Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:52
Maar is er gevoelsmatig dan zo'n groot verschil tussen de M4 en de 320?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ja ga ik ook zeker doen, ik hoop dat Alternate, Forcom, Loveno, Tones of HCW deze in hun aanbod gaan opnemen, maar enkel Alternate is meestal doenbaar op het gebied van prijs en de andere shops hebben zelfs nu ook nog geen producten van crucial dus dit zal ook wel niet in de toekomst zo zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
2boris schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:38:
Maar is er gevoelsmatig dan zo'n groot verschil tussen de M4 en de 320?
Daar ben ik nu ook wel eens heel benieuwd naar, want zoals eerder gesteld, een crucial m4 is goedkoop enkel via Pixmania te krijgen voor mij en ik ben avontuurlijk maar ook niet heel avontuurlijk dus liever geen Pixmania. En de intel 320 series kan ik wel gewoon in België verkrijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:19
timofp schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:40:
[...]

Daar ben ik nu ook wel eens heel benieuwd naar, want zoals eerder gesteld, een crucial m4 is goedkoop enkel via Pixmania te krijgen voor mij en ik ben avontuurlijk maar ook niet heel avontuurlijk dus liever geen Pixmania. En de intel 320 series kan ik wel gewoon in België verkrijgen
En bestellen via de site van Crucial? Dat lijkt me wel veilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Tc-Chub schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:12:
Op deze http://www.station-driver...=32&t=3050&p=10880#p10880 pagina. Zie je een frans stukje over de nieuwe driver. Onderaan staat ook een benchmark, deze lijkt mij prima en is volgens mij met de crucial C300 gebenched (Destijds de enige SATA-600)

Ik denk dat het dan wel goed moet komen :)
Maar dan is het nog steeds niet bevestigd of de nieuwe tw trim ondersteund of niet. Op de crucial forum beweerde iemand wel. Maar waren geen harde bewijzen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Jo... schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:46:
[...]

En bestellen via de site van Crucial? Dat lijkt me wel veilig...
+1. Als je via PIXMania moet bestellen zou ik eerst even kijken of dit ook via Crucial zelf kan. Alle moeite om niet bij PIXMania te kopen! :)

EDIT: Hier een link. Ik denk dat dit niet heel veel gaat uitmaken in vergelijking met PIXMania, maar ik weet niet wat voor kosten hier nog bij komen...

[ Voor 26% gewijzigd door g0ulash op 23-05-2011 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Pixmania stuurt die dingen echt wel op. Garantie kan via Crucial direct, dan heb je dus niets meer met Pixmania te maken.
timofp schreef op zondag 22 mei 2011 @ 22:48:
Ja, maar wel marginaal is sommige benchmarks en in ander is de intel 320 weer juist beter, en wetende dat dit met grotere versies getest is kan het even goed zijn dat de performance drop bij de Crucials hoger is bij kleinere formaten (of andersom natuurlijk). maar hier is maar weinig over te vinden op het internet
Hier een review van de Intel 320 vs. Crucial C300 op SATA II.

De M4 is nog iets sneller dan de C300. Belangrijkste voordeel dat ik zie is dat de C300 wat sneller is met applicaties openen dan de Intel 320. Voor mij is dat het meeste wat ik doe (openen en booten) met een SSD.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 23-05-2011 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een OCZ Vertex 2 SSD besteld. Ik las alleen dat ik nu wel het risico loop om een nieuwer model te krijgen, die langzamer is dan het oudere model. Is dit waar of larie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Dit is waar, het is bijna altijd een nieuwe, die 10-15% trager is.
Tevens is de betrouwbaarheid van de laatste Vertex 2 schijven niet echt om blij van te worden.
Dus als je nog kan, zou ik als ik jou was kiezen voor de Intel 320/C300/M4 of Vertex 3.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer genoeg te laat. Alhoewel ik kan hem nog altijd retour sturen natuurlijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:32

D4NG3R

kiwi

:)

Hey, momenteel ben ik mijn PC aan het upgraden. Hiervoor heb ik een budget van ~100 euro. Hier gaat 35 euro vanaf voor 4GB DDR3 geheugen

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1LG Flatron W2442PA-BF€ 213,01€ 213,01
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 82,90€ 82,90
1Asus P5G41C-M LX€ 43,-€ 43,-
1Scythe Kaze Q Black€ 9,75€ 9,75
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G€ 24,91€ 24,91
1Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g)€ 6,90€ 6,90
1Intel Core 2 Duo E6600€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Strider Essential 400W€ 37,64€ 37,64
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,11

Wat is een mooie bijpassende SSD met de resterende 65 euro? Enige wat er op de SSD komt te staan is het OS. Gimp, Photoshop en Firefox.

Ik zat zelf te denken aan een simpele pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Nog even over de Marvell controller, ik heb de Marvell SE9128, en volgens deze review verliest een aangesloten SSD ongeveer de helft van de prestaties vergeleken een Intel controller....

Nu voel ik me toch wel genaaid toen ik een half jaar geleden extra betaald heb om een futur proof SATA3 bordje te kopen wanneer achteraf blijkt dat ik uiteindelijk bij de aankoop van mijn eerste SATA3 SSD toch misschien beter de intel SATA2 controller kan gebruiken.

Noot: de geteste controller in de review is een intel SATA3 controller die niet op mijn bord zit

Edit: en ook hier bijvoorbeeld, onderaan de pagina, de Marvell controller heeft een random acces bij random reads van maar liefst 28ms vergeleken 2,3ms voor de Intel SATAII controller :s

Edit 2: en op deze link staat zelfs dat TRIM niet ondersteund wordt door die brakke Marvell controller :s

[ Voor 29% gewijzigd door timofp op 23-05-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb vorige week woensdag m'n pricewatch: Intel 510 120GB ontvangen. Vervolgens heb ik hem donderdagavond ingebouwd en m'n hardeschijf waar eerst Windows op stond geformatteerd. Ik heb nu Windows en al m'n andere programma's op de SSD staan (verse installatie) en ik moet zeggen dat ik het verschil in snelheid zeker merk. Vooral het opstarten van m'n PC gaat nu echt veel sneller en grote programma's openen ook sneller.

Ook met de installatie van Windows en al m'n programma's was het erg fijn, af en toe zag je een progressiebalkje waar de resterende tijd onder stond als "15 minutes remaining", maar dat werd dan iedere seconden één minuut minder :)

Ik was nu nog niet eens de helft van de tijd kwijt met het installeren van Windows en programma's van wat ik kwijt was toen het nog op een hardeschijf moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Hoe weet ik of de OCZ vertex 2 geproduceerd is op 25 NM of op 34 NM?
Ik wil graag de 120GB en heb dat ding op voorraad gezien, maar wil liever nier de 25NM.

Volgens de OCZ site moet de productcode op .25 of op .34 eindigen, helaas kan de winkel die toevoeging niet vinden op de doos. Iemand een tip?

Of is/wordt de 120GB enkel op 34nm geproduceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
is het niet zo dat de OCZ's met 25nm de toevoeging Extended hebben (wat leidt tot een toevoeging van een "E" in de productcode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
timofp schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:53:
is het niet zo dat de OCZ's met 25nm de toevoeging Extended hebben (wat leidt tot een toevoeging van een "E" in de productcode).
De code is; OCZssd2-2vtxe120G . Dat zou betekenen dat het hier om de 25 NM gaat. De productcode is 842024018131. Die staat ook op deze sheet. Ben bang dat het een 25NM betreft.

[ Voor 23% gewijzigd door Lumics op 23-05-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Ik heb nog eens op internet gekeken en sommige bronnen zeggen dat de E toch niet zou staan voor het het productie procede. Maar ik denk echter wel dat je er na zo veel maanden van uit mag gaan dat de SSD's die je nu nog koopt wel 25nm mogen zijn. daarom blijf ik in men zoektocht naar een SSD ook weg bij OCZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
E kan zowel 34nm als 25nm zijn. En inderdaad, wat je nu koopt is waarschijnlijk 25nm NAND.

[ Voor 48% gewijzigd door Philflow op 23-05-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
@ Danger
Ik zou dan echt een 60-64GB kiezen.
Na het formateren zie je dat er nog maar iets van 50-55gb beschikbaar is en dat zit echt zo vol.
Denk aan deze schijven:
pricewatch: Corsair Force F60 (34nm) 60GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
Let bij de M4 en de C300 wel op dat je deze niet aansluit op een marvel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
timofp schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:55:
Nog even over de Marvell controller, ik heb de Marvell SE9128, en volgens deze review verliest een aangesloten SSD ongeveer de helft van de prestaties vergeleken een Intel controller....

Nu voel ik me toch wel genaaid toen ik een half jaar geleden extra betaald heb om een futur proof SATA3 bordje te kopen wanneer achteraf blijkt dat ik uiteindelijk bij de aankoop van mijn eerste SATA3 SSD toch misschien beter de intel SATA2 controller kan gebruiken.

Noot: de geteste controller in de review is een intel SATA3 controller die niet op mijn bord zit

Edit: en ook hier bijvoorbeeld, onderaan de pagina, de Marvell controller heeft een random acces bij random reads van maar liefst 28ms vergeleken 2,3ms voor de Intel SATAII controller :s

Edit 2: en op deze link staat zelfs dat TRIM niet ondersteund wordt door die brakke Marvell controller :s
Klopt, maar volgens velen zal het performance probleem verholpen zijn met de nieuwe fw + drivers. Al heb ik nog geen sata3 schijf, had ik vaonchtend de nieuwe fw iso filetje gedownload, gerband op cdtje maar bij booten zegt die no marvell device found. Deze staat wel aan in de bios, alleen is er niks aangesloten. Iemand anders die de nieuwe fw met succes al heeft geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
timofp schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:53:
is het niet zo dat de OCZ's met 25nm de toevoeging Extended hebben.
Extended (=uitgebreid) capacity, is al een half jaartje ouder dan het 25nm "debacle".

The Extended Version which we tested also makes more memory available to the user. Until now only 100 GB of a 128 GB SSD with the Sandforce chip was available, but the Vertex 2E offers 120 GB, meaning its durability and performance could suffer slightly.

Hier klaagden de mensen toen niet over(!)

NB: Een eerste testje van de Corsair Force 3 240GB http://www.corsair.com/bl...&utm_campaign=SocialMedia

[ Voor 16% gewijzigd door Gianni Rombios op 23-05-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
330d schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:16:
[...]

Klopt, maar volgens velen zal het performance probleem verholpen zijn met de nieuwe fw + drivers. Al heb ik nog geen sata3 schijf, had ik vaonchtend de nieuwe fw iso filetje gedownload, gerband op cdtje maar bij booten zegt die no marvell device found. Deze staat wel aan in de bios, alleen is er niks aangesloten. Iemand anders die de nieuwe fw met succes al heeft geflashed?
Ik heb even een post gedaan op het forum van Gigabyte. http://forum.giga-byte.nl/index.php onder het sub-forum. Moederborden voor Intel processoren. Ik ben benieuwd wat het antwoord wordt.

In feite zou ik toch eigenlijk garantie moeten hebben van een goed werkend moederbord en dus of een vervangend exemplaar met een fatsoenlijk werkende SATA-III controller of een aparte controller erbij moeten krijgen?

Ik betaal voor SATA-600 en dus moet het ook werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
Tc-Chub schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:52:
[...]

Ik heb even een post gedaan op het forum van Gigabyte. http://forum.giga-byte.nl/index.php onder het sub-forum. Moederborden voor Intel processoren. Ik ben benieuwd wat het antwoord wordt.

In feite zou ik toch eigenlijk garantie moeten hebben van een goed werkend moederbord en dus of een vervangend exemplaar met een fatsoenlijk werkende SATA-III controller of een aparte controller erbij moeten krijgen?

Ik betaal voor SATA-600 en dus moet het ook werken.
Ik was ook aan het denken of we geen recht hebben op een goed werkend exemplaar. Normaal zou ik niet zo moeilijk doen over een functie welke geen hoofd functie is en niet normaal werkt. Maar ik en velen hebben wel speciaal meer betaald om een bord met SATAIII te hebben. Toen ik het een klein jaar geleden bijvoorbeeld kocht was SATAIII nog redelijk nieuw en was hier ook een meerprijs aan verbonden vergeleken een model zonder SATAIII. (in mijn geval was er namelijk een P55-GD65 (zonder SATAIII) en een P55A-GD65 (met SATAIII).

wat echter een probleem zal zijn is om te bewijzen dat de sata controller ook effectief niet goed werkt.

Edit: en voor zover ik weet heeft MSI zelfs helemaal geen socket 1156 moederbord met een goed functionerende SATAIII controller :s

[ Voor 5% gewijzigd door timofp op 23-05-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Willie Billie schreef op maandag 23 mei 2011 @ 14:06:
@ Danger
Ik zou dan echt een 60-64GB kiezen.
Na het formateren zie je dat er nog maar iets van 50-55gb beschikbaar is en dat zit echt zo vol.
Denk aan deze schijven:
pricewatch: Corsair Force F60 (34nm) 60GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
Let bij de M4 en de C300 wel op dat je deze niet aansluit op een marvel controller.
Ver buiten budget. Ik koop extra geen 60GB SSD omdat ik een 1TB HDD heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
Ik zie de OCZ Agility III ook in de PW staan, wat zijn daar de meningen over? 500MB Read/ 500 MB Write / 50k IOps. Op basis van deze specs zou deze 120 GB versie de crucial C300 omver moeten blazen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Lumics schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:16:
Ik zie de OCZ Agility III ook in de PW staan, wat zijn daar de meningen over? 500MB Read/ 500 MB Write / 50k IOps. Op basis van deze specs zou deze 120 GB versie de crucial C300 omver moeten blazen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja dit zie je wellicht over het hoofd: Sandforce drives halen de 500MB/sec alleen met 0 fill data, een best case scenatio dat in de praktijk niet voorkomt. Met echte data scoren ze lager.

De 120GB Agility III zal in de praktijk vrijwel gelijk presteren aan de Crucial M4 128GB.

En dan heb je nog het betrouwbaarheids probleem. Sandforce controllers doen het niet best en OCZ staat erom bekend dat ze een allegaartje van geheugen chips gebruiken. Als je een Crucial M4 neemt ben je verzekerd van IMFT NAND.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 23-05-2011 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timofp schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:40:
[...]
Regelmatig bij Pixmania besteld en wordt netjes geleverd.
Vorig week nog een M4 128G besteld en netjes geleverd met 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07 15:48
timofp schreef op maandag 23 mei 2011 @ 18:21:
[...]

Ik was ook aan het denken of we geen recht hebben op een goed werkend exemplaar. Normaal zou ik niet zo moeilijk doen over een functie welke geen hoofd functie is en niet normaal werkt. Maar ik en velen hebben wel speciaal meer betaald om een bord met SATAIII te hebben. Toen ik het een klein jaar geleden bijvoorbeeld kocht was SATAIII nog redelijk nieuw en was hier ook een meerprijs aan verbonden vergeleken een model zonder SATAIII. (in mijn geval was er namelijk een P55-GD65 (zonder SATAIII) en een P55A-GD65 (met SATAIII).

wat echter een probleem zal zijn is om te bewijzen dat de sata controller ook effectief niet goed werkt.

Edit: en voor zover ik weet heeft MSI zelfs helemaal geen socket 1156 moederbord met een goed functionerende SATAIII controller :s
Mee eens, bestaat er eigenlijk een topic over op GoT? Anders kunnen we er even eentje starten met de nodige opmerkingen en tips en aanvullingen omdat de post in het BGG aanschaf en niet horen én zo weer overgepost worden.

Voor de problemen over de 9128 controller: [SSD] Marvell 9128 SATA III Controller

[ Voor 4% gewijzigd door Tc-Chub op 23-05-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
en de intel 320 40Gb versie dan? pricewatch: Intel 320 40GB

Is toch een stukkie groter dan 30 GB

[ Voor 13% gewijzigd door conara op 23-05-2011 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik neem aan dat bovenstaande post richting mij bedoelt is :) .

hmm 70 euro. Een kleine verhoging in budget moet wel kunnen. Zeker als het ~10GB meer is voor een tientje meer.

Echter lijkt de performance mij dan weer belabberd in verhouding..

pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB

OCZ:
Read - 210MB/s
Write - 75MB/s

Intel:
Read - 200MB/s
Write - 50MB/s

Het gaat mij er met name om dat ik veel kleine bestandjes in een zeer korte tijd moet kunnen wegschrijven. Grote bestanden van enkele GB/s gaan nu al snel zat op mijn Spinpoint F3. Maar een simpele folderstructuur van 15MB met ~12000 bestanden in ~120 mappen gaat tergend langzaam 8)7 .

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die specs geloof je toch niet :X

Juist bij sandforce slaan de specs _helemaal nergens_ op, een intel scoort vaak zelfs beter dan de specs.

En als je zo'n laag budget hebt, ga dan voor 2e hands.
D4NG3R schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:15:
Het gaat mij er met name om dat ik veel kleine bestandjes in een zeer korte tijd moet kunnen wegschrijven. Grote bestanden van enkele GB/s gaan nu al snel zat op mijn Spinpoint F3. Maar een simpele folderstructuur van 15MB met ~12000 bestanden in ~120 mappen gaat tergend langzaam 8)7 .
Dat had ik ook gemerkt laatst, ik schreef bestanden weg met 3MB/s, maar uiteindelijk bleek dat ik de extreem gefragmenteerde firefox cache aan het overplaatsen was...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zal maar eens even rondkijken op de 2e hands markt. Maar opslagruimte deert mij vrij weinig. 30/40/50/60GB is allemaal voldoende. Aangezien ik hooguit 18 tot 20GB gebruiken ga. De rest gaat toch op de Spinpoint F3 van 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet beter extra RAM aanschaffen? Als je toch zo weinig opslag nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:30:
Kan je niet beter extra RAM aanschaffen? Als je toch zo weinig opslag nodig hebt.
D4NG3R schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:53:
Hey, momenteel ben ik mijn PC aan het upgraden. Hiervoor heb ik een budget van ~100 euro. Hier gaat 35 euro vanaf voor 4GB DDR3 geheugen
Ik gebruik vrij veel opslagruimte voor Media (Series, Films, Anime en Muziek), en met een maand of 2/3 koop ik ook een 2e F3 Spinpoint erbij. Echter gebruik ik op mijn huidige Win7 partitie bijna geen opslagruimte..
(22.3GB / 50GB in gebruik)

Een flinke preformanceboost bovenop een ouderwetse HDD kan ik echter wel gebruiken, zeker in Photoshop.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh, ik had de oorspronkelijke vraag niet goed gelezen...

Ik gok wel dat de intel sneller is, maar zeker weten doe ik dat niet. Vaak worden alleen de grotere modellen gereviewd omdat deze nu eenmaal sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Een X25-V 40GB voelt wel wat sneller aan dan een vertex1 60GB. Of dat bij een Intel 320 ook zo is.. Ik verwacht van wel. En de Intel zal wat stabieler zijn: vertex1 wil nog wel eens moeilijk gaan doen als ie redelijk vol wordt beschreven. Tenminste.. M'n vertex1 doet het prima, 190MB read 100MB write, zolang ik m maar niet meer dan 75% vul. Dus qua effectieve ruimte lijkt me die €10 extra zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Het is wel opmerkelijk hoeveel Tweakers stug blijven geloven in de Sandforce specs. Wordt tijd dat ze in de pricewatch erbij gaan zetten dat de opgegeven waarden alleen gelden voor 0 fill data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40
Denk je dat mensen de kleine lettertjes zullen lezen? Of snappen wat er bedoeld wordt?
Veel "Tweakers" zijn toch maar huis tuin en keuken gebruikers of gamers zonder al te veel kennis. Zolang de PC het doet is het goed.
Dus zonder kennis of uitleg heb je er niks aan, als er een hoop extra gegevens bij de specs staat.
Hoeveel zouden weten dat de 4K performance belangrijker is bij een SSD? Ze weten alleen dat hij sneller is...

[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 24-05-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_H_G_ schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 08:38:
Een X25-V 40GB voelt wel wat sneller aan dan een vertex1 60GB. Of dat bij een Intel 320 ook zo is.. Ik verwacht van wel. En de Intel zal wat stabieler zijn: vertex1 wil nog wel eens moeilijk gaan doen als ie redelijk vol wordt beschreven. Tenminste.. M'n vertex1 doet het prima, 190MB read 100MB write, zolang ik m maar niet meer dan 75% vul. Dus qua effectieve ruimte lijkt me die €10 extra zeker de moeite waard.
Persoonlijke ervaring is dat de X25/40GB en de 80 GB allebij meer pit hebben als de 320 -80GB.
Asssd benchmark geeft de 40GB voor lezen ook meer punten 192 , als met de 320 80GB 186 punten .
Neemt niet weg dat de 320 snel genoeg is voor alles en nog wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Swordlord schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:42:
Denk je dat mensen de kleine lettertjes zullen lezen? Of snappen wat er bedoeld wordt?
Veel "Tweakers" zijn toch maar huis tuin en keuken gebruikers of gamers zonder al te veel kennis. Zolang de PC het doet is het goed.
Dus zonder kennis of uitleg heb je er niks aan, als er een hoop extra gegevens bij de specs staat.
Nu zijn er zelfs tweakers die er wel redelijk wat van snappen maar er toch intrappen. Die zouden daar baat bij kunnen hebben.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:46:
[...]
Persoonlijke ervaring is dat de X25/40GB en de 80 GB allebij meer pit hebben als de 320 -80GB.
Asssd benchmark geeft de 40GB voor lezen ook meer punten 192 , als met de 320 80GB 186 punten .
Neemt niet weg dat de 320 snel genoeg is voor alles en nog wat :)
Dit hoor je maar weinig maar het klopt wel: de random performance van de 320 is op alle fronten lager dan de X25m.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 24-05-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Corsair Force 3 met 85k iops, wel een sf controller, dus ja met 0 fill specs. Maar toch lijkt het me zeer goed alternatief voor de gehele vertex 3 consument.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Philflow schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 09:35:
Het is wel opmerkelijk hoeveel Tweakers stug blijven geloven in de Sandforce specs. Wordt tijd dat ze in de pricewatch erbij gaan zetten dat de opgegeven waarden alleen gelden voor 0 fill data.
SSD's zijn een van de weinige onderdelen in een PC waar ik weinig vanaf weet. Vandaar dat ik de vraag hier ook stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
D4NG3R schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:25:
[...]
SSD's zijn een van de weinige onderdelen in een PC waar ik weinig vanaf weet. Vandaar dat ik de vraag hier ook stel.
Het was overigens niet tegen jou persoonlijk bedoelt. Dezelfde vraag komt hier ongeveer iedere pagina weer voorbij.
Cassius schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:24:
Corsair Force 3 met 85k iops, wel een sf controller, dus ja met 0 fill specs. Maar toch lijkt het me zeer goed alternatief voor de gehele vertex 3 consument.
In theorie zeker, ik ben benieuwd naar praktijk benchmarks.

[ Voor 32% gewijzigd door Philflow op 24-05-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Cassius schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:24:
Maar zijn ze betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De Corsair Force was in ieder geval niet betrouwbaar. En aangezien de Vertex 3 ook niet betrouwbaarder is dan de Vertex 2 denk ik dat we bij Corsair hetzelfde gaan zien.

PS. de Vertex 3 en Agility 3 hebben ook alweer firmware problemen.

[ Voor 30% gewijzigd door Philflow op 24-05-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben nieuw in de wonderwereld van de SSD's, maar ik hoor er erg goede dingen over dus ik zit er over te denken om ook een snelle SSD in mijn desktop te hangen. Ik zou hem eigenlijk alleen maar als systeemschijf voor Windows 7 gebruiken (mss ook Ubuntu in de toekomst). Momenteel heb ik nog 10 GB vrij op mijn 50 GB systeempartitie, ik installeer dus niet heel veel. Paar grote softwarepakketten (Adobe, Office etc) en misschien af en toe een game.

Wat ik vooral erg belangrijk vind is de snelheid. Met een SSD wil ik gewoon dat Windows 7 razend snel opstart en dat vervolgens programma's ook snel starten. Wat raden jullie mij aan om te kopen bij de onderstaande onderdelen waaruit mijn desktop bestaat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair HX450W€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,50€ 35,50
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 89,60€ 89,60
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 62,-€ 62,-
1Asus EAH5770/2DIS/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
Wat is je budget?
Deze zijn allemaal goed:
64GB:
100 euro pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
110 euro pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
80GB:
134 euro pricewatch: Intel 320 80GB
120GB+:
179 euro pricewatch: Intel 320 120GB
184 euro pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB
197 euro pricewatch: Crucial m4 128GB 128GB
220 euro pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB

Waarbij de Intel 320 wel iets trager is dan de rest.
De c300/m4 zijn aan elkaar gewaagd, en de Vertex 3 is weer iets sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Ik denk dat 120 euro wel een beetje mijn max is. Zeker gezien ik hem alleen als systeemschijf wil gebruiken en toch niet meer dan 60-80 GB nodig heb.

Je zegt "de Vertex 3 is weer iets sneller", maar als ik naar de specificatie pagina's ga dan zie ik dat de Crucial schijven 400 MB/s read en 100 MB/s write hebben en de Vertex 3 500 MB/s read en write. Dan is de Vertex 3 toch wel echt veeeeel sneller?

Ik vind de Vertex 3 echter veel te duur, en 120 GB is wel overkill voor mijn situatie. Verder las ik ook nog dat de Crucial schijven misschien beter zijn in combinatie met AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
Niet op die specs afgaan, dat is alleen met bestanden die bestaan uit 0 nullen, dus geeft niet een resultaat uit de praktijk weer.
Ik zou als ik jou was gewoon de M4 halen: pricewatch: Crucial m4 64GB 64GB
Is groot genoeg voor je doeleind, en simpelweg de snelste in die prijscategorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
monnick schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:36:
Je zegt "de Vertex 3 is weer iets sneller", maar als ik naar de specificatie pagina's ga dan zie ik dat de Crucial schijven 400 MB/s read en 100 MB/s write hebben en de Vertex 3 500 MB/s read en write. Dan is de Vertex 3 toch wel echt veeeeel sneller?
En die snelheden vann 400-500MB/s haal je toch niet op sata-300 controller. Mij lijkt een m4 64GB ook de beste keuze voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
@ Monnick

pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Is een goede drive voor als je op een budget bent, je hebt zelfs nog wat extra ruimte om dan toch wat meer naar de SSD te kunnen verhuizen...

Hij presteert ongeveer gelijk aan een Intel 320 SSD. hoewel hij minder goed is bij zware gelijktijdige belasting (maar het is nog steeds sneller dan een HDD)... Maar dit scenario zul je niet snel tegenaan lopen met normaal gebruik.
Ik ben er in elk geval nog niet tegenaan gelopen dat ik denk... och wat is het traag... Ik ben namelijk ook in bezit van die SSD.

Bijkomend voordeel wel is om rekening mee te houden, jij zegt over te willen stappen op ubuntu op een punt. Ik weet niet hoe het met TRIM support daarin en dan nog niet gesproken over algemene support voor TRIM van de AMD sata...
Maar deze drive heeft een eigen garbage collecting om lees/schrijf prestaties op peil te houden. Wat erop neer komt dat de TRIM functionaliteit niet nodig is om hem in goede staat te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 24-05-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
@swordlord
Zin om een korte review over die schijf te schrijven incl ATTO en Crystaldiskmark?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Willie Billie schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:57:
@swordlord
Zin om een korte review over die schijf te schrijven incl ATTO en Crystaldiskmark?:)
Was al in aanmaak, was nog aan het klooien met drivers etc etc. CPU throtteling fuckde nogal met results en was nog een ander fenomeen van die disk met synthetische benchmarks aan het uitzoeken...
Helaas tot nu toe nog zonder resultaat.
Want afhankelijk van de test en duur ervan gaat de drive vast hangen in write performance... beveiliging misschien? weet nog niet.

Edit: in het SSD topic zijn al wat CMD en AS SSD results te vinden, die had ik daar weekje geleden gepost.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 24-05-2011 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
@ Swordlord: much appreciated... Ik zit nog steeds te dubben m.b.t. ssd's, ik had hier al mn vraag gesteld iets van een maand geleden, maar had het te druk met mn pc om een nieuwe install te doen van alles. Nu is alles voorbij, vakantiegeld binnen, dus de ssd kan ook binnenkomen. Ik zit te twijfelen tussen de intel 320 80gb of de kingston v100+ 96gb. Ik wilde eerst voor de crucial M4 64gb gaan, maar zag laatst dat m'n windows 7 installatie + apps bij elkaar al 31,2gb is, waar in een later stadium ook nog photoshop bij moet. Ook bewerk ik af en toe full hd filmpjes geschoten met de hd camcorders. Vooral dat laatste is gewoon belachelijk icm m'n huidige wd green schijf. Die full hd filmpjes namen laatst 23,5gb in beslag, waardoor helaas die M4 64gb afvalt. Als crucial nu ook een 80/96gb model had wist ik het wel.... 130 euro is de max voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Swordlord schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:21:
@ Monnick

pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB

Is een goede drive voor als je op een budget bent, je hebt zelfs nog wat extra ruimte om dan toch wat meer naar de SSD te kunnen verhuizen...

Hij presteert ongeveer gelijk aan een Intel 320 SSD. hoewel hij minder goed is bij zware gelijktijdige belasting (maar het is nog steeds sneller dan een HDD)... Maar dit scenario zul je niet snel tegenaan lopen met normaal gebruik.
Ik ben er in elk geval nog niet tegenaan gelopen dat ik denk... och wat is het traag... Ik ben namelijk ook in bezit van die SSD.
Bedankt voor je reactie! Maar is de Crucial M4 64 Gb niet (nog) sneller dan zowel de Kingston als de Intel? Die 30 Gb extra is mooi, maar ik weet eigenlijk niet wat ik behalve Windows 7 en applicaties nog meer op de SSD moet zetten.
Bijkomend voordeel wel is om rekening mee te houden, jij zegt over te willen stappen op ubuntu op een punt. Ik weet niet hoe het met TRIM support daarin en dan nog niet gesproken over algemene support voor TRIM van de AMD sata...
Maar deze drive heeft een eigen garbage collecting om lees/schrijf prestaties op peil te houden. Wat erop neer komt dat de TRIM functionaliteit niet nodig is om hem in goede staat te houden.
Als de schijf ook zou werken met Ubuntu zou dat een mooie bijkomstigheid zijn, maar ik ga er verder niet op letten bij mijn aankoop :)

Is het trouwens momenteel een "mooie tijd" om een SSD te kopen? Misschien dat het al bekend is dat er op zeer korte termijn een nieuwe generatie SSDs of een (grote) prijsverlaging aan zitten te komen? :p

En nog een vraagje voor de Crucial M4 bezitters (waar momenteel mijn voorkeur naar uit gaat): is de schijf zijn geld waard? Dat wil zeggen: wordt de algemene computer ervaring echt een stuk sneller? :)

edit:
C4 -> M4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Het is de M4 niet de C4. Tijd om te kopen is goed, er zijn weinig veranderingen te verwachten in prijs of prestatie. Het is sowieso al een net nieuw model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
monnick schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:53:
[...]
Bedankt voor je reactie! Maar is de Crucial C4 64 Gb niet (nog) sneller dan zowel de Kingston als de Intel?
Met normaal gebruik zal het lastig (lees onmogelijk) worden een verschil te merken. Als je wat zwaarder gaat multi tasken is de Crucial M4 wel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2311H€ 189,-€ 189,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced (Window Edition)€ 91,81€ 91,81
1Zalman CNPS9900 MAX Blue€ 51,09€ 51,09
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 246,-€ 246,-
1Corsair HX750W€ 116,96€ 116,96
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 238,90€ 238,90
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 74,90€ 74,90
1MSI N560GTX-Ti Hawk€ 218,-€ 218,-
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 135,90€ 135,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.422,06

Weet iemand mischien waar ik de Vertex 3 Max Iops op moet aansluiten? Ik heb geen port 0, alleen 1 tm 8.
port 1,2,7,8 = sata 6gb port 3,4,5,6 = sata 3gb ,

mn f3 spin[oint 1tb zit op dit moment op port 1 , en mn cd rom speler op port 2.

Op welke ports zou ik mn ssd, hdd, cd rom speler moeten aansluiten voor maxspeed?

ps. hierboven mijn specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Poort 0 = de eerste poort, kan idd ook 1 heten.
Ik zou zeggen
1 = SSD
2 = HDD
3/4/5/6 = DVD ("cd rom speler" :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:47
Hallo,

Ik heb een paar vragen en hoop dat jullie mij hierbij zouden willen helpen,
ben ook reeds nieuw in de wereld van de SSD.
En aangezien ik het nu wel zat ben na mijn 3e RMA van een VelociRaptor 150Gb,
wil ik graag upgraden naar een SSD maar geen idee welke te kiezen.
Heb een Rampage II Extreme moederbord dus geen Sata3 maar is het aan te raden een Sata3 kaart op Pci-e te kopen of werkt dat gewoon niet goed en moet ik bij de onboard Sata2 blijven ?

Ik ben opzoek naar een Harddisk rond de 120Gb liefst iets in de richting van 150Gb,
met een budget van +/- €250 wat zouden jullie mij aanraden ?
Hij is puur om het OS op te draaien en downloads die ik heb komen eerst daarop of dat ook maar verplaatsen naar de Spinpoint schijven die ik heb ?
Ik heb gehoord dat de OCZ schijven elke keer weer veel problemen vertonen en vaak defect gaan, is dat zo of zijn we wel redelijk betrouwbaar ?
En hoelang gaat een SSD nou eigenlijk mee, zou ik er 5 jaar mee kunnen doen ?

Alvast bedankt!

Mvg,
Mixpower

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hoi!

Ben al een tijdje aan het kijken naar een SSD, in m'n nieuwe desktop komt er sowieso een. Zat te denken aan een Intel 320-120GB.

Maar dat even terzijde, mijn ouders hebben een Terra laptop (VIA chipset, weet nu niet precies welke, wel sata) van ongeveer 4 jaar oud met (uit het hoofd) een Intel Core Duo T2060 (1.6 Ghz). Windows Vista 32-bit, 2GB. Ze zitten constant te klagen dat het systeem te sloom is, maar willen geen nieuwe kopen (ze hebben het apparaat toendertijd véél te duur gekocht van de computerbuurman). Naar mijn idee is het gewoon de HDD die de bottleneck is. Wil een Intel 320-80GB voor ze bestellen, maar vroeg me toch op het laatste moment af of deze CPU de SSD nog belemmert. Ik neem aan van niet, maar wilde toch even jullie mening horen. :)

Dus brand maar los! :P

[ Voor 1% gewijzigd door Nitrous op 25-05-2011 16:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Zelfs een Atom N270 wordt veeel sneller door een SSD.

Persoonlijk kan ik niet echt warm worden van de Intel 320. Voor een paar euro meer heb je een Crucial C300 met 8GB meer. Crucial M4 is ook niet veel duurder, helemaal als je een promotiecode of pasje gebruikt bij Pixmania.

Niet dat die verschillen echt zoden aan de dijk zetten in zo'n verouderde laptop maar dan heb je wel een SSD die mee kan naar volgende SATA III systemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Philflow op 25-05-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
Ben nu al ruim een maand aan het zoeken naar een goede betaalbare ssd van 120Gb

HEb inmiddels me laptop binnen de dell xps 17 met sandy bridge i7. Super snel maar de hdd is gewoon echt jammer. Dus uitbreiden waarom heb je anders 2 sloten.

Ben inmiddels er achter dat sandfroce niet altijd de beste keus is maar dat de andere kampen ook niet zalig makend zijn (bsod) performance probs en chipset compatibiliteits problemen. :+

Op mijn lijst zijn de volgende schijven komen te staan

Corsair force 3 120gb (leuke iops en onder de 200 euro, maar slecht leverbaar of niet)
Crucial c300 128 Gb (marvel en betrouwbaarder maar wel meldingen van bsod in combi met de xps 17)
Crucial m4 120 Gb (iets sneller maar ook weer duurder)
Ocz agility (nagenoeg hetzelfde als de vertex en de vertex daarvan weet ik dat hij werkt)

Omdat er een leuke aanbieding is voor de agility voor 175 euro neig ik toch voor de sandforce te gaan ondanks het compressie verhaal lijkt hij in vele gevallen toch sneller.
Echter blijf ik twijfelen met de kennis opgenomen uit dit topic en de diverse reviews. Erg naar dus, wie helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:47:
Zelfs een Atom N270 wordt veeel sneller door een SSD.

Persoonlijk kan ik niet echt warm worden van de Intel 320. Voor een paar euro meer heb je een Crucial C300 met 8GB meer. Crucial M4 is ook niet veel duurder, helemaal als je een promotiecode of pasje gebruikt bij Pixmania.

Niet dat die verschillen echt zoden aan de dijk zetten in zo'n verouderde laptop maar dan heb je wel een SSD die mee kan naar volgende SATA III systemen.
Bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan! :)

Voor m'n eigen desktop zal ik nog even verder kijken dan, je brengt me wel aan het twijfelen met die Crucials.

Toch heb ik nog een probleem, 60GB is net niet genoeg voor m'n ouders en 120GB is te duur. 80GB zou ideaal zijn, maar er zijn weinig SSD's met deze grootte. Hier dan toch maar voor de Intel 320 gaan of heb je nog andere aanbevelingen? :) Die Kingston SSDNow V+100 96GB bijvoorbeeld? Of is dit niks?

[ Voor 3% gewijzigd door Nitrous op 25-05-2011 17:54 . Reden: kingston toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Nitrous schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan! :)

Voor m'n eigen desktop zal ik nog even verder kijken dan, je brengt me wel aan het twijfelen met die Crucials.

Toch heb ik nog een probleem, 60GB is net niet genoeg voor m'n ouders en 120GB is te duur. 80GB zou ideaal zijn, maar er zijn weinig SSD's met deze grootte. Hier dan toch maar voor de Intel 320 gaan of heb je nog andere aanbevelingen? :) Die Kingston SSDNow V+100 96GB bijvoorbeeld? Of is dit niks?
De kingston is een fijn SSD'tje dat kan ik je vertellen. Van het weekend of volgende week komt een product review ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Zeker als je nog een SATA 2 aansluiting heb, dan merk je er niks van een M4 of een Intel 320... Zelfs al heb je wel SATA 3 vraag ik me af of je echt wat merkt... Start windows een seconde sneller op? Ik betwijfel het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Maar de Crucial C300 is goedkoper per GB. Vandaar mijn advies.

De kingston V+ 100 96GB: Qua prijs/prestatie is het moeilijk iets beters te vinden.
whocarez schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:14:
Omdat er een leuke aanbieding is voor de agility voor 175 euro neig ik toch voor de sandforce te gaan ondanks het compressie verhaal lijkt hij in vele gevallen toch sneller.
Echter blijf ik twijfelen met de kennis opgenomen uit dit topic en de diverse reviews. Erg naar dus, wie helpt
Crucial M4 is flink sneller en nauwelijks duurder en veel betrouwbaarder dan de Agility 2.

Als je bij pixmania besteld kun je er nog 7 euro van afhalen door de promotie code (zie google).

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 25-05-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
2boris schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:03:
Zeker als je nog een SATA 2 aansluiting heb, dan merk je er niks van een M4 of een Intel 320... Zelfs al heb je wel SATA 3 vraag ik me af of je echt wat merkt... Start windows een seconde sneller op? Ik betwijfel het...
Random 4K performance van alle huidige SSD's liggen veel te vlak bij elkaar, allemaal rond de 20 MB/s alleen sequentiële snelheden ontlopen elkaar steeds meer en meer...
Dus het is bijna onmogelijk om daar nog verschil in te merken.

edit: alleen bij hogere que depths zijn er veel verschillen tussen verschillende drives.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 25-05-2011 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:06:

De kingston V+ 100 96GB: Qua prijs/prestatie is het moeilijk iets beters te vinden.

[...]

Crucial M4 is flink sneller en nauwelijks duurder en veel betrouwbaarder dan de Agility 2.

Als je bij pixmania besteld kun je er nog 7 euro van afhalen door de promotie code (zie google).
Ik had het over de agility 3 niet de 2 vandaar dat ik nog steeds aan de sandforce denk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:06:

[...]

Goeie tip dat pixmania ook promotie codes heeft, maar die 7 euro is bij een bestelling vanaf 200 euro dus dat gaat net niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ Ohja ik had er 2 besteld...

@ whocarez, waar is de Agility 3 175 euro?

Qua betrouwbaarheid doet de M4 het een stuk beter, qua prestaties zal er geen significant verschil zijn.

[ Voor 106% gewijzigd door Philflow op 25-05-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zelf heb net een mach extreme gekocht bij azerty

Mach Xtreme Technologies Starter Series 32 gb

Ik had misschien zelf even wat beter rond kunnen kijken,heeft iemand ervaring met deze ssd.
Kon niks op het net vinden over reviews,Alleen dat ze dus met deze serie op de proppen komen
want ben zelf dus niet bekend met de ssd er is de eerste die ik heb gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lightweight 50g
Cache 64MB
Max. Read Performance Up to 100MB/s*
Max. Write Performance Up to 60MB/s*
IOPS up to 10,000
Garbage Collection support
Dat ziet er niet heel indrukwekkend uit. Weet iemand welke controller er in zit? De snelheden zijn te laag voor sandforce, en de opslagcapaciteit sluit een intel controller uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Controller: Alcor Micro 7511 (http://www.hartware.de/press_12478.html)
http://www.alcormicro.com...hp?CategoryID=4&IndexID=2

Wat heeft hij gekost?
32GB is best weinig voor W7 als je helemaal geen tweaks toepast.

[ Voor 55% gewijzigd door Gianni Rombios op 25-05-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 18:37:
Ik zelf heb net een mach extreme gekocht bij azerty

Mach Xtreme Technologies Starter Series 32 gb

Ik had misschien zelf even wat beter rond kunnen kijken,heeft iemand ervaring met deze ssd.
Kon niks op het net vinden over reviews,Alleen dat ze dus met deze serie op de proppen komen
want ben zelf dus niet bekend met de ssd er is de eerste die ik heb gekocht
Annuleren en deze nemen: pricewatch: Kingston SSDNow V Series SNV125-S2/30GB 30GB

Is ongeveer even duur en een stuk beter.

Gianni heeft wel gelijk, 30GB is niet veel. Maar het kan wel. Ik draai nu met 32GB zonder tweaks.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 25-05-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey allen bedankt voor de hulp

mijn windows 7 komt nooit boven de 22gb met alles installs erbij die ik nodig heb
en het is voor test

en philflow de kingston is 3 euro meer waar ik hem heb besteld.
maar niet op voorraad

en ik heb zoiets van test,het is niet zo dat ik alles snel etc etc moet hebben
trim was wel het geen waar ik op moest letten toch,Dat heeft deze ssd wel

http://www.mx-technology....ssd2.php?sid=3#fragment-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Pnut1979, ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen! onbekende controller wil je niet. Dat wordt traag.

Afuture heeft die kingston op voorraad. Prima SSD voor het geld. Voor een review zie Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die MX Mach xTreme zou een JMicron JMF612 controller hebben, de Kingston SSDNow V series heeft een JMF618. Beide zijn slechte controllers, alhoewel laatstgenoemde wel betere snelheden haalt.

Zelf zou ik een Intel kopen, veel meer kwaliteit en gaat het langer volhouden dan zo'n JMicron SSD. Je geeft een hoop geld uit om dan een JMicron SSD te nemen vind ik echt zonde. Maar ieder zijn eigen afweging natuurlijk. Eventueel kun je ook voor een 30GB Sandforce model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey ik denk niet dat ik er zo veel spijt van ga krijgen

de tijd die ik achter de pc besteed is niet zoveel
de 32gb raptor 10.000 rpm maakt mij een kabaal

en ik zal dan met de tijd een betere kopen en deze overdragen aan mijn zoon

het is gewoon voor mij de kijk van hoe en wat

mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
JMF612 heeft stotter problemen. Slechte controller dus.

De Kingston gebruikt een Toshiba TC58NCF602GAT controller. Deze heeft GEEN stotter problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
heb de knoop doorgehad en ben voor de crucial c300 128gb gegaan. over het algeheel snel en applicaties starten der sneller op als op de m4 en geen geneuzel met betrouwbaarheid net als bij de sandforce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
@ whocarez: Laat ff weten hoe die in xps bevalt in xps ervaringen topic.
Wil nml ook een ssd in de xps 17 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
Chedara schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:50:
@ whocarez: Laat ff weten hoe die in xps bevalt in xps ervaringen topic.
Wil nml ook een ssd in de xps 17 zetten.
doet ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:32:
De Kingston gebruikt een Toshiba TC58NCF602GAT controller.
Dat is hetzelfde. Erger nog, ze gebruiken de naam Toshiba om te verhullen dat het een JMicron controller heeft:

The heart and soul of all Kingston V Series SSDs is the Toshiba TC58NCF602GAT controller pictured above. This little controller handles all the read and write operations across all the channels. Unlike some drives that use cache to help handle all this bandwidth, this design doesn't utilize a cache buffer for the flash memory controller ASIC in situations where some of the data needs to be stored for a split second. This Toshiba controller is based off the JMicron JMF602 controller. Many enthusiasts might be thinking about the stutter issue associated with this specific controller, but Kingston claims to have solved it with new and improved firmware.

The controller in the SSDNow V Series upgrade bundle is from J-Micron, even though it says Toshiba on it. Kingston engineers have worked closely with their counterparts at both J-Micron and Toshiba over the past six months on this drive. The controller has gone through several firmware changes and more extensive testing. We have solved the lag and stuttering issues that occurred with earlier solid-state drives using this particular controller. Our tests show the V Series is stable and ready to bring to market. - Kingston PR

Basically, the JMicron JMF602 controller has been laser etched with the Toshiba name as Kingston didn't want consumers to see the JMicron name and think this drive would stutter.

(bron)

Gewoon JMicron dus, wat mij betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier mijn eerste Benchmarks van de Vertex 3 Max Iops 120gb versie !!! Heb em vandaag binnen en geinstalleerd !!!

Vertex 3 max iops !! 120 gb :

Crystal Mark :

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2ylu5bk.jpg

AS SSD :

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/1624guf.jpg

Windows 7 Index :

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/sweivs.jpg

En kloppen de cijfers een beetje? :P

PS. ik heb nog niks getweaked enzo. Weet iemand of het slim is om de firmware te updaten??

Specs: Intel core i7-2600k, 8gb corsaire vengeance, Msi GTX 560 ti Hawk, PSU Corsaire HX750, MSI p67-gb65 (b3) Mobo, SSD Vertex 3 Max iops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit ja, met name de multiqueue random write. Toch wel een van de snelste SSDs van dit moment. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Systeem: Intel Core 2 Quad Q9550, Ati Radeon 4850 1Gb, 2 x 500Gb (non raid), 6Gb DDR2

Voornamelijk wil ik games spelen, merk dat mijn hardeschijf ook de bottleneck is. Mijn Prestatie index geeft op alles een cijfer 7.2 behalve de HDD die staat op 5.9
Daarom dacht ik eraan om een SSD schijf te kopen wel in de formaat Sata-2. Om hierop sowieso mijn OS erop te zetten en een zwaar spel erop te installeren (Crysis 2, BF3 enz).
Uiteraard begrijp ik dat je er niet tig spellen op kan zetten.

Ik zat erg uit te kijken naar de OCZ Vertex 2 120Gb, maar toen ik las dat ze de 34nm uit de productie hebben gehaald en de 25nm ervoor in de plaats hebben gezet, dacht ik zelf dat deze efficiënter zou zijn.
Helaas uit de meeste tests van reviews die ik heb gezien, bleek deze SSD tot 49% langzamer te zijn dan zijn 34nm broer.

Nu zit ik in dubio, want wil kijken naar een 120Gb versie, maar wil wel kijken in de richting van Lees & schrijfsnelheid burst speed van rond de 270Mb/s.

Mijn budget is rond de 200euro.

Ik hoop jullie experts mij kunnen helpen, heb veel gelezen over de SSD schijven en de TRIM functies. Alleen wil graag echt goed verschil zien met opstarten van zowel OS als applicaties/games in vergelijking met mijn huidige HDD van WD Blue Caviar.

Welke kan ik het beste nemen tot betrekking snelheid/prijs conform?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De crucial M4, of als je nog wat euro's wil besparen: de intel 320. De vertex 2 reeks moet je vermijden op dit moment. Hij is niet sneller dan de concurrentie, maar wel veel minder betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:38:
De crucial M4, of als je nog wat euro's wil besparen: de intel 320. De vertex 2 reeks moet je vermijden op dit moment. Hij is niet sneller dan de concurrentie, maar wel veel minder betrouwbaar.
Dank je! Ik heb wat dingen doorgenomen en zou graag de Crucial RealSSD C300 128GB 2.5" SATA3. Alleen vond de schrijfsnelheden van 130Mb/s vergeleken de vertex 2 bijvoorbeeld wel een flink stuk lager.
Of is het in de praktijk toch max 130Mb/sec met Sata2?
:X

Alleen kan ik de Sata 3 SSD ook op een Sata 2 aansluiting plaatsen? Hij zal alleen wat minder data overdracht hebben, maar de aansluiting met Sata 2 kabels kunnen toch gewoon?

Tenminste op de site van www.informatique.nl lees ik dit

Leessnelheid: tot 355MB/sec (SATA 6Gb/sec), tot 265MB/sec (SATA 3Gb/sec)
Schrijfsnelheid: tot 140MB/sec (SATA 3Gb/sec & 6Gb/sec)

[ Voor 33% gewijzigd door Xtr3me4me op 26-05-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Xtr3me4me schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:07:
[...]

Dank je! Ik heb wat dingen doorgenomen en zou graag de Crucial RealSSD C300 128GB 2.5" SATA3. Alleen vond de schrijfsnelheden van 130Mb/s vergeleken de vertex 2 bijvoorbeeld wel een flink stuk lager.
Of is het in de praktijk toch max 130Mb/sec met Sata2?
:X

Alleen kan ik de Sata 3 SSD ook op een Sata 2 aansluiting plaatsen? Hij zal alleen wat minder data overdracht hebben, maar de aansluiting met Sata 2 kabels kunnen toch gewoon?

Tenminste op de site van www.informatique.nl lees ik dit

Leessnelheid: tot 355MB/sec (SATA 6Gb/sec), tot 265MB/sec (SATA 3Gb/sec)
Schrijfsnelheid: tot 140MB/sec (SATA 3Gb/sec & 6Gb/sec)
Ja SATA 3 is backwards compatible, dus je kunt een SATA 3 schijf gewoon op een SATA 2 controller aansluiten. Je zult wel mindere prestaties hebben dan met een SATA 3 controller.

SATA3: 6Gb/sec
SATA2: 3Gb/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens kan je beter niet naar de specs kijken aangezien sandforce (vertex) compressie heeft ingebouwd in de controller, zo kan ik een harde schijf nog 1GB/s laten doen. Pak gewoon de benchmarks erbij van bijvoorbeeld anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Dj-sannieboy schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:41:
[...]

Ja SATA 3 is backwards compatible, dus je kunt een SATA 3 schijf gewoon op een SATA 2 controller aansluiten. Je zult wel mindere prestaties hebben dan met een SATA 3 controller.

SATA3: 6Gb/sec
SATA2: 3Gb/sec
Ok, dank je. Niet dat ik voor aap sta als ik hem in huis heb en probeer aan te sluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:45:
Overigens kan je beter niet naar de specs kijken aangezien sandforce (vertex) compressie heeft ingebouwd in de controller, zo kan ik een harde schijf nog 1GB/s laten doen. Pak gewoon de benchmarks erbij van bijvoorbeeld anandtech.
Ok, ja ik had Tomshardware gekeken. Ik zal die van anandtech bekijken. Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ En dan het liefst de Storage bench 2011. Dat is volgens mij het meest real world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Ik ga binnenkort een nieuwe PC kopen, daar hoort natuurlijk een SSD in. Als er een partitie van minimaal 72GB op past (echte GB's!) komt het goed, de schijf zal alleen voor Windows worden gebruikt.

Op het moment zit ik te kijken naar een OCZ Vertex II 3.5" 90GB ( pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB ), maar ik hoor veel vreemde dingen hierover. Is er binnen het budget van deze schijf (~150 euro) een betere optie te vinden?

Ik geef niets om benchmarks! Ik wil geen 100 euro extra uitgeven voor een cijfer wat je nooit en te nimmer te zien krijgt (of zelfs gaat merken) in gewoon dagelijks gebruik. Ik multitask wel veel maar volgens mij komt dit neer op random read/write en niet sequential, dus volgens mij is een sata3 schijf niet zo interessant voor mij (of er moet ~50%+ verschil in performance in zitten maar dat lijkt me sterk).

Een 3.5" form factor zou wel fijn zijn, alleen al om het principe.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ Een Intel X25m of 320 80GB is veel degelijker dan een Vertex 2. Zal vrijwel even snel aanvoelen.

Als je de retail versie neemt zitten er 3.5' brackets bij.
2.5" modellen verkopen beter en kun je later nog in een laptop gebruiken.

Een 96GB Kingston V+ 100 is ook degelijker dan een Vertex 2, en een stuk goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 26-05-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
Philflow schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:09:
^ Een Intel X25m of 320 80GB is veel degelijker dan een Vertex 2. Zal vrijwel even snel aanvoelen.

Een 96GB Kingston V+ 100 is ook degelijker dan een Vertex 2, en een stuk goedkoper.
Het laptop argument is een beetje vreemd, op die SSD gaat gewoon Windows staan dus die blijft lekker in de desktop. Bij een laptop zou ik zouwiezo voor een nieuwe SSD zorgen ;p

Brackets zijn allemaal leuk en aardig en als het niet anders kan dan zal het wel moeten. Als er een 3.5" optie is zal ik die wel altijd nemen denk ik.

Bedankt voor de tips voor de andere schijven, ik zal eens kijken of die binnen het budget passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
ChromeBallz schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:23:
[...]
Het laptop argument is een beetje vreemd, op die SSD gaat gewoon Windows staan dus die blijft lekker in de desktop.
Begrijp ik maar is het uitgesloten dat de desktop over 2 jaar eruit gaat en je een laptop in de plaats neemt? Lijkt mij niet. 2.5" biedt meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutates
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-09 20:47
Philflow schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:09:

Nog een vraagje over retail en oem bij ssd.

Bij retail krijg je toch brackets + kabels erbij
En bij oem krijg je toch alleen de kale schijf (zonder kabels )?

Of begrijp ik iets verkeerd ?
Het scheelt weinig voor de schijf waar ik voor aan het kijken ben (2 hele euro :o ) maar vind toch interessant om te weten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
Philflow schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 12:24:
[...]

Begrijp ik maar is het uitgesloten dat de desktop over 2 jaar eruit gaat en je een laptop in de plaats neemt? Lijkt mij niet. 2.5" biedt meer flexibiliteit.
Voor mij is dat uitgesloten aangezien ik graag wel eens in de kast wil gaan zitten rommelen (en omdat ik graag met 2+ beeldschermen werk). Als ik een laptop koop zal dat altijd naast een desktop zijn "voor onderweg" maar nooit als primaire computer.

Pagina: 1 ... 21 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.