Reepje schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 22:01:
@coob. Ik heb wel de tip om als je dan die bench draait, dat je gewoon 1 run neemt van 100 MB, dat geeft ook een goed beeld. Nu heb je 5 runs met 1000 MB gedaan, en alhoewel er veel te panisch gedaan wordt over "zo weinig mogelijk schrijven naar de SSD" is dit natuurlijk weer het andere uiterste met een gigantische hoeveelheid geschrijf naar de SSD zonder verder enig nut.
Maar verder ziet het er mooi uit toch? Jammer dat je al snel spijt zal hebben van die kleine SSD want je wil vast een grotere.
Ik heb enkele dagen geleden na installatie ook ff een CrystalDiskMark bench gedraaid, gewoon ter verificatie dat de schijf (M4 64GB) naar behoren werkte.
Heb hem ingesteld op 2 x 1000MB (omdat 100MB echt wel te weinig is met de snelheden die de SSD's van tegenwoordig aankunnen, afgezien van het feit dat alles in de cache verdwijnt:P )
NB: De cache op deze M4 drives is 256 MB, dus met een 100MB test wordt eigenlijk (voor een groot deel) alleen de snelheid van het cache getest, en niet de flash chips zelf....
Ik kwam er wel achter dat de 2e run in veel gevallen toch een stukje sneller was (en het gemiddelde hier dus van omhoog ging)
(10MB/s omhoog na de 2e run, betekend dus automagisch dat de 2e run 20MB/s sneller was dan de 1e run)
Maar kwam na deze 2 runs op gemiddelde sequentiele snelheden uit van 520+ om 115 MB/s r/w. 4k kwam maar enkele % onder Coop's snelheden uit, wat dus voor de 64GB prima is.
Dus ik ben tevreden
En die paar GB die er dan geschreven wordt...
Ik heb liever dat door deze benchmark een SSD 3 dagen 'minder lang mee kan' (van de 10 of 20 jaar)
en ik de zekerheid heb dat alles naar behoren werkt, dan die paar writes die je ermee bespaard, maar met de onzekerheid of het ding wel op volle toeren werkt
@last, zo klein is die 128GB schijf van hem ook niet hoor, hij heeft alleen 68 / 128 GB als C gepartitioneerd (wat ik zelf niet nooit doen bij een SSD, tenzij je precies weet wat er op D komt te staan, maargoed dat is persoonlijk....)
[
Voor 6% gewijzigd door
SmiGueL op 30-10-2011 23:21
]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup