar niet heel veel duurder is dan ergens anders. Bij arbeidskosten dacht ik aan zo'n 30 euro, maar het maakt me niet echt uit. Zolang het maar niet boven de 50 is.

Reden dat ik dit vraag is dat het bij die netbook nogal een gekloot is om de HDD te vervangen. Lading schroefjes, shielding, palm rest, keyboard, kabeltjes, het moet er allemaal uit. Ik vind dit zelf geen probleem, ware het niet dat de pinnetjes waar je de kabeltjes op aansluit heel fragiel zijn. Als ik 't zelf verkloot ben ik m'n garantie kwijt en kan ik weer gaan sparen. Als een winkel dit doet behoud ik m'n garantie.

Alvast bedankt.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een SSD maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hier is mijn huidige systeem:
Systeem: Acer Aspire M7720
CPU: Intel Core i7 920 @ 2.67GHz
Ram: 12 Gb DDR3 1333MHz (<- Dit is anders dan het orginele systeem)
GPU: ATI Radeon HD4650 1GB GDDR2 DVI-I / HDMI / VGA
HDD: Western Digital 1.0TB SATA 32MB Cache
Voeding: Litheon PE-6451-1
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64 bit (& Ubuntu 64 bit, graag niet noodzakelijk)

Gebruik & kosten:
Ik wil er vooral voor zorgen dat Windows sneller opstart en eventueel wat andere kleine programma's En heb ongeveer 100 euro om er aan te besteden, het liefst minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Michie4life
Dan zou ik de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB aanraden of de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Kingston bied het meeste geheugen voor de laagste prijs. M4 is erg snel en heeft een goede prijs.

Op 64GB kun je makkelijk windows kwijt plus een boel software. Data zoals foto's en filmpjes zou ik dan op een externe HDD doen.
Kingston presteert in real life erg goed soms zelfs beter dan de M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Net eindelijk mijn M4 128GB opgehaald, Windows 7 staat er net op, en opstarten gaat enorm snel!
Ik moet nog checken of ik mijn SSD op mijn Sata 3 of Sata 6Gbs heb gezet, scheelt toch al de helft aan prestaties.

Ik ben iig enorm blij. :)

Edit: In minder dan 10 minuten ben ik 7GB van mijn SSD verloren, zonder veel te installeren. (Enkel Google Chrome en MSN nog maar*) Hoe kan dit?

[ Voor 23% gewijzigd door iApp op 25-10-2011 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Siempie schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:28:
Wie weet een winkel die een SSD installeert in een netbook? Met behoud van garantie. De SSD en netbook zijn allebei nieuw en hebben garantie. De SSD wil ik op zich wel in die winkel kopen, als-ie maar niet heel veel duurder is dan ergens anders. Bij arbeidskosten dacht ik aan zo'n 30 euro, maar het maakt me niet echt uit. Zolang het maar niet boven de 50 is.

Reden dat ik dit vraag is dat het bij die netbook nogal een gekloot is om de HDD te vervangen. Lading schroefjes, shielding, palm rest, keyboard, kabeltjes, het moet er allemaal uit. Ik vind dit zelf geen probleem, ware het niet dat de pinnetjes waar je de kabeltjes op aansluit heel fragiel zijn. Als ik 't zelf verkloot ben ik m'n garantie kwijt en kan ik weer gaan sparen. Als een winkel dit doet behoud ik m'n garantie.

Alvast bedankt.
mycom doet dat wel. Hebben ook goed prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_AJ
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 12:54
Ik zit met een probleem. Twee weken geleden heb ik de Crucial M4 SSD aangeschaft Windows 7 op geinstalleerd en alles werkt op het eerste gezicht prima. Alleen als ik een game speel dan krijg ik na 10-20 minuten plotseling ineens een freeze/lock up waardoor ik mijn pc moet resetten. Ik snap hier niks van, want als ik weer Windows boot vanaf mijn oude HDD, die ik bewaard heb, dan gaat het gamen prima, en kan ik zonder freezes/lockups spelen. Ik neem dus een beetje aan dat het door de SSD komt, maar ik kan er maar niet achterkomen waarom. Het is tot nu toe bij de spellen Rage, Battlefield 3 en Red Ochestra 2, en deze 3 spellen werken dus prima vanaf de HDD boot... Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
link_AJ schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:50:
Ik zit met een probleem. . Het is tot nu toe bij de spellen Rage, Battlefield 3 en Red Ochestra 2, en deze 3 spellen werken dus prima vanaf de HDD boot... Iemand enig idee?
over het algemeen: drivers en overige instellingen van vooral de graka..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
EJPostema schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:26:
[...]

mycom doet dat wel. Hebben ook goed prijzen.
Had gehoopt dat ze het deden, maar ik kreeg een mailtje waarin stond dat ze dat niet bij netbooks doen. Zelfde geld voor 4Launch. Alleen pc's en easy mode laptops dus. En dan toch de service aanbieden en er 29 euro voor vragen :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

SSD prijzen omhoog door noodweer in thailand :w :(

Hmm, alleen op newegg, waar ik mijn PC zut wil bestellen. Dan maar de crucial M4 128GB direct op crucial.com besteld voor 188 dolla :D

[ Voor 57% gewijzigd door Tripp op 26-10-2011 00:10 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Tripp schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:23:
SSD prijzen omhoog door noodweer in thailand :w :(

Hmm, alleen op newegg, waar ik mijn PC zut wil bestellen. Dan maar de crucial M4 128GB direct op crucial.com besteld voor 188 dolla :D
Moet hierover geen import kosten betaald worden?
Is wel erg veel prijs verschil 30 euro tussen USA>EU :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
HardCoreGamer schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 19:58:
Net eindelijk mijn M4 128GB opgehaald, Windows 7 staat er net op, en opstarten gaat enorm snel!
Ik moet nog checken of ik mijn SSD op mijn Sata 3 of Sata 6Gbs heb gezet, scheelt toch al de helft aan prestaties.

Ik ben iig enorm blij. :)

Edit: In minder dan 10 minuten ben ik 7GB van mijn SSD verloren, zonder veel te installeren. (Enkel Google Chrome en MSN nog maar*) Hoe kan dit?
Hibernation file? Pagefile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Meessen schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 02:32:
[...]

Moet hierover geen import kosten betaald worden?
Is wel erg veel prijs verschil 30 euro tussen USA>EU :O
19% btw van 165 euro is ongeveer....... juist ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Cyleo schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:16:
[...]

Hibernation file? Pagefile?
Allebeide uitgezet, nu lijkt het vrij stabiel te zijn. :)
Bedankt voor alles, helaas ondersteund mijn MSI Pro-E x58 alleen Sata 3Gbs.
Dus mijn snelheden zijn beperkt tot 270Mb per seconde. :(

Begin volgend jaar een overstap maken naar de x79 boren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharobboos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07-2024
HardCoreGamer schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:32:
[...]

Allebeide uitgezet, nu lijkt het vrij stabiel te zijn. :)
Bedankt voor alles, helaas ondersteund mijn MSI Pro-E x58 alleen Sata 3Gbs.
Dus mijn snelheden zijn beperkt tot 270Mb per seconde. :(

Begin volgend jaar een overstap maken naar de x79 boren. :)
Zit hier nu echt zoveel verschil in dan? Wat zou dit in de praktijk schelen aan mb/s?
(heb zelf een Gigabyte UD5 met sata 3 poorten en twijfel tussen een Intel 320 160gb of de 510 met oog op die x79 borden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Tharobboos schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:54:
[...]

Zit hier nu echt zoveel verschil in dan? Wat zou dit in de praktijk schelen aan mb/s?
(heb zelf een Gigabyte UD5 met sata 3 poorten en twijfel tussen een Intel 320 160gb of de 510 met oog op die x79 borden)
in de benchmarks zie je hier wel verschil in. Maar of je dit ook in real life merkt is maar zeer de vraag...

Het verschil ten opzichte van een normale HDD is zo groot dat ik me afvraag of je dit verschil echt merkt

Paar pagina's terug stond er ergens iets dat iemand het verschil niet echt merkte tussen een vertex 1 en een hedendaagse SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Tharobboos schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 13:54:
[...]

Jij hebt geen Sata-600... Er staat wel Sata-600 maar die Marvell controller die erbij is gezet op je bord is alles behalve een goede controller voor SSD's.
Hoge latencies / acces time omdat die controller niet zo geweldig is en de werkelijke snelheid dat die controller kan is ongeveer maar 400-450 MB/s doordat hij is aangesloten middels een PCI-E 1x lane van 500 MB/s

Daarbij... Real life verschil tussen Sata-300 en Sata-600 is heel klein.

Maar je kan met een gerust hart gewoon een Sata-600 Drive kopen nu, dat werkt goed op Sata-300 en later overstappen op een nieuw moederbord met een echte Sata-600 Controller.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 26-10-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 22:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik zit op het moment ook te kijken voor een SSD.

Gezien alle goede recensies van de Crusial M4 wil ik daar voor gaan.
64GB lijkt mij iets te klein, dus 128GB it is....

Maar.... 2x een 64GB in raid-0 kost €10,- meer dan één 128GB.
Wat is beter (sneller of aan te raden) 2x64GB in raid 0, of 1x 128GB?

Ik heb een core-i7 920 met 6GB DDR3 1600 geheugen en een gigabyte EX58 UD5.

ps. TRIM werkt tegenwoordig toch al met raid-0??? zo niet, dan is het natuurlijk de 1x 128GB

[ Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 26-10-2011 14:47 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Short and simple:
Raid 0 = geen trim support.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 26-10-2011 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 22:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Swordlord schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 15:05:
Short and simple:
Raid 0 = geen trim support.
:'(
Dus die mooie uitspraak van intel "Driver update, TRIM support on RAID" is alleen voor een SSD in RAID instellen (controller op RAID voor andere HDD's) en niet voor een SSD in een raid opstellen...
:'(

Best slecht dat dat nu nog steeds niet kan/werkt.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Eerst was het zoals dit:
Als je controller in RAID mode stond en de SSD was gewoon als single disk aangesloten , dan was er geen TRIM support.

Nu is het zo:
Zolang een SSD geen deel uitmaakt van een RAID array, wordt er altijd TRIM gesupport. Onafhankelijk van de mode van je controller, RAID/AHCI/IDE.

Dus trim is gesupport in RAID mode. Niet in een RAID Array..

[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 26-10-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt omdat windows een RAID array opvat als SCSI volume. De SCSI drivers bevatten geen trim, en dat gaat er ook niet komen tenzij microsoft een of andere hack implementeert. Het is beter om die benadering gewoon helemaal om te gooien.

Onder bepaalde linux distro's werkt trim wel onder raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dit een beetje een leuke snelheid voor gewone hdd t.o.v ssd ? ivm aanschaf is het soms echt niet nodig om een dure ssd te kopen , dacht ik.

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 296.082 MB/s
Sequential Write : 255.563 MB/s
Random Read 512KB : 47.370 MB/s
Random Write 512KB : 34.527 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.759 MB/s [ 185.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 3.647 MB/s [ 890.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 4.656 MB/s [ 1136.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 5.340 MB/s [ 1303.6 IOPS]

Test : 1000 MB [D: 58.2% (1091.5/1876.0 GB)] (x5)
Date : 2011/10/26 15:47:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn of 3+ HDD's, of je hebt de HDD's aan een RAID kaart hangen met onboard cache. In dat geval zeggen de cijfers niet veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Random Read 4KB (QD=1) : 0.759 MB/s [ 185.3 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 3.647 MB/s [ 890.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 4.656 MB/s [ 1136.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 5.340 MB/s [ 1303.6 IOPS]

In die set waardes is een SSD 20 tot 50 keer sneller...

En dat zijn juist de waardes die belangrijk zijn voor de snelle responsie van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zijn 4 hdd 1tb in raid 0 op een ich9r en 2 2tb hdd op een andere controller response tijd is voor niet zo belangrijk aangezien ik merendeels grote bestanden , rar quickpar en verplaats ... cache is in mijn geval een korte snelheids winst die die aan het einde 0 is.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2011 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 17:09:
maar ik denk dat voor de gamer de resonse tijd wel belangrijk is .....
Nee, response tijd is juist voor algemeen gebruik het meest belangrijkste... Want dat betekend dat kleine willekeurige bestandjes (voornamelijk system files en algemene programma's) snel geladen kunnen worden.
PC start in een halve minuut, je browser start in secondes, je office net zo goed, etc etc.... Dat zijn juist de belangrijke punten waarom mensen een SSD kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door Swordlord op 26-10-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als ik het goed begrijp , is voor mijn gebruik ( rarren , parren en grote bestanden over pompen) een ssd niet echt nodig met de read en write score,s die ik nu heb ?

ik heb namelijk al best wat rond gelezen in verschillende topic,s , maar kon zoals als ik m,n pc misbruik niet echt antwoorden vinden , sorry dat ik hier op tweakers nog niet helemaal thuis ben ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Een SSD gebruik je voornamelijk als bootdisk en voor programma's die je veel gebruikt en die je graag versneld wilt hebben.
Voor te werken met enorme bulken aan data zou ik het houden bij een HDD.
Want voor sequentiële acties zoals rarren, parren, en grote bestanden, is een HDD nog steeds perfect al helemaal met jouw raid array is het allemaal zeer snel lijkt me.

Edit:
Hier is trouwens soortgelijke vraag gesteld met soortgelijke antwoorden.
Is een SSD geschikt op films mee uit te pakken?

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 26-10-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanks !, ik ga ff lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet nu denk ik mijn vragen in een ander topic gaan plaatsen , want wil oplossing/advie,s ivm partitie,s/hdd groter dan 2 tb .. 4x1tb in raid 0 = 4tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Niemand anders weet een winkel die SSD's in een netbook bouwen?

Ik ga morgen, koopavond, evengoed even naar MyCom om het persoonlijk aan iemand van de tech afdeling te vragen. Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Ze weten ook waar ze aan beginnen...
Teveel risico... dus ze doen het niet...
Zo simpel is het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Tjah, ik vind het er makkelijk uit zien. Vriend van me heeft het vroeger weleens op z'n werk gedaan. Het is totaal niet moeilijk. Wil er ook gerust naast gaan staan (of 't zelf doen lol) en tips geven. Wil alleen niet m'n garantie verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Siempje, je bent wel een grapjas. De kans dat je netbook kapot gaat is nihil. Echter, je houd dus wel rekening met de mogelijkheid dat het wel kapot gaat bij inbouwen van een SSD. En dan verwacht je wel garantie? Snap dan toch dat dit duur is, en geen bedrijf dat zich er aan waagt: een bedrijf is er niet om jouw te helpen (duh...) maar om wat te verdienen. Stel je geeft ze 50 euro, ze bouwen de disk in, de netbook werkt niet meer lekker, dan draait dat bedrijf op voor de kosten, een veelvoud van die 50 euro.....tenminste als ze garantie geven.

Ik zou dus zeggen, als je echt zo graag een ssd in dat ding wil, dan zal je het risico ook zelf moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Misschien is het eens handig om te zeggen om welke netbook het gaat en welke garantie jij bang bent te verliezen...
Garantie van de winkel waar je hem hebt gekocht, of fabrieksgarantie...

Want garantie dat hij het blijft doen, is een kwestie van fabrieksgarantie...
Garantie van de winkel zal bij openen direct geschonden zijn in veel gevallen.
Een ander bedrijf kan niet garant staan voor de garantie voorwaarden van een ander...
Dan kan er wel gezegd worden, hij is geopend geweest door een professional.. Maar dat zullen ze niet slikken, zo zeikerig zijn veel winkels wel.

MAAR...
Zolang er geen zegels of waarschuwing van de fabrikant zijn over garantie vervalt bij openen, dan blijft je fabrieksgarantie in 99% van de gevallen gewoon intact.

En als jij het zo makkelijk vind uitzien...
Then be a man... man...
DO IT YOURSELF!

[ Voor 44% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2011 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:50:
Je stelt wel erg hoge eisen.. Je wilt niet meer dan €200 uitgeven, en en je wit meet dan 128GB.. Dat lukt alleen als je 2 maanden geleden 2x de kingston V+100 had aangeschaft.

Een snelle blik op de pricewatch en ik kom tot de conclusie dat er maar een SSD in your eisen valt. een onbtrouwbare vertex 2. Die kan je meteen afstrepen.
Ik wil hier toch nog even op terugkomen :)

Je zegt dat ik erg hoge eisen stel en ik begon me af te vragen of ik me nu toch niet vergist had, aangezien ik een tijdje terug heb zitten kijken en ik me een aanbod van schijven was van z'n 200GB meende te herinneren. Als ik kijk naar de o.a. de volgende schijven in de Pricewatch

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Force 3 180GB€ 205,-€ 205,-
1OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 180GB€ 212,25€ 212,25
1OCZ Agility 2 SATA II 3.5" SSD 180GB€ 214,-€ 214,-
1OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 180GB€ 199,99€ 199,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 831,24

zie ik schijven die allemaal veel dichter in de buurt van mijn criteria komen. Nu weet ik wel dat die wat langzamer zijn, maar aangezien mensen in de praktijk zeggen weinig verschil tussen een Vertex 1 en een M4 te merken ga ik mij toch afvragen of het niet verstandiger is wat minder te focussen op die performancecijfertjes en voor weinig merkbaar verschil lekker wat extra schijfruimte te pakken.

Het is gewoon erg onfortuinlijk dat er op het moment weinig courant aanbod is rond de 200 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Camacha, dat zijn wel allemaal sandforce controller SSD's. Erg onbetrouwbaar en ik spreek uit ervaring. Het is vreselijk irritant als je main drive het zonder waarschuwing ineens begeeft. En dat is iets wat die regelmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meessen schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 01:34:
Camacha, dat zijn wel allemaal sandforce controller SSD's. Erg onbetrouwbaar en ik spreek uit ervaring. Het is vreselijk irritant als je main drive het zonder waarschuwing ineens begeeft. En dat is iets wat die regelmatig doen.
Ik hoor de verhalen inderdaad, maar vraag me ten zeerste af in hoeverre het nou werkelijk een probleem is. Natuurlijk hoor je vooral eigenaren die er een slechte ervaring mee hebben gehad. Ik kan me soortgelijke verhalen herinneren met HDD's die achteraf nogal overtrokken bleken.

Ik zeg niet dat er geen probleem is, maar persoonlijke ervaringen kunnen nogal een wankele basis voor een oordeel zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2011 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 01:43:
[...]
Ik hoor de verhalen inderdaad, maar vraag me ten zeerste af in hoeverre het nou werkelijk een probleem is.
Only one way to find out. :+

Serieus, Camacha, de onveiligheid van Sandforce SSDs wordt onderschreven op heel veel fora en statistieken. Als je daar maling aan hebt prima, maar waarom kom je hier dan om advies vragen? Besef wel dat je dan ingaat tegen alle adviezen en de kans groter is dat je 200 euro een investering is waar je spijt van kunt krijgen.

Daarnaast vraag ik me af of je wel zoveel ruimte nodig hebt. Je baseert je op de huidige grootte van je C, op een hardeschijf. Die bevat veel onnodige meuk, wat niet zo erg is omdat hardeschijven toch erg groot zijn. Maar je prima prima een 64GB SSD nemen daarmee behaal je toch al het grootste effect. Enige wat je dan moet doen is je My Documents naar een HDD laten wijzen, iets wat sowieso aan te bevelen is omdat een HDD prima dit type bestanden kan verwerken. Met een stricte scheiding heb je eigenlijk al genoeg aan 32GB. Dat vereist wel het uitschakelen van hibernation en het tunen van je pagefile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Reepje schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:43:
een bedrijf is er niet om jouw te helpen (duh...) maar om wat te verdienen. Stel je geeft ze 50 euro, ze bouwen de disk in, de netbook werkt niet meer lekker, dan draait dat bedrijf op voor de kosten, een veelvoud van die 50 euro.....tenminste als ze garantie geven.
Dat weet ik, hoor. Laat ik het dan anders stellen: Is er een computerwinkel die z'n vak verstaat?
Swordlord schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 23:45:
Misschien is het eens handig om te zeggen om welke netbook het gaat en welke garantie jij bang bent te verliezen...
Garantie van de winkel waar je hem hebt gekocht, of fabrieksgarantie...

Want garantie dat hij het blijft doen, is een kwestie van fabrieksgarantie...
Garantie van de winkel zal bij openen direct geschonden zijn in veel gevallen.
Een ander bedrijf kan niet garant staan voor de garantie voorwaarden van een ander...
Dan kan er wel gezegd worden, hij is geopend geweest door een professional.. Maar dat zullen ze niet slikken, zo zeikerig zijn veel winkels wel.

MAAR...
Zolang er geen zegels of waarschuwing van de fabrikant zijn over garantie vervalt bij openen, dan blijft je fabrieksgarantie in 99% van de gevallen gewoon intact.

En als jij het zo makkelijk vind uitzien...
Then be a man... man...
DO IT YOURSELF!
Fabrieksgarantie. Het gaat om een Asus 1215b met 1 jaar fabrieksgarantie. Er zitten stickers in dat ding zodat je je garantie kwijt bent zodra je hem openmaakt. Maar hij is in de PW bij iedereen op rood gegaan, dus ik kan hem toch niet meer kopen :(
Enne, het gaat mij niet om het zelf doen, het gaat me om de garantie, hè. Als-ie leverbaar was geweest en er zijn echt geen winkels die SSD's inbouwen, dan had ik 't uiteindelijk zelf wel gedaan.

Maar ja, ben nu toch al te laat. Misschien weet de netbook BBG nog wel een leuk alternatief. Iig bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Als er zegels inzitten... en ze worden gebroken... dan is garantie ook verbroken...
Maakt niet uit wie het heeft gedaan...
Zo simpel is het...
Het is niet een kwestie van, je vak verstaan of niet... het is een kwestie van het kan gewoon niet.
Zet het nou maar eens uit je kop dat een winkel de garantie van een fabrikant kan garanderen...

Have fun met een andere netbook..

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2011 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig is zo'n garantiesticker helemaal niet rechtsgeldig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Heb je daar een officiële bron voor? Ik kan best geloven dat de geldigheid ervan in twijfel is te brengen.

Want een fabrikant moet inderdaad een deugdelijk product leveren voor de gebruiksperiode waarop het is geschat.
Maar je gaat akkoord met de voorwaarden van de fabrikant.
Deze voorwaarden zijn ook weer vastgelegd en daarin staat zodra jij zegels verbreekt, je je recht op garantie ook verliest.
Die voorwaarden zijn rechtsgeldig in meeste gevallen.
Maar probleem met de voorwaarden is, is dat ze vaak zijn mee verpakt met het product en niet van te voren in te zien zijn...
Daar zijn ook de voorwaarden mee in het geding te brengen... Omdat je van te voren geen kennis had van de voorwaarden.

Dus je zou je gelijk kunnen krijgen, maar dat moet wel een hele hoop getouwtrek worden dan...

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 27-10-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nee hoor, voorwaarden die een fabrikant stelt, ook al ga je ermee akkoord, zijn niet altijd rechtsgeldig. Bijv. als ze tegen dwingend recht ingaan.

Je recht krijgen is helaas altijd een ander verhaal en vaak veel werk.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 47 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.