Sinds vorige week heb ik een 1201N. Ik moest nu een laptop hebben voor school, deze zou ik dan gebruiken totdat de nieuwe 1215N uitkomt (eind september).
In het begin was ik erg enthousiast over deze netbook. Browsen en Office ging helemaal prima, toch merkte ik af en toe dat het net een seconde of wat langer duurde voordat iets opstartte, of dat het scherm af en toe net even te klein was.
Qua games had ik eerlijk gezegd wel verwacht dat COD: MW2 er op 1366x768 en alles op low wel fatsoenlijk moest kunnen draaien; niet dus. 15-25 fps. Op internet noemen ze dit speelbaar, ik dus absoluut niet. 25fps+ is speelbaar in mijn ogen.
Ook een spel wat ik nog veel speel, C&C3, wilde hij niet eens installeren (hij vond dat 2GB geheugen niet voldoende was). Ook Counter-Strike Source draaide voor geen meter. 40fps als ik in een gebouwtje stond, 15fps als ik buiten stond. En dat was zelfs nog zonder spelers.
Ik had niet veel verwacht op games gebied, maar toch wel een stukje meer dan dit.
Ook met HD-video is het het net niet. Volgens internet moet een 1080ptje makkelijk kunnen, maar om de een of andere reden schokken een aantal video's nogal wat, totaal niet kijkbaar. 720p doet het wel fatsoenlijk. (ja, ik heb wel de juiste codecs etc geinstalleerd)
Uiteindelijk toch maar besloten om voor een normale laptop te gaan kijken.
Mijn 1e resultaat was de
Samsung Q330-JS01. Redelijke prijs voor redelijke prestaties, en een laag gewicht.
Het maximale formaat was eigenlijk toch wel 13,3", maar na wat rondkijken in mijn (nieuwe) klas zag ik dat 15,6" ook nog wel te doen is, mits het gewicht lager dan 2,5kg is.
Uiteindelijk heb ik besloten toch te kijken naar een iets zwaarder model w.b. de videokaart (als het dan toch geld moet kosten, dan ook maar meteen goed

). Ik kwam toen uit bij deze
wat grotere modellen.
Dit waren de 4 modellen die me toch wel aanspraken. Ze zijn aanzienlijk duurder dan mijn eerste (Samsung) keus, laat staan de 1201N, maar toch wilde ik het nu gewoon goed doen en was/ben er wel bereid wat voor neer te leggen.
Qua processor scheelt het niets tussen de 4, alleen de videokaart eigenlijk. Ik dacht eerst dat de GT335M minder sterk was dan de HD5650 en wilde daarom de Toshiba of Sony kopen, maar ik las daarna dat de GT335M zelfs wat sterker is dan de HD5650.
Met ieder van deze GPU zou iig de spelletjes kunnen spelen die ik graag wil spelen.
Conclusie: De
Asus k42JV-VX054V. 14", net geen 2kg (edit, wel; 2,2kg) en wel de prestaties van de grotere laptops.
Ik besef me goed dat dit een klap duurder is dan mijn eerste Netbook gedachte, maar omdat het met de games toch wat meer tegenviel dan verwacht denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt.
Ik heb hem vanavond besteld en verwacht hem deze week nog binnen te hebben. Ik zal het hier iig nog laten weten of het een goede aankoop is geweest.