Ik ben nog steeds bezig met mijn keuze hoe de laptop
pricewatch: Lenovo Thinkpad W520 (NY54DMH) te voorzien van de nodige SSD power.
Enkel de keuzes zijn erg lastig. Dit is een setup ter overweging.
= 170 euro voor 126GB + soort van DVD drive
Waarom dit? Nou nu kan ik het OS op de mSata SSD zetten en andere zaken zoals programma's en de foto cache voor lightroom op de kingston. Stel nu dat ik toch een dvd af wil spelen dan vervang ik de SSD even voor de Disk drive. Dan starten een boel programma's niet meer op maar zal ik toch een filmpje af kunnen spelen.
Waarom dit niet? Relatief duur en ik weet niet of het slim is voor de prestaties om windows op de OCZ strata te zetten met een sandforce controller.
Een alternatief op deze setup is de kingston vervangen door de
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB dit zorgt ervoor dat de prijs 20 euro naar beneden gaat en kom ik op 150 euro te zitten. Ik vraag me af of ik het prestatieverschil ga merken tussen de kingston en de m4 en of dat die 20 euro en 32GB waard is.
Of de OCZ vervangen voor de Intel
pricewatch: Intel 310 40GB 40GB wat de prijs wel weer opdrijft.
Een andere keuze:
= 125 euro voor SSD en bracket en waarschijnlijk gooi ik er dan 4GB ram geheugen bij voor 25 euro. Totaal 150 euro.
Waarom dit? Dit zorgt ervoor dat er gewoon meer ram geheugen aanwezig is wat goed is voor lightroom en een SSD met behoorlijk wat ruimte om daarop windows en wat programma's te installeren.
Waarom dit niet? DVD drive niet meer beschikbaar.
Nog een andere keuze:
= 175 euro voor SSD en een bracket.
Waarom dit? Snelste SSD die beschikbaar is, 128 GB ruimte.
Nu vraag ik mij erg af ga ik dit snelheidsverschil merken in vergelijking met de kingston? Ik gebruik deze laptop veelvuldig om photoshop, illustrator, inDesign, lightroom, word, cinema 4d, e-mail met grote hoeveelheid mailtjes, op te starten. Vaak staan er ook meerdere grote programma's naast elkaar open.
Waarom dit niet? Duur voor enkel SSD
Natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden maar dit is toch wel de basis.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.