Tnx, maar ik blijft het toch gek vinden, vul m'n servicetag in en de dell site geeft nog steeds software die ik helemaal niet kan gebruiken op de site. Aan de hand van de servicetag kan de site toch precies zien waarmee m'n systeem is afgeleverd.Anoniem: 303530 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:03:
[...]
ehh, omdat die naam te maken heeft met de aansturing van het beeld, bij zo elke monitor staat er iets als "standaard pnp display", daar is niets geks aan.
De 4570 is overigens bijna gelijk aan de 5470, de 4330 is een andere kaart (maar volgens mij werkt dat ook wel), slimmer is echter om de nieuwste versie van de ATI site te installeren:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
http://dell-webcam-central.software.informer.com/ ??Menesis schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:37:
[...]
Webcam software heb ik inderdaad ook nooit meer kunnen vinden na een reinstall met W7. De webcam werkt wel, maar het programma met al die spacey effectjes waar eigenlijk niemand op zit te wachten heb ik dus niet meer...
Voor iemand die een (2e hands) Studio 15 zoekt:
V&A aangeboden: Dell Studio 1558, Core i5/Bluray/WifiN/HDMI
Ik ga binnenkort vliegen voor mijn baan, en dan kan ik geen 15,6" meeslepen in de rolkoffer :-)
V&A aangeboden: Dell Studio 1558, Core i5/Bluray/WifiN/HDMI
Ik ga binnenkort vliegen voor mijn baan, en dan kan ik geen 15,6" meeslepen in de rolkoffer :-)
Woopwoopwoopwoop.
Ik zag hem ja, idioot die 500 durft te bieden terwijl een vergelijkbaar systeem je nog minstens €1000 kost op dit moment
Zelfs zonder blu ray, 9 cel, en full-hd zou ik de waarde hoger dan 500 schatten.
IE only. (ja, echt
)

Zelfs zonder blu ray, 9 cel, en full-hd zou ik de waarde hoger dan 500 schatten.
https://smartsource.dell.com/web/main.aspx
IE only. (ja, echt
Anoniem: 316362
Heb m´n Dell Studio 15 vandaag opnieuw geïnstalleerd. Voorheen had ik een Dell programma waarmee je op het scherm kon zien wat je deed met de functietoetsen, iemand enig idee hoe dit programma heet?
Anoniem: 316362
Hartelijk dank voor de snelle en juist reactie!Anoniem: 303530 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:09:
Ja, dell quickset.
Daar had ik ook last van:Droned schreef op zondag 13 februari 2011 @ 14:53:
weet iemand hoe ik de bios kan updaten van mij dell studio ? Als ik bij het opstarten in de bios ga ( F2 ) dan zie ik bios version A04 staan, nu zie ik op het internet dat er al A11 is ( http://support.euro.dell....=-1&formatid=-1&dateid=-1 )
Ik heb deze gedownload en geïnstalleerd ( flash successful ) maar wanneer ik naar bios ga staat er nog steeds A04.
Ik heb een dell studio 1558
Mottebelke schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:49:
[...]
Heb je wel de juiste .exe aangeklikt? Ik heb toevallig vorige week die BIOS upgrade uitgevoerd en ik had in eerste instantie ook de verkeerde exe aangeklikt die wel een setupje draaide en inderdaad aangaf dat ie moest herstarten, maar niks had geflashed. Toen ik de andere .exe (sorry, ik weet ff niet meer de file name) probeerde werkte het wel en werd de update goed uitgevoerd.
Het is em toch niet geworden. Ik vond mn laptop al snel genoeg zonder die hybrid ssd, dus de bijna dubbele prijs was het voor mij niet waard. Misschien een keertje voor mn normale pc.Anoniem: 303530 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 20:41:
Ook niet op de dvd?
Je kan elke schijf erin stoppen, zolang hij maar 2,5" en max. 9,5? mm dik is, de 1TB exemplaren passen NIET.
tip: http://tweakers.net/price...ScXJ-UapvYoWSlSmMA5IyqAUA of een SSD.
Anyway, deze gaat er straks in. Hopelijk een goeie koop
Wil er nog iemand wat zien in de studio 15? Dan kan ik wel een fotootje maken..
Mixed Reality dev
Ik heb gisteren het bios geupdate naar 11A, je kan nu de brightness aanpassen vanuit windows. Zonder dell quickset.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 15-02-2011 12:53 ]
Nieuwe HD zit er in. Wat me opviel: ik verloor een schroefje in de laptop tijdens het uithalen. Ik hield m ondersteboven. Er kwamen twee schroefjes voor terug! Die moet er al die tijd los in hebben gezeten 
Verder is deze HD een stuk stiller. De originele resoneerde altijd erg, vooral als de laptop op bepaalde houten tafels stond (leek wel of die niet uitgebalanceerd was, misschien verklaard dat ook het kapot gaan..).
Verder raad ik iedereen aan zo nu en dan de S.M.A.R.T. van zn HD eens uit te lezen. kan met 'speedfan'.
edit: iemand enig idee hoe ik m'n MCE remote weer aan de praat kan krijgen met W7 x64?
Verder is deze HD een stuk stiller. De originele resoneerde altijd erg, vooral als de laptop op bepaalde houten tafels stond (leek wel of die niet uitgebalanceerd was, misschien verklaard dat ook het kapot gaan..).
Verder raad ik iedereen aan zo nu en dan de S.M.A.R.T. van zn HD eens uit te lezen. kan met 'speedfan'.
edit: iemand enig idee hoe ik m'n MCE remote weer aan de praat kan krijgen met W7 x64?
[ Voor 13% gewijzigd door Menesis op 16-02-2011 00:58 ]
Mixed Reality dev
Bij mij werkt die remote gewoon onder W7?
Drivers geinstalleerd? (staan ergens op de site)
There is no place like 127.0.0.1
En wederom word mijn studio 1558 met i7 te warm
heb het al eerder gehad en toen hebben ze de koeling, moederbord en processor vervangen en toen ging het weer even goed. En nu weer het zelfde probleem. net als de vorige keer natuurlijk gelijk even de koeling door gespoten maar hij blijft uitvallen als ik heb belast
cpu is nu 90 graden terwijl ik alleen zit te surfen! dus vanmiddag maar is contact op nemen met dell, kijken wat ze er deze keer tegen gaan doen
Alcohol, the cause and solution to all of life's problems
Speaking of heating... mijn Studio 15 doet de laatste tijd niets anders dan op volle snlheid blazen met de fan. Als ik 'm opstart en helemaal niets doe dan gaat-ie ietsje langzamer draaien, maar nog steeds hinderlijk veel. Maar eens de koeling doorspuiten, kijken of dat helpt.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ah, na een autoupdate van drivers o.i.d. werkt de IR nu.denniskrol schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 09:51:
Bij mij werkt die remote gewoon onder W7?
Wat ik nog niet lekker aan de praat heb is het touchpad:
-de originele driver geeft problemen met de linker Control toets. (Alps touchpad)
-als ik latere drivers bijv van nieuwere studio modellen probeer werkt de software niet naar behoren. Het wordt wel geinstalleerd en verschijnt rechtsonderin de taakbalk maar ik kan niet op 'touchpad settings' of 'scrolling settings' klikken. (synaptics touchpad driver).
-zonder driver werkt het touchpad wel, maar zonder scrollen en tijdens het typen werkt het heel erg tegen je.
toch had ik het vroeger wel aan de praat met W7 en volgens mij die synaptics driver. De interface herken ik in elk geval.. Zo vreemd..
edit: opgelost dus...
[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 22-02-2011 14:28 ]
Mixed Reality dev
Ik kan niet meer vinden waar ik kan instellen dat het touchpad heel even disabled wordt als je typt. Nu raak ik tekens met mijn palm het touchpad, en verplaatst die de cursor...
Ik weet bijna zeker dat dat in de Dell driver kon
Ik weet bijna zeker dat dat in de Dell driver kon
There is no place like 127.0.0.1
Ik snap niet hoe het komt, maar vaak als ik een probleem op tweakers post lost het zich binnen een minuut daarna op.
Nu dus ook:
De nieuwste driver van een studio1558 die het maar half deed, stond nog geinstelleerd
Nu installeerde ik de oude Alps driver voor mijn studio1537 (er overheen dus)
En nu doet het config scherm van de nieuwe driver het helemaal (waar dus ook de touchcheck optie staat voor tijdens typen).
Nu dus ook:
De nieuwste driver van een studio1558 die het maar half deed, stond nog geinstelleerd
Nu installeerde ik de oude Alps driver voor mijn studio1537 (er overheen dus)
En nu doet het config scherm van de nieuwe driver het helemaal (waar dus ook de touchcheck optie staat voor tijdens typen).
Mixed Reality dev
Heb een klein probleempje...
Zonet merkte ik dat de rechterkant van de spatiebalk het niet of nauwelijks doet, waardoor ik nauwelijks een tekst kan typen. De rechterkant is moeilijker in te drukken en als ik een spatie wil typen, lukt dat gewoon niet of ik moet de toets belachelijk hard indrukken.
Is er iets wat ik kan problemen dit op te lossen?
EDIT:
Ah, fixed. Even de laptop omgedraaid, er zachtjes mee geschud en nu zit de toets blijkbaar weer goed
Zonet merkte ik dat de rechterkant van de spatiebalk het niet of nauwelijks doet, waardoor ik nauwelijks een tekst kan typen. De rechterkant is moeilijker in te drukken en als ik een spatie wil typen, lukt dat gewoon niet of ik moet de toets belachelijk hard indrukken.
Is er iets wat ik kan problemen dit op te lossen?
EDIT:
Ah, fixed. Even de laptop omgedraaid, er zachtjes mee geschud en nu zit de toets blijkbaar weer goed
[ Voor 13% gewijzigd door Bv202 op 22-02-2011 23:11 ]
Dat zal wel *kuch* een broodkruimel zijn geweest.
Ook weer een voordeel van een backlit toetsenbord: de troep laat zich makkelijk zien. Zo heb ik net nog een kruimel onder mijn G toets vandaan gehaald.
Ook weer een voordeel van een backlit toetsenbord: de troep laat zich makkelijk zien. Zo heb ik net nog een kruimel onder mijn G toets vandaan gehaald.
Misschien zat er iets van vuil/rotzooi onder de toets. Kan wel eens voorkomen met een spatiebalk.
Ik heb een paar maand geleden een BIOS wachtwoord ingesteld i.v.m school maar ik ben het wachtwoord vergeten..
Dom natuurlijk, maar ik krijg het met geen mogelijkheid eraf.. cmos eruit halen voor een paar uur helpt ook niet
Ik kan met geen mogelijkheid in de BIOS komen..
Iemand een paar tips?

Dom natuurlijk, maar ik krijg het met geen mogelijkheid eraf.. cmos eruit halen voor een paar uur helpt ook niet
Ik kan met geen mogelijkheid in de BIOS komen..
Iemand een paar tips?
probeer Dell eens als wachtwoord, kan miss een backdoor zijn.
En toen zaten er 2 harde schijven in mijn laptop

Ik mis wel een schroefje, en het spinnende HDD geluid viel meteen op... Maar ik heb nu tenminste voldoende opslag.
En dat voor maar 9 dollar.

Ik mis wel een schroefje, en het spinnende HDD geluid viel meteen op... Maar ik heb nu tenminste voldoende opslag.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan ?
HDD tray op de plek van de optische drive?
Edit: Hierboven, werkt nie..
HDD tray op de plek van de optische drive?
Edit: Hierboven, werkt nie..
[ Voor 17% gewijzigd door R2-D2 op 01-03-2011 19:47 ]
ja, ik heb deze besteld:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=230562532363
Om hem te laten passen moet je wel het frontje eraf slopen, maar dat zie je toch niet.
In combinatie met een SSD helemaal geweldig, er past ook een 1TB in maar daar heb ik op dit moment geen behoefte aan.
Om hem te laten passen moet je wel het frontje eraf slopen, maar dat zie je toch niet.
In combinatie met een SSD helemaal geweldig, er past ook een 1TB in maar daar heb ik op dit moment geen behoefte aan.
AARGH, ik zie nu pas dat er een blauw ledje bij die caddy zat. En iedereen die mij kent weet dat ik een hekel heb aan flikkerende shit.
Dat word uit elkaar schroeven om dat ledje te verwijderen
Anderhalf uur later: done.
Dat word uit elkaar schroeven om dat ledje te verwijderen

Anderhalf uur later: done.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 03-03-2011 15:35 ]
Ik wou even een mail sturen naar de support over een kapotkwijt voetje, en wat schept mijn verbazing:
Dat is wel heel slecht.
Laat ik maar doen alsof mijn neus bloed.
Kan je tegenwoordig niet eens meer in het Nederlands mailen?Voer alle gegevens over uw probleem in het Engels in. Geef zo veel mogelijk informatie, inclusief, maar niet beperkt tot: [...]

Laat ik maar doen alsof mijn neus bloed.
offtopic:
Waar is iedereen?
Waar is iedereen?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 06-03-2011 17:51 ]
Studio 15-gebruiker meldt zich
Hoe kan ik 't beste mijn Studio 15 doorspuiten met lucht? Aangezien d'r ook een soort van vloeistof in zo'n bus perslucht zit om de boel koel te houden lijkt het me dat er plekken zijn waar ik dat rietje beter niet naar binnen steek
Ik blaas altijd het stof eruit, dat werkt prima.
Hou wel de fan stil, het schijnt dat een draaiende fan zich gedraagt als generator waardoor er opeens stroom door je moederbord heen gaat.
En nog iets: niet direct op een speaker blazen, dan sloop je hem.
Hou wel de fan stil, het schijnt dat een draaiende fan zich gedraagt als generator waardoor er opeens stroom door je moederbord heen gaat.
En nog iets: niet direct op een speaker blazen, dan sloop je hem.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 06-03-2011 18:44 ]
In uw email lees ik dat u rubberen voetjes mist. Wij leveren deze niet los. Daarom wil ik u vragen contact op te nemen met ons Solution Center. U kunt hen alleen telefonisch bereiken op nummer 020-6744500.
Dat word een half verrot voetje terugplakken...
Overigens een slechte zaak dat dat gedeelte alleen telefonisch bereikbaar is.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 08-03-2011 20:45 ]
Hm, nu je het zegt inderdaad niet handig. Vond het altijd grappig om fan hard te laten draaien, nu niet meerAnoniem: 303530 schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:43:
Anoniem: 217290
die chat verwijst bij mij in 4 van de 6 chats door naar telefoon nummers...Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 20:41:
[...]
Dat word een half verrot voetje terugplakken...
Overigens een slechte zaak dat dat gedeelte alleen telefonisch bereikbaar is.
ze moeten alles opzoeken, als je moeilijkere vragen gaat stellen gooien ze de chat dicht...
dus echt veel kan je niet met die chat.
Die conclusie had ik ook al getrokkenAnoniem: 217290 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 21:10:
dus echt veel kan je niet met die chat.
De webcam software is echt onmogelijk te vinden. Heb zowat alle mogelijke dingen al gedownload maar niks blijkt de juiste te zijn
aaargg
aaargg
Anoniem: 283201
Ik zou graag mijn Dell Studio 15 volledig opnieuw installeren. Nu heb ik niet de cd van Dell gevraagd toen ik mijn laptop heb aangekocht (in oktober).
Mijn zus heeft dat in december (Dell XPS 15) echter wel gedaan. Kan ik die cd (windows 7 64 bit) gebruiken om windows opnieuw te installeren? En kan ik dan een "light" install doen? Dus alleen het windows 7, de drivers en niet al de rommel die dell automatisch installeer (en waardoor men laptop veel trager gaat?) En gaat zij later die cd ook perfect kunnen gebruiken? Ik zie trouwens geen sticker van windows onderaan mijn laptop, bij men vorige had ik dat wel...
Thanks!
Mijn zus heeft dat in december (Dell XPS 15) echter wel gedaan. Kan ik die cd (windows 7 64 bit) gebruiken om windows opnieuw te installeren? En kan ik dan een "light" install doen? Dus alleen het windows 7, de drivers en niet al de rommel die dell automatisch installeer (en waardoor men laptop veel trager gaat?) En gaat zij later die cd ook perfect kunnen gebruiken? Ik zie trouwens geen sticker van windows onderaan mijn laptop, bij men vorige had ik dat wel...
Thanks!
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 283201 op 05-04-2011 23:37 ]
De sticker zit onder de batterij. En dat kan inderdaad prima.
Wat is trouwens je impressie van de xps 15 t.o.v de studio 15. Op de plaatjes lijkt de xps 15 een stuk meer bulky. En de studio was al niet echt slank.
Wat is trouwens je impressie van de xps 15 t.o.v de studio 15. Op de plaatjes lijkt de xps 15 een stuk meer bulky. En de studio was al niet echt slank.
Anoniem: 283201
Inderdaad, is perfect gelukt.
Heb de twee laptops eigenlijk nooit echt vergeleken... Laptop lijkt nu wel sneller te gaan maar heb er net men Itunes collectie terug opgegooid (35GB) en om bv. Firefox te starten moet ik soms 20 seconden wachten... Is toch echt niet normaal? Bestaat er ook een 64 bit versie van Firefox?
Verder, weet iemand of het mogelijk is om je laptop toe te klappen wanneer je het op een externe monitor hebt aangesloten, zodat je gewoon kan verder werken op dat scherm? Als ik dat nu doe gaat hij in stand-by. Bij Apple laptops heb ik al gezien dat dit mogelijk is.
Heb de twee laptops eigenlijk nooit echt vergeleken... Laptop lijkt nu wel sneller te gaan maar heb er net men Itunes collectie terug opgegooid (35GB) en om bv. Firefox te starten moet ik soms 20 seconden wachten... Is toch echt niet normaal? Bestaat er ook een 64 bit versie van Firefox?
Verder, weet iemand of het mogelijk is om je laptop toe te klappen wanneer je het op een externe monitor hebt aangesloten, zodat je gewoon kan verder werken op dat scherm? Als ik dat nu doe gaat hij in stand-by. Bij Apple laptops heb ik al gezien dat dit mogelijk is.
Ja, maar die zou ik niet nemen, het snelheidsverschil is ongeveer 0 en heel veel werkt niet.Anoniem: 283201 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 23:11:
Inderdaad, is perfect gelukt.
Ja dat kan, in power options kan je instellen wat er moet gebeuren als het scherm dicht word geklapt, dat op "niets doen" zetten.Verder, weet iemand of het mogelijk is om je laptop toe te klappen wanneer je het op een externe monitor hebt aangesloten, zodat je gewoon kan verder werken op dat scherm? Als ik dat nu doe gaat hij in stand-by. Bij Apple laptops heb ik al gezien dat dit mogelijk is.
Als je je laptop dan dichtklapt flikkert het grote scherm eenmaal en vervolgens kan je verder werken.
Stel dat je nu permanent een supersnel SD kaartje in je laptop laat zetten i.c.m. window's readyboost; heb je dan ook niet een soort SSD achtige laptop op een goedkope manier?
Mixed Reality dev
Een SD kaart is niet echt snel, je hebt wel snelle versies (50MB/s) maar die zijn nog duurder dan een SSD van die groote.
Bij mij blijft ie gewoon bewegen na het indrukken van de knop. Welke drivers heb je? Ik gebruik Synaptics 14.0.2.0 (24/08/2009).Anoniem: 303530 schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:07:
Weirde bug:
Beweeg de muis met het touchpad, blijf bewegen en druk een knop in. De muis stopt.
15.2.7.0, maar ik heb er al langer last van. Ik gok op een bios gerelateerde issue.
Ik zal even in safe mode testen.
Edit: ja
Het gebeurt trouwens alleen met een knop die ook daadwerkelijk wat op het scherm tovert, het lijkt of het bios het touchpad een fractie van een seconde uitschakelt als er op een knop word gedrukt.
Edit: lol, er is gisteren nog een nieuw BIOS uitgekomen
Ik zal even in safe mode testen.
Edit: ja
Het gebeurt trouwens alleen met een knop die ook daadwerkelijk wat op het scherm tovert, het lijkt of het bios het touchpad een fractie van een seconde uitschakelt als er op een knop word gedrukt.
Edit: lol, er is gisteren nog een nieuw BIOS uitgekomen
[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 11-04-2011 18:00 ]
Anoniem: 361665
Na een half jaar heel tevreden te zin met mijn Studio 1558 krijg ik vandaag een BSOD, out of the blue: hij stond aan op de stand energiebesparend met Extended Battery ding geactiveerd, en als ik een tijdje later terugkom zie ik dat hij gereboot is door een BSOD. De batterij gaat nog meer dan een uur mee, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan...
Windows vertelt me:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.768.3
Landinstelling-id: 2067
Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 1000009f
BCP1: 0000000000000004
BCP2: 0000000000000258
BCP3: FFFFFA8003B98B60
BCP4: FFFFF80005D96510
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 768_1
Weet iemand daar raad mee
Alvast bedankt voor gelijk welke info
Windows vertelt me:
Probleemhandtekening:
Gebeurtenisnaam van probleem: BlueScreen
Versie van besturingssysteem: 6.1.7600.2.0.0.768.3
Landinstelling-id: 2067
Aanvullende informatie over dit probleem:
BCCode: 1000009f
BCP1: 0000000000000004
BCP2: 0000000000000258
BCP3: FFFFFA8003B98B60
BCP4: FFFFF80005D96510
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 768_1
Weet iemand daar raad mee
Oké. Mijn Studio 15 fan draait continue op zo'n 80 à 90% (schat ik) vanwege oververhitting. Deze week heb ik m'n laptop opengeschroeft, maar kwam erachter dat de fan ónder het moeder bord zit en daar had ik geen tijd voor toen, dus maar weer dichtgeschroeft.
De fan ziet er zo uit (komt uit de service manual):

Nou werd ik door een klasgenoot gewezen op deze video, waarin een soortgelijke fan uit een HP-laptop stofvrij wordt gemaakt. Bij die fan zat er allemaal stof op het de heatsink waar de lucht door naar buiten stroomt. Aangezien die fan behoorlijk op de fan uit de Studio lijkt en ook bij de Studio de lucht door een heatsink gaat lijkt het me een goed idee om die fan eens open te schroeven, als dat mogelijk is
.
De video: How to clean hp laptop fan and overheating MOD
De fan ziet er zo uit (komt uit de service manual):

Nou werd ik door een klasgenoot gewezen op deze video, waarin een soortgelijke fan uit een HP-laptop stofvrij wordt gemaakt. Bij die fan zat er allemaal stof op het de heatsink waar de lucht door naar buiten stroomt. Aangezien die fan behoorlijk op de fan uit de Studio lijkt en ook bij de Studio de lucht door een heatsink gaat lijkt het me een goed idee om die fan eens open te schroeven, als dat mogelijk is
De video: How to clean hp laptop fan and overheating MOD
Dat kan hoor, je moet wel flink wat verwijderen.
In deze volgorde:
zwarte rand om het toetsenbord
toetsenbord
wifi kabels
palmrest
mobo.
meen ik.
Die van mij doet het overigens nog prima, ik heb niet het idee dat de fan sneller aanslaat dan bij aankoop het geval was.
In deze volgorde:
zwarte rand om het toetsenbord
toetsenbord
wifi kabels
palmrest
mobo.
meen ik.
Die van mij doet het overigens nog prima, ik heb niet het idee dat de fan sneller aanslaat dan bij aankoop het geval was.
Klopt. Ik had de zwarte rand om toetsenbord, toetsenbord, wifi kabels en scherm los. Ook alle kabels voor de palm rest los, maar had toen niet veel tijd meer dus maar weer dichtgeschroeft.
En mijne draait écht continue volaan. Heel even bij opstarten is het koel, maar daarna niet. Zou jij misschien even je temperaturen willen checken?
Dit zegt Core Temp bij gewoon internetten:
Core #0 Low: 48C High: 81C
Core #1 Low: 53C High: 82C
Verder wordt een maximale temperatuur van 90C vermeldt, dus dit kán niet gezond zijn. Als ik 'm net opstart zitten de temperaturen na een paar minuten al op ~65C.
Hier nog 'n plaatje van de fan van een Dell Studio 1537 (waarbij je trouwens na 6 schroeven direct bij de fan kan
):

Is wel een stukje groter dan de fan in de 1558. Als ik trouwens geen stof kan vinden in de fan, lijkt het je dan het beste om de koelpasta te vervangen? Heb nog 'n tube Artic Silver 5 oid. liggen.
Al verwacht ik, net als deze Studio 1558-bezitter dit aan te treffen:
En mijne draait écht continue volaan. Heel even bij opstarten is het koel, maar daarna niet. Zou jij misschien even je temperaturen willen checken?
Dit zegt Core Temp bij gewoon internetten:
Core #0 Low: 48C High: 81C
Core #1 Low: 53C High: 82C
Verder wordt een maximale temperatuur van 90C vermeldt, dus dit kán niet gezond zijn. Als ik 'm net opstart zitten de temperaturen na een paar minuten al op ~65C.
Hier nog 'n plaatje van de fan van een Dell Studio 1537 (waarbij je trouwens na 6 schroeven direct bij de fan kan

Is wel een stukje groter dan de fan in de 1558. Als ik trouwens geen stof kan vinden in de fan, lijkt het je dan het beste om de koelpasta te vervangen? Heb nog 'n tube Artic Silver 5 oid. liggen.
Al verwacht ik, net als deze Studio 1558-bezitter dit aan te treffen:

[ Voor 34% gewijzigd door jacobras op 17-04-2011 15:06 . Reden: "gewoon" is met maar 2 o's ]
Temps op dit moment 45 voor CPU, 52 voor GPU. Met prime95 blijft de temperatuur van mijn p8600 strak onder de 60°.
Met starcraft word de GPU wel >100, maar dat doet er niet toe: de max. temp is 120° van horen zeggen.
Ik zal even een monitor tooltje laten draaien.
Met starcraft word de GPU wel >100, maar dat doet er niet toe: de max. temp is 120° van horen zeggen.
Ik zal even een monitor tooltje laten draaien.
Waarmee meet je de GPU temps? SpeedFan en Core Speed tonen bij mij alleen de CPU temperaturen.
Bedankt, die kende ik nog niet, werkt perfect!
Bij gewoon internetten (wel stuk of 20-30 tabbladen open):
HDD is continue 44,0 C, zijn alle temperaturen van de HDD groen, van Core #1 blauw en van Core #2 rood.
Kneus dat ik ben. Dat zijn gewoon de kleurtjes die overeenkomen met de grafiekjes
Update:
Woa, dat tooltje is echt awesome. Veel duidelijker (qua informatie en grafieken) en veel meer informatie beschikbaar vergeleken met SpeedFan of Core Speed
.
Update 2:
Dit is wel met mijn laptop vlak op m'n bureau. Als ik er wat onder leg (zodat 'ie scheef komt te staan) dan zaken de temperaturen behoorlijk, maar komen niet onder de 55C. Fan lijkt dan íetsje langzamer te gaan draaien.
Update 3:
Wow, na een kwartier rechtop draait de fan nog maar half zo hard (nog wel storend). Misschien komt dat doordat stof de achterkant blokkeert en de lucht dus alleen via de onderkant eruit kan. Kan niet wachten tot morgen, dan schroef ik de boel los.
Item: | Min. temp: | Max. temp: |
CPU #1 | 65,0 C | 79,0 C |
CPU #2 | 68,0 C | 82,0 C |
GPU | 74,5 C | 78,5 C |
HDD is continue 44,0 C, zijn alle temperaturen van de HDD groen, van Core #1 blauw en van Core #2 rood.
Kneus dat ik ben. Dat zijn gewoon de kleurtjes die overeenkomen met de grafiekjes
Update:
Woa, dat tooltje is echt awesome. Veel duidelijker (qua informatie en grafieken) en veel meer informatie beschikbaar vergeleken met SpeedFan of Core Speed
Update 2:
Dit is wel met mijn laptop vlak op m'n bureau. Als ik er wat onder leg (zodat 'ie scheef komt te staan) dan zaken de temperaturen behoorlijk, maar komen niet onder de 55C. Fan lijkt dan íetsje langzamer te gaan draaien.
Update 3:
Wow, na een kwartier rechtop draait de fan nog maar half zo hard (nog wel storend). Misschien komt dat doordat stof de achterkant blokkeert en de lucht dus alleen via de onderkant eruit kan. Kan niet wachten tot morgen, dan schroef ik de boel los.
[ Voor 100% gewijzigd door jacobras op 17-04-2011 19:15 ]
Je kan ook flink blazen vanaf de achterkant. dan komt er al een boel stof los.
Bij mij althans, ik doe dat om de zoveel maanden.
heb ik dus
De temp tikte heel even de 60 aan omdat ik een flash game aan het spelen was, terwijl de fan nog niet aan sprong.
Bij mij althans, ik doe dat om de zoveel maanden.

heb ik dus
De temp tikte heel even de 60 aan omdat ik een flash game aan het spelen was, terwijl de fan nog niet aan sprong.
[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-04-2011 18:05 ]
Oké, niet lachen aub
. Heb deze week m'n laptop opengehad en om de een of andere reden is mijn powerlampje nu een hardeschijf-activity-lampje geworden
. Hij knippert als de harde schijf bezig is, waarschijnlijk is er iets verwisseld
.
Ik denk dat ik het gewoon een mod noem
Als ik trouwens morgen geen stof aantref in de koeler lijkt het me het beste om waar mogelijk de koelpasta te vervangen, mee eens?
Ik denk dat ik het gewoon een mod noem
Als ik trouwens morgen geen stof aantref in de koeler lijkt het me het beste om waar mogelijk de koelpasta te vervangen, mee eens?
[ Voor 5% gewijzigd door jacobras op 17-04-2011 19:11 ]
haha ik wil best wel weten hoe je dat gedaan hebt! xD
Ik niet. Met een SSD heb je daar echt niet aan 
Als je geen stof aantrekt zou ik inderdaad de koelpasta vervangen, maar ik denk niet dat dat hem is, anders zou je grotere verschillen moeten zien tussen de GPU en CPU.
Als je geen stof aantrekt zou ik inderdaad de koelpasta vervangen, maar ik denk niet dat dat hem is, anders zou je grotere verschillen moeten zien tussen de GPU en CPU.
[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 18-04-2011 01:27 ]
Anoniem: 347952
Hey!
Was even op het internet aan het surfen en ik kwam dit topic tegen. En ook ik heb (vooral de laatste weken) erg veel last van een (zeer) warme cpu. Nu bij licht gebruik geeft core temp 60C en 63C aan en de fan maakt heel wat toeren. Maar toen ik vanmorgen even ging kamen kwam ik haast niet meer vooruit had echt enorm veel lag en de fan ging echt tekeer. Dus ik besloot 3dmark even te laten runnen en de temp van de cpu even te checken. Die kwam na 5 minuten op 99C op beide cores uit! Ik heb hem vanmiddag even schoongemaakt maar er zat niet echt veel stof in. Dus ik vroeg mij af of het misschien kon liggen aan die nieuwe bios update die dell een kleine week geleden uitgebracht heeft? En anders zou het leuk zijn als iemand anders een oplossing voor dit probleem heeft.
Het is trouwens een studio 1558 i5 met turbo boost.
Alvast bedankt!
Was even op het internet aan het surfen en ik kwam dit topic tegen. En ook ik heb (vooral de laatste weken) erg veel last van een (zeer) warme cpu. Nu bij licht gebruik geeft core temp 60C en 63C aan en de fan maakt heel wat toeren. Maar toen ik vanmorgen even ging kamen kwam ik haast niet meer vooruit had echt enorm veel lag en de fan ging echt tekeer. Dus ik besloot 3dmark even te laten runnen en de temp van de cpu even te checken. Die kwam na 5 minuten op 99C op beide cores uit! Ik heb hem vanmiddag even schoongemaakt maar er zat niet echt veel stof in. Dus ik vroeg mij af of het misschien kon liggen aan die nieuwe bios update die dell een kleine week geleden uitgebracht heeft? En anders zou het leuk zijn als iemand anders een oplossing voor dit probleem heeft.
Alvast bedankt!
Update! Dit gister weggehaald (stof dus):

Vóór bij amper belasting (gewoon internetten met 'n tabblad of 20-30 open)
Nu, terwijl 'ie druk bezig is backups te versleutelen, comprimeren en naar de NAS te verzenden (CPU cores zo rond de 30-50%):
Gemiddeld een daling van zo'n 17 graden dus, terwijl de laptop nu drukker bezig is! De laptop lijkt ook stiller, alleen is 'ie nu druk bezig backups te maken dus kan ik het nog niet echt meten.

Vóór bij amper belasting (gewoon internetten met 'n tabblad of 20-30 open)
Item: | Min. temp: | Max. temp: | Gemiddelde (tussen min. en max.): |
CPU #1 | 65,0 C | 79,0 C | 72,0 C |
CPU #2 | 68,0 C | 82,0 C | 75,0 C |
GPU | 74,5 C | 78,5 C | 76,5 C |
Nu, terwijl 'ie druk bezig is backups te versleutelen, comprimeren en naar de NAS te verzenden (CPU cores zo rond de 30-50%):
Item: | Min. temp: | Max. temp: | Gemiddelde (tussen min. en max.): |
CPU #1 | 47,0 C | 63,0 C | 55,0 C |
CPU #2 | 51,0 C | 68,0 C | 59,5 |
GPU | 52,5 C | 65,0 C | 58,75 C |
Gemiddeld een daling van zo'n 17 graden dus, terwijl de laptop nu drukker bezig is! De laptop lijkt ook stiller, alleen is 'ie nu druk bezig backups te maken dus kan ik het nog niet echt meten.
Herkenbaar hier met de tempratuur, 1ste keer zijn ze langsgeweest om het mobo, cpu en koelsysteem vervangen! nu een half jaar later hebben ze het koelblokken etc weer vervangen echter heeft dit maar een paar graden gescheeld.
beide keren gebeld en 3 dagen later stonden ze al op de stoep!
Nu krijg ik morgen een doos thuisgestuurd waar ik me laptop in moet doen en dan komen ze hem ophalen, Dan gaat die richting duitsland
en gaan ze daar een oplossing zoeken! Als dat niet lukt gaan ze andere oplossingen bekijken (vervanging van de laptop)
dit omdat de monteur die bij mij thuis langs kwam geen oplossing kon verzinnen
Stof is bij mij het probleem niet had ik al gecontrolleerd voordat ik contact met ze zocht, hopelijk kunnen ze hem snel maken
bij mij gaat het om een i7 720qm
Nu krijg ik morgen een doos thuisgestuurd waar ik me laptop in moet doen en dan komen ze hem ophalen, Dan gaat die richting duitsland

Stof is bij mij het probleem niet had ik al gecontrolleerd voordat ik contact met ze zocht, hopelijk kunnen ze hem snel maken
Achteraf gezien hadden ze de i7 nooit op de markt moeten zetten in deze laptop, volgens mij heeft bijna iedereen met deze processor last van hitteproblemen...
Wat dat betreft ben ik toch blij met mijn vrij zuinige p8600
Full load doet het hele systeem uit het hoofd 22w, even testen.
edit: ~31w, maar dat is nog steed netjes voor een compleet systeem.
Wat dat betreft ben ik toch blij met mijn vrij zuinige p8600
edit: ~31w, maar dat is nog steed netjes voor een compleet systeem.
Ik gok toch op stof, en anders uitgedroogde koelpasta, al heb je dat probleem meestal pas na een jaar of 2.Anoniem: 347952 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:48:
Hey!
Alvast bedankt!
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 20-04-2011 18:41 ]
Ik had m'n Studio 15 net een dag en toen moest het moederbord vanwege de grafische kaart al vervangen worden door een nieuw exemplaar. Vertoonde toen allerlei artifacts door heatingprobleem.Knuckless schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:25:
Herkenbaar hier met de tempratuur, 1ste keer zijn ze langsgeweest om het mobo, cpu en koelsysteem vervangen! nu een half jaar later hebben ze het koelblokken etc weer vervangen echter heeft dit maar een paar graden gescheeld.beide keren gebeld en 3 dagen later stonden ze al op de stoep!
Heb je 'm daadwerkelijk open gehad? Zou dan echt even de (binnenkant van de) fan checken.Knuckless schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:25:
Oh ja, ik heb trouwens de i3-versie.Knuckless schreef op woensdag 20 april 2011 @ 18:25:
De i3 is heel wat anders dan de i7-7x0QM, die eerste is namelijk een dual core op 32nm in combinatie met een IGP, en die 2e is een quadcore op 45nm.
De core-i naamgeving is vrij onduidelijk als het om dit soort dingen gaat.
De core-i naamgeving is vrij onduidelijk als het om dit soort dingen gaat.
Ja, ik bedoelde ook niet de i3-versie van de i7, maar wilde gewoon even kwijt dat ik 'n i3 heb 
Overigens draait de fan nog steeds wel hoorbaar/storend...
Update:
Nu bij Energiebeheer instellingen ATI PowerSpul op 'accu' gezet en koelingsbeleid op 'eerst processor vertragen voor fansnelheid verhogen' ofzo gezet. Minuutje later ging de fan, na 'n uur te hebben gespint, opeens uit. Nu doet 'ie elke ~20 seconden even blazen.
Overigens draait de fan nog steeds wel hoorbaar/storend...
Update:
Nu bij Energiebeheer instellingen ATI PowerSpul op 'accu' gezet en koelingsbeleid op 'eerst processor vertragen voor fansnelheid verhogen' ofzo gezet. Minuutje later ging de fan, na 'n uur te hebben gespint, opeens uit. Nu doet 'ie elke ~20 seconden even blazen.
[ Voor 47% gewijzigd door jacobras op 20-04-2011 21:56 ]
Ja eerste keer dat ik hem openmaakte zat er een heel klein beetje toen ik dit verwijderd had scheelde het wel 4 gradenjacobras schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:39:
Heb je 'm daadwerkelijk open gehad? Zou dan echt even de (binnenkant van de) fan checken.
aan de ene kant hoop ik wel dat ze in duitsland niks kunnen vinden en een nieuwe krijg
Kan ik trouwens als ik 'n SSD koop 'm al in de plek van de dvd-drive plaatsen met wat duct tape? SATA-kabel zit erbij, en voordat zo'n speciale bracket er is ben je ook 'n week verder...
Gaat me dus om de aansluiting, of ik 2 kabels op het moederbord direct kan aansluiten (sata + power).
Gaat me dus om de aansluiting, of ik 2 kabels op het moederbord direct kan aansluiten (sata + power).
[ Voor 22% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 18:36 ]
Volgens mij gaat dat prima met duct tape. Een S-ATA kabel heb je overigens niet nodig, je prikt hem er direct in.
Ah, had niet verwacht dat dat zou passen. Dan ga ik denk ik zo 'n Intel 320 van 80GB bestellen, dat lijkt me de beste keus
[ Voor 52% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 18:57 ]
De dvd drive aansluiting is hetzelfde als de hdd aansluiting: een standaard S-ATA kabel vlak naast een iets kortere-dan-bij-de-desktop power gedeelte, als ik het goed heb...
Laat me het even controleren.
Laat me het even controleren.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 21-04-2011 18:59 ]
Lijkt me ook, kijk maar naar dit plaatje van Tweakers.net:

Extreem wazige webcamfoto.jpg:

Boven hdd, onder blu-ray drive uit mn studio.
Het past, maar het power gedeelte van de ODD is minder breed. Ik verwacht echter dat het werkt.
...Een groter probleem is echter dat de HDD in deze plaat flink naar links uitsteekt, het past dus niet!
Edit: foto met betere belichting:

Boven hdd, onder blu-ray drive uit mn studio.
Het past, maar het power gedeelte van de ODD is minder breed. Ik verwacht echter dat het werkt.
...Een groter probleem is echter dat de HDD in deze plaat flink naar links uitsteekt, het past dus niet!
Edit: foto met betere belichting:

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 21-04-2011 19:09 ]
Hm, zouden losse kabels wel passen?
Een knappe hdd caddy heeft gewoon een adapter erin zitten zodat je de hdd/sdd in de caddy monteert en daarna de caddy gewoon met de standaard laptop sata porten gebruikt 

Zoiets dus, ze kosten helaas rond de 30 euro
Zoiets dus, ze kosten helaas rond de 30 euro
if (!coffee) {
Work = false; }
8,99 dollar incl verzenden...
Die ik heb is overigens wel van de allergoedkoopste kutkwaliteit die er te krijgen is, ik draaide de schroefgaten de eerste poging al stuk.
Die ik heb is overigens wel van de allergoedkoopste kutkwaliteit die er te krijgen is, ik draaide de schroefgaten de eerste poging al stuk.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 21-04-2011 21:22 ]
Incl adapter? De meeste van dat kaliber wat jij noemt is gewoon een plaatje "aluminium" of iets wat ervoor door moet gaan en meer niet.
Dat is idd meuk, kun je nog beter wat van hout maken zon ingewikkelde vorm is het nou ook weer niet, alleen moet je dan weer je power en data kabels in een krappe hoek forceren.
Dat is idd meuk, kun je nog beter wat van hout maken zon ingewikkelde vorm is het nou ook weer niet, alleen moet je dan weer je power en data kabels in een krappe hoek forceren.
if (!coffee) {
Work = false; }
@naaitsab: die ken ik inderdaad, maar ik heb dit weekend tijd dus zou dan willen switchen naar SSD (voorlopig Windows 7 dual-booten. Voordat je zo'n caddy binnen hebt...
Wat ik me dus afvraag: hoe sluit ik de SSD op het moederbord aan? De SSD = normale (toch?) SATA-kabel + brede powerkabel. Het moederbord is één zo'n gecombineerde aansluiting die bestaat uit SATA + powerkabel. Zoek dus een soort verloopkabel.
Wat ik me dus afvraag: hoe sluit ik de SSD op het moederbord aan? De SSD = normale (toch?) SATA-kabel + brede powerkabel. Het moederbord is één zo'n gecombineerde aansluiting die bestaat uit SATA + powerkabel. Zoek dus een soort verloopkabel.
[ Voor 5% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 21:28 ]
Voordat mij caddy binnen was gebruikt ik gewoon een usb naar SATA adapter om mijn data over te hengelen. Ik kan best een week werken met 80GB
Precies wat in jouw plaatje staat, maar dan van heet allergoedkoopste plasticnaaitsab schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:27:
Incl adapter?
Waarom moeilijk doen? Ik neem aan dat je nog best een weekje kunt wachten met een herinstal/dual boot 
De SSD of 2e HHD sluit je aan op de aansluiting waar nu de dvd brander zit, het is dus hdd+dvd of hdd+hdd een andere manier zou zijn via de e-sata poort maar die is onwijs traag heb ik laast gemerkt met een backup maken van mn postville op die e-sata poort
En dan moet je nog kijken naar een stroom adapter van 230v>sata power
De SSD of 2e HHD sluit je aan op de aansluiting waar nu de dvd brander zit, het is dus hdd+dvd of hdd+hdd een andere manier zou zijn via de e-sata poort maar die is onwijs traag heb ik laast gemerkt met een backup maken van mn postville op die e-sata poort

if (!coffee) {
Work = false; }
Hmm heb je nog een link? Ik ga waarschijnlijk binnenkort een vertex3 aanschaffen voor mn desktop dan kan mooi de postville in de studio.Anoniem: 303530 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:31:
Precies wat in jouw plaatje staat, maar dan van heet allergoedkoopste plastic
Voor dat geld kan je altijd nog kijken of je het kan maken en gewoon voorzichtig monteren als het zit dan gaat ie geen kant meer op in de laptop.
if (!coffee) {
Work = false; }
Dat bedoel ik ook (HDD blijft zitten, SSD gaat in plaats van dvd-brander), maar ik zoek dus tot ik een caddy binnenheb een kabel waarmee dat kannaaitsab schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:31:
De SSD of 2e HHD sluit je aan op de aansluiting waar nu de dvd brander zit
[ Voor 5% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 21:37 ]
http://cgi.ebay.co.uk/ws/...iewItem&item=230562532363naaitsab schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:34:
[...]
Hmm heb je nog een link? Ik ga waarschijnlijk binnenkort een vertex3 aanschaffen voor mn desktop dan kan mooi de postville in de studio.
Voor dat geld kan je altijd nog kijken of je het kan maken en gewoon voorzichtig monteren als het zit dan gaat ie geen kant meer op in de laptop.
Gewoon vasttapen
Edit: en wees slim en sloop het LEDje eruit voordat je de drive erin schroeft, ik zag hem over het hoofd en toen kon ik hem opnieuw openmaken, ik haat ledjes.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 21-04-2011 21:40 ]
jacobras schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:36:
ik zoek dus een kabel die daartussen gaat.

Zoiets kwam ik tegen. Zou je er een losse sata power stekker op moeten drukken en de molex afknippen
Het heet overigens mini-sata geloof ik.
Zal m opslaan, thanks.Anoniem: 303530 schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:39:
[...]
Gewoon vasttapen
Edit: en wees slim en sloop het LEDje eruit voordat je de drive erin schroeft, ik zag hem over het hoofd en toen kon ik hem opnieuw openmaken, ik haat ledjes.
Ziet er opzich nog wel netjes uit, wel flinterdun maar dat mag je ook verwachten voor die prijs, kijken of het tegen die tijd heel blijft als je er voorzichtig mee doet
if (!coffee) {
Work = false; }
Dat is volgens mij hetzelfde als deze dus, en dat lijkt te passen inderdaad?

Daar noemen ze 't trouwens "slimline SATA".

Daar noemen ze 't trouwens "slimline SATA".
[ Voor 9% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 21:54 ]
Maar dat werkt niet, tenzij je ergens molex uit je laptop kunt halen... Zonder die molex heb je namelijk geen stroom.
Jaw slimline-sata of mini-sata is hetzelfde.
Maar zoals darkstone zegt zal je er toch ergens stroom vandaan moeten halen dus dan moet je er 1 zoeken met sata+sata-power<->mini-sata of de molex eraf knippen en vervangen door een sata power welke je in de ssd drukt.
Maar zoals darkstone zegt zal je er toch ergens stroom vandaan moeten halen dus dan moet je er 1 zoeken met sata+sata-power<->mini-sata of de molex eraf knippen en vervangen door een sata power welke je in de ssd drukt.
if (!coffee) {
Work = false; }
Ja, kijk naar die foto die ik net plaatste. De middelste sluit ik op moederbord aan, de sata-datakabel op de SSD en in die molex druk ik een molex-to-sata-power kabel (die ik al wel heb, maar in male dan). Dat zou toch moeten passen en werken?
[ Voor 4% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 22:13 ]
Dat weet ik niet maar daarom zei ik al dat je de kabels aardig moet forceren, de sata power stekkertjes waarmee ik heb gewerkt lopen de kabels 90graden op de aansluiting van de hdd en steken zo goed als niet uit dus dat zal het probleem niet zijn, alleen die sata-data kabel connector is nog wel aardig lang.
if (!coffee) {
Work = false; }
@naaitsab: Ik heb hier een molex (male) - satapower kabel liggen die gewoon rechte aansluitingen heeft (niet haaks dus).
Zoals je hier

ziet is de ruimte tussen hdd en aansluiting in de laptop erg klein het is dus zeer de vraag of het past.
1.5cm voor connector+kabel dat gaat die kabel niet leuk vinden.
Ik zou toch gewoon even wachten op een caddy voordat je de boel gaat mollen want een sata kabel in een 90graden bocht drukken vanaf de connector dat is geen goed idee.
ziet is de ruimte tussen hdd en aansluiting in de laptop erg klein het is dus zeer de vraag of het past.
1.5cm voor connector+kabel dat gaat die kabel niet leuk vinden.
Ik zou toch gewoon even wachten op een caddy voordat je de boel gaat mollen want een sata kabel in een 90graden bocht drukken vanaf de connector dat is geen goed idee.
if (!coffee) {
Work = false; }
Er zit 2.8mm tussen de hdd en de caddy, daar ga je niet fatsoenlijk een kabel of 2 doorheen krijgen.
Maar Darkstone, je hebt het nu over de caddy, dan zijn er helemaal geen kabels nodig. Gaat mij om een kabel waarmee ik de SSD kan aansluiten. De SSD zelf kan ik dus in de ruimte waar eerste de optische drive zat plaatsen, desnoods diagonaal of gedraaid.
Neemt uiteraard niet weg dat het niet bepaald ruim is...
Neemt uiteraard niet weg dat het niet bepaald ruim is...
[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 21-04-2011 22:41 ]
2.5"=2.5" die caddy is zoals je ziet optimaal gemaakt, diagonaal gaat je probleem nog steeds niet verhelpen.
Je zou zelf de connectoren(die ook in een caddy en op een mobo zitten) op een pcb kunnen solderen maar dat is een partij werk.
Zoek voor de grap maar eens op wat het formaat van de slotloading dvd speler in een studio is en wat het formaat van een 2.5" hdd is als je dat uittekent op papier zie je wel hoe klein de ruimte is tussen schijf en de laptop zijkant.
Je zou zelf de connectoren(die ook in een caddy en op een mobo zitten) op een pcb kunnen solderen maar dat is een partij werk.
Zoek voor de grap maar eens op wat het formaat van de slotloading dvd speler in een studio is en wat het formaat van een 2.5" hdd is als je dat uittekent op papier zie je wel hoe klein de ruimte is tussen schijf en de laptop zijkant.
if (!coffee) {
Work = false; }
Update
. Ik heb nu de SSD als hoofdschijf in m'n laptop geplaatst en gebruik mijn USB3 stick à 16GB momenteel voor data. Zodra de HDD caddy binnen is (ga ik zo bestellen) plaatst ik mijn HDD erin, tot die tijd gebruik ik een Freecom HDD dock die perfect werkt op de eSATA-aansluiting.
Erg happy trouwens met de Intel 320 SSD, meeste troep al geïnstalleerd en de Studio is binnen 25 seconden opgestart (waarvan ~5 BIOS en ~3 wachtwoord intypen, en dan type ik behoorlijk snel
).
Erg happy trouwens met de Intel 320 SSD, meeste troep al geïnstalleerd en de Studio is binnen 25 seconden opgestart (waarvan ~5 BIOS en ~3 wachtwoord intypen, en dan type ik behoorlijk snel
Mijn bios is nog altijd 13-14 seconden 
Kan je de 2e harde schijf niet in je desktop schroeven en gebruiken als netwerkschijf?

Kan je de 2e harde schijf niet in je desktop schroeven en gebruiken als netwerkschijf?
Waarom een sata3 ssd in een sata2 laptop?
De intel 320 en 550 zijn op dit moment verreweg inferieur aan de vertex3 en in de meeste gevallen zelfs inferieur aan de postville 80gb die darkstone en ik hebben.
De intel 320 en 550 zijn op dit moment verreweg inferieur aan de vertex3 en in de meeste gevallen zelfs inferieur aan de postville 80gb die darkstone en ik hebben.
if (!coffee) {
Work = false; }