Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
Mensen, ook ik wil aan een SSD puur voor het OS en Programma data.
Heb dus geen ervaring op dit gebied en heb een 2 tal vragen:

1- kan een SSD op elk systeem gebruikt worden, en dan ook de oudere mobo's (anno 2007), maw wordt hij altijd gewoon gezien als een SATA schijf en als zondanig beschouwen ?

2- is het mogelijk je huidige OS te mirroren en dan op de nieuwe SSD te zetten of is een full install van OS en progs een vereiste ?

Moge duidelijk zijn dat als een new mobo (cpu+mem, etc) modig is dan is een full install sowieso nodig en vervalt vraag 2 direct.

Dank u !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
1: Het is gewoon een SATA storage apparaat . Dus het werkt met alles dat SATA heeft.

2: Mirror/ghosting/cloning is NIET aan te raden, dit kan voor een hoop problemen zorgen, met foute partitie alignment als grootste probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2011 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 12:25
Hallo medetweakers!

Ik heb een vraag mbt. of ik de SSD moet kopen die ik gedachten heb, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• Wat voor systeem heb je nu?
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Graka: XFX Radeon HD 4870 1024MB

• Welk OS gebruik je?
Windows XP, maar wil binnenkort over naar Windows 7.

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Adobe Photoshop, zo nu en dan games als Portal 2 en in de toekomst GTA5.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Max € 200,-.

Mijn vraag heeft betrekking op mijn moederbord en de SSD die ik wil kopen. Mijn moederbord is een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, en ik heb mijn oog laten vallen op een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB SSD.

Het probleem is nu: de SSD die ik wil is voorzien van een SATA-600 aansluiting, terwijl mijn moederbord max. SATA-300 ondersteunt. Mijn vraag is nu: is het wel nuttig de SSD te kopen die ik wil? Waarschijnlijk werkt het wel, maar niet op de snelheid van SATA-600?

Alvast erg bedankt voor het lezen en het eventuele antwoorden van mijn bericht! Mijn dank is groot _/-\o_

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Gezien de uitleg al vaak genoeg gegeven is hier in het topic...
Kort antwoord.
jah gewoon doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:54:
[...]

HDD caching is inderdaad iets dat ik nu aan het bekijken ben, qua moederbordkosten is dat prima te doen t.o.v. de plannen nu. Bedankt :)

[...]

Ik heb het voornamelijk over Sandforces gehad en een aantal malen over specifieke schijven. Ik geloof dat ik inderdaad abusievelijk ergens Vertex 3 heb gezegd terwijl ik de Force 3 bedoelde, maar aangezien die eerste er niet is in een grootte van 180 GB is was het natuurlijk ook nogal raar als ik wel de Vertex 3 bedoeld had.

Ik geloof dat de reden dat ik het moeilijk laat rusten ook is dat alle elementen er prima zijn, alleen de juiste grootte met de juiste controller is niet samen te koop, los zijn ze dat allebei wel voor een acceptabele prijs. Dat is in mijn ogen toch iets anders dan onredelijke eisen stellen, want zo onredelijk zijn die randvoorwaarden blijkbaar niet. Of zo'n controller moet enorm veel duurder zijn om te maken, wat ik niet geloof.

Maargoed, diegenen die meegedacht hebben bedankt, ik ga nog eens wat dieper met Google graven (voor zover ik dat nog niet gedaan heb -_-' ) Een kijken of ik zelf nog wat nieuwe feiten boven water krijg met wat detectivewerk :p
SRT schijnt een behoorlijke snelheidswinst op te leveren. AnandTech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 18:01

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Hallo.
Ik heb een kleine snelle vraag. Recentelijk heb ik deze ssd aangeschaft;
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Geflasht naar nieuwste firmware en ding werkt als een trein :D Het probleem is alleen, hij hangt los in mijn kast! Ik heb geen 2,5 naar 3,5 inch converter. Ik heb wat gezocht maar kan 't gewoon niet vinden.
Ik heb een Cooler Master CM690 II kast, bij de advanced versie zit standaard een ssd adapter maar deze kan ik niet vinden. Kunnen jullie mij een adaptertje aanraden / aanwijzen? Ik voel me vast erg goed hierna omdat ik denk dat er binnen 10 minuten een antwoord gaat komen ;-)

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Beter zoeken...
Bij bijna elke grote webshop zijn brackets te vinden onder categorie : HDD accessoires

[ Voor 77% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 02:26
Ik heb hem gewoon met een stukje dubbelzijdig tape onderin de onderste DVD-drive houder geplakt
(Omdat op de bodem van de kast wat lastig werd ivm de voedings kabels)

Omdat ik geen bracket voorhanden had heb ik het de eerste dag zo geinstalleerd,
en omdat het ding nu (muur)vast zit ga ik er geen tijd en geld meer insteken, werkt prima zo! :D

[ Voor 23% gewijzigd door SmiGueL op 06-11-2011 18:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huidige situatie:
• Ik heb momenteel een M2NPV-VM moederbord met een AMD Athlon 64 X2 5200+
• Als OS gebruik ik Ubuntu
• Systeem wordt voor van alles gebruikt, maar voornamelijk browsen en simpele taken
• Ik wil het liefst onder de 125 euro blijven

Ik heb al gezien dat mijn moederbord niet ideaal is, voor zover ik kon zien is er geen TRIM ondersteuning. Verder las ik dat er bij verschillende Kingston hardeschijven problemen waren. Er was maar 8MB beschikbaar van de volledige capaciteit. Is er toevallig iemand die een SSD werkend heeft op dit moederbord? Andere tips zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik moet nog een systeem aan gaan schaffen welke SSD hier in komt te zitten staat nog open, maar vooralsnog ziet mijn wensenlijstje er zoals onderstaand uit.

Mijn vraag als ik hem ga installeren kan ik Windows dan op de SSD zetten én caching voor de HD gebruiken. Of kan ik dan beter een tweede SSD aanschaffen?

Mijn lijstje vooralsnog
Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB
2TB HDD (OEM) met SATA-600-aansluiting

OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
120GB SSD met SATA-600-aansluiting

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Sapphire HD6950 2 gb

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 18:20:
Mijn huidige situatie:
• Ik heb momenteel een M2NPV-VM moederbord met een AMD Athlon 64 X2 5200+
• Als OS gebruik ik Ubuntu
• Systeem wordt voor van alles gebruikt, maar voornamelijk browsen en simpele taken
• Ik wil het liefst onder de 125 euro blijven

Ik heb al gezien dat mijn moederbord niet ideaal is, voor zover ik kon zien is er geen TRIM ondersteuning. Verder las ik dat er bij verschillende Kingston hardeschijven problemen waren. Er was maar 8MB beschikbaar van de volledige capaciteit. Is er toevallig iemand die een SSD werkend heeft op dit moederbord? Andere tips zijn ook welkom.
TRIM support, dat is iets op driver niveau en OS niveau, niet op hardware niveau...
Maar je gebruikt dus ubuntu, ben je van plan om de trim in te schakelen via de console? Want standaard staat dit nog steeds niet aan in ubuntu.

Problemen met kingston? jah leuk, maar welke serie? De V en V100 serie heeft inderdaad problemen gehad. V+100 serie is een compleet andere controller en heeft bijna geen problemen.

Elke SSD zou in principe kunnen werken op jouw moederbord, het is alleen, hoeveel capaciteit wil je binnen je budget?
Maar gezien je budget en om meest gunstige capaciteit te geven, is de kingston V+100 aan te raden.

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2011 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
jokapo schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:07:

Mijn vraag als ik hem ga installeren kan ik Windows dan op de SSD zetten én caching voor de HD gebruiken.
Jah dat kan... Daar is alles mee gezegd, want het hele proces om werkend te krijgen is nogal frustrerend soms.
OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 120GB
120GB SSD met SATA-600-aansluiting
Deze SSD is niet aan te raden.
Op papier lijken de specificaties heel snel, maar eigenlijk is hij erg traag, daarbij is deze drive ook geplaagd met heel veel problemen.

Welk budget heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 06-11-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

mijn budget ligt rond de €1250 al zit daar door de stijgende lijn qua prijzen wel een rek naar boven in

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Woah, de nieuw eplex pakt de performance kroon? En dat lees ik net nadat ik een C4 128GB heb besteld :'(.

Niet dat ik het verschil ga merken. De prijs wel en daarom ben ik er toch niet heel erg treurig om.

Ik hoop dat 128GB genoeg is voor win7 64, office en SWTOR :P.

Voor de rest een 1TB samsung HDD op de kop getikt voor 73 dollar vorige week :P.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:06
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en heb eerlijk gezegd niet veel zin om 193 pagina's door te struinen dus vraag het zo maar..

Ik heb een intel q9550, msi p45 neo3 ( alleen sata 300 dus) en een gtx 570 etc..

Mijn huidige systeemschijf, een spinpoint 640gb van 4 jaar oud, begint beetje keuren te krijgen en bijv. het laden van BF3 duurt langer dan 1 minuut. Verder heb ik nog 2 tb voor opslag.

Door die hoge prijze van de HDD ben ik nu vrijwel zeker van het kopen van een SSD. Alleen de vraag blijft welke?
Mijn budget = max. 150 euro, voorkeur 120gb+

En de vraag haal ik toch een grote vooruitgang met mijn oude mobo?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Julio-K schreef op maandag 07 november 2011 @ 13:05:
Door die hoge prijze van de HDD ben ik nu vrijwel zeker van het kopen van een SSD. Alleen de vraag blijft welke?
Mijn budget = max. 150 euro, voorkeur 120gb+
Dat gaat niet lukken. De pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB ligt boven je budget. De pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB zit er onder, maar iets langzamer en minder ruimte.

En je gaat het wel zeker merken. Zoiets als BF3 zal ook een stuk sneller laden.

En mocht je willen beantwoorden dat je SSDs hebt gevonden die wel voldoen: lees dan toch maar eens de laatste 10 pagina's ofzo :) Als je zelf een Sandforce SSD (zoals een vertex2 of agility3) wil kopen: prima, maar dat zal hier niet aangeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whykillme
  • Laatst online: 12-09 21:04
Wat voor systeem heb je nu?
I7 2600 3.4ghz
Nvidia geforce 275gtx
16gb werkgeheugen ddr3 1333 (4x4gb)
Mobo: Iets in deze richting, weet niet precies meer welke:
http://www.mycom.nl/Produ...P8P67-LE-B3,s1155/1159984

Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Windows op de SSD, en misschien een paar games die ik vaak speel, de rest op de gewone HDD.

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
~300€

Wil gewoon snelle PC opstart, snel de games starten/loaden.

Speel vaak www.wurmonline.com maar soms ook shooters / mmos

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Laatst online: 14-09 13:26
hallo,

nu afgelopen week mijn hardeschijf is overleden, wil ik totdat de prijzen gedaald zijn wel tijdelijk overstappen op een kleinere ssd, nu zat ik bij de aanschaf van mijn pc ook al te denken aan een sdd maar omdat er toen veel problemen waren met controllers van de ssd's en mijn moederbord heb ik hier vanaf gezien.

pricewatch: Asrock 870 Extreme3 dit is mijn moederbord, welke ssd past hier het beste bij? omdat ik waarschijnlijk alleen windows en tf2 erop ga zetten, denk ik dat +/- 60 gb wel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 15:06
Deze heeft toch een sata 600 aansluiting? Of is dat ook compatibel met sata 300? Dat ik dan nu de volledige snelheid niet benut maakt me niet zoveel uit, dat gebeurt bij mijn volgende upgrade dan wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Is SATA600 ja, maar dat werkt prima op SATA300. Je haalt de maximale snelheid niet, maar bij normaal gebruik merk je dat niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 13:14
Hahn schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:45:
Is SATA600 ja, maar dat werkt prima op SATA300. Je haalt de maximale snelheid niet, maar bij normaal gebruik merk je dat niet.
Ik heb hem zelfs op een sata150 aansluiting zitten. Het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Mijn vraag als ik hem ga installeren kan ik Windows dan op de SSD zetten én caching voor de HD gebruiken. Of kan ik dan beter een tweede SSD aanschaffen?
Dit is mij niet gelukt. De software voor caching wil alleen installeren als windows op de harddisk is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
KifArU schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:24:
[...]

Dit is mij niet gelukt. De software voor caching wil alleen installeren als windows op de harddisk is geïnstalleerd.
Je moet een ander stappen plan doorlopen dan...

Je moet namelijk in een al huidige windows installatie, de ruimte voor SRT op de SSD gaan reserveren.
Daarna als de ruimte is geclaimed, windows gaan installeren op de SSD.
Zodra je de intel RST drivers hebt geïnstalleerd op de windows installatie op je SSD, kun je daar aangeven dat het gereserveerde portie van de SSD gebruikt kan gaan worden voor SRT voor een bepaalde hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb een Lenovo Thinkpad E520 en ik ben van plan een SSD te plaatsen op de plek van de optische drive.
Ik heb al een caddy besteld.
  • Mijn vraag is welke snelheden de sata-poorten van mijn dvd-drive en harde schijf ondersteunen?
Verder had ik gezien dat mijn chipset gebasseerd is op de sandy bridge architectuur.....volgens wat ik gelezen heb, moet de sata-poorten dan toch sata-600 ondersteunen?

Overigens heeft mijn huidige harde schijf een sata-300 aansluiting en mijn huidige dvd-drive een sata-150 aansluiting.

Groet,

Jens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
k heb een vertex 2 van OCZ die nogal wat problemen geeft zoals een unresponsive system zo nu en dan.

Ik wil nu een m4 crucial gaan halen maar kan ik dan mijn image van mijn huidige 60GB SSD gebruiken en die op de crucial zetten zonder een niewue installatie te hoevne doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
^ Het kan waarschijnlijk wel. Of het verstandig is is een andere vraag. Maar goed, probeer het en kijk hoe het gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 08-11-2011 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whykillme
  • Laatst online: 12-09 21:04
Iemand enig idee op mijn vraag op pagine 193.

Of maakt het in principe niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ Crucial M4 128GB heeft goede prijs/prestatie/betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik moet, helaas al na een kleine drie jaar (januari 2009), voor een vriend van mij een Gigabyte moederbord vervangen. Waarschijnlijk (met het oog op de componenten die hij al heeft) wordt het een Asrock P5B-DE. Ik heb hem gezegd dat hij eens moet nadenken of hij niet meteen een SSD wil. Hij klooit namelijk nog met een oude PATA (ja echt zo een met zo'n grijze, platte ribbelkabel, ze worden nog gebruikt, zelfs icm dual-core...) schijf en hij klaagt dat Winamp af en toe te lang moet nadenken over de media library enzovoorts.

Wat raden jullie mij aan voor een n00b gebruiker?

Zijn systeem:

Bovenstaand moederbord dus,
Core 2 Duo (ik weet niet uit het hoofd wat voor eentje, is dat belangrijk?)
4GB op 800MHz
En een extra SATA-300 schijf van 500GB met al zijn muziek en downloads etc.

Hij gaat ermee doen: internetten, muziek en films downloaden/luisteren/kijken, gitaarsoftware van zijn versterker gebruikt hij veel, speelt nooit games.

Het mag kosten: rond de 100-125 euro...

Hij was bang dat het een wat korte levensduur zou hebben zo'n SSD, hij deed met zijn vorige pc ook zo'n 10 jaar, dat probeert hij met deze ook vol te houden (zijn moederbord dacht er anders over, maar goed).

Ik heb links en rechts wat gelezen hier en ik begrijp dat een Crucial M4 nogal geliefd is. Ik zat dus te denken aan een Crucial M4 64GB, maar daar zie ik dan weer verschillende van...

Is er hier iemand die een zetje in de goede richting kan geven? Misschien is een SSD voor zijn gebruik wel helemaal niet nodig en is het veel interessanter om er een gewone schijf in te zetten om mee op te starten (ik wil van die PATA's af, dat gaat een dezer dagen weer een nieuwe installatie geven als ik die laat zitten...).

Anyway, help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik ben vergeten wat je moest veranderen in je Regedit na installeren van een SSD.
Het was iets met een cijfer "3", helaas weet ik niet meer wat of waar!

Kan iemand me uit de nood helpen, het boost je snelheid zover ik weet.

Ik denk dat het het volgende was :D
Opgepast, kijk, voor je begint, na of je moederbord AHCI ondersteund
alvorens veranderingen aan te brengen.
Kijk in je Bios na of je kan veranderen naar AHCI.
Na de veranderingen zal je niet meer in IDE mode kunnen booten.
Wees dus aandachtig en check je bios alvorens iets aan te passen.

Typ Regedit in het Start Menu zoeken box. En Enter om de Register Editor te starten.

Selecteer het bestand "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servi ces\msahci"

Klik rechts op "Start" in de "naam" kolom en kies voor "aanpassen"
en verander de "waardegegevens" in 0 (nul)

[ Voor 58% gewijzigd door Spacewide op 09-11-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verstekbakker
Ik zie niet waarom deze persoon een SSD nodig heeft, behalve de snelheid van het opstarten en het laden van de gitaarsoftware zal hij niet veel van een upgrade merken. Voor muziek en films downloaden/luisteren/kijken hoef je het ook niet te doen, aangezien een normale HDD daar geschikter voor is.
Betaalbare SSDs zijn niet zo groot en het is voor de performance en levensduur niet bevorderlijk om veel bestanden binnen te halen en verwijderen op het moment (Dat kan bij toekomstige SSDs nog wel veranderen)
Toch kan de levensduur hoger liggen dan bij een HDD, als de persoon bijvoorbeeld alleen internet en zijn gitaarsoftware gebruikt kan je een SSD jaren langer gebruiken dan een HDD.

Dus ga voor een HDD bij deze persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:17:
@Verstekbakker
Ik zie niet waarom deze persoon een SSD nodig heeft, behalve de snelheid van het opstarten en het laden van de gitaarsoftware zal hij niet veel van een upgrade merken. Voor muziek en films downloaden/luisteren/kijken hoef je het ook niet te doen, aangezien een normale HDD daar geschikter voor is.
Betaalbare SSDs zijn niet zo groot en het is voor de performance en levensduur niet bevorderlijk om veel bestanden binnen te halen en verwijderen op het moment (Dat kan bij toekomstige SSDs nog wel veranderen)
Toch kan de levensduur hoger liggen dan bij een HDD, als de persoon bijvoorbeeld alleen internet en zijn gitaarsoftware gebruikt kan je een SSD jaren langer gebruiken dan een HDD.

Dus ga voor een HDD bij deze persoon.
Het lost ook niet het trage zoeken in de Winamp Library op?

Ik ga eens kijken wat een gewone HDD kost, waarschijnlijk is het het geld niet echt waard voor wat hij met een SSD van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Laatst online: 14-09 13:26
kipneck schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:34:
hallo,

nu afgelopen week mijn hardeschijf is overleden, wil ik totdat de prijzen gedaald zijn wel tijdelijk overstappen op een kleinere ssd, nu zat ik bij de aanschaf van mijn pc ook al te denken aan een sdd maar omdat er toen veel problemen waren met controllers van de ssd's en mijn moederbord heb ik hier vanaf gezien.

pricewatch: Asrock 870 Extreme3 dit is mijn moederbord, welke ssd past hier het beste bij? omdat ik waarschijnlijk alleen windows en tf2 erop ga zetten, denk ik dat +/- 60 gb wel genoeg is.
zou iemand mij kunnen helpen? want ik heb zelf natuurlijk ook al op internet rondgekeken maar veel wijzer wordt ik er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vsy schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:14:
Ik ben vergeten wat je moest veranderen in je Regedit na installeren van een SSD.
Het was iets met een cijfer "3", helaas weet ik niet meer wat of waar!

Kan iemand me uit de nood helpen, het boost je snelheid zover ik weet.

Ik denk dat het het volgende was :D

[...]
Ik heb ff mijn eigen post opgezocht en de info klopt met die van mij. Verwijderd in "AHCI werkend op de Asus P5K."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:39:
[...]

Het lost ook niet het trage zoeken in de Winamp Library op?

Ik ga eens kijken wat een gewone HDD kost, waarschijnlijk is het het geld niet echt waard voor wat hij met een SSD van plan is.
waarschijnlijk is het zoeken wel sneller met een SSD, puur omdat de accestijden een stuk sneller zijn, maar als de indexering op die muziekmap goed staat ingesteld zou je het verschil nauwelijks moeten merken. Als het een erg grote muziekmap is zal deze trouwens niet eens op een SSD van dat budget kunnen staan. Dan is de keuze snel gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
kipneck schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:01:
[...]

zou iemand mij kunnen helpen? want ik heb zelf natuurlijk ook al op internet rondgekeken maar veel wijzer wordt ik er niet uit.
Er staan hier al honderden keren de tip: Intel 320, Crucial m4 of Kingston V+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
M4 kan ik persoonlijk aanraden. Deze zit nu in mijn laptop. Ik heb echter het plan om deze over te zetten naar mijn desktop, met SATA-600. Die 128GB kan ik daar ook prima gebruiken. Nu heb ik ook het plan om deze schijf hiervoor in de plaats te zetten in mijn laptop:

pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB

Ik weet dat Sandforce schijven geen aanrader zijn, maar deze Vertex met Indilinx Barefoot controller, V2..is dat een afrader of best goed te doen. Ik maak gewoon regelmatig backups, dus los van dat het lastig is kan het me weinig schelen of de schijf het binnen een jaar het begeeft en dan omgeruild wordt 8)

Heren en dames experts, roept u maar :+ Bedankt trouwens he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Voor het geld wordt het moeilijk iets snellers te vinden. Betrouwbaarheid is wel een grote gok. Indilinx heeft een slechte reputatie en OCZ ook. Indlinix + OCZ is een soort russisch roulette :) Maar zoals je al zegt, als je het niet erg vindt dat je ooit een RMAtje moet doen is het niet zo erg.

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 09-11-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Hartelijk dank philflow.

Ik denk dat ik dan de gok maar ga nemen, met de kans dat ik 1,2 of vaker een RMA moet aanvragen :) Ik zorg er gewoon voor dat ik om de paar dagen een image maak/bijwerk. 3 jaar garantie zal wel goed zitten en als consument heb je recht op een deugdelijk product volgens de wet, dus ik waag het erop 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik zou het ook doen. 59 eur voor een snelle 60GB SSD is ongekend laag.

Voordeel van OCZ is dat de RMA procedure daar erg gesmeerd loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Philflow schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:09:
Ik zou het ook doen. 59 eur voor een snelle 60GB SSD is ongekend laag.

Voordeel van OCZ is dat de RMA procedure daar erg gesmeerd loopt.
Ervaring he :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
LOL, dat was precies het eerste wat ik dacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Kan ik, aangezien mijn Asrock P67 extreme4 Gen3 geen uitgebreide controller heeft, een raid0 opstelling naast mijn ssd (ahci) opmaken?

Heb in voorgaande posts gelezen dat je de SSD in de array kan opnemen, verlies je dan snelheid?
Ben ik dan ook de huidige OS kwijt op mijn ssd?

Ik zie de bomen even niet meer door het bos... :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je kan je controller in RAID mode zetten zonder problemen.

Je SSD behoud al zijn functionaliteit, waaronder ook TRIM support, zolang deze als een enkele drive is aangesloten, dus niet deel uitmaakt van een RAID array.

Dus HDD's die je aan de controller hebt hangen, kun je in een RAID array zetten, zonder dat het gevolgen heeft.

Wat niet kan: Je SSD combineren met HDD's in een raid array.

Edit:
Jou moederbord heeft 2 controllers, Een marvell controller, die is niet aan te raden voor een SSD op aan te sluiten, wel gewoon voor HDD's. De onboard intel controller, deze is het beste om je SSD op aan te sluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 10-11-2011 00:04 ]

• Spacewide
Swordlord schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:55:
Je kan je controller in RAID mode zetten zonder problemen.

Je SSD behoud al zijn functionaliteit, waaronder ook TRIM support, zolang deze als een enkele drive is aangesloten, dus niet deel uitmaakt van een RAID array.

Dus HDD's die je aan de controller hebt hangen, kun je in een RAID array zetten, zonder dat het gevolgen heeft.

Wat niet kan: Je SSD combineren met HDD's in een raid array.

Edit:
Jou moederbord heeft 2 controllers, Een marvell controller, die is niet aan te raden voor een SSD op aan te sluiten, wel gewoon voor HDD's. De onboard intel controller, deze is het beste om je SSD op aan te sluiten.
Hey bedankt alvast voor je antwoord op dit uur.
Ik kruip niet men bed in voordat ik dit opgelost heb :+

Nu heb ik die Marvell controller getest, maar werkt enkel voor IDE en AHCI. Die kan ik al vergeten dan.

Zoals je zegt, misschien moet ik die SSD gewoon bij in de HDD array plaatsen, zonder ze echt aan elkaar te hechten.

Zal ik mijn data verliezen op de SSD? En TRIM moet actief blijven uiteraard.

Cheers

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook een leuke aanbieding:
Intel 320 120GB retail voor 150 euro met voucher voor Battlefield 3:
http://www.informatique.nl/artset/000730/
(ook bij wat andere winkels maar duurder)

• Swordlord
vsy schreef op donderdag 10 november 2011 @ 00:21:
[...]

Hey bedankt alvast voor je antwoord op dit uur.
Ik kruip niet men bed in voordat ik dit opgelost heb :+

Nu heb ik die Marvell controller getest, maar werkt enkel voor IDE en AHCI. Die kan ik al vergeten dan.

Zoals je zegt, misschien moet ik die SSD gewoon bij in de HDD array plaatsen, zonder ze echt aan elkaar te hechten.

Zal ik mijn data verliezen op de SSD? En TRIM moet actief blijven uiteraard.

Cheers
De intel controller in RAID mode is in principe de zelfde communicatie vorm als AHCI, zolang je de SSD gewoon inprikt op de Intel SATA-600 poort en verder met rust laat, geen raid settings toepassen dus. Dan komt het allemaal goed.

Het TRIM commando, blijft functioneren, zolang de SSD geen deel uit maakt van een RAID Array. Zoals ik eerder al aangaf.

Je moet dan wel de nieuwste Intel storage drivers hebben, want als je gebruikt maakt van de default windows driver, dan werkt TRIM niet als de controller in RAID mode staat.

• Spacewide
Trial and error..
Voorlopig maar zonder Raid blijkbaar. In bios en mijn register leek alles goed, maar helse bsod's.

Vraagje voor SSD gebruikers.

Hebben jullie ook de ProgramFilesDir in jullie register naar de HDD gezet?

Regards

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik heb mijn OCZ Vertex 2 3,5" 120GB voor garantie ingeleverd bij de mycom. Degene die mij hielp gaf aan dat dit type niet meer nieuw leverbaar is en ik waarschijnlijk een Agility 3 terugkrijg. Is dit een vergelijkbare SSD of is de Agility van mindere kwaliteit en snelheid dan de Vertex 2 ?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Philflow
NoepZor schreef op donderdag 10 november 2011 @ 13:52:
Ik heb mijn OCZ Vertex 2 3,5" 120GB voor garantie ingeleverd bij de mycom. Degene die mij hielp gaf aan dat dit type niet meer nieuw leverbaar is en ik waarschijnlijk een Agility 3 terugkrijg. Is dit een vergelijkbare SSD of is de Agility van mindere kwaliteit en snelheid dan de Vertex 2 ?
Is iets minder zoals na te lezen is de OCZ site.
Van Vertex 2 naar Agility 3 is een megadeal :)

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 10-11-2011 14:09 ]

• NoepZor
Het boeit me ook niet zo verder, zit intussen al een Crucial M4 128GB in m'n PC ;) (2 dagen zonder SSD = hell) Maar vroeg het me zo af :)

[ Voor 12% gewijzigd door NoepZor op 10-11-2011 14:15 ]

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:09:
[...]
Van Vertex 2 naar Agility 3 is een megadeal :)
Van een Vertex 2 met 34nm NAND naar een Agility 3 met 25nm NAND zie ik niet als megadeal. Je hebt wel leuke compressiescores met 6Gbps SATA enzo, maar de ruwe ongecomprimeerde snelheden zijn stukken lager dan de 'oude' Vertex 2 met 34nm NAND.

• Philflow
Een Agility 3 is flink sneller dan een Vertex 2 voor de normale gebruiker. Voor wie van snelheid houdt is het een mooie deal.

[ Voor 98% gewijzigd door Philflow op 10-11-2011 14:43 ]

Verwijderd

Sneller dan Vertex 2 met 25nm NAND en 64Gbit chips wel ja, maar versus de oude Vertex 2? Alleen met goed comprimmeerbare data want ongecomprimmeerd is een oude Vertex 2 60GB op sommige vlakken wel sneller dan een Agility 3 60GB qua sequential read en random read.

Ik bedoel, zonder compressie is de Agility 3 60GB bijna de langzaamste moderne SSD?! Een Crucial M4 64GB is gewoon veel beter dan een Agility 3 60GB.

Agility 3 - 25nm - 60GB
Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/1970/unledse.jpg(kon niet zo snel een beter plaatje vinden)

Vertex 2 - 34nm - 32Gbit - 60GB
Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c187/blownsenator/OCZ.jpg

Ook heeft een Agility 3 60GB geen RAISE, dus bitfouten worden niet gecorrigeerd.

• Philflow
Wat me vooral opvalt in die plaatjes is dat de Agility 3 zelfs sneller schrijft met niet comprimeerbare data.

Maar goed, ik zou het wel weten als ik mijn Vertex 2 120GB (34nm) mag ruilen tegen een Agility 3 120GB.

Minder betrouwbaar dan de Vertex 2 bestaat volgens mij niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 10-11-2011 15:00 ]

Verwijderd

Ik zou hoe dan ook niet akkoord gaan met een ruil tegen een andere sandforce...
Philflow schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:59:
Minder betrouwbaar dan de Vertex 2 bestaat volgens mij niet.
Volgens mij stierf een bepaalde generatie mitron drives ook bij bosjes... Dat kwam iig uit mijn onderzoek.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2011 15:02 ]

• Philflow
:) ik denk dat OCZ dan zegt dat je een mooie Vertex plus mag hebben met Indilinx :)

Dan toch liever een Agility 3 voor mij. Of ze moeten geld terug geven, dat zou nog mooier zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Philflow op 10-11-2011 15:03 ]

• Swordlord
Gezien de huidige firmware, zou ik ook blijer zijn met een Agility 3 dan de Vertex 2...

Sinds de nieuwste firmware bijna nergens meer grote problemen gelezen met sandforce drives.

[ Voor 37% gewijzigd door Swordlord op 10-11-2011 15:06 ]

• Spacewide
Hier is een bench van men Crucial m4 met 009 firmware.

Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/5516/m4009rst.png

[ Voor 22% gewijzigd door Spacewide op 10-11-2011 15:23 ]

Verwijderd

Philflow schreef op donderdag 10 november 2011 @ 14:59:
Wat me vooral opvalt in die plaatjes is dat de Agility 3 zelfs sneller schrijft met niet comprimeerbare data.
Niet zo gek ook met ONFI 2.0 update. Maar het verschil is natuurlijk minimaal, terwijl de Agility 3 best wel slechte random read performance heeft wat toch wel erg belangrijk is.

Goed je hebt SATA/600 met Agility 3, en met goed comprimeerbare data kun je daar misschien nog wel een aardige boost over de Vertex 2 halen. Maar een 'megadeal' vind ik het niet.

Sowieso, zoals Darkstone zegt, kan een update naar een andere Sandforce SSD eigenlijk nooit een 'megadeal' zijn. Een Sandforce naar Crucial M4 of Intel SSD vind ik wel een megadeal omdat je dan af bent van alle BSODs, corruptie en plotseling overlijden. Een SSD hoort gewoon goed te werken continu gezeik wil je toch niet voor zo'n duur product?

• Philflow
Ik begrijp je punt wel. In zijn situatie kan hij i.p.v. een defecte Vertex 2 een nieuwe Agility 3 krijgen. Gezien de snelheids toename en (verwachte) betrouwbaarheids toename lijkt me dat een zeer mooie deal. Zelfs als je die Agility 3 niet wil hebben, want dan kun je hem verkopen.

• NoepZor
Het "van het gezeik af gedeelte' en "slechte oncomprimeerbare read/writes" heb ik al opgelost met de Crucial M4 ;) Het gaat mij erom dat ik minimaal iets gelijkwaardigs terugkrijg, zoals volgens de wettelijke garantiebepalingen moet. De Agility belooft namelijk hogere snelheden, maar blijkt dus in de praktijk tegen te vallen. Een 1 op 1 vergelijking tussen die 2 heb ik namelijk zo gauw niet kunnen vinden. Het is dus wel zo dat de agility mintens ongeveer gelijk presteert? Dus bij comprimeerbare data sneller, soms wat trager en hij mist een paar features.

• Philflow
NoepZor schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:56:
De Agility belooft namelijk hogere snelheden, maar blijkt dus in de praktijk tegen te vallen.
Nee de Agility 3 is bij normaal gebruik gewoon sneller dan de Vertex 2. Alleen met niet comprimeerbare data is de Vertex 2 soms sneller.

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
hallo, ik ben van plan om over een paar maanden een sdd te kopen, nadat de prijzen een beetje gezakt zijn.
alleen heb ik hulp nodig, met wat te kiezen, en of het wel goed is voor mijn systeem.

• Wat voor systeem heb je nu?

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 89,89€ 89,89
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 62,-€ 62,-
1Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX€ 59,61€ 59,61
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1OCZ ZS Series 650W€ 73,80€ 73,80
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 148,50€ 297,-
1Asus P8Z68-V€ 136,-€ 136,-
1samsung bluray speler----
1windows 7 home premium (GB OEM) 64 bit----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,30

• Welk OS gebruik je?
windows 7 home premium
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
vooral wat games installeren, en windows erop installeren.
ik zit namelijk te denken aan: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
dus ik wil iets rond die prijs, maar niet veel duurder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
megadoom schreef op donderdag 10 november 2011 @ 20:19:
• Welk OS gebruik je?
windows 7 home premium
vooral wat games installeren, en windows erop installeren.
ik zit namelijk te denken aan: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
dus ik wil iets rond die prijs, maar niet veel duurder dan dat.
Waarom zou je dat niet doen? Is een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Cyleo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 01:35:
[...]

Waarom zou je dat niet doen? Is een prima keuze.
Ik vind de nieuwe serie Plextor ook de moeite waard om naar te kijken. Deze zijn sneller dan de M4 en de 128GB variant kost 199,- incl versturen. Slechts 35.- duurder dan de M4. Maar wel 3 jaar collect&return garantie. Tevens heeft de review bewezen dat de Plextors minder last hebben van degradatie dan de Crucials. Wil natuurlijk niet zeggen dat de M4 een slechte keuze is, helemaal niet. Qua prijs kan ik niet zien of jij dat wilt uitgeven, persoonlijk 165,- vind ik niet weinig, laat staan dat je 199,- moet aftikken.

[ Voor 4% gewijzigd door 330d op 11-11-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@megadoom waarom zou je nu al gaan kijken als je pas over een paar maanden pas een ssd gaat kopen? Dan kan de hele situatie er wel weer heel anders uit zien. Misschien gooit Kingston zijn prijzen wel weer enorm naar beneden of komt er een nieuwe speler op de markt met de beste deal. Verder zie ik dat je gebruik niet enorm veeleisend is dus een ssd van de vorige generatie zou denk ik al voldoen. Maar ik zou o er een aantal maanden gewoon nog eens kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 13:39
Dag allemaal, ben aan het twijfelen om een SSD aan te schaffen. Zit te denken aan de volgende:pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Nu heb ik altijd mijn eigen computers samengesteld en geassembleerd, maar sinds ik een xbox360 heb eigenlijk niet meer mee bezig geweest.. Ik ben dus niet echt thuis in SSD hardeschijven of met RAID configuraties..

Mijn computer ziet er als volgt uit:
Aantal Artikel
1 Corsair CC700D 219,50 219,50
1 Corsair HX650W
1 Corsair TR3X6G1600C8D
1 Asus EAH5850/G/2DIS/1GD5
1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
1 Samsung EcoGreen F3EG, 2TB HD203WI
1 Asus P6X58D-E
1 Samsung SH-S222L black
1 Intel Core i7-930

Zoals je kunt zien heb ik nu de volgende hardeschijven:

Nu wil ik de SSD gebruiken voor windows, spellen en mijn programma's.
Moet bekennen dat ik niet eens weet of er op het moment een raid-configuratie gebruikt wordt, maar als ik een SSD haal hoe zit het dan met de RAID configuratie? Is er echt zoveel voordeel te behalen aan RAID configuraties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit al iemand opgevallen ?
blijkbaar hebben ze de intel 320 80GB ook in prijs verlaagd (~60 euro boxed en incl verzendkosten) Nu is er tenminste helemaal geen excuus meer om Agilty's te kopen :P
*edit* zo meteen maar één besteld. Kan altijd er iemand wel gelukkig mee maken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat is wel een enorme prijsdrop en die prijs per GB is echt enorm laag voor een SSD! € 0,622.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:26
http://www.storagereview....sata_c400_ssd_coming_soon

Ik denk dat ik een geschikte SSD heb gevonden voor mijn laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:58:
Dit al iemand opgevallen ?
blijkbaar hebben ze de intel 320 80GB ook in prijs verlaagd (~60 euro boxed en incl verzendkosten) Nu is er tenminste helemaal geen excuus meer om Agilty's te kopen :P
*edit* zo meteen maar één besteld. Kan altijd er iemand wel gelukkig mee maken :)
Als je er 2, 3 of 4 in Raid0 hangt heb je een megagoede lees/schrijfsnelheid en toch veel opslagruimte voor je geld. Voor 100-120 euro heb je al 160GB opslag en voor 200-240 euro heb je 320GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb gemaild naar Azerty, prijs moet 136 euro zijn en is al aangepast. Als de prijs echt 60 euro was had ik er direct een stuk of 5 besteld.....! Het is dus een foutje.

[ Voor 7% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-11-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
Gianni Rombios schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:09:
Ik heb gemaild naar Azerty, prijs moet 136 euro zijn en is al aangepast. Als de prijs echt 60 euro was had ik er direct een stuk of 5 besteld.....! Het is dus een foutje.
bij 5 andere winkels is die ook onder de 60 euro :O.
helaas ben ik van plan een 128 gb m4 te halen :(, en iets sneller dan dit. anders had ik het zeker nu gekocht.
dit is wel weer goed voor de concurrentie, zodat die prijzen gaan dalen!

edit: 3 websites zijn al weer aangepast :P

[ Voor 25% gewijzigd door megadoom op 11-11-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we zien het wel, ik heb al ééntje bij Azerty besteld. Nog geen mailtje gehad dat de prijs niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ga er vandaag eentje ophalen. Het is volgens mij een prima presterende SSD, helemaal voor deze prijs. Je kunt nu bijna 2 van deze halen voor de prijs van één kingston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Bij http://tweakers.net/shopr...arewebwinkel-punt-nl.html is hij niet meer beschikbaar. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Dank voor de tip!

Voor de liefhebbers, er zijn nog een paar bij 4Launch, mijn favoriete webshop. Voor 51,50 met als klap op de vuurpijl over twee weken een voucher voor BF3 als het goed is 8) _/-\o_

Linkje: https://www.4launch.nl/shop/get/p-35#p-4-productid-108678

Nog 2 stuks op het moment van schrijven, echt een superdeal. Ik had op de link van die 320 Boxed geklikt, maar bij Afuture kreeg ik daarvoor een X25. Dit lijkt me beter :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Gianni Rombios schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:09:
Ah, crap, heb er net ééntje besteld. We zullen zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Vermoedelijk is het gewoon "to good to be treu", zoals reeds gezegd heeft Azerty de prijs al aangepast en de andere webshops (TOP 5) linken soieso naar een verkeerde SSD op hun website. De links laten namelijk een Intel X25-V zien in plaats van de 320. Het is te proberen, maar hoogst waarschijnlijk klopppen de prijzen gewoon niet. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
_Dune_ schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:31:
Vermoedelijk is het gewoon "to good to be treu", zoals reeds gezegd heeft Azerty de prijs al aangepast en de andere webshops (TOP 5) linken soieso naar een verkeerde SSD op hun website. De links laten namelijk een Intel X25-V zien in plaats van de 320. Het is te proberen, maar hoogst waarschijnlijk klopppen de prijzen gewoon niet. :)
Zag het inderdaad, maar een X25-V van 80 GB bestaat niet ;) Als je de code opzoekt waar die naar linkt is het een 320 (bijvoorbeeld bij Afuture linkt deze naar Intel SSDSA2CW080G3K5, zoek je dit op dan blijkt het een 320 te zijn). Ik wacht het af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Andyk125 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 10:16:
Dag allemaal, ben aan het twijfelen om een SSD aan te schaffen. Zit te denken aan de volgende:pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Nu heb ik altijd mijn eigen computers samengesteld en geassembleerd, maar sinds ik een xbox360 heb eigenlijk niet meer mee bezig geweest.. Ik ben dus niet echt thuis in SSD hardeschijven of met RAID configuraties..

Mijn computer ziet er als volgt uit:
Aantal Artikel
1 Corsair CC700D 219,50 219,50
1 Corsair HX650W
1 Corsair TR3X6G1600C8D
1 Asus EAH5850/G/2DIS/1GD5
1 Asus P6X58D-E
1 Samsung SH-S222L black
1 Intel Core i7-930

Zoals je kunt zien heb ik nu de volgende hardeschijven:

Nu wil ik de SSD gebruiken voor windows, spellen en mijn programma's.
Moet bekennen dat ik niet eens weet of er op het moment een raid-configuratie gebruikt wordt, maar als ik een SSD haal hoe zit het dan met de RAID configuratie? Is er echt zoveel voordeel te behalen aan RAID configuraties?
Heb hem toch maar besteld, ze waren op voorraad en ik ben al slecht in wachten dus als ik het doe dan maar meteen :P

Kan iemand me echter nog wel uitleggen wat de beste raid configuratie is voor mijn systeem dan? Thx!

Deze site is trouwens niet goed voor mij, krijg steeds meer wensen als ik hier de topics doorlees ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Andyk125 op 11-11-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andyk125 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:02:
[...]

Heb hem toch maar besteld, ze waren op voorraad en ik ben al slecht in wachten dus als ik het doe dan maar meteen :P

Kan iemand me echter nog wel uitleggen wat de beste raid configuratie is voor mijn systeem dan? Thx!

Deze site is trouwens niet goed voor mij, krijg steeds meer wensen als ik hier de topics doorlees ;)
Kijk eens in je bios instellingen zou ik zeggen of er überhaupt raid ingesteld staat. Grote kans dat dit gewoon IDE of AHCI is ingesteld. Als leek zou ik mijzelf niet gaan vermoeien met raidconfiguraties en helemaal niet met SSDs in raidopstelling dan, tenzij je bereid bent om aardig in de buidel te tasten en meer in raidconfiguraties te verdiepen.
Als je AHCI heb ingesteld staan, gewoon zo laten en je SSD naar keuze installeren. Als het je opstartschijf wordt dan is het het beste om een recent besturingsysteem te installeren (dit ivm allignment issues en trim support)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:24:
[...]

Kijk eens in je bios instellingen zou ik zeggen of er überhaupt raid ingesteld staat. Grote kans dat dit gewoon IDE of AHCI is ingesteld. Als leek zou ik mijzelf niet gaan vermoeien met raidconfiguraties en helemaal niet met SSDs in raidopstelling dan, tenzij je bereid bent om aardig in de buidel te tasten en meer in raidconfiguraties te verdiepen.
Als je AHCI heb ingesteld staan, gewoon zo laten en je SSD naar keuze installeren. Als het je opstartschijf wordt dan is het het beste om een recent besturingsysteem te installeren (dit ivm allignment issues en trim support)
Zal vanavond even kijken in me bios. Vroeg me alleen af of een raid opstelling wel zo interessant is en of er veel snelheidswnst mee behaald wordt. Er staat nu ook windows 7 64bit op dus dat nieuwe besturingsysteem is geen probleem. Bedankt voor het antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Swordlord schreef op donderdag 10 november 2011 @ 08:58:
[...]

De intel controller in RAID mode is in principe de zelfde communicatie vorm als AHCI, zolang je de SSD gewoon inprikt op de Intel SATA-600 poort en verder met rust laat, geen raid settings toepassen dus. Dan komt het allemaal goed.

Het TRIM commando, blijft functioneren, zolang de SSD geen deel uit maakt van een RAID Array. Zoals ik eerder al aangaf.

Je moet dan wel de nieuwste Intel storage drivers hebben, want als je gebruikt maakt van de default windows driver, dan werkt TRIM niet als de controller in RAID mode staat.
Ik heb de oplossing gevonden, blijkbaar moet je in het windows Register nog iets aanpassen nadien.
Stond standaard op AHCI in register, om hem naar RAIDte zetten doe je het volgende en dus geen BSODs meer.

Het volgende voor diegenen die graag een Array (raid0) opstelling willen nadat ze een Ahci installatie toegepast hebben. Dit zonder TRIM te verliezen.
[message]Official OCZ Forum[/message]:
[...]

Enable RAID Mode after Installation

Instruction:

Exit all Windows-based programs.
Press [Win] + R or take the RUN option from the start menu.
Now type regedit there and press Enter Key to open up the Registry Editor Window.
If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\iaStorV
vel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\iaStor
In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
In the Value data box, type 0 [3 is default], and then click OK.
On the File menu, click Exit to close Registry Editor.
Restart your computer
Go to BIOS and enable RAID, Save & Reboot
Another restart will be required to finish the driver installation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 16:22
objectief2 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 12:40:
Dank voor de tip!

Voor de liefhebbers, er zijn nog een paar bij 4Launch, mijn favoriete webshop. Voor 51,50 met als klap op de vuurpijl over twee weken een voucher voor BF3 als het goed is 8) _/-\o_

Linkje: https://www.4launch.nl/shop/get/p-35#p-4-productid-108678

Nog 2 stuks op het moment van schrijven, echt een superdeal. Ik had op de link van die 320 Boxed geklikt, maar bij Afuture kreeg ik daarvoor een X25. Dit lijkt me beter :o
Heb er 2 besteld bij 4Launch zie wel wat ze doen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Andyk125 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:02:
[...]

Zoals ik jouw configuratie nu zo zie, zie ik absoluut geen reden waarom en met welke hardeschijfen jij een RAID configuratie zou willen opzetten. Ik zie ook geen enkele reden waarom het BIOS nu ingesteld zou staan op RAID. Als ik het goed zie heb je een 1TB en een 2TB hardeschijf waarnaast je nu een SSD hebt besteld.

RAID configuratie zijn over het algemeen opgebouwd met meerder hardeschijfen van hetzelfde type en groote, maar daar kun je hier veel meer over lezen: RAID FAQ

Wanneer jij de nieuwe SSD hebt ontvangen is het wel raadzaam te controleren of het BIOS ingesteld staat op AHCI voordat je Windows gaat installeren.

Overigens wil je onder normale omstandigheden SSD's ook niet opnemen in een RAIDset, hierbij verlies je namelijk de TRIM functie. Wel kun je een RAIDset van hardeschijfen aanmaken en daarnaast een SSD met TRIM gebruiken, maar zoals jouw configuratie nu is heb je niet de hardeschijfen om een RAIDset aan te maken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
_Dune_ schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:55:
[...]

Zoals ik jouw configuratie nu zo zie, zie ik absoluut geen reden waarom en met welke hardeschijfen jij een RAID configuratie zou willen opzetten. Ik zie ook geen enkele reden waarom het BIOS nu ingesteld zou staan op RAID. Als ik het goed zie heb je een 1TB en een 2TB hardeschijf waarnaast je nu een SSD hebt besteld.

RAID configuratie zijn over het algemeen opgebouwd met meerder hardeschijfen van hetzelfde type en groote, maar daar kun je hier veel meer over lezen: RAID FAQ

Wanneer jij de nieuwe SSD hebt ontvangen is het wel raadzaam te controleren of het BIOS ingesteld staat op AHCI voordat je Windows gaat installeren.

Overigens wil je onder normale omstandigheden SSD's ook niet opnemen in een RAIDset, hierbij verlies je namelijk de TRIM functie. Wel kun je een RAIDset van hardeschijfen aanmaken en daarnaast een SSD met TRIM gebruiken, maar zoals jouw configuratie nu is heb je niet de hardeschijfen om een RAIDset aan te maken. :)
Nou ik heb nog een losse Samsung F3 1TB liggen, dus ik had de 2TB vervangen door deze 1TB en dan de 2TB in mijn HDI DUNE gestopt. Dan heb ik namelijk wel 2x Samsung F3 1TB schijven, welke meer dan genoeg is voor in mijn PC ;) Maar dat had ik niet vermeld zag ik.

Maargoed bedankt voor je uitleg, ik had al even de nodige informatie opgezocht over RAID, maar ik ga er helemaal niet aan beginnen als ik alles zo lees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
bij 4 launch is de prijs ook weer 'normaal' voor de intel ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
EJPostema schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:32:
bij 4 launch is de prijs ook weer 'normaal' voor de intel ssd
nee, bij 4launch is de enige die nu niet normaal meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
DJ-Promo schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:49:
[...]

Heb er 2 besteld bij 4Launch zie wel wat ze doen :P.
Kapitalist ;) Mijne is inmiddels betaald en in behandeling genomen (fingers crossed :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 16:22
Haha ik betaal ze zodra ik thuis ben nu geen mogelijkheid voor.
Als ik er echt 2 krijg voor die prijs maak ik er met 1 een kennis blij.

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Promo op 11-11-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Beste,

U heeft bij ons een bestelling geplaatst voor de Intel SSD 2.5", 80GB, SATA300, 320 Series.
Gezien dit product voor een onrealistische prijs op onze webshop heeft gestaan kunnen wij dit product voor deze prijs helaas niet uitleveren.
Indien u dit product alsnog wenst te ontvangen dan kunnen wij deze uitleveren voor €131,50 per stuk.

Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Met vriendelijke groet,

Semir Murić
Verkoop medewerker

T 0900-4LAUNCH (25cpm)
E verkoop@4launch.nl
W www.4launch.nl

4Launch B.V.
Lodewijkstraat 46
5652 AC Eindhoven
De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u dit bericht onterecht ontvangt, wordt u verzocht de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren.
What do? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Had er ook maar 2 besteld bij 4Launch (52 Euro per stuk), maar dat zal ook wel tevergeefs zijn.
Ik ben er inmiddels al aan gewend dat 4Launch uiteindelijk toch niet levert, zelfs als de prijs- en voorraadinformatie wel klopt |:(

Edit:
Inmiddels ook het hierboven geplaatste mailtje ontvangen.
Vrees dat er bij de webshops ook mensen mee zaten te lezen :-(

[ Voor 26% gewijzigd door Flitzer op 11-11-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe duur waren ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
De 80GB disks stonden bij een aantal webshops te koop voor rond de 50 euro.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn drives ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb dezelfde mail ook. Vooral raar da thet nu opeens €130 is. Dat is duurder dan de meeste winkels.
Maar volgens mij kan je niet echt veel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 120GB versie staat voor 148 op de PW. :P
pricewatch: Intel 320 120GB

Overigens wel een beetje flauw. De HEMA maakte ook een fout met die gratis taarten, maar daar kreeg iedereen tenminste één gratis taart. Wel een leuk gebaar. Als je als webshop nou slim was zou ik zeggen: je krijgt 10 euro korting op deze SSD mits je nog een ander product erbij besteld vanaf X euro, ofzoiets. Toch wel coulant naar de klant lijkt me.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 13:27
Beste,

U heeft bij ons een bestelling geplaatst voor de Intel SSD 2.5", 80GB, SATA300, 320 Series.Gezien dit product voor een onrealistische prijs op onze webshop heeft gestaan kunnen wij dit product voor deze prijs helaas niet uitleveren.Indien u dit product alsnog wenst te ontvangen dan kunnen wij deze uitleveren voor €131,50 per stuk.
Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Met vriendelijke groet,
****** Verkoop medewerker T 0900-4LAUNCH (25cpm)

/sad panda. Mja, was te proberen :)
Pagina: 1 ... 49 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.