Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:21
quote:
Darkstone schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:36:
De intel G2 is overigens voor ¤125 te krijgen inclusief de cashback. Wel voor het einde van deze maand bestellen.

Wellicht is dat ook een optie als je meer wilt dan 60GB. (=55,8GiB)
Let op de voorwaarden:
De cashback van 20 Euro is uitsluitend op toepassing op de Intel(R) Solid State van 80 GB bij de deelnemende winkelketens, tw; in Nederland: Alternate, Informatique, Azerty, Mycom, Paradigit, Computerland, Komplett, Dunnet, 4launch; in Belgie: Alternate, Tones, Komplett.

• P.maarden
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-05-2011
Ik wil voor mijn nieuwe systeem een SSD bestellen maar twijfel tussen de volgende ssd's:

pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

pricewatch: Corsair Force F120 120GB

Nu weet ik van de problemen bij zijn bij de OCZ maar leg het toch voor.

Mijn systeem is een i7 2600k msi P67A-GD65 1600 vengance CL8 memory en 2x 6950 en hx850.
wat raden jullie aan?

• - J.W. -
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 05:49
quote:
P.maarden schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:29:
Nu weet ik van de problemen bij zijn bij de OCZ maar leg het toch voor.
Hoezo? Om voor de 10e keer te lezen dat je beter de corsair kunt nemen? Bij deze dan..

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:04
Wat voor systeem heb je nu?
Dell XPS m1330
Intel T9200 C2D
4 GB geheugen
320 GB 7.200rpm HDD

Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64 Ultimate

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Het volledige Office pakket, Photoshop en Smardraw 2010

Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Maximaal ¤ 150,-

Zelf zit ik te denken aan een 80GB variant.

• P.maarden
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-05-2011
quote:
- J.W. - schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 10:42:
[...]

Hoezo? Om voor de 10e keer te lezen dat je beter de corsair kunt nemen? Bij deze dan..
Wat dacht je van een ander alternatief ;) ipv van zo agressief te reageren kan je ook is logisch beredeneren :)

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Maar deze discussie is al gevoerd, en het alternatief is ook al gegeven. Er zijn tig merken met SF1200 controller samen met 34nm geheugen, dus kies er eentje uit, behalve OCZ. Corsair is denk ik een prima keus.

CiPHER's Storageblog: SSD performanceSSD betrouwbaarheidSSD best buy guide
Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• rulus
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:07
quote:
Bedankt voor de verduidelijking! Ik ga toch nog maar even wachten op de nieuwe Intels. Ik verwacht veel van hun nieuwe controller en qua betrouwbaarheid is Intel toch ook een van de betere. Een prijsdaling zie ik niet direct aankomen, maar een G3 120GB voor de prijs van een 80GB nu zou wel leuk zijn.

• blacktarantulaX
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:33
Reken daar maar niet op, tenzij je nog een jaar (na de introductie ervan) wilt wachten. Introductieprijzen zijn altijd relatief hoog. Voor als Postville G3 uitkomt verwacht ik geen significant lagere prijzen. Dat zie je nu ook met de Vertex 2 met 25 nm geheugen. Dat zou goedkoper moeten zijn om te produceren, maar je ziet die kostprijs daling niet terug in de consumentenprijs van een Vertex 2, die is nog net zo hoog als een paar maanden geleden met 34 nm. Ik zeg niet dat een 120 GB Postville G3 niet fors goedkoper kan worden in de toekomst, maar binnenkort niet net zo duur als een 80 GB G2.

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

De lagere prijs van het 25nm geheugen steekt OCZ natuurlijk in zijn zak. Maar je hebt gelijk dat de nieuwe controllerchips niet voor budgetprijzen zullen weggaan. Maar het heeft ook zeker geen jaar geduurd voordat de Intel G2 goedkoper werd dan de G1, en flink goedkoper ook. Ik denk dat rond de zomer de leukste tijd is in 2011 om een nieuwe SSD te kopen, met al het nieuwe aanbod en goed verkrijgbaar en goede yields van 25nm NAND zou dat uiteindelijk in de prijzen terug te vinden moeten zijn.

• -Moondust-
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18-04 18:08

-Moondust-

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen
quote:
rulus schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 15:08:
Ik ga toch nog maar even wachten op de nieuwe Intels. Ik verwacht veel van hun nieuwe controller en qua betrouwbaarheid is Intel toch ook een van de betere. Een prijsdaling zie ik niet direct aankomen, maar een G3 120GB voor de prijs van een 80GB nu zou wel leuk zijn.
Same here. Moet sowieso wachten op een H67- of Z68-moederbord met goede SATA2 ondersteuning.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 23:10
• Wat voor systeem heb je nu?

Intel i5 i5-750, 4GB ram, 5870 videokaart, ASRock P55 Pro (SATAII 300), Samsung F4EG, 2TB :X

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Gamen

• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
+-100 euro, als het echt de moeite is max. 150 euro

Ik heb dringend een nieuwe HD nodig aangezien de boel op dit moment noodgedwongen draait op een slome HD. Hij hoeft niet zo groot te zijn, OS, paar standaardprogramma's zoals Office en dan nog een paar games. 60GB - 80GB zou dan toch genoeg moeten zijn?

Heb het topic doorgespit maar ben er nog niet uit. Ik lees veel goed over de Postville, een beetje aan de dure kant maar zou kunnen als het de beste prijs/kwaliteit biedt. Ik lees iets over 20 euro cashback, hoe zit dat precies? Als ik hem deze maand nog bestel 20 euro terug? 125 euro moet kunnen :P Wat zou een goed alternatief zijn voor <100 euro?

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
Darkstone schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:36:
mhh.

Ik ben huiverig geworden na het recente bericht: nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'. De schrijfsnelheid is simpelweg gekelderd.
In hoeverre kan je vooraf weten of je een 25nm-versie koopt i.p.v een 34nm-variant? Staat dat op de verpakking?

• P.K.
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-04 21:13
quote:
blacktarantulaX schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 17:04:
Reken daar maar niet op, tenzij je nog een jaar (na de introductie ervan) wilt wachten. Introductieprijzen zijn altijd relatief hoog. Voor als Postville G3 uitkomt verwacht ik geen significant lagere prijzen. Dat zie je nu ook met de Vertex 2 met 25 nm geheugen. Dat zou goedkoper moeten zijn om te produceren, maar je ziet die kostprijs daling niet terug in de consumentenprijs van een Vertex 2, die is nog net zo hoog als een paar maanden geleden met 34 nm. Ik zeg niet dat een 120 GB Postville G3 niet fors goedkoper kan worden in de toekomst, maar binnenkort niet net zo duur als een 80 GB G2.
Hoezo niet? Ik weet het niet meer zeker, maar was de Intel Postville bij introductie gelijk al niet veel goedkoper dan de vorige serie?

OCZ is momenteel de enige die producten met het nieuwe geheugen ook daadwerkelijk verkoopt. Daar maken ze nu nog even veel winst mee. Ze zaten ze al in het laaggeprijsde assortiment, dus kunnen ze het zich nu nog veroorloven de prijzen niet te laten zakken. Zodra er meer concurrentie is (Intel) gaan die prijzen echt wel omlaag.

Vergeet niet dat het gaat om een procede verkleining én de overstap van MLC naar TLC, er zit rek genoeg in om de prijzen flink te laten zakken.

• Crywolf
  • Laatst online: 19-04 02:06
quote:
theforce81 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 13:08:
[...]

Ik had gelezen (helaas kan ik het artikel niet meer terugvinden, was op Anandtech geloof ik) dat vooral de SandForce goed is in GC (TRIM achtig maar dan onder OSen anders dan W7) en dat daar toch echt de beste keuze in is. Als je W7 zou gebruiken wordt het een heel ander verhaal, maar dat doe je niet ;) . En de SandForce is een prima presteerder, vooral als je de oude of nieuwe nieuwe OCZ te pakken kan krijgen of voor de Corsair F serie gaat. En voor wat jij ermee wilt doen is iedere redelijke SSD al goed, maar de GC is toch wel iets wat je graag goed wilt hebben in niet TRIM OSen.
Is de toolbox van Intel dan zoveel minder,dat hij eigenlijk helemaal niet in aanmerking komt,voor andere OSen dan W7?
Zit zelf te twijfelen tussen de Corsair F60 of de Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB,mede door de cashback actie van intel.
Daardoor is de bang for buck met intel momenteel beter.
Gebruik zelf vista 32 bit,en wil er mijn OS,en een paar games op zetten.

Draai overigens op een GA-MA790X-UD4 icm AMD Phenom II X4 955 Black Edition

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Wellicht een domme vraag, maar waarom zit er zoveel verschil tussen bijvoorbeeld Intel en OCZ qua snelheden?

OCZ:
quote:
Snelheden
HDD leessnelheid 285MB/s
HDD schrijfsnelheid 275MB/s
Intel:
quote:
Snelheden
HDD leessnelheid 250MB/s
HDD schrijfsnelheid 70MB/s
Wat betekend dit in de praktijk? De reviews van de Intels zijn verder wel goed qua snelheid.

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Gunner: OCZ en andere Sandforce schijven gebruiken compressie, en dus zijn de cijfers kunstmatig hoog omdat het getest wordt door nulletjes te schrijven, waardoor er intern maar een heel lage snelheid (1MB/s ofzo) daadwerkelijk gebruikt wordt. Beetje oplichting dus!

De werkelijke snelheden liggen lager, zo rond Intel niveau dat scheelt opzich niet zoveel. Als je veel text dingen opslaat die comprimmeerbaar zijn, dan kun je wel een leuke performancebonus krijgen, maar verwacht er niet veel van; het is gewoon misleiding naar mijn mening door de maximale compressie-performance als specificatie op te geven. Eerlijker zou zijn:

Sustained zero-write: 275MB/s
Sustained random-write: 75MB/s

Afhankelijk van je model doet Sandforce tussen de 75MB/s en 150MB/s echte write snelheid; de OCZ 25nm modellen zijn grofweg de helft hiervan.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Bedankt voor je heldere uitleg :)

• moeloo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-03-2013
Als je 2dehands SSD koopt en de mogelijkheid hebt om te testen, welke progamma's bevelen jullie aan?
Verdere tips zijn welkom.

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:21
MacBook Pro 2010 13 inch 2,4 ghz
Snow Leopard dus
Wat mag de SSD kosten?! Tot ¤200 ongeveer...

Gebruik hem voor bewerken van film.

Canon 5D Mark III I Canon BG-E11 I Tamron AF SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD I Samyang 35mm f/1.4 I

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 21:53

Darkstone

Het kan altijd sneller.

De pricewatch: OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB is vandaag drastisch in prijs gedaald bij Afuture.

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Arie73
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 05-11-2013
quote:
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 10:44:
MacBook Pro 2010 13 inch 2,4 ghz
Snow Leopard dus
Wat mag de SSD kosten?! Tot ¤200 ongeveer...

Gebruik hem voor bewerken van film.
Dat wil ik ook graag weten!
macBook 2008 13 inch 2,4 GHz c2d
OS X 10.6 Snow Leopard
(ondersteunt geen TRIM voor zover ik weet)

en Is het slim om de dvd brander te vervangen zodat er een ssd/ hdd combi ontstaat? En welke dan?

• messed-up
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-04 17:01
quote:
Ik had het ook gezien maar het type nummer geeft aan OCZSSD2-1VTX120G.
In hoeverre is een Vertex I interessant t.o.v. een Vertex II 25 nm ?

messed-up wijzigde deze reactie 25-02-2011 11:55 (7%)

• mvds
  • Laatst online: 18-04 16:04

mvds

Oud, is het nieuwe hip!

Zijn er mensen die ervaring hebben met de sata 600 controller van de P7P55D-E Pro icm een sata 600 SSD?

Ik zit namelijk te kijken naar een nieuw mobo aangezien mijn oude (P7P55D) is overleden, en ik wil meteen een SSD erbij kopen. Nou kan ik voor een sata 300 SSD gaan, waarbij het geen drol uitmaakt welk P55 mobo ik neem, of ik neem een van de nieuwe mobo's met sata 600 ondersteuning.

Heeft het zin om zo'n sata 600 enabled mobo te kopen en er een sata 600 SSD bij te nemen, of heeft dat geen zin vanwege bijv problemen met die sata 600 controller (Geen TRIM ofzo) of slechte performance?

- Leeg -

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:55

Dracula

The Count of Transylvania

Ik zit ook te denken om er een aan te schaffen alleen snap ik nou nog steeds niet helemaal of op amd systemen TRIM nou wel of niet werkt.

Mijn systeem:
AMD Phenom II 940
Foxconn A&DA-S (sb750 / 790 GX)
Windows 7

Welke SSD wil ik kopen?

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB

Dracula wijzigde deze reactie 25-02-2011 17:21 (14%)

• dr snuggles
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
Mistaa Quick schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 19:43:
RAM : 6144 MB DDR3 Triple Channel
Dat is een vreemde combinatie, 32 bit en 6GB geheugen. Ik zou 64-bit nemen vanwege de geheugenlimiet.
quote:
En dan nog een klein vraagje als ik windows 7 op de nieuwe ssd heb geïnstalleerd Behoud ik dan me oude Windows 7 account en intellingen ? van mee oude HDD
Nee, die gaan niet vanzelf over gezet worden. Je kan trucjes gaat uithalen met het backuppen van je oude harde schijf en de backup op je SSD zetten. Daarna moet je opnieuw uitlijnen. Lijkt mij foutgevoelig. Ik zou een verse Windows 7 installatie erop zetten. Verder op Google even zoeken naar "copy Windows 7 profile". Succes!
quote:
Dracula schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 17:19:
Ik zit ook te denken om er een aan te schaffen alleen snap ik nou nog steeds niet helemaal of op amd systemen TRIM nou wel of niet werkt.

Foxconn A&DA-S (sb750 / 790 GX)
De nieuwe AMD AHCI drivers ondersteunen TRIM zeker weten en het werkt goed met de 750 SouthBridge naar het schijnt.

dr snuggles wijzigde deze reactie 25-02-2011 18:35 (24%)

• Tharobboos
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-12-2011
Tja heel het gedoe over OCZ vind ik nog steeds wat onduidelijk:
Komt het nu neer op dat het nieuwe procede zorgt ervoor dat de prestaties met 30-50% lager uitvallen voor dezelfde prijs?

Ik zat zelf te kijken naar de:

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 180GB á ¤ 236,93
OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 180GB 180GB á ¤ 260,-

Wannneer je kijkt op de site van OCZ zie je dat er 5 mb/s verschil zit (read en write) op de 2 verschillende uitvoeringen. Zitten hier nog meer concreet verschillen tussen? Wat is beter voor een desktop de 3,5 of 2,5"?

Of toch gewoon een ander merk pakken (ik moet echt 160gb of > hebben)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Ander merk, niet omdat het zoveel verschil maakt, maar omdat ik dergelijke smerige tactieken nooit zou pikken.
De corsiair force presteert identiek, de C300 en intel zijn ook niet mis.

• Bvelleko
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:55
Hmm ik was dus van plan om deze te kopen.
Echter zie ik nu dat er sinds vandaag deze en deze te vinden zijn. Dus ik blijf nog even wachten.

Hmmmmm, upgrades.

• Dracula

Dracula

De nieuwe AMD AHCI drivers ondersteunen TRIM zeker weten en het werkt goed met de 750 SouthBridge naar het schijnt.
[/quote]

Daar uit zou idd moeten blijken dat het werkt maar met nieuwere drivers weer niet. AMD is er erg onduidelijk over.

Nou ja ik heb nog een dag om er over na te denken en verder te lezen (intel actie loopt tot en met 28 februari)

Thanks

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Als je de AMD drivers niet wilt, draai je toch gewoon Microsoft AHCI drivers, dat werkt ook. Zelfs in IDE mode heb je TRIM, met pciide.sys Microsoft drivers.

• HellStorm666
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17-04 07:24

HellStorm666

GSX-R 1000 L0 + Aygo mk1

Hallo mede tweakers,

Ik ben op zoek naar een SSD voor in m'n HTPC. (Athlon 2 X2 245e)
Hier komt Windows 7 x64 met XBMC en Norton IS 2011 op. Alle andere data als films en muziek komen op een 1,5TB green.
Nu zit ik nog te twijfelen tussen 3 versies:
OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB pricewatch: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB
Corsair V32 32GB pricewatch: Corsair V32 32GB
TakeMS SSD PantherOne 32GB pricewatch: TakeMS SSD PantherOne 32GB

welk van deze 3 kan ik het beste gebruiken en waarom?

EDIT:
OK, gevonden, de Onyx heeft een Indilinx Amigos controller en de Corsair V32 heeft een Indilinx Barefoot controller
Barefoot blijkt beter te zijn...

EDIT2:
de pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 40GB schijnt nog beter te zijn.. klopt dit? en is hij het extra geld waard? zit een SandForce SF1200 controller in.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666

• Dracula

Dracula

quote:
CiPHER schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:27:
Als je de AMD drivers niet wilt, draai je toch gewoon Microsoft AHCI drivers, dat werkt ook. Zelfs in IDE mode heb je TRIM, met pciide.sys Microsoft drivers.
Idd dat is ook een optie.

Vond e.e.a. gewoon een onduidelijk verhaal maar heb de knop doorgehakt en ga er een halen

Thanks !!

• Toad
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19:28
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat de winkels niet vermelden dat de OCZ SSD's tegenwoordig met de langzamere en mindere 25 nm chips werken.

Ze vermelden wel dat de OCZ Vertex2 SSD's zijn verkozen tot de beste van 2010, maar ze zeggen er niet bij dat dat 35 nm chips waren die beter waren dan de huidige 25 nm chips.

Was van plan een OCZ SSD te kopen binnenkort, maar dat stel ik wel even uit.

• icn
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-04 11:43
Hallo heb 3 x intelpostville x25-m in raid 0 staan,en best tevreden over de schrijf en leesnelheid 650 read/250write,dit zou ik graag willen verhogen met een raidcontroller,het budget is ongeveer 300/350¤,zou iemand hier wat advies kunnen geven over een goede raidcontroller.alvast bedankt

• -Moondust-

-Moondust-

quote:
icn schreef op zondag 27 februari 2011 @ 19:19:
Hallo heb 3 x intelpostville x25-m in raid 0 staan,en best tevreden over de schrijf en leesnelheid 650 read/250write,dit zou ik graag willen verhogen met een raidcontroller,het budget is ongeveer 300/350¤,zou iemand hier wat advies kunnen geven over een goede raidcontroller.alvast bedankt
Voor welke werkzaamheden heb je nog meer snelheid nodig dan?

• Icyzer
  • Laatst online: 22:00

Icyzer

Goudvis

Acer 3820TG:
i5-460
ATI 6550
4 GB ram

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 (64 bit), Ubuntu Linux en ik wil nog wel een keer OSX86 proberen. Dus eigenlijk gewoon een multifunctionele SSD die overal in werkt.
Is er echt een OS relevantie bij SSD's? Zit daar een verschil aan?

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Ik gebruik deze laptop voor mijn studie. Er zullen wat games opgedraaid worden, photoshop, films, browsen en simulatie-software (Simulink/20-sim). Laag energie verbruik is een dikke pro

+-130 euro (180 max)
Het liefste meer als 60 GB, omdat ik niet 100% zeker weet of dat voor mij genoeg is.

Acer TimelineX 3820TG (i5-480 HD6550) - HTC Desire (MIUI-rom)

• HellStorm666
  • Laatst online: 17-04 07:24

HellStorm666

GSX-R 1000 L0 + Aygo mk1

iemand nog info over de OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 40GB?
wel of niet doen? en waarom.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666

• Vraaag
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-04 23:11
Kwam deze net tegen in de PW, ben voor mijn vader een systeempje aan het samenstellen en daar moet natuurlijk een SSDtje in, Vertex 3 komt niet in een 60GB variant dus ik dacht dat deze wel mooi zou zijn, wat jullie? (i.c.m. 2500k/P67/4GB).
pricewatch: Corsair Performance 3 Series 64GB SSD 64GB

Vraaag wijzigde deze reactie 28-02-2011 11:01 (37%)

• Soepstengel
  • Laatst online: 00:19
Ik zat te denken aan een Vertex 2 180 GB variant. Nu lees ik heel erg veel over die kleinere procede die ze gebruiken bij het geheugen (25 nm vs 34nm) maar ik lees alleen berichten over de 60 en 120 gb variant. De omruilactie voor een 34 nm actie is niet eens beschikbaar voor een 180GB versie.

Als ik nu een 180 GB versie koop, krijg ik dan een 25nm of een 34nm?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

25nm, ocz verkoopt geen 32nm meer.

• Soepstengel
quote:
Darkstone schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:39:
25nm, ocz verkoopt geen 32nm meer.
Dan geen ocz! Maar wat nu?

iMac late 2009 27" i7
• Welk OS gebruik je?
Mac OSx en Windows 7
Grafisch ontwerpen d.m.v. Adobe software, foto bewerking, video bewerking en gamen.
Rond de 400 euro max, maar hoe goedkoper hoe beter.

Omdat ik bootcamp gebruik wil ik genoeg ruimte hebben voor alles, ik ben dan ook op zoek naar 160gb of groter. Ik ben op zoek naar de beste prijs/prestatie verhouding.

edit: Had zelf de Kingston 256GB gevonden die op zich wel interessant leek. Prijs is te doen, maar eigenlijk nog net even iets te duur, ruimte misschien ook iets te veel. Daarnaast de Intel Postville X25 van 160GB, goede prijs en de ruimte is net goed genoeg denk ik.

Soepstengel wijzigde deze reactie 28-02-2011 11:48 (24%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

een corsair Force met dezelfde sandforce controller als in de OCZ, of een c300.

Een intel kan je vanwege de afwezigheid van trim in OSX beter niet nemen.

• Soepstengel
quote:
Darkstone schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:46:
een corsair Force met dezelfde sandforce controller als in de OCZ, of een c300.

Een intel kan je vanwege de afwezigheid van trim in OSX beter niet nemen.
Trim komt met OSx Lion, is dat misschien een rede om toch een Intel te nemen?

edit: en hoe zit het met de SSD's die binnenkort uitkomen? Heb maar een sata-300 in mijn iMac zitten, maar misschien is het toch een goed idee om 1 maand te wachten op de nieuwe lichting SSD's, of zal daar niet tot nauwelijks voordeel bij zitten?

Soepstengel wijzigde deze reactie 28-02-2011 13:33 (25%)

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-04 14:12
Ik zag de cashback actie van de Intel X25 maar kan geen winkels hier in de buurt vinden die hem ook daadwerkelijk hebben. (ga hem het liefst ophalen)
Nou struikelde ik ook over de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G die maar marginaal duurder is en flink wat meer capaciteit heeft. (en vlakbij opgehaald kan worden) Ook de snelheid lijkt in theorie in orde en beschikken ze over trim tov het ontbreken bij oudere modellen.
Is er nou echt een reden om geen Kingston te nemen bij normaal gebruik? Komt Win7 X64 + Adobe MC CS5 + wat spellen en Office 2010 op. De extra ruimte vind ik meer een fijn idee dan dat ik het daadwerkelijk (snel) gebruik maar dat gezegd hebbende installeer ik nogal eens wat programma's/spellen om uit te proberen en dat tikt in sommige gevallen ook wel aan want ik ben meestal te lui om het op te ruimen. :P

7x Suntech STP280@1960Wp op een AEG Protect PV2800

• Tuumke
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 15:32

Tuumke

Shingaling?

Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:

- Gigabyte EP45-DS4
- Intel C2Q Q9550
- 8GB Kingstond DDR2 1066
- ATI Radeon HD 4890?
- 4x Samsung 1tb

Ik het liefst, max 150 euro uitbesteden voor minimaal 100/120 gb.
Ik zit al een poos te twijfelen of ik het budget iets uit zal breiden en een OCZ Vertex 2 van 120gb zou kopen, maar een een aantal maanden geleden las ik ook berichten over de nieuwe Intel schijven (Lyndonville). Deze zouden volgens de roadmap in Q1 2011 uitkomen, maar bedacht ik vanochtend dat voor dat deze in massaproductie gaan, we weer een half jaar verder zullen zijn?
De twijfel mbt de OCZ V2 120gb, komt door de recenties. Daarin schrijven ze dat de schijf toch niet zo snel is als beweerd word. Vaak ver onder de prestaties.
http://regmedia.co.uk/2010/08/16/intel_ssd.jpg
(bron http://www.theregister.co.uk/2010/08/16/intel_lyndonville/)

Tuumke wijzigde deze reactie 28-02-2011 14:36 (9%)

[ Verschillende hostings ] [WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• Soepstengel
quote:
Tuumke schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:35:
Mijn pc bestaat uit de volgende onderdelen:

- Gigabyte EP45-DS4
- Intel C2Q Q9550
- 8GB Kingstond DDR2 1066
- ATI Radeon HD 4890?
- 4x Samsung 1tb

Ik het liefst, max 150 euro uitbesteden voor minimaal 100/120 gb.
Ik zit al een poos te twijfelen of ik het budget iets uit zal breiden en een OCZ Vertex 2 van 120gb zou kopen, maar een een aantal maanden geleden las ik ook berichten over de nieuwe Intel schijven (Lyndonville). Deze zouden volgens de roadmap in Q1 2011 uitkomen, maar bedacht ik vanochtend dat voor dat deze in massaproductie gaan, we weer een half jaar verder zullen zijn?
De twijfel mbt de OCZ V2 120gb, komt door de recenties. Daarin schrijven ze dat de schijf toch niet zo snel is als beweerd word. Vaak ver onder de prestaties.
[afbeelding]
(bron http://www.theregister.co.uk/2010/08/16/intel_lyndonville/)
Vertex 2 niet meer doen vanwege de 24nm geheugen die er tegenwoordig in zitten. Gevold van de kleine chips zijn snelheid verlies en dat de schijf gemiddeld 40% korter mee gaat, zie berichten hierboven.

• Icyzer
  • Laatst online: 22:00

Icyzer

Goudvis

quote:
Icyzer schreef op zondag 27 februari 2011 @ 21:29:
Acer 3820TG:
i5-460
ATI 6550
4 GB ram

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 (64 bit), Ubuntu Linux en ik wil nog wel een keer OSX86 proberen. Dus eigenlijk gewoon een multifunctionele SSD die overal in werkt.
Is er echt een OS relevantie bij SSD's? Zit daar een verschil aan?

Ik gebruik deze laptop voor mijn studie. Er zullen wat games opgedraaid worden, photoshop, films, browsen en simulatie-software (Simulink/20-sim). Laag energie verbruik is een dikke pro

+-130 euro (180 max)
Het liefste meer als 60 GB, omdat ik niet 100% zeker weet of dat voor mij genoeg is.
Ik heb al begrepen dat Intel afvalt ivm trim en het dus sowieso een Sandforce controller moet worden? En OCZ Vertex 2 valt ook af ivm 25nm.
Ik zat te kijken naar
pricewatch: Corsair Force F90 90GB
pricewatch: Corsair F60 60GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Zijn dat goede mogelijke opties? Of zijn er nog alternatieven? Wat/Welke raden jullie aan?

Acer TimelineX 3820TG (i5-480 HD6550) - HTC Desire (MIUI-rom)

• Tuumke
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04 15:32

Tuumke

Shingaling?

quote:
Soepstengel schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:41:
[...]

Vertex 2 niet meer doen vanwege de 24nm geheugen die er tegenwoordig in zitten. Gevold van de kleine chips zijn snelheid verlies en dat de schijf gemiddeld 40% korter mee gaat, zie berichten hierboven.
Ah bedankt voor de reactie =)
Ik heb geen nieuws kunnen ontdekken over de Lyndonville?Iemand anders nog informatie over? Of een goed alternatief?

[ Verschillende hostings ] [WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

quote:
ldhollander schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:51:
Nou struikelde ik ook over de Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G die maar marginaal duurder is en flink wat meer capaciteit heeft.
Marginaal goedkoper dan de Intel bedoel je, en flink minder qua kwaliteit.

Die SSD zou een Toshiba controller hebben; zeg maar een veredelde JMicron, waar de eerste OCZ Core serie mee was uitgerust en continu stotterde. Dat stotteren (hoge write latencies) is wel opgelost, maar dit blijft een absoluut dieptepunt voor SSD kwaliteit. Dit is een van de slechtste SSDs die je kunt kopen; veel slechter is er niet.

En dan vind ik het bijzonder zonde als je niet een paar tientjes meer voor een goede SSD uitgeeft. Het blijft toch een duur apparaat, en het verschil in prijs tussen bagger en kwaliteit is echt niet zo groot.

Enige SSD controllerchips die het waard zijn om te kopen: Intel, Marvell, Sandforce. Eigenlijk moet je nu helemaal geen SSD kopen maar wachten op de komende 3e generatie die tussen nu en een paar maanden zijn intrede zal doen; na CeBIT 2011 verwacht ik.

• ldhollander
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-04 14:12
quote:
CiPHER schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:31:
[...]
Dit is een van de slechtste SSDs die je kunt kopen; veel slechter is er niet.
Dat kon ik dus niet vinden in (p)reviews e.d. Duidelijk, slaan we deze over. ;)
quote:
Eigenlijk moet je nu helemaal geen SSD kopen maar wachten op de komende 3e generatie die tussen nu en een paar maanden zijn intrede zal doen; na CeBIT 2011 verwacht ik.
Mjah je weet hoe dat gaat, de boel ligt al uit elkaar. Hdd bay en een case voor de vrijgekomen optische drive zijn onderweg en ik heb geen haast maar ik wil het ontstane gat in mijn G62 wel zo snel mogelijk opvullen als het kan. O-)

7x Suntech STP280@1960Wp op een AEG Protect PV2800

• Soepstengel
quote:
CiPHER schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:31:
[...]
Eigenlijk moet je nu helemaal geen SSD kopen maar wachten op de komende 3e generatie die tussen nu en een paar maanden zijn intrede zal doen; na CeBIT 2011 verwacht ik.
Maar dat zijn vooral sata-3 SSD's. Heeft het uberhaubt wel zin om op de 3de generatie te wachten als je alleen over sata-2 poorten beschikt?

• Donderbij
  • Laatst online: 12-11-2013
Lijkt me wel, je zal dan alleen het maximale van een sata2 poortje gaan benutten. Ik zelf wacht ook op de nieuwe generatie en beschik (nog) niet over een sata 3 poort. Ik denk alleen dat er een behoorlijk prijsverschil zal zijn, zeker doordat ze aanzienlijk sneller zijn dan de vorige generatie. :)

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

De nieuwe 3e generatie SSDs hebben ook niet echt superveel voordeel van SATA 6Gbps. Ja het is wat sneller, maar de Intel G3 zou nog steeds SATA/300 moeten zijn en desondanks wel twee keer zo snel, met name de random 4K snelheden en dat is dus de belangrijkste spec voor SSDs. Dus ook als je SATA/300 hebt, krijg je bijna alle voordelen van de komende SSDs. Het lijkt echter dat je dat niet krijgt, omdat SSDs inderdaad sneller dan 300MB/s kunnen gaan; maar dat is alleen voor sequential I/O de 4K scores zitten ook bij de nieuwe generatie nog onder de 300MB/s.

Belangrijkste performance-aspecten van SSDs:
plaats nummer 1) Random Read 4K met queue depth=1; vaak beperkt tot 20 of 30MB/s; dit is dé reden dat SSDs zoveel sneller aanvoelen dan HDDs. HDDs doen 0,1MB/s of nog langzamer met dit type I/O. 60 IOps * 4KiB.

plaats nummer 2) sequential read; dit is dus wel afhankelijk van SATA/300 of SATA/600 controller; grofweg twee keer zo snel met SATA/600

plaats nummer 3) random writes met 4K (queue depth onbelangrijk)

plaats nummer 4) sequential write; is eigenlijk extreem zelfzaam voor een echte OS disk. Updates die je download kan ik me voorstellen; performance is vrijwel irrelevant.

Dus mensen kijken vaak naar de verkeerde specs. Alleen sequential read+write terwijl alleen sequential read belangrijk is. Sequential write kan wel belangrijk zijn op een grote SSD met gemengde data; stel je koopt straks SSDs van 512GB dan ga je er meer opzetten dan alleen besturingssystemen en geinstalleerde apps.

Vooralsnog denk ik dat een redelijk advies is:
1) wacht op de nieuwe Intel G3, Sandforce SF2000-familie of Marvell C400; met name eentje met supercapacitor zou een leuke vooruitgang zijn en zou je SSD tevens een stuk betrouwbaarder maken
2) als je niet wilt/kunt wachten, koop dan nu een 34nm Sandforce SF1200 SSD (Corsair Force 60GB) of een Intel X25-V 40GB ofzoiets. Dat blijven prima SSDs voor alleen het OS en daarmee behaal je de meeste voordelen van een SSD al; je HDDs hoeven hierdoor niet meer random I/O uit te voeren en kunnen zich dedicated bezighouden met massa opslag; wat hun snelheid ten goede komt. Zo haal je het beste uit beide technologiën.

Dus óf wachten op echt leuke SSDs, óf nu een goedkoop simpel SSDtje wat je later altijd nog voor een 2e systeem kunt gebruiken oid.

CiPHER wijzigde deze reactie 28-02-2011 17:17 (6%)

• Soepstengel
@CiPHER
Duidelijk verhaal, ik snap er nu in ieder geval een stuk meer van!

Een SSD heeft voor mij nu niet zo heel erg veel haast. Verwachting is dat de nieuwe SSD's niet zo heel erg lang meer op zich laten wachten, dus ik hou het nog even vol tot het zover is ;) Bedankt in ieder geval voor je uitleg!

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-04 15:31
Ik heb een vraag welke SSD ik zal nemen, ik zit te twijfelen tussen de Vertex 2, en de nieuwe Intel SSD 510.

• Wat voor systeem heb je nu? Hij gaat in mijn MacBookPro 15,4" met een Intel Core 2 Duo processor van 2,53GB. er zit 4GB DDR3 1066 geheugen in en op het moment een 250GB HDD, maar aan 120GB heb ik meer dan voldoende (vooral gezien het feit dat het niet mijn hoofd pc is).

• Welk OS gebruik je? Het os is uiteraard dan Mac OSX 10.6.6, en een beetje Windows7

• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem? Puur voor school, tekenprogramma's voor electrische schema's, simulatie programma's en programmeren van microcontrollers.

• Wat mag je nieuwe SSD kosten? Zoals aangegeven word het of een Vertex2 120GB of een Intel SSD 510 120GB. dus 240 euro is mijn budget (de prijs van de intel). Geld is niet heel belangrijk, prestaties is belangrijker :).

Bowers & Wilkins Freak

• Donderbij
  • Laatst online: 12-11-2013
Voor die 230 euro heb je ook al een Vertex 3 (pre-order, zie PW). Dat lijkt me dan toch echt een betere deal. Zelf wacht ik daar op. :)

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-04 15:31
En wat is precies het grote voordeel van de nieuwe vertex ten opzichten van de nieuwe intel ssd ? :) ik zie dat ze beiden S-Ata 600 hebben bijvoorbeeld :) of kijk ik ergens overheen ?

Bowers & Wilkins Freak

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:57
De nieuwe van Intel is niet echt nieuw: hij gebruikt een Marvell controller van de 2e generatie. Nu is er enkel Sata600 ondersteuning toegevoegd wat voor mooiere cijfertjes zorgt.
Over de hele lijn presteert hij echter slechter (!) dan de oude Intel met 2e generatie Intel controller.
De verwachtingen van de 3e generatie zijn dat eigenlijk alles sneller wordt: sequentiële snelheden, random snelheden en IOPS, met als nadeel dat het stroomverbruik wel omhoog gaat. De preview van de OCZ Vertex 3 staat al op internet, dus die kan je eens lezen.
En ja nog een nadeel: je nog afwachten tot de daadwerkelijke performance bij de release ergens in het tweede kwartaal (dat in april begint).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• systeemherstel
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20-04 11:41
quote:
Malantur schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:18:
.
En ja nog een nadeel: je nog afwachten tot de daadwerkelijke performance bij de release ergens in het tweede kwartaal (dat in april begint).
:)

Je kan die tweakers niet laten wachten als ze nog geen ssd hebben ,de essentie van een snelle pc is de ssd.
Een pc met hd en een snelle cpu is een pc met veel rekenkracht, die het kwa snelheid aflegt tegen een P4 met een ssd :)

We zitten wel in een overgangsfase ,maar wie weet hoelang het nog duurt voor de eerste release :o

• srdevil
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 21:13
Zelf heb ik mijn IntelPostville G2 verkocht afgelopen maand voor een bedrag van ¤116 incl. verzendkosten. Dit leek me in ieder geval een goede deal, maar had toch gehoopt dat de nieuwe SSD's eerder kwamen en goedkoper waren.

Persoonlijk merk ik dit erg aan het opstarten en al gewoon simpelweg bij het internetten. Een nieuw tabblad openen duurt gewoon al veel langer met een HDD dan een SSD. Het lijkt mij ook raar, maar wel waar;)
Had gehoopt op de geruchten van dubbele capaciteit voor dezelfde prijs en nog hogere snelheden ook. Even halverwege April afwachten dan maar voor de G3 en anders een Vertex3/C400 kopen =)

• ovigo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-04 21:18
Studio 1558
Core i5 M 430
4 GB
ATI HD4570

Welk OS gebruik je?
Voornamelijk Windows 7 64-bit daarnaast recreatief diverse linuxdistro's

Studie: LateX, C++, fysische simulatietjes, MAPLE etc. Daarnaast het gebruikelijke browsen, filmpjes kijken IM, multitasken

100-160 euri

Ik heb niet erge haast met de aanschaf, zit te twijfelen tussen een Intel G2, iets Corsair Force achtigs of een Intel G3. Ik heb niet erg veel ruimte nodig: ik gebruik momenteel 48 GB hier voor mn windows. Bovendien zal ik mn HDD nog vrij eenvoudig kunnen benaderen via een caddy of eSATA.

Wat raden jullie aan?

• johncas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-03 14:18
Ik wil de SSD niet afkraken,maar ik heb al mijn 2e ,de eerste veroorzaakte BSOD's.
Als je info wil zoek bij google ...... SSD health.
Ik ben nog geen SSD tegen gekomen met blijvende 100% health.
Mijn 2e SSD heeft na korte tijd 88% health.
Even naar een ander merk corsiar gekeken ,heeft ook dit soort problemen.
Op het forum van vertex las ik dat de health van 0% weer reset naar 100 % ,ik vind dit vreemd.
Zolang niemand mij en andere duidelijk kan maken wat er aan de hand met die SSD 's is zou ik ze beslist niet kopen ,ondanks alle positieve aanbevelingen.

• dr snuggles
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
johncas schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:06:
Ik wil de SSD niet afkraken,maar ik heb al mijn 2e ,de eerste veroorzaakte BSOD's.
Op het forum van vertex las ik dat de health van 0% weer reset naar 100 % ,ik vind dit vreemd.
Zolang niemand mij en andere duidelijk kan maken wat er aan de hand met die SSD 's is zou ik ze beslist niet kopen ,ondanks alle positieve aanbevelingen.
Kun je je health al goed zien dan :? Er zijn nog maar weinig programma's die de SMART status van SSD's goed kunnen lezen. CyrstalDiskInfo 4 dev5 kan de SMART status goed uitlezen. Wat krijg je hiermee te zien :?

• Nightspark
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-01 23:05
Nou, na lang wikken en wegen heb ik besloten mijn PC ook maar eens een schop onder haar kont te geven wat betreft de snelheid waarmee de goodies door het systeem heen en weer gaan. Helaas moet ik bekennen dat ik door de welbekende bomen het bos niet meer zie.... Help!!....

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 7K500 HDT725032VLA360, 320GB¤ 0,-¤ 0,-
1Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB¤ 0,-¤ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB¤ 57,-¤ 57,-
1Creative Inspire 3450 (2.1)¤ 0,-¤ 0,-
1Logitech G5 Laser Mouse¤ 0,-¤ 0,-
1MSI 790XT-G45¤ 0,-¤ 0,-
1Chieftec Super CFT-560-A12C¤ 0,-¤ 0,-
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition¤ 106,90¤ 106,90
2Sapphire HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E¤ 110,30¤ 220,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 384,50

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Home Premium
Voornamelijk gaming
De SSD's wordt een deel van een investering welke er als volgt uit gaat zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II¤ 65,45¤ 65,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G¤ 37,40¤ 37,40
1MSI 890FXA-GD65¤ 130,-¤ 130,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 232,85

Mijn idee is om een tweetal SSD's toe te voegen, éénmaal voor mijn Windows/programs à 40gig en éénmaal voor de games à 120gig. Totale budget voor de investering is 500eu. Er blijft met aftrek van bovenstaand een bedrag van ¤ 270,- over.

System Specs Xfire: Nightspark

• Soepstengel
Wat betreft een 3G SSD op een SATA-3gb controller heb ik de volgende review gevonden: http://www.storagereview.com/ocz_vertex_3_review_240gb

Stukje conclusie van zijn testen is dat de Vertex 3 langzamer is dan een Vertex 2 op een SATA-3gb controller. Misschien interessant voor de mensen met een SATA-3gb controller die aan het wachten zijn op de next-gen SSD's.

• Beleriond
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02-04 21:03
Hoi Allemaal,

Ik denk erover om mijn huidige systeem uit te breiden met een SSD (min. 120Gb). Ik ben vooral op zoek naar een stabiele en betrouwbare SSD maar zoals door anderen al eerder aangehaald...bomen en bos :(

Mijn huidige systeem:
MoBo: Asus P55D-E (pricewatch: Asus P7P55D-E)
CPU: i5 760 (pricewatch: Intel Core i5 760 Boxed)
RAM: 4GB (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G)
HDD: verschillende (beste is een Samsung Spinpoint van 500Gb pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB).
GPU: HD5850 1Gb Vapor-X (pricewatch: Sapphire Vapor-X HD5850 1GB GDDR5 PCI-E)

Mijn OS:
Windows 7 64-bit

Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
SSD vnl. te gebruiken voor het OS en World of Warcraft.

N.v.t. eigenlijk maar bij voorkeur een goede prijs/kwaliteitsverhouding :)

Any and all help appreciated,
Bel*.

• -Moondust-

-Moondust-

quote:
Soepstengel schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 00:48:
Wat betreft een 3G SSD op een SATA-3gb controller heb ik de volgende review gevonden: http://www.storagereview.com/ocz_vertex_3_review_240gb

Stukje conclusie van zijn testen is dat de Vertex 3 langzamer is dan een Vertex 2 op een SATA-3gb controller. Misschien interessant voor de mensen met een SATA-3gb controller die aan het wachten zijn op de next-gen SSD's.
Als er over sneller of trager wordt gesproken is het wel belangrijk te weten waar het precies over gaat. Als het namelijk de sequentiële schrijf- en leessnelheid betreft, dan zou ik daar niet wakker van liggen. Merk je niets van. Voor de IOPS is het ook maa rde vraag of je het merkt maar dat de IOPS op SATAII inzakken zou ik persoonlijk als een groter probleem zien.

Overigens...

Her en der duiken de eerste reviews en aankondigingen op van de 3e generatie SSD's, maar wanneer kunnen we de eerste modellen in de winkel verwachten?

-Moondust- wijzigde deze reactie 03-03-2011 11:03 (8%)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

De intel 510 is al verkrijgbaar, de vertex 3 zou over 3 weken in de winkels moeten liggen volgens anandtech.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-04 07:12
quote:
Ik heb nu een ook stervende "oude"OCZ Core van nu 3 jaar oud.
Nu is het bij iedere start flink hommeles in chkdsk.
Windows start dan uiteindelijk toch nog op met veel missende files, drivers en settings.

Het leek er al aan te komen omdat ik de laatste tijd veel onverklaarbare hang-momenten had in Windows 7.

Toshiba Satellite Pro A200 | Crucial m4 SSD

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-04 20:30

thewizard2006

Anti-theist

Ik wil een SSD aanschaffen om daar mijn games op te zetten. 120GB is gewenst.

Nu is eigenlijk de keuze uit de volgende 2 gemaakt
pricewatch: OCZ Vertex 3 120GB
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Nu is mijn vraag, heeft het zin om voor de vertex 3 te gaan. Kan mijn moederbord en mijn overige hardware daar mee om gaan (Sata-600?)

Gigabyte GA-P55M-UD2 S1156 P55 MATX CPNT
Intel Quad Core I5 750
Corsair ATX,450W,24P,
2x Samsung HD103SJ 1TB SATA 3Gbps 32MB buffer
Sapphire ATI HD5850,1GB
OCZ 8GB PC3-10666 Dual Channel Kit
Windows 7 64bit home premium

Mocht het niet nuttig zijn om een Vertex 3 aan te schaffen dan zal ik ook nog eens kijken voor wat andere SSD's omdat ik hoor dat de productie is overgegaan naar 25nm en daardoor de prestaties behoorlijk slechter zijn geworden.

Ik heb er niet heel veel kaas van gegeten maar onderbouwd dit mijn vraag?

Stukje conclusie van zijn testen is dat de Vertex 3 langzamer is dan een Vertex 2 op een SATA-3gb controller. Misschien interessant voor de mensen met een SATA-3gb controller die aan het wachten zijn op de next-gen SSD's

thewizard2006 wijzigde deze reactie 03-03-2011 12:52 (19%)

The good thing about science is that it's true whether or not your believe in it

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Heb nog een mooie Thinkpad liggen met Pentium-M 1.7 en 1gig, Xp, een Centrino.

Nou is de langzame HDD ide, heb ik opties qua SSD? Of gewoon zo laten.. Zie bijzonder weinig in de PriceWatch.

@Wizard2006: hoe belangrijk is voor jou dat prijsverschil? Als ze gelijk kosten zou ik altijd de V3 nemen, wat reviews of je mobo-specs ook mogen zeggen. Overigens schijnt bij de nieuwere 25nm V2 lichting de prestatie beter te gaan worden, daar hoef je minder bang voor te zijn volgens OCZ. Alleen dikke kans dat je nu de slechte versie krijgt. De enige die dit alles kan afwegen ben je zelf. Wat ik zou doen? Ik ben cheap dus zou voor het prijsvoordeel kiezen en die 70¤ lekker in mijn zak houden, qua booten/aflsuiten en programma's opstarten merk je toch weinig verschil.

Sjah wijzigde deze reactie 03-03-2011 19:23 (70%)

Specs

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:21

Koldur

Virtual Boy

quote:
Sjah schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:12:

Nou is de langzame HDD ide, heb ik opties qua SSD? Of gewoon zo laten.. Zie bijzonder weinig in de PriceWatch.
Niet dat ik zelf gezocht heb, maar IDE is SATA en PATA, wat jij expliciet zoekt is PATA. IDE is geen aansluiting maar een protocol, PATA en SATA zijn de aansluitingen welke beide onder IDE kunnen vallen. Misschien eens zoeken op PATA?

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Samsung 128GB 830 SSD, 1.5TB Samsung HD

• Sjah
Ok, ja dat is ook nog waar, was daar niet echt van op de hoogte. Heb wat beter onderzoek gedaan, en de Transcend 32Gb is eigenlijk de enige optie. Hmmm, vind 80 voor een 5 jaar oude laptop best stevig. En begin nu ook te twijfelen of het geen Sata is. Hmmm.... :) edit:nee dit is PATA spul.

Sjah wijzigde deze reactie 03-03-2011 20:17 (4%)

Specs

• _H_G_
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-04 11:08
Ik zou dat PATA spul gewoon negeren en accepteren dat die notebook gewoon te oud is. Over het algemeen zijn het oude, belabberde controllers op die PATA SSDs (een 2e hands PATA met SLC nand is misschien nog een leuke optie).

• thewizard2006
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-04 20:30

thewizard2006

Anti-theist

quote:
Sjah schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:12:

@Wizard2006: hoe belangrijk is voor jou dat prijsverschil? Als ze gelijk kosten zou ik altijd de V3 nemen, wat reviews of je mobo-specs ook mogen zeggen. Overigens schijnt bij de nieuwere 25nm V2 lichting de prestatie beter te gaan worden, daar hoef je minder bang voor te zijn volgens OCZ. Alleen dikke kans dat je nu de slechte versie krijgt. De enige die dit alles kan afwegen ben je zelf. Wat ik zou doen? Ik ben cheap dus zou voor het prijsvoordeel kiezen en die 70¤ lekker in mijn zak houden, qua booten/aflsuiten en programma's opstarten merk je toch weinig verschil.
Ik zie nu eigenlijk pas dat het verschil 60 euro is. Dacht dat het minder was. Ik denk dat ik gewoon nog een maandje of 2 wacht en kijk hoe de markt zich heeft ontwikkeld. Tuurlijk kan je blijven wachten maar een vertex 2 zoals hij voorheen op 34nm was is prima voor mij inderdaad. Windows opstarten, spelletje laden (warcraft, starcraft, fps, strategie, wel de nieuwste games).

Maar een ander puntje wat ik eigenlijk bedoelde zal ik proberen duidelijk te maken met een voorbeeld.
Als mijn pc een autosnelweg is en de vertex 2 is een mooie BMW 3 series (normale harde schijf een 207) en de vertex 3 een lambourginie. Een lambourginie is mooi voor de heb maar kan zijn ei niet kwijt op de snelweg (even daargelaten dat je daar geen 300 gaat rijden en je aan de snelheid moet houden). Een BMW is nog steeds snel etc maar kan zijn volle potentie beter benutten dan de lambourginie al is hij in zijn geheel minder snel. Is dit een reele vergelijking?

The good thing about science is that it's true whether or not your believe in it

• Beleriond
quote:
-Moondust- schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 11:02:
[...]

Als er over sneller of trager wordt gesproken is het wel belangrijk te weten waar het precies over gaat. Als het namelijk de sequentiële schrijf- en leessnelheid betreft, dan zou ik daar niet wakker van liggen. Merk je niets van. Voor de IOPS is het ook maa rde vraag of je het merkt maar dat de IOPS op SATAII inzakken zou ik persoonlijk als een groter probleem zien.

Overigens...

Her en der duiken de eerste reviews en aankondigingen op van de 3e generatie SSD's, maar wanneer kunnen we de eerste modellen in de winkel verwachten?
Quoted om wat meer info/antwoorden te krijgen?

• Soepstengel
quote:
Beleriond schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 13:12:
[...]

Quoted om wat meer info/antwoorden te krijgen?
quote:
Darkstone schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 12:20:
De intel 510 is al verkrijgbaar, de vertex 3 zou over 3 weken in de winkels moeten liggen volgens anandtech.
???

• fillemon
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 03-09-2011
Hallo,

ik ben ook op zoek naar een ssd voor mijn laptop, die is een paar jaar oud en heeft een sata2 controller,

de ssd3 zou dus iets te snel zijn voor de sata2, maar toch raden veel mensen aan om erop te wachten omdat je dan eigenlijk de sata2-bus op maximum snelheid gaat benutten.

maar er staat dat deze ssd3 een supercondensator zouden hebben en dat de levensduur van die dingen merkelijk langer zou zijn, ik vraag me af waarom de levensduur langer zou zijn van een ssd3 dan een ssd2, heeft dat te maken met die supercondensator?

ook vraag ik me af hoe snel de prijzen gaan zakken, want bij introductie gaat die volgens mij heel hoog zijn, iedereen zit er blijkbaar op te wachten; dus de productie gaat zeker niet kunnen volgen, waarom de prijs laten zakken dan ?

dus alles bij elkaar: ik ben op zoek naar een ssd voor mijn laptop, een kleine ssd, 60gb is meer dan genoeg. zou ik voor een ssd2 gaan of nog even wachten en welke ssd2 zou ik dan moeten kopen, ik draai ubuntu.

dankjewel

• mrveenie
  • Laatst online: 18-04 22:18
hoe zit het nou precies met die vertex 2.
ik lees her en der dat er 2 series in omloop zijn waar een duidelijk prestatie verschil in zit.

Ik ga binnenkort een dell XPS17 met sandy bridge kopen.

en wil de SSD erbij zetten.

nu had ik zelf de Vertex 2 met 80GB in gedachte de specificaties lijken mij goed.
Maar nu zie ik in dat overzicht van hardware.info een hoop snelheidsverschil tussen de ssd's van vertex 2.

hoe weet ik nu welke ik moet hebben?

Wordt een Dell XPS17 met sandy bridge 2630qm, vga = GT555M 3GB, geheugen 4gb (wordt 8gb).

Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium 64 bits

Zwaarste applicaties zijn vooal Autocad en nog wat 3d paketten voor cnc freeswerk.
Daarnaast games.

Budget ca 150 euro.

• Beleriond
quote:
Beleriond schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 10:17:
Hoi Allemaal,

Ik denk erover om mijn huidige systeem uit te breiden met een SSD (min. 120Gb). Ik ben vooral op zoek naar een stabiele en betrouwbare SSD maar zoals door anderen al eerder aangehaald...bomen en bos :(

Mijn huidige systeem:
MoBo: Asus P55D-E (pricewatch: Asus P7P55D-E)
CPU: i5 760 (pricewatch: Intel Core i5 760 Boxed)
RAM: 4GB (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G)
HDD: verschillende (beste is een Samsung Spinpoint van 500Gb pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB).
GPU: HD5850 1Gb Vapor-X (pricewatch: Sapphire Vapor-X HD5850 1GB GDDR5 PCI-E)

Mijn OS:
Windows 7 64-bit

SSD vnl. te gebruiken voor het OS en World of Warcraft.

N.v.t. eigenlijk maar bij voorkeur een goede prijs/kwaliteitsverhouding :)

Any and all help appreciated,
Bel*.
Knap van mezelf :) vorige quote was de verkeerde dus bij deze nog eens mijn verzoek...deze keer wel juist gequote!

• mjoey
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07-04 14:59
Oke ik zal het toegeven, ik heb nie alle 48 pagina's doorgelezen, maar heb nogal op google gezocht.
Ik heb en acer travelmate 8571-943G25Mn en er zit nog een vrije aansluiting in en ik geloof dat het een mini PCI expres aansluiting is.
In de pricewatch heb ik verschillende ssd "schijven"gevonden maar bij de ene staat er sata 300 pricewatch: Super Talent FPM32GRSE 32GB aansluiting en bij de andere mini pci expres pricewatch: Supertalent FPM64GLSE 64GB .
Nou weet ik eigenlijk niet welke van de 2 ik zou moeten kiezen. En is het ook mogelijk om er vanaf te booten? want ik wil het uiteraard voor de besturingssysteem kopen.

Dit is wel mijn T.net account vriend!

• Ward Vr
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07-07-2013
quote:
Woeps, ik zit al op 75% met een OCZ Onyx 30GB van een half jaartje oud, gemeten met de laatste CrystalDiskInfo.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

In hoeverre is slijtage een factor bij SSD's? Ik zie op de frontpage af en toe van die reacties dat SSD's lang meegaan maar ik zie ook reacties bij V&A dat mensen een SSD niet meer zouden willen omdat hij misschien versleten zou zijn :? ...Of zijn oudere modellen er gevoeliger voor?

• bitshape
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

quote:
Beleriond schreef op zaterdag 05 maart 2011 @ 19:23:
[...]

Knap van mezelf :) vorige quote was de verkeerde dus bij deze nog eens mijn verzoek...deze keer wel juist gequote!
Mijn advies voor je op dit moment:

1. Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB
2. Corsair Force F120 120GB
3. Mushkin Callisto Deluxe 120GB
4. Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB / Intel 510 120GB (= Sata3 SSD in Sata2 modus (op Intel P55), is zowel een nadeel als een toekomstig voordeel, of aansluiten op de Marvell Sata-600 [Sata3] controller voor volledige performance.)

Wel wil ik je erop wijzen dat binnenkort de "Generatie 3" SSD's uitkomen, zowel Intel, Marvell als de Sandforce SF2x00 SSD-controllers met een Sata3 (Sata-600) interface. Dus als je nog even geduld kan opbrengen...

bitshape wijzigde deze reactie 06-03-2011 14:11 (6%)
Reden: Crucial C300 nog toegevoegd...

Workstation: bit 1.2 - OldSkool IBM: nibble 1.1 - netwerk & VoIP

• -Moondust-

-Moondust-

quote:
Mr_gadget schreef op zondag 06 maart 2011 @ 12:25:
In hoeverre is slijtage een factor bij SSD's? Ik zie op de frontpage af en toe van die reacties dat SSD's lang meegaan maar ik zie ook reacties bij V&A dat mensen een SSD niet meer zouden willen omdat hij misschien versleten zou zijn :? ...Of zijn oudere modellen er gevoeliger voor?
34nm geheugen kan minimaal 5.000 writes doorstaan. Stel dat je 100GB aan ruimte hebt waar je telkens gaat schrijven. Dan gaat de SSD in theorie pas fouten maken als je 500.000GB = 488TB. Stel dat je 3TB per maand wegschrijft op de SSD, dan bereik je de limiet pas na ongeveer 160 maanden = 13,5 jaar. Met 25nm geheugen wordt dat iets korter (minimaal 3.000 cycles), maar nog altijd ruim acht jaar bij eerdergenoemd gebruik. Kortom, geen issue...in theorie.

• mrveenie
hoe valt te herkennen bij de ocz vertex 2 of je 34nm of 25nm nand geheugen in het model zit?

of is dit niet te achterhalen?

• Sjah
In de winkel in de doos? Moeilijk.

al thuis in de pc? Makkelijk.

Specs

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Koop dan gewoon een Corsair Force; in feitelijk hetzelfde als de oude 34nm Vertex 2; dus ook betere performance dan de huidige 25nm Vertex 2. Dat laatste is grofweg 50% langzamer door de helft van het aantal channels.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:15

Ethirty

Who...me?

Ik heb de afgelopen 2 dagen besteed aan het lezen van Het grote SSD topic ~ Deel 7 en behoorlijk wat reviews van diverse SSD's, maar ik raak naar mate ik meer lees alleen maar meer in de war.

Doel zakelijk gebruik in mijn HP 8510p (Intel PM965 chipset). Windows 7 x64, Office, wat labjes met VM's in VMware Player en nog wat weinig gebruikte management en diagnose tools. Niet heel spannend volgens mij.
Eis 120/128GB voor < ¤200, Intel of SandForce, 34nm
Shortlist
Intel X25-M 120GB
Corsair F120

Lastige voor mij is dat de SandForce onder bepaalde omstandigheden beter lijkt te presteren, maar ik kan niet helder krijgen wanneer dat nu precies is en of ik daar voordeel van zou hebben. Daarintegen gebruikt de Intel weer meer channels.

Uiteraard heb ook ik de Vertex 2 geschrapt na alle negatieve geluiden, maar toch vraag ik me af of het zinnig is nog heel even te wachten tot de Vertex 3 onder de ¤200 zakt. Die 1 a 2 maanden hou ik ook nog wel vol met m'n 5400rpm schijfje :P

Elke tip wordt op prijs gesteld!

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad rMini 32GB

• Sjah
Vertex3 zie ik niet zo 1 2 3 onder de 200 gaan. Maarja dat is mijn gevoel...

Specs

• mrveenie
pricewatch: Corsair F80 80GB

dat zou dan om deze corsair F80 gaan neem aan dat de F voor force staat andere variant vind ik niet op de performance versie na dan maar die heeft een andere controller.

echter begreep ik dat de sandforce sf1200 de meest aanbevolen is op dit moment.

nu zie ik alleen dat de marvell controller op een sata 600 poort zit en hogere lees snelheden haalt.

welke van de 2 controllers is nou beter?
het gaat mij straks voornamelijk om autocad en 3d teken programmas.

het wordt een dell xps 17 met sandy bridge i7 waar de SSD in komt.

mrveenie wijzigde deze reactie 06-03-2011 15:30 (28%)

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

quote:
Ethirty schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:04:
Uiteraard heb ook ik de Vertex 2 geschrapt na alle negatieve geluiden, maar toch vraag ik me af of het zinnig is nog heel even te wachten tot de Vertex 3 onder de ¤200 zakt. Die 1 a 2 maanden hou ik ook nog wel vol met m'n 5400rpm schijfje :P
Over een paar maanden worden alle SSDs vernieuwd:
- Marvell C400 controller (Crucial C400)
- Intel G3 controller
- Sandforce SF2000 familie (o.a. vertex 3)
- Indilinx Jetstream

Vooral die eerste drie zijn goed; C400 beschouw ik zelf als beste, daarna de Intel, daarna de Sandforce. Als je kunt wachten op deze schijven zou ik nu niks kopen. Je koopt alleen nu als je écht niet kunt wachten, niet op lagere prijzen en niet op nieuwere controllers. In dat geval is een kleine simpele 2e generatie SSD prima. Maar als je wilt wachten kun je een mooie G3 or C400 scoren.

• mrveenie
volgens mij zijn alle nieuwe ssd boven de 200 - 250 euro.
met mijn budget van ca 150 euro is dat dus helaas geen optie ;)

en mogelijk voor meerdere.

• -Moondust-

-Moondust-

quote:
CiPHER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:31:
- Intel G3 controller
- Indilinx Jetstream

Vooral die eerste drie zijn goed; C400 beschouw ik zelf als beste, daarna de Intel, daarna de Sandforce. Als je kunt wachten op deze schijven zou ik nu niks kopen. Je koopt alleen nu als je écht niet kunt wachten, niet op lagere prijzen en niet op nieuwere controllers. In dat geval is een kleine simpele 2e generatie SSD prima. Maar als je wilt wachten kun je een mooie G3 or C400 scoren.
Zou je willen toelichten waarom dat de volgorde is van je favoriete G3? Ik had zelf de indruk dat de nieuwe Sandforce juist hoge ogen zal scoren door hoge sequentiele doorvoer en 60K IOPS. Intel zou daaronder uitkomen. over de C400 heb ik nog niets gelezen.

-Moondust- wijzigde deze reactie 06-03-2011 16:45 (3%)

• CiPHER
  • Nu online

CiPHER

Moderator Harde Waren

Brute Force

Sandforce specs gaan allemaal over zero-writes; daar heb je niks aan. Sandforce is de enige die aan compressie doet en kan dus magische performance neerzetten door de compressie-engine. Maar het is zeker geen slechte controller, ook de huidige Sandforce niet. Maar als je de specs mag geloven doet de nieuwe OCZ Vertex 2 60GB 255MB/s writes, terwijl dat in werkelijkheid maar 35MB/s is. Dus in zo'n geval is het afgaan op de specs gewoon pure misleiding. Niemand schrijft alleen nulletjes naar zijn SSD, maar die discussie hebben we al gehad. ;)

De IOps bij Sandforce zijn ook drastisch lager bij non-aligned I/O; iets waar alleen Intel redelijk robuust tegen is. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een bestand van 6.5K schrijft, of 3.5K. De 4K aligned IOps is redelijk best-case. De start-alignment is altijd wel goed mits je partitie aligned is, maar de end-alignment hangt af van de sectorsize en de grootte van het bestand.

Intel G3 zou 150MB/s continu 4K random writes aan moeten kunnen, wat zeker een grote verbetering is, maar even afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt. Marvell C300 is nu de snelste NAND controller voor consumenten SSDs, dus de opvolger C400 heeft alle reden om deze lijn te handhaven. Het is ook de duurste optie van alle drie.

CiPHER wijzigde deze reactie 06-03-2011 17:32 (15%)

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 27-03 01:13
ik ben nog op zoek naar een ssd
ik wil alleen mijn OS (windows 7 64 bit) erop draaien.
de ssd is voor dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB¤ 46,-¤ 46,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart¤ 16,90¤ 16,90
1Lian Li PC-A04 (Zwart)¤ 91,50¤ 91,50
1Lian Li C-02B¤ 7,47¤ 7,47
1Scythe Shuriken Rev. B¤ 21,94¤ 21,94
1Fractal Design Silent Series , 80mm¤ 6,90¤ 6,90
3Fractal Design Silent Series 120mm, 120mm¤ 9,40¤ 28,20
1Seasonic M12II 520W¤ 69,-¤ 69,-
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9¤ 40,99¤ 40,99
1Conceptronic Multifunction front panel with eSATA¤ 19,90¤ 19,90
1AMD Phenom II X6 1100T Black Edition¤ 195,16¤ 195,16
1MSI 890GXM-G65¤ 104,-¤ 104,-
1MSI R6950-2PM2D2GD5¤ 223,01¤ 223,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 870,97

budget:
ik wil totaal niet meer dan 1000 uitgeven.
nog andere op/aanmerkingen?

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:15

Ethirty

Who...me?

quote:
CiPHER schreef op zondag 06 maart 2011 @ 15:31:
- Intel G3 controller
- Indilinx Jetstream

Mja, maar de 3G SSD's zullen de eerste tijd weer een stuk duurder zijn. Het blijft koffiedik kijken, maar voor hetzelfde geld moet ik nog 6 maanden wachten voor ze een voor mij acceptabele prijs hebben bereikt.

Ik ga nog even kijken naar de C300 en anders gaat het denk ik een Corsair F120 worden. Heb momenteel toch het gevoel dat SandForce beter is dan de Intel.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad rMini 32GB

• diamondback
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-04 16:09
http://tweakers.net/galle...v_id=24301#tab:inventaris
Ik heb een raid 0 als boot en een raid 1 als store
• Welk OS gebruik je?
windows 7 ultimate 64bit
De pc wordt zowel al HTPC als internet-pc als voor (lichte) CAD-toepassingen en berekeningssoftware gebruikt. Ik zoek naar het gevoel dat ik een programma open of iets laat berekenen en het direct gebeurd.
Ik dacht aan een ¤150. Minder is beter, meer kan als de meerprijs te verantwoorden is. Ik zoek een beetje het optimum.

Mijn pc wordt voornamelijk gebruikt voor lichte toepassingen, dus ik vraag me af als niet gewoon elke SSD zou volstaan voor mij en ik er met de goedkoopste niet vanaf ben? Is de meerkost van een duurdere de marginale snelheidswinst wel waard? Een duurdere is misschien dubbel zo snel, maar merk je dat ook voor mijn toepassingen?

Een 100-120Gb is waar ik naar op zoek ben

• Wartexx
  • Laatst online: 26-09-2013
Pff denk je jezelf redelijk ingelezen te hebben en na lang zoeken een vertex 2 80 gb gekocht. ( omdat ik dacht dat alleen de 60 en 120 gig versies last van 25 nm geheugen hadden ) Blijkt de 80 gb versie nog harder te zuigen dan zowel de 60 als de 120 :O , hij is duurder per gig dan de 2 andere ( ik dacht vanwege 34nm geheugen) , maar de prestaties zijn om te huilen, neigt richting de kingston schijven... Write: 50!! sequentieel, read 170 seq. beide gemeten met crystaldiskmark.
Sinds aankooP (vrijdag) al 5 !! bluescreens gehad. Nog nooit gehad voorheen met deze laptop( elitebook 8530W)
Voor mij nooit geen OCZ meer ! baggerzooi... hoe kun je dit verkopen... Ga proberen mijn geld terug te claimen maar dat kan nog wel eens moeilijk worden...

• Beleriond
quote:
bitshape schreef op zondag 06 maart 2011 @ 13:52:
[...]

Mijn advies voor je op dit moment:

1. Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB
2. Corsair Force F120 120GB
3. Mushkin Callisto Deluxe 120GB
4. Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB / Intel 510 120GB (= Sata3 SSD in Sata2 modus (op Intel P55), is zowel een nadeel als een toekomstig voordeel, of aansluiten op de Marvell Sata-600 [Sata3] controller voor volledige performance.)

Wel wil ik je erop wijzen dat binnenkort de "Generatie 3" SSD's uitkomen, zowel Intel, Marvell als de Sandforce SF2x00 SSD-controllers met een Sata3 (Sata-600) interface. Dus als je nog even geduld kan opbrengen...
Beetje later dan normaliter maar ja...carnaval hè :)

Anyways, bedankt voor de info...nog echter wel 1 vraag, vooral omdat ik gewoon minder bekend ben met SATA dan de oude stijl IDE. Je vermeldt dat de laatste 2 bijv. op Marvell SATA-600 aangesloten kunnen worden. Ik heb net snel even de manual gedownload (op m'n werk dus kan het bord zelf niet bekijken lol) en daar zie ik Marvell SATA...iets_6G staan. Is dat de Marvell SATA-600 aansluiting die je bedoelt?

Thanks,
Bel*.
Pagina: 1 ... 12 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.