Ben ook in de markt voor een nieuwe/tweedehands videokaart, voornamelijk vanwege AVCHD videobewerking in Premiere Pro. Ik heb namelijk een nieuwe videocamera aangeschaft die natuurlijk full HD kan opnemen. SD content monteren gaat prima, maar AVCHD is echt niet te doen.
Ik moet eerst AVCHD omcoderen naar MPEG2 en dan is het met veel geduld te bewerken. Echt prettig werkt het echter niet, het systeem blijft langzaam.
Mijn huidige setup:
* Mobo:
MSI K9AG Neo2 Digital met onboard Radeon X1250 videokaart
* Processor: AMD Athlon X2 BE2350 (2x 2.1GHz)
* Geheugen: 8GB (4x2) DDR2 800MHz CAS 5
* HDD's: 500GB en 1TB 7200RPM
* Voeding: Zalman ZM360B (360 Watt)
SD video afspelen en bewerken is geen probleem, met die gedachtengang heb ik dit systeem een paar jaar terug samengesteld. Ik heb hem absoluut niet gebouwd op maximale performance, voornamelijk op zuinig energiegebruik omdat de machine bij aanschaf een tijd 24/7 zou draaien.
Het systeem heeft lang aan mijn eisen voldaan, maar tijdens HD-content afspelen of bewerken gaat hij toch echt door z'n knieën. Beide processor-cores op 100% belasting en erg trage respons op keyboard en muis. Tijd voor een upgrade dus!
Mijn computergebruik vraagt (buiten videobewerking) eigenlijk niets meer dan een simpele office-pc.
Af en toe monteer ik een vakantievideo, maar dat is hooguit een paar keer per jaar.
Games speel ik echt nooit, wel doe ik veel aan fotobewerking (dat gaat met de huidige setup al prima). Dat het renderen van de uiteindelijke video lang duurt vanwege de langzame processor vind ik niet erg, daar kan ik prima mee leven. Zodoende wilde ik voor nu alleen de videokaart upgraden, een quadcore (bijvoorbeeld) kan altijd later nog.
Ik heb geprobeerd mij zo goed mogelijk in te lezen in de wereld van de videokaarten, wat het lastig maakt is dat bijna elke review gericht is op gamen.
Wat ik wel heb gevonden is dat ik liefst een NVIDIA kaart zou hebben, omdat deze dmv CUDA een soort multicore videokaart vormen om het afspelen tijdens de montage zo soepel mogelijk te laten verlopen. Mijn CPU is al niet overbemeten, dus laat ik het renderen voor weergave het liefst zo veel mogelijk door de videokaart doen. Ik heb onder andere
dit topic gelezen en
deze website gevonden waar een aantal betaalbare kaarten via een hack gebruik laten maken van deze ondersteuning.
Hiermee kom ik tot de volgende conclusie:
* NVIDIA kaart
* Minimaal 96 CUDA cores, anders geen winst in Premiere
* Minimaal 1GB geheugen, en liefst GDDR5 omdat dat vele malen sneller is dan DDR3
* D-Sub aansluiting (evt DVI-I -> VGA adapter), omdat mijn huidige monitor enkel D-sub heeft.
* Passief gekoeld is een pre, maar geen vereiste.
Omdat ik maar af en toe aan het videobewerken ben en de dagelijkse dingen weinig performance vragen, wil ik er niet heel veel aan uitgeven. Daarom kom ik eigenlijk uit op deze kaart:
pricewatch: Gigabyte GV-N240SL-1GI
Dat lijkt al wel een oudere kaart te zijn, maar lijkt te voldoen aan mijn eisen.
Zou dit een geschikte kaart zijn, of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd? En stel dat ik een ander bewerkingspakket dan Premiere Pro zou gaan gebruiken, voldoet deze kaart dan nog steeds? Of zijn er dan veel betere kaarten (misschien zelfs van ATi/AMD)? Mijn budget ligt zo rond 50 - 75 euro max. en de kaart mag best tweedehands zijn.
Mijn laatste gekochte videokaart was in het AGP-tijdperk, tegenwoordig is alles PCI-Express. Is PCI-Express op mijn moederbord nog steeds compatible met de nieuwste videokaarten, of zitten daar verschillen in?
Alvast bedankt voor alle hulp.