Marzman schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:36:
Het is wel eens gebeurd met een team uit een hele lage divisie, maar die was daar 10 seizoenen (?) voor aan het plannen en sparen geweest om vervolgens veel te dure spelers te kopen. Leuk om een keer te doen, maar je verneukt wel heel je team er mee (zelf trouwens ook wel eens gedaan, niet om de beker te winnen, maar omdat ik failliet wilde).
Mwah. dat lijkt me sowieso een erg 'domme' opzet... teveel geld hebben en alles op één moment zetten...
dat is vragen om en teleurstelling.
Domweg omdat geluk altijd meespeelt en je lang niet zeker kunt weten of ook alle externe omstandigheden gaan kloppen...
Echter, volgens mij gebeurt het zeer regelmatig dat teams uit de V of VI héél ver komen in de beker, IV al helemaal, volgens mij wint 1 op de 2 bekertoernooien een IV-team (bv laatste duitse en belgische beker waren IV teams de winnaar, enkel in nederland komt het vremd genoeg minder voor, de huidige bekerwinar speelde III, daarvoor tweemaal en eredivisieclub.. de laatste keer in nederland was 6 seizoenen terug, toen een 6e liga-speler kampioen werd).
Daarbij is het natuurlijk nadelig om té laag in een divisie te gaan zitten, dan gaan namelijk ook je inkomsten sterk naar beneden, en zul je eerder salarisproblemen krijgen, terwijl je erg sterke basisspelers weinig meerwaarde hebben in je liga (bv ook het goed presteren in je competitie zélf is wél van belang, om een hoog zelfvertrouwen te houden).
Imho is de beste strategie de beker proberen te winnen iets van 15-20 miljoen 'oorlogs-budget' vrij te hebben, in de VI of V te spelen in een niet al te sterke liga waar je continue PIC kunt spelen, zonder daarbij direkt onderaan te belanden (zodat je én een hoog zelfvertrouwen hebt én je bezoekersinkomsten hoog blijven)..
Je weekbudget zou iets van 50% verlies kunnen geven per 2 weken, bv een gemiddeld verlies van 250-350K per week kost je over een heel seizoen ook nog geen 5 miljoen, dat kun je dan hebben.
qua aantal spelers zou je dan alle linies een extra speler kunnen geven, 2 topkeepers, 5/6 verdedigers, 4/5 centrale middenvelders, 3 vleugelspelers en 3 spitsen.
je kunt zelfs kiezen voor relatief oude spelers met minder conditie, mits ze gewisseld kunnen worden en dus slechts een halve of 2/3e wedstrijd hoeven te spelen.
het doel zou dan zijn iig in het begin 250-275 HTstats te kunnen halen.. wat gedurende het seizoen eigenlijk iets zou moeten oplopen.. naar 325 HTstats;
halve finale dan 350 en finale 375-400.
deels kun je dat doen door ook gedurende het seizoen spelers aan te kopen en de minste te verkopen, mits je een goede prijs ervoor krijgt (als je maar genoeg budgetruimte hebt hoef je die niet voor dumpprijzen te verkopen).
Enkel, zelfs met zo'n goed overdachte stategie is de kans dat je bv de 8e of 9e ronde haalt nog altijd afhankelijk van puur geluk, en daarna is ook iedere wedstrijd sterk afhankelijk van het juiste geluk hebben, hooguit kun je 'sturen' dat je nét ietsjes meer kans op dat geluk zou hebben.
Enkel denk ik wel dat 2/3 seizoenen 'voorbereiding' (sparen) voldoende is, daarna heb je echter een heel seizoen training opgegeven en zal ook de vaste waarde van je team eigenlijk redelijk 'uitgemergeld' zijn: Zéker als je per ongeluk in ronde 7 of 8 gestrand bent.
Als je zou winnen zullen ook de financieen misschien zelfs prima op orde zijn, verlies je, kost het je een hoop geld.
Overigens, ikzelf ben nog altijd niet verder dan ronde 3 gekomen in de beker
.. in theorie zou ik relatief dichtbij komen om zulk een strategie ook een keertje uit te voeren, enkel vrees ik ook de teleurstelling als dat toch niet zou lukken, en ook de 'terugslag' die je daarna zou kunnen krijgen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen