Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BlackFlower
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06-2017

BlackFlower

Slaapgebrek

Ik heb gisteren een setje Marantz SR7200+Dv6200 + Mordaunt Short premiere gekocht.. Kosten: 230 euro.
Iemand nog iedeeen waar ik op moet letten bij deze versterker? En is er verschil tussen optisch en coaxiaal digitaal of maakt dat niet uit.. En zou het beter klinken als ik de D/A van de DVD speler gebruik voor muziek, of die van de versterker?

Het klinkt trouwens bij films echt fantastisch, en ik kan als ik over een tijdje nog zuilluidsprekers erbij koop die mooi op Speakers B aansluiten.

Groetjes!

• glmona
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 05-12-2018
quote:
stefimke schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:17:
Of de center wat doet weet ik zo even niet, maar op m'n NR1601 werkt multichannel stereo zoals je hierboven schetst. Weet niet of daarin wat verandert is tov de NR1501.
Dat is wat ik ook kon vinden op de site van Marantz, als je kijkt bij de NR1501 en NR1601 dan zie ik een verschil bij MultiChannel Stereo.

Maar in de handleiding van de NR1501 op pagina 38 en 40 kan ik nu niet precies eruithalen wat ie nu wel en niet doet.

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
quote:
Intheweb schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:32:
Oei...die SR1601 ziet er goed uit! Zelf ben ik eigenaar van de SR1501 en hij bevalt uitstekend.
Alleen mijn AcRyan PlayonHD wil niet werken via de HDMI ingang (probleem aan de Playon kant gelukkig, iets met handjes schudden).

Heb als speakers de Tannoy SFX5.1, om eens rustig mee te beginnen. Later wil ik de twee front speakers gaan vervangen met een ander type speaker, maar vooralsnog bevallen ze uitstekend.

Alleen jammer dat die Blu-ray spelers van hun zo akelig duur zijn...
Owke... dit probleem wat ik beschreef met de Playon klopt niet. Nadat ik dit weekend mijn nieuwe Sony Blu-Ray had geïnstalleerd kwam ik erachter dat de HDMI kabel gaar was. Op een vage reden is er wel een HDMI connectie volgens de 1501, maar er komt geen video door.

Nu de Playon en de Blu-Ray via de 1501 en das genieten :D

[Voor 0% gewijzigd door Intheweb op 29-11-2010 22:38. Reden: typo]

Doe maar een onsje meer...

• schroei
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-02-2015
quote:
glmona schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:19:
[...]

Dat is wat ik ook kon vinden op de site van Marantz, als je kijkt bij de NR1501 en NR1601 dan zie ik een verschil bij MultiChannel Stereo.

Maar in de handleiding van de NR1501 op pagina 38 en 40 kan ik nu niet precies eruithalen wat ie nu wel en niet doet.
Weet niet of het nog van toepassing is voor je maar ik heb een nr1501 en met de stand Multi channel stereo speelt hij stereo over 5.1

• PHiXioN
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:14
quote:
BlackFlower schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:17:
Ik heb gisteren een setje Marantz SR7200+Dv6200 + Mordaunt Short premiere gekocht.. Kosten: 230 euro.
Iemand nog iedeeen waar ik op moet letten bij deze versterker? En is er verschil tussen optisch en coaxiaal digitaal of maakt dat niet uit.. En zou het beter klinken als ik de D/A van de DVD speler gebruik voor muziek, of die van de versterker?

Het klinkt trouwens bij films echt fantastisch, en ik kan als ik over een tijdje nog zuilluidsprekers erbij koop die mooi op Speakers B aansluiten.
Dat is geen geld voor die set. Je zou zelfs kunnen zoeken naar een betere luidsprekerset, die receiver is een beest.

• ZodiacQ
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-03-2018
quote:
FeaR1986 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:08:
[...]

True, vanaf de Denon AVR-3311 is het relatief normaal qua aansluitingen. Maar als je de AVR-1911 ziet moet je gewoon zoeken naar ingangen. Maar Denon en Marantz maken wel meer rare keuzes: Bij Denon heeft de AVR-2311 achterop 6 x HDMI in en 1 x Out, de AVR-3311 (dus een klasse hoger) heeft maar 5 x HDMI in aan de achterkant omdat er voor ook een ingang zit. Marantz doet exact hetzelfde met de SR6005 en SR7005 8)7

Sowieso zit ik nu meer te wachten op de XMC-1 van Emotiva met 8 x HDMI in en 2 x Out op zone 1 en daarnaast nog 1 x Out op Zone 2. Want hoe je het ook went of keert: er moet toch een keer een receiver komen met meer digitale dan analoge ingangen...

En om het nu even over Marantz te hebben: die SR 7005 ziet er wel heel erg goed uit :9~
Ik wil niet graaf off-topic gaan, maar ik heb een jaar ofzo geleden nog een mailtje naar Emotiva gestuurd, was namelijk enorm geïnteresseerd (las namelijk enkele goede reviews op audioholics -> unbiased?), maar ze shipten niet naar Europa. Hoe ben je van plan die Emotiva naar hier te krijgen? En hoe test je die? Ben je naar de US geweest om ze eerst te beluisteren?

Terug on-topic ik ben de marantz SR6005 aan het bekijken, samen met de UD5005.

[Voor 7% gewijzigd door ZodiacQ op 23-11-2010 22:11]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:29

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

quote:
ZodiacQ schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:56:
[...]
Ik wil niet graaf off-topic gaan, maar ik heb een jaar ofzo geleden nog een mailtje naar Emotiva gestuurd, was namelijk enorm geïnteresseerd (las namelijk enkele goede reviews op audioholics -> unbiased?), maar ze shipten niet naar Europa. Hoe ben je van plan die Emotiva naar hier te krijgen? En hoe test je die? Ben je naar de US geweest om ze eerst te beluisteren?
Emotiva verscheept gewoon naar Europa/Nederland. Alleen door de BTW, invoerrechten en dergelijke kan de prijs best hoog worden. Prijs in dollars is veelal gelijk aan de prijs in euro's desondanks een lage koers van de dollar. Op HTforum zijn er genoeg users die Emotive producten importeren.

Emotiva heb ik nog nooit gehoord, maar voor het geld kan het gewoon geen miskoop zijn. En voor dat geld wil ik best wel een gokje wagen.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Wienen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 31-03 20:44
Ik ben sinds afgelopen weekend in het bezit van een Marantz NR1601 ism een Mordaunt Short Alumni 5.1 set.

Vooralsnog zeer tevreden over het resultaat.

Ik ben nu nog wat aan het stoeien met het fine tunen maar met behulp van de audyssey ben ik al aardig op weg.

Nu heb ik alleen de volgende vraag;

Mijn apparatuur is als volgt aangesloten;

Cisco DVB8485 ZIGGO
Xtreamer
Xbox360

Alle via HDMI aangesloten op de versterker en deze weer met HDMI op de tv.

Om het beste geluidskwaliteit te behalen is het dan verstandig het geluid van de apparatuur met optical op de versterker aan te sluiten of kan dit net zo goed via HDMI (kabel die geadviseerd wordt door Marantz)

En hoe kan mijn versterker het beste omgaan met het geluid wat mee komt met tv signaal? Automatisch zet hij hem op stereo maar om wat meer diepgang te krijgen zet ik hem op DTS + Neo 6 Cinema wat voor mijn gevoel het beste geluid geeft.

Dit is mijn eerste surround set inclusief versterker dus ben nog een redelijke leek wat betreft optimalisatie en termen.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Groeten,

Wienen

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Wienen schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:09:
Om het beste geluidskwaliteit te behalen is het dan verstandig het geluid van de apparatuur met optical op de versterker aan te sluiten of kan dit net zo goed via HDMI (kabel die geadviseerd wordt door Marantz)
Marantz adviseert niet voor niets HDMI. Als je Google of [FAQ] Audio er op naslaat zal je zien dat HDMI een hogere bandbreedte heeft en daardoor ook meer audioformaten door kan sturen. Dus als je apparaten met HDMI aan kan sluiten dan heeft optisch geen enkele meerwaarde.
quote:
En hoe kan mijn versterker het beste omgaan met het geluid wat mee komt met tv signaal? Automatisch zet hij hem op stereo maar om wat meer diepgang te krijgen zet ik hem op DTS + Neo 6 Cinema wat voor mijn gevoel het beste geluid geeft.
TV geeft maximaal 2.0 stereo mee, vandaar dat de Marantz ook die modus kiest. Maar als jij het fijner vindt met DTS Neo:6 is daar toch niets mis mee?

• Wienen
  • Laatst online: 31-03 20:44
quote:
FeaR1986 schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:23:
[...]

Marantz adviseert niet voor niets HDMI. Als je Google of [FAQ] Audio er op naslaat zal je zien dat HDMI een hogere bandbreedte heeft en daardoor ook meer audioformaten door kan sturen. Dus als je apparaten met HDMI aan kan sluiten dan heeft optisch geen enkele meerwaarde.

[...]

TV geeft maximaal 2.0 stereo mee, vandaar dat de Marantz ook die modus kiest. Maar als jij het fijner vindt met DTS Neo:6 is daar toch niets mis mee?
Thanks voor de snelle reply!

Ben nu de FAQ ook eens aan het doorpluizen voor mijn eigen kennisgeving.

Ik wist niet of er een dolby optie was die het beste met tv signaal omging (leek)

Nogmaals mijn dank.

• Dane86
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 24-02 19:28
Hier ook een trotse bezitter van een SR6005. Eerste indrukken zijn erg goed. Met muziek ben ik zeer tevreden over audessey, maar bij film heb ik nog een subwoofer probleem. Voor de rest een zeer mooi apparaat en zeer degelijk gebouwd.

• Mert
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-03 09:52

Mert

__,,,,_(º-º)_,,,,__

Ik wil met de kerst (13e maand) het volgende bestellen:
- Marantz NR1601 (vanwege de geringe hoogte past deze prima in het meubel)
- Klipsch HD Theater 500

Passen deze 2 goed bij elkaar is de vraag? Ik lees goede reviews over de Klipsch set, en ze zijn niet al te lomp.

Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald

• kinzo79
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2012
SR5005 / UD5005 gaat er komen.

De Marantz klinkt zoals je gewend bent. Een tint warmer dan concurrenten. Verder was ik onder de indruk van de weergave vanaf mijn iphone. Klonk echt mooi!

De DVD speler gaf de doorslag vanwege de DLNA 1.5 ondersteuning. Schijnt een hele goede blu ray speler te zijn. Dat kan ik toch pas achteraf beoordelen ;-)

Zijn alleen nog in dubio over de boxen. zijn er nog 2 over. Het worden satelietjes in 5.1 opstelling. KEF 3005SE 5.1 met K II subwoofer en de Monitor Audio RADIUS HD 5.1 set. De KEF's klonken prachtig en gaven echt een gebalanceerd geluid icm de Marantz. Monitor Audio klonken ook subliem echter €500,= duurder dan de KEF's. Iemand nog aanbevelingen?

Heeft iemand al prijzen ergens los gekregen? Wij kregen op de set incl speakerkabel en shielded subwoofer kabel zo'n 20% korting op de adviesprijzen zonder te onderhandelen. O-)

got tomorrow on my mind

• Erikz.nl
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 31-03 14:04

Erikz.nl

professioneel prutser

quote:
kinzo79 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:45:
SR5005 / UD5005 gaat er komen.

De Marantz klinkt zoals je gewend bent. Een tint warmer dan concurrenten. Verder was ik onder de indruk van de weergave vanaf mijn iphone. Klonk echt mooi!

De DVD speler gaf de doorslag vanwege de DLNA 1.5 ondersteuning. Schijnt een hele goede blu ray speler te zijn. Dat kan ik toch pas achteraf beoordelen ;-)

Zijn alleen nog in dubio over de boxen. zijn er nog 2 over. Het worden satelietjes in 5.1 opstelling. KEF 3005SE 5.1 met K II subwoofer en de Monitor Audio RADIUS HD 5.1 set. De KEF's klonken prachtig en gaven echt een gebalanceerd geluid icm de Marantz. Monitor Audio klonken ook subliem echter €500,= duurder dan de KEF's. Iemand nog aanbevelingen?

Heeft iemand al prijzen ergens los gekregen? Wij kregen op de set incl speakerkabel en shielded subwoofer kabel zo'n 20% korting op de adviesprijzen zonder te onderhandelen. O-)
Ik heb thuis KEF staan, en een NR1601 afgeluisterd met een KEF IQ1/50 set bij de dealer. Ik ben verkocht, aanstaande zaterdag wordt er een NR1601 gekocht bij mijn KEF setje.

De prijzen zijn (voor zover ik gehoord heb) goed onderhandelbaar, aangezien iedereen Marantz aanbied voor de adviesprijs, de marge daarop schijnt echter best riant te zijn. Ik schat dat ik zeker 50/80 euro van de NR1601 af moet krijgen (da's dus max 15%).

Erikz.nl - EOS 500D / EF 70-200mm f/4L / EF-S 17-55mm f/2.8 / EF 50mm f/1.8 mkI / 2x SDHC 8GB / 2x SDHC 16GB / 4x HOYA UV/CIRCPOLA / 2x B+W HDUV

• kinzo79
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2012
quote:
Wij hebben er 12% vanaf gekregen. Dat was alleen op de aanschaf van de Marantz SR 5005 en de UD 5005. Blij mee.

Het is de combinatie met de KEF boxen geworden! Klinkt geweldig goed en gedetaileerd. TV moet ik alleen nog aansluiten, maar van de muziek al volop aan het genieten O+

got tomorrow on my mind

• BigEagle
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 21:22
Ik ben aan het kijken naar de UD5005 i.c.m. SR5005 of NR1601 als receiver. Voor de luidsprekers had ik de KEF KHT2005.3 op het oog. De KEF heb ik gisteren gehoord op de SR5005 bij de BCC. Klonk erg goed!

Nadeel is dat ik weinig ruimte heb ik mijn audio meubel. Misschien dat ik de Marantz moet gaan verplaatsen naar een kast ong. 4 meter verder. Iemand hier ervaring met een lengte HDMI kabel van 5 meter of langer? ;)

Ik twijfel alleen nog tussen de SR5005 en de NR1601. Deze opstelling wordt vooral gebruikt voor films. Wat ik er verder nog op aan wil sluiten is een Sharp TV en een Dreambox (digitale ontvanger).

[Voor 0% gewijzigd door BigEagle op 11-01-2011 16:16. Reden: Typo]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Coriolis
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10-10-2019
Ik ben benieuwd naar het gebruiksgemak van de NR1601, ivm het ontbreken van een grafische interface. Van wat ik heb gevonden is dit zowel bij de instellingen als bij het eventueel aansluiten van een iPod. Is dit storend? (of kan dit in een eventuele update aangepast worden, is dit reëel?)

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een vraagje over de NR-1601.

Als ik het setup menu benader via de receiver en op de TV dan flikkert het beeld enorm en is het niet gelijk verdeeld. Is er een 24p instelling o.i.d. dat storing geeft?

Mocht het niet duidelijk zijn probeer ik vanavond een foto te maken.

Ik kan het menu dus wel benaderen, maar het is amper te lezen door het flikkeren en het halve beeld

K to the KillaZ

• Kickasz
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 09:19
Ik zit al een tijdje met een probleem waar ik helaas niet uit kom. Wanneer ik een dvd kijk dan ervaar ik een vertraging in het geluid. Wat nogal irritant is tijdens het film kijken.

Recever: Marantz SR-3001
Dvd-speler: Marantz DV4610
TV: Samsung LE46C650

Wat ik geprobeerd heb:
Situatie 1:
Dvd speler -> scart -> TV
Dvd speler -> Dig coax -> Receiver

Het geluid van de TV is uiteraard perfect, echter loopt het geluid van de receiver achter.

Situatie 2:
Dvd speler -> scart -> TV
Dvd speler -> optical -> Receiver

Het geluid van de TV is uiteraard weer perfect. Het geluid van de receiver loopt weer achter.

Situatie 3:
Dvd speler -> optical -> receiver
Dvd speler -> composite -> receiver -> composite -> tv

Dit leverde nog het beste resultaat op. Nu loopt het geluid nog maar een klein beter achter.

Het liefste zou ik de dvd speler zo aan willen sluiten dat ik zelf kan bepalen of ik gebruik wil maken van de receiver of niet. Vandaar ook dat ik eerst het via scart heb geprobeerd. Echter op dit moment wil ik gewoon graag een oplossing.

In de instellingen van de receiver / dvd speler heb ik geen manier gevonden om het geluid te vertragen / versnellen of iets dergelijks. Wellicht dat iemand anders nog een briljant idee heeft. Graag niet met oplossingen aankomen waarvoor ik flink moet investeren ;).

• Sora
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03-01-2019
Klinkt als een "lip sync" probleem. Ik kan op mijn reciever (Marantz NR-1501) in het menu bij input setup de lip sync van een bepaalde ingang configureren (lukt enkel bij HDMI als ik mij niet vergis).

Edit:
Nu ik je post opnieuw lees... . Bij een lip sync probleem zou het geluid voor moeten lopen. Ah, misschien toch het proberen waard?

[Voor 27% gewijzigd door Sora op 16-01-2011 10:49. Reden: Post van Kickasz slecht gelezen]

• roofje
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-01-2011
Ik heb een Marantz NR1501 aangeschaft. Hierop heb ik 4 satteliet speakers, 1 center speaker en Sunfire SDS-8 subwoofer op aangesloten.
Tevens heb ik een Blue ray speler, Eminent 7080 2TB mediaspeler en een Humax HD ontvanger erop aangesloten.

Heb vandaag de speakers aangesloten en subwoofer.
Ik moet morgen nog 2 HDMI kabels halen om alles aan te sluiten.
Alles wordt dan ook aangesloten met HDMI kabels.

Alleen nu las ik dat de Marantz NR1501 het geluid niet teruggeeft naar de receiver??.
Dus dat betekend dat ik een aparte Toslink (optische) kabel moet aansluiten tussen mijn TV een Marantz, klopt dat?. Dit om het geluid van de TV over receiver te ontvangen?.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
roofje schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:28:
Alleen nu las ik dat de Marantz NR1501 het geluid niet teruggeeft naar de receiver??.
Dus dat betekend dat ik een aparte Toslink (optische) kabel moet aansluiten tussen mijn TV een Marantz, klopt dat?. Dit om het geluid van de TV over receiver te ontvangen?.
De Marantz 1501 heeft inderdaad HDMI 1.3 en daarmee ook geen ARC (Audio Return Channel). Als de receiver dat had gehad dan had je inderdaad aan één HDMI kabel tussen TV en receiver genoeg gehad. Mits de TV ook over HDMI 1.4 en ARC beschikt natuurlijk. Aangezien je nu niet beschikt over ARC zal je inderdaad een extra kabel moeten leggen tussen de TV en de receiver om geluid van de TV over de surround set te krijgen. Welke kabel dit moet zijn verschilt per merk, maar optisch is zeer goed mogelijk.

Echter heb je een dergelijke kabel alleen maar nodig als je of nog naar analoge TV kijkt of je TV kijkt via een interne CI-module. Als je een losse decoder hebt sluit je deze gewoon rechtstreeks op de Marantz aan. Dus ik weet niet of jij dit nodig hebt aangezien je een Humax hebt...

• Goochelaar
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 25-03 15:44
Ik ben me aan het oriënteren op een home cinema set. Ik heb ruim een jaar geleden al wat luistersessies gedaan en had toen interesse in een Denon + KEF iQ30 combi. Toen is aanschaf er niet van gekomen en ben nu opnieuw aan het luisteren. De speakers komen vrijwel zeker uit de serie Monitor Audio RX. Deze heb ik geluisterd met een SR5005 (Denon was daar niet aanwezig). Nu twijfel ik over de receiver.

Zoals bij de meesten wellicht bekend had de vorige generatie SRx004 receivers problemen (POP of death). Dat zou in de nieuwe serie opgelost zijn. Er wordt gezegd dat de nieuwe lijn gebaseerd is op de techniek van Denon.

Als ik de receivers van Denon en Marantz echter vergelijk dan lijkt het volgende van toepassing:

SR5005 = AVR1911 + extra aansluitingen
SR6005 = AVR2311

Als je ze echter vergelijkt op vermogen en gewicht dan zit er wel degelijk verschil in:

SR5005 100W (11,6kg) €799,-
SR6005 110W (11,8kg) €1099,-

AVR1911 90W (10,2kg) €599,-
AVR2311 105W (11,2kg) €1099,-
AVR3311 125W (12,2kg) €1499,-

De Denon reeks is in Duitsland voordelig te verkrijgen. Daar heb ik voor minder dan de adviesprijs van een SR5005 een AVR2311. Echter lijkt het erop dat de SR5005 qua vermogen toch beter presteert (gezien het gewicht). Maar de Marantz wordt overal tegen adviesprijs aangeboden.

Belangrijkste verschillen qua specs lijken me de betere grafische chip en de GUI. Wat zouden jullie doen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Goochelaar schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:28:
De Denon reeks is in Duitsland voordelig te verkrijgen. Daar heb ik voor minder dan de adviesprijs van een SR5005 een AVR2311. Echter lijkt het erop dat de SR5005 qua vermogen toch beter presteert (gezien het gewicht).

Belangrijkste verschillen qua specs lijken me de betere grafische chip en de GUI. Wat zouden jullie doen?
Vermogen moet je je niet blind op staren. Marantz levert wel de garantie dan 70% van het vermogen sowieso geleverd wordt. Denon geeft die garantie zo 1-2-3 niet, maar beide merken zijn van dezelfde holding en hebben veel overeenkomsten. Dus de meeste Denons zullen het vermogen op 70% ook zeker wel halen. En uit eigen ervaring kan ik dat beamen. Denon en Marantz zijn geen merken die net als Onkyo maar allen hoge Wattages op papier zetten en verder niets kunnen leveren.

• Goochelaar
Ok, ik vond het toch opvallend dat dat bijna een halve kilo scheelt.

Dus eigenlijk zeg je toch eens in Duitsland te gaan kijken voor bijvoorbeeld een 2311? Immers heeft deze qua features een voorsprong op de SR5005.

De verhouding Film : Muziek zal ongeveer 60 : 40 tot 70 : 30 zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Goochelaar schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:53:
Ok, ik vond het toch opvallend dat dat bijna een halve kilo scheelt.

Dus eigenlijk zeg je toch eens in Duitsland te gaan kijken voor bijvoorbeeld een 2311? Immers heeft deze qua features een voorsprong op de SR5005.

De verhouding Film : Muziek zal ongeveer 60 : 40 tot 70 : 30 zijn.
Ik zal altijd zeggen dat je in Duitsland moet gaan kijken :P
Maar de SR6005 komt puur naar de aansluitingen kijkende meer overeen met de Denon AVR-3311. Maar dat is mijn mening, en ook ik kan het fout hebben ;)

• Goochelaar
Dan zal ik de vraag ander stellen: welke receiver zou jouw voorkeur genieten uitgaande van bovenstaande percentages?

Naast Full HD materiaal (media center) zal ik er een DVD-speler en een Wii op aansluiten, dus upscalen is belangrijk, maar zou eventueel ook door de TV gedaan kunnen worden (als dat beter zou zijn).

Zoals gezegd worden de speakers Monitor Audio, 2x RX2, 2x RX1 en Center. De sub wordt vermoedelijk een BK XXLS400.

• Dane86
quote:
Goochelaar schreef op maandag 17 januari 2011 @ 00:14:
Dan zal ik de vraag ander stellen: welke receiver zou jouw voorkeur genieten uitgaande van bovenstaande percentages?
Op dit prijspunt doen de receivers het allemaal redelijk goed bij films en aangezien je niet mega-veel power nodig hebt zit je dus wel goed op dit niveau. Voordeel van de 3311 is de ethernet functie, mits je deze gaat gebruiken. Voor muziek wordt het toch een kwestie van luisteren. Wat de een mooi vind, vind de ander niks.

Ikzelf ben van een Yamaha RX-V663 naar een Marantz SR6005 gegaan en de verbetering in stereo prestaties was niet gering. Ben er erg tevreden over.

• roofje
Inderdaad ik heb een HD decoder van Humax. Dus dan zou ik geen optische kabel nodig hebben?.
Dus moet je dan op de Marantz versterker de ingang van de humax decoder selecteren. Want je hebt 4 hdmi ingangen die je toe kunt wijzen aan bv blue ray speler, game, dds, etc.

Alleen dan moet je op de tv dit ook kunnen selecteren.
Want ik zag dat mijn eminent mediabox onder blue ray stond op de TV.
Normaal reageert de TV op de HMDI ingangen die zijn aangesloten. Maar nu is er natuurlijk maar 1 HDMI kabel die bij de TV binnenkomt.
Hoe los ik dit op?.
quote:
FeaR1986 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:06:
[...]

De Marantz 1501 heeft inderdaad HDMI 1.3 en daarmee ook geen ARC (Audio Return Channel). Als de receiver dat had gehad dan had je inderdaad aan één HDMI kabel tussen TV en receiver genoeg gehad. Mits de TV ook over HDMI 1.4 en ARC beschikt natuurlijk. Aangezien je nu niet beschikt over ARC zal je inderdaad een extra kabel moeten leggen tussen de TV en de receiver om geluid van de TV over de surround set te krijgen. Welke kabel dit moet zijn verschilt per merk, maar optisch is zeer goed mogelijk.

Echter heb je een dergelijke kabel alleen maar nodig als je of nog naar analoge TV kijkt of je TV kijkt via een interne CI-module. Als je een losse decoder hebt sluit je deze gewoon rechtstreeks op de Marantz aan. Dus ik weet niet of jij dit nodig hebt aangezien je een Humax hebt...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
TV altijd op de HDMI-ingang laten staan waarop de receiver aangesloten is en dan tussen de apparaten schakelen op de receiver door middel van de remote van de receiver.

• Goochelaar
quote:
Op dit prijspunt doen de receivers het allemaal redelijk goed bij films en aangezien je niet mega-veel power nodig hebt zit je dus wel goed op dit niveau. Voordeel van de 3311 is de ethernet functie, mits je deze gaat gebruiken. Voor muziek wordt het toch een kwestie van luisteren. Wat de een mooi vind, vind de ander niks.

Ikzelf ben van een Yamaha RX-V663 naar een Marantz SR6005 gegaan en de verbetering in stereo prestaties was niet gering. Ben er erg tevreden over.
Zoals vermeld heb ik de speakers geluisterd op een SR5005 en dat klonk super. Denon kon ik niet vergelijken, maar klonk destijds met KEF ook goed.

Wat betreft ethernet, dat gebruik ik denk ik niet aangezien ik een Media Center heb. Of het moet zijn voor eventuele firmware updates o.i.d.

De AVR2311 en de SR6005 hebben beiden de betere grafische chip en een GUI. Of dat nu reden is om niet voor de SR5005 te gaan vind ik lastig te beoordelen. Feit is dat daar momenteel ca. de adviesprijs voor gevraagd wordt.

• roofje
Fear, je had gelijk. Ik heb er maar 1 ingang van gemaakt. Nu kan ik via de remote of via de Marantz schakelen tussen dvd, tv en mediabox etc.

Nu nog even de speaker setup doen met de bijgeleverde richtmicrofoon!!.
Alleen valt me de sub wat tegen, had meer geluid verwacht. (Sunfire SDS-8).
quote:
FeaR1986 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 09:43:
[...]

TV altijd op de HDMI-ingang laten staan waarop de receiver aangesloten is en dan tussen de apparaten schakelen op de receiver door middel van de remote van de receiver.

[Voor 39% gewijzigd door roofje op 17-01-2011 16:53]

• Goochelaar
quote:
Dane86 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 00:55:
[...]
Heb je destijds de 3311 ook overwogen? Zo ja, waarom ben je dan toch voor de Marantz gegaan?

• Dane86
quote:
Goochelaar schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:54:
[...]

Heb je destijds de 3311 ook overwogen? Zo ja, waarom ben je dan toch voor de Marantz gegaan?
Ik ben voor de marantz gegaan om diens reputatie om het gebied van stereo geluid. Ik had veel reviews gelezen van professionele bladen en sites. Ik heb zelf niet geluisterd omdat ik eigenlijk totaal niet in de markt was voor deze receiver, eigenlijk te duur. Toen er echter op marktplaats een maand oude SR6005 voorbij kwam voor 800 euro heb ik de gok genomen. En ik ben er uitermate tevreden over, een goede upgrade op mijn Mordaunt Short Mezzo 6 speakers. En mijn meest recente upgrade, Kimber Kable 4VS voor mijn fronts heeft ook verbazingwekkende verbetering gebracht, iets waar ik eigenlijk erg sceptisch tegenover stond.

Even reageren op de vorige vraag, Als je de SR5005 goed vind klinken zou ik gewoon voor die receiver gaan. Hij heeft veelal dezelfde functies als de 6005 en bijna evenveel vermogen. Een betere videochip is verwaarloosbaar als je de scalingfuncties niet gaat gebruiken en de GUI is misschien mooier, onderliggend systeem is hetzelfde en Audyssey (geen goeie ervaringen mee) heeft ook dezelfde versie.

• Goochelaar
Ik heb nog een dvd-speler staan en een Wii. Dus die zou de receiver kunnen upscalen. Aan de andere kant zou mijn tv dat ook wel kunnen, rest alleen de vraag wie dat beter kan (Philips Full HD LCD tv).

Wat betreft de GUI, dat zou inderdaad een leuke feature zijn, aangezien de receiver in een tv-meubel achter een deurtje komt te staan, maar ook niet meer dan dat.

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:59

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb gisteren een prijsopgave voor de SR5005 gekregen van schluderbacher.de. Ze vroegen mijn 640 euro. Op zich een nette prijs, alleen vraag ik me af wat de verzendkosten zijn. Als dat 30 euro is, loont het om hier in Nederland over de prijs te onderhandelen, en op een euro of 700 uit te komen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Brad Pitt
  • Laatst online: 12:08
quote:
Goochelaar schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:52:
Ik heb nog een dvd-speler staan en een Wii. Dus die zou de receiver kunnen upscalen. Aan de andere kant zou mijn tv dat ook wel kunnen, rest alleen de vraag wie dat beter kan (Philips Full HD LCD tv).
Upscalen is waanzinnig overrated, tenzij je een tv hebt met een wel heel brakke upscaler. Zou dáár echt geen apparaat van laten afhangen, dit is in 99% van de keren gewoon pure marketing drizzle.

Nickname does not reflect reality

• TAG_ScorpioN
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46
quote:
OMX2000 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:01:
Ik heb gisteren een prijsopgave voor de SR5005 gekregen van schluderbacher.de. Ze vroegen mijn 640 euro. Op zich een nette prijs, alleen vraag ik me af wat de verzendkosten zijn. Als dat 30 euro is, loont het om hier in Nederland over de prijs te onderhandelen, en op een euro of 700 uit te komen.
Ik heb een paar weken terug prijzen opgevraagd bij H&C Hifi, daar kost de SR5005 629 EURO.

[Voor 6% gewijzigd door TAG_ScorpioN op 20-01-2011 15:11]

• Goochelaar
quote:
OMX2000 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:01:
Ik ook. En voor de SR6005 vroegen ze €850,-.

Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben voor de SR5005 gegaan, maar heb e.e.a. voorgelegd aan de winkel waar ik ben wezen luisteren. Uiteindelijk een mooie prijs voor de receiver in combinatie met de speakers gekregen.

Inderdaad vond ik de scaler en de GUI t.o.v. OSD niet opwegen tegen de extra kosten. Qua vermogen heb ik meer dan voldoende aan de SR5005.

Bovendien zijn steeds meer bronnen toch al full HD (mediacenter en in de toekomst misschien blu-ray).

[Voor 49% gewijzigd door Goochelaar op 20-01-2011 13:37]

• theroof
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-02-2011
Geeft de Marantz NR1501 ook weer als hij True HD afspeelt?.
Want DTS en dolby digital zie je in de display.

Maar laatst draaide ik een orginele blue ray disk met True HD. Echter ik zag niets in de display staan??.

Wie weet dit?

• Brad Pitt
  • Laatst online: 12:08
quote:
theroof schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 21:09:
Geeft de Marantz NR1501 ook weer als hij True HD afspeelt?.
Want DTS en dolby digital zie je in de display.
Bij DTS HD-Master staat er op het LCD in het groot DTS en er onder een kleine HD aanduiding, bij TrueHD zie je het Dolby logo (dubbele D) in het groot en ook weer er onder een heel klein HD lampje branden.

[Voor 22% gewijzigd door Brad Pitt op 20-01-2011 21:23]

Nickname does not reflect reality

• theroof
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-02-2011
Ok, bedankt,
Het is een super apparaat.
Ook het geluid is prima.

Heb er nu alles met HDMI op aangesloten.
Dus daar ga ik veel plezier van hebben. :)

• Pino_Helmond
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 30-03 16:53
Deze week ga ik mijn nieuw bestelde receiver ontvangen, de Marantz 1601. Ik ben wat aan het filosoferen hoe een en ander te gaan aansluiten maar eerlijk gezegd vind ik het maar lastig.

De situatie ia als volgt:
TV, Phlips type 9664 met 5 x HDMI en 2 x Scart
Mediabox, Cisco type 8485DVB met 1 x HDMI en 1 x Optical
Mediaplayer, Ac Ryan met 1 x HDMI en 1 x Optical en 1 x Coaxial
Xbox 360 Slim met 1 x HDMI
DVD Recorder/Speler type LG RH387H met 1 x HDMI en 1 x Optical en 1 x Coaxial en 2 x Scart

Uiteraard wil ik overal uithalen wat er in zit!
Mijn gedachte is als volgt:

Mediabox met HDMi naar tv en mediabox met Optical naar versterker.
Mediaplayer met HDMI naar tv en mediaplayer met Optical naar versterker
Xbox met HDMI naar TV
DVD speler met HDMI naar TV en DVD speler met Coaxial naar versterker
TV met HDMI naar versterker

Klopt mijn schema of ga ik ergens de fout in?

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:38
Mag ik je vragen waarom je zo moeilijk doet met optical outs? ;)

Al je randapparatuur heeft HDMI out => Beeld en Geluid

Al je randapparatuur naar de versterker dan vanaf je versterker 1 HDMI kabel naar de TV.

Laat de versterker alles doen :)

K to the KillaZ

• Pino_Helmond
quote:
KillaZ schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:19:
Mag ik je vragen waarom je zo moeilijk doet met optical outs? ;)

Al je randapparatuur heeft HDMI out => Beeld en Geluid

Al je randapparatuur naar de versterker dan vanaf je versterker 1 HDMI kabel naar de TV.

Laat de versterker alles doen :)
Zat al te twijfelen..

Maar kort gezegd hoeft er dus niets direct naar de TV maar kan de mediabox + mediaplayer + xbox + DVD speler met HDMI naar de versterker en dan slechts 1 HDMI kabel van de versterker naar de TV en heb ik overal beeld en geluid?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Pino_Helmond schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:32:
[...]
Maar kort gezegd hoeft er dus niets direct naar de TV maar kan de mediabox + mediaplayer + xbox + DVD speler met HDMI naar de versterker en dan slechts 1 HDMI kabel van de versterker naar de TV en heb ik overal beeld en geluid?
Mits alle bronnen audio en video over HDMI ondersteunen, maar dat moet met apparaten als gameconsoles, DVD-spelers en mediaspelers wel lukken.

• Pino_Helmond
quote:
FeaR1986 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:34:
[...]

Mits alle bronnen audio en video over HDMI ondersteunen, maar dat moet met apparaten als gameconsoles, DVD-spelers en mediaspelers wel lukken.
Ik neem aan dat de versterker dan wel aan dient te staan, ik bedoel dat als ik wil xboxen de versterker aan moet staan om beeld te hebben op de tv?

Koop je een nieuwe versterker (1601) heb je meteen alle 5 d HDMI poorten vol zitten! Ik zie trouwens dat 4 x HDMI ingang is en 1 x HDMI out, gaat dit nog verschil uit maken?

[Voor 8% gewijzigd door Pino_Helmond op 24-01-2011 19:02]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Pino_Helmond schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:59:
[...]
Ik neem aan dat de versterker dan wel aan dient te staan, ik bedoel dat als ik wil xboxen de versterker aan moet staan om beeld te hebben op de tv?
Er zijn receivers die in stand-by ook het signaal door kunnen geven. Kwestie van uitproberen of even door de manual heenlezen. Van Onkyo en Denon weet ik dat ze het kunnen, van Maratnz durf ik het niet te zeggen.
quote:
Koop je een nieuwe versterker (1601) heb je meteen alle 5 d HDMI poorten vol zitten! Ik zie trouwens dat 4 x HDMI ingang is en 1 x HDMI out, gaat dit nog verschil uit maken?
HDMI ingangen zijn voor bronnen als de gameconsole en DVD-speler en HDMI out is voor de weergever, dus de beamer of de TV.

Overigens hoef je niet alles via HDMI aan te sluiten. Rechstreeks naar de TV met HDMI en dan met optisch naar de receiver kan ook. Met bijvoorbeeld een XBox zou het niets uitmaken aangezien die maximaal DTS en Dolby Digital 5.1 doet, iets wat makkelijk over de optische kabel kan. Maar als je bijvoorbeeld een PS3 of Blu-rayspeler hebt dan kan je beter met HDMI werken. Dit omdat deze apparaten HD Audio kunnen versturen en dat kan alleen over HDMI (en meerkanaals analoog, maar niet elke speler heeft dit).

• Pino_Helmond
Dank voor je hulp FeaR, zal einde van de week als alles binnen is nog even hier melden of de 1601 in stand-by stand signaal doorgeeft of niet.

EDIT:

Zie nu zelf in de topicopening: HDMI pass-through in standby

:z

[Voor 22% gewijzigd door Pino_Helmond op 25-01-2011 16:32]

• OMX2000

OMX2000

Ik was gisteren voor de grap langs de Saturn in Tilburg gegaan, om ff te kijken of ze de SR5005 hadden. En die stond er, en met heel weinig onderhandelen mocht ik hem voor 700 euro meenemen. Lijkt me een hele goede deal. Ik weet dat ie online goedkoper te krijgen is, maar voor mensen die een normale winkel fijner vinden is het wel handig om te weten lijkt mij.

• TAG_ScorpioN
  • Laatst online: 24-01 17:46
quote:
OMX2000 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:51:
Ik was gisteren voor de grap langs de Saturn in Tilburg gegaan, om ff te kijken of ze de SR5005 hadden. En die stond er, en met heel weinig onderhandelen mocht ik hem voor 700 euro meenemen. Lijkt me een hele goede deal. Ik weet dat ie online goedkoper te krijgen is, maar voor mensen die een normale winkel fijner vinden is het wel handig om te weten lijkt mij.
Bij H&C Hifi verkopen ze de SR5005 voor 629,00 Euro. De prijzen staan niet vermeld op de site maar worden per mail verzonden op aanvraag.

De prijzen van de andere receivers van de serie zijn:

De 6005 829,00 Euro
7005 1349,00 Euro

• Pino_Helmond
quote:
TAG_ScorpioN schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:09:
[...]

Bij H&C Hifi verkopen ze de SR5005 voor 629,00 Euro. De prijzen staan niet vermeld op de site maar worden per mail verzonden op aanvraag.

De prijzen van de andere receivers van de serie zijn:

De 6005 829,00 Euro
7005 1349,00 Euro
Correct.
De SR6004, het model van vorig jaar bieden ze nu aan voor 550,00 Euro. Die is het overwegen waard als je voor de SR5005 zou willen gaan, de 6004 is dan wel een 1 jaar ouder model maar bied wel meer mogelijkheden en kwaliteit. Nadelige verschilletje is HDMI 1.3 versus HDMI 1.4

[Voor 4% gewijzigd door Pino_Helmond op 26-01-2011 12:49]

• Niek_
  • Laatst online: 09:42
Weet iemand hoe het precies met de updates van Marantz zit? Begreep dat er regelmatig updates (firmware) uitkomen, maar dat deze aangeschaft moeten worden? Daarnaast leek het erop alsof enkel geautoriseerde Marantz dealers zulke updates kunnen aanvragen. Iemand die hier meer over weet?

• SuperBoswachter
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02-03 23:49
Ik heb onlangs mijn bose 321GS setje verkocht en moet zo langzamerhand eens wat nieuws weer komen. Ik dacht aan een marantz nr1601 reciever omdat die volgens mij alles kan en toch in mijn tv meubel past. Ik wou morgen even kijken of de mediamarkt die heeft en dan van de btw korting profiteren. Maar dan moet er nog een speakerset bij, nou denk ik aan een HKTS 9 of een Quadral Aluma 2060, iemand een idee met wat voor speakers ik beter uit ben of misschien nog een heel ander speakersetje in dezelfde prijsklasse?
Ze moeten klein en zwart zijn en mijn vriendin wil het liefst een niet al te grote subwoofer, maar daar is nog over te praten... :D
Ik zat ook nog te denken aan een tweedehands bose acoustimass 10, is dit als je dit voor 500 euro kan kopen ook nog een goede deal of betaal ik dan nog enkel voor de naam.

• Pino_Helmond
quote:
SuperBoswachter schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:49:
Ik heb onlangs mijn bose 321GS setje verkocht en moet zo langzamerhand eens wat nieuws weer komen. Ik dacht aan een marantz nr1601 reciever omdat die volgens mij alles kan en toch in mijn tv meubel past. Ik wou morgen even kijken of de mediamarkt die heeft en dan van de btw korting profiteren. Maar dan moet er nog een speakerset bij, nou denk ik aan een HKTS 9 of een Quadral Aluma 2060, iemand een idee met wat voor speakers ik beter uit ben of misschien nog een heel ander speakersetje in dezelfde prijsklasse?
Ze moeten klein en zwart zijn en mijn vriendin wil het liefst een niet al te grote subwoofer, maar daar is nog over te praten... :D
Ik zat ook nog te denken aan een tweedehands bose acoustimass 10, is dit als je dit voor 500 euro kan kopen ook nog een goede deal of betaal ik dan nog enkel voor de naam.
Voor jouw informatie, de 1601 kost 500,00 Euro bij bovenstaande winkel (H&C Hifi in Oostrum). Die prijs heb ik er zaterdag door gekregen.

• SuperBoswachter
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02-03 23:49
quote:
Pino_Helmond schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 08:16:
[...]

Voor jouw informatie, de 1601 kost 500,00 Euro bij bovenstaande winkel (H&C Hifi in Oostrum). Die prijs heb ik er zaterdag door gekregen.
Die site vind ik nog niet zo indrukwekkend en ik kan er niet langsgaan, aangezien het me bijna 100 euro kost om die kant op te rijden, maar bedankt voor de tip!
Geldt het voor Marantz niet net als voor Denon dat Duitsland goedkoper is? Ik kan niet echt goede Duitse electronicaboeren vinden tot nu toe.

• Pino_Helmond
quote:
SuperBoswachter schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:53:
[...]

Die site vind ik nog niet zo indrukwekkend en ik kan er niet langsgaan, aangezien het me bijna 100 euro kost om die kant op te rijden, maar bedankt voor de tip!
Geldt het voor Marantz niet net als voor Denon dat Duitsland goedkoper is? Ik kan niet echt goede Duitse electronicaboeren vinden tot nu toe.
Ze bezorgen aan huis maar wat daarvan de kosten zijn weet ik niet. Winkel komt wat rommelig over maar wat ze daar allemaal voor spul hebben staan is ongelooflijk.
Prijstechnisch zitten ze ook goed, heb diverse receivers en speakers bekeken en prijzen van opgevraagd. Ze zitten met vrijwel alles tenminste 20% onder de laagste prijzen die je op internet vind.
Over een paar maanden verhuizen ze naar een groter en beter ingericht pand, wie weet zijn er dan nog wat leuke acties.

Ben zelf niet zo´n voorstander van bestellen in het buitenland, in elk geval niet voor een verschil van een paar tientjes.

• Pino_Helmond
Heb inmiddels de SR6004 ontvangen en aangesloten, alles werkt op een ding na. De xbox wil ik toch graag splitsen dus heb hem met HDMI met de tv verbonden en met optical naar de receiver, geluid krijg ik echter niet te horen door de receiver, volgens mij heb ik alle inputs inmiddels wel geprobeerd, heeft iemand een tip waar ik moet zoeken?

• RexP
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 31-03 18:01
Waarschijnlijk moet je de ingang nog toewijzen in de setup van je receiver, via Input Setup - Function Input Setup.

• Pino_Helmond
quote:
RexP schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 13:49:
Waarschijnlijk moet je de ingang nog toewijzen in de setup van je receiver, via Input Setup - Function Input Setup.
Kan er geen wijs uit wat nu wat is: DSS / TV / CD / AUX en dan digital / HDMI / Comp. / Video. Wat moet ik nu waar op zetten? De xbox gaat per HDMI naar de TV en optisch naar de optical 1 op de receiver. De receiver gaat ook per HDMI naar de TV.
Dacht alles geprobeerd te hebben maar het werkt nog niet helaas...

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Kies de TV setting en verander de audio input naar digital 1.

(En geen idee wat je met splitsen bedoelt, maar gewoon alles via HDMI en alles via de Marantz is natuurlijk het makkelijkst)

[Voor 51% gewijzigd door Voutloos op 29-01-2011 19:04]

Talkin.nl daily photoblog

• Pino_Helmond
quote:
Voutloos schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 19:03:
Kies de TV setting en verander de audio input naar digital 1.

(En geen idee wat je met splitsen bedoelt, maar gewoon alles via HDMI en alles via de Marantz is natuurlijk het makkelijkst)
Als je via HDMI van de xbox naar de receiver gaat dan gaat het geluid alleen via de receiver en kun je niet het geluid via de TV afspelen, mijn huisgenoot zal daar niet blij mee zijn. Daarom dus gesplitst, zou dan moeten kunnen xboxen met geluid over de TV en de receiver hoeft niet perse aan, wil ik wel een keer geluid over de receiver dan zou dat optisch moeten kunnen lijkt me..

Ben me ook suf aan het googlen naar de Marantz DV4003 cd/dvd-speler, Deze speler beschikt over HDMI 1.0 maar volgens diverse reviews speelt hij wel DTS geluid af, dit is toch onmogelijk of mis ik (weer) ergens iets?
De DV4003 is qua design aan de hand van foto's van dezelfde vormgeving als de receiver SR6004, Daarom gaat de voorkeur uit naar deze speler. HD films speel ik af via een mediaplayer.

• RexP
Je moet instellen op welke manier een ingang zijn signaal binnenkrijgt. Wil je bijvoorbeeld de receiver op 'DSS' zetten om het geluid van je xbox te horen, ga dan naar de Function Input Setup, en zorg dat bij DSS in de kolom Digital een 1 staat als je de kabel op optical 1 hebt aangesloten (blz.24 van de manual).

• OMX2000

OMX2000

FF een snel vraagje. Hoe kan ik de Input Sources renamen. Ik zag wel hoe ongebruikte kan "deleten" maar renamen?

• RexP
Via Input Setup - Function Rename misschien? Dat vind je sneller in de manual dan 2 uur wachten op een antwoord.

• OMX2000

OMX2000

quote:
RexP schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:41:
Via Input Setup - Function Rename misschien? Dat vind je sneller in de manual dan 2 uur wachten op een antwoord.
Who reads the F-ing manual? ;) Maar je hebt gelijk. Beetje lui...

Heeft iemand toevallig een Apple TV 2G aangesloten op een Marantz SR5005? En doe je dan audio via HDMI of via TOSLink?

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 31-03 20:29
Hoe zit dat precies met ARC? Ik heb op mijn TV -> een audio return channel op HDMI 2. Ik heb een Panasonic G20.

Ik wil het geluid van mijn TV via Marantz laten lopen. Als ik nou in poort 2 een HDMI 1.4 kabel stop en deze naar de HDMI out van mijn Marantz, hoe krijg ik dan de audio return aan de praat? Misschien doodeenvoudig hoor en denk ik te moeilijk? :X

there's no tweak without the tweaker

• Coriolis
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10-10-2019
quote:
Niek_ schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:33:
Weet iemand hoe het precies met de updates van Marantz zit? Begreep dat er regelmatig updates (firmware) uitkomen, maar dat deze aangeschaft moeten worden? Daarnaast leek het erop alsof enkel geautoriseerde Marantz dealers zulke updates kunnen aanvragen. Iemand die hier meer over weet?
ik ben ook wel geïnteresseerd in het antwoord op deze vraag.

Tevens mijn vorige vraag hoe het werken is met een menu wat niet grafisch is op de 1601

• OMX2000

OMX2000

quote:
virtualJac schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:18:
Hoe zit dat precies met ARC? Ik heb op mijn TV -> een audio return channel op HDMI 2. Ik heb een Panasonic G20.

Ik wil het geluid van mijn TV via Marantz laten lopen. Als ik nou in poort 2 een HDMI 1.4 kabel stop en deze naar de HDMI out van mijn Marantz, hoe krijg ik dan de audio return aan de praat? Misschien doodeenvoudig hoor en denk ik te moeilijk? :X
Ik heb het aan moeten zetten in het HDMI input menu (uit mijn hoofd) van de Marantz. Daar kun je Audio Out : TV of Amp kiezen. Ik heb 'm op Amp gezet, en het werkte. Ik heb een Panasonic V20 en daar werkte het eerst niet.

• dabird
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17-03 15:01
Leek mij een goede plaats hier om het 'forum' te bedanken. Uiteindelijk gekozen voor de NR-1601 in combinatie met de UD-5005.

In den beginne wilde ik gaan voor 5.1 geluid, maar naar mate ik meer 'kennis' vergaarde ben ik tot de overtuiging gekomen dat ik toch maar voor stereo-geluid wil gaan, omdat ik ook graag muziek wil luisteren via de set. Dus heb ik uiteindelijk een setje Klipsch RF-10 aangeschaft. Het is toch wel bijzonder om te lezen dat de meningen over de Klipsch'en uiteen lopen.

In de winkel twijfelde ik uiteindelijk bij het luisteren tussen twee setjes. Gek genoeg was het ene setje 1.300 per stuk en de Klipschen 300 euro per stuk, ik heb dus uiteindelijk het budget laten beslissen.

Gelukkig ben ik met mijn Marantzen redelijk op de toekomst voorbereid.

Bedankt voor jullie informatie en meningen. Ik ga nu rustig wachten tot de spulletjes geleverd worden en geïnstalleerd worden.

Lach eens...

• Thijs B
  • Registratie: augustus 1999
  • Niet online
Sinds afgelopen weekend ook de trotse eigenaar van een NR-1601 met de 19%btw actie voor 503,- euro opgepikt bij de Mediamarkt vond ik wel een mooi prijsje :) Heb er 2 vrij eenvoudige Kef boekenplank speakers aanhangen.

Nu nog suf aan het zoeken naar een goed setje 5.1 speakers voor in de woonkamer, wil niet van die grote boxen.
Mijn oog was gevallen op een 5.1set van canton maar nog geen winkel in de buurt gevonden die ze in de showroom heeft staan.

Een nadeeltje van de nr1601 vind ik wel dat deze in standby het geluid niet via hdmi kan doorsturen naar de tv.

• Pino_Helmond
quote:
Thijs B schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:36:
Sinds afgelopen weekend ook de trotse eigenaar van een NR-1601 met de 19%btw actie voor 503,- euro opgepikt bij de Mediamarkt vond ik wel een mooi prijsje :) Heb er 2 vrij eenvoudige Kef boekenplank speakers aanhangen.

Nu nog suf aan het zoeken naar een goed setje 5.1 speakers voor in de woonkamer, wil niet van die grote boxen.
Mijn oog was gevallen op een 5.1set van canton maar nog geen winkel in de buurt gevonden die ze in de showroom heeft staan.

Een nadeeltje van de nr1601 vind ik wel dat deze in standby het geluid niet via hdmi kan doorsturen naar de tv.
Kun je wel degelijk instellen, tenminste als we de startpost mogen geloven:

Marantz' slimline NR1601 7.1 A/V-reveiver (slimline)

De slimline NR1601 achtkanaals receiver bouwt voort op de NR1501 zijn voorloper.

Specs:

7x 50W per channel RMS
Dolby True HD, DTS HD, Dolby ProLogic IIZ
4 HDMI inputs; 1 HDMI output
3D Ready - HDMI 1.4a; audio return channel
HDMI pass-through in standby
USB input with iPod digital interface
I/P converter and video conversion
M-Xport (can be used with optional RX101 wireless Bluetooth audio module)
M-DAX2
Audyssey MultEQ
Audyssey Dynamic Volume & EQ
Prijs: € 599,-
Leverbaar Juli/Augustus

• Hakker
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 17:44

Hakker

a.k.a The Dude

quote:

Ik heb zelf Mordaunt Short Genie aan mijn SR8002 hangen en ze hebben mij nog nooit teleurgesteld. De Boxen zijn klein en eigenzinnig van design maar klinken voor voor mij iig heel veel beter dan bv de Kef KHT sets.
Ik kan zo snel geen winkel vinden buiten Stassen maar op bv Marktplaats en Ebay moet je ze wel kunnen vinden voor 300-400 Euro en het is het geld meer dan waard.

Ja ze zijn al wat ouder wat dat betreft en heb ze direct kunnen horen met de KEF KHT-2005.2 destijds en eerlijk gezegd klonk de Kef klein ver weg en wat hol vergeleken met de Mordaunt Short Genie. Alvast Sorry als ik je ineens weer een keuze optie geef ;)

[Voor 10% gewijzigd door Hakker op 02-02-2011 16:02]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

• Shocked
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:57
quote:
Toevallig heb ik ook vandaag het setje op het oog en volgens mij kan er 1 hdmi doorgelust worden via de SAT hdmi ingang. Je zou dus een de mediabox van UPC of een andere HD ontvanger kunnen gebruiken naar de tv zonder de receiver aan te hoeven zetten.
De andere hdmi-ingangen worden niet doorgelust.

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• Shocked
UPC HD box?

Ik sta op het punt op de Marantz NR1601 aan te schaffen en wilde graag weten of er iemand zijn UPC HD box via de Marantz kan laten lopen? In het begin van deze thread heb ik 1 bericht kunnen lezen dat er een probleem was ivm kopieerbeveiliging(doorgeven van copyrightmateriaal).

Is er iemand die een UPC HD box via de NR1601 heeft aangesloten?

Sony55AF9 - Dynaudio M10 - Dali || 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost en 7 zuid-west

• SledgehammerNL
  • Laatst online: 31-03 20:39
quote:
Shocked schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 22:19:
UPC HD box?

Ik sta op het punt op de Marantz NR1603 aan te schaffen en wilde graag weten of er iemand zijn UPC HD box via de Marantz kan laten lopen? In het begin van deze thread heb ik 1 bericht kunnen lezen dat er een probleem was ivm kopieerbeveiliging(doorgeven van copyrightmateriaal).

Is er iemand die een UPC HD box al zo heeft angesloten?
Ik neem aan dat je de NR1601 bedoelt (ipv 1603)?

Zelf heb ik het goedkopere broertje, de NR1501. Mijn Cisco HD DVR van UPC loopt via de Marantz. Geen enkel probleem met beveiliging.

• SmidsY
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 26-03 17:12

SmidsY

hallo!?.............

quote:
Shocked schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 22:19:
UPC HD box?
Is er iemand die een UPC HD box via de NR1601 heeft aangesloten?
Weet niet of het helpt, maar ik heb een SR6004 en UPC HD box en dat werkt probleemloos.

Het probleem is gelokalizeerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning. Forumpje PC Specs

• Dane86
quote:
SmidsY schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 00:25:
[...]

Weet niet of het helpt, maar ik heb een SR6004 en UPC HD box en dat werkt probleemloos.
Het is vooral belangrijk dat je kijkt welke UPC box het is. Bij mijn ouders thuis werkt de philips (ook HD) niet goed met de NR1501.

• Shocked
quote:
Dane86 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:25:
[...]

Het is vooral belangrijk dat je kijkt welke UPC box het is. Bij mijn ouders thuis werkt de philips (ook HD) niet goed met de NR1501.
Bedankt aan @ voor de reacties. Het geeft hoop.
Ik zal vanavond even kijken wat het merk is, maar ik heb een moderne HD UPC box ( <1 jaar oud) en volgens mij geen philips. Ik zal daar vanavond even over berichten.

De Marantz UD5005 (bluray speler) kan ik er voor een leuk bedrag bij krijgen. Ik denk dat ik dat doe, ook omdat die muziek kwalitatief wat beter kan afspelen dan m'n huidige bluray speler.. Ik heb al wel gelezen dat ze kunnen "piepen" bij het afspeken van bluray dvd's, maar hoop dat dat gaat meevallen... }:O

Als alles staat, zal ik in ieder geval mijn ervaring over dit setje hier even beschrijven.

• SledgehammerNL
quote:
Shocked schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:46:
[...]

Bedankt aan @ voor de reacties. Het geeft hoop.
Ik zal vanavond even kijken wat het merk is, maar ik heb een moderne HD UPC box ( <1 jaar oud) en volgens mij geen philips. Ik zal daar vanavond even over berichten.

De Marantz UD5005 (bluray speler) kan ik er voor een leuk bedrag bij krijgen. Ik denk dat ik dat doe, ook omdat die muziek kwalitatief wat beter kan afspelen dan m'n huidige bluray speler.. Ik heb al wel gelezen dat ze kunnen "piepen" bij het afspeken van bluray dvd's, maar hoop dat dat gaat meevallen... }:O

Als alles staat, zal ik in ieder geval mijn ervaring over dit setje hier even beschrijven.
Is het er eentje met een opnamefunctie (DVR)?

• Shocked
quote:
SledgehammerNL schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:57:
[...]
Is het er eentje met een opnamefunctie (DVR)?
Ik heb even gebeld (...) en het is een : Cisco DVR ( dus met opname) HD box.

Dus ik wil de combi Cisco DVR van UPC en de Marantz NR1601 gaan maken om precies te zijn.

Dat vond ik overigens het leuke aan de NR1601, om de HD box via de reciever te laten lopen via de 1.4 hdmi, zodat de tv (ook 1.4 hdmi ARC ) het geluid retour kan krijgen en ik dus maar 1 hdmi kabel de tv in heb lopen.

• SledgehammerNL
quote:
Shocked schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 14:35:
[...]

Ik heb even gebeld (...) en het is een : Cisco DVR ( dus met opname) HD box.

Dus ik wil de combi Cisco DVR van UPC en de Marantz NR1601 gaan maken om precies te zijn.

Dat vond ik overigens het leuke aan de NR1601, om de HD box via de reciever te laten lopen via de 1.4 hdmi, zodat de tv (ook 1.4 hdmi ARC ) het geluid retour kan krijgen en ik dus maar 1 hdmi kabel de tv in heb lopen.
Ik heb een NR1501 en dan gaat dat ook hoor! Ik heb ook gewoon maar 1 HDMI naar de tv lopen. UPC-doos stuurt gewoon beeld en geluid via de Marantz naar d etv. Ik heb het zo ingesteld dat ik het geluid via de receiver wil en niet via de tv.

• Juul066
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 02-01-2014
Sinds gister de Marantz sr 7005 in huis met de speakers KEF IQ90. Ik ben over het geluid zeer tevreden.
Maar we kijken films via de laptop. Aangesloten via hdmi op de tv en normaal het geluid via de speakers. Maar dat lukt me nu niet.
De tv is via hdmi met de marantz verbonden. Het geluid lukt me niet via de laptop op de receiver aan te sluiten. Heeft iemand een idee hoe dit moet?

• akoster
  • Laatst online: 31-03 15:35
quote:
Juul066 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 16:46:
Sinds gister de Marantz sr 7005 in huis met de speakers KEF IQ90. Ik ben over het geluid zeer tevreden.
Maar we kijken films via de laptop. Aangesloten via hdmi op de tv en normaal het geluid via de speakers. Maar dat lukt me nu niet.
De tv is via hdmi met de marantz verbonden. Het geluid lukt me niet via de laptop op de receiver aan te sluiten. Heeft iemand een idee hoe dit moet?
de kans is groot dat je geluid standaard over dezelfde hdmi kabel naar de tv verstuurd wordt, je moet dus een andere geluidskaart instellen. afhankelijk van wat je gebruikt kan dat ofwel in het programma zelf, ofwel in het besturingssysteem.

I can see clearly now, the brain is gone...

• OMX2000

OMX2000

Wat een beetje onbetrouwbaar werkt is als ik met mijn Harmony de TV, receiver en popcornhour (in die volgorde) aanzet. Het geluid komt een keer uit de TV en dan weer via de receiver.

Ik heb een SR5005 aangesluiten op een Plasma (HDMI Arc).

Wat is de volgens jullie de goede volgorde!

• SledgehammerNL
quote:
OMX2000 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:04:
Wat een beetje onbetrouwbaar werkt is als ik met mijn Harmony de TV, receiver en popcornhour (in die volgorde) aanzet. Het geluid komt een keer uit de TV en dan weer via de receiver.

Ik heb een SR5005 aangesluiten op een Plasma (HDMI Arc).

Wat is de volgens jullie de goede volgorde!
Kun je in de 5005 niet instellen waar je het geluid naar toe wilt hebben? Bij mij is de volgorde:

1) Mediaspeler (Western Digital HD Live)
2. TV (Samsung Led)
2 de Marantz NR1501

Totaal geen probleem.

• Shocked
set-up vraagje Marantz NR1601 ; standby pass through

Om mijn eigen vraag maar effe te beantwoorden : zit gewoon in het menu natuurlijk (hdmi ssettings), maar de tv sprong op uit met het stand-by schakelen. Dat is opgelost en de tv "ziet" nu de reciever en reageert niet meer op het standby-signaal en blijft aan. En dus werkt het nu zoals het moet.

[Voor 72% gewijzigd door Shocked op 05-02-2011 23:52]

• virtualJac
Als je je PS3 meer gebruikt als BD speler dan als gameconsole, kun je hem dan beter in je Marantz BD poort of Game poort prikken? Of maakt het geen snars uit?

Ik heb gelezen dat bij sommige receivers van Marantz het signaal anders gedecodeerd wordt via de BD ingang? Of heb ik het mis?

• SledgehammerNL
quote:
virtualJac schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:41:
Als je je PS3 meer gebruikt als BD speler dan als gameconsole, kun je hem dan beter in je Marantz BD poort of Game poort prikken? Of maakt het geen snars uit?

Ik heb gelezen dat bij sommige receivers van Marantz het signaal anders gedecodeerd wordt via de BD ingang? Of heb ik het mis?
Daar staat in de manual in ieder geval niets over vermeld (NR1501). Als het zo is lijkt het me wel belangrijk dit te vermelden..

• Voutloos
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Zit geen verschil tussen. Het is maar wat je het meest logisch vind op de afstandsbediening. :)

Talkin.nl daily photoblog

• Ralf Bimbo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 31-03 15:45
Iemand hier toevallig ervaring met de Marantz NR1501 i.c.m. de Jamo S426 HCS 3 set? Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om voor een 2e hands Mordaunt Short Genie setje te gaan.. maar door de ibood aanbieding van vandaag heb ik de keuze van Boxen dus veranderd.

Je hoort vaak een Onkyo / Jamo combi.. maar ik was eigenlijk van plan de Marantz aan te schaffen, vooral vanwegen zijn compacte uiterlijk.

Ik weet dat er wordt gezegd dat je geluid zelf moet ervaren... maar ik was gewoon benieuwd naar wat ervaringen :)

Rookworst zonder 'r' is ookworst | PSN: RalfdeJong

• Shocked
1e ervaring met Marantz NR1601 - Marantz UD5005 - B&W CM5

De boel is aangesloten en hier volgt mijn ervaring voor de geinteresseerden.

Deze set heeft de Denon S301 vervangen vanwege toch wel het verlangen naar een wat beter hifi-setje.
Vroeger ( en nog steeds in bezit ) stond er een Denon met Dali-vloerzuiltjes.

De boxen zijn gekozen op "warm en vol geluid". Iets kleuring is geen probleem voor mij, het mag wel body hebben en exact weergave is niet een must.

De reciever NR1601 heeft hdmi 1.4a, wat prettig is als je tv met 1.4 ARC bezit. De opstelling is als volgt :
UPC box + BD5005 + Panasonic BD60 (reserve) > Receiver > Philips 32pfl9705.
Luister en kijkafstand circa 2 1/2 meter.

De TV herkent de reciever en communiceert goed daarmee. De UPC box ( Cisco) wordt foutloos doorgelaten en ook op standby v/d receiver wordt het signaal doorgegeven.

Het geluid :
De CM5's gaan goed samen met de NR1601. Met name omdat de middentonen (dialoog, stemmen) helder weergegeven worden. Ik heb ook een Marantz ER-803 even geprobeerd (terug vanwege problemen) en vergeleken daarmee was het geluid van de ER-803 iets zwaarder en wellicht wat voller. Maar daar was duidelijk het middengebied (stemmen) ietwat onderbelicht en je had geen mogelijkheid om dat bij te sturen.
De NR1601 is dus helderder.

Vergeleken met de Dali's : de Dali's trekken het geluid nog iets verder open. Maar ja, dat was eigenlijk wel te verwachten. Vooralsnog viel het me 100% mee, de CM5's.

Overigens verpletterde de CM5's de "oude" Denon S301 set. De muziek klonk warmer, gedetailleerder en gewoon stukken beter. Als Hifi :+

Het beeld :
De UD5005 geeft erg goed beeld. Ik zag geen rare dingen, het was goed scherp en zeker gelijkwaardig met de Panasonic BD60. De ER-803 gaf ook erg goed beeld, maar gaf soms wat artifacten bij bewegende beelden (motion issues) terwijl dat niet zien was op de andere spelers. Ik heb het idee dat de UD5005 een wat sterkere chipset aan boord heeft. En dat is een goed ding.
Overigens is de UD5005 3D geschikt.

Wensen :
De ER-803 gaf wat meer bas. Ik ga eens bi-wiring en bi-amping proberen om 's te kijken of de CM5's beter ( of anders) gaan klinken. Das het enige vraagteken tot nu toe, of de NR1601 niet iets te licht is wb vermogen.

• Niek_
Ben (heel) even de weg kwijt. Heb rond lopen zoeken naar de SR7005. Kreeg een mailtje van een winkel dat ze mij de AV7005 kunnen leveren. Google maakt me niet veel wijzer, maar is dit een andere benaming voor de SR7005? Of een heel ander product?

• Gotfather
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
quote:
Niek_ schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 16:01:
Ben (heel) even de weg kwijt. Heb rond lopen zoeken naar de SR7005. Kreeg een mailtje van een winkel dat ze mij de AV7005 kunnen leveren. Google maakt me niet veel wijzer, maar is dit een andere benaming voor de SR7005? Of een heel ander product?
dat is enkel een surround processor, heeft dus geen eindversterkers aan boord, die zul je er zelf op aan moeten sluiten. Marantz zelf heeft bijv de MM7055.

Als Google je trouwens niet wijzer maakt, kijk je toch gewoon op de site van Marantz, of is dat erg ver gezocht?

• Niek_
Bedankt voor je reactie.
Zit nu te dubben of ik de SR5005 of SR7005 aan moet gaan schaffen. Heb ze beiden al gehoord met m'n luidsprekers en ze klinken allebei goed. De een heeft natuurlijk meer mogelijkheden dan de anders, maar of dat het prijsverschil ook compenseerd weet ik nog niet. Aan de andere kant koop je zo'n apparaat natuurlijk ook niet elk jaar..
Daarnaast hoor ik ook steeds meer verhalen over de opvolgers van bovenstaande typen welke dit jaar uit zouden moeten gaan komen... Kak, kiezen kan soms best lastig zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Niek_ schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 23:40:Zit nu te dubben of ik de SR5005 of SR7005 aan moet gaan schaffen.
Dat is nogal een verschil, waar is de SR6005?

• virtualJac
Inderdaad. Verschil 7005 en 5005 is best groot. Netwerk mogelijkheden en Airplay zijn zeker dingen die je in je overweging mee moet nemen. Naast de grotere voeding en wattages.

Ook is de Audyssy van de 7005 een stuk beter. Belangrijk als je stereo mee wil nemen.

Ik weet niet hoe jij in je budget zit en welke speakers je aan wil sturen, maar als je genoeg budget hebt... :)

[Voor 13% gewijzigd door virtualJac op 09-02-2011 10:29]

• Niek_
Heb alles nog eens op een rijtje gezet.
(hoop dat het een beetje overzichtelijk blijft..)

Het verschil tussen de SR5005 en SR6005:
- High Grade Audio Components ipv niks
o Mag aannemen dat er sowieso goed spul in zit..
- CVBS>Comp>HDMI ipv CVBS>HDMI; Comp>HDMI
o Dit verschil zegt me niks
- Picture adjust / Noise reduction ipv niks
o Geen idee of je dit gaat merken, ligt in mijn ogen aan de kwaliteit van de bron.
- On Screen Display GUI ipv OSD
o Stukje gebruiksgemak, meer niet.
- 2 HDMI IN extra
o Wellicht voor de toekomst, maar met 4 red ik me ook meer dan prima.
- 1 Analoog IN extra
o Met 6 red ik me ook meer dan prima.
- Multichannel Pre Out 7.2 ipv 7.1
o ?
- 110 W ipv 100 W
o Vraag me af of ik het verschil van 10 W ga merken.
- RC011SR remote ipv RC010SR
o Stukje gewenning, gebruiksgemak.
- 0,2 kg zwaarder
o Niet belangrijk.
- Adviesprijs 300 euro meer

Ik vind het verschil tussen de 5005 en 6005 minimaal.

Het verschil tussen de SR6005 en SR7005:
- Audyssey DSX ipv niks
o Volgens mij alleen van toepassing als je meer dan 5.1 aan wil sluiten.
- Current Feedback Topology ipv niks
o Iets wat er voor zorgt dat de muziek klinkt zoals het op de bron staat. Is dit niet iets wat het apparaat sowieso moet doen?
- Hyper Dynamic Amplifier Modules (HDAM) ipv niks
o Ander soort van versterkertrap?
- Het hele netwerkdeel zit wel op de 7005, niet op de 6005
o Kan interessant zijn, maar dan moet ik m’n Synology NAS wel direct kunnen benaderen.
- Audyssey MultEQ TX ipv Audyssey MultEQ
o Volgens mij moet dit XT zijn ipv TX, dan zouden er betere filters in moeten zitten voor kamer correctie.
- 1 analoge Multiroom zone extra
o Mogelijkheid tot aansluiten van een extra geluidszone, niet echt spannend.
- 1 component IN en OUT extra
o Heb al zat aan de 3 om 1 welke op de SR6005 aanwezig is
- 1 HDMI OUT extra
o Dit is wel interessant. M’n slaapkamer ligt naast m’n woonkamer. Volgens mij moet ik dmv de extra HDMI OUT simpel de tv in de slaapkamer op de reciever aan kunnen sluiten om zo halverwege de film verder in bed te kijken. Tis naar mijn weten een ‘of’ schakeling en geen ‘en’.
- 1 analoge IN en OUT extra
o Zitter er al zat op.
- Phone (MM) in ipv niks
o Meer iets voor een hele grote audiofiel denk ik.
- 11 terminals ipv 9
o Zegt me niks
- Network IP-cpntrol en update
o Kan handig zijn, al zullen update ook op een andere manier mogelijk moeten zijn.
- 1 DC trigger extra
o Volgens mij kan je hiermee een stekkerblok aansturen en zo dmv 1 druk op de knop meerdere apparaten inschakelen. Of je er nu 1 of 2 hebt, denk dat dit meer uitmaakt als heel veel apparatuur hebt.
- 1 HDMI IN @ front
o Kan een keer handig zijn, geen must.
- 125 W ipv 110 W
o Zelfde als bij 5005 vs 6005. Weer een paar Watt extra.
- 750 W power consumption ipv 650
o Niet echt belangrijk voor mij.
- Iets groter en zwaarder
o Niet belangrijk voor mij.
- Adviesprijs 600 euro mee

Kortom, ik denk dat het verschil tussen de 5005 en 6005 vrij minimaal is als je naar de meerprijs van 300 euro kijk.

Bekijk ik dan het verschil tussen de 6005 en 7005, dan heeft deze iets betere componenten als filters en versterkerdelen (als ik de verhalen op internet moet geloven). Daarnaast natuurlijk de aansluiting op het netwerk en bovenal de extra HDMI OUT. Deze laatste 2 zaken vind ik wel interessant, vraag me alleen af of dit het prijsverschil van 600 euro (of 900 vergeleken met de SR5005) goed maakt. Verwacht namelijk niet dat ik het verschil in betere componenten ga horen.

Al met al ben ik er nog niet uit. Wellicht dat iemand in bovenstaande vergelijkingen nog iets interessants zie dat ik over het hoofd gezien heb?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

quote:
Niek_ schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:20:
Heb alles nog eens op een rijtje gezet.
Moet zeggen dat je het wel netjes en objectief bekijkt. Stukje over de GUI of een OSD: dat je dat gewoon een stukje gebruiksgemak noemt, dat mag ik wel. Want het is ook niet meer, maar er zijn zo veel mensen die zich echt blind staren op een GUI. Er zijn genoeg zeer goede receivers met een OSD :)

Verschil in gewicht kan overigens wel wat zeggen. Veelal zegt dit iets over de voeding en zwaarder is dan meestal groter en dus beter. Als in dat de voeding dan meer vermogen kan leveren. Dus veelal kan je aan het gewicht wel zien of het opgegeven vermogen een beetje serieus opgegeven is. Echter zou dat bij Marantz me niets uitmaken, want Marantz geeft gewoon de garantie dat 70% van het vermogen gehaald gaat worden. Dus met de SR5005 heb je zeker 70 Watt per kanaal. Je moet wel heel lastig aan te sturen speakers hebben om daar niet genoeg aan te hebben.

Dingen als netwerk en dual HDMI out tellen voor de één zwaarder mee dan voor de ander. Ikzelf heb een receiver met netwerk nooit interessant gevonden. Het is makkelijk met updates en je kan inderdaad je NAS bereiken met muziek streamen. Maar streamen doe ik via een Logitech Squeezebox en die kost geen 900 euro extra wat de SR7005 dus wel kost.

Moet wel zeggen dat ik de SR7005 één van de mooiere Marantz receivers vind. Zeer chique door het minimalistische, maar toch weer klassiek door de bekende vormgeving van Marantz.

Maar wat voor speakers ga je er nu op aansluiten en vanwaar opeens deze overstap naar Marantz? Wat een paar weken geleden praat je nog over het aanschaffen van een Pioneer VSX-920 en nu over een Marantz SR5005 tot een SR7005. En ga je die Boston Acoustics System 10K op de Marantz aansluiten? Want dan is een SR7005 wel erg over de top.

• Niek_
Bedankt voor je reactie.
Ben nu de mogelijkheden aan het bekijken om de + punten van de 7005 en dan vooral de extra HDMI out en het netwerk op te lossen. Het verschil in gegarandeerd vermogen (70/77/87,5) is voor zover ik kan vinden op internet niet schokkend.
De Logitech Squeezebox is dan inderdaad een goede tip van je. Net wat info doorgelezen, neem aan dat jij het dan over de Logitech Squeezebox Reciever hebt? Zie net dat je de Touch hebt.
Qua extra HDMI out is een goede splitter misschien een idee. Daar moet ik eerst wat meer info over doorlezen.

Had me inderdaad eerst op de Pioneer gericht, totdat ik ben gaan luisten (niet geheel onbelangrijk). De System10K in de auto gestuitert en naar een audiozaak gereden. Ben daar toch erg van m'n initiële Pioneer-keuze terug gekomen. Die Marantz heeft een veel mooier, warmer geluid. Natuurlijk kost deze meer, maar goed, was niet van plan om binnen enkele jaren weer een nieuwe set te kopen.
Pagina: 1 2 3 ... 51 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True