De nieuwe 3e generatie SSDs hebben ook niet echt superveel voordeel van SATA 6Gbps. Ja het is wat sneller, maar de Intel G3 zou nog steeds SATA/300 moeten zijn en desondanks wel twee keer zo snel, met name de random 4K snelheden en dat is dus de belangrijkste spec voor SSDs. Dus ook als je SATA/300 hebt, krijg je bijna alle voordelen van de komende SSDs. Het lijkt echter dat je dat niet krijgt, omdat SSDs inderdaad sneller dan 300MB/s kunnen gaan; maar dat is alleen voor sequential I/O de 4K scores zitten ook bij de nieuwe generatie nog onder de 300MB/s.
Belangrijkste performance-aspecten van SSDs:
plaats nummer 1) Random Read 4K met queue depth=1; vaak beperkt tot 20 of 30MB/s; dit is dé reden dat SSDs zoveel sneller aanvoelen dan HDDs. HDDs doen 0,1MB/s of nog langzamer met dit type I/O. 60 IOps * 4KiB.
plaats nummer 2) sequential read; dit is dus wel afhankelijk van SATA/300 of SATA/600 controller; grofweg twee keer zo snel met SATA/600
plaats nummer 3) random writes met 4K (queue depth onbelangrijk)
plaats nummer 4) sequential write; is eigenlijk extreem zelfzaam voor een echte OS disk. Updates die je download kan ik me voorstellen; performance is vrijwel irrelevant.
Dus mensen kijken vaak naar de verkeerde specs. Alleen sequential read+write terwijl alleen sequential read belangrijk is. Sequential write kan wel belangrijk zijn op een grote SSD met gemengde data; stel je koopt straks SSDs van 512GB dan ga je er meer opzetten dan alleen besturingssystemen en geinstalleerde apps.
Vooralsnog denk ik dat een redelijk advies is:
1) wacht op de nieuwe Intel G3, Sandforce SF2000-familie of Marvell C400; met name eentje met supercapacitor zou een leuke vooruitgang zijn en zou je SSD tevens een stuk betrouwbaarder maken
2) als je niet wilt/kunt wachten, koop dan nu een 34nm Sandforce SF1200 SSD (Corsair Force 60GB) of een Intel X25-V 40GB ofzoiets. Dat blijven prima SSDs voor alleen het OS en daarmee behaal je de meeste voordelen van een SSD al; je HDDs hoeven hierdoor niet meer random I/O uit te voeren en kunnen zich dedicated bezighouden met massa opslag; wat hun snelheid ten goede komt. Zo haal je het beste uit beide technologiën.
Dus óf wachten op echt leuke SSDs, óf nu een goedkoop simpel SSDtje wat je later altijd nog voor een 2e systeem kunt gebruiken oid.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 28-02-2011 17:17
]