IQ is niets meer dan een nummertje om aan te geven hoe goed je IQ tests maakt ten opzichte van anderen. Het idee is dan dat zo'n test een zinnige manier is om je leervermogen (je "intelligentie") te meten.
dacht dat einstein niet eens zo hoge score had.
Voor zover ik weet heeft Einstein nooit zo'n test gedaan. Zijn IQ wordt geschat op 160-180, als ik het me goed herinner. Wat ik wel vaker gehoord heb is dat Einstein zakte voor wiskunde op school.
Hoogbegaaftd is een leuk woord maar wordt een beetje te veel gebruikt en iedereen denkt dat hij het is.
Hoogbegaafd is goed gedefinieerd: iemand met een IQ > 130, oftewel top 2 percentiel, give or take.
Ook denk iedereen dat hij uniek is, maar jammer genoeg is dat niet zo.
Dit is meer iets voor een filosofische discussie.

En dan heb je eigenlijk een begrip dat iedereen vergeten is en dat veel meer invloed heeft op je leven.
"Hoe slim ben je"
Dus zo weinig mogelijk doen om zo veel mogelijk te bereiken in je leven.
Dus als je slim, hoogbegaaftd en "hoge" intelligentie hebt dan pas heb je voordelen van je talent in je leven.
Mis je een van deze component dan kom je in de problemen om snel en zonder veel moeite je doel te bereiken, wat zeer frustreren kan zijn en kan leiden tot depressies
Een slimmer persoon zou dit zien aan komen en de frustraties en depressies kunnen voorkomen voor dat ze een rol gaan spelen.
En dan begin je pas echt je eigen definities te verzinnen. Hoogbegaafden hebben een "hoge intelligentie", dat is de definitie van hoogbegaafdheid. Slim is vindingrijkheid, oplossingen vinden voor problemen. Wat jij hier omschrijft is eerder een combinatie van sluwheid en efficiëntie. Ik denk dat er sowieso een zekere correlatie ligt tussen slimheid en intelligentie, al ben ik het met je eens dat er enig verschil in zit. Ik ben het echter niet met je eens wat je verteld over depressies, dat is gewoon klinkklare onzin. Als je daarvan een voorbeeld wilt, kijk naar Sjoerd Kooistra, hartstikke slim volgens jouw definitie, 180 miljoen verdiend in 20 of 30 jaar. Toch is ie depressief genoeg geworden om zichzelf van het leven te beroven.
Voorbeeld.
Als je doel is om een "prettig leven" will leiden en gelukkig te zijn.
Dan zullen veel mensen denken aan geld dus gaat men veel geld verzamelen.
Je kan dat op veel verschillen de manieren doen.
Maar je kan natuurlijk ook je doel bereiken door geen geld te gebruiken
Je doel is niet geld maar "prettig leven" will leiden!
Soms verdwaald men in zijn leven, en verliest men zijn levensdoel.
Ander mensen hebben nog nooit over een levens doel na gedacht ... lol
Veel mensen denken dat ze zich in een gemeenschap moeten bewijzen maar dat is niet altijd nodig, het is soms veel slimmer om je doelen met het mimium van inzet te bereiken. inplaats van er heel veel energie in te stoppen. Harde werkers worden nooit beloond voor hun werk. hun baas strijkt the eer op en het geld ; )
Ik denk dat veel volgens onze definitie arme mensen een stuk gelukkiger zijn. Geld zorgt er alleen maar voor dat je je meer gaat vergelijken met anderen heb ik af en toe het idee. Overigens denk ik ook dat een minder intelligent persoon een stuk minder zorgen zal maken over veel dingen en dus een stuk fijner leeft. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen.
Over het algemeen worden de mensen die het minste hoefde te doen om een groot doel te bereiken als slim/hoogbegaaft bestempeld.
Nee, die noemen we "succesvol".
Dus een echt intelligent persoon, zal waarschijnlijk er heel anders uitzien qua persoonlijkheid als men zou denken bij "mensa" en "ander clubs", zo persoon zou mensen veel meer "misbruiken" om zijn doelen te bereiken ipv het zelf te doen. (waarschijnlijk vind je deze mensen in de top van deze clubs) lol
Dus clubs zo zal mensa zoeken alleen gelijk denkende mensen dat wil dus niets zeggen over hoe slim ze zijn of intelligent. als je "te" intelligent bent of niet in hun profile past willen ze je ook niet hebben ; )
Het zelfde geld voor veel of mischien wel al de ander clubs...
Dus die clubs hebben geen nut als je niet in de top van die clubs kan komen ; )
Nee, Mensa zoekt hoogbegaafde mensen, niets meer, niets minder. Hier klink je m.i. toch echt iets teveel als een alu-hoedje.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info