Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:37:
Ik ben sinds een tijdje bezig met een pc samen te stellen voor fotobewerking, video & 3D rendering.
Denk aan pakketten als Photoshop, premiere pro, 3D Max, maya e.d.
Ik heb me inmiddels wat ingelezen en hoor van veel dat voornamelijk de CPU en de GPU (uiteraard ook RAM) belangrijk is. Nu heb ik een budget van circa 1000 euro.
Gebruik je 3D-pakketten die via de videokaart kunnen renderen? Anders is een enorm krachtige GPU niet nodig, dat is vooral leuk voor spelletjes.
In Adobe Premiere Pro kan je wel gebruik maken van CUDA-acceleratie, maar daarvoor heb je een Nvidia-kaart nodig. Met AMD werkt dat niet. Officieel worden alleen de duurdere kaarten ondersteund, maar dat is puur een kunstmatige beperking. Met een kleine ingreep is een kaart met 192 CUDA-cores voldoende, maar die moet je dus even zelf activeren. Op die manier kan je jezelf veel geld besparen, want op dit moment is een GTS450 (wel de 128-bits versie met 1 GB DDR5) al voldoende om gebruik te kunnen maken van die functionaliteit. Wellicht kan Premiere in de toekomst van meer cores gebruik maken, dus en beetje meer cores (en dus een iets zwaardere kaart) kan geen kwaad, maar het hoeft dus geen high-end kaart te zijn.
Het schijnt dat je met CUDA-acceleratie perfect HD-video's kan editen waar de computer anders grote moeite mee zou hebben.
Enkele concrete vragen waar wellicht iemand mij antwoord op kan geven.
- 1 krachtige videokaart (als dat nodig is) of kan ik beter 2 goedkopere halen, die samen meer prestaties leveren?
Tenzij je dus pakketten gebruikt die daar echt wat aan hebben lijkt Crossfire of SLI me niet interessant voor jou.
- Zorgt de videokaart (amd) die ik nu heb uitgekozen voor conflicten met een intel processor?
Dit levert nooit problemen op.
- werkt het gekozen ram geheugen goed met het gekozen CPU?
Ja, dat is een prima combinatie

Je moet met geheugen juist op het moederbord letten, daar gaat het mis, áls het mis gaat. De moederbordfabrikant heeft een QVL samengesteld, dat is een lijst met types RAM-geheugen die sowieso gaan werken. Er zijn echter zoveel soorten en types geheugen dat lang niet alles er op staat en het dus niet betekent dat het niet werkt als het geheugen niet vermeld wordt.
Ik heb even gekeken en het door jou gekozen geheugen staat niet in de QVL. Echter laat een Googleopdracht ook geen problemen zien wat betreft deze combinatie, dus er is geen reden om aan te nemen dat het een probleem is

Ik denk dat [...] HDD en SSD wel goed in het systeem passen.
Ga niet voor een Vertex 3, veel daarvan leveren grote problemen op, net zoals praktisch alle andere SSD's met een Sandforce-controller. Aan te raden SSD's zijn de Crucial M4 of Samsung 830. De Intel 330 schijnt ook goed te zijn, maar daarvan is de betrouwbaarheid nog niet in de praktijk bewezen.
De 3770K is een klein beetje beter. Het is de betere optie, maar dat moet wel tegen een fatsoenlijke prijs. Momenteel is het verschil tussen 2600K en 3770K ongeveer 100 euro en dat is veel te veel voor de kleine winst die je behaalt. Mochten ze ongeveer even duur zijn is de 3770K de beste optie.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 26-04-2012 19:11
]