[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook Augustus 2010 12"-14"

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste
Acties:
  • 108.862 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"2.5“ HDD tot 500 GB met HDD 3D impact sensor of 512 GB SSD" aldus Toshiba.nl

Maar inderdaad, waarom een trage en dure SSD van Toshiba erin zetten terwijl je zelf een betere kunt uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:59:
die cijfers zijn gebaseerd op testen, het is goed mogelijk dat er een 1TB schijf inkan zodra deze uit is.

hetzelfde met RAM, overal staat bij: maximaal 8GB.
de kans is echter groot dat er ook 32GB inkan, ze kunnen het alleen niet testen omdat die reepjes helemaal niet bestaan. en alles zit toch aangesloten met minimaal een 38-bit bus. (46-bit dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toshiba weet echt wel dat er ook een 750GB 2.5" in kan. Wat er op die paginas staat zijn specificaties die Toshiba levert. Overigens betwijfel ik wel dat de we R700 in NL met 500GB SSD kunnen kopen. Die specs zijn denk rechtstreeks vertaald uit het buitenland, net als de rest van het persbericht.

[ Voor 21% gewijzigd door Philflow op 01-09-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:59:
De UK site noemt in meerdere documenten 128GB, net zoals overal, kletsen ze in die pers berichten maar een eind raak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Toshiba US kun je ze idd met 128GB SSD configureren. Toshiba heeft echter net een nieuwe 512GB SSD uitgebracht, ik verwacht dat dat ook een optie gaat worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 01-09-2010 23:49 ]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Philflow schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:26:
Is die dan ook lichter? Want 1,55 kg is meer iets dat ik bij een 13" verwacht.
Weet ik niet, maar denk het niet. 1.5KG met 6-cell batterij is toch vrij normaal voor een 12.1 inch

12.1 = 1.4kg a 1.6kg
13.3 = 1.6kg a 1.8kg

GoT, You have to love it!

Lisadr schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:28:
[...]
1.5KG met 6-cell batterij is toch vrij normaal voor een 12.1 inch
1.55 kg, zoals Laptopmag zei, vind ik zeker zwaar voor een 12" Atom netbook. Hij ziet er ook dik uit. 11.6" Acer 753 weegt 1.32 kg en Acer 1830 met Core i3 CPU weegt 1.40 kg. Volgens Notebookreview weegt de 1215N trouwens 1,46 kg dat valt weer iets mee.
Er zijn toch zat 13" laptops die lichter zijn gelukkig. (MSI X320, X340, Sony Z, Toshiba R630, R700, Macbook Air bijv.)

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 02-09-2010 09:58 ]

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
Ik zag net via "Track&Trace" dat mijn U30Jc ondertussen in Krefeld ligt. Stilletjes ga ik er dus vanuit dat ik dit weekend nog kan spelen. :P

Vraagje: Op de ASUS-site staan voor alle onderdelen van de laptop drivers/bios/software. Welke daarvan kan ik maar beter zo snel mogelijk installeren omdat de standaard geinstalleerde versies oud zijn en mogelijk probleempjes hebben?

• patrickvdweide
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-09 10:26
Ik zou adviseren om een andere Windows-installatie erop te knallen zodra je merkt dat je geen DOA hebt. Een OEM-discje van de nieuwsgroepen afplukken en vervolgens installeren met je eigen legitieme licentie. Ik heb deze drivers dus geïnstalleerd op een schone Windows-installatie, met als resultaat dat alle apparaten herkend werken en het systeem stabiel loopt :)

AdTKDrv_V104321575_Win7_64\
Audio_WIN7_32_64_z6016029\
CardReader_Alcor_WIN7_32_64_151725482\
Chipset_Intel_XP32_Vista_Win7_9111023\
IMSM_WIN7_64_8921002\
LAN_WIN7_64_z100017\
MEI_Intel_XP32_Vista_Win7_6001179\
TouchPad_WIN7_64_z70510\
VGA_nVidia_WIN7_64_z817125737\

Met de nieuwe bios schijnen wat problemen te zijn, ik zou even wachten op een nieuwe versie als je laptop toch al goed functioneert.
En oh ja, albalb2, als je eenmaal alles hebt geïnstalleerd, vergeet dan niet om de SRS Sound Premium (tray icon) even uit te zetten. Dat vervormt je geluid namelijk tot iets dramatisch!

Trouwens albalb2, heb jij via Ebay ook een toetsenbord aangeschaft of niet? Zo ja, kun je ff laten weten hoe hij bevalt als je hem erin hebt gebouwd? En zie mijn post van een paar pagina's terug - kijk van te voren even goed of hij niet gebogen aankomt, want dat kun je maar beter vooraf corrigeren.....

[ Voor 23% gewijzigd door patrickvdweide op 02-09-2010 10:04 ]

patrickvdweide schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:56:
Een OEM-discje van de nieuwsgroepen afplukken en vervolgens installeren met je eigen legitieme licentie.
Gewoon legaal downloaden kan hier: http://www.mydigitallife....ssional-and-home-premium/

• patrickvdweide
Ja, kan ook, alleen op de nieuwsgroepen staat een recentere met nieuwe updates geïntegreerd. Scheelt toch weer :)
Inclusief de laatste keyloggers uit Roemenië ;)

Ik zou zelf altijd liever een officiele download nemen dan een download van nieuwsgroepen of torrents.

[ Voor 19% gewijzigd door Philflow op 02-09-2010 10:32 ]

• AlbAlb2
@ Philflow & patrickvdweide
Bedankt voor de link, ik zal me daar eens in gaan verdiepen. Het is al een tijd geleden dat ik een Windows-installatie gedaan heb op een PC. Was XP.

Zit er op zo'n installatie-DVD dan nog steeds een versie van "fdisk" & " format" om de schijf eerst helemaal leeg te maken en in te delen?

Edit: Bij opstarten vanaf de installatie-DVD stelt ie natuurlijk de vraag of je alles wil wissen of niet ???

Voordeel van deze procedure is natuurlijk ook dat je meteen verlost bent van alle bloatware.
patrickvdweide schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:56:
Trouwens albalb2, heb jij via Ebay ook een toetsenbord aangeschaft of niet? Zo ja, kun je ff laten weten hoe hij bevalt als je hem erin hebt gebouwd? En zie mijn post van een paar pagina's terug - kijk van te voren even goed of hij niet gebogen aankomt, want dat kun je maar beter vooraf corrigeren.....
Ik heb volgens mij besteld bij dezelfde Chinees. Ik had jouw post over het verbogen toetsenbordje inderdaad al gelezen. Ik ga er maar even vanuit dat jij een beetje pech gehad hebt en dat het toevallig verbogen is tijdens het transport.

Ik zal mijn ervaringen hier ook melden e.v.t. met wat foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door AlbAlb2 op 02-09-2010 11:35 ]

AlbAlb2 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:32:
Zit er op zo'n installatie-DVD dan nog steeds een versie van "fdisk" & " format" om de schijf eerst helemaal leeg te maken en in te delen?
Ja als je de custom setup kiest.

Verwijderd

Hey jongens,

Ik ben op zoek naar een laptop en heb de afgelopen een beetje rond lopen kijken op fora en op deze site.
Wat zoek ik:
- Laptop (geen netbook)
- 12 of 13 inch
- budget 500 euro
- voor: internet, office, af en toe een film

Ik kom zelf uit bij de MSI Wind U230 of U250 als ik het zo een beetje lees...

Is dit een goede keuze of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
GENETX schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:55:
[...]
Let daar ook op, Asus heeft iig geen warranty seal en kun je, mits je de originele hdd terugplaatst bij een RMA, prima upgraden.
Nog even terugkomend op de garantie bij in dit geval Asus. Als je de HDD niet terug plaatst (omdat je hem verkocht hebt of omdat deze stuk is bijvoorbeeld) kun je dus geen garantie claimen als er iets mis is met de laptop? Ik overweeg namelijk de 5400rpm HD van een nieuwe laptop gelijk te laten vervangen door eentje van 7200rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:50:
Ik kom zelf uit bij de MSI Wind U230 of U250 als ik het zo een beetje lees...

Is dit een goede keuze of raden jullie iets anders aan?
Ja Acer 753 of Asus 1215N.
D-e-n schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:05:
[...]
Ik overweeg namelijk de 5400rpm HD van een nieuwe laptop gelijk te laten vervangen door eentje van 7200rpm.
Ik geloof niet dat Asus zal zeggen "oh er zit een andere HDD in, nu krijg je geen garantie op de rest van de laptop". Wel als het de HDD zelf is die stuk is natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Philflow op 03-09-2010 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlbAlb2 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:32:
@ Philflow & patrickvdweide
Bedankt voor de link, ik zal me daar eens in gaan verdiepen. Het is al een tijd geleden dat ik een Windows-installatie gedaan heb op een PC. Was XP.
Wellicht even nuttig om erbij te vermelden als je een schone installatie doet met de legitieme product key die op de sticker staat...
Je hebt kans dat de online activatie mislukt (zoals in mijn geval... ook met Asus). In dat geval krijg je een pagina met de keuze om oa het telefonisch te activeren (via zo'n computer-miep). Je moet dan een cijferreeks doorgeven via DTMF ( je telefoon-toetsen ). Dit gaat dan wel goed.

Edit: Bij opstarten vanaf de installatie-DVD stelt ie natuurlijk de vraag of je alles wil wissen of niet ???

Voordeel van deze procedure is natuurlijk ook dat je meteen verlost bent van alle bloatware.
Jazeker.
Wel even de installatie in de gaten houden en aangeven dat je de "Aangepaste" of "Geavanceerde" installatie wilt doen (of iets in die trendt... ben de exacte omschrijving op die button even kwijt). Je krijgt dan een grafische partitie manager voor je kiezen waar je kunt deleten/creeeren/wijzigen. Het advies is wel om de recovery partitie te laten staan (je herkent het wel als je het ziet).
Als je klaar bent, selecteer je de partitie waar Windows op moet komen te staan en dan de installatie vervolgen.

Zelf gebruik ik 3 partities: C:\ voor Windows 7, Disk D:\ bedoelt voor fixed pagefile plus alle user data (na 1x inloggen verander ik de Windows instellingen zodat alle user data (docs/pics/etc) op andere disk staan en een kleine (<10G) E:\ voor alle TEMP/TMP spullen (advanced windows instellingen => Environment instellingen)
Voordeel van deze constructie:
Bij nieuwe windows install ben ik niet de user-data kwijt. Ook qua backuppen is dit handiger.
De "temp"-spullen zorgen vaak voor versplintering, dus die staan nu ook apart.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-e-n schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:05:
[...]

Nog even terugkomend op de garantie bij in dit geval Asus. Als je de HDD niet terug plaatst (omdat je hem verkocht hebt of omdat deze stuk is bijvoorbeeld) kun je dus geen garantie claimen als er iets mis is met de laptop? Ik overweeg namelijk de 5400rpm HD van een nieuwe laptop gelijk te laten vervangen door eentje van 7200rpm.
Zie het verhaal van Philflow, daar gok ik ook op. Maar ik geef je geen garantie... Dus je zou evt even contact kunnen opnemen met Asus. Ik zou de harde schijf anders voor de zekerheid bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Philflow

de acer is 11,6 inch wat ik eigenlijk wel erg klein vind, 12 inch vind ik al op het randje. Ik heb liever zelfs nog een 13 inch. De 1215N van Asus heb ik toevallig gisteren gezien in de winkel en vind het eigenlijk helemaal geen fijn apparaat (vooral het toetsenbord) die bij de u230 volgens mij wel ok is.
Is er iets mis dan met de wind serie van msi dan?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
In welke winkel heb je de 1215N gezien dan? Dat ding is nog nergens leverbaar as far as I know...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdweide
Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:13:
[...]
Wellicht even nuttig om erbij te vermelden als je een schone installatie doet met de legitieme product key die op de sticker staat...
Je hebt kans dat de online activatie mislukt (zoals in mijn geval... ook met Asus). In dat geval krijg je een pagina met de keuze om oa het telefonisch te activeren (via zo'n computer-miep). Je moet dan een cijferreeks doorgeven via DTMF ( je telefoon-toetsen ). Dit gaat dan wel goed.
Ja, klopt.. Bij mij mislukte online activeren ook, via de telefoon gaat prima (en is gratis) :)
Die miep die dat heeft ingesproken klinkt trouwens als een 16-jarige.

[ Voor 6% gewijzigd door patrickvdweide op 03-09-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:16:
Is er iets mis dan met de wind serie van msi dan?!?!
AMD processoren zorgen voor kortere accuduur en meer hitte dan Intel equivalenten.

Het voordeel van de AMD is de betere GPU, die jij totaal niet nodig hebt voor het gebruik wat je schetste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Is er al iemand hier die de Acer 753h heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Philflow schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:21:
[...]

AMD processoren zorgen voor kortere accuduur en meer hitte dan Intel equivalenten.

Het voordeel van de AMD is de betere GPU, die jij totaal niet nodig hebt voor het gebruik wat je schetste.
De 2010 generatie AMD (o.a. Wind u250) is gelijkwaardig aan/beter dan de de 2009 generatie van Intel volgens deze review van Anandtech. Er is helaas geen direct vergelijk met een low-budget 2010 generatie Intel (Arrendale u3400/u5400/i3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
croxz schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 15:48:
[...]

De 2010 generatie AMD (o.a. Wind u250) is gelijkwaardig aan/beter dan de de 2009 generatie van Intel volgens deze review van Anandtech.
Niet qua batterylife zo te zien:
http://www.anandtech.com/...235d-amd-2010-ultrathin/4

Zou wel interessant zijn als iemand eens goed de 1215N, de U250 en de Acer 753 naast elkaar zet. De <500 euro ~12" opties.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 03-09-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanx voor de reacties in ieder geval!
excuus CLB, heb deze idd nog niet in de winkel gezien, dat was de 1201. De 1215 ziet er qua specs idd wel aardig uit.
Ik hoor/lees alleen ook niet de beste verhalen over de Intel Atom?! Maar deze is toch beter dan de amd van de msi wind?! Daarnaast vind ik persoonlijk de battery life niet zo belangrijk als hij maar meer dan 4 uur mee gaat (het verschil tussen 4 en 5,5 uur o.i.d. is mij om het even).
een goede 13inch is voor een prijs van 500 euro nauwelijks te vinden he?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je maar 4 uur op de accu nodig hebt is de U250 misschien geen slechte optie. (als ie dat haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 uur is inderdaad het minimum. Daarboven vind ik het iets minder belangrijk. Maar goed, ik zie ook bij de asus 1215 ' netbook' staan. Is dat meer een 'label' dat mensen erop plakken omdat hij klein, en iets minder snel is?!?! Want bij de msi wind stond eerst ook netbook, maar volgens de review op deze site hoort hij toch echt bij de laptops qua specs e.d. Is dat bij de asus ee pc 1215 ook het geval?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lees wat reviews en benchmarks na, dan weet je wat meer over performance. Notebookreview en Laptopmag hebben uitgebreide reviews over de 1215N.

Het begrip netbook is nogal rekbaar en wordt te pas en te onpas gebruikt,

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 03-09-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:22
Je hebt gelijk, ik had niet goed gekeken en het verschil is groter dan ik dacht.
Zou wel interessant zijn als iemand eens goed de 1215N, de U250 en de Acer 753 naast elkaar zet. De <500 euro ~12" opties.
Dual-cores bedoel je? Want single-core alternatieven zijn er toch genoeg te vinden onder 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
croxz schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 16:59:
[...]
Dual-cores bedoel je? Want single-core alternatieven zijn er toch genoeg te vinden onder 500 euro?
Inderdaad, dual cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op woensdag 01 september 2010 @ 10:26:
[...]

Zoals Philflow al aangeeft hangt het er van af of je alles wel goed installeert. Iedereen doet het wel weer anders, doorgaans is Media Player Classic Home Cinema wel goed ingesteld. Er staan ook zat guides om DXVA goed aan de praat te krijgen met je player (dat heb je nml nodig). Het is zorg dat de Codec (of Player met ingebakken codec) je videokaart gaan aanspreken ipv de CPU. Dat doen de meesten echter niet, of niet standaard. Enkel YouTube zou wel lastig kunnen zijn, al is men met flash bezig om die ondersteuning ook goed te krijgen, maar dat hangt wellicht van je videokaart af.

Om een extreem voorbeeld te geven: Mijn netbook draait zelfs 1080P vloeiend. That is met Windows 7 op een netbookje met een Atom Z520 (1,33GHz), 2GB en een Intel GMA 500.

En verder, tsja, de Macbook Pro is gewoon een veel sneller apparaat. De rest is echt thin-and-light en heeft slechts 50% van de performance van zo'n MacBook Pro. Het is dan ook belangrijk om te weten wat je er mee wil gaan doen.
Dank voor alle input. Ik heb de air inmiddels van mijn lijstje geschrapt. De asus ook (ook de zwaardere versie) vanwege vormgeving (oog wil ook wat). Op jullie aanraden heb ik nog naar de Vaio S serie gekeken. Qua specs ziet het er goed uit. Ik lees nu alleen veel slechte verhalen over het scherm van de Vaio's, laag contrast en licht output waardoor het scherm slecht te zien is in het licht. Heeft iemand hier ervaring mee? In dit verband lees ik op de ene site dat de S-serie een full led is en op de ander een edgelit. Als het full led is (in tegenstelling tot de Y-serie) zou dat misschien nog wel wat uitmaken. Weet iemand of het scherm van de Macbook Pro ondanks de lagere resolutie misschien toch beter te zien is in het licht?

Verder vroeg ik mij af of het verschil in specs tussen de Vaio Y serie en de Vaio S serie voor het gebruik in de praktijk veel zal uitmaken. Zoals gezegd, ik zal de computer voornamelijk gebruiken voor standaard programma's zoals word, powerpoint etc. en voor muziek en films. Ik zal geen foto- of filmbewerking of andere ingewikkelde programma's gebruiken (wel meerdere standaard programma's tegelijk). Ik vind het kleine formaat en de vormgeving van de Y serie namelijk wel erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
Vandaag is mijn U30Jc aangekomen. :D

Wat een prachtig apparaatje, met dat aluminium!

Afgelopen zondag besteld bij Cyberport.de. US-keyboard volgt hopelijk snel.
Schermpje valt me niet tegen qua af´metingen en helderheid (gelukkig geen irritante foute pixels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jordane ik heb geen ervaring met de schermen. Wel zal het scherm van de MacBook beter te zien zijn omdat het backlight beter is, maar spiegelt weer veel meer... De resolutie heeft hier niks mee te maken. Verder is de Vaio Y snel zat voor de taken die jij ermee wil uitvoeren.

Om maar even bij AMD te blijven van de vorige reacties, ook zijn er details opgedoken voor de volgende generatie low voltage Fusion APU's:
http://www.computerbase.d...u-auf-der-ifa-im-einsatz/
Er komen twee versies. Het gaat om Ontario en Zacate. Beide liggen voor op schema en komen in Q4 2010.

Ontario is een 9W tdp APU met 1 of 2 cores. Deze processor moeten we terug gaan zien in netbooks. De CPU cores zijn de energiezuinige Bobcat-core die 90% performance van de vorige generatie zou moeten leveren met 50% van het oppervlak. Kloksnelheden zijn niet bekend natuurlijk.

Zacate is een 18W tdp APU met 1 of 2 cores. Ook deze processor maakt gebruik van de Bobcat-core. Dit is dus nog steeds een tragere processor als de Llano die een echte Stars-core (Phenom II/Athlon II) aan boord heeft. Het tdp doet mij vermoeden dat we een fors hogere kloksnelheid krijgen ten opzichte van Ontario en uiteraard een stevigere IGP. De CPU is voor notebooks bedoelt, maar waarschijnlijk vooral voor thin-and-light.

Zonder kloksnelheden en dergelijke weten we weinig. Maar ik verwacht eigenlijk mooie verbeteringen voor AMD. De 50% kleinere core zal waarschijnlijk leiden tot 50% minder energieverbruik op dezelfde snelheid. Wel krijgen we uiteraard een igp er bij. Desondanks denk ik dat we een grote sprong in performance gaan zien bij AMD, zeker als ik kijk naar de huidige processors van AMD.

Ik ben benieuwd of AMD deze krengen los kan laten in de thin-and-light markt op hoge kloksnelheden. Deze core is echt gemaakt om zuinig te zijn. Eigenlijk is het AMD's antwoord op Atom. Er is echter 1 verschil: Dit is een core die wel grofweg dezelfde performance gaat leveren. Vandaar is het ook niet raar dat juist een Bobcat Fusion ipv Llano in deze markt wordt geplaatst. Gezien de huidige processoren ben ik benieuwd of de beste Zacate's de 2GHz kunnen halen op 18W TDP. Als dat lukt dan hebben we als het ware een 1,8GHz dualcore ter beschikking met een krachtige igp.

Ik ben benieuwd, maar ik verwacht dat AMD's plan om 2 cores te ontwerpen (voor low-power en performance) naast de gerecycelde Phenom II-core resultaat gaat brengen. Dit keer geen laag geklokte Athlon II, nee een Atom Cruncher on Steroids in je thin-and-light :)

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 03-09-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:35:
[...]
In dit verband lees ik op de ene site dat de S-serie een full led is en op de ander een edgelit. Als het full led is (in tegenstelling tot de Y-serie) zou dat misschien nog wel wat uitmaken. Weet iemand of het scherm van de Macbook Pro ondanks de lagere resolutie misschien toch beter te zien is in het licht?
Ze gebruike allemaal LED backlights en zijn edge lit as far as I know. De Macbook Pro spiegelt nogal, niet erg geschikt voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad:
http://www.anandtech.com/...tests-display-evaluated/5
Having a chance to use the high res matte display I’m going to have to stick to my original take on it. If you use the machine primarily indoors or outdoors but not in direct sunlight, go for the glossy display. The matte option really only makes sense if you plan on using it a lot outdoors in overwhelmingly sunny conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuke prijs voor Toshiba R700, zo'n 800 euro.
http://www.laptopsdirect....sion.asp?refsource=ldawin
Bezorgt ook in NL.

@ jordane, wat vind je van die Toshiba? mat scherm, goed voor buiten.

Edit: nog een leuke: Toshiba R630
http://www.pcworld.co.uk/...html?srcid=867&xtor=AL-50

Deze dan, GRATIS bezorging in Nederland;
Toshiba Satellite R630 - 138 / Core i3 350M 2.26GHz / 4GB / 320GB / DVD-SM / 13.3 inch / Windows 7 Home Premium 64 Bit / Laptop / Notebook (PT31LE-00G00CEN)
699 pond = 838 euro

[ Voor 72% gewijzigd door Philflow op 03-09-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Het is al weer een tijdje geleden sinds ik me voor het laatst in Thin&Lights verdiept heb. Maar zijn er ondertussen nog meer 13' uit gekomen met een degelijke video kaart?

Laatst had je alleen nog de Asus U30Jc en de TimelineX 3820TG die een degelijke video kaart hadden maar ook goede batterij duur. Is er ondertussen al wat bij gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Icyzer schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:42:
Het is al weer een tijdje geleden sinds ik me voor het laatst in Thin&Lights verdiept heb. Maar zijn er ondertussen nog meer 13' uit gekomen met een degelijke video kaart?

Laatst had je alleen nog de Asus U30Jc en de TimelineX 3820TG die een degelijke video kaart hadden maar ook goede batterij duur. Is er ondertussen al wat bij gekomen?
Ikzelf ben ook op zoek naar een 13 inch laptop met een degelijk grafische kaart (in verband met licht CAD-werk). Als je het ontbreken van een DVD-drive geen probleem vindt heb je wel de Asus U35jc nu. Deze heeft een iets mindere processor (i3 370m) dan de U30jc maar dezelfde 310M videokaart. Voordeel: hij is in Nederland verkrijgbaar.

En anders kom je uit op de duurdere modellen zoals de HP Envy (14 inch) of de Sony Z. Dan heb je ook gelijk een hogere resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

D-e-n schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:36:
[...]

Ikzelf ben ook op zoek naar een 13 inch laptop met een degelijk grafische kaart (in verband met licht CAD-werk). Als je het ontbreken van een DVD-drive geen probleem vindt heb je wel de Asus U35jc nu. Deze heeft een iets mindere processor (i3 370m) dan de U30jc maar dezelfde 310M videokaart. Voordeel: hij is in Nederland verkrijgbaar.

En anders kom je uit op de duurdere modellen zoals de HP Envy (14 inch) of de Sony Z. Dan heb je ook gelijk een hogere resolutie
De Sony Z :9~

Maar het is inderdaad lastig. Maar z'n dergelijke laptop is voor mij de perfecte studenten notebook. Een dvd drive heeft wel mijn voorkeur omdat je die eventueel kan vervangen met de hardeschijf om er dan een SSD in te stoppen. Maar ik zal de U35Jc in mijn achterhoofd houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Donkey
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 21:59
Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:13:
[...]

Zelf gebruik ik 3 partities: C:\ voor Windows 7, Disk D:\ bedoelt voor fixed pagefile plus alle user data (na 1x inloggen verander ik de Windows instellingen zodat alle user data (docs/pics/etc) op andere disk staan en een kleine (<10G) E:\ voor alle TEMP/TMP spullen (advanced windows instellingen => Environment instellingen)
Voordeel van deze constructie:
Bij nieuwe windows install ben ik niet de user-data kwijt. Ook qua backuppen is dit handiger.
De "temp"-spullen zorgen vaak voor versplintering, dus die staan nu ook apart.
Dit lijkt mij ook wel wat! Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan. Dus waar kan ik de instellingen vinden zodat fixed pagefiles en userdata op de andere partitie kan krijgen, hetzelfde voor de TEMP/TMP.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ja he :D Maar ik heb het er niet voor over, dat bedrag.
Een dvd drive heeft wel mijn voorkeur omdat je die eventueel kan vervangen met de hardeschijf om er dan een SSD in te stoppen.
En de HDD vervangen? Ik zou die 5400 HDD ook wel willen vervangen overigens, hetzij door een 7200 HDD hetzij door een SSD.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 04-09-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

D-e-n schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:06:
[...]

Ja he :D Maar ik heb het er niet voor over, dat bedrag.

[...]

En de HDD vervangen? Ik zou die 5400 HDD ook wel willen vervangen overigens, hetzij door een 7200 HDD hetzij door een SSD.
Ja, maar als er nog een dvddrive in zit kan je dus de hdd vervangen door een SSD en dan de dvddrive door de HDD waardoor je dus nog wel opslagruimte overhoud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Als ik sommige reactie mag geloven is het niet helemaal OK. Heeft MS zelf geen download mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:31:
[...]
Als ik sommige reactie mag geloven is het niet helemaal OK. Heeft MS zelf geen download mogelijkheid?
Volgens mij is http://msft-dnl.digitalrivercontent.net van Microsoft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Als ik het google kan ik geen enkele bewijs vinden dat het van MS is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Dat is een artikel van een website die de blog raymond.cc als bron gebruikt.

raymond.cc heeft een geheim whois en zit vol ads waar he vraagtekens bij kan zetten. Niet echt bewijs dat het van MS is of dat het een schoon kopie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een beetje zoeken kun je er wel achterkomen of Digital River te vertrouwen is.

Lisa, hieronder: ja. eventueel bellen met activatie lijn als dat nodig is.

[ Voor 186% gewijzigd door Philflow op 04-09-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt Phil,

Dus ik kan de ISO downloaden en een key van achter mijn nieuwe laptop gebruiken voor een schone installatie van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Yes sir madame!

[ Voor 46% gewijzigd door CLB op 04-09-2010 18:29 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Sorry dat ik offtopic ga, maar ben al sinds vrijdag ochtend bezig mijn HDD van mijn laptop te clonen naar SSD. Met HD clone en True image lukt het niet! Wel van HDD naar HDD, maar niet naar SSD. Een schoon installatie zou geweldig zijn en nu kan het dus! Super bedankt.

MS en fabrikanten zijn nog steeds niet goed voorbereid op thin en light notebooks aangezien ze nog steeds in termen van DVD denken. Terwijl de meeste thin en light notebooks geen DVD speler hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Future is Fusion *O*

Ik kwam nog een hele leuke quote tegen op een website, welke gelijk van AMD af komt @ IFA:
Auch zu einer neuen Aussage zur Performance konnten wir AMD hinreißen. So soll die Zacate-APU merkbar schneller als ein Intel Pentium Dual-Core (Core-Basis) sein, mit Intels kommendem Sandy Bridge-Line-Up wolle man sich aber nicht messen,
http://www.hardware-infos.com/news.php?news=3681

Afijn, Zacate komt dus ook naar de normalere notebooks, of eigenlijk eerder thin-and-lights. Het lijkt er echter op dat die markt gewoon één en hetzelfde gaat worden door deze processor. Als de processor beter is als de Pentium Dual-core, of iig de line-up, dan gaat die kleine Bobcat-core gewoon op 2,2-2,6GHz moeten klokken. Daarmee zaagt de processor behoorlijk aan de poten van de Core i3 budget-markt

Dat terwijl het tdp van 18W slechts de helft is van de oude Core 2 Duo of Core i3 als we kijken naar het platform. Ook leuk is om te kijken naar de thin-and-light markt. We zouden deze performance dus ook gewoon in 13" notebooks moeten kunnen terugzien. Daarmee zal AMD, zonder dat Turbo nodig is, de Core i5 520UM moeten kunnen bijbenen. Beide hebben hetzelfde TDP. Ook is de i5 520UM niet echt zuinig, op energiebesparing moet deze behoorlijk inleveren op de Core 2 Duo SU-serie. De Bobcat core zou <1W kunnen verstoken. Zeker als 1 van de 2 cores uit kan gaat dit nog zeer interessant worden.

Als AMD dat echt waar kan maken, en ik zie eigenlijk niet waarom niet, dan gaat Intel een flink pak slaag krijgen. Persoonlijk vindt ik Bobcat nog indrukwekkender dan Fusion op zich. 90% van de performance van een Athlon II in 50% van het oppervlak. Het feit dat AMD voor ligt op schema, en de eerste producten al in Q4 2010 op de markt zouden kunnen komen is echt een goed teken imho. Daarbij zal Ontario ook al 2 cores kunnen hebben en die kan met 9W toe, dat laat heel veel ruimte voor AMD om de snelheid van de Atom-killer flink op te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Je had toch net zo goed een DVD kunnen lenen van iemand en je eigen code kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@GENETX
Voor thin & lights heeft AMD tot nu toe alleen maar mensen teleurgesteld. Steeds lopen ze paar stappen achter intel als het om zuinigheid en warme gaat.

@CLB
Heb geen DVD speler, ondanks dat ik 3 computers heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 19:53

KoffieNT

banaan

Lisadr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:24:
Sorry dat ik offtopic ga, maar ben al sinds vrijdag ochtend bezig mijn HDD van mijn laptop te clonen naar SSD. Met HD clone en True image lukt het niet! Wel van HDD naar HDD, maar niet naar SSD. Een schoon installatie zou geweldig zijn en nu kan het dus! Super bedankt.

MS en fabrikanten zijn nog steeds niet goed voorbereid op thin en light notebooks aangezien ze nog steeds in termen van DVD denken. Terwijl de meeste thin en light notebooks geen DVD speler hebben!
Of je hebt (wat enigszins te verwachten is now-a-days) een 4GB+ usb stick die je bootable kunt maken en zo in je laptop/netbook zonder dvdspeler kunt gebruiken ;).

Die tool is zo te downloaden bij Bill.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Ahaa okee... dan houdt 't op, of zou ook weer lenen worden ja... Lastig =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:38:
Voor thin & lights heeft AMD tot nu toe alleen maar mensen teleurgesteld. Steeds lopen ze paar stappen achter intel als het om zuinigheid en warme gaat.
Klopt, maar AMD zit al jaren met hun K8 core. In wezen is er weinig veranderd sinds de Athlon 64. Phenom II is wel een vooruitgang door de L3 cache en wat improvements, maar het is in de basis nog steeds dezelfde core.

En die core is gewoon niet gemaakt om zuinig te zijn. De thin-and-light processors zijn an sich niet verkeerd, maar de zwakke schakel blijft dat AMD geen goed powermanagement aan boord heeft. Intel heeft dat veel beter en dat is ook de reden waarom Intel simpelweg de winst pakt.

Zacate is echter compleet anders. De bobcat core is niet meer onze oude Athlon 64. Dit is de eerste core van AMD die echt gemaakt is om energiezuinig te zijn. Een core speciaal gericht op notebooks en netbooks en niet op desktops, zoals voorheen.

Juist dit soort projecten (ook hebben we nog Fusion en Bulldozer) zijn waar AMD als zijn geld op heeft gezet. Je merkt gewoon dat AMD de rest wat heeft laten hangen en hier en daar een beetje heeft zitten tweaken, maar het heeft geen prioriteit. Phenom II X6 en de thin-and-light processors van AMD zijn duidelijk zoethoudertjes. Zorgen dat ze in ieder geval wat in het assortiment hebben, maar concureren kunnen ze niet.

Ik verwacht dat Zacate echt anders is. Een core kan terug naar <1W aan verbruik als het moet. Verder kost de hele Ontario APU (maar Zacate zal niet veel anders zijn) maar een vierde van het oppervlak van een Phenom II X4. Die dingen zijn dus lekker goedkoop te produceren. Ook dit zal hem wel een stuk zuiniger maken van nature. Verder zal Llano een digitaal meet- en regelsysteem krijgen wat net zo werkt als Intel's turboboost. Verder kan die chip veel logica uitschakelen. Ik hoop er op dat Zacate die logica ook meekrijgt.

AMD is trots op zijn Fusion-product en ik denk dat ze daar een goede reden voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de huidige generatie ULVs van Intel behoorlijk tegen vallen. Ik zou zelfs liever een SU9400 hebben dan een 330um. Qua CPU performance scheelt het weinig, SSD performance en batterylife zijn veel beter met de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de Acer 1830T besteld (ondanks bovenstaand bericht :) ). Gezien de huidige prijs stijgingen leek het mij wel een mooi moment. Norrod heeft er nog een paar op voorraad zo te zien. Ik ben benieuwd of ie mij kan overtuigen. Zo niet, gaat ie terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hoop dat ze snel een betaalbare variant op de markt brengen met SSD en USB3.0 ingebouwd, zodra die er is onder de 1000 euro haal ik hem :)
Philflow schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 21:49:
Leuke prijs voor Toshiba R700, zo'n 800 euro.
http://www.laptopsdirect....sion.asp?refsource=ldawin
Bezorgt ook in NL.

@ jordane, wat vind je van die Toshiba? mat scherm, goed voor buiten.

Edit: nog een leuke: Toshiba R630
http://www.pcworld.co.uk/...html?srcid=867&xtor=AL-50

Deze dan, GRATIS bezorging in Nederland;
Toshiba Satellite R630 - 138 / Core i3 350M 2.26GHz / 4GB / 320GB / DVD-SM / 13.3 inch / Windows 7 Home Premium 64 Bit / Laptop / Notebook (PT31LE-00G00CEN)
699 pond = 838 euro

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:52:
Hoop dat ze snel een betaalbare variant op de markt brengen met SSD en USB3.0 ingebouwd, zodra die er is onder de 1000 euro haal ik hem :)
SSD kun je er beter zelf inzetten en er zit al eSATA op. En nu geen excuses meer maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Iemand enig idee of de U45Jc ook in Nederland uitkomt? De U35Jc is mooi maar daar zit een 6-cell in en geen DVD-speler. En ligt het aan mij of zijn de prijzen omhoog gegaan? Had eenpaar maanden terug nog een UL30A gekocht voor 600euro (enig verschil lijkt de cpu en gpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:52:

[...]
In additie tot philflow opmerkingen. De R700/630/705 heeft USB 3.0 op het dockingstation/port replicator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Eindelijk, een <14" met een docking station. Ik dacht dat ze niet bestonden voor minder dan Eur 2000, maar de R700 heeft het blijkbaar wel. Bedankt Tokolosh!

Heeft er anders nog iemand weet van een thin-and-light met een docking station die niet onmenselijk duur is? Vind het vreemd dat er niet meer van dergelijke laptops zijn, je zou net verwachten dat mensen op hun bureau graag eenvoudig een iets groter scherm kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twabi2 schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:03:
Vind het vreemd dat er niet meer van dergelijke laptops zijn, je zou net verwachten dat mensen op hun bureau graag eenvoudig een iets groter scherm kunnen aansluiten.
Ik vind een HDMI aansluiting al aardig eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt ook gewoon USB port-replicators die op elke notebook werken. Ok, de performance zal wat minder zijn, maar het kan wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Philflow schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:09:
[...]

Ik vind een HDMI aansluiting al aardig eenvoudig.
Nouja, HDMI+Stroom+Ethernet+Tobo+muis+externe HDD vind ik al aardig wat.
Voor mij zou dus ideaal zijn een stevige 13/14 inch laptop, goede batterij, degelijke videokaart, licht, degelijke resolutie (1280x800+) en een dockingmogelijkheid. Zou echt ideaal zijn, en dan nog voor een degelijke prijs.

Maarja dromen bestaan niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de 14" elitebook voldoet aan je eisen, behalve het prijskaartje dan :X

alstu:
http://www.anandtech.com/...440w-onthego-workstation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:49:
de 14" elitebook voldoet aan je eisen, behalve het prijskaartje dan :X

alstu:
http://www.anandtech.com/...440w-onthego-workstation/
Argh, haat. Nu ga ik elke laptop die ik tegen kom daarmee vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Icyzer snapt het. Het is niet enkel een scherm, ook je lader elke keer in- een uitpluggen, muis, toetsenbord, printer... ja, het kan ook met zo'n universele dock, maar optimaal is het toch niet. Ik werk momenteel als student in een medisch labo, en moet dus heel vaak reizen tussen mijn huis, het lab en mijn kot (studentenkamer voor jullie nederlanders :+ ). Dan zou een echt docking station op kot toch wel verdomd handig zijn. Een degelijke batterij voor op de trein maakt het geheel dan nog eens af. Mijn huidige 12,1" MSI heeft het lang goed gedaan, maar de batterij loopt nu toch echt op haar laatste beentjes, en het geheel mag best wel weer eens wat sneller...

Mijn eisen zijn dus wat gelijkaardig aan die van Icyzer, alleen met dat verschil dat het geen obligate AND is ;) Mag ook gerust een dock + goede batterij, maar gewone integrated GPU zijn. Of degelijke resolutie, losse GPU, maar iets mindere batterij. De combinatie van al die dingen is sowieso niet binnen mijn budget, dat begrijp ik natuurlijk best.

Als ik die Elitebook zo bekijk, valt het eigenlijk nog mee van prijs. 1500 USD... zou dat ook 1500 Eur worden als hij hier ooit uitkomt (met de nadruk op als)? Vind dat nog best meevallen eerlijk gezegd, zeker het overwegen waard.

[ Voor 10% gewijzigd door twabi2 op 06-09-2010 23:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Daarom noemde ik het ook mijn ideaal :P
Voor mij is alleen het grafische kracht gecombineerd met degelijke batterij gewoon een must... En dat is al lastig te vinden in een 13/14 incher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twabi2 schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:06:
Als ik die Elitebook zo bekijk, valt het eigenlijk nog mee van prijs. 1500 USD... zou dat ook 1500 Eur worden als hij hier ooit uitkomt (met de nadruk op als)? Vind dat nog best meevallen eerlijk gezegd, zeker het overwegen waard.
als je het zo bekijkt, €1500 is nog een best schappelijke prijs voor iets met 3 jaar NBD, zakelijke kwaliteit behuizing, een goed scherm, en vooral een quadro kaart

deze komt in de buurt:
pricewatch: HP Elitebook 8440P (VQ659EA)
verschillen:
i5 54m
intel gpu
onbekende accucapaciteit (vast geen 100Wh..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Sinds vorige week heb ik een 1201N. Ik moest nu een laptop hebben voor school, deze zou ik dan gebruiken totdat de nieuwe 1215N uitkomt (eind september).
In het begin was ik erg enthousiast over deze netbook. Browsen en Office ging helemaal prima, toch merkte ik af en toe dat het net een seconde of wat langer duurde voordat iets opstartte, of dat het scherm af en toe net even te klein was.
Qua games had ik eerlijk gezegd wel verwacht dat COD: MW2 er op 1366x768 en alles op low wel fatsoenlijk moest kunnen draaien; niet dus. 15-25 fps. Op internet noemen ze dit speelbaar, ik dus absoluut niet. 25fps+ is speelbaar in mijn ogen.
Ook een spel wat ik nog veel speel, C&C3, wilde hij niet eens installeren (hij vond dat 2GB geheugen niet voldoende was). Ook Counter-Strike Source draaide voor geen meter. 40fps als ik in een gebouwtje stond, 15fps als ik buiten stond. En dat was zelfs nog zonder spelers.
Ik had niet veel verwacht op games gebied, maar toch wel een stukje meer dan dit.

Ook met HD-video is het het net niet. Volgens internet moet een 1080ptje makkelijk kunnen, maar om de een of andere reden schokken een aantal video's nogal wat, totaal niet kijkbaar. 720p doet het wel fatsoenlijk. (ja, ik heb wel de juiste codecs etc geinstalleerd)

Uiteindelijk toch maar besloten om voor een normale laptop te gaan kijken.
Mijn 1e resultaat was de Samsung Q330-JS01. Redelijke prijs voor redelijke prestaties, en een laag gewicht.

Het maximale formaat was eigenlijk toch wel 13,3", maar na wat rondkijken in mijn (nieuwe) klas zag ik dat 15,6" ook nog wel te doen is, mits het gewicht lager dan 2,5kg is.

Uiteindelijk heb ik besloten toch te kijken naar een iets zwaarder model w.b. de videokaart (als het dan toch geld moet kosten, dan ook maar meteen goed :)). Ik kwam toen uit bij deze wat grotere modellen.

Dit waren de 4 modellen die me toch wel aanspraken. Ze zijn aanzienlijk duurder dan mijn eerste (Samsung) keus, laat staan de 1201N, maar toch wilde ik het nu gewoon goed doen en was/ben er wel bereid wat voor neer te leggen.

Qua processor scheelt het niets tussen de 4, alleen de videokaart eigenlijk. Ik dacht eerst dat de GT335M minder sterk was dan de HD5650 en wilde daarom de Toshiba of Sony kopen, maar ik las daarna dat de GT335M zelfs wat sterker is dan de HD5650.
Met ieder van deze GPU zou iig de spelletjes kunnen spelen die ik graag wil spelen.

Conclusie: De Asus k42JV-VX054V. 14", net geen 2kg (edit, wel; 2,2kg) en wel de prestaties van de grotere laptops.

Ik besef me goed dat dit een klap duurder is dan mijn eerste Netbook gedachte, maar omdat het met de games toch wat meer tegenviel dan verwacht denk ik dat ik een goede keus heb gemaakt.
Ik heb hem vanavond besteld en verwacht hem deze week nog binnen te hebben. Ik zal het hier iig nog laten weten of het een goede aankoop is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icyzer schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:35:
[...]
Nouja, HDMI+Stroom+Ethernet+Tobo+muis+externe HDD vind ik al aardig wat.
Ah je wilt een hoop meer aansluiten dan alleen een beeldscherm.

Sony Z en Dell Latitude hebben ook die optie afaik. Wel duur natuurlijk. Maar ja, je moet er iets voor over hebben als je niet 5 plugjes wil inklikken ;)
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:10:
(ja, ik heb wel de juiste codecs etc geinstalleerd)
Ik denk niet dat je het geheel goed hebt geinstalleerd (niet alleen de codecs). Nvidia ion moet dat op z'n sloffen kunnen. Kijk maar eens hoeveel mensen die setup kiezen voor een HTPC..

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 07-09-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hughey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05-2023
In de pricewatch staat dat de Asus U35JC-RX046X Firewire 400 heeft, het lijkt me dat dit (helaas!) niet klopt?

Jammer dat de betaalbare thin & lights met firewire zo zeldzaam zijn, waarom?!

Heb het namelijk nodig, maak gebruik van Firewire audio interfaces..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Philflow schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:07:

Ik denk niet dat je het geheel goed hebt geinstalleerd (niet alleen de codecs). Nvidia ion moet dat op z'n sloffen kunnen. Kijk maar eens hoeveel mensen die setup kiezen voor een HTPC..
Ik heb de aanbevolen K-lite codec pack geinstalleerd, en dan de videos afspelen met Media Player Classic, maar het is gewoon echt niet soepel.
Ook met een andere codecpack (Win7codec-pack heet die..), maar ook weer niet soepel.
Het lijkt er bijna op alsof er geen videokaartdriver is geinstalleerd, maar dat heb ik uiteraard wel gedaan.

Maar, ik kwam er gister achter dat ik DirectX 11 heb geinstalleerd, ipv 10. Deze videokaart ondersteunt blijkbaar maar tot numero 10, hopelijk is dat het. Heb er nu 10 op staan, maar ik kan vanavond pas een HDtje testen.

Ik kreeg net mail van de shop waar ik mijn nieuwe K42JV heb besteld (Zercom). Blijkbaar ging het om een duits model (QWERTZ) en ze hebben mijn bestellng geannuleerd vanwege die reden.
Ik heb nu een mailtje naar Afuture gestuurd met de vraag wat voor keyboard er op de laptop zit. Als het QWERTY is bestel ik de laptop meteen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:24:
[...]
Ik heb de aanbevolen K-lite codec pack geinstalleerd, en dan de videos afspelen met Media Player Classic, maar het is gewoon echt niet soepel.
In principe zou het moeten lukken met MPC-HC zonder extra codecs. Dat werkt meestal veel beter dan al die codec packs imo.

De kans bestaat echter wel dat je nu al codecs hebt geinstalleerd waardoor niet meer goed werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Philflow op 07-09-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:10:
Conclusie: De Asus k42JV-VX054V. 14", net geen 2kg en wel de prestaties van de grotere laptops.
Goed dat ik dit topic in mijn bookmarks heb staan want er komen kennelijk steeds weer nieuwe modellen bij :D Ik ben ook op zoek naar een lichte notebook met een leuke grafische kaart en had eerst (onder andere) de Asus U35jc op het oog maar deze is ook interessant:

Hij heeft een betere videokaart en betere processor dan de U35JC en is uitbreidbaar tot 8GB wat je niet veel tegenkomt bij dit soort laptops. Een klein nadeel vind ik de kleur (bruin is wat vreemd voor een laptop) en hij is dus wat zwaarder. Ook heb ik een voorkeur voor Windows Professional maar dat kan ik altijd nog zelf oplossen natuurlijk, net als het vervangen van de HDD.

Het enige jammere blijft de resolutie (liever wat hoger) maar dat zit er gewoon niet in voor deze prijs.
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:24:
[...]
Ik kreeg net mail van de shop waar ik mijn nieuwe K42JV heb besteld (Zercom). Blijkbaar ging het om een duits model (QWERTZ) en ze hebben mijn bestellng geannuleerd vanwege die reden.
Ik heb nu een mailtje naar Afuture gestuurd met de vraag wat voor keyboard er op de laptop zit. Als het QWERTY is bestel ik de laptop meteen daar.
Ik zie 'm ook niet staan op de Nederlandse Asus-site (zie ik nu) dus dat zal wel niet dan. Irritant dat men dit soort dingen niet duidelijker vermeldt. De blijdschap is al weer weg :(

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 07-09-2010 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje:

Ik zoek sinds kort een laptop voor een budget van max 550 euro. Ik gebruik hem voor office, internet, muziek en af en toe een film. Ik wil het liefst een klein laptopje maar zit erg te twijfelen tussen 12,1inch of 13,3 inch.

Nu heb ik een tijdje rondgekeken en o.a. dit forum bekeken en nu lijkt mij voor de 12,1inch de asus 1215N de beste. Voor de 13inch vind ik dit moeilijker: is de Lenovo Thinkpad Edge 13 (NUE89MH) wat? Ik kan daar nog nauwelijks reviews e.d. over vinden. Of weet iemand nog betere opties wat betreft 12 of 13 inch voor deze prijs?!
Batterijduur maakt mij niet zo heel veel uit, in de zin dat als het maar rond de vier uur is (of meer natuurlijk)...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Philflow schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:28:
[...]

In principe zou het moeten lukken met MPC-HC zonder extra codecs. Dat werkt meestal veel beter dan al die codec packs imo.

De kans bestaat echter wel dat je nu al codecs hebt geinstalleerd waardoor niet meer goed werkt.
Ga ik proberen, thanks :)

Heb trouwens een verse installatie van 7Pro, nog zonder Codec-packs. Heb nu net MPC-HC op de netbook gezet, vanavond effe een HDtje proberen :D.
D-e-n schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:47:
[...]

Goed dat ik dit topic in mijn bookmarks heb staan want er komen kennelijk steeds weer nieuwe modellen bij :D Ik ben ook op zoek naar een lichte notebook met een leuke grafische kaart en had eerst (onder andere) de Asus U35jc op het oog maar deze is ook interessant:

Hij heeft een betere videokaart en betere processor dan de U35JC en is uitbreidbaar tot 8GB wat je niet veel tegenkomt bij dit soort laptops. Een klein nadeel vind ik de kleur (bruin is wat vreemd voor een laptop) en hij is dus wat zwaarder. Ook heb ik een voorkeur voor Windows Professional maar dat kan ik altijd nog zelf oplossen natuurlijk, net als het vervangen van de HDD.

Het enige jammere blijft de resolutie (liever wat hoger) maar dat zit er gewoon niet in voor deze prijs.
Mwa, een hogere res op 14" ga je denk ik niet echt heel fijn vinden (zit nu op 1366x768@12,1", mag af en toe wat groter allemaal :P.
Ook: Hoe hoger de resolutie, hoe zwaarder de videokaart moet zijn. (qua spelletjes dan natuurlijk) Ik vind het dus eigenlijk alleen maar positief.

Mij lijkt de kleur bruin wel leuk (schijnt trouwens niet bruinbruin te zijn, maar een soort van bruine glans), Vooral omdat iedereen in mijn buurt een zwarte laptop heeft (of een MacBook).
[...]

Ik zie 'm ook niet staan op de Nederlandse Asus-site (zie ik nu) dus dat zal wel niet dan. Irritant dat men dit soort dingen niet duidelijker vermeldt. De blijdschap is al weer weg :(
Het zou inderdaad echt jammer zijn en ik voel de bui al een beetje hangen. Maar ik verwacht vandaag eigenlijk nog wel antwoord van Afuture dus ik zal het laten weten.

Sinds vandaag zie ik dat hij ook bij Max ICT te verkrijgen is, ik zal ze ook even een mail sturen, ondanks hun vrij matige reviews hier op Tweakerts.

edit: Ook Salland gemaild, al zijn ze 50 euro duurder.

edit: Mailtje terug van Salland, het gaat inderdaad om een Duits model, DOH! Het was iedere keer DE laptop waar ik op uit kwam qua eisen, nu toch maar weer wat anders gaan zoeken.
Jammer dat het niet aleen scheelt qua QWERTZ en QWERTY, want dan wissel ik die toetsjes wel om, maar het scheelt op vrij veel toetsen, dat gaat denk ik niet erg fijn werken.

[ Voor 18% gewijzigd door KoffieNT op 07-09-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Icyzer schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:19:
Daarom noemde ik het ook mijn ideaal :P
Voor mij is alleen het grafische kracht gecombineerd met degelijke batterij gewoon een must... En dat is al lastig te vinden in een 13/14 incher.
Ik heb vorige week mijn Sony Z binnen gekregen. Dat is zeker wel wat je wil maar de prijs is nogal hoog. Wel een top ding en hij is sneller dan mijn desktop :X. Maar erg veel geld, denk alleen dat ik er ook wel heel lang mee kan doen gezien de specs. Ben ook vooral grafisch bezig daarnaast wilde ik een laptop hebben die erg portable is. Dat is ie wel met 1.45kg, zulke specs in een kleine behuizing met goed scherm zorgen alleen voor een onbenullige prijs.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:55:
[...]
Het zou inderdaad echt jammer zijn en ik voel de bui al een beetje hangen. Maar ik verwacht vandaag eigenlijk nog wel antwoord van Afuture dus ik zal het laten weten.

Sinds vandaag zie ik dat hij ook bij Max ICT te verkrijgen is, ik zal ze ook even een mail sturen, ondanks hun vrij matige reviews hier op Tweakerts.

edit: Ook Salland gemaild, al zijn ze 50 euro duurder.

edit: Mailtje terug van Salland, het gaat inderdaad om een Duits model, DOH! Het was iedere keer DE laptop waar ik op uit kwam qua eisen, nu toch maar weer wat anders gaan zoeken.
Jammer dat het niet aleen scheelt qua QWERTZ en QWERTY, want dan wissel ik die toetsjes wel om, maar het scheelt op vrij veel toetsen, dat gaat denk ik niet erg fijn werken.
In de pricewatch staat hij alleen nog bij Sallend an Afuture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Klopt inderdaad, ben benieuwd of ik nog een mailtje krijg :P.

Jammer dit, als ik nu opnieuw op mijn eisen zoek, komen er 5 modellen uit, 2 Sony's, 2 Toshiba's en de Asus. De Asus valt dus al af en het verschil tussen de Sony's en Toshiba's zit hem in de processoren. Twijfel een beetje of ik dan toch dit maar moet doen, terwijl de Asus duidelijk beter qua specs en beter aan mijn eisen voldoet.
Ze zijn groter, zwaarder en een stukje langzamer. Eigenlijk alleen maar redenen om het niet te doen.

Kan mss toch beslissen om toch de duitser te kopen en vervolgens een losse keyboard te kopen, maar daar ben ik niet zo van :P.

[ Voor 22% gewijzigd door KoffieNT op 07-09-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
Die bordjes kosten op ebay rond de 15-20 euro. Vervangen is kinderlijk eenvoudig.
Ben zelf voor een 13" Acer 3820 gegaan via Cyberport.de. Met i5-450 en Ati 5650. Waarom dit model in NL niet wordt uitgebracht is mij een volslagen raadsel. Heb ook al een QWERTY keyboard besteld voor de keyboard-swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:10:
Kan mss toch beslissen om toch de duitser te kopen en vervolgens een losse keyboard te kopen, maar daar ben ik niet zo van :P.
Ik ook niet zo ;) Ten eerste het bestellen op ebay (heb ik wel de goede?) en ten tweede het plaatsen. Maar toch is het wel verleidelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Damn it, is het dan toch een idee om daar voor te gaan?

Heb de hele dag opnieuw gezocht naar een andere geschikte laptop, iedere keer kwam ik weer op de 4 bovengenoemde modellen uit. (Deze zijn dat). Qua merk heb ik liever de Sony, enige verschil zit hem in de cpu (i5 430 vs i3 350) en de Blu-ray speler.
Blu-ray ga ik sowieso niet nodig hebben, dus het was een beetje afwegen of ik 90 euro extra wilde neerleggen voor de i5-Sony.

Zou iemand me kunnen vertellen (mss per dm als dit te ver off-topic is :P), waar ik dat toetsenbordje vandaan kan toveren, op Ebay kom ik eigenlijk alleen maar uit bij tassen e.d.
Toetsenbord vervangen lijkt mij toch niet erg moeilijk, op Youtube zie ik dat het met een beetje friemelen aan de randjes zou moeten lukken.

Als iemand me kan overtuigen dat ik er een normaal Qwerty-toetsenbord in kan zetten ga ik erg graag voor de Asus, zie net ook dat de Sony nergens op voorraad is hehe.

[ Voor 17% gewijzigd door KoffieNT op 07-09-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Bij Salland is de laptop ook uit de pricewatch verdwenen. Hebben ze dat Duitse model dan gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Veranderd iemand op Tweakers die stats, of doet de winkel dat? 'iemand' (:P) neemt dus aan dat wij geen Duitsers willen, en dat snap ik goed (no pun intended).

[ Voor 56% gewijzigd door KoffieNT op 07-09-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mogelijk is dit de reden waarom diverse reviews zulke goede battery life halen met de 1215N: De display is erg donker afgesteld. Reviewers die de brightness op bijvoorbeeld 50% zetten zullen goede scores halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Bij Afuture is de Asus K42JV nu van de site overigens. Ik vraag me af hoe zo'n laptop dan op de site komt. Cyberport.de heeft hem overigens ook dus bestellen kán wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 18:07:
Mogelijk is dit de reden waarom diverse reviews zulke goede battery life halen met de 1215N: De display is erg donker afgesteld. Reviewers die de brightness op bijvoorbeeld 50% zetten zullen goede scores halen.
dat is dus de reden dat anadtech altijd bij 100cd\m test :)

helaas hebben de meeste sites dit nog niet overgenomen, en even een voorbeeld te noemen:
notebookcheck test op 40%, dit is laag op de macbook (dimt helemaal tot 0) maar hoog op de studio 15 (ik werk nu, zoals altijd, op de laagste helderheid).

blijkbaar is het teveel moeite om standaard op een vaste helderheid te testen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

D-e-n schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:10:
Bij Afuture is de Asus K42JV nu van de site overigens. Ik vraag me af hoe zo'n laptop dan op de site komt. Cyberport.de heeft hem overigens ook dus bestellen kán wel.
In hun mailtje schreven ze ook dat de laptop door 'een fout' op de site is gekomen.

Zercom (daar had ik hem besteld) zeiden dat ze het artikel offline hebben gehaald en mijn bestelling hebben geannuleerd omdat ze er vanuit gaan dat ik een Qwerty wil. maw: Als ik deze toch wil, dan kan dat?

Heb nu besloten de Sony niet te kopen, ik vind dat ik teveel moet toegeven tov de Asus. (alleen op papier) Ietsje langzamer, Zwaarder, groter en wat duurder. En hij is nergens leverbaar maar goed.
Zoals ik al zei zou ik graag de Asus toch kopen, eventueel met los toetsenbord, of als ik kan regelen dat de winkel dat voor kan fixen vind ik het ook prima.

Heb nu ook een mailtje naar Asus gestuurd met de vraag of deze laptop echt niet beschikbaar is met Qwerty. Die wacht ik iig even af.
Philflow schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:28:
[...]

Dit heb ik nu geprobeerd, dvdtje gaat uiteraard prima. 720p en 1080p gingen iig een heeel stuk beter als gisteren. Gisteren was het gewoon onkijkbaar, nu had ik af en toe het idee dat het ipv de benodigde 24fps, af en toe met 23fps ging. Klein schokje hier en daar. Maar ik twijfel een beetje of dit nou aan mij ligt, of dat het toch nog net niet lekker gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door KoffieNT op 07-09-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En anders importeer je hem uit Duitsland. Heb ik ook gedaan met mijn U30Jc en dat gaat net zo makkelijk.

Op ebay zie ik al wel Asus K40 keyboards, alleen zijn dat geen chiclet keyboards. Het zou me echter niks verbazen als het exact hetzelfde toetsenbord is als mijn U30Jc tho..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:08

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Genetx, mag ik je vragen waar je een qwerty hebt gekocht voor de U30Jc? Ben ook zeer geïnteresseerd in dit apparaatje.

Sinds je hem toch in bezit heb, zou je dan deze vragen willen beantwoorden:

Hoe zit het met de accuduur? idle/load?
Is het mogelijk om de dvd-drive te vervangen door een SSD?
Is de touchpad beter dan bijv de UL30A?

Vond de touchpad van de UL30A iets te veel weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakJerommeke schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:16:
Genetx, mag ik je vragen waar je een qwerty hebt gekocht voor de U30Jc? Ben ook zeer geïnteresseerd in dit apparaatje.
Ebay :)
Deze ofzo. "U30 keyboard" is de zoekterm
Sinds je hem toch in bezit heb, zou je dan deze vragen willen beantwoorden:

Hoe zit het met de accuduur? idle/load?
Load heb ik niet echt getest. Internetten ed haal ik 7 uur mee.
Is het mogelijk om de dvd-drive te vervangen door een SSD?
Peanuts, al heb ik mn HDD vervangen voor de SSD en de DVD drive weer vervangen voor de HDD :P . Maar achteraf gezien is het denk ik beter om de SSD in de caddy te stoppen. De SSD kan iets meer hebben en de caddy blinkt niet echt uit in het goed vastzetten van de HDD.

Ook hier weer: Ebay
Dit model, let op de foto's, zijn wel wat aanbieders
"12,7mm HDD caddy" is de zoekterm. Iig 12,7mm universeel Sata moet je hebben. Ik heb die op de afbeelding en het is wat budget. Maar past prima, Je kan de cover gewoon overplaatsen, dus ziet er gewoon strak uit!
Is de touchpad beter dan bijv de UL30A?
Ik heb geen ervaring met de UL30A, maar het touchpad is iig niet stroef. Werkt net zo lekker als mijn F3Sc was en dat is een normaal touchpad.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 07-09-2010 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:32:
[...]
dat is dus de reden dat anadtech altijd bij 100cd\m test :)
Notebookjournal volgens mij ook 100 cd/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
KoffieNT schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:41:
[...]
Heb nu ook een mailtje naar Asus gestuurd met de vraag of deze laptop echt niet beschikbaar is met Qwerty. Die wacht ik iig even af.
Hou mij/ons op de hoogte! Het is wellicht ook belangrijk te weten welk toetsenbord er nu eigenlijk inzit, of het inderdaad dezelfde is als de u30/35. Maar het is een nieuw model dus wellicht zijn er daarom (nog) geen geschikte keyboards voor zijn op ebay.

ps.
Welk emailadres (voor Asus) heb je eigenlijk gebruikt?
En ik vroeg me eigenlijk af of er nog andere landen zijn waar je goed laptops kunt bestellen. Landen met hetzelfde keyboard als wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icyzer schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:06:
[...]

Argh, haat. Nu ga ik elke laptop die ik tegen kom daarmee vergelijken ;)
V&A aangeboden: HP elitebook 6930p
dit iets? kwam ik toevallig tegen in v&a, ik weet alleen niet zeker of er docking opzit.
Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een Thin-&-Light is een notebook met een schermdiagonaal van ~ 12" tot en met 14". Deze zijn voorzien van een zuinige CPU en hebben ook een lange accuduur.

Het is dus niet de bedoeling om hier te vragen welke 15" / 17" notebook je moet kopen, daar hebben we andere topics voor.