Het Krat- en Kistradio Topic [deel 9] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 118.557 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Impulzer schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:36:
[...]

Voltmeter direct op de accu: Scherm blijft gewoon blanco
Acculader direct op de accu: Alleen netz lampje

De TA2024 direct op de accu heb ik nog niet geprobeert. Ik heb overigens geen multimeter.
Heb je de beschikking over een andere accu of 12 volt voeding? Probeer daar dan de voltmeter eens op.
Heb je ook een andere manier om de accu spanning te testen? Bijvoorbeeld een auto-lampje?
Moet op de acculader dan ook nog bijvoorbeeld het 'Charge' lampje gaan branden als je hem aansluit op de accu?
Heb je overal goed op de + en - gelet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik heb nu ook al bij 2 opladers gehad dat er alleen Netz stond maar geen Charge. Ik weet ook niet waardoor dit komt.. Ik krijg ze in iedergeval niet meer aan de praat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-05 16:17
fterheide schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:48:
[...]

Heb je de beschikking over een andere accu of 12 volt voeding? Probeer daar dan de voltmeter eens op.
Heb je ook een andere manier om de accu spanning te testen? Bijvoorbeeld een auto-lampje?
Moet op de acculader dan ook nog bijvoorbeeld het 'Charge' lampje gaan branden als je hem aansluit op de accu?
Heb je overal goed op de + en - gelet?
Nee, ik heb geen andere accu of voeding. Een auto-lampje heb ik wel, kan ik die gewoon met een kabel op de accu aansluiten?
EDIT: Autolampje getest, gaat niet branden helaas

Op de acculader moet het charge lampje gaan branden lijkt me ja. Ik heb op de plus en min gelet, dat zit allemaal goed (heeft al gewerkt namelijk, alleen de voltmeter is nu nieuw).

Volgens mij is m'n accu gewoon kapot?
BrcBas schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:55:
Ik heb nu ook al bij 2 opladers gehad dat er alleen Netz stond maar geen Charge. Ik weet ook niet waardoor dit komt.. Ik krijg ze in iedergeval niet meer aan de praat!
Dus jou opladers zijn dan gewoon stuk?

[ Voor 8% gewijzigd door Impulzer op 14-08-2010 18:54 ]

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Gaat dit lukken? Kan ik mijn elco er zo aan solderen?
http://img411.imageshack.us/img411/2691/afb0207g.jpg
http://img580.imageshack.us/img580/2545/afb0208.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 16-08-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298001

Hallo,
Ik heb 3 weken geleden ook een kratje gemaakt.
Nu wil ik hem graag upgraden met hKS 2.1.

Alleen wou ik niet 2 drukknoppen gebruiken maar gewoon met mijn aan/uit schakelaar, is dat mogelijk? Zoja hoe? (ook een vraag van lars019)
Die schakelaar die ik wou gebruiken zit dus al in mn kratje ingebouwd, (die nu nog gewoon als aan/uit schakelaar dient).

Zo is het nu...
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_pRXUi9Dw-uk/TGbWstOfaeI/AAAAAAAAASo/0BAWWn3lK1s/s1280/NAAMPJE.png

Dit is wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_pRXUi9Dw-uk/TGbZjCSIntI/AAAAAAAAASw/uOxwE9x4sTE/s912/hks%20zoals%20ik%20ut%20wil.jpg
Gewoon de twee aansluit punten samen nemen en aan een schakelaar monteren.

Zou mijn versie kunnen werken?

Alvast bedankt ^^,

Greetz,
Erik

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 298001 op 14-08-2010 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik denk dat het kan, maar dan moet je het wel anders aansluiten. Je neemt dit type schakelaar (tumbler 2x wissel) en sluit 'm zo aan:
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/wj8mmd.jpg
http://i37.tinypic.com/wj8mmd.jpg of http://img818.imageshack.us/img818/9602/kratsafe2.png

De zes cirkels stellen de zes aansluitpennen van de schakelaar voor.

Er moet wel iemand bevestigen of het zo klopt, ik weet het namelijk niet zeker. Let er ook op dat het voor de 'kratsafe' nu is alsof een van de knopjes continu wordt ingedrukt.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 14-08-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262793

Halloo tweakers,

Ik ben zelf een beginner en heb de eerste post doorgelezen, ik hoop dat het niet te veel noob vragen zijn want ik weet dat dat vervelend is. Ik kan niet zo goed met de search knop overweg...

Allereerst wil ik met vrienden dus een kratradio bouwen, (of meer met een versterker en mp3)

Nou word hij vrij simpel, eigenlijk net zoals het basisschema, het budget is ongeveer 200 euro.

Nou ben ik aan het twijfelen tussen de marquant versterker die we allemaal kennen en de TA2024, ik ben van plan 13cm speakers te gebruiken dus als het goed is hoef ik dan niks aan de TA2024 te veranderen? Ik hou eerlijk gezegd niet zo van solderen, kan het wel doen eventueel als de voordelen echt veel groter zijn, daarom wou ik vragen of het dat waard is? Want de marquant kost ook geen drol.

Dan de speakers, ik heb begrepen dat 3weg beter is als 2 weg? Dan wou ik het over de prijs hebben, ik zou dus bijvoorbeeld een pioneer setje 13cm voor 40 euro kunnen kopen, deze is 2weg, is dat goed genoeg?

Dan over de subwoofer, is deze nodig? Of is een setje dat een bereik heeft tot 30Hz goed genoeg daarvoor aangezien dat dicht bij 20Hz ligt, zijn deze opgegeve waardes trouwens überhaupt geldig genoeg om te geloven?

Ik had nog een laatste vraag over de accu, ik ben van plan een gewone gel accu van 7,2Ah te halen, miskien zelfs een stapje groter, maar ik heb begrepen dat deze niet onder de 11,6 volt o.i.d. mag komen, zijn hier beveiligingen voor?

Ik heb eerlijk gezegd nog meer vragen maar ik verveel jullie eerst maar met deze :o

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met alle respect, maar deze vragen zijn talloze keren eerder voorbij gekomen, en ook al eerder beantwoord.
Lees even wat topics door zou ik zeggen, het wordt je vanzelf duidelijk.

Mijn tip: koop een voorgesoldeerde TA2024 :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262793

Nouja bedankt ik zal even verder kijken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
Anoniem: 262793 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:38:
[...]

Nou ben ik aan het twijfelen tussen de marquant versterker die we allemaal kennen en de TA2024, ik ben van plan 13cm speakers te gebruiken dus als het goed is hoef ik dan niks aan de TA2024 te veranderen? Ik hou eerlijk gezegd niet zo van solderen, kan het wel doen eventueel als de voordelen echt veel groter zijn, daarom wou ik vragen of het dat waard is? Want de marquant kost ook geen drol.
Koop de TA2024 Modded gewoon op kratradio.nl dan hoef je niet te solderen.

Dan de speakers, ik heb begrepen dat 3weg beter is als 2 weg? Dan wou ik het over de prijs hebben, ik zou dus bijvoorbeeld een pioneer setje 13cm voor 40 euro kunnen kopen, deze is 2weg, is dat goed genoeg?
Is allemaal een kwestie van smaak, ga gewoon eens luisteren in de winkel en kijk wat je het mooist vind. Zorg wel dat ze 91db en 4Ohm zijn. En voor het mooiste geluid haal je ovale speakers ipv ronde.

Dan over de subwoofer, is deze nodig? Of is een setje dat een bereik heeft tot 30Hz goed genoeg daarvoor aangezien dat dicht bij 20Hz ligt, zijn deze opgegeve waardes trouwens überhaupt geldig genoeg om te geloven?
Subwoofer is niet nodig, maar is ook weer een kwestie van smaak.

Ik had nog een laatste vraag over de accu, ik ben van plan een gewone gel accu van 7,2Ah te halen, miskien zelfs een stapje groter, maar ik heb begrepen dat deze niet onder de 11,6 volt o.i.d. mag komen, zijn hier beveiligingen voor?
Alles over beveiligingen staat in de startpost, lees die dus even door. Mooiste oplossing is de hKS.

Ik heb eerlijk gezegd nog meer vragen maar ik verveel jullie eerst maar met deze :o
Leer eerst maar de zoekfunctie te gebruiken :D Het is dat ik even ergens op moet wachten nu maar ik denk dat de meeste mensen hier niet echt zin hebben om al deze vragen voor de 100e keer te beantwoorden ;)

Bij voorbaat dank.
Graag gedaan ;)

Kratradio: Raveland TRX 69 - 6X9" Speakers // TA2024 Versterker (Modded) // hKS // 12v Loodgelaccu // Loodacculader AL 600 // USB/SD Mp3 Player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Waarom zouden ovale speakers beter klinken dan ronde? :S

Meer dan 91dB is trouwens ook goed, al vrees ik wel dat veel fabrikanten betere specificaties geven dan wat waar is (rendement bij een resonantiepiekje opgeven o.i.d.).

[ Voor 164% gewijzigd door TBTL op 14-08-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
TBTL schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 21:33:
Waarom zouden ovale speakers beter klinken dan ronde? :S

Meer dan 91dB is trouwens ook goed, al vrees ik wel dat veel fabrikanten betere specificaties geven dan wat waar is (rendement bij een resonantiepiekje opgeven o.i.d.).
Kwestie van smaak, ik vind ovale speakers een mooiere bass hebben. Ligt er uiteraard aan welk merk je neemt maar toen ik ovale en ronde speakers had van hetzelfde merk kwam de bass van de ovale speakers mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 23:03
TBTL schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:19:
Ik denk dat het kan, maar dan moet je het wel anders aansluiten. Je neemt dit type schakelaar (tumbler 2x wissel) en sluit 'm zo aan:
[afbeelding]
http://i37.tinypic.com/wj8mmd.jpg of http://img818.imageshack.us/img818/9602/kratsafe2.png

De zes cirkels stellen de zes aansluitpennen van de schakelaar voor.

Er moet wel iemand bevestigen of het zo klopt, ik weet het namelijk niet zeker. Let er ook op dat het voor de 'kratsafe' nu is alsof een van de knopjes continu wordt ingedrukt.
Dit kan inderdaad, maar let er dan wel op dat het een TERUGVERENDE (naar de middenstand) schakelaar is! Als hij namelijk geschakeld blijft, werkt de hks niet goed omdat hij in de aan stand continu de krat weer aan probeert te doen.

"Leuke kratradioanekdote"
Ik ging afgelopen donderdaag vol goede moed een bootje kopen net onder amsterdam aan het Nieuwe Meer. Een houten BM'rtje, of eigelijk een Zestienkwadraat zoals 't officieel heet. Het bootje zou "een beetje water maken", geen probleem dat hoort bij zo'n bootje opgebouwd uit houten latten. anyways, het bootje maakte wat meer water dan de bedoeling was, maar gelukkig had vriend verkoper er een klein pompje bij op 12Volt en een klein gelaccutje.

Het accutje was al leeg voor we Amsterdam goed en wel voorbij waren (de tocht voerde naar Harderwijk) dus het leek een leuke hoostocht te worden. Ware het niet dat ik voor wat muziekale versnappering een volgeladen kistradiootje bij me had!

Helaas geen muziek geluisterd maar dankzij de vers volgeladen gelaccu wel de tocht kunnen volmaken zonder lamme armen van het hozen :D (Voor het zeilers gevoel natuurlijk wel af en toe handmatig gehoost :P )

Vandaag alsnog een stijve nek en lamme armen opgelopen omdat met de boot in de kraan de hele bodem volgesmeerd heb met een of andere teertroepje. Ach een houten bootje, je moet het willen. Wel een prachtscheepje overigens :*)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bkbM3r6YMIGTp79SdLtX4MxT/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
weet iemand waar je deze grille kan kopen ik kan hem niet vinden

http://www.visaton.de/en/...zubehoer/gitter_frs8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
http://www.elektronica-online.nl/
Even zoeken op het volgende artikelnummer: 1138
Grille - FRS8 - €4.75 incl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
ik heb deze vraag al gesteld maar kan hem weer niet vinden 7(8)7 dat bleutooth dingetje waarmee je van een afstand je kratje kan besturen waar kon je die nou kopen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:28

tomtommie

Alaaf!

thijsi schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:35:
ik heb deze vraag al gesteld maar kan hem weer niet vinden 7(8)7 dat bleutooth dingetje waarmee je van een afstand je kratje kan besturen waar kon je die nou kopen??
dealextreme.com

Daar staat heeeeel veel op, dus het is even zoeken. Anders even de zoekfunctie in het vorige deel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59
thijsi schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 16:35:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8422

Deze bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:58
Na aandachtig doorlezen van de diverse kratradio topics niet gevonden waar ik naar op zoek was... ook de searchknop wilde me niet helpen, dus dan toch maar even vragen :)

Ik heb een hele bijzondere kratradio, hij is 2,40m hoog en 3,80m lang (ook bekend als caravan) :)

In mijn caravan zitten 2 autospeakers, gemonteerd door de vorige eigenaar. De autoradio was van 500 jaar geleden en zeer on-tweakers geinstalleerd...dus heb ik eruit gesloopt. Anno 2010 zijn we van de iphones, ipods en andere mp3-spelers, dus ik kwam voor de vernieuwde inzet van de autospeakers in mijn caravan al snel terecht in het kratradio topic.

Alles aandachtig doorgelezen, mijn kansen berekend en vervolgens een 220v adapter aangeschaft, samen met een versterkertje.

Uiteraard als een echte professor alles vlak voor de vakantie besteld en op de dag voor vertrek geleverd gekregen. Doosjes de caravan in gegooid en op vakantie gegaan. Nu, vanuit Oostenrijk, bieden zich de eerste 'uitdagingen' aan, waarvan ik er al een aantal heb overwonnen.

Ik heb alles netjes aangesloten. Het versterkertje heeft spanning, powerlampje brandt netjes. Na het aansluiten, krijg ik echter een zeer irritante 'piep' op de speaker. De eerste paar secondes nadat ik power op het versterkertje zet is hij er niet, maar na een seconde of 4 begint hij op een lage frequentie en loopt hij hoorbaar op tot een behoorlijk irriterende hoogte. Er komt overigens wel gewoon muziek uit de speaker. Als je deze dus hard genoeg zet, overstemt het wel :)

Wat mij in eerste instantie aan de hand leek te zijn, was dat er binnen mijn caravan een ander apparaat stoort op het 220v net(je). Met name de omvormer (220v --> 12v) voor de kraan. Echter, als ik de kraan even aan zet, is er geen verschil in de hoogte van de piep. Zelfs geen verstorinkje. Mijn gevoel roept dus dat ik de verkeerde kant aan het denken was.

Dan nog even capt. obvious, ik ben geen die-hard electronica goeroe. Ik soldeer niet, maar kan wel dingen netjes met kroonsteentjes aan elkaar maken en netjes werken. Ik hoop dan ook dat iemand mij in Jan boerenfluitjes taal een richting op kan duwen naar een oplossing voor mijn irritante piep :)

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmA-X op 15-08-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Lijkt me wel, die is al eens voorbijgekomen op dit forum.
Geen idee over de piep, maar ik zou zeggen sluit de versterker eens even snel op je autoaccu aan, geeft hij dan nog een piep weet je dat het aan de versterker ligt (natuurlijk wel even de speakers eraan hangen).
Gewoon even systematisch de mogelijkheden afwerken en simpel beginnen. Als de combinatie autoaccu, versterker en speakers geen piep geeft verbind je de input, nog geen piep weet je eigenlijk dat het aan de omvormer ligt.
Zou kunnen dat de omvormer niet genoeg amperage kan leveren??? 1500mA zou genoeg moeten zijn denk ik...

Voor zover wat ik me even kan bedenken, ben ook geen expert ;)

Overigens je productlinks werken niet, deze zijn beter:
omvormer: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=512798
versterker: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
Zijn er hier nog meer mensen die de H-Tronic Loodacculader AL600 Compact van Conrad hebben?

Ik wil namelijk even weten welke kabel plus en welke min is. Ik heb de accuklemmen namelijk verwijderd en had een indicatie stickertje op de plus gedaan, maar die is er nu af :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Multimeter aan de draadjes doen.

krijg je + 13/14 volt dan weetje dat het draadje aan de rode kant van de multimeter de plus is.
krijg je een - voltage moet je even omdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr
  • Laatst online: 04-02-2022

De_Boorr

PSN: Deboorr

duifi schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 10:42:
Multimeter aan de draadjes doen.

krijg je + 13/14 volt dan weetje dat het draadje aan de rode kant van de multimeter de plus is.
krijg je een - voltage moet je even omdraaien
Volgens mij heeft Impulzer alles behalve een multimeter als ik het goed had gelezen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
dan zou ik als ik impulzer was snel naar de karwei rennen en een multimeter kopen van 10 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
De_Boorr schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:38:
[...]

Volgens mij heeft Impulzer alles behalve een multimeter als ik het goed had gelezen _O-
Klopt inderdaad.
duifi schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:18:
dan zou ik als ik impulzer was snel naar de karwei rennen en een multimeter kopen van 10 euro
Daar ben ik toevallig gisteren geweest en de goedkoopste in de vestiging waar ik was kostte 25 euro. Dan koop ik liever een nieuwe accu en/of lader voor datzelfde geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=122999

dan vraag je hier of nog iemand wat moet bestellen bij conrad om boven de 25 euro uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Ik kan voor 5 euro een multimeter voor je regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
  • Laatst online: 14-05 10:47
Impulzer schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:44:
[...]

Klopt inderdaad.

[...]

Daar ben ik toevallig gisteren geweest en de goedkoopste in de vestiging waar ik was kostte 25 euro. Dan koop ik liever een nieuwe accu en/of lader voor datzelfde geld :)
Tot je nog eens een keer een dergelijk probleem hebt :) Een multimeter bij de Action kost €5,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
Ik heb al PM gestuurd naar Webstarr.

Maar met zo'n multimeter, kun je altijd de spanning van je accu meten? Ook wanneer die overleden lijkt zoals mijn 2 maanden oude accu?

En wat is de meerwaarde van een multimeter t.o.v. een voltmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Impulzer schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:46:

Maar met zo'n multimeter, kun je altijd de spanning van je accu meten? Ook wanneer die overleden lijkt zoals mijn 2 maanden oude accu?

Een voltmeter in je kist geeft aan hoeveel accu 'je nog over hebt' zodat je weet wanneer je 'm op moet laden. Met een multimeter kan je meten of er überhaupt spanning op draden, schakelingen etc. staan en amperages meten. Twee compleet verschillende dingen met compleet andere doelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Impulzer schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:46:

PB terug,

Uiteraard als meer mensen intresse hebben, Kan ik kijken als der nog wat ligt?

Het merk TopCraft. Tot 600 volt en allerlei andere functies.
Foto volgt@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
Webstarr schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:10:
[...]

PB terug,

Uiteraard als meer mensen intresse hebben, Kan ik kijken als der nog wat ligt?

Het merk TopCraft. Tot 600 volt en allerlei andere functies.
Foto volgt@
Ik wil er wel één!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293046

Ik heb ook wel interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Ok Impulzer haakt volgensmij af?.
Komen wel verzendkosten overheen hoor!

Fotos;

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969132-560.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/12819691490.jpg

Owja heb ook nog een kistje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969186-730.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969201-530.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969232-190.jpg

Owja ook nog voor 11 euro aan inkopen gedaan :P

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969253-160.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/16/1281969266-850.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Ik heb zojuist deze producten besteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/bat_houd_8_aa_2x4_dk.jpg

Batterijhouder voor 8 AA batterijen

Afbeeldingslocatie: http://www.impactaudio.co.uk/dbimages/l_FRS8.jpg

Visaton FRS8 4-ohm breedbandluidsprekers

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetronics.eu/b_688.jpg

3,5mm jack inbouwbus

Daarnaast:

Een SPDT-switch en een TA2024.

De uitdaging wordt om dit in een zo klein mogelijk kistje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Heren, kunnen we koop / verkoop / samenkoop acties buiten het forum houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulzer
teacher schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:10:
Heren, kunnen we koop / verkoop / samenkoop acties buiten het forum houden?
Lijkt me niet handig. Het originele idee van een kratradio is om een radio te bouwen met spullen die je 'nog hebt liggen', zoals oude speakers en dergelijke. Ik bleek na input van users in dit topic een multimeter nodig te hebben en toevallig kan Webstarr er een aantal regelen. Terecht dat hij vraagt of er meer mensen interesse hebben, iedereen DM'en is ook niet alles en als je de oudere topics bekijkt zie je dat vrijwel altijd als men een onderdeel nodig had er wel iemand was die het aan kon bieden.

Ik denk dat koop / verkoop en samenkoop acties juist wel in dit topic thuis horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Ja okee, maar regel het dan iets meer via een DM, die berichtjes van "ik wil er een" en "ik heb je een DM gestuurd" voegen echt niets toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Impulzer schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:51:
[...]

Lijkt me niet handig. Het originele idee van een kratradio is om een radio te bouwen met spullen die je 'nog hebt liggen', zoals oude speakers en dergelijke. Ik bleek na input van users in dit topic een multimeter nodig te hebben en toevallig kan Webstarr er een aantal regelen. Terecht dat hij vraagt of er meer mensen interesse hebben, iedereen DM'en is ook niet alles en als je de oudere topics bekijkt zie je dat vrijwel altijd als men een onderdeel nodig had er wel iemand was die het aan kon bieden.

Ik denk dat koop / verkoop en samenkoop acties juist wel in dit topic thuis horen.
Als ik zo vrij mag zijn: het lijkt me dat dit soort acties niet interessant zijn voor iedereen en dat speciaal voor dit soort gelegenheden Vraag & Aanbod en DM zéér geschikt zijn. Volgens mij was de aanwijzing van teacher niet echt een verzoek maar een vriendelijk gebod.

Heeft iemand ervaring met het spelen van AA-batterijen vanaf een TA2024?

[ Voor 3% gewijzigd door BBotman op 17-08-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Impulzer schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:51:
[...]

Dan maar ietsje duidelijker: inkoop/samenkoop acties, koop er verkoop topics zijn niet toegestaan op gathering.tweakers.net. Vroeger was dit wel het geval, maar het is een keer gillend uit de klauwen gelopen. Zie ook Einde aan de Inkoopacties

Wil je nu iets organiseren, laat dat dan lopen via samenkopen.net. Hier een linkje plakken naar de actie is geen enkel probleem :+

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 18-08-2010 17:58 . Reden: typoooo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320165

Hier dan eindelijk foto's (wat problemen gehad met mijn camera)

Hij heeft alweer enige 'gebruikersschade' mja het geluid is echt geweldig wat eruit komt.

Een overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2576.jpg

De achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2578.jpg

Het deurtje werkt vrij eenvoudig. 1. slotje openschuiven 2. omhoogtrekken. Het deurtje houdt tevens de accu op zijn plaats, waardoor de accu ook makkelijk verwijderbaar is als het deurtje open staat :)
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2579.jpg

Het bedieningspaneel:
De linker schakelaar: 1 stand voor accu en 1 voor de voeding.
De rechter schakelaar is voor de voltmeter (die er niet is) en de sigarettenaansteker.
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2577.jpg

De binnenkant:
Zoals je ziet heb ik er voor gezorgd dat de speakers in gescheiden ruimtes zitten.
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2580.jpg

De kabelzooi: (ja, die ga ik nog netjes maken :P )
Afbeeldingslocatie: http://i613.photobucket.com/albums/tt213/Tieme/Kratradio/th_IMG_2581.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Laatst online: 15-05 11:24
BBotman schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:09:
[...]

Heeft iemand ervaring met het spelen van AA-batterijen vanaf een TA2024?
Ik, en het is best ok. Ik heb natuurlijk 8 in serie.
Nadeel is wel dat ze snel(ler) leegraken dan accu's en je pas merkt als ze leeg zijn als je speakers gaan kraken of het geluid gaat wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Yvad schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:16:
[...]

Ik, en het is best ok. Ik heb natuurlijk 8 in serie.
Nadeel is wel dat ze snel(ler) leegraken dan accu's en je pas merkt als ze leeg zijn als je speakers gaan kraken of het geluid gaat wegvallen.
Voor de power en lange speelduur heb ik m'n normale radiokist die zo'n 50 uur meegaat op één accu. Het minikistje dat ik nu van plan ben te gaan bouwen is voor gelegenheden waarbij een grote radiokist onhandig is. Hoe lang draait de TA2024 op 8 AA batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Laatst online: 15-05 11:24
Als je op 'normaal' volume speelt gok ik een uurtje of 5/6, voordat de boel begint te kraken. Op laag volume kan je dan nog wel doorspelen. 1 set batterijen van mij zitten nu op 10+ volt en spelen nog op iets minder dan de helft van mijn ipod volume.

Goed, beetje vaag antwoord, maar misschien heb je er wat aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmaano
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:15
Heeft iemand van jullie wel eens zijn accu te ver leeg gespeeld en hoe hebben jullie die weer opgeladen?

Ik heb voor de vakantie een kist gebouwd met een ta-2024 versterker, 7 Ah gel-loodaccu van yuasa en iets te veel gespeeld omdat we in het buitenland moeilijk een acculader konden vinden.

Nu las ik dat wanneer je 2 accu's koppelt dat hij erna weer oplaadbaar is, al zegt mijn gevoel dat een 50Ah autoaccu te heftig is voor het kleine bakje. De spanning die hij afgeeft is ong 6 Volt :( Dus te ver ontladen, iemand dit wel eens gehad en zijn accu kunnen redden dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik heb met mijn accu ook al een paar keer te ver doorgespeelt en nu laad hij niet meer volledig op,
Ik denk dat dat accu van jou niet meer de redden is, aangezien hij nog maar 6 volt aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
Desmaano schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:31:
Heeft iemand van jullie wel eens zijn accu te ver leeg gespeeld en hoe hebben jullie die weer opgeladen?

Ik heb voor de vakantie een kist gebouwd met een ta-2024 versterker, 7 Ah gel-loodaccu van yuasa en iets te veel gespeeld omdat we in het buitenland moeilijk een acculader konden vinden.

Nu las ik dat wanneer je 2 accu's koppelt dat hij erna weer oplaadbaar is, al zegt mijn gevoel dat een 50Ah autoaccu te heftig is voor het kleine bakje. De spanning die hij afgeeft is ong 6 Volt :( Dus te ver ontladen, iemand dit wel eens gehad en zijn accu kunnen redden dus ?
Je laadt hem op dezelfde manier op. Maar ik ben bang dat de accu geen 12V meer gaat halen, met andere woorden: hij is kapot.

[ Voor 8% gewijzigd door Painore op 17-08-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Painore schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:50:
[...]

Je laadt hem op dezelfde manier op. Maar ik ben bang dat de accu geen 12V meer gaat halen, met andere woorden: hij is kapot.
Mwah niet te vroeg huilen, ik heb zelf een optimate acculader met diepontlaad functie, na een accu meerdere malen de diepontlaadfunctie doorlopen te laten hebben heeft hij nu weer 12,6v.
Je moet dus wel steeds de procedure herhalen door de stekker erin en eruit te halen. Ik had dit twee keer gedaan en het viel mij op dat er steeds een beetje bijkwam, na een stuk of 8 keer ging hij ook de normale laadprocedure in en was hij weer 'vol'.
Het valt te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
tomtommie schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:21:
[...]

Mwah niet te vroeg huilen, ik heb zelf een optimate acculader met diepontlaad functie, na een accu meerdere malen de diepontlaadfunctie doorlopen te laten hebben heeft hij nu weer 12,6v.
Je moet dus wel steeds de procedure herhalen door de stekker erin en eruit te halen. Ik had dit twee keer gedaan en het viel mij op dat er steeds een beetje bijkwam, na een stuk of 8 keer ging hij ook de normale laadprocedure in en was hij weer 'vol'.
Het valt te proberen!
En wat gebeurt er als je een middagje je kist aan hebt, loopt je accu dan niet heel snel leeg?

Ik heb een ontwerpje gemaakt voor m'n kist, nu nog op papier dus ik kan het nog niet delen. Het is even wachten op m'n spullen van Conrad en Lredev, en dan kan ik beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
tomtommie schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:21:
[...]

Het valt te proberen!
Ik heb een 12Ah accu, deze krijg ik tot zo een 12,9V opgeladen. Echter is hij binnen een uurtje of 4 leeg, een 12Ah accu hoort wel iets langer mee te kunnen gaan. Dus zelfs als je hem weer op normaal voltage krijgt, hij is niet meer zoals ie ooit was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Painore schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:12:
[...]

Ik heb een 12Ah accu, deze krijg ik tot zo een 12,9V opgeladen. Echter is hij binnen een uurtje of 4 leeg, een 12Ah accu hoort wel iets langer mee te kunnen gaan. Dus zelfs als je hem weer op normaal voltage krijgt, hij is niet meer zoals ie ooit was!
Nee okee daar moet ik jullie gelijk in geven, bij mij was dit een kleintje van 1,2Ah, leuk om een klein kistje te maken, maar ik heb hem zelf nooit intensief gebruikt gehad.
Neemt niet weg dat je ze wel degelijk terug in een staat kunt krijgen dat je ze kunt gebruiken, al zijn de prestaties vele malen minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-04 23:48
ik ben bezig een accu lader te zoeken voor mijn 12 volt 24 Ah accu
op conrad stond een leuke maar wel prijzig

nu vond ik deze op ebay. Zal deze geschikt zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Robbertt schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:38:

Ik kan je niets vertellen over de lader van eBay, maar wel dat de lader van Conrad prima werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Boorr
  • Laatst online: 04-02-2022

De_Boorr

PSN: Deboorr

Robbertt schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:38:

Zo te zien kan je hem instellen. Je moet op max. 2,4Ah gaan laden, dus ik denk dat je hem wel kan gebruiken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Zo, ik heb mijn ontwerpje even in Google Sketchup ingetekend. De afbeelding vind je hieronder. Mijn kistje komt te bestaan uit een TA2024, van prik voorzien door 8 AA batterijen in een speciale batterijhouder. Het geluid komt uit twee Visaton FRS8 - 4ohm speakers. Dit alles wordt bediend door een SPDT-schakelaar en een jack-ingang. Jack-in, zeg je? Ja, jack-in. Lekker simpel en geen gekut met tulpkabels.

Afbeeldingslocatie: http://deltalabs.nl/kist/kistje.jpg

Formaat: 189×108×99mm. (l×b×h)

Het kistje wordt overigens het (veel) kleinere broertje van de creatie van afgelopen zomer. Morgen komt m'n Conradbestelling binnen en dan is het nog wachten op mijn bestelling bij Kratradio.nl.

[ Voor 7% gewijzigd door BBotman op 18-08-2010 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 00:24
BBotman schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:30:
..................

De uitdaging wordt om dit in een zo klein mogelijk kistje te maken.
ik wil ook een zo kleinmogelijk kistje makenmaar ben van plan het te doen met een 3watt versterkertje die in de mp3/fmtuners van ebay zit. Dat ding werkt op 3.3v-5v oftewel 3AA batterijen. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Nu nog speakertjes, ik twijfel tussen de:
Visaton Full-Range FRS7-4Ohm (ca 10euro/stuk)
Visaton Full-Range FR7-4Ohm(ca 5euro/stuk)
De FRS heeft een inhoud van 0,3L nodig en de FR 0,4L dat scheelt ook weer iets.
Maar zou je echt verschil merken in geluid tussen de FR en de FRS op een 3watt versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik heb een vraag over de spanningsregelaar die ik gebruik voor mijn MP3 module. Ik gebruik een 7805 om van de 12V accuspanning 5V te maken voor de MP3 module. Na een aantal dagen gebruiken is deze waarschijnlijk overleden. Hij geeft nu wisselend 1.4 V tot zelfs 8 V.

De spanningsregelaar en zijn 2 condensatoren (het standaardcircuit zoals in de datasheet) staan parallel met 2 TA2024 op de 12V waarbij de spanningsregelaar aan het einde staat. Kan het zijn dat de versterkers minder schone spanning uitsturen en zodanig de spanningsregelaar ontregelen? Is dit op te lossen met een extra afvlakcondensator voor de input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
ik weet niks van spanningsregelaars maar ik gebruik bij mijn 5v mp3 module's uit elkaar gesloopte usb autoladers die leveren 5,2v en dat werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Laatst online: 27-03 20:02
boppos schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:18:
[...]

ik wil ook een zo kleinmogelijk kistje makenmaar ben van plan het te doen met een 3watt versterkertje die in de mp3/fmtuners van ebay zit. Dat ding werkt op 3.3v-5v oftewel 3AA batterijen. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Nu nog speakertjes, ik twijfel tussen de:
Visaton Full-Range FRS7-4Ohm (ca 10euro/stuk)
Visaton Full-Range FR7-4Ohm(ca 5euro/stuk)
De FRS heeft een inhoud van 0,3L nodig en de FR 0,4L dat scheelt ook weer iets.
Maar zou je echt verschil merken in geluid tussen de FR en de FRS op een 3watt versterker?
Als je aleen het versterkertje nodig hebt, iets goedkoper en gratis verzenden;) http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44127

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
boppos schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:21:
[...]

ik weet niks van spanningsregelaars maar ik gebruik bij mijn 5v mp3 module's uit elkaar gesloopte usb autoladers die leveren 5,2v en dat werkt goed.
In die goedkope autoladers zit waarschijnlijk ook een 7805 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetrol
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hoi!
Ik heb een probleem. De Ta2024 kan voltages aan tot 13,2 Volt. Ik heb net me accu opgeladen en mijn multimeter geeft aan dat de accu 13,4 Volt geeft. Kan ik me accu dan nog steeds aansluiten op me versterker of niet? Als het niet kan weet iemand dan een manier om hem te ontladen?
Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
HydraZ schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:35:
Hoi!
Ik heb een probleem. De Ta2024 kan voltages aan tot 13,2 Volt. Ik heb net me accu opgeladen en mijn multimeter geeft aan dat de accu 13,4 Volt geeft. Kan ik me accu dan nog steeds aansluiten op me versterker of niet? Als het niet kan weet iemand dan een manier om hem te ontladen?
Groetjes.
De TA2024 kan maximaal voltages tot 13,8 aan. Geen probleem dus.

Ps. zijn er hier nog mensen die de laatste dagen contact hebben gehad met lredev/kratradio.nl? Ik heb vorige week en afgelopen maandag een e-mail gestuurd maar nog niets terug gehad.

[ Voor 95% gewijzigd door BBotman op 18-08-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan het nergens terug vinden dus ik vraag het maar.

Vandaag heb ik alles binnengekregen. Voeding (12v laptop-voeding), TA2024, volt meter en weet ik t wat nog meer.
Nu ben ik op zoek naar een stekkertje waar ik de voeding in kan steken.
Waar ben ik naar op zoek? Geen idee hoe het heet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
Anoniem: 293046 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:29:
Ik kan het nergens terug vinden dus ik vraag het maar.

Vandaag heb ik alles binnengekregen. Voeding (12v laptop-voeding), TA2024, volt meter en weet ik t wat nog meer.
Nu ben ik op zoek naar een stekkertje waar ik de voeding in kan steken.
Waar ben ik naar op zoek? Geen idee hoe het heet namelijk.
Deze denk ik http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=733954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onze radio is nu af! Wij hebben een waterdichte radio voor op de boot gemaakt. Vrij complex met Epoxyhars en bandpass sub en 4 kanaals versterking enzo.

Dit was hoe hij vorig jaar was:

YouTube: Bootradio in actie

Het werkt niet goed. We hebben daarom nu de meest over-engineerd kratradio ooit gemaakt hopen we 8-). We hebben namelijk een DSP toegevoegd met 2 inputs en 4 outputs. Dit ding is net nieuw en is de eerste 'betaalbare' DSP die goed te gebruiken is (100 dollar). Lees hieronder wat we ermee gedaan hebben

Ik kopieer even een bouwverslag van een ander forum:

:foto:

En dan nu vanwege overweldige respons :P het complete verhaal met foto's! Wij zijn na nog een avondje filteren nog meer tevreden.

Wij hadden dus een gave bootradio, maar de bandpass werkte niet en de visatons klonken nu ook niet bepaald goed (trompetter en nog wel meer ranzigheden). We wilden daarom de speakers dicht maken en hebben besloten om zo klein mogelijke kastjes om de speakers te maken, waardoor ze in 1L behuizingen kwamen te zitten. Dit had wel een nadelig effect (2e orde laagafval op 180Hz, dikke 8db bult op 350Hz).

De behuizingen zijn uiteindelijk gemaakt van 8mm MDF, waarmee we de visatons afgesloten hebben. Het was niet helemaal lijmklem proof, maar niets wat een accu en een 6pack Grolsch niet op kunnen lossen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d6ad2g44SUhvKsjo6O4DuOqC/full.jpg

De kastjes zien er uiteindelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xfHorfTenGI991DO5FsDmsuH/full.jpg

En dit leverde de volgende respons op:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QCdrvZjWQO7ngy56AXalo2TY/full.png

Zoals je ziet. Een mooi gat in de respons! :P En ook bepaald niet een mooie respons. De sub en FR los gemeten en gain klopt totaal niet, het sub was zo'n 6db zachter. MAAAAAAAAAAR, de bandpass werkt gewoon. En goed ook! Er komt gewoon serieus laag uit deze speakers. Evenveel (en zelfs 5Hz dieper doorlopend) als bijvoorbeeld een Budget Vloerstaander van Edo die ik gebouwd heb.

Naast de ruwe respons, komt er ook behoorlijk wat 1K uit de sub. Die hoor je echt HEEL erg goed. Kortom. Tijd om deze jongen eens in te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qg51ordFEiMVOTE8iQbaURP3/full.jpg

De MiniDSP. Prima apparaat! Wij gebruiken het 2 kanaals filter. We zijn daarom gaan filteren. We hebben eerst met een Nearfieldmeting (met de speaker op de grond en op een stoel om een beetje inzicht te krijgen wat reflecties zijn en wat de respons is). Daarna hebben we op gehoor wat extra correctie toegevoegd

Dit hebben we allemaal ingesteld:

Crossover
De Sub een bandpass tussen 40Hz en 250Hz
De visatons op 110hz High-Pass

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OZyxMkI69NQcV7bQbe5bmrIb/full.png

Output EQ
We hebben enkel de Visatons gecorrigeerd. Dat was nodig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/03ktbZRKm35bkSSqZCQKmAyE/full.png

De input
Op gehoor nog drie nare punten gevonden en gecorrigeerd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AALsyItKHhC5isOy5DsbACEc/full.png

Als laatste hebben we de inputgain van de Visatons 7db verlaagd en een delay van 1ms toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QCdrvZjWQO7ngy56AXalo2TY/full.png

Dit is de uiteindelijke respons van de losse units.

We zijn enthousiast! Er valt zeer goed naar te luisteren. Er zit geen Bose-Gat (die hadden we wel, polariteit Sub/FR was fout). Het klinkt eigenlijk gewoon rustig en er zit lekker laag in dat zeker tot 50Hz doorloopt. Het gaat trouwens ook echt hard! Niet perse nodig, wel lekker dat het nu hard kan.

Wij zijn tevreden in elk geval!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 11:10
BBotman schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:52:
Zo, ik heb mijn ontwerpje even in Google Sketchup ingetekend. De afbeelding vind je hieronder. Mijn kistje komt te bestaan uit een TA2024, van prik voorzien door 8 AA batterijen in een speciale batterijhouder. Het geluid komt uit twee Visaton FRS8 - 4ohm speakers. Dit alles wordt bediend door een SPDT-schakelaar en een jack-ingang. Jack-in, zeg je? Ja, jack-in. Lekker simpel en geen gekut met tulpkabels.

[afbeelding]

Formaat: 189×108×99mm. (l×b×h)

Het kistje wordt overigens het (veel) kleinere broertje van de creatie van afgelopen zomer. Morgen komt m'n Conradbestelling binnen en dan is het nog wachten op mijn bestelling bij Kratradio.nl.
Lijkt erg op mijn tafelradio.... :Y

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_TsPkGd3tCeg/TE4EIh3eOAI/AAAAAAAAAqI/ZMw3Xr8X9m4/s912/2010-07-25%2022.08.37.jpg

• duifi
Hallo

Ik ben afgelopen week samen met iemand van me scouting bezig geweest om nog iets van me kratradio te maken.
Hij had de JubJam namelijk niet helemaal overleefd.
bij deze: foto's en een filmpje

Knipperlicht
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af31/duifi/th_100_1785.jpg

Knoppenpaneeltje
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af31/duifi/th_100_1784.jpg

binnenkant
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af31/duifi/th_100_1783.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af31/duifi/th_100_1780.jpg

Krat
Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af31/duifi/th_100_1779.jpg

er zal ook nog een filmpje aankomen, maar die moet ik nog even bewerken

YouTube: Kratradio Duifi

[ Voor 3% gewijzigd door duifi op 19-08-2010 12:36 ]

• BBotman
duifi schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:52:
Hallo

Ik ben afgelopen week samen met iemand van me scouting bezig geweest om nog iets van me kratradio te maken.
Hij had de JubJam namelijk niet helemaal overleefd.
Zonde, mijn kist heeft de hoosbui op de eerste maandag overleefd dus hij is goed waterdicht :)
Succes!

• duifi
Je ziet het eigenlijk alleen maar aan de wat lelijke verf.
hij is nu weer helemaal erbovenop:P.
over 5 min staat het filmpje op youtube dus dan zal ik hem ook ff hier neerzetten

• BBotman
Nu even een knappe render van m'n minikistje zonder deksel. In de twee voorste compartimenten komen de speakers. In het achterste compartiment komt de batterijhouder (8AA) en de TA2024.

Afbeeldingslocatie: http://deltalabs.nl/kist/kistje.png

De Visatons en de batterijhouder is binnen. Prachtig spul! Op 8 AA batterijen (1,5V) geeft m'n multimeter 13,10 V aan.

[ Voor 20% gewijzigd door BBotman op 19-08-2010 18:23 ]

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 22:06
(jarig!)
Ik ben van plan om misschien binnenkort ook een kist radio te maken, dit wil ik doen met o.a. de TA2024 en Raveland TRX -2530 3-Weg Systeem (http://shop.conrad.nl/aut...idsprekersets/372577.html), iemand die hier ervaring mee heeft, en weet of deze combinatie goed gaat werken?
de bedoeling is dat ik een beetje fatsoenlijk geluid heb, met een lekkere bass :)

Tips en of opmerkingen zijn altijd welkom :9

Zojuist een accu lader opgepikt bij de doeland.
Dit is een lader voor 12V accu's van minimaal 10AH (tot 50AH).

Ik kan hem terug brengen en een goede druppel lader bestellen alleen ik ga morgen op vakantie en heb hem nu nodig.

Ga ik hiermee mijn accu slopen of kan het wel?
Ik weet niet hoe nauw het komt met die accu's.

EDIT:
Gaat om dit model: Ferm bcm1018

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 293046 op 19-08-2010 19:41 ]

• lredev
Anoniem: 293046 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:36:
Zojuist een accu lader opgepikt bij de doeland.
Dit is een lader voor 12V accu's van minimaal 10AH (tot 50AH).

Ik kan hem terug brengen en een goede druppel lader bestellen alleen ik ga morgen op vakantie en heb hem nu nodig.

Ga ik hiermee mijn accu slopen of kan het wel?
Ik weet niet hoe nauw het komt met die accu's.

EDIT:
Gaat om dit model: Ferm bcm1018
Niet doen. Ding laad met 3,5-5 Ampere. Dat vind een 7,2Ah gelaccu niet tof.

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:47:
Onze radio is nu af! Wij hebben een waterdichte radio voor op de boot gemaakt. Vrij complex met Epoxyhars en bandpass sub en 4 kanaals versterking enzo.

We zijn enthousiast! Er valt zeer goed naar te luisteren. Er zit geen Bose-Gat (die hadden we wel, polariteit Sub/FR was fout). Het klinkt eigenlijk gewoon rustig en er zit lekker laag in dat zeker tot 50Hz doorloopt. Het gaat trouwens ook echt hard! Niet perse nodig, wel lekker dat het nu hard kan.

Wij zijn tevreden in elk geval!
Erg mooi JVS!
Super dat er uiteindelijk nog zon goed resultaat uit is gekomen!
Kvraag me af hoe de grafiekjes van mijn speakers eruit zien, vast niet zo goed als de jouwe, maar mischien moet ik dat maar eens testen ;)

Anyway, ik ben blij met hoe mijn krat nu is, hij heeft 10 dagen Zarautz overleefd en ik heb er ontzettend veel plezier van gehad. Niet alleen ik, maar ook veel andere mensen, mijn kratradio werd daar met open armen ontvangen :D
Na 1 week flink spelen, elke dag wel een paar uur op gemiddeld tot hoog volume, stond mijn 12Ah accu trouwens nog op 12V onder belasting! Oftewel, nog halfvol _/-\o_
De buschaufeur deed trouwens helemaal niet moeilijk, hij heeft hem zelf voorzichtig ergens in de aanhanger voor me gezet :)

[ Voor 53% gewijzigd door Skeltenaer op 19-08-2010 21:26 ]

lredev schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:21:
[...]

Niet doen. Ding laad met 3,5-5 Ampere. Dat vind een 7,2Ah gelaccu niet tof.
Dan breng ik hem terug en moet ik gaan spelen op batterijen :(.

Enig idee wanneer je ze zelf weer binnen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
BBotman schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:05:
De Visatons en de batterijhouder is binnen. Prachtig spul! Op 8 AA batterijen (1,5V) geeft m'n multimeter 13,10 V aan.
Heb je die visatons al getest? En wat voor geluid geeft het? (heb je ze trouwens op een gemodde of ongemodde 2024?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-05 21:20
Mijn spullen van conrad zijn ook binnen, na decibel maar is beginnen met het bouwen van de schakelingen.
Foto van de fader voor de mixer, kleur is precies hetzelfde als die van de krat :)
Afbeeldingslocatie: http://samenkopen.m0l.nl/fader.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:07:
Ik ben van plan om misschien binnenkort ook een kist radio te maken, dit wil ik doen met o.a. de TA2024 en Raveland TRX -2530 3-Weg Systeem (http://shop.conrad.nl/aut...idsprekersets/372577.html), iemand die hier ervaring mee heeft, en weet of deze combinatie goed gaat werken?
Die TA2024 is prima, wordt veel gebruikt in kratradio's. Die Raveland speakers zou ik niet gebruiken, die hebben waarschijnlijk een erg grote kast nodig en zijn -voor kratradio's- tamelijk duur. Ook zijn die eigenlijk bedoeld voor in een auto (met cabin gain enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
boppos schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:15:
[...]

Heb je die visatons al getest? En wat voor geluid geeft het? (heb je ze trouwens op een gemodde of ongemodde 2024?)
Ik heb hem een ongemodde opgestuurd, en dat is ook meer dan genoeg voor die speakers: (zelfde concept)

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=zyY5A_CrYoE]
Anoniem: 293046 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:55:
[...]

Dan breng ik hem terug en moet ik gaan spelen op batterijen :(.

Enig idee wanneer je ze zelf weer binnen hebt?
vandaag :)
TBTL schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:50:
[...]
Die TA2024 is prima, wordt veel gebruikt in kratradio's. Die Raveland speakers zou ik niet gebruiken, die hebben waarschijnlijk een erg grote kast nodig en zijn -voor kratradio's- tamelijk duur. Ook zijn die eigenlijk bedoeld voor in een auto (met cabin gain enzo).
Er zal vast waarheid zitten in wat je zegt, maar ik vind dat je de speaker wel veel eer geeft zo. Persoonlijk zou ik nooit speakers in een bierkrat maken maar altijd in een houten kist, maar deze speakerset moet je zeker in een houten kist bouwen.

Voor nagenoeg alle kratradio's geldt dat ze doorgaans met autospeakers gemaakt worden. Voor alle speakers geldt eigenlijk ook dat ze veel baat hebben bij afspelen in een gesloten ruimte (afgezien van die PA gevallen die op festivals etc worden gebruikt).

Ik bedoel: Het zal wel kloppen wat je zegt maar ik vindt het niet helemaal valide als tegenargument voor gebruik in een radiokist of kratradio (want je sluit er eigenlijk alle speakers mee uit).

[ Voor 45% gewijzigd door lredev op 20-08-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
Ik heb mijn conrad lijstje bijna klaar
maar nu zocht ik nog een elco (2000µF per maximaal gevraagde Ampère)
Ik heb de TK2050 . Maar nu gebruik ik hem op 12v (accu) en op 24v (voeding) heb ik dan ook 2 elco's nodig of kan dat gewoon met 1.
En hoeveel µF moet deze dan wezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
(jarig!)
TBTL schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:50:
Wat is dan wel een goede optie voor luidsprekers?
de prijs vond ik opzig nog te doen, maar het moet niet duurder worden :)

EDIT:
ik ga alles in een houten kist maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 21-08-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Afbeeldingslocatie: http://94.100.118.211/1068700001-1068750000/1068711201-1068711300/1068711226_6_IYnS.jpeg

Hier de testopstelling van mijn minikistje, iets soortgelijks als lredev heeft. In het kistje zit een TA2024, een batterijhouder (8AA) en twee Visaton FRS8 4ohm speakers. Ik zoek eigenlijk alleen iets leukers als behuizing voor mijn radiootje, straks maar eens de stad in om inspiratie op te doen.

Hebben jullie suggesties?
boppos schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:15:
[...]

Zoals lredev al aangaf heb ik een ongemodde TA2024. Dat is meer dan genoeg voor deze speakers. Er komt een ontzettend zuiver geluid uit en ondanks dat kleine afmetingen een aardige lage toon.

[ Voor 33% gewijzigd door BBotman op 21-08-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:41
Robbertt schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:17:
Ik heb mijn conrad lijstje bijna klaar
maar nu zocht ik nog een elco (2000µF per maximaal gevraagde Ampère)
Ik heb de TK2050 . Maar nu gebruik ik hem op 12v (accu) en op 24v (voeding) heb ik dan ook 2 elco's nodig of kan dat gewoon met 1.
En hoeveel µF moet deze dan wezen
Een voeding kan normaal gezien gewoon de stroom leveren zonder in de problemen te komen. De elco is dus enkel nodig voor het accu.
Voor de TK2050 mag je ook gewoon 2A stroom rekenen. 4700µF op 25V is diegene die je wil hebben. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
Malantur schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:07:
[...]

Een voeding kan normaal gezien gewoon de stroom leveren zonder in de problemen te komen. De elco is dus enkel nodig voor het accu.
Voor de TK2050 mag je ook gewoon 2A stroom rekenen. 4700µF op 25V is diegene die je wil hebben. :)
Okey maar wat bedoelen ze met de tabel op ebay (onderaan):

Supply voltage

10V

24V

36V

Over-current shutdown

7A

12A

16A

dat is toch meer dan 2A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Die 12A is over-current shutdown, de waarde waarbij de versterker zichzelf uitschakelt indien er bijvoorbeeld een kortsluiting is. Zie het een beetje als een zekering.
Maar de TK2050 een 50W versterker, 50W / 24V = 2,08A nominaal.
In een vorig topic (ik meen deel 7) had iemand het verbruik van de TK2050 gemeten, en die kwam uit op pieken van maximaal 1,5A en nog geen halve ampere op normaal en aangenaam volume. (Weer wel op 36V)

Maar reken dus gewoon 2A en rond naar boven af, zo kwam ik op 4700µF.

[ Voor 24% gewijzigd door Malantur op 21-08-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
Malantur schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 16:41:

Maar de TK2050 een 50W versterker, 50W / 24V = 2,08A nominaal.
De TK2050 is een 2*100W versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik had hier 50W gelezen, maar nu ik het nog eens lees zie ik dat er 2x 50W bedoelt.
Uit de datasheet:
The TK2050 (TC2000/TP2050 chipset) is a 50W continuous average power per channel, Class-T Digital Audio Power Amplifier using Tripath’s proprietary Digital Power Processing TM technology.
En bovendien, ook uit de datasheet, bij 24V en THD+N < 0.05% levery hij 30W Continuous Average per Channel.

De meting uit deel 7 blijft ook gewoon onafhankelijk van wat de cijfertjes op papier wel en niet zeggen. Op 36V zou hij op vol volume 1,5A trekken, 2A op 24V lijkt me niet onredelijk.
Uiteindelijk kan je voeding dit ook allemaal zonder probleem aan, het is net het gelaccu dat slecht in is stroompieken opvangen. Hier op tweakers wordt gezegd dat de TK2050 op 12V hetzelfde presteert dan de TA2024, en die trekt gemiddeld minder dan 1A. Dus ook met deze redenatie kom ik weer uit op 2A met de nodige veiligheidsmarges.

Maar natuurlijk kan je als je wil gewoon een 10000µF condensator kopen. Scheelt alleen in kostprijs en in grootte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
(jarig!)
Iemand die ervaring heeft met de FM functie van de MP3 Decoder met FM AUX & AB van kratradio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBotman
Chrisiesmit93 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:23:
Iemand die ervaring heeft met de FM functie van de MP3 Decoder met FM AUX & AB van kratradio?
Ja, zegt u 't maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Jep ;) Mits je er een draadje aan zit als antenne ongeveer vergelijkbaar met een wekkerradio. Een beetje spelen tot je lekkere ruisvrije ontvangst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
@Malantur,

Oh, op deze site staat dat de TK2050 2*100 watt is, mischien dat er 2 versies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ja blijkbaar wel. De cijfers van Sure zijn iets lager dan die in de datasheet. Ik heb dus een stevig vermoeden dat die 2x100W van Sure effectief zelfs minder dan 2x50W zijn!
(Lees: niet haalbaar met een degelijke THD+N)

[ Voor 11% gewijzigd door Malantur op 21-08-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
Heb je mischien een link waar je die kan bestellen?

En heeft iemand mischien ervaring met deze mp3 decoder ?
En wat bedoelen ze met "Subwoofer Ready" ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
(jarig!)
Mijn vraag is al beantwoord :)
zie hieronder:
lredev schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:11:
Jep ;) Mits je er een draadje aan zit als antenne ongeveer vergelijkbaar met een wekkerradio. Een beetje spelen tot je lekkere ruisvrije ontvangst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:59:
Ja blijkbaar wel. De cijfers van Sure zijn iets lager dan die in de datasheet. Ik heb dus een stevig vermoeden dat die 2x100W van Sure effectief zelfs minder dan 2x50W zijn!
(Lees: niet haalbaar met een degelijke THD+N)
Sure electronics heeft wel degelijk een TK2050 van 2x100w
Die 2x100W word alleen helaas pas gehaald op 32V met 10% thd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
Skeltenaer schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:09:
[...]

Sure electronics heeft wel degelijk een TK2050 van 2x100w
Die 2x100W word alleen helaas pas gehaald op 32V met 10% thd
wat bedoel je dan met 10%thd?

EDIT
waarom staat er bij deze 32v en bij deze 36v

[ Voor 37% gewijzigd door Robbertt op 22-08-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Robbertt schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:54:
[...]

Bij 10% THD hoor je niets meer van je muziek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Robbertt schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 13:54:
[...]

Wikipedia: Totale harmonische vervorming
EDIT
waarom staat er bij deze 32v en bij deze 36v
Opnieuw de datasheet erbij:
Minimum and Maximum Supply Voltage Operating Range
The TK2050 can operate over a wide range of power supply voltages from +12V to +30V. In order to
optimize operation for either the low or high range, the user must select the proper values for RFBB,
and RFBC.
+30V is de aangeraden maximale spanning. In de tabel van de chip staat echter dat hij alles tussen +10V en +36V aan kan.
Ofwel wordt hier wat gespeeld met cijfertjes, ofwel zal die van Sure minderwaardige componenten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372189

Ik ben nieuw hier en wil natuurlijk ook zo'n fantastisch ding maken. Ben ik al begonnen met wat ik had. zo staat hij er nu bij:

Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/1214/p1020128t.jpg

Met een logo er op van AMSTEL!

Afbeeldingslocatie: http://img594.imageshack.us/img594/6374/p1020129p.jpg

ik krijg morgen of overmorgen me onderdelen van www.kratradio.nl en dan maak ik hem af en dan komt het project op youtube.

gr john. :P
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.