1e ervaring met Marantz NR1601 - Marantz UD5005 - B&W CM5
De boel is aangesloten en hier volgt mijn ervaring voor de geinteresseerden.
Deze set heeft de Denon S301 vervangen vanwege toch wel het verlangen naar een wat beter hifi-setje.
Vroeger ( en nog steeds in bezit ) stond er een Denon met Dali-vloerzuiltjes.
De boxen zijn gekozen op "warm en vol geluid". Iets kleuring is geen probleem voor mij, het mag wel body hebben en exact weergave is niet een must.
De reciever NR1601 heeft hdmi 1.4a, wat prettig is als je tv met 1.4 ARC bezit. De opstelling is als volgt :
UPC box + BD5005 + Panasonic BD60 (reserve) > Receiver > Philips 32pfl9705.
Luister en kijkafstand circa 2 1/2 meter.
De TV herkent de reciever en communiceert goed daarmee. De UPC box ( Cisco) wordt foutloos doorgelaten en ook op standby v/d receiver wordt het signaal doorgegeven.
Het geluid :
De CM5's gaan goed samen met de NR1601. Met name omdat de middentonen (dialoog, stemmen) helder weergegeven worden. Ik heb ook een Marantz ER-803 even geprobeerd (terug vanwege problemen) en vergeleken daarmee was het geluid van de ER-803 iets zwaarder en wellicht wat voller. Maar daar was duidelijk het middengebied (stemmen) ietwat onderbelicht en je had geen mogelijkheid om dat bij te sturen.
De NR1601 is dus helderder.
Vergeleken met de Dali's : de Dali's trekken het geluid nog iets verder open. Maar ja, dat was eigenlijk wel te verwachten. Vooralsnog viel het me 100% mee, de CM5's.
Overigens verpletterde de CM5's de "oude" Denon S301 set. De muziek klonk warmer, gedetailleerder en gewoon stukken beter. Als Hifi
Het beeld :
De UD5005 geeft erg goed beeld. Ik zag geen rare dingen, het was goed scherp en zeker gelijkwaardig met de Panasonic BD60. De ER-803 gaf ook erg goed beeld, maar gaf soms wat artifacten bij bewegende beelden (motion issues) terwijl dat niet zien was op de andere spelers. Ik heb het idee dat de UD5005 een wat sterkere chipset aan boord heeft. En dat is een goed ding.
Overigens is de UD5005 3D geschikt.
Wensen :
De ER-803 gaf wat meer bas. Ik ga eens bi-wiring en bi-amping proberen om 's te kijken of de CM5's beter ( of anders) gaan klinken. Das het enige vraagteken tot nu toe, of de NR1601 niet iets te licht is wb vermogen.
Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west