In principe kan ieder domotica systeem je wensen vervullen, het is maar hoeveel je er aan uit wilt geven. De enige eisen welke geen gemeengoed zijn:
thvers schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 07:15:
Tevens wil ik mijn gas water en licht gebruik kunnen aflezen op de apparaten waarbij ik ook per dag kan zien wat wat gebruikt en wanneer. Daar op aansluitend wil ik dus op de elektrische apparaten een energie meter hebben die het gebruik bij houd.
De verwarming wil ik ook automatisch geregeld hebben, het liefst via wifi waarbij je eenvoudig mensen kan toevoegen zodat zij makkelijk hun gewenste temperatuur kunnen invullen. Waardoor als er wordt ingelogd op wifi automatisch die temperatuur wordt ingesteld, of het gemiddelde van alle mensen samen.
Kies in ieder geval voor een domotica systeem op basis van het Z-wave protocol: dit is een mesh netwerk en geeft ook een terugkoppeling van de status van de sensor/schakelaar. Zie de openingspost van het Micasaverde forum
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1533251
Modules die als schakelaar/sensor kunnen dienen zijn er volop (bv Fibaro), let erop dat er voldoende inbouwruimte in de inbouwdoos is (5cm diep) en dat er een nul-draad (blauw) aanwezig is. Je kunt ook voor dimmermodules kiezen, zie hiervoor eerdere posts.
Als je de energiemeting bij iedere afnemer wilt uitlezen kun je hiervoor speciale schakelmodules kiezen, maar deze zijn duurder (stekkermodules, bv ook van Fibaro).
Als je ook nog de energiemeter in de meterkast wilt uitlezen, kun je kiezen voor een Youless energiemeter en die koppelen aan je systeem (leest alleen kWh af), of je kunt in het geval van een slimme meter deze direct i
nlezen (via de P1-poort), werkt ook met gas. Tot nu toe kan dit laatste volgens mij alleen met een Vera.
De radiatoren kun je uitrusten met thermostaten op basis van Z-wave protocol (Danfoss), de kamerthermostaat kun je ook uitwisselen met een Z-wave thermostaat (werkt alleen dan niet modulerend maar via aan-uit). Het per gebruiker instellen van een voorkeurstemperatuur is geen standaard functie voor zover ik weet.
In de meterkast kun je kiezen voor een Fibaro Home Center 2 (duur, luxe met mooie interface) of een Vera Lite of Vera 3 systeem (goedkoop, kan goed getweaked worden). Ik heb zelf een Vera 3 met Fibaro modules, werkt perfect.
Als je een iPhone hebt, kijk dan ook eens naar SQBlaster, hier kun je ook je audio/video apparatuur mee bedienen. Deze kun je integreren met Vera. Dit is helaas niet te krijgen voor een Android systeem...
Als ik dit zo teruglees: nee, ik heb geen aandelen in Fibaro, maar ik vind het wel mooie spullen die ze hebben
[
Voor 8% gewijzigd door
aard01 op 05-01-2014 11:48
]