Klik op de foto voor een grotere versie
Wat je hierboven ziet is mijn iPhone 4 met een flinke kras op het scherm. Hoe die daar komt? Geen idee. Zoals velen behandel ik mijn iPhone als een pasgeboren baby. Ik stop het nooit met andere voorwerpen in mijn broek en leg het apparaatje altijd met zijn achterkant op de tafel. Verder is het apparaatje in de 3 weken dat ik hem nu heb nooit gevallen. Zoals je kan zien gebruik ik geen case, omdat ik het ontwerp van de iPhone 4 erg mooi vind en die niet met een case wil verkrachten. Tevens gebruik ik ook geen screenprotector. Hier heb ik nog over getwijfeld, maar de verkoopster in de Apple Store zei, dat dat niet nodig was, omdat het apparaat "extremely durable" zou moeten zijn. Om die reden levert Apple dan zelf ook geen screenprotectors.
Hoewel ik de kras maar moeizaam op de gevoelige plaat heb weten te krijgen, is hij in het echt zeer goed zichtbaar. Erger nog, als het scherm actief is wordt het licht door de kras gebroken, wat de kras wederom zeer zichtbaar maakt. Voor de rest hindert het functioneren van het apparaat absoluut niet, maar het is wel een doorn in mijn oog.
Op internet heb ik al veel berichten gelezen over mensen met soortgelijke ervaringen. Daar noemt men mijn kras een "rainbow scratch", wat het ergste soort kras is die je kan hebben. Men speculeert ook dat de ene iPhone 4 krasbestendiger is dan de andere, wat er op zou kunnen duiden dat niet elke iPhone 4 van hetzelfde materiaal is gemaakt of wellicht een bepaalde coating mist.
Moraal van het verhaal? Koop een screenprotector.