m.i. is dat een soort bijstand. Geld waar je niets voor hoeft te doen.
Wat is de definitie van "hard werken"? Een vuilnisman werkt ook hard, maar verdient ook maar een schamel salaris. Is het eerlijk om iemand die bulken met geld verdient, zoveel van dat geld te laten houden? Is een stukje samenhorigheid teveel gevraagd? Vind je ook niet dat de maatschappij steeds verder afglijd in individualisering? Is het zoooo erg dan als een bestuurder, die bv. 3 miljoen per jaar verdient, en normaal 1,5 miljoen belasting betaald, dan 1,7 miljoen belasting te laten betalen? Gaat die arme man nu dood omdat ie 2 ton misloopt?
Wat een vergelijking...
Ten eerste verdient een vuilnisman best goed voor ongeschoold werk.
Ten tweede werkt een vuilnisman bij de gemeente dus maximaal 36 uur per week. Vergelijk dat eens met een werkweek van een bestuurder, die is daar namelijk dag en nacht mee bezig...
Ten derde heeft een vuilnisman totaal geen verantwoordelijkheid, als een vuilnisman een foutje maakt kan dat de volgende dag opgelost worden. Als een bestuurder een foutje maakt kan dat miljarden kosten en dus ook meteen duizenden banen...
Ten vierde betaalt de bestuurder al meer dan de helft aan belasting, waarbij dat bij de vuilnisman een stuk lager ligt (25-30%?).
Dat komt omdat ik niet kan begrijpen dat hier mensen rondlopen die vinden dat hoge inkomens ontzien moeten worden, zonder daar een goede reden voor te geven. Maar vervolgens wel afgeven op die groep mensen die om wat voor reden dan ook geen werk kunnen vinden en verplicht werk laten doen dat ze niet willen, meestal vies, hard en zweterig werk. Dat is lekker makkelijk praten, vanuit je ICT hoekje met koffie en airco.
Het is nog makkelijker praten vanuit de luie stoel en daar zitten wij dan in ons ICT hokje met koffie en airco, te werken. Ik heb toch op school mijn best gedaan, omdat ik de IT in wilde?
Ik zat ook liever op het strand als het zonnig was tijdens de examens hoor, wat denk jij nou? Studie kost ook geld (studieschuld), denk je dat ik daar blij mee ben? Nee, maar daardoor werk ik wel waar ik nu werk. Woon ik waar ik nu woon.
Even los van het feit of ik nu hard werk in verhouding dan wie dan ook, je hebt er in het verleden je best voor moeten doen. Dat geldt ook voor een bestuurder. Die heeft in het verleden laten zien dat hij/zij goed is. Hem/haar is het vertrouwen in het bedrijf gegeven of heeft het zelf opgebouwd. Mag daar geen beloning tegenover staan? Door zo'n man/vrouw zijn er wel duizenden banen gecreëerd en kan ik, jij, wij allemaal werken. Als we maar WILLEN.
Ik vertik het juist om te betalen voor mensen die helemaal niet willen werken. Niet kunnen werken is een ander verhaal, maar eigen verantwoordelijkheid is belangrijk.
Het is niet erg om mensen te helpen werk te vinden, maar schrap aub dat verschrikkelijke work-first principe. Als jij in de bijstand gezeten hebt, heb jij er toch ook mee te maken gehad?
Hoe kom je in de bijstand dan?
Je komt van school, hebt totaal geen uitgaven en hebt nog je studentenbaan. Je gaat solliciteren en werken. Je verdient een stuk meer dan met je studentenbaan, waar je dus weg gaat en je blijft nog even wonen waar je woont, tot je een vast contract hebt.
Gefeliciteerd een jaar (of 2) verder heb je aardig wat geld gespaard en doordat je x maanden hebt gewerkt, recht op WW.
Je kan gaan kijken om te verhuizen... Mocht het onverhoopt misgaan heb je WW en kun je altijd werk onder je niveau aannemen. Van bijstand hoeft het niet te komen.
Daarbij is ongeschoold werk zoals vuilnisman, meestal wat baanvaster (meer garantie), want het is bij een gemeente. Als je daar eenmaal zit en je doet geen rare dingen, kan je er voor de rest van je leven terecht.
De mensen vanaf modaal, hebben niets meer aan bijstand, want je krijgt geen bijstand als je een eigen huis hebt. Maar de banen daar zijn wel een stuk onzekerder (over het algemeen).
De oplossing zou zijn: Basisinkomen. Iedereen een vast bedrag voor woon en leef kosten, die voor mij part rechtstreeks naar de verhuurder of hypotheekverstrekker worden overgemaakt en alles wat de burger werkt kan hij houden en leuke dingen mee doen.
En waar komt dit bedrag vandaan? Wie gaat dat betalen?
Het wordt wel erg makkelijk om te zeggen, nou dan ga ik maar 20 uur per week werken. Minder belastinginkomsten. Daarbij ga ik niet voor 2 euro per uur werken, omdat mijn buurman zo nodig ervoor kiest om het bij het basisinkomen te houden en niet meer te werken. Iemand die niet werkt, draagt namelijk niets bij aan het basisinkomen. Dus dan zal het erop neerkomen dat de salarissen erg zakken (doordat de belastingen heel erg stijgen). Van de 10 euro die je verdient gaat er dus 8? naar de belastingdienst om dat basisinkomen te ondersteunen. Dus ik ga 40 uur werken, voor 80 euro, om ervoor te zorgen dat zowel ik als de buurman dat basissalaris krijgen... Dacht het niet.
Dan maar geen 80 euro, dat is me de 40 uur aan vrije tijd meer dan waard.
En als je maar genoeg mensen hebt die zo denken, is je hele systeem kapot. Zit heel NL vol met mensen die het basisinkomen genoeg vinden en het daarmee doen...