Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Alvast bedankt.
Tidob schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:00:
Hallo,
Ik twijfel over de opslag die ik voor een systeem moet nemen. Ik heb al de i5 2500 op een Intel DH67CL (4GB ram). De volgende situaties passen in mijn budget:
- De Corsair nova 32GB en de HD103SJ (1TB) van Samsung. Dit kost echter iets te veel dus zal ik voor de i5 2400 moeten gaan. Op de nova zet ik Windows 7 en een aantal programma's en op de schijf zet ik muziek, data, foto's enzovoorts.
- Aangezien ik niet veel (heel weinig zelfs) opslag nodig heb, kan ik ook alleen een SSD van 64 GB nemen, zonder SATA-hardeschijf. Dit omdat grotere SSD's blijkbaar veel sneller zijn dan kleine SSD's. Weet iemand welke ik dan het beste kan nemen? Ik zat te denken aan de Vertex 2 vanwege die zieke snelheden.
- Ik kan die SSD's ook gewoon laten zitten en het geld aan andere dingen uitgeven. Als ik een HD103SJ en de i5 2500K (i.p.v. de 2500) neem, zit ik op hetzelfde bedrag. Of ik kan nog 4GB ram erbij stoppen, of meer investeren in de monitor (nu staat de Benq G2420HDBE in het winkelmandje).
Heeft iemand enig idee wat de snelste oplossing is? Ik game niet en het enige 'zware' wat ik doe op de computers is het compileren van grote bestanden.
PS. ik wist niet zeker of dit hier kon, aangezien het ook over andere componenten gaat, maar het heeft vooral betrekking op de SSD's.
Verwijderd
Het is niet de bedoeling om een Solid State Drive als iets onbetrouwbaars te zien.The Chosen One schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:55:
Betrouwbaar is het belangrijkste.
Als me game vastloopt doe ik met een gerust hart de stroom eraf ,de teller staat nu meer als 600 unsafe shutdowns .Daar moet die tegenkunnen , wel met wat data verlies ,maar geen essentele data coruptie
Het is een oude game die af en toe vastloopt ,niet de ssd
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Over die ssd + AMD:Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:12:
• Wat voor systeem heb je nu?
Mobo: MSI 760GM-E51
CPU: AMD Athlon II X4 635
Ram: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64 bit
• Wat wil je gaan doen met je systeem?
Dit is mijn HTPC. Nu ben ik van plan om de huidige HDD's die in het systeem zitten te verplaatsen naar een media server. Dit is tevens een uitgelezen mogelijkheid om een SDD in de HTPC te steken. Dit omdat deze zuiniger en voornamelijk stiller zijn. Ik heb het huidige systeem even nagekeken en al de mappen samen zijn ongeveer 30 gigabyte. Hierdoor reken ik dat een SDD van 60gb zeker moet voldoen. De SDD zal dus alleen dienen als bootschijf (maar als ik eenmaal per week het systeem reboot is het al vaak) en het runnen van XBMC en nog enkele andere programma's (winrar, torrent client, ...)
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
tussen 100 en 150 euro. Goedkoper is natuurlijk beter.
Ik heb gehoord dat niet alle SSD's even goed willen samenwerken met AMD processoren (of was ik hier mis ingelicht). Dus enige hulp is welkom.
SSD performance op AMD borden info en handleiding
Verder: zowat alle ssd's voldoen voor jou imo.
Zoek een leuke deal met een Sandforce of Intel controller, of eventueel een Marvell of Indilinx controller.
Gebruik deze filter om een leuke schijf uit te kiezen en dan zit het wel goed.
Sandforce is zeer goed, evenals Intel. Marvell en Indilinx zijn nog redelijk ok, maar de rest kan je eigenlijk best vermijden.webschaapje schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:08:
Ik wilde eigenlijk eens kijken of het een optie is om mijn 2 jaar oude laptop te upgraden met een SSD. Ik heb er niet heel erg veel verstand van, en roep hier graag wat hulp in van mijn mede-tweakers.
Fujitsu-Siemens AMILO Pi 3540 (Laptop),
- Intel Core2Duo p8400 (64 bit)
- 4 GB geheugen
- 320GB 5400 RPM HD
• Welk OS gebruik je?
Windows Vista Home Premium (32 bit).
Ik kan eventueel gratis upgraden naar Windows 7 (32/64 bit) voor TRIM support.
• Wat wil je gaan doen met je systeem?
Ik doe hier eigenlijk van alles mee. Ik doe wat programmeren, foto-bewerking in Lightroom (externe HD voor), ik speel zo nu en dan nog eens EVE-Online en kijk nog wel eens een filmpje / serie.
Mijn voornaamste ergernis is het opstarten en dat de laptop af en toe gewoon traag aanvoelt. Ik hoop dat de SSD in ieder geval de laptop weer wat 'snappier' laat aanvoelen. Ik verwacht dat 64GB wel genoeg zou moeten zijn voorlopig. Ik kan mijn overige data makkelijk kwijt op een mobiele HD of USB stick.
Tussen 100 en 150 euro. Less is more, ben maar een student.![]()
• Wat ik zelf al heb gevonden
- Crucial RealSSD C300 - 64GB - Wellicht een beetje overkill aangezien ik er vrij zeker van ben dat mijn laptop geen SATA-600 ondersteunt.
- OCZ Agility 2 - 64GB - SandForce controller werd aangeraden door een collega. Al heb ik hier niet echt verstand van. Zijn die veel beter dan de Marvell controller op de Crucial?
- Overigens sta ik ook open voor andere suggesties, mochten jullie nog wat leuks weten
.
De OCZ Vertex 2 haalt overigens nog meer IOPS dan de Agility 2 en die is dus ook zeker het overwegen waard (zeer populair onder de tweakers).
Persoonlijk koop ik liever een Intel, omdat die een betere performance per watt hebben. Altijd leuk in een laptop
Langs de andere kant hoor ik vaak hier op tweakers zeggen dat je geen verschil merkt als je om schakelt van een ssd naar een andere ssd. Dus gebruik de pricewatch met deze filter, kies er een leuke deal tussen uit en dan zit het normaal wel goed.
Het past: bij de Vertex 2 krijg je normaal een adaptor bij om een 2,5" schijf in een 3,5" slot in te bouwen. Bovendien kan je inderdaad een sata 300 schijf op een sata 300 poort aansluiten (dit antwoord is eigenlijk logisch, makkelijk te vinden en persoonlijk vind ik dit ook basiskennis als je hem zelf wilt installeren, maar dat ter zijde)Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:19:
CORSAIR TWINX DDR2 DHX 2048MB PC6400 XMS2 DHX (2X1024MB)
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.40 SOCKET 775
ASUS P5K-E WIFI SOCKET 775 INTEL® P35
SAMSUNG HD501LJ 500GB 16MB SATA300 7200RPM
ANTEC SONATA DESIGNER 500W WIT
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Spelletjes, itunes
http://www.ibood.com/be/nl
OCZ Vertex 2 SSD - 250eur
wil graag weten of het past, wat heb je percies nodig?
ik heb nu een sata300 hdd, kan ik daar gewoon een SDD bij aankoppelen op een andere sata300 aansluiting?
Mvg,
SeQual
De vertex 2 is een goede keus, maar je kan eventueel ook nog wel wachten op de volgende generatie ssd's.
Een ssd is momenteel zowat het beste wat je kan kopen om je computer sneller te maken. 4GB ram en een sandy bridge processor zal voor de gemiddelde gebruiker ook snel zat zijn.Tidob schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 17:29:
Hey, zou iemand mijn vraag nog kunnen beantwoorden?
Alvast bedankt.
[...]
Corsair nova zou ik niet meteen aanraden. De Indilinx Barefoot controller is inmiddels al wel wat veroudert en niet voor niets dat die in de value-reeks van Corsair uit komt.
Vertex 2 of Intel X-25M G2 zijn beide goeie keuzes.
Sowieso ook liever richting 60 a 80GB voor de snelheid, en de extra ruimte (je weet nooit), maar ook omdat je dan meer cellen op reserve hebt voor wear leveling en trim.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Verwijderd
Als ik een gok doe denk ik dat 99 procent van de ssd gebruikers tevreden zijn ,en niet meer naar een hd terug willenThe Chosen One schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 19:51:
Maar misschien heb ik het wel gewoon fout.
Moderne disk als een F3 doet 125MBps ,dat is de snelheid van ATA 133 ,met hoge acces times .
Snelle schijven die 15 000 toeren draaien zijn ook niet goedkoop ,waardoor een ssd een goede optie is voor een boot disk
Bovendien houdt die F3 die snelheid niet met kopieren van grote files ,waarintegen als je van ssd naar ssd kopieert houdt die de write speed zoals in CDM .
I7 920(wc) -
3x 2048DDR3 DominatorGT
Asus P6T Deluxe(wc)
250GB WD Caviar
Xfi FPS
XFX 250 GTS(wc)
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Puur voor windows en Office & games o.a. Bad company2 (in toekomst evt paar games erbij)
100-200 €
Zie zelf erg veel modellen keuzes etc.
Al veel gelezen maar wordt er niet echt wijs uit...
zoveel info wordt ikzelf weer verward door...
Ik heb momenteel een 250gb hdd en die zit bomvol..
dus de bedoeling is om op de SSD enkelt windows en games enzo..
en dan de 250gb gebruiken voor puur opslag mp3's films downloads etc etc.
(deze wil ik evt ook upgrade naar 1TB maar neem aan dat een gewone hdd voldoende is voor opslag?)
Hoop dat iemand mij wat licht in de SSD duisternis kan verschaffen.
De ene zegt "postville" is de bom de andere zegt weer "ocz vertex2"....
ik wil gewoon een goede SSD
zo rond de 80gb? is genoeg? of?
[ Voor 64% gewijzigd door ShockRaver op 04-02-2011 23:47 ]
AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
Een gewone hdd is goed voor opslag ja.ShockRaver schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 23:42:
Ik heb momenteel een 250gb hdd en die zit bomvol..
dus de bedoeling is om op de SSD enkelt windows en games enzo..
en dan de 250gb gebruiken voor puur opslag mp3's films downloads etc etc.
(deze wil ik evt ook upgrade naar 1TB maar neem aan dat een gewone hdd voldoende is voor opslag?)
Hoop dat iemand mij wat licht in de SSD duisternis kan verschaffen.
De ene zegt "postville" is de bom de andere zegt weer "ocz vertex2"....
ik wil gewoon een goede SSD
zo rond de 80gb? is genoeg? of?
Postville en Vertex 2 zijn beide goede schijven, afhankelijk van wel je ermee wilt doen en wat je eisen zijn is de ene beter dan de andere. In theorie/benchmarks dan, in de praktijk zal je er weinig verschil tussen merken. Er is dus geen winnaar aan te duiden imho.
Met 80GB kom je normaal wel toe (mijn bootschijf is in ieder geval al jaar en dag 80GB groot).
wat ik al aangeef..Malantur schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:00:
[...]
Een gewone hdd is goed voor opslag ja.
Postville en Vertex 2 zijn beide goede schijven, afhankelijk van wel je ermee wilt doen en wat je eisen zijn is de ene beter dan de andere. In theorie/benchmarks dan, in de praktijk zal je er weinig verschil tussen merken. Er is dus geen winnaar aan te duiden imho.
Met 80GB kom je normaal wel toe (mijn bootschijf is in ieder geval al jaar en dag 80GB groot).
puur windows en office (word etc.) en de "favo" games op de ssd...
enkelt is mijn mobo sata-300 en geen 600 daar ben ik al wel achter...
AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11
Als het niet om te veel data gaat zou ik voor een Vertex 2 gaan, die zijn niet zo heel duur voor 64GB.Bpje schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:59:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie Compilen neemt nu langzamerhand veel tijd en dat doe je nogal is op een paar keer op een dag.
Motherboard
Manufacturer Quanta
Model 3639
Version 039F200000241210000020000
Chipset Vendor AMD
Chipset Model 785G
Chipset Revision 00
Southbridge Vendor AMD
Southbridge Model SB700
Southbridge Revision 00
Hard Drives
ST9320423AS ATA Device
Manufacturer Seagate
Form Factor 2.5"
SATA type SATA-II 3.0Gb/s
Heb dus sata II, ik zit te denken aan de "OCZ Onyx 2 Series"
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Tja ik bevestig dat wat je zegt klopt, wat wil je nog meer horen?ShockRaver schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 00:26:
[...]
wat ik al aangeef..
puur windows en office (word etc.) en de "favo" games op de ssd...
enkelt is mijn mobo sata-300 en geen 600 daar ben ik al wel achter...
Is dit nou nog de enige "next generation" die uit is?
Salland is me pc aan het monteren, dual GTX 580 liggen achter me. Mis alleen de SSD nog die dus eigenlijk wel per direct gekocht moet worden. Is bovenstaande toch al gelijk aan te raden?
Deze gebruikt -volgens Corsair- betere, 'supercharged' flashchips en waarschijnlijk een iets getweakte firmware om de schrijfsnelheid omhoog te krijgen. Zeker nog geen next gen schijfje.
Ik kan niet meteen een review vinden, maar ik vermoed dat hij het degelijk zal doen. Echter als ik naar de prijs kijk denk ik dat Intel en/of Sandforce waarschijnlijk wel meer prestaties per euro bieden.
Verwijderd
Ik ben huiverig geworden na het recente bericht: nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'. De schrijfsnelheid is simpelweg gekelderd.
Ik vroeg mij af in hoeverre het nog zin heeft om te wachten op de G3, kan ik verwachten dat er binnen pak-m-beet 3 maanden SSD's zijn die sneller zijn dan de bekende intel 80GB drives inclusief €20 cashback?
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB €124 in dat geval.
Na de aanpak van intel bij de sandy bridge problemen heb ik stukken meer vertrouwen in intel dan OCZ.
Niet alleen komen de G3 controllers uit, maar tezamen wordt de overstap gemaakt op 25nm.
Volgens de uitgelekte roadmap hadden de G3 schijven in Q4 '10 moeten uitkomen.
(nieuws: Roadmap van Intel met 25nm-ssd's duikt op)
Het uitstel werd verklaard door dat ze de beschikbaarheid wilden garanderen.
(nieuws: 'Intels 25nm-ssd's verschijnen pas in februari 2011')
Maar zelfs nu is het februari, en er is nog geen aankondiging gebeurd, evenals geen previews en de ES die gelekt zijn presteerden gelijk met G2...
Kortom: ik geloof dat de drives gewoon weg niet presteren zoals verwacht, en dus hebben ze al gigantisch veel vertraging opgelopen.
Wel is interessant is rond 25nm, is dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=wOLkEfGT7XM
De Micron-Intel 25nm chips zouden TLC geheugen zijn, wat net zoals SLC vs MLC tragere schrijfsnelheden en minder duurzaamheid met zich mee brachten (maar stukken goedkoper natuurlijk).
Samsung zou al eerder dan Intel-Micron aan de massaproductie van 25nm TLC chips begonnen zijn, dus waarschijnlijk zit dat in de nieuwe Vertex 2.
Bottom line van mijn verhaal, volledig kristallen bol (!!):
Intel schijven zijn vertraagt door tegenvallende prestaties
TLC -> goedkoper, maar oorzaak van verdere tegenvallende prestaties
Het duurt misschien nog enkele jaren voor de controllers weer aangepast zijn op het nieuwe TLC, dus persoonlijk denk ik dat die G2 met cashback een zeer aangenaam alternatief is (maar volledig speculaas).
Verwijderd
Op de een of andere manier heb ik er maar bar weinig vertrouwen in de nieuwe technologie, en dat is voor het eerst.
Achteraf gezien vind ik het erg jammer dat ik niet 1.5 jaar geleden de kans heb genomen om dezelfde 80GB intel te bestellen voor een iets hogere prijs... Maar dat zal over anderhalf jaar ook wel zo zijn.
Of ikzelf die eind vorig jaar in het bezit was van een nieuwe Intel 80GB G2, en die toen toch maar verkocht heb op ebay voor slechts 110 euro (nieuw in de verpakking!Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:41:
Achteraf gezien vind ik het erg jammer dat ik niet 1.5 jaar geleden de kans heb genomen om dezelfde 80GB intel te bestellen voor een iets hogere prijs... Maar dat zal over anderhalf jaar ook wel zo zijn.
Ondertussen een Vertex 2 34nm in mijn macbook zitten, is anders ook niet slecht.
Mijn vader doet iets in de nanotechnologie en vertelde mij jaren geleden al dat de verkleining van de transistoren tegen een grens zal aanlopen (ik dacht bij iets van 12 of 15nm). Men komt daar nu al vrij dicht in de buurt. Het zou mij niet verbazen dat men nu al de neveneffecten van de verkleining ervaart. Een teken dat de grens nadert dus.Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:41:
Op de een of andere manier heb ik er maar bar weinig vertrouwen in de nieuwe technologie, en dat is voor het eerst.
[ Voor 35% gewijzigd door -Moondust- op 08-02-2011 16:28 ]
Verwijderd
Nu maar afwachten
Dat heb je dan verkeert begrepen.-Moondust- schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:23:
Ik heb begrepen dat de 3e generatie SSD's een supercapacitor aan boord krijgen waardoor corrupte data tot het verleden zou gaan behoren. Voor mijn werkpc maakt het me niet zoveel uit. 2x per jaar een corrupt bestandje overleef ik wel, maar voor een server is het wel belangrijk. Anyway, ik zit dus te wachten op de 3e generatie SSD's vanwege die supercapacitor. De extra snelheid (als die er is) is mooi meegnomen, maar zal je in de praktijk toch amper merken. Maar goed, het lijkt zo wel erg lang te gaan duren en dat is jammer.
OCZ Vertex 2 Pro
Geen idee waar iedereen vandaan haalt dat G3 synoniem is voor super capacitor, maar dat is dus NIET waar.
Het is een design keuze, dus G2 kan er een hebben maar even goed G3 zonder capacitor.
Hier kan je die super capacitor ook los bestellen, dan kijk je aan tegen 21 dollar voor 1, 12 dollar per stuk voor 100-1000 stuks en 1000+ stuks moet voor een offerte aanvragen. Maar je kan er wel vanuit gaan dat dit meer dan 5 euro kost voor iets wat je hopelijk nooit nodig zal hebben, vandaar dat het zeker niet standaard is op de consumenten markt.
Verwijderd
De 40 GB is ook een hele leuke ssd ,het wordt gezien als een halve 80GB ,maar het is meer als een halve .Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:20:
Ik heb maar een intel 80GB besteld, gisteren waren ze nog volop leverbaar, en vandaag waren de 2 goedkoopste shops out of stock en AZERTY (daarna de goedkoopste shop met voorraad) had er nog 1, dus daar maar besteld.
Nu maar afwachten
Grote verschil is het aantal kanalen wat bij de 80GB tien is en de 40GB vijf . Dat zie je vooral terug in de write speed ,die is echt de helft van wat een 80 kan .Maar de NCQ verwerking wat je ziet in CDM bij 4KQD32 read van de 40 , is maar iets minder als de 80 GB . Voor een bootdisk is die vrijwel even snel als de 80GB ,leuker is ze in raid0 te zetten
Bij mij zit die nu in een array met twee 80GB ,waarvan de twee van 80GB bijna net zo goed presteren als met de 40GB erbij. Wat die nu vooral doet is de write beperken tot125MB ,dat betekend dat alle ssd in de array max 45MB schrijven
Het zou me zeer tegenvallen als Postville G3 slechter blijkt te presteren dan G2. Ik zit al enkele maanden op de refresh te wachten terwijl ik ook nu een G2 had kunnen komen.Malantur schreef op maandag 07 februari 2011 @ 20:17:
Om eerlijk te zijn: ik voel een donderwolk hangen.
Niet alleen komen de G3 controllers uit, maar tezamen wordt de overstap gemaakt op 25nm.
Volgens de uitgelekte roadmap hadden de G3 schijven in Q4 '10 moeten uitkomen.
(nieuws: Roadmap van Intel met 25nm-ssd's duikt op)
Het uitstel werd verklaard door dat ze de beschikbaarheid wilden garanderen.
(nieuws: 'Intels 25nm-ssd's verschijnen pas in februari 2011')
Maar zelfs nu is het februari, en er is nog geen aankondiging gebeurd, evenals geen previews en de ES die gelekt zijn presteerden gelijk met G2...
Kortom: ik geloof dat de drives gewoon weg niet presteren zoals verwacht, en dus hebben ze al gigantisch veel vertraging opgelopen.
Wel is interessant is rond 25nm, is dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=wOLkEfGT7XM
De Micron-Intel 25nm chips zouden TLC geheugen zijn, wat net zoals SLC vs MLC tragere schrijfsnelheden en minder duurzaamheid met zich mee brachten (maar stukken goedkoper natuurlijk).
Samsung zou al eerder dan Intel-Micron aan de massaproductie van 25nm TLC chips begonnen zijn, dus waarschijnlijk zit dat in de nieuwe Vertex 2.
Bottom line van mijn verhaal, volledig kristallen bol (!!):
Intel schijven zijn vertraagt door tegenvallende prestaties
TLC -> goedkoper, maar oorzaak van verdere tegenvallende prestaties
Het duurt misschien nog enkele jaren voor de controllers weer aangepast zijn op het nieuwe TLC, dus persoonlijk denk ik dat die G2 met cashback een zeer aangenaam alternatief is (maar volledig speculaas).
Ben benieuwd hoe de balans eruit zal gaan zien tussen verbeterde betrouwbaarheid en mogelijk tegenvallende prestaties.
Verwijderd
Hij komt in een laptopVerwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:08:
[...]
De 40 GB is ook een hele leuke ssd ,het wordt gezien als een halve 80GB ,maar het is meer als een halve .
Grote verschil is het aantal kanalen wat bij de 80GB tien is en de 40GB vijf . Dat zie je vooral terug in de write speed ,die is echt de helft van wat een 80 kan .Maar de NCQ verwerking wat je ziet in CDM bij 4KQD32 read van de 40 , is maar iets minder als de 80 GB . Voor een bootdisk is die vrijwel even snel als de 80GB ,leuker is ze in raid0 te zetten![]()
Bij mij zit die nu in een array met twee 80GB ,waarvan de twee van 80GB bijna net zo goed presteren als met de 40GB erbij. Wat die nu vooral doet is de write beperken tot125MB ,dat betekend dat alle ssd in de array max 45MB schrijven
[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2011 19:58 ]
Waar is info over die cashback?
Die prijs van 124 wekt mijn interesse
En kan er niets over vinden
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Verwijderd
Ik dacht dat ik dat al had gedaan, niet dus.
prijs komt op 130 plus de prijs van een postzegel uit, ik heb hem besteld bij AZERTY bij gebrek aan andere winkels met actuele vooraad: ze hadden er nog 1. Als ik nu naar AZERTY ga zie ik inderdaad een levertijd van 2-3 dagen
Waarom de postvile? dat lijkt mij duidelijk, het alternatief is de pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB, daarmee zou ik 25 euro goedkoper uit zijn maar heb ik 14GB minder opslag, bovendien vind ik 64GB net te weinig. Bovendien heb ik het idee dat de C300 iets minder presteert dan de postvile met een SATA2 chipset.
OCZ doe ik niet aan na het nieuwsbericht van deze week

Overigens schandalig dat ze €1 vragen voor ideal, maar dat is een andere discussie.
Dit kwartaaal moet ik 3 VM's installeren voor school, die SSD komt daarmee wel van pas
pricewatch met potentiele SSD's voor mij
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 00:04 ]
I7 860
EVGA GTX460 EE FTW @850mhz
6GB DDR3 RAM
750WATT
2x schijven in totaal 1,5 TB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 home premium 64-bit
Ik gebruik mijn PC vooral om te gamen en soms films op te nemen.
Ik zou graag Windows 7 en wat games op een SSD willen draaien en 1 harde schijf gebruiken voor opslag van videos, muziek etc.
tussen de 80 en 180 euro. ik zat te denken aan een OCZ vertex 2 of toch maar wachten op vertex 3.
Ik ga er dus alleen maar 2 a 3 games op installeren en Winows 7 dus liefst 80 GB maar 60 GB mag natuurlijk ook.
Op dit moment kan ik alle games op Highsettings spelen zonder lag.
dus daar ben ik te vreden mee, maar nu wil ik mijn HDD vervangen voor SSD.
want bij sommige installaties is hij best wel traag en gebruikt die al snel 100% van me HDD speed.
[ Voor 6% gewijzigd door Pykow op 10-02-2011 09:59 ]
Angelo NL / Global Cargo VTC
[ Voor 98% gewijzigd door PTH1 op 10-02-2011 18:27 ]
Verwijderd
nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'
Ik raad hetzelfde aan als ik net heb besteld: een intel postvile, de crucial c300 60GB is ook een optie.
Die G3 (Postville Refresh) is weldegelijk 25nm.Verwijderd schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:52:
De G3 gaat bevat nog steeds 34nm geheugen.
De 510-serie (Emcrest) die ook binnenkort komt, is wel 34nm.
De schaarste aan Postville's en de cashbackactie doet mij eigenlijk vermoeden dat het niet meer heel lang gaat duren voordat we de G3's te zien krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door P.K. op 10-02-2011 12:10 ]
Verwijderd
Verwacht er wel een hoop van , zeker als je bedenkt dat die sata 3 is ,en de generatie 2 de sata 2 bus al volgooid .Denk dat de performance wel in de richting van twee 80GB g2 in R0 gaat.Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:59:
Idem, maar ik verwacht niet dat de G3 veel beter word.
Zijn speculaties
Verwijderd
Om een bestand van 5GB snel te verplaatsen koop ik geen SSD.
Verwijderd
Samsung NC10, 1.6 GHz Intel Atom N270
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 32-bit
Chrome, Office, Norton Internet Security. De meeste bestanden heb ik op een externe harde schijf staan.
Zo goedkoop mogelijk.
Lees heel veel goede dingen over SSD, maar kan iemand mij vertellen of het echt waard om over te stappen naar SSD?
Bij voorbaat dank
Idle energieverbruik is bijna niets, gewicht is minder en niks trillingen (dus enkel nog geluid van een kleine ventilator). Best wel handig in je laptop dus.
En dan heb je uiteraard ook nog de snelle boot tijden en snelle reactie van programma's.
Als je met 40GB toe komt dan raad ik je aan om een Intel X-25V te kopen, daar loopt normaal gezien nu ook een 20 euro cash-back actie voor bij Intel.
Ok, ff gegoogled, maar kon alleen een cashback vinden voor de 80 gb variant. Kan dat kloppen of ben ik nou scheel?Malantur schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:17:
Ik heb zelf een SSD in mijn laptop gestoken, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Idle energieverbruik is bijna niets, gewicht is minder en niks trillingen (dus enkel nog geluid van een kleine ventilator). Best wel handig in je laptop dus.
En dan heb je uiteraard ook nog de snelle boot tijden en snelle reactie van programma's.
Als je met 40GB toe komt dan raad ik je aan om een Intel X-25V te kopen, daar loopt normaal gezien nu ook een 20 euro cash-back actie voor bij Intel.
Keuze is dan 76 euro voor de 40GB versie of 118 euro (138 - 20 euro) voor de 80GB versie.
Daar moet je dan zelf maar even tussen kiezen.
@ Darkstone: Jah ik vond de link daarnet niet meer
Stond die gewoon bovenaan de pagina

[ Voor 15% gewijzigd door Malantur op 10-02-2011 18:47 ]
De G3 heeft naar het schijnt gewoon nog een sata 2 aansluiting. Ik gok dat die G3 er vooral op gericht is een zo goedkoop mogelijke SSD op te markt te zetten. Niet zozeer dat dat de G2 killer moet worden.Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:29:
[...]
Verwacht er wel een hoop van , zeker als je bedenkt dat die sata 3 is ,en de generatie 2 de sata 2 bus al volgooid .Denk dat de performance wel in de richting van twee 80GB g2 in R0 gaat.
Zijn speculaties
Misschien heeft het wel met de problemen van het 25nm geheugen te maken heeft dat Intel komt met die snellere 34nm variant.
Verwijderd
SLC, 34mn, 25nm
prijs van hoog naar laag.
Maargoed, dat is afwachten.
Zat ff rond te kijken en kwam de Ocz onyx 32gb tegen. Is dat ook een goede ssd? Gebruik nu 25gb van m'n hdd, waarbij ik hibernate kan verwijderen en pagefile kan verminderen.Malantur schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:46:
Ah ja idd gaat inderdaad enkel over de 80GB versie. Ik was daar niet zeker van maar de link bovenaan de pagina bevestigd het.
Keuze is dan 76 euro voor de 40GB versie of 118 euro (138 - 20 euro) voor de 80GB versie.
Daar moet je dan zelf maar even tussen kiezen.
@ Darkstone: Jah ik vond de link daarnet niet meer
Stond die gewoon bovenaan de pagina
De Corsair V32 32GB met een Indilinx Brefoot is nog wel net iets beter voor hetzelfde budget.
Maar als het kan zou ik die 2 tientjes opleggen voor een grotere en betere schijf (Intel X25-V 40GB).
Jullie hebben mij overtuigd, en heb zojuist de Intel X25-V 40GB gekocht. Thanks voor de uitleg.Malantur schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:05:
De Onyx is de budget serie van OCZ. Ook is hij gebaseerd op de Indilinx Amigos controller, in ieder geval minder goed dan een Intel, Sandforce of Marvell controller.
De Corsair V32 32GB met een Indilinx Brefoot is nog wel net iets beter voor hetzelfde budget.
Maar als het kan zou ik die 2 tientjes opleggen voor een grotere en betere schijf (Intel X25-V 40GB).
Verwijderd
ik ben van plan XP er op te gaan zetten. nu heb ik dat partitie alignen wel door, maar ik maak me nog een beetje zorgen over TRIM/Garbage Collection.
heeft de X25 inmiddels TRIM support, en zo ja, werkt dat dan automagisch in XP?
Windows XP TRIM geeft zelfs 5,3 miljoen hits, en de eerst hit heeft als titel: 'Does windows xp support ssd trim command?'
Maar nee, TRIM werkt niet automagisch onder XP, enkel onder Windows 7. Garbage collection werkt overal, maar dat wordt dan weer niet ondersteund door de X25-M serie.. Wat je wel kan doen is dit.
Ik verwacht geen gigantisch betere doorvoersnelheid en zoals je daarna terecht zegt is dat ook helemaal niet boeiend, maar ik hoop wel dat de G3 een veel hogere iops heeft. Dat zou wel een flinke winst zijn tov G2.Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:59:
Idem, maar ik verwacht niet dat de G3 veel beter word.
Verwijderd
http://www.anandtech.com/...n-x25m-ssd-specs-revealed
Meest spannend vind ik nog de supercapacitors; alle 3e generatie SSDs zijn nu beveiligd met supercap dus consumenten hoeven het niet langer te doen met corrumperende SSDs.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 22:27 ]
Verwijderd
Verwijderd
Misschien dat OCZ goedkoop 25nm geheugen gebruikt wat nog allerlei productieproblemen heeft wat uiteindelijk werkend NAND oplevert met veel lagere performance. Het is maar een gok. Als dat waar zou zijn kan het prima zijn dat zodra Intel de 25nm problemen op orde heeft de beloofde snelheden ook waar kan maken.
Aan de andere kant heeft Intel al een aantal wijzigingen doorgevoerd, zo komen er eerst nieuwe SATA 6Gbps "Emcrest" 34nm SSDs van de 2e generatie. Beetje vreemd, aangezien de G3 nog over 3Gbps SATA zou beschikken. Alhoewel ik al eerder vermoedde dat dat de hardware wel degelijk 6Gbps is en Intel met nieuwe firmware dit kan unlocken ofzo. Intel doet datsoort 'trucjes' vaker. Ander voorbeeld is dat de write-snelheden kunstmatig beperkt worden om verschillen in NAND kwaliteit niet direct zichtbaar te maken. Een logische redenering, maar ik kan het zelf niet controleren.
Volgens Malantur is dat dus niet zo. Zie post ergens hierboven. Wie heeft nu gelijk?Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 22:25:
Meest spannend vind ik nog de supercapacitors; alle 3e generatie SSDs zijn nu beveiligd met supercap dus consumenten hoeven het niet langer te doen met corrumperende SSDs.
Verwijderd
De Vertex 2 Pro, EX en Deneva hebben er in ieder geval nu ook al een, dus de personen die G3 gelijk stellen aan 'nieuwe technologie' de supercapacitors geef ik ongelijk.-Moondust- schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 00:54:
[...]
Volgens Malantur is dat dus niet zo. Zie post ergens hierboven. Wie heeft nu gelijk?
Volgens de geruchten zouden de Intel G3 wel uitgerust worden met een supercapacitor, maar zoals Darkstone zegt is het in een laptop niet nodig, en in de budget series kan ik me ook voorstellen dat ze het weg laten ten voordele van 5 euro prijsverlaging.
Uit een pdf met het reference design van de volgende generatie Sandforce controllers:
Hieruit blijkt dus dat de supercapacitors standaard zijn voor de zakelijke markt, over de consumenten markt wordt gezwegen.Support for enterprise-class electrical and functional requirements with super-capacitor for catastrophic power-fail data protection in enterprise reference designs
Natuurlijk kan het nog altijd toegevoegd worden in consumenten ssd's als design keuze, maar ik zie het momenteel nog niet gebeuren dat elke ssd standaard een supercapacitor aan boord zal hebben (net vanwege die 5 euro kosten).
Verwijderd
Juist groter dan een desktop, omdat een laptop meer power cycles doet. En we hebben het over één euro extra. Als je dat niet over hebt om het corruptieprobleem van SSDs aan te pakken, dan blijft je toch lekker bij een oudere generatie SSD?Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 01:03:
Bij een laptop is de kans op een corrupte SSD sowieso nihil, elke SSD uitrusten met een supercap lijkt me nogal geldverspilling.
We mogen juist in de lucht springen dat nu eindelijk consumenten niet meer met corrupte SSDs hoeft te werken, omdat vaak gedacht wordt dat dataintegriteit niet uitmaakt voor consumenten die niks nuttigs doen op hun pc. Dat is dus onzin; ook consumenten willen een probleemvrije en stabiele computer waarop ze kunnen vertrouwen.
Dat is precies het punt: nu hebben alleen een paar obscure en dure SSDs een supercap; straks hebben (bijna) alle SSDs ze!Malantur schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:51:
[...]
De Vertex 2 Pro, EX en Deneva hebben er in ieder geval nu ook al een, dus de personen die G3 gelijk stellen aan 'nieuwe technologie' de supercapacitors geef ik ongelijk.
Denk ook aan Serial ATA 1.0 en 2.0, 1.0 had ook optioneel NCQ maar juist omdat het optioneel was had bijna geen enkele fabrikant dit geïmplementeerd. Bij SATA 2.0 werd de NCQ support verplicht gesteld, en had iedereen het en werd het ook daadwerkelijk bruikbaar.
Omdat SSDs corrumperen is het ongeschikt voor bedrijfskritisch gebruik zonder bescherming. Dus er bestaat nu al behoefte aan supercap-beveiligde SSDs.
En als je het over SSD generaties hebt, dan heb je het niet over gestandaardiseerde generaties, maar meer een logische redenering en scheiding van producten op basis van hun features:
1e generatie SSDs konden geen LBA remappen, dus een sector overschreven blijft traag. Deze SSDs kennen 0,0% degradatie; dat is simpelweg niet mogelijk; de SSDs zijn altijd traag wanneer het een page moet overschrijven; dan volgt een block erase. Mtron en SuperTalent zijn voorbeelden.
2e generatie SSDs is dat probleem opgelost met remapping, hieronder vallen de Intel G1 en G2. Dit verbetert de levensduur en zorgt dat SSDs niet meer zo traag zijn voor veelvoorkomende I/O. Gevolg is wel dat dit type SSDs vatbaar is voor performance-degradatie; de performance is vrijwel nooit constant.
3e generatie SSDs kun je onder verstaan het feit dat alle SSDs van deze generatie bescherming tegen corruptie hebben, het laatste echt kritieke punt voordat SSDs betrouwbaar worden; nu zijn ze nog onbetrouwbaar bij power cycles. SSDs kunnen zomaar in een baksteen veranderen; de voltagefluctuaties kunnen gemakkelijk de NAND zelf bereiken. Om dat probleem dus te verhelpen een supercapacitor, zodat een SSD nooit een unclean shutdown hoeft te doen en dus niet meer corrumperen.
Verder kun je zeggen: een 3e generatie SSD is een combinatie van 25nm NAND, een controller met supercap en ondersteuning voor SATA 6Gbps.
Deze lijst met 'generaties' is niet een gestandaardiseerd iets en dus volledig een eigen inzicht van de eigenschappen van SSDs, zelfde kun je doen met CPUs bijvoorbeeld.
Er zal vast wel rommel achterblijven wat hoopt dat de consument niet weet wat een supercap is, en dat corruptie voor dat type consumenten acceptabel is.Natuurlijk kan het nog altijd toegevoegd worden in consumenten ssd's als design keuze, maar ik zie het momenteel nog niet gebeuren dat elke ssd standaard een supercapacitor aan boord zal hebben (net vanwege die 5 euro kosten).
Ik ben erg blij dat alle nieuwe SSDs supercaps integreren en SSDs nu dus ophouden met corruptie te vertonen en een betrouwbaar storage medium worden. De nieuwe 3e generatie SSDs zouden controllerchips krijgen met Marvell C400, Sandforce SF2000-familie en Intel G3. Van alle drie is bekend dat ze supercaps krijgen, maar bij Sandforce kan het inderdaad zo zijn dat er een paar goedkope versies komen zonder supercap. Het zou hooguit een dollar schelen, dus je bent echt gek als je dat er niet voor over hebt.
hij moet minsten 80GB zijn, budget ligt zo ongeveer rond de €150.
dit is mijn systeem: gallery: pimjai
alvast bedankt voor het advies.
[ Voor 4% gewijzigd door pimjai op 13-02-2011 20:32 ]
Minstens 80GB, tot 150 Euro en met jouw systeem zou ik zelf voor de Intel Postville gaan. Start het snelst OS/programma's op en is iets langzamer (met nadruk op iets, scheelt niet veel) met gamen, maar aangezien je je spellen toch op je HD gaat zetten maakt het niet uit.pimjai schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:31:
ik wil binnenkort een SSD aan gaan schaffen, hij gaat gebruikt worden om het OS en wat andere meuk op te installeren, downloads en games gaan naar een andere schijf.
hij moet minsten 80GB zijn, budget ligt zo ongeveer rond de €150.
dit is mijn systeem: gallery: pimjai
alvast bedankt voor het advies.
Wel zou ik je persoonlijk aan raden je favoriete spellen op de SSD te gaan installeren, dit scheelt zo ontzettend veel in laden, zowel het opstarten als ingame laden. Zeker als het een MMO betreft.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
verder denk ik dat die SSD goed, vraag me alleen af: hij is 2.5", en daar heb ik geen plek voor in mijn behuizing, heb je daar nog brackets voor dat je zo een 2.5" in een 3.5" bay kan zetten, of moet je daar gewoon een beetje mee knutselen?
[ Voor 16% gewijzigd door pimjai op 13-02-2011 21:59 ]
Verwijderd
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB
lees je ook even in over de cashback: http://deskservices.net/intel/
Desktop: P67 chipset (met sata 600), Core i5-2500, 8GB RAM, Postville 80GB, 2x Samsung F4 2TB in raid-0
Laptop: Dell E6410, QM57 chipset (sata 300), Core i5 580M, 4GB RAM, 160GB 5400rpm hdd (Traag!

• Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64, AHCI mode, Intel drivers.
Internet/Office, Downloaden (torrent/usenet), HD video afspelen, virtuele machines draaien.
liefst tot zo'n 200 euro, maar als het echt veel meerwaarde biedt tot max. 300-400 euro.
Ik zat eerst te denken aan een OCZ, maar met het recente nieuws rond de 25nm perikelen met de Vertex2 is dat denk ik een mindere keuze geworden.
Als alternatief zou ik de Corsair Force F120 120GB of de Crucial RealSSD C300 128 GB kunnen kiezen. Beide rond de 190 euro. Als goedkopere optie eventueel gewoon een Intel Postville 80GB kopen (c.a. 120 eur) voor in de laptop, en wachten op de volgende generatie SSD's voor in de desktop.
De Corsair is denk ik vergelijkbaar met de Vertex2 34nm, met de Crucial kan ik gebruik maken van de sata600 functionaliteit, maar deze heeft een Marvell controller terwijl ik overal lees dat Intel of Sandforce de beste keuzes zijn.
Suggesties?
Verwijderd
je hebt gelijk, maar ik raakte door alle verschillende termen de draad een beetje kwijt. maar thanks voor de informatieve postMalantur schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:02:
X25-M TRIM geeft 233000 hits op google, je mag er van uitgaan dat jou vraag al wel een paar keer gesteld en beantwoord is
Windows XP TRIM geeft zelfs 5,3 miljoen hits, en de eerst hit heeft als titel: 'Does windows xp support ssd trim command?'
Maar nee, TRIM werkt niet automagisch onder XP, enkel onder Windows 7. Garbage collection werkt overal, maar dat wordt dan weer niet ondersteund door de X25-M serie.. Wat je wel kan doen is dit.
Hetgeen ik van plan ben om te gaan vernieuwen zijn m'n mobo/proc/ddr/graka. Alles hieronder is dus met de upgrade:
- Intel i5 2500
- MSI P67A-GD55
- OCZ Gold PC3-10666 8gb
- MSI R6870 Twin Frozr II
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
Vooral gamen
max tussen de 100-150 euro
Het liefst heb ik een 100gb+ SSD, zodat ik beide m'n windows en enkele games erop kan draaien. Maar met 60gb voor enkel windows is ook goed als dit qua prijs/presatie beter is.
zat zelf naar een OCZ vertex 2 te kijken, maar hoorde dat daar een batch door verzonden was die niet boven de 150mbps kwam? Weet iemand hier iets meer van?
[ Voor 10% gewijzigd door Renquin op 15-02-2011 13:38 ]
Want a cookie?!
Ik wil er eentje in prikken van meer dan 80G (dat vind ik net te krap voor het mooie). Mijn oog viel op een OCZ vertex 2 maar na recente berichten dat de nieuwe niet zo tof zijn toch maar voor iets anders kiezen.
Gaarne even melden welke je hebt...
[ Voor 4% gewijzigd door shades op 15-02-2011 14:35 ]
80gb te kopen.
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MJ080G201 80GB
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB
Is het enige verschil tussen deze twee ssd's het kleurtje?
[ Voor 193% gewijzigd door -Mike- op 16-02-2011 17:43 ]
Zelfs dat niet (het zwarte plaatje is de G1 versie en is geen correcte afbeelding). Ze zijn beide precies hetzelfde, alleen een andere distributie. Je wil denk ik de K5 hebben (daar zit een bracket en sata kabel bij zover ik weet).-Mike- schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:42:
Is het enige verschil tussen deze twee ssd's het kleurtje?
[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 16-02-2011 19:11 ]
Verwijderd
- Intel i7 920
- Gigabye X58 UD5
- OCZ 3x1 gb cl7 1800 mhz
- AMD 6850
- 2x 320 seagate raid 0
- 1x F1 samsung 1TB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64 bit
Vooral gamen, rippen films (blu ray), opslaan van flink wat muziek/films etc.
Totaal 350.
Ik zit nu te twijfelen over het volgende: Mijn c: is momenteel 175 gb in gebruik (games installed)
(2x hdd's raid 0)
Bij een nieuwe installatie van windows 7 64-bit kan ik de game installs gewoon op mijn HDD raid 0 omgeving zetten. Ik denk dat 100gb dan voldoende moet kunnen zijn voor mijn gebruik (bij voorkeur 120)
Ik zit te vergelijken op diverse sites, maar kan nu niet kiezen uit het volgende:
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 180GB á 236,87 euro
OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 120GB á 250,35 euro
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB á 171,59
of 2x vertex 2 SATA II 2.5"SSD 120 GB á 344 euro in raid 0
of toch maar 4x 500 gb snelle hdd's in raid 0.
Wat is het snelste? (met voorkeur zoveel mogelijk storage te behouden)
Ik lees net dat de ICH10R controller wel trim ondersteund bij raid 0. Dus ik vraag me af hoe de vertex 2 120gb in raid 0 zich verhoudt tot de Revodrive.
Of kan ik gewoon beter voor 1x SSD gaan en dan meteen 180 gb = probleem opgelost qua ruimte en voldoende snelheid.... En gewoon nog 1x 1TB F1 + een 2 Tb schijfje voor storage erbij plaatsen..
[ Voor 4% gewijzigd door Tharobboos op 16-02-2011 23:18 ]
Verwijderd
Blijf je vast ver weg van OCZ...
Aha, die zocht ik, Thanks!Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 23:18:
Als je nu eerst, zoals ik al zei, dit even doorleest: nieuws: 'OCZ's Vertex 2-ssd's met 25nm-geheugen presteren slechter'
Blijf je vast ver weg van OCZ...
Meh, dan wordt het toch maar een Intel Postville.
Want a cookie?!
Van Corsair is bekend dat ze voorlopig nog geen 25nm-geheugen gebruiken, oftewel deze leveren nog steeds de "oude vertex 2 performance"
De pricewatch: Corsair F60 60GB en pricewatch: Corsair Force F90 90GB passen beide in je budget, naar deze 2 zou ik ook eens kijken.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
MB Model : X58 Extreme
RAM : 6144 MB DDR3 Triple Channel
Software Die ik gebruik: Solidworks,Video Editing, Office 2010, Multitasking. Gaming
Kosten Van SSD Minimaal 100 euro Maximaal 130 euro
Gewenste SSD Grote 60/64gb
Kingston SSDNow V Series SATA2 2.5" Drive 64GB
OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB 60GB
OCZ Agility 2 - 60GB - 2.5inch
Corsair Force F60 SSD 60GB, SATAII
En dan nog een klein vraagje als ik windows 7 op de nieuwe ssd heb geïnstalleerd Behoud ik dan me oude Windows 7 account en intellingen ? van mee oude HDD
Verwijderd
Ik ga hem a.s. week bouwen. heb als moederbord de : MSI P67A-GD65 besteld. en processor de i7 2600k.
• Welk OS gebruik je?
Ik ga windows xp gebruiken, omdat ik veel usb apparaten gebruik voor mijn werk, deze apparaten functioneren niet perfect onder windows 7 helaas.
Ik heb een eigen telefoonzaak, en ik heb een krachtige pc nodig, soms zitten er wel 20 telefoons op aangesloten via usb.
tussen de 100-200 euro.
ik ben echt een noob op het gebied van computerhardware.
Ik zou jullie tips op prijs stellen.
Bij voorbaat dank.
Als je XP gaat gebruiken heeft je systeem geen TRIM en ben je afhankelijk van Garbage Collection. Dan is een SandForce gebaseerde SSD de beste keuze. Bekijk de Corsair F serie of misschien alweer de vertex 2 (waren problemen, maar OCZ heeft dit nu opgelost, wel raad ik je aan na te vragen of je inderdaad de goede versie krijgt als je er één koopt). Anderen zullen naar verloop van tijd trager worden met schrijven.Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 11:51:
Wat voor systeem heb je nu?
Ik ga hem a.s. week bouwen. heb als moederbord de : MSI P67A-GD65 besteld. en processor de i7 2600k.
• Welk OS gebruik je?
Ik ga windows xp gebruiken, omdat ik veel usb apparaten gebruik voor mijn werk, deze apparaten functioneren niet perfect onder windows 7 helaas.
Ik heb een eigen telefoonzaak, en ik heb een krachtige pc nodig, soms zitten er wel 20 telefoons op aangesloten via usb.
tussen de 100-200 euro.
ik ben echt een noob op het gebied van computerhardware.
Ik zou jullie tips op prijs stellen.
Bij voorbaat dank.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Verwijderd
Nee hoor... Je kan nu tegen bijbetaling upgraden naar de 34nm versie die je eigenlijk had moeten krijgen. Tevens zit er nu onderscheid in de naam.theforce81 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:00:
of misschien alweer de vertex 2 (waren problemen, maar OCZ heeft dit nu opgelost
Je krijgt er geen 34nm voor, je krijgt er een met alle kanalen (meer chips) voor terug, 34nm is over bij OCZ. http://www.storagereview....ers_free_ssd_replacementsVerwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:15:
[...]
Nee hoor... Je kan nu tegen bijbetaling upgraden naar de 34nm versie die je eigenlijk had moeten krijgen. Tevens zit er nu onderscheid in de naam.
Verwijderd
Verwijderd
Ik had zelf een intel ssd op het oog, maar ik kan dus beter kiezen naar ocz of corsair?theforce81 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:00:
[...]
Als je XP gaat gebruiken heeft je systeem geen TRIM en ben je afhankelijk van Garbage Collection. Dan is een SandForce gebaseerde SSD de beste keuze. Bekijk de Corsair F serie of misschien alweer de vertex 2 (waren problemen, maar OCZ heeft dit nu opgelost, wel raad ik je aan na te vragen of je inderdaad de goede versie krijgt als je er één koopt). Anderen zullen naar verloop van tijd trager worden met schrijven.
ik ben echt een noob op het gebied van computerhardware, en zou het zeer op prijs stellen als iemand met een aanrader zou komen. (ik ga windows xp gebruiken)
bij voorbaat dank
Ik had gelezen (helaas kan ik het artikel niet meer terugvinden, was op Anandtech geloof ik) dat vooral de SandForce goed is in GC (TRIM achtig maar dan onder OSen anders dan W7) en dat daar toch echt de beste keuze in is. Als je W7 zou gebruiken wordt het een heel ander verhaal, maar dat doe je nietVerwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 12:41:
[...]
Ik had zelf een intel ssd op het oog, maar ik kan dus beter kiezen naar ocz of corsair?
ik ben echt een noob op het gebied van computerhardware, en zou het zeer op prijs stellen als iemand met een aanrader zou komen. (ik ga windows xp gebruiken)
bij voorbaat dank
[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 20-02-2011 13:09 ]
Verwijderd
Dus gebruik een Windows 7 setup DVD om de partities aan te maken of iets als MagicParted, en daarna XP op installeren als je persé XP wilt.
Als je dit niet doet zal je SSD enorm in prestaties afnemen. XP geeft je standaard namelijk een misaligned partitie. Sandforce en andere controllers zijn hier zeer gevoelig voor, eveneens nieuwere (4K) hardeschijven. Als je geen aligned partitie wilt of kunt maken, zijn Intel SSD de beste keus. Deze corrigeren LBA met een verkeerde alignment, zodat gebruik onder XP niet enorm prestatieverlagend werkt op de SSD.
Eventjes mijn systeem, een HP elitebook 8530W . De huidige 250 gb 7200 toeren hardeschijf komt in de dvddrive bay te hangen met een adapter , en de ssd moet zijn plaats in nemen.
1* De elitebook heeft een sata 300 aansluiting en voor zover ik het dus goed begrijp heeft het geen zin om op de nieuwe generatie ssd's te wachten, aangezien deze met sata 600 werken?
2* Mijn laptop beschikt over 3d guard wat inhoud dat de hardschijf word uitgeschakeld bij te hoge g versnellingen. Doet de hardeschijf dit nog steeds als hij in de dvd bay hangt?
3* het belangrijkste voor mij is het snel opstarten van windows en internet ed. terwijl ik op de andere schijf mijn spellen installeer ( misschien mn fav's op de ssd installeren maar dat is geen must)
Wat kan ik in dit geval het beste kopen? Mijn budget is rond de 100-120 euro ( zoals de intel postville)
grootte is niet echt belangrijk, heb liever dat windows lekker snappy is. ( mijn huidige schijf haalt 49mb/sec seq. in crystaldisk)
Mvg
Harm Jansen
Verwijderd
Als je in CrystalDiskMark snelheden wilt vergelijken, kijk dan naar 4K read en 4K write. Sequential heb je op je systeemschijf niet zoveel aan, zeker niet sequential write. Op je systeemschijf doe je vooral kleine reads en daarnaast soms een verzameling writes (tegelijkertijd). Sequential performance is van belang voor je HDDs die gigabyte-grote bestanden opslaan.
Dus je hebt een:
- systeemschijf (windows, booten, applicaties, games, actieve content die vaak wijzigt) = SSD = 4K read + write performance
- data schijf (grote bestanden zoals video, muziek, foto of andere data) = HDD = sequential read+write
Als je je games installeert op een aparte HDD zal dat ook goed zijn. Als je de game laadt zal de hardeschijf zich helemaal op de game kunnen richten en geen I/O van je besturingssysteem daarnaast hoeven doen, wat bij HDDs betekent dat de snelheid behoorlijk kan inzakken. Dus SSD + HDD is een ideale combinatie mits juist gebruikt.
Als je XP of andere oude OS gebruikt, is een Intel SSD beter dan elke andere SSD omdat Intel als enige SSD controller misaligned writes corrigeert. Beste is gewoon Windows 7 gebruiken.
Als je kan wachten met een SSD, zal ik trouwens wachten op een Marvell C400 of Intel G3 met supercapacitor; stukken beter en veiliger, over een paar maanden te koop.
Ik gebruik btw windows 7 64 bit professional.
Ik denk dat ik dan maar even wacht op de g3 van intel, iemand al enig idee wat deze zullen gaan kosten verder? Want als deze ver boven de 150 euro gaan komen koop ik liever nu de g2 denk ik....
En verder de nieuwe intel zal waarschijnlijk met Sata III (600) gaan werken? Mijn laptop ondersteund dat zowiezo niet, en aangezien ik een accu heb zal die supercondensator ook niet heel veel nut hebben neem ik aan?
Mvg
Harm Jansen
Verwijderd
Accu in je laptop is natuurlijk prima, maar stel Windows schakelt bij het afsluiten de stroom uit voordat de SSD een flush commando krijgt. Ik kan me nog herinneren dat dergelijke problemen zich voordeden in het verleden. Een supercapacitor in je SSD zou er voor moeten zorgen dat je hier geen gezeik mee krijgt, zie het als een leuke extra maar voor een laptop niet gelijk een killer feature.
Heb je het Vertex 3 Pro artikel gelezen van anadtech?Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:52:
Als je kan wachten met een SSD, zal ik trouwens wachten op een Marvell C400 of Intel G3 met supercapacitor; stukken beter en veiliger, over een paar maanden te koop.
Quote van pagina 3:
En als je het hele artikel leest krijg ik wel het gevoel dat hij weet waarover hij spreekt..The 0.09F supercap, a feature of the enterprise level SF-2500 controller. This won't be present on the client Vertex 3.
@ Wartexx:
Het volledige potentieel is inderdaad pas haalbaar op Sata600, maar ook op 4K IOPS en prijs per GB zal je erop vooruit gaan. Maar aangezien het voor een laptop is, zou ik gewoon voor een G2 gaan: energieverbruik (en dus warmte en batterijduur) gaat riching ruwweg 2W in plaats van 1W. Mijn macbook doet ongeveer 8u aan 9 watt dus die ene watt scheelt em wel een klein uur. De G2 is een goede keus als je kijkt naar prestaties per watt.
Prijs van de G3 is koffiedik kijken. Na verloop van tijd moeten ze zakken naar ongeveer dubbel zo veel capaciteit voor hetzelfde geld. Maar introductieprijzen zijn waarschijnlijk nog wel een stuk hoger.
In de review die ik hierboven linkte wordt vermoed dat ze duurder zijn, maar nog 'within range' van de Vertex 2.
Verwijderd
Zoals ik zei, moet ik wachten met het kopen van een SSD of moet ik er nu één kopen omdat de prijzen toch niet gaan vallen of er voor mij toch geen betere SSD's uitkomen?
Voor de 'kopen' optie heb ik deze SSD in het vizier staan: pricewatch: Corsair Force F120 120GB Hij lijkt nette prestatie voor een nette prijs te leveren, hij is echter wel MLC. Voor deze geldt hetzelfde: pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
Zou iemand advies kunnen geven?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 35,- | € 35,- |
1 | Thermaltake V3 Black Edition | € 35,85 | € 35,85 |
1 | Sharkoon FireGlider | € 20,- | € 20,- |
1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 176,41 | € 176,41 |
1 | OCZ ModXStream Pro 500W | € 52,50 | € 52,50 |
1 | GeIL Value PLUS GVP34GB1600C9DC | € 41,21 | € 41,21 |
1 | Asus EAH5770 CUcore/G/2DI/1GD5 | € 90,25 | € 90,25 |
1 | Asrock P67 Extreme4 | € 126,84 | € 126,84 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 578,06 |
1 | Asus P8H67-M Pro | € 85,86 | € 85,86 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 501,23 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 100,- | € 100,- |
1 | Asus P8H67-M Pro | € 85,86 | € 85,86 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 601,23 |
Welke biedt volgens u:
A. het meeste prestaties voor zijn geld
B. De beste performance
offtopic: Kan ik dit ook af met een 380w voeding? Ik heb echt geen idee en ik weet ook dat dit niet het juiste topic is, maar ik heb nog een hele mooie 380w liggen...
Systeem 3 natuurlijk... SSD zorgt voor snellere response en supersnelle laad tijden voor games. Mits je de games ook op de SSD installeert.Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 22:54:
Ik vroeg me af of ik voor mijn nieuwe compy voor een SSD wil kiezen. Ik wil er vooral op gamen, en het is ook wel wenselijk als hij een beetje snel opstart. Ik zit nou te twijfelen tussen 3 mogelijke setups namelijk:
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 35,- € 35,- 1 Thermaltake V3 Black Edition € 35,85 € 35,85 1 Sharkoon FireGlider € 20,- € 20,- 1 Intel Core i5 2500 Boxed € 176,41 € 176,41 1 OCZ ModXStream Pro 500W € 52,50 € 52,50 1 GeIL Value PLUS GVP34GB1600C9DC € 41,21 € 41,21 1 Asus EAH5770 CUcore/G/2DI/1GD5 € 90,25 € 90,25 1 Asrock P67 Extreme4 € 126,84 € 126,84 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 578,06
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 35,- € 35,- 1 Sharkoon FireGlider € 20,- € 20,- 1 Intel Core i5 2500 Boxed € 176,41 € 176,41 1 OCZ ModXStream Pro 500W € 52,50 € 52,50 1 GeIL Value PLUS GVP34GB1600C9DC € 41,21 € 41,21 1 Asus EAH5770 CUcore/G/2DI/1GD5 € 90,25 € 90,25 1 Asus P8H67-M Pro € 85,86 € 85,86 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 501,23
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 35,- € 35,- 1 Sharkoon FireGlider € 20,- € 20,- 1 Intel Core i5 2500 Boxed € 176,41 € 176,41 1 OCZ ModXStream Pro 500W € 52,50 € 52,50 1 OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB € 100,- € 100,- 1 GeIL Value PLUS GVP34GB1600C9DC € 41,21 € 41,21 1 Asus EAH5770 CUcore/G/2DI/1GD5 € 90,25 € 90,25 1 Asus P8H67-M Pro € 85,86 € 85,86 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 601,23
Welke biedt volgens u:
A. het meeste prestaties voor zijn geld
B. De beste performance
offtopic: Kan ik dit ook af met een 380w voeding? Ik heb echt geen idee en ik weet ook dat dit niet het juiste topic is, maar ik heb nog een hele mooie 380w liggen...
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Verwijderd
Dat is maar de grote vraag, zoals je kan zien heb ik onlangs een G2 aangeschaft, en wel om de volgende reden:Sebazzz schreef op zondag 20 februari 2011 @ 22:45:
Ik zit met een dilemma, wachten of nu kopen. Ik heb een XXODD 860tnu laptop bestaande uit een Intel Core 2 Quad, een 500GB harddisk, en een NVIDIA GTX260 videokaart. Ik heb de ruimte, door middel van een caddy, om een SSD erbij te proppen. Ik zit met een SATA 3 Gb aansluiting. Ik zoek een SSD van minstens 100GB en voor maximaal 400 euro. Ik heb een SSD nodig die minstens twee jaar nog meegaat, hij zal naast mijn 500GB harddisk draaien als OS schijf.
Zoals ik zei, moet ik wachten met het kopen van een SSD of moet ik er nu één kopen omdat de prijzen toch niet gaan vallen of er voor mij toch geen betere SSD's uitkomen?
vanwege de blunder van OCZ zag ik 25nm niet zitten op dat moment.
De G2 die ik wou aanschaffen was al een jaar op de markt, als ik hem nu meten had gekocht voor een marginaal hogere prijs...
Ik heb geen SATA3 poort en vind het niet erg om 2 minuten te wachten op een write van 10 GB, dat doe ik toch nooit. Daarnaast acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat de random reads echt significant vooruit gaan. Niet dat je dat verschil merkt..
Los daarvan was ik al in december van plan om een nieuwe SSD te kopen, maar anno februari was er nog steeds geen nieuws.
Eerlijk gezegd, ik zou voor de Force gaan. Mede omdat ik OCZ echt een rukbedrijf vind op het moment. De intel 120GB en C300 zijn ook nog te overwegen.Voor de 'kopen' optie heb ik deze SSD in het vizier staan: pricewatch: Corsair Force F120 120GB Hij lijkt nette prestatie voor een nette prijs te leveren, hij is echter wel MLC. Voor deze geldt hetzelfde: pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB
Zou iemand advies kunnen geven?
- Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
- AMD Phenom II X4 955 Processor @ 3,7ghz
- 2x Kingston HyperX pc2-8500
- 6950 @ 880/1375
- Cooler Master Silent Pro 500W
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
- Samsung Syncmaster 2443BZ
• Welk OS gebruik je?
- Windows 7 Ultimate
Ik game voornamelijk op dit systeem. Daarnaast gebruik ik hem als media pc en doe ik wat administratie en dergelijke.
100-120 euro
Ik zat te denken aan de Crucial 64gb die voor 99 excl. al te krijgen is. Daar zal dan alleen de OS en de rest van de program files op komen te staan. Liever zou ik een SSD van ongeveer 250gb kopen zodat alle games er ook op passen, maar om nou 400-450 euro in dit systeem te stoppen lijkt me wat overdreven. Ik ben van plan om over ongeveer 1,5 jaar en nieuw systeem aan te schaffen. Zien jullie nog een andere optie dat de Crucial ivm mijn chipset bijvoorbeeld?
Verwijderd
Wellicht is dat ook een optie als je meer wilt dan 60GB. (=55,8GiB)
Verwijderd
ok, maar voor welke ssd moet ik gaan? zit er een verschil in boottijd (of hoe je dat ook schrijven mag) tussen de vertex 2 en de Crucial? De Vertex2 heeft namelijk veel hogere schrijfrates, maar lagere read.MrJey schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:13:
[...]
Systeem 3 natuurlijk... SSD zorgt voor snellere response en supersnelle laad tijden voor games. Mits je de games ook op de SSD installeert.
Editje.
ik heb de tijd om op mijn nieuwe comp te wachten, die komt in de zomer vakantie, en dan zouden de vertex III's ook uit moeten zijn. Is dit het wachten waard, of moet ik nu gewoon een vertexII/crucial kopen en die in m'n huidige comp bouwen?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2011 00:35 . Reden: Dat ene stuk onder editje, ofzoiets, dacht ik, maak ik er nu maar van... DUH! ]
Nu zie ik 3 Samsung's 64 GB staan, allemaal met 470 uiterlijk:
De 470:
http://tweakers.net/pricewatch/270247/samsung-470-series-ssd-64gb.html
Oud model?:
http://tweakers.net/pricewatch/266133/samsung-pb22-j-64gb.html
Nieuw model?:
http://tweakers.net/pricewatch/277645/samsung-hdssd-2-komma-5-inch-64gb.html
De laatste is vrij recent toegevoegd aan de pricewatch (11 februari). Verschil met de specs van de 470 is een hogere write speed van 220 MB/s. Iemand ervaringen met de Samsung 470 (of het nieuwe model) 64 GB buiten de benchmarks op internet? Ik kan nergens details van deze drives vinden.
Ik ga me deze week een gx660r laptop aanschaffen aangezien het wachten op de gt680 ivm intel problemen veel te lang gaat uitlopen(kan tot in april duren voor je hem hier kan kopen) en ik een laptop nodig heb voor school. Welke SSD zouden jullie mij aanraden om erin te steken? Het gaat mij dus puur om de boot performance van windows + in mindere mate standaard programma's zoals office en een 2tal games er op installeren, dus meer dan 60gb heb ik eigenlijk niet nodig. Zoals ik hierboven al kon lezen raden velen van jullie de x25 g2 aan of een vertex 2/corsair f series.
Nu als ik mij niet vergis heeft de boot time van windows vooral te maken met IOPS door de vele kleine files die moeten geladen worden, is dit correct? Met wat op google te zoeken lijkt me dat de intel ssd hogere iops haalt dan de andere 2, gaat dit veel 'real world' verschil maken of ben ik beter af met een van de andere 2 die snellere writes hebben?
Alvast bedankt!
What to buy.. what to buy..
pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
OF
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
Nu lijkt het in de reviews en reacties hier op GoT dat de Intel een stuk sneller is. Hij is 40 euro duurder, maar wel 20gb meer.
Ik zal hem gebruiken als OS/game disk waarbij ik eigenlijk vrij weinig grote bestanden ga wegschrijven. Hier heb ik mijn NAS voor.
Er komt Windows 7 x64 (x64 lijkt me sowieso de overmacht te hebben over x32, correct me if i'm wrong) op.
Zal ik de snelheid van de Intel merken ? Of kan ik net zo goed de 40 euro goedkopere OCZ kopen? En zitten hier nog andere haken en ogen aan ?
Ik ben eigenlijk aan het wachten op de Intel G3, maar met de berichten over de mindere kwaliteit van het 25nm geheugen begin ik de twijfelen. Zou ik wachten op de eerste reviews of toch nu voor de 34nm G2 gaan (met cashback op de 80GB), of een 34nm SandForce model?
Wat is wijsheid?
[ Voor 3% gewijzigd door rulus op 22-02-2011 17:24 ]
Anandtech heeft in een artikel over de Vertex 3 Pro geschreven over de verwachte levensduur van een SSD.rulus schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:56:
Ik ben eigenlijk aan het wachten op de Intel G3, maar met de berichten over de mindere kwaliteit van het 25nm geheugen begin ik de twijfelen.
De rekensom is voor 25nm geheugen eenvoudig: grootte ssd x 3.000 cycles = levensduur in GB/TB. Stel dat je een 120GB SSD koopt waarvan je effectief 100GB gaat gebruiken. In totaal kan je dan 100 GB x 3.000 cycles = 300.000 GB = 293 TB. Stel nu dat je de SSD belachelijk intensief als usenet-download-schijf gaat gebruiken en 3TB per maand wegschrijft. Dan gaat de SSD een kleine 100 maanden mee. Dat is ruim 8 jaar! Tegen die tijd is jouw SSD bejaard en zijn er allang 5TB SSD die 100x sneller zijn.Anandtech ging ook uitgebreid in op de verwachte levensduur van het flashgeheugen. Door het nieuwe productieproces, dat van 50 naar 34 en nu naar 25nm evolueerde, neemt de levensduur van flashgeheugen af. Volgens Intel kon 50nm-geheugen 10.000 keer beschreven en herschreven worden, maar dat aantal cycles nam met 34nm-geheugen af naar 5.000, terwijl 25nm-geheugen nog maar 3.000 cycles zou kunnen doorstaan voordat het onbruikbaar is. Volgens Anandtech zou het echter ruim 300 jaar duren voordat zelfs 25nm-geheugen al zijn cycles heeft doorlopen, als de ssd zeer intensief wordt gebruikt. Het flashgeheugen zal echter al veel eerder dan na 300 jaar het leven laten.
Kortom, de levensduur van 25nm geheugen is een compleet non-issue!
P.S. Die 3.000 cycles is ook nog eens een behoorlijk conservatief getal. De werkelijke hoeveelheid cycles voordat het geheugen fouten begint te maken kan ook 10.000 of nog meer zijn. 3.000 cycles is het absolute minimum.
- Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
- AMD Phenom II X4 955 Processor @ 3,7ghz
- 2x Kingston HyperX pc2-8500
- 6950 @ 880/1375
- Cooler Master Silent Pro 500W
- Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
- Samsung Syncmaster 2443BZ
• Welk OS gebruik je?
- Windows 7 Ultimate
Ik game voornamelijk op dit systeem. Daarnaast gebruik ik hem als media pc en doe ik wat administratie en dergelijke.
100-120 euro
Ik zit nog te denken om deze te nemen en die korting mee te pikken:
1 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB | € 138,- | € 138,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 138,- |
Zou deze goed werken met de sb700 controller op mijn moederbord?
Dit topic is gesloten.