Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Hmm, tot zover 4Launch. Ik heb voor de zekerheid ook bij Afuture van de 'aanbieding' gebruik gemaakt, ben benieuwd of die dan wel leveren *vingers kruisen doet*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Edit: zou ik dan de enige zijn bij wie het wel is gelukt...morgen meer 8)

[ Voor 149% gewijzigd door objectief2 op 11-11-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
Had ie 80Gb versie dus ook besteld en betaald maar ook nul op mijn rekest,

PS
40Gb serie staat nog voor €36 bij 4Launch.

https://www.4launch.nl/shop/get/p-35#p-4-productid-108679

edit: Gezien die msg van objectief2 en de prijs voor het 40gb model ga ik toch maar een extra mailtje sturen.

[ Voor 51% gewijzigd door CapTVK op 11-11-2011 18:44 ]

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
objectief2 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:24:
Edit: zou ik dan de enige zijn bij wie het wel is gelukt...morgen meer 8)
als dat zo is ga ik even een reply schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Grapje :o Het was too good to be true helaas! Niet geschoten is altijd mis dus prima zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is wat klein, maar toch leuk voor een test-PC _/-\o_
Maar weer 2 ingeschoten, je weet maar nooit...
De (leveranciers van) webshop moeten de prijzen maar eens wat beter controleren.
Er worden de laatste tijd wel erg veel fouten gemaakt met te lage prijzen of foute producten in de pricewatch.

Edit:
Helaas, ook geannuleerd :(

[ Voor 3% gewijzigd door Flitzer op 12-11-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik krijg ter vervanging van de kapotte Vertex2 een Agility 3, kreeg eind van de middag een belletje van de Mycom. De Vertex2 3,5" 120GB was slecht leverbaar en dit zou even gaan duren, de Agility 3 hadden ze als alternatief. Ik vind dit persoonlijk zo wel een redelijk nette aanbieding van ze zoals ik hier heb mogen lezen :) iedereen op de vorige pagina's bedankt voor de info!

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Andyk125 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:02:
[...]

Heb hem toch maar besteld, ze waren op voorraad en ik ben al slecht in wachten dus als ik het doe dan maar meteen :P

Kan iemand me echter nog wel uitleggen wat de beste raid configuratie is voor mijn systeem dan? Thx!

Deze site is trouwens niet goed voor mij, krijg steeds meer wensen als ik hier de topics doorlees ;)
Je hebt een X58 systeem besteld, jouw mb heeft een Marvell SATA600 chip welke niet de volledige snelheid biedt voor jouw Crucial M4.
Intel sandybridge chipsets geven de beste resulaten, dat betekent dat je moet uitwijken naar een socket 1155 met een x67/68 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...voor een snelheidswinst die in de praktijk nauwelijks merkbaar is. Geen geld aan besteden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 23:51:
...voor een snelheidswinst die in de praktijk nauwelijks merkbaar is. Geen geld aan besteden dus.
Hij heeft een nieuw systeem besteld. Een X58 systeem is even duur als een x67, dus helemaal geen sprake van extra geld besteden. Juist omdat hij toch een complete systeem besteld, waarom zal je een X58 boven een x67 kiezen? En of het in de praktijk een SATA600 ssd ook echt merkbaar sneller is op een sandybridge kan ik niet zeggen, want ik heb het beide niet.
En stel dat er straks wel een nieuwe generatie ssd uitkomt waar je het wel merkt, daar zit je dan met je X58 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je klonk alsof de maximale snelheid niet gehaald werd, alsof je iets miste. Je mist echter maar heel weinig. Het snelheidsverschil in de praktijk is heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:25
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een SSD in mijn toekomstige notebook. (i7 2670QM - 8GB DDR3-1333, nVidia GT555m, 500GB HDD 7200rpm). Naast de HDD (voor de data) zou ik graag een SSD inzetten voor het OS en de progs.

• Wat voor systeem heb je nu?
i7 2670QM - 8GB DDR3-1333, nVidia GT555m, 500GB HDD 7200rpm

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 (x64)

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Internetten/office, beetje gamen en fotobewerking

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
~€200,-
Maar een goed product is belangrijker.

Zelf ben ik aan het twijfelen tussen onderstaande SSD's van ~128GB:
- Adata S511 (AS511S3-120GM-C)
- Crucial M4 (CT128M4SSD2)
- Kingston HyperX (SH100S3/120G)
- Corsair Performance Pro 3 (CSSD-P128GBP-BK)

Aangezien ik betrouwbaarheid wel belangrijk vind, gaat mijn voorkeur uit naar een Marvell controller. Als ik de specs zo bekijk zou de Corsair sneller moeten zijn dan de Crucial tegen niet heel veel hogere kosten. Mijn voorkeur gaat op dit moment dan ook uit naar de Corsair Performance Pro 3.

Vragen, opmerkingen of bevestiging van mijn keuze, ze zijn allemaal welkom. Alvast bedankt voor het meedenken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Write speed is naar mijn mening een spec waar je niet zo op hoeft te letten... Zolang het allemaal boven 150 MB/s ligt en dus sneller dan een gewone HDD is.
Want je bent hierbij voornamelijk gelimiteerd door factoren anders dan de SSD en in algemeen gebruik zit je meer te lezen van een SSD dan dat je aan het schrijven bent...

[ Voor 35% gewijzigd door Swordlord op 13-11-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Goedemorgen,

Vandaag ga ik een schone installatie op een SSD zetten nadat ik eerst een ghost-image terug had gezet. Voor mijn conventionele harde schijven had ik hiervoor Killdisk die alle blocks vulde met 0'en en 1'en.

Ik neem aan dat kiezen voor snelformateren bij de Windows-installatie in dit geval voor SSD's het beste is aangezien dit schrijfacties reduceert? Ik weet het haast wel zeker en heb het opgezocht, maar ik vertrouw het meest op de experts hier die al enige tijd (jaren) ervaring hebben hiermee 8) Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
@ Objectief, ja quickformat.

@ maniac, ik zou eerder gaan voor de Crucial. Hun firmware is volwassen nu. Corsair Pro moet zich nog bewijzen. Een snelheidsverschil ga je in de praktijk toch niet merken.

[ Voor 85% gewijzigd door Philflow op 13-11-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Flitzer schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:38:
[...]
De (leveranciers van) webshop moeten de prijzen maar eens wat beter controleren.
Er worden de laatste tijd wel erg veel fouten gemaakt met te lage prijzen of foute producten in de pricewatch.
Er staan er nu weer drie (take it now, allmicro, petdirect) in voor E60 (maar de website kloppen wel)... zitten die prijzen in de pricewatch zo gelinkt dat één foutje meteen een heleboel winkels op een lage prijs zet?

[ Voor 4% gewijzigd door ciro-bonano op 13-11-2011 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Philflow schreef op zondag 13 november 2011 @ 09:04:
@ maniac, ik zou eerder gaan voor de Crucial. Hun firmware is volwassen nu. Corsair Pro moet zich nog bewijzen. Een snelheidsverschil ga je in de praktijk toch niet merken.
Heb nog even wat dingen nagezocht en de Crucial lijkt de veilige keus. Corsair krijgt op hun forum ook het verwijt dat ze weinig aan firmware updates doen. Dus wie weet hoe lang het gaat duren mocht er toch ergens een foutje insluipen. Crucial komt er in ieder geval in de gelezen reviews erg goed uit en is ietsje goedkoper.

Zijn er trouwens al ergens reviews te vinden van de Corsair Performance Pro 3? Zelf kom ik alleen maar de oude performance serie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Maniac, waar denk je eigenlijk de performance winst mee te merken? De controllers zijn hetzelfde. Alleen het gebruikte NAND geheugen verschilt.

De Performance pro zou je kunnen vergelijken met de Plextor M2P in mijn ogen. Gezien de keuze van NAND chips. De vorige serie, performance 3, maakte gebruik van 34nm Toshiba, dus de kans is groot dat dezelfde soort chips in de performance PRO zit. Plextor maakt gebruik van 32nm Toshiba...

Maar zoals ik al aangaf, de drives verschillen alleen in write snelheid en dat is iets wat je eens in een blauwe maand volledig belast...

Edit:
Wat ik trouwens gewoon niet snap...
Waarom doen niet meer fabrikanten gewoon de Marvell controller combineren met het goedkopere 25nm geheugen. Puur omdat ze hoge write specs willen halen, blijven ze bij 3Xnm Chips?
Alleen Crucial zie je met 25nm chips, het is dan wel de helft lager in write snelheid, maar zo zijn ze wel makkelijk 10-20% goedkoper dan alle concurrentie..

[ Voor 109% gewijzigd door Swordlord op 13-11-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
Wellicht merk je het ook niet zo zeer Swordlord, Maar ik vind het sowieso interessant om ze tegenover elkaar te zien.
Voor mijn nieuwe notebook wordt het dan de Crucial M4 128GB aangezien die zich al bewezen heeft en naar de Corsair blijf ik benieuwd :P
De pc kan ook wel een boost gebruiken.

Bedankt voor de hulp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Beste allen,

Sinds een paar dagen maakt een van mijn harddisks (RAID0) tikkende geluiden tijdens het starten en moet er enkele malen opgestart worden voordat de schijf echt op toeren komt, kortom deze harddisk is aan het overlijden en ik ben op zoek naar iets nieuws.

Welk OS gebruik je?
Windows 7 64

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
kantoorapplicaties, internetten, af en toe een spelletje

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
maximaal 200 euro

Wat voor systeem heb je nu?
Ik heb een Athlon 64 X2 4800(S939), Gigabyte K8nSLI moederbord, 2 gb ram, 2*WD1600YS (160GB) in raid 0 en een HD5750 videokaart. Het is al een oud beestje maar werkt prima, enige tijd geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, langzaamaan vernieuw ik het een en ander.

Zelf dacht ik aan een Crucial m4 64GB in combinatie met een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB. De ssd voor de snelheid en de HD voor de opslag. Is dit een goede combinatie en is het compatibele met mijn (oude) moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
maniac2003 schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:14:
Voor mijn nieuwe notebook wordt het dan de Crucial M4 128GB aangezien die zich al bewezen heeft en naar de Corsair blijf ik benieuwd :P
Nog een reden om voor Crucial te kiezen: Crucial is dochteronderneming van Micron, de producent van NAND (samen met Intel in IMFT). Volgens sommige sites betekent dit dat je verzekerd bent van de beste kwaliteit NAND. Verder zorgt 25nm voor lager stroom verbruik dan 3xnm NAND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stroomverbruik van NAND is irrelevant als je DIPM gebruikt, omdat 98%+ de NAND dan niet van stroom wordt voorzien. Je zit dan op 65-75mW stroomverbruik (0,07W). De keuze voor 34nm NAND is juist beter omdat daar minder bitfouten (uBER) bij voorkomen, terwijl Marvell controllers als enige moderne controller niet over redundantie beschikken om bitfouten te corrigeren, zoals Sandforce (RAISE) en Intel controllers (Intel 320) wel doen. Dat zou ook de reden zijn geweest voor Intel om duurder 34nm NAND voor de Intel 510 te gebruiken ipv goedkoper 25nm NAND. 34nm NAND is dus beter dan 25nm NAND, vooral voor Marvell controllers.

@Peter86: ziet er prima uit. En ja werkt prima op je moederbord. Als je maar vers installeert en je controller op AHCI inschakelt. Installeer geen oude drivers vanaf een CD; NOOIT drivers installeren vanaf cd. Doe je dat wel kan het zijn dat je een oude AMD driver installeert die geen TRIM support heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Kleine verschillen, maar alle beetjes helpen voor een laptop imo.Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/ocz_vertex2_60gb_power_values.png
http://www.storagereview....nm_review_oczssd22vtxe60g

Van C300 34nm naar M4 25nm geeft betere besparingen. Hoewel die natuurlijk ook door andere wijzigingen komen.

[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 13-11-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus zonder DIPM, dan verbruik je inderdaad ~0,6W. Bij normaal gebruik heb je een mix van allerlei type I/O en ligt het verbruik hooguit 5% boven de idle waarde, dus dat is het enige wat telt.

Gebruik je DIPM, dan zit je op 0,07W ipv 0,6W, bijna een factor 10 verschil. Intel heeft een aantal testen met BAPCo Sysmark gedaan waarbij de SSD wel continu gebruikt werd maar niet zoals met synthetische workloads 100% belast wordt. De uitslag daarvan is dat het verbruik 10mW hoger ligt dan de 0,065W idle bij gebruik van DIPM.

Kortom, als je een laag verbruik wilt, dan schakel je DIPM in. De stroomverschillen van ander NAND zullen in de praktijk minder dan 1% zijn, waardoor dit dus geen enkele factor zou mogen vormen in je beslissing. De keuze voor 34nm NAND om kwalitatieve redenen en betrouwbaarheid is echter wel significant, waardoor er geen reden is om liever 25nm NAND te hebben, maar wel redenen zijn om liever 34nm NAND te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mijn mening: neem de Crucial M4 voor laptop gebruik omdat ze zuinig omgaan met stroom. Ik heb de M4 meerdere keren in een laptop gebruikt. Ik verwacht dat de Corsair meer gaat gebruiken.

[ Voor 211% gewijzigd door Philflow op 13-11-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dat advies? Als je een laptop gebruikt zou het beste advies zijn om DIPM in te schakelen. Doe je dat niet dan is je stroomverbruik van je SSD dus bijna 10 keer zo hoog. Welke SSD je koopt, maakt dan in feite niets uit.

Wel maakt de keuze uit of de SSD goed met DIPM kan omgaan. Zo heb ik op internet veel reports gelezen over Sandforce en ook Marvell controllers die slecht tegen DIPM kunnen. Of dat nu nog een probleem is, is mij niet bekend. De enige SSD waarvan ik nog nooit problemen met DIPM heb gezien/gehoord, is Intel.

Wil je dus maximale zekerheid over een laag energieverbruik, zou het beste advies dus zijn om een Intel SSD te nemen, zoals de Intel 320 series. De 510 series weer niet omdat die een Marvell controller gebruikt. Ik ben zelf ook erg benieuwd of iemand kan bevestigen dat hedendaagse Crucial M4 en moderne Sandforce SSDs goed met DIPM om kunnen gaan. Onder Windows moet je wel of de AMD driver of de Intel driver gebruiken; de standaard Microsoft IDE/AHCI driver ondersteunt geen DIPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dipm gesproken.. Ik gebruik RST 1.6.0.1022, en de intel SSD toolbox meldt dat dipm niet wordt ondersteund in de huidige driver. Google weet ook versassend weinig af van het dipm verhaal... Zijn er nog bepaalde stappen die ik moet ondernemen? Ik weet zeker dat het ooit werkte (of er moet op een andere onverklaarbare manier 1w werden bespaard door een andere driverversie..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:46:
Als je een laptop gebruikt zou het beste advies zijn om DIPM in te schakelen. Doe je dat niet dan is je stroomverbruik van je SSD dus bijna 10 keer zo hoog. Welke SSD je koopt, maakt dan in feite niets uit.
Heb je hier ook een bron voor?

Sites als Anandtech en Techreport vinden significante verschillen in stroomverbruik tussen SSDs:
http://www.anandtech.com/...-samsung-ssd-830-review/7
http://techreport.com/articles.x/21672/12
Hands on ervaring ondersteund door vele metingen door review sites.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 13-11-2011 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vele metingen van review sites, die onderling heel erg verschillen.

Misschien ligt het voor jouw anders, maar ik vertrouw de metingen van mux meer dan de metingen van anandtech. Daar zit een heel groot verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow, als jij 0,6W ziet in reviews, kun je er toch vanuit gaan dat DIPM niet ingeschakeld is? Anders zou je 0,07W zien of iets in die richting.

@Darkstone: je kunt DIPM wel in/uitschakelen via de Registry als ik me goed herinner. Maar Intel RST drivers vanaf een bepaalde versie ondersteunen DIPM. Plaatje hiervan wat ik me kan herinneren kan ik niet zo snel terugvinden met google. Maar uit mijn hoofd 9.6 ondersteunt TRIM en 10.x ondersteunt DIPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Cipher, jij zegt dus in feite dat Anandtech en Techreport totaal andere conclusies zouden trekken als ze DIPM aan zouden zetten? Wel vreemd.. waarom weten/vermelden zij dit dan niet?

Heb je ergens een bron of een link naar praktijk testen?
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 16:57:
Vele metingen van review sites, die onderling heel erg verschillen.
Klopt, daarom neem ik de grosso modo van alle reviews.

[ Voor 50% gewijzigd door Philflow op 13-11-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote reviewsites doen maar alsof ze alles weten. Ze hebben 'jarenlang' ook Sandforce met compressiebenchmarks getest, zoals IOmeter. Zag je Sandforce even vier keer zo hoog als een X25-M in dit tijd. Complete onzin natuurlijk. StorageReview ook nog niet zo lang geleden; 500MB/s sequential write voor sandforce SSDs. Ze hebben op hun forum wel beterschap beloofd, en volgens mij hebben ze de benchmarks over gedaan.

Anyway, over DIPM heb ik het volgende gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-122861-71930/22.png

Ik lees hier:
1) Intel drivers schakelen DIPM automatisch in, maar alleen op mobiele systemen. Voor desktops zul je dus mogelijk een registry tweak uit moeten voeren
2) Microsoft AHCI driver zou dus wél DIPM ondersteunen, maar alleen als je power saver schema kiest in plaats van balanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier de registry tweak / untweak http://www.sevenforums.co...ent-enable-hipm-dipm.html
Standaard zie ik dat hij bij mij alleen op HIPM staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
M.a.w. een moderne SSD met Intel RST in een laptop en je hebt automatisch DIPM.

Dan neem ik aan dat dit de Crucial M4 is met en zonder DIPM.

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/59303.jpg
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6178&p=2

En dat was met de oude firmware. Inmiddels is het stroomverbruik verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:07:
M.a.w. een moderne SSD met Intel RST in een laptop en je hebt automatisch DIPM.
Volgens die info wel ja, en dat klinkt plausibel dat DIPM alleen automatisch voor laptops wordt ingeschakeld. Vereiste is wel dat je controller op AHCI ingeschakeld staat.
En dat was met de oude firmware. Inmiddels is het stroomverbruik verbetert.
Gaat dit om idle vebruik of verbruik tijdens een bepaalde workload? Verder ook best wel vreemde resultaten. Een notebookschijf van 0,7W die stukken beter pesteert dan een Intel SSD van 0,6W idle? Vertex 3 die enorm veel zuiniger is? Ik zet grote vraagtekens bij deze resultaten, en dat is niet de eerste keer van benchmarks van notebookreview.

Edit: had je link nog niet gezien. Maargoed een lichte workload dus. Toch zijn de resultaten veels te groot. Het verschil tussen notebook drives en SSDs onderling zou zo gering moeten zijn bij bijna-idle workloads, dat je nooit zulke grote verschillen zou mogen zien. Zelfs met zuinige laptops van 16W verbruik is een verschil van een halve watt niet genoeg om zulke grote verschillen te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2011 @ 17:10:
Gaat dit om idle vebruik of verbruik tijdens een bepaalde workload? Verder ook best wel vreemde resultaten. Een notebookschijf van 0,7W die stukken beter pesteert dan een Intel SSD van 0,6W idle? Vertex 3 die enorm veel zuiniger is? Ik zet grote vraagtekens bij deze resultaten, en dat is niet de eerste keer van benchmarks van notebookreview.
De Vertex 3 is juist het minst zuinig. Wat precies in lijn is met alle eerste reviews van de Vertex 3, met de firmware van die tijd.
Zelfs met zuinige laptops van 16W verbruik is een verschil van een halve watt niet genoeg om zulke grote verschillen te krijgen.
De laptop in kwestie verbruikte zo'n 8-9 watt. Als je het vergelijkt met verschillen die andere sites vinden is er helemaal niets vreemds aan de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nevermind, ik kijk verkeerd naar die benchmark. De score is in minuten dus meer is beter, terwijl ik watt (of milliwatt) had verwacht. Niet goed gekeken dus. De scores lijken dus wel in orde.

Bijvoorbeeld bij Anandtech:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph4256/36503.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gedaan. Snelle test gedaan ook:

HIPM + DIPM: 743mw
HIMP: 741mw
Active: 744mw

battery discharge counter @ performance monitor.

Lijkt mij dat die setting wat anders doet dan dipm forceren... Als ik deze resultaten goed aflees doet mijn computer 3x hetzelfde plus een kleine meetfout. Als iemand nog andere ideeën heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke drivers gebruik je? Tip: AS SSD.

Wat zegt je Intel toolbox indien je Intel RST drivers gebruikt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Current storage driver does not support DIMP settings. Consider changing to anoter storage driver compatible with your system.
Ik gebruik toolbox 3.0.1 -de nieuwste van deze week, dus-

toolbox weet het volgende te melden over mijn hardware:

Intel(R) ICH9M-E/M SATA AHCI Controller
10.6.0.1002 (dat is dus een RST driverversie. AS SSD meldt ook 'iastor')

ofwel de versie die ik daarstraks heb geïnstalleerd. Nee dat klopt niet. Ik heb .1022 geïnstalleerd. Maar het lijkt mij dat .1002 ook wel dipm ondersteunt.

Specs staan ook in mijn sig, maar voor de doorzoekbaarheid: X25-M, PM45 chipset.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Peter86 schreef op zondag 13 november 2011 @ 15:51:
Beste allen,

Sinds een paar dagen maakt een van mijn harddisks (RAID0) tikkende geluiden tijdens het starten en moet er enkele malen opgestart worden voordat de schijf echt op toeren komt, kortom deze harddisk is aan het overlijden en ik ben op zoek naar iets nieuws.

Welk OS gebruik je?
Windows 7 64

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
kantoorapplicaties, internetten, af en toe een spelletje

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
maximaal 200 euro

Wat voor systeem heb je nu?
Ik heb een Athlon 64 X2 4800(S939), Gigabyte K8nSLI moederbord, 2 gb ram, 2*WD1600YS (160GB) in raid 0 en een HD5750 videokaart. Het is al een oud beestje maar werkt prima, enige tijd geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, langzaamaan vernieuw ik het een en ander.

Zelf dacht ik aan een Crucial m4 64GB in combinatie met een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB. De ssd voor de snelheid en de HD voor de opslag. Is dit een goede combinatie en is het compatibele met mijn (oude) moederbord?
Werkt prima en je gaat het verschil ook op dat moederbord zeker werken.

Het is hier overigens een aantal pagina's terug al eens ingehaald, maar bij bepaalde intel SSD's krijg je gratis BF3 Linkje. Kan je weer wat geld besparen als je van plan bent er eentje aan te schaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.intelssdgaming.com/dutch/ de deelnemende winkels zijn Alternate, Mycom, Informatique en Paradigit.
Momenteel is Informatique de goedkoopste (€149,95 voor de boxed 120GB, kleinere schijven komen niet in aanmerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sbmuc schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:55:
Beste,

U heeft bij ons een bestelling geplaatst voor de Intel SSD 2.5", 80GB, SATA300, 320 Series.Gezien dit product voor een onrealistische prijs op onze webshop heeft gestaan kunnen wij dit product voor deze prijs helaas niet uitleveren.Indien u dit product alsnog wenst te ontvangen dan kunnen wij deze uitleveren voor €131,50 per stuk.
Onze excuses voor het eventuele ongemak.

Met vriendelijke groet,
****** Verkoop medewerker T 0900-4LAUNCH (25cpm)

/sad panda. Mja, was te proberen :)
Ik had dit toch niet genomen denk ik (helaas lees ik er nu pas over), een tijdje terug stond de Kingston 96GB (kit en stand-alone) voor ca. 88 euro, dus zo onrealistisch (waar men het nu wettelijk op gooit, om er onderuit te komen) is 50-60 euro niet voor een 80GB ssd, zonder externe behuizing+montage kit+backup software (zoals bij de Kingston geleverd werd) naar mijn idee.

Een dergelijk aanbieding hoeft niet altijd betrekking te hebben op het eigen assortiment, de maatschappelijke norm en context spelen ook mee. Bij eerdere, vergelijkbare prijzen (zoals het voorbeeld), gaat hun term "onrealistisch" niet meer op, mijns inziens. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Minder dan de helft van de normale prijs, voor een courant product dat geen vervanger heeft. Dan kun je wel weten dat er iets niet pluis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 13:39
Dag Allemaal,

Even paar vragen, ik heb mijn Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB sinds zaterdag binnen en als volgt geinstalleerd:

1. Andere hardeschijven losgekoppeld
2. Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB geinstalleerd
3. Bios gewijzigd van IDE naar AHCI
4. Windows geinstalleerd op de Crucial m4, hierbij heeft windows een Recovery partitie aangemaakt (deze is
niet te verwijderen of wel?)
5. Alle drivers geinstelleerd
6. Computer afgesloten en de andere hardeschijven geinstalleerd.

Nu viel mij op dat in de BIOS en bij het opstarten de Crucial m4 nog als IDE schijf wordt weergegeven en niet staat bij de SATA schijven. Zowel de twee andere hardeschijven als de DVD-rom worden wel als SATA weegegeven. De Crucial m4 heb ik op de SATA 6GB aansluitening op het moederbord aangesloten.

Nu heb ik de snelheid getest met CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64) en ik kom niet verder dan een Seq Read van 380MB/s en een Write van 280MB/s

Kan het zijn dat ik wat verkerd heb gedaan waardoor ik niet aan de snelheden kom welke ik in revieuws kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Welk moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Asus P6X58D-E

Mijn computer ziet er als volgt uit:
Aantal Artikel
1 Corsair CC700D 219,50 219,50
1 Corsair HX650W
1 Corsair TR3X6G1600C8D
1 Asus EAH5850/G/2DIS/1GD5
1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
1 Samsung EcoGreen F3EG, 2TB HD203WI
1 Samsung SH-S222L black
1 Asus P6X58D-E
1 Intel Core i7-930

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Je Sata-600 controller (Van Marvell) staat los van je Intel controller, je zult dus vast de intel controller hebben ingesteld op AHCI maar niet de Marvell.

Maar een advies:

De Marvell is een "trage" controller die niet aan te raden is voor gebruik met een SSD, Hij is aangesloten met de rest van het chipset middels een Gen 2 PCI-E 1x aansluiting van 500 MB/s. Rekening ermee gehouden dat SATA en PCI-E een 8b/10b coding gebruikt, valt de daadwerkelijke beschikbare bandbreedte nog lager uit, rond de 400 MB/s. Stuk lager dan de beschikbare 600 MB/s van de echte SATA-600 specs.

Voor stabiliteit, TRIM support en goede random acces (wat belangerijkste is) zou je het beste de SSD kunnen aansluiten op de SATA-300 poorten, deze komen rechtstreeks van het chipset af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Swordlord schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:11:
Je Sata-600 controller (Van Marvell) staat los van je Intel controller, je zult dus vast de intel controller hebben ingesteld op AHCI maar niet de Marvell.

Maar een advies:

De Marvell is een "trage" controller die niet aan te voor gebruik met een SSD, Hij is aangesloten met de rest van het chipset middels een Gen 2 PCI-E 1x aansluiting van 500 MB/s. Rekening ermee gehouden dat SATA een 8b/10b coding gebruikt, valt de daadwerkelijke beschikbare bandbreedte nog lager uit, rond de 400 MB/s. Stuk lager dan de beschikbare 600 MB/s van de echte SATA-600 specs.

Voor stabiliteit, TRIM support en goede random acces (wat belangerijkste is) zou je het beste de SSD kunnen aansluiten op de SATA-300 poorten, deze komen rechtstreeks van het chipset af.
OK bedankt dat maakt al veel duidelijk!

Maar is het niet zo dat als ik de SATA-300 pak dat de snelheid nog verder omlaag gaat?

Alle andere functies werken naar behoren, heb geen moeite met de snelheid want het gaat een stuk sneller dan met de andere hardeschijf, maar hoe sneller hoe beter, mits de stabiliteit ook goed blijft want dat vindt ik belangrijker dan snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Het snelheidsverschil zul je bijna niet merken, vaak zijn de real life verschillen namelijk in de orde van millisecondes tot enkele seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Swordlord schreef op maandag 14 november 2011 @ 10:24:
Het snelheidsverschil zul je bijna niet merken, vaak zijn de real life verschillen namelijk in de orde van millisecondes tot enkele seconde.
Zal het vanavond eens aansluiten op de SATA-300, bedankt voor je reactie want ik kon er niet meer uitkomen. Volgende keer misschien toch maar beter de handleiding lezen van me moederbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Gisteren mijn M4/128GB op SATA600 aangesloten. Het verschil met SATA300 is groot (duh :) )

Edit: even het totale plaatje hier neergezet voor Cipher oa 8)

CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 509.760 MB/s
Sequential Write : 198.613 MB/s
Random Read 512KB : 396.674 MB/s
Random Write 512KB : 200.910 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 29.418 MB/s [ 7182.0 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 87.177 MB/s [ 21283.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 247.300 MB/s [ 60375.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 151.898 MB/s [ 37084.4 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 29.2% (34.8/119.2 GB)] (x3)
Date : 2011/11/14 12:42:59
OS : Windows 7 Ultimate Edition SP1 [6.1 Build 7601] (x64)
M4/128GB op ASROCK EXTREME3 870

[ Voor 74% gewijzigd door objectief2 op 14-11-2011 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@objectief2: sequential read is wel leuk, maar het gaat voornamelijk om de random I/O snelheden. Dat is wat de SSD zoveel sneller maakt dan een hardeschijf. De meest belangrijke spec voor een SSD is de 4K random read qd=1 snelheid, en die is vrijwel altijd rond de 20MB/s.

Dit is de reden dat SSDs zo snel aanvoelen, niet de 500MB/s doorvoersnelheden. Deze random read met enkele queue depth is de belangrijkste spec voor 'blocking reads' die voornamelijk voorkomen bij booten en applicaties starten; taken waarbij je het meeste verschil merkt tussen een hardeschijf en SSD. Aangezien alle SSDs ongeveer dezelfde 4K qd=1 read snelheid hebben, is er ook relatief weinig verschil in performanceervaring tussen verschillende SSDs.

Op andere vlakken zoals random writes en random read met hogere queue depth zul je wel verschil merken op een Crucial M4 versus een langzamere SSD. En bijvoorbeeld games die grote blokken inlezen heb je ook wel baat bij de 500MB/s sequential read. Netto kun je spreken van 15-25% snelheidswinst, wat voor veel gebruikers binnen het placebo-bereik ligt waarbij je de performanceverhoging niet kunt onderscheiden van het "ik denk dat hij sneller is" placebo-effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Weet iemand waarom de SSD's de laatste tijd weer in prijs zijn gestegen? Verwachten jullie dat de prijzen binnen een week weer snel zullen dalen of verwachten jullie dat niet? Als het te maken heeft met de overstroming in thailand zal het waarschijnlijk nog wel even duren denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Naar welke SSD's refereer je?

Want SSD's zoals de crucial M4, Intels en OCZ type drives, hebben niet echt een stijging.

Edit:
Als je de Kingston V+100 96GB bedoeld, dat is niet vreemd, want de "opvolger" ervan is vorige week aangekondigd, de V+100 wordt dus uitgefaseerd waarschijnlijk. Want claim van kingston is dat de nieuwe V200 20% goedkoper is dan de V100. We zullen zien... Zodra de grotere webshops hem ook in het assortiment hebben.

[ Voor 66% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Dan doel ik op de pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB en de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB(Edit: Ah vandaar. Misschien daar maar eens naar kijken en wat de benchmarks zijn.)

[ Voor 29% gewijzigd door walletje-w op 14-11-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De drive is zeer nieuw, nog nergens getest, specs vallen tegen.. het enige waar kingston weer mee zou kunnen winnen is prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er voor/tegen m.b.t. deze SSD:

http://tweakers.net/price...orsair-force-3-120gb.html

Lijkt mij een OK-ssd voor windows/Mac als OS-schijf, of zijn er bezwaren?

Ik zoek nog een goede sata-600 SSD, maar vind de Crucial (theoretisch) tegenvallen met 175MB/sec schrijfsnelheid. :S

@Swordlord; dat gaat voornamelijk om de V100, de V+100 heeft nog altijd het voordeel van de independent Garbage Collector, welke de V100/V200 niet hebben (althans, zag het niet bij de specs op Kingston site.)

Specs voor de V200 met 300/230 MB/s vallen idd enigszins tegen imo, op sata-600.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan raad ik je aan even de laatste 2 hoofdstukken van Het grote SSD topic ~ Deel 9 door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:15:
Wat is er voor/tegen m.b.t. deze SSD:

http://tweakers.net/price...orsair-force-3-120gb.html

Lijkt mij een OK-ssd voor windows/Mac als OS-schijf, of zijn er bezwaren?

Ik zoek nog een goede sata-600 SSD, maar vind de Crucial (theoretisch) tegenvallen met 175MB/sec schrijfsnelheid. :S
Praktijk prestaties: Crucial m4 vs. Corsair Force 3

[ Voor 3% gewijzigd door Philflow op 14-11-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:15:

@Swordlord; dat gaat voornamelijk om de V100, de V+100 heeft nog altijd het voordeel van de independent Garbage Collector, welke de V100/V200 niet hebben (althans, zag het niet bij de specs op Kingston site.)

Specs voor de V200 met 300/230 MB/s vallen idd enigszins tegen imo, op sata-600.
De garbage collection van de Toshiba controller is inderdaad een goed selling point, maar ze kunnen een serie niet eeuwig laten bestaan op 1 punt.
En tjsah, het gaat voornamelijk om de V100, maar de V+100 is in met snelheid ook overtroffen nou... Dus weinig bestaansrecht nog...
Kans is misschien ook, dat nou met de introductie van de V200 een V+200 ook eraan komt, want de V+ serie is altijd de snellere variant geweest in de SSDnow serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm...dat hoop ik dan ook maar, dat er een V+200 komt :P
Lijkt mij zeer interessant.

Dat de Crucial M4 zoveel beter scoort dan de Corsair Force 120, verbaast mij- gezien de sterke theoretische verschillen, maar goed het woord zegt het al: theoretisch. Thanks for the info. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Force haalt z'n top snelheden alleen met 0 fill data. Alleen in theorie dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Wie is er nou traag??

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=30963

http://www.guru3d.com/art...rce-3-120gb-ssd-review/12
In deze link zie je ook verder onderaan, de compressie curve, hoe makkelijker de data te comprimeren is, hoe sneller hij kan zijn... Majah, zoals al gezegd, 100% compressie kunnen toepassen is nagenoeg onmogelijk.

Een realistisch bereik zou zijn tussen de 20 en 60% compressie en daar is de drive niet echt zo snel.
Terwijl de Crucial m4, ALTIJD de snelheid haalt die is opgegeven, ongeacht de data.

[ Voor 71% gewijzigd door Swordlord op 14-11-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47

NSG

Je weet niks!

Goedenavond,

Zojuist hebben wij van onze leverancier doorgekregen dat het door u bestelde product (Intel X25-V 80GB SATAII) niet meer leverbaar is.

Onze excuses hiervoor. Wat wilt u dat we doen? We kunnen het bestelde artikel uit uw order halen en crediteren. Heeft u in dat geval een rekeningnummer

voor ons zodat wij dat bedrag kunnen terugbetalen?

Een andere optie zou zijn om een alternatief product te pakken, tegen eventuele meer- of minderprijs.

Kunt u ons laten weten wat uw wens in dezen is? Nogmaals onze excuses voor het ongemak en voor het lange wachten.

Met vriendelijke groet / With kind regards

Afuture.nl
Helaas, maar het was dan ook te mooi op waar te zijn :P
Al vind ik het wel een stomme smoes, geef gewoon toe dat er een fout is gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door NSG op 14-11-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Enes_81 schreef op maandag 14 november 2011 @ 22:41:
[...]

Helaas, maar het was dan ook te mooi op waar te zijn :P
Al vind ik het wel een stomme smoes, geef gewoon toe dat er een fout is gemaakt.
Een paar minuten geleden dezelfde mail gekregen. Jammer, jammer. Had'm graag gehad, maar was te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

En voila, 'slachtoffer' 3 van bovenstaande mail meldt zich. Inderdaad, beetje flauwe smoes. Komt 4Launch er in elk geval nog voor uit een goedkope toko te zijn :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Ik had even een vraag betreffende SATA-2 en SATA-3 SSD's. Ik ben van plan een SSD aan te schaffen en ik zit te kijken naar een aantal 120GB modellen van OCZ, te weten de Vortex 2(E), de Agility 3 en de Vortex 3. In de prijslijsten zijn de Vortex 2(E) en de Agility 3 ongeveer even duur, de Vortex 3 is een paar tientjes duurder.

Nu zit ik met het probleem dat mijn moederbord, MSI P55 GD65, alleen maar beschikt over SATA-2 poorten. Kort gezegd is het dus niet direct zinvol om een SATA-3 SSD te kopen. Nu kan ik dit oplossen door zo'n PCI Express kaartje met SATA-3 te halen, maar of dat het me dat a) waard is en b) zo goed is voor de uiteindelijke performance is me niet duidelijk.

Mijn vraag is: is t het waard om toch een SATA-3 SSD te kopen over een SATA-2, met in het achterhoofd dat ik in de toekomst misschien ooit nog eens een moederbord aanschaf met wel SATA-3
ps: ik ben dit voorlopig absoluut niet van plan

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

De meeste SATA-3 SSDs zijn zelfs in een SATA-2 aansluiting sneller dan SATA-2 SSDs. Met het oog op de toekomst zou je daarom het beste toch voor de meest recente oplossing gaan. Als je ooit nog eens een nieuw moederbord haalt zit je meteen goed. Eveneens zou je met een uitbreidingskaartje vroeg of laat nog een redelijke snelheidswinst kunnen boeken.

Tip: Als je aan de uitbreidingskaart gaat, vermijdt dan kaartjes met Marvell controller. Die zijn helaas hun geld echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat zijn vortex ssds eigenlijk ? ;)

De bestelling van de 80GB Intel 320 bij Azerty loopt bij mij nog. De betaling is nu pas verwerkt bij hun, dus ik zal binnenkort wel horen of het feest wel of niet doorgaat :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2011 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En vermijd sowieso de vertex 3, de M4 is in alle opzichten een betere schijf, zelfs de prijs als ik me het goed herinner, en vergeet niet dat de snelheid die de agility 3 echt haalt ruwweg 1/3e is van wat wordt opgegeven. Nog los van de betrouwbaarheidsissues...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
  • Laatst online: 03-06 03:25
Hallo Tweakers!

Vraagje:
Mijn boottime van mijn pc als ik ingelogd ben in windows is 5 minuten. Voordat kan ik amper wat opstarten of het loopt vast. Hopelijk haal ik met een SSD wat meer snelheid met het booten want dit begint frustrerend te worden. Zeker omdat ik de volgende specs heb voor een pc en ik vind dat je dan wel wat snelheid mag verwachten:

AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor
M4A88TD-M EVO/USB3
4x GEIL 2GB DDR3- 1333 RAM
RADEON HD 5750
WDC WD6400AARS-00Y5B1 ATA
Samsung HD103SJ ATA

waarbij ik moet opmerken dat ze alle 2 op Serial ATA zitten hoor ;)

Maar goed. Ik lees als het goed is dat ik op het moederbord 5 SATA-600 verbindingen heb.
Aangezien ik nogal een noob ben wat betreft het technisch jargon ga ik er maar vanuit dat die de nieuwst SATA is met 6 Gbps verbinding? (Heet dit SATA III?)
Welke grootte voor een SSD raden jullie aan om aan te sluiten? En welke SSD. Ik heb nu een 155 GB harde schijf waar mijn OS op staat met 115GB in gebruik.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00

JME

zeg maar Jamie

Op basis van wat je schrijft zou ik je überhaupt niet meteen een SSD aanraden, maar je willen adviseren om eerst eens naar je huidige systeem te kijken. Vijf minuten opstarten is echt niet normaal, voor geen enkele pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zit ongetwijfeld nog aardig wat spul op dat weg kan of gewoonweg verplaatst kan worden als archief naar een andere HD. Dan is een 120GB SSD zoals de Crucial M4 of Intel 320 wel wat voor jou.
De boottime gaat sowieso verbeteren. Al zal het ook afhangen wat je allemaal mee opstart. Het beste is dat je je systeem compleet nieuw installeert op je SSD met een OS dat Trim ondersteund (Windows 7 ondersteund het standaard)
Als je persé wilt gaan clonen dan moet je je huidige alignment van je HDD controleren/goedzetten en een goed programma gebruiken zoals het programma van Paragon.

@JME
Ik ben er mee eens dat hij sowieso het huidige opstarten kan verbeteren. De alignment controleren en kijken wat je allemaal in het begin opstart kan al wat zaken aan het licht brengen :)
msconfig => opstarten

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2011 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
JME schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:04:
Op basis van wat je schrijft zou ik je überhaupt niet meteen een SSD aanraden, maar je willen adviseren om eerst eens naar je huidige systeem te kijken. Vijf minuten opstarten is echt niet normaal, voor geen enkele pc.
Ben ik helemaal met je eens. Dingen die worden gestart zijn onder andere Messenger (zorgt voor 30 seconden freeze van systeen) skype. Standaard drivers. AVG en 2 anti spyware programma's.
Een clean install erop en dan is hij super snel maar laat ik hem meer programma opstarten dan is hij mega traag.
Heb hier al eerder eens wat gevraagd over mijn mobo cpu combo maar mensen zagen toen geen probleem. Ik heb het maar geaccepteerd omdat ik na diverse logs gestuurd te hebben niemand een probleem zag.
Maar zoals ik al eerder zei ben ik niet zo heel slim met het technisch jargon( en dat doet informatica jaar 2, InHolland, duhhhh) en kan ik niet zo 1..2..3 problemen vinden met een AMD 880G chipset icm de X6 1055T. Niet overgeclocked. Cored wel unlocked. voor de rest default bios values. Maar voor vragen daarover zit ik uiteraard in het verkeerde sub forum ;)

Uiteraard ga ik clean install doen zodat de alignment op orde is. Had al wat gelezen in een tutorial dat dat het beste is en misschien dat hij dan nu wel gewoon snel gaat werken.

Ik zal even kijken naar die crucial M4 en Intel 320. Worden die met een adapter van 2.5" naar 3.5" geleverd / sata kabeltje of zelf aanschaffen die meuk :)

**edit** heb net even gekeken naar die SSD's Maar die crucial heeft een marvel controller en die was toch helemaal niet goed? Als ik de OCZ solid 3 bekijk schrijft die ook nog eens 3x sneller en een andere controller en goedkoper:P Of zie ik iets over het hoofd

[ Voor 8% gewijzigd door rem4rk4ble op 15-11-2011 13:47 . Reden: ftl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00

JME

zeg maar Jamie

rem4rk4ble schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:12:
Een clean install erop en dan is hij super snel maar laat ik hem meer programma opstarten dan is hij mega traag.
Dit bevestigt mijn vermoeden dat jouw probleem niet met een SSD gaat worden opgelost. Er klopt iets anders niet. Heb je de meest recente BIOS en drivers voor je moederbord? En interfeert al die virus/spyware zut (waarom drie?) niet met elkaar?
Wat er wel/niet bij een SSD wordt geleverd kun je navragen bij de winkel van je keuze of opzoeken in de specs van het betreffende schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar zoals ik al eerder zei ben ik niet zo heel slim met het technisch jargon( en dat doet informatica jaar 2, InHolland, duhhhh)
offtopic:
Offtopic, maar ik zou overwegen van opleidingsinstituut te wisselen. Die naam is mogelijk definitief verpest en als je straks je diploma hebt wordt je nog met scheve ogen aangekeken. Nu kun je nog wisselen, overweeg dat eens serieus!
Ik zal even kijken naar die crucial M4 en Intel 320. Worden die met een adapter van 2.5" naar 3.5" geleverd / sata kabeltje of zelf aanschaffen die meuk :)
SATA kabels zitten bij je moederbord, denk ook om SATA power aansluiting/verloopkabel indien nodig. Bracket van 3,5" naar 2,5" kan, maar je kunt ook wat tape gebruiken dat werkt ook prima. Al is het misschien minder netjes, technisch gezien werkt het prima omdat een SSD niet vibreert en ook niet veel warmte kwijt hoeft te kunnen.
**edit** heb net even gekeken naar die SSD's Maar die crucial heeft een marvel controller en die was toch helemaal niet goed? Als ik de OCZ solid 3 bekijk schrijft die ook nog eens 3x sneller en een andere controller en goedkoper:P Of zie ik iets over het hoofd
Marvell controller in de Crucial M4 is momenteel de beste controller, alleen de Samsung 830 controller kan tegenwicht bieden. De Intel 320 is qua betrouwbaarheid waarschijnlijk wel beter, omdat het twee extra beveiligingen heeft die de Marvell controller niet heeft.

OCZ Solid 3 is natuurlijk niet 3x sneller; alleen als je nullen schrijft is hij sneller. De daadwerkelijke snelheden (incompressible) zijn eigenlijk vrij laag, benedengemiddeld. Daarnaast zit je met betrouwbaarheid. OCZ moet je gewoon niet kopen, evenals andere Sandforce SSDs. Kies voor Intel 320, Crucial M4 (of Plextor equivalent) of een Samsung 830. Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial M4 64GB voor snelheid of de Intel 320 80/120GB voor betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
JME schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:56:
[...]

Dit bevestigt mijn vermoeden dat jouw probleem niet met een SSD gaat worden opgelost. Er klopt iets anders niet. Heb je de meest recente BIOS en drivers voor je moederbord? En interfeert al die virus/spyware zut (waarom drie?) niet met elkaar?
Wat er wel/niet bij een SSD wordt geleverd kun je navragen bij de winkel van je keuze of opzoeken in de specs van het betreffende schijfje.
Ja. Dat is nooit het probleem geweest... Snappen doe ik het nog steeds niet maar goed. misschien is de HDD niet helemaal lekker ofzo. Dat heb ik nog niet eens getest. Al zou ik niet weten hoe. ff googlen dan maar.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 14:09:
[...]

offtopic:
Offtopic, maar ik zou overwegen van opleidingsinstituut te wisselen. Die naam is mogelijk definitief verpest en als je straks je diploma hebt wordt je nog met scheve ogen aangekeken. Nu kun je nog wisselen, overweeg dat eens serieus!

[...]

SATA kabels zitten bij je moederbord, denk ook om SATA power aansluiting/verloopkabel indien nodig. Bracket van 3,5" naar 2,5" kan, maar je kunt ook wat tape gebruiken dat werkt ook prima. Al is het misschien minder netjes, technisch gezien werkt het prima omdat een SSD niet vibreert en ook niet veel warmte kwijt hoeft te kunnen.

[...]

Marvell controller in de Crucial M4 is momenteel de beste controller, alleen de Samsung 830 controller kan tegenwicht bieden. De Intel 320 is qua betrouwbaarheid waarschijnlijk wel beter, omdat het twee extra beveiligingen heeft die de Marvell controller niet heeft.

OCZ Solid 3 is natuurlijk niet 3x sneller; alleen als je nullen schrijft is hij sneller. De daadwerkelijke snelheden (incompressible) zijn eigenlijk vrij laag, benedengemiddeld. Daarnaast zit je met betrouwbaarheid. OCZ moet je gewoon niet kopen, evenals andere Sandforce SSDs. Kies voor Intel 320, Crucial M4 (of Plextor equivalent) of een Samsung 830. Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial M4 64GB voor snelheid of de Intel 320 80/120GB voor betrouwbaarheid.
Ik zal de Crucial M4 in de gaten houden. thanks voor de hulp iig tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
rem4rk4ble schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:34:
Hallo Tweakers!

Vraagje:
Mijn boottime van mijn pc als ik ingelogd ben in windows is 5 minuten. Voordat kan ik amper wat opstarten of het loopt vast. Hopelijk haal ik met een SSD wat meer snelheid met het booten want dit begint frustrerend te worden. Zeker omdat ik de volgende specs heb voor een pc en ik vind dat je dan wel wat snelheid mag verwachten:

AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor
M4A88TD-M EVO/USB3
4x GEIL 2GB DDR3- 1333 RAM
RADEON HD 5750
WDC WD6400AARS-00Y5B1 ATA
Samsung HD103SJ ATA

waarbij ik moet opmerken dat ze alle 2 op Serial ATA zitten hoor ;)

Maar goed. Ik lees als het goed is dat ik op het moederbord 5 SATA-600 verbindingen heb.
Aangezien ik nogal een noob ben wat betreft het technisch jargon ga ik er maar vanuit dat die de nieuwst SATA is met 6 Gbps verbinding? (Heet dit SATA III?)
Welke grootte voor een SSD raden jullie aan om aan te sluiten? En welke SSD. Ik heb nu een 155 GB harde schijf waar mijn OS op staat met 115GB in gebruik.

Thanks!
Heb je je HDD wel eens gechecked op bad sectors of andere fouten? Anders een keer defragmenteren. Want dit is echt niet normaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Dingen die worden gestart zijn onder andere Messenger (zorgt voor 30 seconden freeze van systeen) skype. Standaard drivers. AVG en 2 anti spyware programma's.
Heel even offtopic, werk met één merk anti-virus/spyware programma, volgens mij is dan al een groot deel van je ellende opgelost. Ik heb AVG jaren geleden vervangen (wegens te log) voor de gratis scanner van MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rem4rk4ble
Megalodon_67 schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 23:27:
[...]

Heel even offtopic, werk met één merk anti-virus/spyware programma, volgens mij is dan al een groot deel van je ellende opgelost. Ik heb AVG jaren geleden vervangen (wegens te log) voor de gratis scanner van MS.
Kheb de HDD al vaker via MS gechecked met de utilitys en gedefragmenteerd.
Verder gebruik die paar spyware programmas pas recent. Het probleem dateert al vanaf ik de pc heb. Maar ja. probeer dat maar een pc bouwer duidelijk te maken dat hij zo traag als stront is. Overigens is dit alleen het geval met booten. MW3 en BF3 draaien meer dan goed namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijs92
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 13:20
Ik zit er ook over te denken om een SSD aan te schaffen voor mijn laptop:
  • HP Pavillion DV7-3190ed (Intel Core i7 720QM)
  • Windows 7 ultimate x64
  • Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor mijn studie werktuigbouw (CAD, Simulaties etc), Zend studio (eclipse), games (af en toe, kan op de hdd blijven staan) en dan nog wat standaard dingetjes.
  • 120GB is echt het minimum qua grootte, kosten tot ongeveer €200
De primaire harde schijf wil ik dan vervangen door een SSD, dan heb ik nog een harddisk van 640GB over voor films etc. Voor mij is belangrijk dat ik ook echt een goede, betrouwbare SSD krijg. Ik lever liever ruimte in dan dat mijn SSD al na 2 jaar sneuvelt.
Zelf dacht ik aan de crucial m4 of een intel, of zijn er ondertussen betere ssd's uitgekomen? Of raden jullie mij sowieso iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Sneller / "beter" dan de crucial m4, is de Plextor MP2... Zelfde soort controller, alleen sneller NAND geheugen, dus snellere writes... Read speeds zijn nagenoeg gelijk.
Maar writes zijn in principe wel weer een minder essentiële spec, want je gebruikt dat minder en wordt voornamelijk gebottlenecked door externe factoren.

Dus prijs/performance gezien is de Crucial m4 nog steeds het meest interessant.

[ Voor 57% gewijzigd door Swordlord op 16-11-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 13:28
Een paar weken terug kwam ik hier al langs om me te laten bijpraten over SSD's. Toen werd me al de Crucial M4 aangeraden. Nu zit ik ook te kijken naar de PCI express SSD's die in theorie nog eens 2 tot 3 keer zo snel zijn. (maar ook 2 keer zo duur) Aangezien een SSD voor mij toch geen aankoop voor morgen is en ik lekker door kan sparen vraag ik me af in hoeverre je in de praktijk het verschil merkt tussen die twee. In hoeverre is de meerprijs het geld waard?

De schijf zal dan dienst doen in een aardig mid/high end systeem die ingezet wordt voor fotobewerking in Lightroom/Photoshop en gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:45
Ook ik zit erover te denken om een SSD aan te schaffen voor mijn laptop:

Sony Vaio VPCF22L1E/B (Intel Core i5 2410M)
Windows 7 home premium 64bits

Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor mijn studie en om games op te spelen. Momenteel zit er een 5400RPM HDD in.
.
Ik zit te denken aan een 120GB qua grootte, en een budget tot ongeveer €200.

Mijn oog was gevallen op een : OCZ Vertex 3 Series - Solid state drive SSD schijven/2,5 inch120 GB - intern - 2.5" - SATA-600.

Zou dit een goede oplossing voor mij bieden of kunnen jullie mij een ander model aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:07:
[...]

TRIM support, dat is iets op driver niveau en OS niveau, niet op hardware niveau...
Maar je gebruikt dus ubuntu, ben je van plan om de trim in te schakelen via de console? Want standaard staat dit nog steeds niet aan in ubuntu.

Problemen met kingston? jah leuk, maar welke serie? De V en V100 serie heeft inderdaad problemen gehad. V+100 serie is een compleet andere controller en heeft bijna geen problemen.
Ah ok, ik dacht dat er ondersteuning in de chips op het moederbord moesten zitten. Ik zal het dan waarschijnlijk via de console inschakelen.

Sorry voor de late reactie, kon de post niet meer vinden over de Kingston problemen. Het ging om een Kingston SSD 96 GB en de Kingston SSD 30G zie http://communities.intel.com/thread/11415. Vandaar dat ik wat huiverig was om een SSD te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
JimmyJoness schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:52:
Mijn oog was gevallen op een : OCZ Vertex 3 Series - Solid state drive SSD schijven/2,5 inch120 GB - intern - 2.5" - SATA-600.

Zou dit een goede oplossing voor mij bieden of kunnen jullie mij een ander model aanraden?
reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
JimmyJoness schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:52:

Je had het algemene advies kunnen lezen in het topic dat je had aangemaakt voordat je hier kwam met deze vraag.
Daar vertelde ik je namelijk dat de m4 de beste keuze is.

Ik zal verder uitleggen waarom...
De vertex 3 drives zijn in verhouden tot de Crucial m4, een stuk minder betrouwbaar en crucial m4 is net zo snel als de Vertex 3

"maar de specs zijn veel hoger", zul jij vast nou zeggen. De opgegeven specs van de Vertex 3 zijn misschien hoger maar kloppen niet... Realiteit is anders.
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:37:
[...]
Sorry voor de late reactie, kon de post niet meer vinden over de Kingston problemen. Het ging om een Kingston SSD 96 GB en de Kingston SSD 30G zie http://communities.intel.com/thread/11415. Vandaar dat ik wat huiverig was om een SSD te bestellen.
Je realiseert je dat je linked naar het Intel forum waar wordt gesproken over de X25-M ?
Terwijl jij het hebt over problemen met kingston drives?

[ Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 16-11-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:43:
[...]

Je realiseert je dat je linked naar het Intel forum waar wordt gesproken over de X25-M ?
Terwijl jij het hebt over problemen met kingston drives?
Jazeker dat realiseer ik mij, maar onderaan in die post heeft men het over vergelijkbare problemen (als de problemen die de topicstarter met een Intel heeft) maar dan met Kingston SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Hmm, die laatste 2 posts had ik niet gelezen.
Misschien een probleem met het moederbord, dat die Nvidia storage controller nukkig doet met SSD's...

Heb wel vaker gelezen dat de Nvidia drivers/controllers voor verschrikkelijke performance zorgen met SSD's.

[ Voor 41% gewijzigd door Swordlord op 16-11-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Swordlord schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:54:
Hmm, die laatste 2 posts had ik niet gelezen.
Misschien een probleem met het moederbord, dat die Nvidia storage controller nukkig doet met SSD's...

Heb vaker gelezen wel dat de Nvidia drivers/controllers voor verschrikkelijke performance zorgen met SSD's.
Het lijkt wat wisselend te zijn, op sommige forums zie ik mensen met hetzelfde moederbord en een SSD (veelal oudere Vertex'en) in hun sig, dus dan neem ik aan dat het wel werkt. En dan dit soort berichten. Na ja, misschien toch maar een keer wat meer hardware upgraden of de gok eerst wagen met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik zit er ook over te denken m'n laptop (Dell XPS M1530 met een 250GB, 7200rpm 2.5" harddisk) te upgraden met een SSD van ongeveer 250GB.

Nou heb ik even de specs van de huidige harde schijf opgezocht, en het actieve verbruik van de harddisk ligt net onder de 2.5W. Hoeveel moet ik mij daar van aantrekken - als ik bijvoorbeeld een Plextor PX-256M2P 250GB SSD aanschaf, die volgens de Tweakers.net review tijdens schrijven zo'n 5W kan verbruiken, krijgt de laptop het dan te warm (2.5W meer dan bij een gewone harddisk) of valt dat allemaal wel mee?

Natuurlijk staat een SSD niet constant te schrijven, maar als je bijvoorbeeld een CD image naar de SSD kopieert kan je die 5W toch wel eens meemaken.

• JimmyJoness
Bedankt voor de reacties! ik heb zojuist de Crucial M4 besteld.

Nu ben ik op het forum aan het zoeken naar een handleiding om de HDD door de SSD te vervangen maar ik kan het niet vinden, kan iemand mij linken naar het goede topic?

• Swordlord
@vanaalten
Ik zou me niet druk maken om die extra warmte.

@Jimmy...
Handleiding hoe een HDD te vervangen... hmm... Kijk eens in de handleiding van je Laptop??...

• JimmyJoness
Oke ik dacht dat een SSD een andere behandeling nodig had omdat ze naar mijn weten kleiner zijn dan een standaard HDD, en mischien met andere kabels.

Maar dan ga ik speuren in de handleiding van de laptop;) thx!

• Swordlord
Laptop HDD's zijn 2.5", SSD's zijn ook 2.5"

• JimmyJoness
Welke manier hebben jullie gebruikt om het originele meegeleverde OS, bijvoorbeeld windows 7, over te zetten van de fabrieks HDD naar de SSD?

Verwijderd

Inmiddels mijn 80 GB Intel 320 ontvangen van Azerty voor alles incl 58 euro :) Prijzen waren vorige week snel aangepast op hun site maar blijkbaar was ik snel genoeg.
Ik zal eens zien wie ik hier blij mee kan maken, mooi cadeau voor pakjesavond in ieder geval ;)

@JimmyJoness
Daarvoor heb je speciale migratie software. onder andere van Paragon, maar lees je goed in voordat je zoiets gaat proberen. Het beste blijft om het OS nieuw te installeren op de SSD.

• JimmyJoness
@ knightofn1753

Zou de beste optie zijn een hersteldisk te maken en deze dan in mijn laptop te plaatsen als de SSD is geinstalleerd?
Pagina: 1 ... 50 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.