This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
Zoals ik het zie scheelt dat toch nog een tientje of 6 en een bracket heb ik al voor 4,95 euro!Maar bedankt voor de tip
Er is alleen zoveel keus zo plotseling! Iemand een vergelijkbare setup en goede SSD voor gevonden?
edit:
zelf al wel de: Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB op het oog.
Pricewatch:
pricewatch: Intel X25-M SSDSA2MH120G2K5 120GB
[ Voor 20% gewijzigd door CR35 op 24-12-2010 20:13 ]
Verwijderd
ik ben hier nieuw, en hoop dat ik mijn vraag in het goede forum stel
Ik heb vanmiddag een OCZ Vertex 2 60Gb gekocht.
dezelfde middag nog aangesloten, hij wordt netjes herkend in mijn bios,
ook staat hij bij mijn aparaatbeheer in windows.
Bij computerbeheer wordt hij weergeven als : Niet toegewezen. (ik kan er verder ook niks mee)
Als ik windows 7 wil installeren, wordt de Ssd ook niet herkend.
Wat voor systeem heb je nu?
• OCZ Vertex 2 60GB (hehe)
• Q6600
• Asus p5n32-e Sli Plus
• 2 x 2048 1066
• Gtx 460 1024mb
• 2 x Samsung F3 1Tb
Welke OS gebruik je?
• Windows 7 Ultimate X64
Nu heb ik het een en ander gelezen via google, dat het een probleem zou kunnen zijn met de Nvidia Nforce Controller. Weet eigenlijk niet wat te doen.

Wie o Wie kan mij helpen
Met vriendelijke groet, en allemaal fijne dagen toegewenst!
Richard
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2010 22:37 ]
Verwijderd
en in mijn bios staat de SSD op Sata poort 2, Raid is disabled
Bedankt voor je snelle reactie.
groetjes
Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB
Ik zou hierin ook een SSD willen stoppen om Windows, Office, enkele games, Photoshop en Lightroom op te installeren, zal dus al gauw meer dan 60GB nodig gaan hebben (afhankelijk van welke games er nog uitkomen die ik wil).
• Wat voor systeem heb je nu?
Nog geen dus maar liefst eentje op basis van 1 van bovenstaande moederborden met een AMD Phenom X4 of X6, een ATI HD8650 en 8GB geheugen.
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64bit
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Games, internet, films kijken en foto's bewerken. Bijna alles dus. En het moet vlot en stil gaan.
• Wat mag je nieuwe SSD kosten?
Liefst zo weinig mogelijk maar ik zal wel via jullie advies zien wat mogelijk is he. Richtprijs is 150 euro, blijf ik liever onder dan dat ik er boven ga.
Ik zag zelf al de OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 96GB, leek me ideaal aan de vereisten beantwoorden maar yonathan in de "BBG aaschaf Gamesysteem" wees me er op dat die moederborden vermoedelijk niet compatibel zijn met de Vertex SSD...
Verwijderd
Ik sta op het punt om de OCZSSD2-2AGTE60G te bestellen.Wil alleen als laatste nog even jullie mening weten over deze schijf en of dit een goede keus is voor mijn amd systeempje!
Mijn voorkeur gaat uit naar de OCZ Solid State Drive Vertex 2 - 120GB - 2.5inch. Het enige wat ik lees over deze SSD is dat de aangegeven schrijf/ lees waardes in theorie niet gelijk zijn. Maar gaat deze SSD wel werken met mijn Sony Vaio, hier de specs;
- Intel Core i5 M520 2.4 Ghz
- Windows 7
- gamen en wil gewoon dat hij sneller word in gebruik.
Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden.
[ Voor 58% gewijzigd door Jay-7AC op 28-12-2010 18:39 ]
Je wil eigenlijk 2 SSDs dus? En wou vragen heb jij hem al aangeschaft?druipgrot schreef op woensdag 22 december 2010 @ 06:36:
Syst: Win7 prof.| Mobo: Asrock X58 Extreme6 | Proc: i7-950 | RAM:3x4GB KVR1600 | video: EAH5770 | wat opslagschijven
1. Voor systeemschijf dacht ik aan C300 64GB vanwege goede read, is dat slim?
2. Zoek nog SSD voor schijf waarop ik giga photoshopbestanden bewerk en scratch/page file. Kan ik die combineren of moet ik dat scheiden en welke SSD's komen dan in aanmerking.
Vergeef me dat ik die ellenlange SSD's topics niet helemaal heb uitgelezen.
Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris
I see red pixels.
het is altijd een gokje. Voor zover ik weet, komen er binnen een maand geen nieuwe SSD's van OCZ uit die hevig concurrerend zijn met de huidige Vertex 2 serie. Dat is punt 1. Punt twee kun je zien aan de prijsgrafiek. Die is momenteel redelijk stabiel op 200 euro's.wwwhizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 01:45:
Ik zit er over te denken binnenkort een SSDtje te kopen, na wat reviews en wat advies zat ik te denken aan de OCZ Vertex2 120GB. Is het verstandig die nu direct te kopen, of kan ik daar beter nog een maandje mee wachten? Is het te verwachten dat de prijs daalt?
En als laatste is het nog steeds koffiedik kijken. Ik heb geen flauw idee wat de prijs gaat doen. Als er flinke overproductie is over een maand daalt de prijs, misschien wel onder de kostprijs (zoals met DDR2 geheugen tijdens de intro van Vista). Als er veel vraag is en weinig aanbod stijgt de prijs. En dit kan flink fluctueren.
Verwijderd
ASUS PQE 2 X 1 Tb hdd, Q9400 processor 4 GB ram
• Welk OS gebruik je?
Windows XP (32 bit)
Windows 7 (64 bit)
• Welke software gebruik je of liever gezegd, wat doe je of wil je gaan doen met je systeem?
Ik zou een mijn systeem met een SDD willen uitbreiden puur voor de bedrijfszekerheid.
Ik zou er een paar gegevens willen op zetten die ik niet kwijt wil: Norton Ghost backup 20 GB + foto's & documenten 5 Gb
€ 150
• aan wat had je gedacht?
Corsair Ssd Nova 64 GB
Doe ik er goed aan dit aan te kopen? past dat wel in mijn systeem?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 12:19 ]
De nova 64GB is een goed schijfje en zal zonder problemen wel werken in je systeem.Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:18:
ASUS PQE 2 X 1 Tb hdd, Q9400 processor 4 GB ram
• Welk OS gebruik je?
Windows XP (32 bit)
Windows 7 (64 bit)
Ik zou een mijn systeem met een SDD willen uitbreiden puur voor de bedrijfszekerheid.
Ik zou er een paar gegevens willen op zetten die ik niet kwijt wil: Norton Ghost backup 20 GB + foto's & documenten 5 Gb
€ 150
• aan wat had je gedacht?
Corsair Ssd Nova 64 GB
Doe ik er goed aan dit aan te kopen? past dat wel in mijn systeem?
Ik heb er 2 in raid 0 staan en ze doen het goed!
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Inmiddels ben ik in het bezit van van OCZ agility 2 60GB , en het verschil is duidelijk merkbaar.Wat een verschil.De lees-schrijf snelheid ten opzichte van mijn oude WD Hdd is verdubbeld.Maar toch heb ik nog een klein probleem.
Ik heb de ssd op sata 1 poort aangesloten.En mijn Dvd op sata 6.Dit omdat sata 5 en 6 allen op AHCI werken mits de driver geinstalleerd is.Poort 1 t/m 4 kan ik zo op AHCI zetten maar dan komt het probleem , zodra ik dat doe start windows 7 (64bit) niet verder op dan het logo en daarna begint hij gewoon opnieuw met opstarten.Zet ik hem op IDE is er geen vuiltje aan de lucht.
Iemand enig idee wat ik zou kunnen / moeten doen?
Mvg
Als je de controller weer op IDE zet en in Windows boot kan je handmatig de S-ATA controller drivers forceren naar de AHCI drivers, hij moet dat opnieuw opstarten, dan zet je hem ondertussen op AHCI en zal Windows weer gewoon werken.
[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 30-12-2010 19:04 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Verwijderd
En kan je me een kleine tekst en uitleg geven hoe ik dit moet doen?fsfikke schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:02:
Je hebt Windows geïnstalleerd met de normale drivers, als je hem op AHCI zet heb je ook de AHCI drivers nodig. Die heeft ie niet waardoor hij bij het opstarten de verkeerde driver laadt (en een 0x000007b BSOD geeft).
Als je de controller weer op IDE zet en in Windows boot kan je handmatig de S-ATA controller drivers forceren naar de AHCI drivers, hij moet dat opnieuw opstarten, dan zet je hem ondertussen op AHCI en zal Windows weer gewoon werken.
In IDE mode naar Windows, Device Manager, daar naar de Storage controllers, daar staat dan bijvoorbeeld Intel(R) ICH9R, daarvan handmatig de driver forceren op de AHCI versie (kan je op de site van Intel vinden als het een Intel is) Dan wil ie rebooten, tijdens het booten naar de BIOS, daar de controller op AHCI zetten en dan zou Windows moeten werken.Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:17:
[...]
En kan je me een kleine tekst en uitleg geven hoe ik dit moet doen?
Alternatief is Windows opnieuw installeren terwijl de controller op AHCI staat.
Dit kan je anders ook proberen: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Er is een hoop over te vinden via Google.
@hieronder: Daar ben ik blij mee
Van SSD's weet ik niet zo veel dus daar moet je iemand anders voor hebben
[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 30-12-2010 19:54 ]
Verwijderd
Dus lijken me redelijke waardes maar is er nog meer wat ik in zou kunnen stellen om de schijf nog sneller te laten lezen en schrijven.
@ fsfikke
Thanks je hebt me tot zover perfect kunnen helpen!
Verwijderd
Ok, bedanktSpeedy-J schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:53:
[...]
De nova 64GB is een goed schijfje en zal zonder problemen wel werken in je systeem.
Ik heb er 2 in raid 0 staan en ze doen het goed!
ik had niet echt direct een probleem gezien, maar je weet maar nooit hé.
Volgend jaar eens bestellen dan
Verwijderd
Loopt de schijf op AHCI??Jay-7AC schreef op zondag 02 januari 2011 @ 12:17:
Bedankt voor de hulp met mijn SSD Vertex 2 90GB. Het enige is dat mijn SSD bij lange na niet zo snel schrijft als dat hij zou moeten doen, hij begint bij de 130MB/S en zakt daarna af naar 30MB/S, kan iemand mij vertellen wat ik hieraan moet doen?
Dat je daar geen antwoord hebt gekregen komt vast omdat je verhaal veel te kort is. Leg precies uit wat je probleem is, wat je huidige instellingen qua bios/drivers zijn en wat je al geprobeerd hebt. Doe dat in het grote SSD topic of een eigen topic.
Mijn systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB | € 84,- | € 84,- |
1 | Antec Nine Hundred Two | € 102,20 | € 102,20 |
1 | Corsair HX620W | € 0,- | € 0,- |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 104,35 | € 104,35 |
1 | OCZ Reaper HPC DDR3 PC3-10666 | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 126,50 | € 126,50 |
1 | Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E OC | € 0,- | € 0,- |
1 | Asus M4A78T-E | € 83,76 | € 83,76 |
Acer Aspire 7551 laptop:
-cpu: AMD Athlon II P320
-chipset: AMD M880G
-mem: 8gb DDR3
• Welk OS gebruik je?
Ubuntu 10.10 64-bit
internet, films kijken en foto's bewerken..bijna alles dus maar wel snel en stil
tot max 150 euro
Eigenlijk dacht ik zelf aan de OCZ Vertex2... of heeft iemand een betere suggestie?
Heb dezelfde laptop als jij, alleen met 4 gb ram, en Windows 7 Ultimate x64.
Zit er zelf over te denken om een Corsair SSD Force 60gb te kopen.
Kost: 140 euro @ computerland. Leessnelheid 285mb/s schrijfsnelheid 275mb/s.
Ga waarschijnlijk maandag even naar de winkel, en dan testen.
Wat ik las in reviews is dat de corsair de tegenhanger is?
Alleen hier in de stad heb ik niet veel aanbod, dus daarom ga ik voor de corsair.
Mooixabre16v schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:12:
Als je de specs naast elkaar houdt zijn ze exact gelijk.Zojuist heb ik bij de lokale Vobis de OCZ Vertex2 60gb opgehaald voor 109 euro. Slecht 5 euro boven de goedkoopste in de pricewatch maar had nog 70 euro VVV bonnen liggen dus mooie upgrade voor weinig. Helaas heb ik vanavond geen tijd maar morgenavond zal ik m'n bevindingen posten! Ik ben echt super enthousiast.
Asus P5QL-E
Intel Core 2 Quad Q9650
Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2G
Asus ENGTX275/HTDI/896MD3
• Welk OS gebruik je?
Windows XP PRO NL
Eigenlijk van alles (Surfen,gamen,quickpar,winrar,newsbin)
• Hoe groot moet de ssd zijn?
80GB
Ik dacht rond de 200 euro,maar wil gewoon weten wat de beste keuze is,anders maar iets meer maar liever minder uiteraard
Ik zie wel dat de ocz hogere schrijfsnelheid heeft,is dit een typisch verschil?
[ Voor 32% gewijzigd door marcelsmit op 04-01-2011 23:36 ]
CPU: E6600
Mobo: Asus P5N-E SLI
Geheugen: Kingston HyperX KHX6400D2LL/1GN x2
Graka: 8800GT
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit
Af en toe game, photoshop, dreamweaver
Liefst zo min mogelijk
Zelf dacht ik aan een OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB Is dit een goede keuze of sla ik de plank kompleet mis?
Intel kan ook, al moet je dan de Optimizer af en toe draaien. Sandforce is waarschijnlijk wat beter voor je gebruik. Al moet je wat opletten met je par/rar/newsbin: als het aanzienlijke data is (10GB+/dag) zou ik het gewoon op je HDD(s) laten.marcelsmit schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:27:
Ok geen Intel dus? daar zat ik als eerste aan te denken omdat de recensies goed waren.
Ik zie wel dat de ocz hogere schrijfsnelheid heeft,is dit een typisch verschil?
Ik zou pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB en pricewatch: Samsung 470 series SSD 64GB ook in overweging nemen. Vergelijk ze maar eens in reviews.Frank!in schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:27:
CPU: E6600
Mobo: Asus P5N-E SLI
Geheugen: Kingston HyperX KHX6400D2LL/1GN x2
Graka: 8800GT
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Ultimate 64bit
Af en toe game, photoshop, dreamweaver
Liefst zo min mogelijkRond de 120 euro ligt ongeveer de max.
Zelf dacht ik aan een OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB Is dit een goede keuze of sla ik de plank kompleet mis?
Macbook Pro 13" 2.66, 4gb, met een 128gb toshiba ssd van apple
• Welk OS gebruik je?
OS/X
Programmeren (java, obj-c, ruby, mysql)
Veel internet
Af en to photoshop / indesign
256GB (of groter, maar dat gebeurt niet in deze prijsklasse)
450
Ik zat te denken aan de adata s599, omdat deze redelijk goedkoop is, snel lijkt, en compressie is mooi omdat ik: 1) onder os/x zit, en 2) programmeer werk doe = tekst
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Thanks voor je reactie, ik zal me eens inlezen op die ssd.Edmin schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 10:25:
[...]
Ik zou pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB en pricewatch: Samsung 470 series SSD 64GB ook in overweging nemen. Vergelijk ze maar eens in reviews.
C2D E6750 2.66GHz, Asus P5N32-E SLI, 4GB DDR2-666, Nvidia 8600 GT
• Welk OS gebruik je?
Win7 x64
Photoshop, Lightroom e.d. zijn de zwaarste toepassingen waar ik graag performancewinst zou zien. Misschien zou ik eigenlijk eerder een CPU upgrade moeten doen voor RAW-bewerking e.d.?
Ik wil graag een 80-90GB schijf dus volgens de pricewatch zal ik hier rond de 150 euro voor kwijt zijn.
Ik zat zelf te denken aan de OCZ Vertex 2 90GB. Klopt het nou dat je met die OCZ nou daadwerkelijk 90GiB krijgt en met de Intel maar 80 - 7,4% = 74GiB?
Weet iemand trouwens hoe de Vertex 2 90GB en 100GB zich tot elkaar verhouden qua prestaties? Bij de anandtech bench site ziet de 100GB er goed uit, maar presteert de 90GB hetzelfde?
Mijn mobo heeft een nForce 590 controller en is alweer wat ouder. Geen idee of dat wat uitmaakt, maar voordat ik een koopbeslissing neem zal ik wel even zoeken op compatibiliteitsissues.
[ Voor 12% gewijzigd door Aham brahmasmi op 06-01-2011 10:41 ]
pricewatch: Corsair F60 60GB
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB
pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB
Mijn systeem is:
1 | Edimax EW-7711UMn | € 9,02 | € 9,02 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 51,21 | € 51,21 |
1 | Samsung Syncmaster 2333SW | € 189,21 | € 189,21 |
1 | Samsung SH-S223L | € 18,12 | € 18,12 |
1 | Cooler Master HAF 922 | € 95,20 | € 95,20 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,95 | € 31,95 |
1 | Cooler Master Excalibur, 120mm | € 11,84 | € 11,84 |
1 | Trust Spyker F1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Arctic Cooling MX-3 Thermal Compound (4g) | € 6,85 | € 6,85 |
1 | Cooler Master Silent Pro M600 | € 76,01 | € 76,01 |
2 | OCZ OCZ3BE1600C8LV4GK Black Edition | € 67,64 | € 135,28 |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 139,95 | € 139,95 |
1 | Asrock 890FX Deluxe4 | € 133,86 | € 133,86 |
1 | Sapphire Vapor-X HD5850 1GB GDDR5 PCI-E | € 194,90 | € 194,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.093,40 |
Mijn OS:
Windows 7 Ultimate 64 bit
Software en gebruik systeem:
Ik wil de SSD gebruiken als bootschijf. Tevens voor huisvesting van enkele games en belangrijke software. Voor de rest gebruik ik de computer om te gamen, internetten, films en fotobewerking.
Maximale kosten:
liever niet meer dan 120€
Het verschil in deze SSD's zijn eigenlijk de snelheden en de controllers.
OCZ Vertex II en Corsair F60 hebben dezelfde controllers(SF1200) / aangegeven snelheid.
Crucial C300 heeft een hogere leessnelheid maar een veel lager schrijfsnelheid, daarbij komt ook dat hij op een andere controller zit (Marvell 88SS9174)
Als jullie zouden willen helpen met een juiste keuze maken, zou ik dat erg op prijs stellen.
Kipjr
Maar gaan hier dezelfde 'wetten' op als voor de vast PC?
Het gaat om een HP Compaq 8710p (Intel Core 2 DUO T7500 met 4GB RAM)
Het gebruik zal dan voornamelijk bestaan uit schoolwerk en dergelijk (geen gaming of iets dergelijks)
Af en toe misschien wat video en muziek, maar voornamelijk wil ik hem voor snel werken/opstarten e.d.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen
[ Voor 19% gewijzigd door Beukgevaar op 10-01-2011 09:58 ]
Bij deze de gelijke interesse, systeem is een HP 8510P T7500 met 4GB RAM.Beukgevaar schreef op maandag 10 januari 2011 @ 09:56:
Ik heb al tijdje een SSD (OZC Vertex 2 SATA II) in mijn vaste PC, maar wil er ook graag een voor mijn laptop.
Maar gaan hier dezelfde 'wetten' op als voor de vast PC?
Het gaat om een HP Compaq 8710p (Intel Core 2 DUO T7500 met 4GB RAM)
Het gebruik zal dan voornamelijk bestaan uit schoolwerk en dergelijk (geen gaming of iets dergelijks)
Af en toe misschien wat video en muziek, maar voornamelijk wil ik hem voor snel werken/opstarten e.d.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen
Verwijderd
Mijn Systeem:
- Mobo: Asus P6TSE
- CPU: Intel Core i7 920
- Voeding: Coolermaster M520
- Graka: Club 3D ATI HD4870
- RAM: 6GB TrippleChannel DDR3 RAM @ 1333 Mhz (OCZ)
- HDD: Western Digital 1000GB
Gebruik: Ik wil voornamelijk sneller programma's kunnen openen en ik game ook redelijk wat.
Prijs: Ongeveer 250 euro
Zoals ik eerder al vermelde heb ik geen SATA-600. Daardoor zijn mijn lees en schrijfsnelheden beperkt tot 280 mb/s als ik me niet vergis.
Mijn oog was echter gevallen op de OCZ Revodrive. Dit is een PCI-kaart, kan ik hier dan wel de volledige lees- en schrijfsnelheden mee benutten?
Wat denken jullie hiervan? En wat zijn jullie voorstellen?
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 09:32 ]
Verwijderd
Cpu: i7 2600
Moederbord: : ASRock P67 Extreme 4 socket 1155
Geheugen: Kingston 2 x 2Gb DDR3 1333Mhz CL9
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Professional x64
Gaming & Multitasking
Zo weinig mogelijk.
Zit zelf te twijfelen tussen de OCZ 60Gb Vertex 2 SSD 2.5inch SATA2 en de Crucial RealSSD 64Gb C300 2.5-inch SATA 6GB/s SATA3. Hebben beide ongeveer dezelfde opslagcapaciteit en kosten alletwee ongeveer evenveel. Ik vraag me gewoon af welkeen het best samengaat met mijn setup…
AMD Phenom II X4 955
Asus M4A77TD PRO moederbord
1x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ (momenteel boot)
1x Western Digital Caviar Green WD10EARS (momenteel data)
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Enterprise 64bit
Alledaags computergebruik, Starcraft II spelen en programmeren in MATLAB (R2010b)
rond de €150 (is geen harde limiet)
• Opmerkingen
Gegevensruimte primeert over snelheid (er vanuit gaande dat de SSD sneller is dan mijn huidige bootschijf)
RAID is niet nodig
Huidige schijven blijven behouden als dataschijven
[ Voor 5% gewijzigd door FezzFest op 20-01-2011 16:06 ]
Ik zat eerst ook te twijfelen tussen die twee maar ik heb nu eindelijk de beslissing gemaakt om voor de C300 te gaan. Hij gaat ten eerste veel sneller qua lezen (indien je een SATA600 bus hebt) en ten tweede vind ik de betrouwbaarheid iets hoger liggen bij de c300.Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 23:49:
Cpu: i7 2600
Moederbord: : ASRock P67 Extreme 4 socket 1155
Geheugen: Kingston 2 x 2Gb DDR3 1333Mhz CL9
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 Professional x64
Gaming & Multitasking
Zo weinig mogelijk.
Zit zelf te twijfelen tussen de OCZ 60Gb Vertex 2 SSD 2.5inch SATA2 en de Crucial RealSSD 64Gb C300 2.5-inch SATA 6GB/s SATA3. Hebben beide ongeveer dezelfde opslagcapaciteit en kosten alletwee ongeveer evenveel. Ik vraag me gewoon af welkeen het best samengaat met mijn setup…
Verwijderd
Had na een week twijfelen ook voor mezelf uitgemaakt dat ik voor de c300 zou gaan. Hij is inderdaad iets sneller als de OCZ Vertex 2kipjr schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:38:
[...]
Ik zat eerst ook te twijfelen tussen die twee maar ik heb nu eindelijk de beslissing gemaakt om voor de C300 te gaan. Hij gaat ten eerste veel sneller qua lezen (indien je een SATA600 bus hebt) en ten tweede vind ik de betrouwbaarheid iets hoger liggen bij de c300.
Ik denk dat je nu eerder kunt stellen: ik denk dat de combinatie Intel P/H67 chipset & C300 niet voor problemen zal zorgen. De grootste problemen ontstonden door de Marvel 9123/9128 controller. De P/H67 chipset heeft native SATA 6GbpsVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:58:
[...]
+ ik denk dat de combinatie c300 & i7 2600 niet voor problemen zal zorgen..
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
NiiiceDeathchant schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:55:
[...]
Ik denk dat je nu eerder kunt stellen: ik denk dat de combinatie Intel P/H67 chipset & C300 niet voor problemen zal zorgen. De grootste problemen ontstonden door de Marvel 9123/9128 controller. De P/H67 chipset heeft native SATA 6Gbps
Verwijderd
Moederbord: Asus P8P67 DELUXE
Processor: i5 2500K
Geheugen: Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8
Data HDD: 2x Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB
Videokaart: Asus ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64bit
Van alles maar voornamelijk gamen.
80 - 120 GB
Rond de 200 euro. Ik wil graag weten wat de beste keuze is. Betrouwbaarheid vind ik toch ook wel belangrijk dus gaat mij niet alleen om de snelheid.
Alvast bedankt!!! (mijn eerste forum post op GOT
Mij nu te veel centen.
Veel plezier
Mijn eerste gedachte: "What's the catch". Leuke prijs voor een dergelijk formaat SSD, maar er zal wel "iets" zijn.sjonie100 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 23:57:
Nu: 200GB OCZ LE €135,50 Check pricewatch!!
Mij nu te veel centen.
Veel plezier
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Indilinx IDX110M00-FC Barefoot vs. SandForce SF1200
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Reviews van dat ding zijn best wel positief. Blijken wel wat last te hebben van uitval, desalniettemin zal het wel een foutje zijn die prijs.fsfikke schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:23:
Is dat ding vergelijkbaar snel als een Vertex 2?
Intel C2D E6750 (2.66Ghz), 2x640GB Samsung (waarvan eentje 't serieus aan 't begeven is), 250GB WD, 120GB WD (PATA), ATi Radeon HD5750.
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64
Internet, Office, Lightroomen (fotobewerking dus), MKVtjes kijken, regelmatig wat gamen (AC2, World in Conflict, WoW),
€150-ish? Lager is natuurlijk wel beter. Ik denk dat ik genoeg heb met 60GB, aangezien ik voldoende andere schijfjes heb om grote dingen op te zetten (games, foto's, ...)
Voor het moment is één van de twee (identieke) Samsungs het aan het begeven (die die veruit 't minst gebruikt is), die zou ik willen vervangen door een SSD. Als ik wat opruim heb ik meer dan genoeg schijfruimte om die 640 te kunnen missen. Een SSD zou erg leuk zijn voor mijn OS en apps die ik veel gebruik. Ik zou dan ook een 2.5" willen, aangezien ik in de nabije toekomst (max 7 maanden) een laptop ga kopen, en dan kan de SSD daarin!
Enige suggesties/andere vraagjes?
Verwijderd
Indilinx is zwaar inferieur aan Sandforce. Sandforce heeft veel spare space en ook compressie wat de spare space nog verder omhoog gooit en de snelheid ook iets verhoogt, maar ook zonder compressie is Sandforce met random I/O stukken sneller. Met Intel vergelijkbaar.fsfikke schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 00:23:
Is dat ding vergelijkbaar snel als een Vertex 2?
Indilinx Jetstream zou wel een verbetering moeten zijn, maar ik zou persoonlijk alleen maar voor de betere SSD controllers gaan: Intel, Marvell en Sandforce.
Ik zou wachten op de Vertex3 met Sandforce SF2000 controller, of een Intel G3. Beide zijn 'derde generatie' SSDs met supercapacitor en dus veilige writes.wwwhizz schreef op woensdag 29 december 2010 @ 01:45:
Ik zit er over te denken binnenkort een SSDtje te kopen, na wat reviews en wat advies zat ik te denken aan de OCZ Vertex2 120GB. Is het verstandig die nu direct te kopen, of kan ik daar beter nog een maandje mee wachten? Is het te verwachten dat de prijs daalt?
De huidige 2e generatie is nog steeds vatbaar voor corruptie bij stroomverlies. Ook zijn de nieuwe SSDs grofweg twee keer zo snel. En de verwachting is dat de prijs per gigabyte lager zal zijn dan huidige SSDs, maar pas als 25nm NAND uit de 'overdemand' komt, dus misschien kan dat nog wel tot de zomer duren.
Maar als je kunt wachten tot februari of maart dan zou ik dat persoonlijk wel doen.
Verwijderd
Nu vroeg ik mij af hoe dat eigenlijk zit met dat trimmen enzo? snap dat niet helemaal..
Of is het niet nodig dat je je daar mee bezighoudt?
Ik heb een MSI P67A-GD65, I5 2500k, Windows 7 pc besteld bij Salland en daar wil ik hem ook dus gelijk bijbestellen.
Zat dan misschien aan http://www.salland.eu/pro...inch-ssdsa2mj080g201.html te denken.
Wordt gebruikt voor W7 en maybe wat proggies en een paar games. Belangrijkste is betrouwbaarheid met een prima snelheid en goede prijs (150 is me budget toch wel voor een SSD, goedkoper om in de toekomst dan over te stappen naar een volgende generatie)
@boven: TRIM werkt automatisch, ieg met Windows 7 dacht ik.
Verder is http://www.helpmij.nl/for...-Vertex-2-onder-Windows-7 erg handig denk ik als het je 1e SSD (net zoals mij) is. Gaat dan over een vertex 2 maar hoofdlijnen blijven wel gelden lijkt me.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Waar las je dat precies? Want volgens mij klopt dat niet.The Chosen One schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:32:
Ik heb een OCZ Vertex 2 Extended Capacities 60 GB in mijn bestelde pc (welke pas over enkele dagen verstuurd wordt) maar las net een stukje dat intel toch betrouwbaardere SSD's heeft, als dat echt klopt.
Verwijderd
AMD Phenom II X4 955, Asrock 870 Extreme3, Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G, HD4870.
• Welk OS gebruik je?
Win 7 x64
Voornamelijk Photoshop, After Effects, Dreamweaver en speel zo af en toe WoW.
Rond de 100 euro.
Ik zat zelf te denken aan de Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB aangezien ik niet echt meer als 100 euro wil uitgeven en ik denk dat 64GB voorlopig voldoende is.
Ik zou graag willen weten als dit goed met mijn systeem samengaat en wat jullie aanraden
Verwijderd
Thx for the link!The Chosen One schreef op zondag 23 januari 2011 @ 13:32:
Ik heb een OCZ Vertex 2 Extended Capacities 60 GB in mijn bestelde pc (welke pas over enkele dagen verstuurd wordt) maar las net een stukje dat intel toch betrouwbaardere SSD's heeft, als dat echt klopt.
Ik heb een MSI P67A-GD65, I5 2500k, Windows 7 pc besteld bij Salland en daar wil ik hem ook dus gelijk bijbestellen.
Zat dan misschien aan http://www.salland.eu/pro...inch-ssdsa2mj080g201.html te denken.
Wordt gebruikt voor W7 en maybe wat proggies en een paar games. Belangrijkste is betrouwbaarheid met een prima snelheid en goede prijs (150 is me budget toch wel voor een SSD, goedkoper om in de toekomst dan over te stappen naar een volgende generatie)
@boven: TRIM werkt automatisch, ieg met Windows 7 dacht ik.
Verder is http://www.helpmij.nl/for...-Vertex-2-onder-Windows-7 erg handig denk ik als het je 1e SSD (net zoals mij) is. Gaat dan over een vertex 2 maar hoofdlijnen blijven wel gelden lijkt me.
Het systeem komt er ongeveer zo uit te zien
1 | Fractal Design Define XL (Zwart) | € 132,- | € 132,- |
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 47,- | € 94,- |
1 | Asus DRW-22B2S Zwart | € 21,10 | € 21,10 |
1 | Intel Core i7 2600 | € 261,95 | € 261,95 |
1 | XFX PRO650W | € 71,99 | € 71,99 |
1 | XFX PRO750W | € 82,99 | € 82,99 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 | € 85,07 | € 85,07 |
1 | Club3D HD 6850 1024MB GDDR5 PCI-E | € 163,- | € 163,- |
1 | Asus P8P67 | € 127,19 | € 127,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.144,19 |
Ik heb er nu een OCZ vertex II in gezet, maar is de Crucial ssd pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB beter voor mijn systeem las o.a. dat ie voor amd systemen werd aangeraden. Welke kan ik het beste pakken of maakt het niet uit? En mocht de crucial beter zijn waarom dan?
Mobo: ASUS M4A78-VM (SATA-300)
4 gig ram
• Welk OS gebruik je?
Ubuntu 10.10
Voornamelijk licht werk als browsen / office
Af en toe VM met windows
Matlab / mathematica
Zo min mogelijk. Een generatie ouder maakt me niet zoveel uit, zolang het geen extreme verschillen zijn in betrouwbaarheid / snelheid.
Ik ga alleen m'n OS erop zetten, en misschien swap voor hibernate als ik dat nog eens aan de praat krijg. 30 gig lijkt me dan ruim genoeg. Heb een ouder 250 gig schijfje die er gewoon naast blijft draaien.
Je moet wel een crucial nemen bij AMD, want AMD kon volgens mij niet overweg met ocz ssd...whiplash1990 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 20:11:
Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen waar ik ook graag een ssd in wil,
Het systeem komt er ongeveer zo uit te zien
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Define XL (Zwart) € 132,- € 132,- 2 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 47,- € 94,- 1 Asus DRW-22B2S Zwart € 21,10 € 21,10 1 Intel Core i7 2600 € 261,95 € 261,95 1 XFX PRO650W € 71,99 € 71,99 1 XFX PRO750W € 82,99 € 82,99 1 OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB € 104,90 € 104,90 1 Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 € 85,07 € 85,07 1 Club3D HD 6850 1024MB GDDR5 PCI-E € 163,- € 163,- 1 Asus P8P67 € 127,19 € 127,19 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.144,19
Ik heb er nu een OCZ vertex II in gezet, maar is de Crucial ssd pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB beter voor mijn systeem las o.a. dat ie voor amd systemen werd aangeraden. Welke kan ik het beste pakken of maakt het niet uit? En mocht de crucial beter zijn waarom dan?
Maar vanwaar de dubbele voeding? Foutje neem ik aan.
[ Voor 14% gewijzigd door dewil1990 op 24-01-2011 18:18 ]
Dat klopt vrees ik wel. Op een groot Amerikaans forum, ik kan de link helaas even niet vinden, waren er rond de 450 mensen met een OCZ (SandForce), waarvan 15% faalde, Intel waarvan meende ik ongeveer 100 mensen die schijfjes hadden, rond de 2% failrate.silmaril8 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 14:13:
[...]
Waar las je dat precies? Want volgens mij klopt dat niet.
Overigens 9 van de 10 zijn panic locked volgens OCZ. Niet echt dood dus maar je hebt er op dat moment niks meer aan.
[ Voor 14% gewijzigd door xabre16v op 24-01-2011 22:17 ]
Woensdag komt m'n nieuwe Vertex2 uit Taiwan, ben benieuwd hoelang die 't volhoudt. Als die binnen korte tijd ook faalt dan neem ik weer een normale HDD en wacht ik nog een generatie.
TRIM is inmiddels supported in de laatste SATA drivers van AMD.beunhaasbaas schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:02:
[...]
Je moet wel een crucial nemen bij AMD, want AMD kon volgens mij niet overweg met ocz ssd...
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Welke ssd is beter in een nieuwe sandy bridge systeem I7 2600 + asus p8p67
De ocz vertex 2 60gb of de crucial real ssd c300 64GB. Budget +- 110 euro.
De schrijfsnelheid van de ocz lijkt hoger te zijn is dit ook werkelijk zo? kan niet echt goede benchmarks vinden alleen van de varianten met meer GB's.
[ Voor 26% gewijzigd door dewil1990 op 25-01-2011 10:04 ]
Verwijderd
Als je een snelle SSD wilt zul je even moeten wachten, over een paar maandjes komen nieuwe SSDs uit (Vertex 3 en Intel G3) die dubbel zo snel zijn als de huidige generatie en ook veel veiliger. Lees de laatste pagina uit dit topic maar eens door.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt: als je doelt op die supercondensator, ja dan zijn ze veiliger in geval van stroomuitval (enkel als je write-back cache aan staat). Die condesator is overigens niet nieuw, ik heb het al eens zien langs komen in een of ander review (weet niet meer welke).Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:28:
en ook veel veiliger.
Maar langs de andere kant: terwijl 50nm SLC 100000 schrijfacties per cel kan doen, en 50nm MLC 10000, met de 32nm chips halveerde dat getal al, en de 25nm IMFT MLC chips zouden nu nog slechts 3000 schrijfacties per cel kunnen verdragen.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
i5 760
Asrock P55 PRO/USB3
Geil DD3 RAM 2x2gb
Gigabyte GTX460 OC
Samsung Spinpoint F3 1TB
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64
Op de SSD wil ik OS, Games en de wat zwaardere programma's. Wil een grootte van 120GB of meer.
€200,-
Mobo: Asrock P45TurboTwins2000
Intel Core Quad Q8200
4 gig ram (DDR 2)
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
• Wat wil je gaan doen met je systeem?
Windows sneller starten
Gamen (!)
Browsen
Programmeren
Soms eens werkje voor school maken
Budget ligt rond de 100 - 150 euro.
Ik vind mijn startup en shutdown tijden nogal aan de trage kant. en zou graag black ops en Windows 7 op men SSD zetten. Wat kunnen jullie mij aanraden (capaciteit, model) ?
EDIT: Hmm... Ik lees net op de site van mijn mobo dat ik 6x 3.0 Gb/s SATA II poorten heb, maar geen 6.0 Gb/s... Is dit een probleem ?

[ Voor 14% gewijzigd door Mavamaarten op 29-01-2011 11:49 ]
Android developer & dürüm-liefhebber
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2011 @ 02:47:
[...]
De huidige 2e generatie is nog steeds vatbaar voor corruptie bij stroomverlies.
..
Dat zou niet zo mooi zijn
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Ik twijfel over de opslag die ik voor een systeem moet nemen. Ik heb al de i5 2500 op een Intel DH67CL (4GB ram). De volgende situaties passen in mijn budget:
- De Corsair nova 32GB en de HD103SJ (1TB) van Samsung. Dit kost echter iets te veel dus zal ik voor de i5 2400 moeten gaan. Op de nova zet ik Windows 7 en een aantal programma's en op de schijf zet ik muziek, data, foto's enzovoorts.
- Aangezien ik niet veel (heel weinig zelfs) opslag nodig heb, kan ik ook alleen een SSD van 64 GB nemen, zonder SATA-hardeschijf. Dit omdat grotere SSD's blijkbaar veel sneller zijn dan kleine SSD's. Weet iemand welke ik dan het beste kan nemen? Ik zat te denken aan de Vertex 2 vanwege die zieke snelheden.
- Ik kan die SSD's ook gewoon laten zitten en het geld aan andere dingen uitgeven. Als ik een HD103SJ en de i5 2500K (i.p.v. de 2500) neem, zit ik op hetzelfde bedrag. Of ik kan nog 4GB ram erbij stoppen, of meer investeren in de monitor (nu staat de Benq G2420HDBE in het winkelmandje).
Heeft iemand enig idee wat de snelste oplossing is? Ik game niet en het enige 'zware' wat ik doe op de computers is het compileren van grote bestanden.
PS. ik wist niet zeker of dit hier kon, aangezien het ook over andere componenten gaat, maar het heeft vooral betrekking op de SSD's.
http://tweakers.net/price...uJBpcPlqurMZmN98qQ1xlLKDw
Ze voldoen allemaal aan mijn voorwaarde, de enige is is dat het een SATAII aansluiting moet hebben volgens mij, zodat ik hem ook daadwerkelijk kan aansluiten.
Dan nog een vraagje, een SSD kan op een Asus M2N-E SLI, AM2, nForce 500 SLI, 4xDDR2, ATX toch? Zou geen reden weten voor waarom niet, maar heb dat wel vaker gedacht zegmaar
-edit- niemand een idee? Wilde er een vandaag bestellen namelijk als ik zeker weet welke ik moet hebben...
[ Voor 5% gewijzigd door Paniohitus op 30-01-2011 16:56 ]
BF1: Don-Panio
Verwijderd
Mobo: MSI 760GM-E51
CPU: AMD Athlon II X4 635
Ram: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 64 bit
Dit is mijn HTPC. Nu ben ik van plan om de huidige HDD's die in het systeem zitten te verplaatsen naar een media server. Dit is tevens een uitgelezen mogelijkheid om een SDD in de HTPC te steken. Dit omdat deze zuiniger en voornamelijk stiller zijn. Ik heb het huidige systeem even nagekeken en al de mappen samen zijn ongeveer 30 gigabyte. Hierdoor reken ik dat een SDD van 60gb zeker moet voldoen. De SDD zal dus alleen dienen als bootschijf (maar als ik eenmaal per week het systeem reboot is het al vaak) en het runnen van XBMC en nog enkele andere programma's (winrar, torrent client, ...)
tussen 100 en 150 euro. Goedkoper is natuurlijk beter.
Ik heb gehoord dat niet alle SSD's even goed willen samenwerken met AMD processoren (of was ik hier mis ingelicht). Dus enige hulp is welkom.
Fujitsu-Siemens AMILO Pi 3540 (Laptop),
- Intel Core2Duo p8400 (64 bit)
- 4 GB geheugen
- 320GB 5400 RPM HD
• Welk OS gebruik je?
Windows Vista Home Premium (32 bit).
Ik kan eventueel gratis upgraden naar Windows 7 (32/64 bit) voor TRIM support.
Ik doe hier eigenlijk van alles mee. Ik doe wat programmeren, foto-bewerking in Lightroom (externe HD voor), ik speel zo nu en dan nog eens EVE-Online en kijk nog wel eens een filmpje / serie.
Mijn voornaamste ergernis is het opstarten en dat de laptop af en toe gewoon traag aanvoelt. Ik hoop dat de SSD in ieder geval de laptop weer wat 'snappier' laat aanvoelen. Ik verwacht dat 64GB wel genoeg zou moeten zijn voorlopig. Ik kan mijn overige data makkelijk kwijt op een mobiele HD of USB stick.
Tussen 100 en 150 euro. Less is more, ben maar een student.

• Wat ik zelf al heb gevonden
- Crucial RealSSD C300 - 64GB - Wellicht een beetje overkill aangezien ik er vrij zeker van ben dat mijn laptop geen SATA-600 ondersteunt.
- OCZ Agility 2 - 64GB - SandForce controller werd aangeraden door een collega. Al heb ik hier niet echt verstand van. Zijn die veel beter dan de Marvell controller op de Crucial?
- Overigens sta ik ook open voor andere suggesties, mochten jullie nog wat leuks weten
.
Verwijderd
CORSAIR TWINX DDR2 DHX 2048MB PC6400 XMS2 DHX (2X1024MB)
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.40 SOCKET 775
ASUS P5K-E WIFI SOCKET 775 INTEL® P35
SAMSUNG HD501LJ 500GB 16MB SATA300 7200RPM
ANTEC SONATA DESIGNER 500W WIT
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
Spelletjes, itunes
http://www.ibood.com/be/nl
OCZ Vertex 2 SSD - 250eur
wil graag weten of het past, wat heb je percies nodig?
ik heb nu een sata300 hdd, kan ik daar gewoon een SDD bij aankoppelen op een andere sata300 aansluiting?
Mvg,
SeQual
Je laptop is een sata 1 (150GB/s), je levert dus altijd wat in op je max transfer rate. Maar voornamelijk de IOPS zijn van belang. OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB is misschien nog wat voor vrijwel dezelfde prijs als de Agility verkrijgbaar en nog wat sneller (meer IOPS).webschaapje schreef op zondag 30 januari 2011 @ 23:08:
Ik wilde eigenlijk eens kijken of het een optie is om mijn 2 jaar oude laptop te upgraden met een SSD. Ik heb er niet heel erg veel verstand van, en roep hier graag wat hulp in van mijn mede-tweakers.
Fujitsu-Siemens AMILO Pi 3540 (Laptop),
- Intel Core2Duo p8400 (64 bit)
- 4 GB geheugen
- 320GB 5400 RPM HD
• Welk OS gebruik je?
Windows Vista Home Premium (32 bit).
Ik kan eventueel gratis upgraden naar Windows 7 (32/64 bit) voor TRIM support.
Ik doe hier eigenlijk van alles mee. Ik doe wat programmeren, foto-bewerking in Lightroom (externe HD voor), ik speel zo nu en dan nog eens EVE-Online en kijk nog wel eens een filmpje / serie.
Mijn voornaamste ergernis is het opstarten en dat de laptop af en toe gewoon traag aanvoelt. Ik hoop dat de SSD in ieder geval de laptop weer wat 'snappier' laat aanvoelen. Ik verwacht dat 64GB wel genoeg zou moeten zijn voorlopig. Ik kan mijn overige data makkelijk kwijt op een mobiele HD of USB stick.
Tussen 100 en 150 euro. Less is more, ben maar een student.![]()
• Wat ik zelf al heb gevonden
- Crucial RealSSD C300 - 64GB - Wellicht een beetje overkill aangezien ik er vrij zeker van ben dat mijn laptop geen SATA-600 ondersteunt.
- OCZ Agility 2 - 64GB - SandForce controller werd aangeraden door een collega. Al heb ik hier niet echt verstand van. Zijn die veel beter dan de Marvell controller op de Crucial?
- Overigens sta ik ook open voor andere suggesties, mochten jullie nog wat leuks weten
.
Als ik deze twee SSD's vergelijk, dan is het enige verschil:
- De ene is 3,5", de ander 2,5"
- De ene is € 293,- en de ander € 250,-
- De ene heeft een schrijfsnelheid van 274 MB/sec, de ander 275 MB/sec.
De 2,5" is dus goedkoper, minder groot, en sneller (is verwaarloosbaar, maar toch). Is er dan ook maar één enkele reden waarom iemand toch voor een 3,5" zou gaan? Ik wil binnenkort een SSD aanschaffen en zat me dit eens af te vragen.
Asus a8n sli deluxe sata 2.0
AMD 3200+
Raptor 74 Gb
2 x 512 mb
• Welk OS gebruik je?
xp 32bit
Voornamelijk photoshop, extracten etc.
Rond de 200 - 250 euro,
Mijn systeem is oud maar voor de dingen die ik er mee doe is het prima, ik zoek een snelle stabiele hdd. De raptor is er destijds ingekomen omdat veel hdds de geest gaven na een korte periode, ik heb de raptor de afgelopen 5 jaar flink op zijn donder gegeven. Nu gaf het systeem bij booten een readcwrite error dus ik denk dat hijde geest gaat geven. De vraag is, heeft het zin om in ssd te investeren met mijn systeem. Raptor haalt een snelheid van 60 mbsec.
Verwijderd
Maak wel de partitie aan met een andere programma (windows 7, magic parted, linux) omdat XP foute partities aanmaakt. En controleer met AS SSD. Ook heb je geen TRIM onder XP.
Eigenlijk zou ik zeggen, waarom koop je geen SSD zodra je je systeem gaat updaten. Aan de andere kant, de nieuwe SSDs zijn er nu nog niet dus als je nu wat wilt is een Intel opzich prima. Intel X25-M G2 80GB. De G3 kan nog wel een paar maandjes duren; er is wat onduidelijkheid hierover.
Verwijderd
Vergeet dat hele write cycles verhaal nu en vergelijk SSDs op basis van write endurance. Dus bijvoorbeeld: deze SSD heeft een write endurance van 1TB.Malantur schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:43:
Maar langs de andere kant: terwijl 50nm SLC 100000 schrijfacties per cel kan doen, en 50nm MLC 10000, met de 32nm chips halveerde dat getal al, en de 25nm IMFT MLC chips zouden nu nog slechts 3000 schrijfacties per cel kunnen verdragen.
Je ziet dat de 50nm SLC SSDs een slechtere write endurance hebben dan de nieuwe 25nm e-MLC SSDs, in elk geval de specs die Intel voor de 25nm SSDs (die nog niet uit zijn) heeft opgegeven. De algemene trend is minder write cycles per cell, maar wel veel meer pages door de stijgende capaciteit. Netto resultaat is dus dat je write endurance toeneemt, niet afneemt. En SLC heb je sowieso niet nodig. Intel X25-E gebruikt nu e-MLC in plaats van SLC geheugen.
Laptop HP dv7 3020ed
AMD Athlon II M300
4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 398MHz (6-6-6-18) Nu maar wordt, Corsair Value Select VS8GSDSKIT800D2 (8gb)
Sata II 313GB Seagate ST9320423AS ATA Device
• Welk OS gebruik je?
Windows 7 x64
Standaard developers tools zoals netbeans en Eclipse, heel klein beetje The Gimp een beetje Open Office,
€200,-
Als je een Sata I controller heb zou ik wat in het goedkopere segment wat zoeken.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Bedankt voor je snelle reactie Compilen neemt nu langzamerhand veel tijd en dat doe je nogal is op een paar keer op een dag.NoxiuZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:50:
Ik weet niet of je Sata 6 hebt en welke controller er op je moederbord zit (Southbridge) maar zou vooral een snelle SSD zoeken met hoge reads, je doet niet veel write namelijk. Behalve wat documenten eenmalig wegschrijven dan. Ik ken netbeans, eclipse en the gimp niet maar tenzij dat schijf-intensieve processen zijn zou ik lekker een simpele SSD nemen met hoge reads. Hoge random reads op 4k zou ik wel in de gaten houden.
Als je een Sata I controller heb zou ik wat in het goedkopere segment wat zoeken.
Motherboard
Manufacturer Quanta
Model 3639
Version 039F200000241210000020000
Chipset Vendor AMD
Chipset Model 785G
Chipset Revision 00
Southbridge Vendor AMD
Southbridge Model SB700
Southbridge Revision 00
Hard Drives
ST9320423AS ATA Device
Manufacturer Seagate
Form Factor 2.5"
SATA type SATA-II 3.0Gb/s
Heb dus sata II, ik zit te denken aan de "OCZ Onyx 2 Series"
Sata 6 controller lijkt me geen optie voor een Laptop of mis ik nu iets?Sj44k13 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 00:23:
Je kan toch gewoon SATA 6 insteek kaart nemen?
Verwijderd
hopjeVerwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 12:19:
CORSAIR TWINX DDR2 DHX 2048MB PC6400 XMS2 DHX (2X1024MB)
INTEL CORE 2 QUAD Q6600 2.40 SOCKET 775
ASUS P5K-E WIFI SOCKET 775 INTEL® P35
SAMSUNG HD501LJ 500GB 16MB SATA300 7200RPM
ANTEC SONATA DESIGNER 500W WIT
• Welk OS gebruik je?
Windows 7
Spelletjes, itunes
http://www.ibood.com/be/nl
OCZ Vertex 2 SSD - 250eur
wil graag weten of het past, wat heb je percies nodig?
ik heb nu een sata300 hdd, kan ik daar gewoon een SDD bij aankoppelen op een andere sata300 aansluiting?
Mvg,
SeQual
Pardon, dat het om een laptop ging was mij ontschoten.Bpje schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 00:43:
[...]
Sata 6 controller lijkt me geen optie voor een Laptop of mis ik nu iets?
Dit topic is gesloten.