Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Topicstarter

De studio 15 is vanaf eind 2010 end of life en niet meer te bestellen.
Opvolger: Topicreeks: [Ervaringen] Dell XPS 15

[Dell Studio 15]
dell studio 1555

[De Laptop]
Dell Studio 15

Dit model laptop is leverbaar in Nederland sinds 1 juli 2008. Voor consumenten heeft Dell nu 3 typen modellen in gedachten:
- de inspiron-lijn, budget
- de studio-lijn, mainstream
- de (studio-)XPS-lijn, high end

Maten en gewicht:
Basisgewicht van 2,6 kg,
Breedte: 370 mm
Diepte: 248 mm
Hoogte: 29 - 38 mm

Poorten:
dell studio 1555 rechts
kenningston lock, HDMI, VGA, ethernet, usb, usb/esata combi, 1394, microfoon, 2x koptelefoon

dell studio 1555 links
sd slot, exprescard slot, slot-in dvd drive, usb, power

de voor- en achterkant bevatten geen poorten.

[Frequently Asked Questions]

:? 1555? 1558?
Deze cijfers staan voor het typenummer, schermgrootte gevolgd door 2 getallen
1547: C2D en intel graka. discontinued.
1555: C2D met 256MB / 512MB ATI HD 4570. discontinued.
1557: I7 720Qm CPU met 512MB ATI HD4570 of 1GB ATI HD 5470
1558: Arrandele dualcores (i3, i5, i7 620m) met on-die GPU en 512MB ATI HD4570 of 1GB ATI HD 5470

:S 1080p????
De studio heeft sinds enige tijd een 9:16 scherm, de HD versie van dit scherm was lange tijd enkel via de telefoon te bestellen, sinds kort kan dat ook via de website.
Wat is nu precies het verschil? De ruimte, ik heb 2 screenshots gemaakt, een in 1280*768 (1366*768 doet ie niet bij mij...), en een in 1920*1080. neem een kijkje en oordeel zelf.

:? ATI 4570? 5470?
Sinds kort levert dell naast de HD 4570, ook de 5470 aan, op dit moment dien je daar echter een vrij belachelijke prijs voor te betalen.
De 4570 scoort uit het hoofd rond de 4200, de HD 5470 bied een iets hogere score en bevat DX11 features. deze verdient dan ook de voorkeur, mits het verschil niet meer dan een paar tientjes is.
sinds kort heeft dell ook de 545v in de aanbieding, dit is een regelrechte rebrand van de 4570 (exact dezelfde kaart)
3dmark06 scores voor de 4570 zijn 3883 (680/800) stock en 4441 met een overclock (815/1008)

:? Klinkt goed, maar hoe lang doet hij het op de accu?
Mijn studio 1555 (p8600) doet het ongeveer 4 uur op de accu met surfen, brightness op zijn laagst (wat nog verrassend fel is), en tobo verlichting aan.
De 1557 (i7) haalt net de 3 uur, i5 haalt net iets meer.

:? Tobo verlichting? tell me more!
Je hoort het goed, tobo verlichting :P . Helaas is dit niet standaard anno de lage landen, daarom zul je er een moeten bestellen.
dit kan op ebay, met de huidige dollarkoers is dit ongeveer €25, het toetsenbord wat je moet hebben is een "US international 1555/1557/1558 tobo. Het typenummer is C569K.
het toetsenbord van de 1537/.. past wel, maar mist onder andere de eject knop en opdrukken op de F-knopjes.

:? Korting? snel bestellen!
Menig tweaker is er al ingetrapt: de korting, nog 3 dagen geldig. kopen? ik zeg doen! wachten.
Elke vrijdag zijn er nieuwe "aanbiedingen", meestal zijn dit dezelfde, dan al niet opgeleukt met gratis verzendkosten (lees: al inbegrepen in prijs) of een grotere hdd (3x raden).
Trek je dus niet teveel aan van deze lokkertjes, kijk enkel naar de prijs onder de streep. inc btw :+ .

:? Kortingsbonnen
Exclusief voor de bewuste consument zijn er kortingsbonnen in omloop, als tweaker willen we natuurlijk weten waar we die kunnen halen :9 .
er zijn 2 opties:
1. in het Dell Waardebonnen Topic lurken
2. abboneren op de nieuwsbrief, dan krijg je ze elke week in de mailbox

:? Epp-korting
Wat? Nog meer korting? Jazeker speciaal voor de 100-en bedrijven, werknemers werkend bij deze bedrijven, familie van deze werknemers, en vrienden van deze famielie aangesloten bij het dell-partnerprogramma heeft dell epp korting in het leven geroepen. In de praktijk komt het erop neer dat iedereen wel recht heeft op deze korting. Sla je slag en bestel via www.Dell.nl/epp, voor 3 tot 10% extra korting.

:? Klinkt goed, zijn er nog meer van deze "voordeeltjes"?
er nog zijn 2 manieren om korting te bemachtigen, de eerste is dit topic, en het 2e is telefonisch bestellen: na een beetje aandringen levert het personeel graag extra korting.
update: mastercard heeft een cashback actie in het leven geroepen, goed voor 4% korting

:? Ik wil onderdeel X in mijn PC, maar die kan ik nergens meer vinden op de site?
dell schuift aardig wat met de configuraties, dat kan ertoe leiden dat een bepaald onderdeel plots niet meer te configureren valt (wifi N annyone?). in 9 van de 10 gevallen zijn deze nog wel telefonisch te bestellen.

:? Hoe zit het met de intergrated graka in de arrandale?
De intergrated graka is niet geactiveerd, hij gebruikt echter wel 128MiB RAM.

:? 9-cel batterij?
er kan ook een 9-cel batterij worden geconfigureerd, de accuduur van deze is 50% langer dan die van de standaard 6-cel batterij (duh!).
hoe dat eruit ziet kan je hier zien:
Anoniem: 317445 in "[Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 3"

[links]

bestellen
dell.nl: studio 15
behalve de configs die je hier ziet zitten er nog meer "verborgen", deze kan je bereiken door, op de configuratiepagina van een willekeurig model de URL te veranderen.
namelijk het &oc=N0055801 gedeelte, vervang de 01 door een getal t/m 15 en je krijgt een config voor je neus.

pics
Anoniem: 303530 in "[Ervaringen] Dell Studio 15 - Deel 3"

Reviews:
notebookcheck: 1555
notebookcheck: 1557
notebookcheck: 1558
notebookcheck: 1558 (duits, 1080p)

3d weergave
http://www1.euro.dell.com...udio-1555&s=dhs&cs=nldhs1
en klik op "360 weergave"

Dell waardebonnen:
Dell Waardebonnen Topic
mastercard cashback

waarneer komt ie?
Dell levertijden topic

windows weigeren?
[Ervaringen] Nieuwe PC, OS/Software weigeren voor refund

vorige delen
topicreeks: [ervaringen] dell studio 15

[Credits]

met dank aan maxtrash, waarvan ik de layout schaamteloos heb gejat :+

09-06-10: nieuw deel

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-03-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:36
Tralala maar weer even aanmelden in het nieuwe deeltje :W

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nou laat ik maar beginnen:

Net een Studio 15 (1558) besteld.
i7-720QM
6GB RAM
500GB 7200rpm HDD
1GB ATi Radeon 5470
Full HD 1080p beeldscherm

Besteld via deze aanbieding met 5% korting en 4% korting op de bruto aanschafprijs (excl. verzendkosten) via de cashback-site van Mastercard.
Volgens mij wel een goede deal.

De geschatte leverdatum 14-7-2010... (Gelukkig weet ik dat je dit met een kilo zout moet nemen ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door tandarts op 09-06-2010 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0wland
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07-2010
tandarts schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 21:30:

i7-720QM
6GB RAM
500GB 7200rpm HDD
1GB ATi Radeon 5470

Besteld via deze aanbieding met 5% korting en 4% korting op de bruto aanschafprijs (excl. verzendkosten) via de cashback-site van Mastercard.

De geschatte leverdatum 14-7-2010... (Gelukkig weet ik dat je dit met een kilo zout moet nemen ;) )
Hey, waar ken ik die van? ;) Mooie config. Leverdatum staat bij mij op 12 juli. En sinds vandaag staat de status op "In productie". :P
SAWYER schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:46:
Als je in je link "nldhs1" had veranderd naar "nlepp1" dan kreeg je de epp korting al.
Meen je dat nou? Grrrrr... laat ik dan maar net doen alsof ik dat niet gelezen heb.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362484

Weet iemand hoe het nu zit met de windows 7 dvd die je er bij krijgt?

Op de order staat er nl dit: OS Media : MUI Windows 7 Home Premium (64 BIT) Resource DVD

Nu was ik normaal gezien van plan om format te doen en dan clean install zodat al die troep van Dell weg is.

Maar nu zeggen sommigen dat dit enkel een backup dvd ofzo is en dat je dan ook die troep er terug op zet?

Mijn 2de vraag dan: ik heb via internet Windows 7 ultimate 64bit gedownload voor mijn desktop en dan gebrand op dvd met ISO image.

Zou ik deze dvd kunnen gebruiken voor een clean install dan op de Studio dan als de bijgeleverde dvd niet goed is?
Of werkt de Key die ik bij de studio 15 kreeg niet op Ultimate en enkel Premium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
@stootle: De key die je bij je dell laptop krijg zal niet werken voor Ultimate. Je kan volgens mij gewoon de dell Windows cd installeren dan heb je een clean install. De drivers en overige meuk wordt via een aparte dvd meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
je krijgt een clean windows 7 DVD, driver dvd, dell diagnostics, en nog iets, een aardig pakket.
althans, dat was het een tijd geleden.

op hd hdd staat ook een recover partitie, maar dat is dus inclusief de bloatware.
wat mij betreft hou ik die €5 gewoon en download & install ik m gewoon via een externe harde schijf :)

moet je wel een home premium OEM downloaden uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 16:17
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:22:
je krijgt een clean windows 7 DVD, driver dvd, dell diagnostics, en nog iets, een aardig pakket.
althans, dat was het een tijd geleden.

op hd hdd staat ook een recover partitie, maar dat is dus inclusief de bloatware.
wat mij betreft hou ik die €5 gewoon en download & install ik m gewoon via een externe harde schijf :)

moet je wel een home premium OEM downloaden uiteraard
Klopt, je krijgt een clean win7 dvd, een dvd met drivers etc. Kortom je kan een volledig cleane install doen zonder bloatware. Maar ik moet zeggen dat ik de schone installatie niet gedaan heb, zoveel bloatware zit er niet op, heb zelfs McAfee draaien.....

ps, toch wel jammer dat dat blacklit toetsenbord out of stock is via die link in de TS

[ Voor 5% gewijzigd door Crazyclaws op 09-06-2010 22:31 ]

Onder de grote rots, naast die kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
al langer, misschien moet je even mailen en melden dat het toetsenbord een gewild object is op een "groot nederlands IT forum" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
Goed plan, ik zal er eens een mailtje aan wagen.

edit: Done

[ Voor 13% gewijzigd door Crazyclaws op 09-06-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 22:30
tandarts schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 21:30:

i7-720QM
6GB RAM
500GB 7200rpm HDD
1GB ATi Radeon 5470

Op de site staat dat die 6GB in dual channel draait. Dit kan toch echter niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289641

Weten jullie of de laptop in de buurt van Leiden zelf te bezichtigen is? Wil toch het liefst altijd wel wat vast hebben, en even aanvoelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SAWYER schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 02:37:
[...]

Op de site staat dat die 6GB in dual channel draait. Dit kan toch echter niet?
asynchroon dual channel, maar sowieso boeit je RAM weinig tenzij je gaat overclocken, wat niet kan op dit ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwolsink
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb op eBay een backlit toetsenbord op de kop getikt voor $ 19,-
Nu alleen nog de vraag of deze past, dit is het toetsenbord in kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat is een tobo van het 16:10 mode, ofwel het model met een 1280*800 scherm.

het past wel, i heard, maar de oranje/wittte functietoetsen zijn niet bedrukt, de lay-out is mogelijk ook iets anders (geen eject knop!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0wland
Whoei, zojuist bericht gehad van Dell dat mijn laptop dinsdag 15 juni geleverd gaat worden! Dat is wel wat beter dan 12 juli ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
@ Jopiede: Op de Breestraat, de Dynabyte;) (Ook al noemen ze m inspiron 1558 :S)

[ Voor 32% gewijzigd door ovigo op 10-06-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Is het normaal dat die adapter zo heet wordt? Ik kan het bijna niet meer aanraken :P

De laptop zelf valt wel mee, alleen het touchpad wordt redelijk warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bv202 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 18:47:
Is het normaal dat die adapter zo heet wordt? Ik kan het bijna niet meer aanraken :P
valt wel mee imo
De laptop zelf valt wel mee, alleen het touchpad wordt redelijk warm :)
klopt, de wifi kaart is niet bepaald zuinig, en onder het touchpad zitten geen ventilatiegaten.
een designfout imo: als ze dat rooster gewoon hadden doorgetrokken...

je torrentz uitzetten helpt trouwens enorm.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-06-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Paar dagen geleden ook mijn Studio 15 telefonisch besteld, 4gb, 500gb hdd en full hd scherm. Net de orderbevestiging ontvangen, verwachte datum 14-7-2010. :( Maargoed, iets met zout enzo hopen we maar.

Wat me wel opviel aan de order, is dat er ipv works Office 2010 starter op stond. Iemand dit al eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Works is vervangen voor Office 2010 starter. Tenminste Works wordt niet meer verder ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Niet online
kan je hier nog een refund voor krijgen als je het niet accepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
nieuws: Dell voorziet Alienware M11x-laptop van Optimus-technologie
Zou mooi zijn als dell zn "normale" laptops ook uitrust met deze techniek, ben je die ati meuk ook mooi kwijt en dan kun je de minder zuinige nvidia's gewoon uitzetten bij normaal gebruik :)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:37
Na ongeveer een maand m'n laptopje in gebruik te hebben,met
Intel® Core™ i7-720QM Mobile Processor (1.6GHz, turbo up to 2.8GHz, 6MB L3 Cache)
en een standaard 6 cel batterij moet ik zeggen dat de batterijduur me wat tegenvalt.

Als 'ie 100% vol geladen is kan ik er geen twee uur mee werken. (internet-mail-torrent)
Anderen dit probleem ook? Is hier een oplossing voor of is het een kwestie van mee leren leven..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Jup heb hetzelfde, ook een 720qm
Met een 6 cell kom je niet echt ver als je ff wat langer wilt zit je aan 9-cell of 2e accu mee.
Tis de snelste studio-15 maar daarom ook niet echt draagbaar(lees korte accuduur)
Zet windows op zo zuinig mogenlijk dus aero uit en alle animaties en handel ook uit dan komt je al een stukje verder, en zit je op een lan schakel dan je wlan kaartje uit dit scheelt ook nogal redelijk.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Sommige games (onder andere games die al wat ouder zijn) nemen slechts een deel van het scherm in (Full HD scherm; zwarte randen links en rechts). De resolutie veranderen in de game werkt niet (1080p is meestal niet beschikbaar). Soms (zoals bij FEAR 2) is er zo'n optie om automatisch de beste settings te kiezen en dan wordt wel heel het scherm in beslag genomen, zelfs op lagere resoluties (als ik die dan handmatig selecteer, is het weer niet het volledige scherm).

Is hier een oplossing voor?

[ Voor 3% gewijzigd door Bv202 op 11-06-2010 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het probleem ligt in de beelderhouding, enkele uitgevers.... vinden het nodig het spel te beperken tot een aantal beedverhoudingen: 4:3 bijvoorbeeld

in het bijzonder EA games... echt van de zotte dat een 3 jaar oud snel geen breedbeeld ondersteunt omdat dat zogenaamd oneerlijk voordeel zou opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Dat slaat idd echt wel nergens op. Gelukkig doen de meeste games die ik graag speel het wel :P

(Enkel FEAR 1 krijg ik niet werkend... zwart scherm met een pijltje en geluid. Videokaartdrivers geupdate, heeft niets geholpen)

[ Voor 41% gewijzigd door Bv202 op 11-06-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Moet je even zoeken bij google op gamenaam en gevolgd door widescreen zoals fear 1 widescreen dan kom je meestal een heel eind (widescreen staat voor 16:9 en 16:10)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, maar als je dat doet word je zicht in de hoogte vaak genadeloos afgekapt 8)7

je FOV verandert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Meeste games die ik zo heb gespeeld werkte perfect je "hacked" gwn de engine om het op 16:9 te renderen werkt prima.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"vierkant scherm" gebruiker ziet:
Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2006/features/hardware/bf2142/bf2142_screen002.jpg

jij ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4Kkih.jpg

met widescreen hack zie je:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/nHU9U.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361665

Nog een vraagje in verband met een clean install: hoe zit het dan precies met de BIOS en drivers? Ik neem aan dat ze dan allemaal weg zijn aangezien je net je schijf geformatteerd hebt? Is het dan ook belangrijk om alles in een bepaalde volgorde te installeren (zoals eerst BIOS, dan videokaart, etc)? Ik vraag me dit gewoon af omdat er in de vorige BIOS-versies nogal wat problemen waren met het random uitschakelen van de computer, en het lijkt me hatelijk als het zou gebeuren tijdens zo'n flash of tijdens een clean install 8)7 Of heeft niemand hier last van gehad?

Als ik'm eindelijk krijg, kan ik er dan meteen invliegen om alle bloatware weg te kieperen :P Hij is sinds gisteren in productie, maar als ik de Dell-voorspelling moet geloven (wat ik uiteraard niet doe) zo ik hem pas 20 juli (juli !!) krijgen |:( Hopelijk schieten ze daar wat op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Bios blijft gewoon staan, die staat op een aparte chip. Drivers zijn weg, maar volgens mij is het een behoorlijk straight forward proces om die vanaf de cd te installeren, dacht dat daar niet een dwingende volgorde in zat. Maar ik ben (nog) geen ervaringsdeskundige in clean installs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
Dwingende volgorde is er niet, als je de chipset en de grafische driver erop hebt staan ben je al een heel eind. Dan kan je altijd nog naar die cd met drivers kijken wat er voor jou nog interessant is.

Een Dell is geen speciaal systeem, is gewoon een computer, dus install het lekker zoals je een desktop ook zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
windows installeren is anno 2010 echt een makkie, dat kan mijn moeder bij wijze van al...

ik zat eraan te denken een notebookstand te kopen, ik heb gemerkt dat het toch wel een stuk ergonomischer werkt als het display zich op ooghoogte (lees: op een kartonnen doos) bevind

suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350392

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:29:
windows installeren is anno 2010 echt een makkie, dat kan mijn moeder bij wijze van al...

ik zat eraan te denken een notebookstand te kopen, ik heb gemerkt dat het toch wel een stuk ergonomischer werkt als het display zich op ooghoogte (lees: op een kartonnen doos) bevind

suggesties?
persoonlijk geen ervaring mee maar op bijvoorbeeld het show je apple topic zijn wel leuke dingen te zien dus daar zal iemand je wel kunnen helpen. Zijn er ook een aantal dat het zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat apple topic was ook de plek waar ik op het idee kwam dat zo'n stand wel eens handig zou kunnen zijn ;)

-
Crazyclaws schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:37:
Goed plan, ik zal er eens een mailtje aan wagen.

edit: Done
Dear Crazyclaws,Sorry we are not sure when we will get them in stock again.Regards Grace
:/

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-06-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
Hmmmm Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.

Dan maar verder zoeken......

Wellicht een idee om de TS aan te passen en het linkje van die toko weg te halen.

[ Voor 36% gewijzigd door Crazyclaws op 13-06-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 23:29:

suggesties?
Een dock icm tobo en monitor?
Vind ik op mn werk toch een stuk lekkerder werken dan zon notebook stand, al vraag ik me af waarom de administratie op een laptop moet gebeuren 8)7 maargoed.
Die dinge zijn wel aardig maar je moet het echt even testen of het wel iets voor jouw is en de hoek wel goed is, logitech heeft er geloof ik eentje die je kunt verstellen(is helaas niet echt goedkoop maar wel mooi)

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tsja, als ik van plan was een externe monitor aan te schaffen werd het er een met minimaal 1080p, dat kost mij weer €170...
ik heb niet voor niets een laptop gekocht met een fatsoenlijk scherm

zo'n soort houding moet ik eigenlijk hebben:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1242033320.jpeg
zodat het display hoger komt er er nog genoeg ruimte is voor een ramplank
12 centimeter hoog als ik zo mijn kartonnen doos opmeet :+

ik kan overigens tot 75cm afstand het scherm nog goed lezen: tweemaal de beelddiagonaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ik begrijp dat je een los tobo hebt? anders is het echt geen doen op die hellingshoek van die standaard.
Afbeeldingslocatie: http://static.tz.nl/f/tap/7801_bda2906f.jpg
Deze bedoelde ik, wel fraai ding.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naaitsab schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:09:
Ik begrijp dat je een los tobo hebt?
nog niet

mooi ding inderdaad, ik zak even kijken hoeveel die kost...

edit: $60 op amazon, nu nog een een verkoopadres in nl vinden..

edit: niet in hoogte verstelbaar, wat een afknapper :/

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 13-06-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 27-05 15:03
Dat is inderdaad balen ja, ben zelf ook op zoek naar een leuk standaardje, maar ik vind het wel een must dat hij in hoogte verstelbaar is ;). Daarnaast heb ik hier ook een toetsenbord van 80 euro liggen, en die wil ik niet gaan vervangen door een standaard incl. toetsenbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
op martkplaats word hij in veelvoud aangeboden, heb n bod uitgebracht van €35

geen geld voor zo'n standaard imo, als ie niet past gaat ie in de prullenbak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Niet online
Vandaag eindelijk een update van de MasterCard actie.
Keek net op haalmeeruitjecreditcard.nl en zag opeens het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/jjNoa.jpg
Eerst dacht ik, WOW das een hoog bedrag wat ik terug krijg. >:) Daarna zag ik pas dat het ging om een bedrag van dik €5.000 !! :| En dit terwijl ik maar 1 laptop besteld heb.
Gelijk m'n creditcard pagina bekeken en er is gelukkig maar 1 keer geld afgeschreven. Dus ik verwacht dat het nog wel aangepast wordt...

EDIT:
Iemand nog een ander adres waar ik een verlicht tobo kan kopen? (behalve ebay?)

[ Voor 8% gewijzigd door tandarts op 13-06-2010 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:35

Nikeo

Jawelles

Na een 5 weken nog geen nieuws van Haalmeeruitjecard. Ze wachten nog op een antwoord bij DELL zeiden ze.

Als ik de berichten lees over een 720Q processor en bijbehorende accuduur dan ben ik erg blij dat ik gekozen heb voor de i3. Heb gewoon rationeel afgewogen wat het beste zou zijn, en de keren dat ik baat zou kunnen hebben bij een energieslurper als de i7 zijn op 1 hand te tellen. Dan wacht ik dan wel een minuutje langer dan nu steeds een uur te weinig stroom te hebben. Verder is de i3 snel zat. De 4570 videochip draait alle standaard LAN spellen vloeiend. Het is alsof ik mijn e6600, 4gb, met 3870 gewoon meeheb naar een lan, qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tsja, de processor is toch wel het minst bepalend voor de snelheid van je systeem, zelfs een P4 voldoet voor de meeste mensen

de harde schijf en de grafische kaart zijn toch de bottleneck, tenzij je gaat renderen natuurlijk
tandarts schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:42:
Iemand nog een ander adres waar ik een verlicht tobo kan kopen? (behalve ebay?)
als je dit topic even doorleest zie je dat er meer mensen op zoek zijn naar een betrouwbaarder adres als ebay :)

het tobo lijkt op de meeste plekken out of stock, al tijden trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Ik hoor soms (willekeurig blijkbaar) een korte "klik" uit de laptop komen (soms 2x na elkaar), ik veronderstel dat dat het van de HDD komt (lijkt ergens van links te komen). Ik ga er vanuit dat dat niet normaal is?

Iemand anders dat dit ook heeft?

Op Google vond ik iets dat de freefall sensor dit kan veroorzaken. Ik heb deze even uitgeschakeld, maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klinkt als hetzelfde probleem wat ik had met de IDT autio drivers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Anoniem: 303530 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:01:
klinkt als hetzelfde probleem wat ik had met de IDT autio drivers..
En dat was? :P

Wat hebben audio drivers hiermee te maken trouwens? :O

[ Voor 12% gewijzigd door Bv202 op 13-06-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bij mij leek het uit de subwoofer te komen, bovendien stak het probleem pas de kop op nadat ik bovengenoemde drivers had geïnstalleerd.

...en aangezien deze drivers wel meer kwaaltjes kennen had ik die snel verwijderd: probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Het klinkt inderdaad als een klik in Windows, maar dat is het volgens mij niet. Heb ook geen drivers geïnstalleerd (als ik IDT typ in dat zoekvak van Windows, vindt hij wel zo'n "IDT audio configuratiescherm")

Ik heb de freefall sensor weer ingeschakeld, want zelfs met deze uitgeschakeld doet het probleem zich voor. Daarnet kwam het zéér frequent voor tijdens het lezen van een PDF-bestand (meer dan 5x kort na elkaar), terwijl ik daarvoor er een kwartier geen last van had.

EDIT:
Er staat wel "IDT high Definition Audio Codec" in apparaatbeheer. Is dat hem?

[ Voor 47% gewijzigd door Bv202 op 13-06-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
control panel -> unintstall software -> idt audio <iets>

of gebruik ccleaner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Ja die in apparaatbeheer is hem. Die verwijderen, rebooten, ff wachten tot de standaard MS driver weer op zijn plek staat n je hebt weer geluid en die gevreesde drivers niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door ovigo op 13-06-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Er staat nergens iets over IDT audio :(

EDIT:
Als ik die in apparaatbeheer uitschakel, heb ik geen geluid meer...

[ Voor 50% gewijzigd door Bv202 op 13-06-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Bv202 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:00:
Ik hoor soms (willekeurig blijkbaar) een korte "klik" uit de laptop komen (soms 2x na elkaar), ik veronderstel dat dat het van de HDD komt (lijkt ergens van links te komen). Ik ga er vanuit dat dat niet normaal is?

Iemand anders dat dit ook heeft?

Op Google vond ik iets dat de freefall sensor dit kan veroorzaken. Ik heb deze even uitgeschakeld, maar ik betwijfel of dat er iets mee te maken heeft.
Heb ik ook komt door de idt drivers ja heeft niks met freefall sensor te maken.
Ik heb idt verwijderd via apparaatbeheer en toen opnieuw geinstaleerd via dell driver site waarna het volgens mij weg is.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Bv202 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:56:
Er staat nergens iets over IDT audio :(

EDIT:
Als ik die in apparaatbeheer uitschakel, heb ik geen geluid meer...
Zoals ik zei, uitschakelen/ deïnstalleren en rebooten. Dan installeert windows zijn eigen high def. driver, die een stuk minder problemen geeft. Geloof me, ik heb het zelf ook gedaan, omdat ik uberhaupt geen geluid meer had nadat ik met het audio-configscherm had lopen spelen. Ook niet nadat ik m toen gereboot had, maar toen ik die drivers gedeinstalled had, ging het weer prima.

En anders klik je na je reboot gewoon op vorige versie herstellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
ovigo schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:25:
[...]

Zoals ik zei, uitschakelen/ deïnstalleren en rebooten. Dan installeert windows zijn eigen high def. driver, die een stuk minder problemen geeft. Geloof me, ik heb het zelf ook gedaan, omdat ik uberhaupt geen geluid meer had nadat ik met het audio-configscherm had lopen spelen. Ook niet nadat ik m toen gereboot had, maar toen ik die drivers gedeinstalled had, ging het weer prima.

En anders klik je na je reboot gewoon op vorige versie herstellen toch?
Ja, dat deed ik. Na een reboot geeft Windows aan dat ik de drivers weer moet inschakelen...

Heb ze nu weer even ingeschakeld en zal eerst controleren of die drivers het probleem echt wel zijn (hopelijk heb je gelijk en is het niet de HDD) :)

EDIT:
Zelfs met geluid uit komt het voor. Het lijkt trouwens toch echt van de HDD te komen...

[ Voor 5% gewijzigd door Bv202 op 13-06-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353922

De laptop bevalt me na een paar dagen steeds beter!
Vind de snoer alleen irritant kort, iemand nog tips waar ik een langere kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0wland
Nikeo schreef op zondag 13 juni 2010 @ 18:11:
[...]

Als ik de berichten lees over een 720Q processor en bijbehorende accuduur dan ben ik erg blij dat ik gekozen heb voor de i3. Heb gewoon rationeel afgewogen wat het beste zou zijn, en de keren dat ik baat zou kunnen hebben bij een energieslurper als de i7 zijn op 1 hand te tellen. Dan wacht ik dan wel een minuutje langer dan nu steeds een uur te weinig stroom te hebben. Verder is de i3 snel zat. De 4570 videochip draait alle standaard LAN spellen vloeiend. Het is alsof ik mijn e6600, 4gb, met 3870 gewoon meeheb naar een lan, qua snelheid.
Om die reden heb ik heel lang getwijfeld of ik niet de i5 zou nemen, en dan specifek de 520M. Uiteindelijk heb ik toch de i7 genomen, omdat ik altijd van mening ben dan ik nooit genoeg CPU-kracht heb. En nee, vraag me niet waarom. ;) Maar zeker nu ik weet dat Cubase meerdere cores ondersteunt, ben ik ik toch blij dat ik deze beslissing genomen heb.

Hele andere vraag: Wanneer je je laptop continue aan het lichtnet aangesloten hebt, kan dat op den duur de accu slopen omdat deze nooit volledig leeg raakt en voortdurend opgeladen wordt. Een oplossing kan dan zijn om de accu tijdelijk te verwijderen wanneer je je laptop langere tijd uitsluitend via het lichtnet laat voeden. Maar kan iemand mij vertellen of er in de Dell Studio 15 1558 wellicht een beveiliging zit ingebouwd tegen het voortdurend bijladen van de accu? Ik meen dat bv Lenovo's deze feature wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
al jaren heeft elke laptop een overspanningsbeveiliging, als ie 95% vol is stopt ie met laden, op 90% gaat hij weer laden.
percentages ter indicatie.
Anoniem: 353922 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 22:33:
De laptop bevalt me na een paar dagen steeds beter!
Vind de snoer alleen irritant kort, iemand nog tips waar ik een langere kan kopen?
je kan het snoer vervangen door elk willekeurig 3 pollig snoer
Afbeeldingslocatie: http://www.popelectronics.nl/images/T/CABLE-712.jpg

moet je even zoeken, elke fatsoenlijke elektronicazaak heeft die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Moet zelf ook nog een stekker halen zit ook wel eens te vloeken dat het net te kort is.
Wel een tip neem de lader even mee tis altijd vervelend als het net niet pas.
Hier alleen nooit wat tegen gekomen mischien heeft de mediamarkt wat hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door naaitsab op 13-06-2010 23:25 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik lees dat mensen het lastig vinden een backlight keyboard via eBay te halen. Ik heb de mijn daar ook vandaan. Gaat prima. Ik heb wel mijn twijfels of het een echt Dell keyboard is. Deze veert namelijk meer bij het typen dan het originele keyboard. Maar het backlight is wel echt een uitkomst!

Je kon de studio 15 ook kopen met een afbeelding op het deksel. Zijn deze afbeeldingen stickers? Of is dit op de een of andere manier op het deksel zelf gedrukt? Als ik zoek op eBay vind ik alleen hele deksels wat dus inhoud dat ik het hele deksel moet vervangen als ik zo'n afbeelding erop wil.

Is er daarnaast ook nog een andere accu voor de studio 1535 te krijgen?
Ik zie op eBay 6 cells en 9 cells accu's. Maakt het verschil qua uithoudingsvermogen van de accu?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rimave schreef op zondag 13 juni 2010 @ 23:37:
Ik lees dat mensen het lastig vinden een backlight keyboard via eBay te halen. Ik heb de mijn daar ook vandaan. Gaat prima. Ik heb wel mijn twijfels of het een echt Dell keyboard is. Deze veert namelijk meer bij het typen dan het originele keyboard. Maar het backlight is wel echt een uitkomst!
dat had ik ook, voordat je hem monteert moet je het toetsenbord buigen zodat hij zich standaard in de "ingeveerde" stand bevind, die van mij veert maar 3mm als je hard drukt (1555)
Je kon de studio 15 ook kopen met een afbeelding op het deksel. Zijn deze afbeeldingen stickers? Of is dit op de een of andere manier op het deksel zelf gedrukt? Als ik zoek op eBay vind ik alleen hele deksels wat dus inhoud dat ik het hele deksel moet vervangen als ik zo'n afbeelding erop wil.
dat is een opdruk, geen sticker, bij dell zijn ze ook wel te krijgen vermoed ik
Ik zie op eBay 6 cells en 9 cells accu's. Maakt het verschil qua uithoudingsvermogen van de accu?
De 9 cel gaat 50% langer mee op een lading dan de 6 cel, nadeel is wel dat die krengen stervensduur zijn...
naaitsab schreef op zondag 13 juni 2010 @ 23:24:
Moet zelf ook nog een stekker halen zit ook wel eens te vloeken dat het net te kort is.
Wel een tip neem de lader even mee tis altijd vervelend als het net niet pas.
Hier alleen nooit wat tegen gekomen mischien heeft de mediamarkt wat hangen.
saillant detail: zelfs dealextreme heeft ze niet :o

Mickey mouse, of c5 heten die dingen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
http://cgi.ebay.nl/Power-...n_146&hash=item51932d7193
Connector: Schuko male(netstekker) naar 3pin notebook female
Denk dat dit wel moet passen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
€6,75 verzendkosten, wat een afzetterij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Tja, je kunt altijd een mailtje sturen of het in een enveloppe past a €2.20

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nieuwe shortcut: fn+esc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_flat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 08:46
Heeft er iemand een beschrijving over hoe het tobo te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:50
Dat is wel donder handig! Thanks :)
Nu nog een officiële om het display/backlight uit te schakelen, maar dat doe ik nu met Nircmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_flat
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 08:46
Thanks Darkstone :)
Naast jou link heb ik deze ook nog doorgekregen;

http://support.dell.com/s...SM/keyboard.htm#wp1180346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Ik lees dat mensen het lastig vinden een backlight keyboard via eBay te halen.
Op dit moment zie ik ze toch echt alleen voor oudere dell modellen (1537) en niet voor de 155x serie...

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://cgi.ebay.com/Brand...egoryZ33963QQcmdZViewItem

u zei?

...goedkoop is het echter niet: gemwom is (was..) $10 goedkoper

edit: opvallend:

verschil verbruik van diverse dell studio 155x modellen
opgenomen verbruik van de modellen in idle, gejat van notebookcheck, overigens komt het model met i7 opvallend dicht in de buurt van de 90w

check vooral het enorme verschil tussen beide i5 modellen, waarbij overigens wel vermeld moet worden dat de 2e het full-HD scherm bevat: op halve helderheid is deze ee stuk feller dan het standaardscherm (verschilt zo'n 50 cd/m gok ik)

overigens, als ik de verhalen mag geloven is de i7 dualcore minder zuinig dan de quad: in idle maarliefst net geen 10w, de batterijduur komt hiermee op de helf van het c2d model. voor 50% performance winst vind ik dit vrij ruk..

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 14-06-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

lol ik zocht toch echt op dell studio backlight... maar hij is wel iets prijziger inderdaad.. beetje jammer

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Bananenspin schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:28:
lol ik zocht toch echt op dell studio backlight... maar hij is wel iets prijziger inderdaad.. beetje jammer
dan is t logisch dat je niets vond,

je moet niet backlight zoeken maar backlit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:54
Welke i7 wordt heermee bedoeld? De quad core versie 7xx of de dualcore versie 6xx? Het zal mij verbazen als het de quad core is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:39
...

Mijn fake China 9cell doet het na 2 maanden nog perfect. Zo'n 5 uur accu met m'n 1535, en dat voor omgerekend 50 euro.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
karakedi schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 00:09:
Welke i7 wordt heermee bedoeld? De quad core versie 7xx of de dualcore versie 6xx? Het zal mij verbazen als het de quad core is.
in de 1557 zit altijd de quad, de 1558 heeft de optie tot dualcore i7 (die overigens sneller is dan de quad)

de i6 620m om precies te zijn, maar ik raad je af hem te nemen: dat ding is stervensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 08:40:
[...]

in de 1557 zit altijd de quad, de 1558 heeft de optie tot dualcore i7 (die overigens sneller is dan de quad)

de i6 620m om precies te zijn, maar ik raad je af hem te nemen: dat ding is stervensduur
Da's een goeie :9 De 720QM is de snelste en zwaarste cpu die je in je studio kan krijgen zonder echt (te) veel extra te betalen zeker nu er steeds meer programma's gebruik maken van de quad core structuur.
Bij oude programma's en windows xp zal de i7 uit de 1558 wat sneller zijn omdat xp de quad niet goed gebruikt maar gewoon een core pakt en daarom zal de 1558 iets sneller zijn omdat ie per core een wat hogere clock heeft.
Als je voor power gaat moet je de 720QM nemen en anders de i5 1558 voor wat mainstream qua prijs.

Even een duo vs quad core vergelijking (i5 vs i7 in het algemeen)
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/cpu/intel/875K/08.png
Zoals te zien legt de i5 het gewoon af tegen elke i7 als het om rauwe kracht van een quad gaat.
Wil je gamen dan zal de i5 iets meer fps geven(al geeft de i7 875k 25% meer fps als ie op zelfde clocksnelheid dan een i5 loopt) maar als je echt wilt gamen met je een alienware of desktop nemen met een laptop kun je nou eenmaal niet hardcore gamen.

Nog een cpu tip de i5 665K en de i7 875K zijn geunlocked en daardoor kunnen ze zonder de fsb of vcore aan te passen naar de 4ghz(de i7 3,95ghz) gebracht worden, als je ze dan vergelijkt is de i7 in de meeste gevallen 1.5-2x zo snel en in games trek je zon 20-40% extra fps.
Voor de fans.http://www.hardware.info/...__i5_655K_unlocked_CPUs/2

[ Voor 3% gewijzigd door naaitsab op 15-06-2010 10:35 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ Naaitsab: Uhm ja, ongeveer. Ware het niet dat je hier desktopprocessors aan het vergelijken bent. Omdat laptops een stuk sterker powerbound zijn, draaien laptopQuad's een stuk langzamer. Wat ik van NBR gelezen had aan benchmarks, is de i7 620m bijna altijd sneller dan of even snel als de 720QM. Zeker in single-core belastingen, maar ook in multithread-loads. De 620m draait nu eenmaal een stuk hoger standaard. Hebben we in Deel 2 ook al een hele discussie over gehad volgens mij. Maar in mijn ogen is het zeker niet onlogisch dat de 620M duurder is dan de 720QM: je krijgt daadwerkelijk een meer capabele en zuinigere processor.

Edit: dit thread dus: http://forum.notebookrevi...7-i7-620m-benchmarks.html
ik citeer IntelUser aldaar:
"Core i7 620M/2 cores/2.66GHz
Cinebench R10 32-bit
Single Thread: 3615
Multi-Thread: 7786

WPrime
16.099

Everest
FPU SinJulia
2859

CPU Zlib
48288

Core i7 720QM/4 cores/1.60GHz
Cinebench R10 32-bit
Single Thread: 2966
Multi-Thread: 7702

WPrime
16.117

Everest
FPU SinJulia
3225

CPU Zlib
42192

Performance Summary:

Cinebench R10 32-bit
21.9%/1.9%(Single/Multi) advantage for i7 620M
Equal in WPrime
12.8% advantage to Core i7 720QM in FPU SinJulia
14.4% advantage to Core i7 620M in CPU Zlib

In multi-threaded apps the Core i7 620M was on par, or faster than Core i7 720QM.
In single and lightly threaded apps, there was no contest, the
Core i7 620M wins by miles. There's no reason to opt for Core i7 720QM."

[ Voor 42% gewijzigd door ovigo op 15-06-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
@ovigo
die vergelijking was puur om duo-quad te vergelijken ik weet ook dat mobile cpu's anders zijn.
Ik had die dure i7 van de 1558 over het hoofd gezien maar daarvoor moet je echt te veel betalen.
Zal mn post even aanpassen :+

Kan niet echt vinden dat de 620 sneller is, in verschillende fora wordt juist gezegd dat de 720 sneller is in multi-task progs en taken.
Tis natuurlijk bijna omogelijk om ze goed te benchen omdat je niet zomaar een 620 in een 720 mobo/laptop klikt zoals bij een desktop wel het geval is waarbij de rest dus hetzelfde blijft en je goed kunt vergelijken.

[ Voor 45% gewijzigd door naaitsab op 15-06-2010 10:42 ]

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ Naaitsab: Zie gegeven benches, maar dat zal ook wel weer verschillen. Wel zit er natuurlijk een 10 watt TDP verschil in, en dat ga je in je batterylife merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floxie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-08-2023
naaitsab schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:08:
[...]

Da's een goeie :9 De 720QM is de snelste en zwaarste cpu die je in je studio kan krijgen zeker nu er steeds meer programma's gebruik maken van de quad core structuur.
Bij oude programma's en windows xp zal de i7 uit de 1558 wat sneller zijn omdat xp de quad niet goed gebruikt maar gewoon een core pakt en daarom zal de 1558 iets sneller zijn omdat ie per core een wat hogere clock heeft.
Als je voor power gaat moet je de 720QM nemen en anders de i5 1558 voor wat mainstream qua prijs.
[afbeelding]
Zoals te zien legt de i5 het gewoon af tegen elke i7 als het om rauwe kracht van een quad gaat.
Wil je gamen dan zal de i5 iets meer fps geven(al geeft de i7 875k 25% meer fps als ie op zelfde clocksnelheid dan een i5 loopt) maar als je echt wilt gamen met je een alienware of desktop nemen met een laptop kun je nou eenmaal niet hardcore gamen.

Nog een cpu tip de i5 665K en de i7 875K zijn geunlocked en daardoor kunnen ze zonder de fsb of vcore aan te passen naar de 4ghz(de i7 3,95ghz) gebracht worden, als je ze dan vergelijkt is de i7 in de meeste gevallen 1.5-2x zo snel en in games trek je zon 20-40% extra fps.
Voor de fans.http://www.hardware.info/...__i5_655K_unlocked_CPUs/2
Euhmm, helaas ligt het allemaal niet zo simpel hoor...

Je post hier ten eerste een benchmark over de desktop i7's en i5's... Akkoord, je hebt gelijk op vlak van DESKTOP CPU's. Maar volgens mij zijn we hier nog steeds bezig over Notebook CPU's, right..? En hier zit je dan ook volledig fout. Hier ligt de situatie helemaal anders aangezien de frequency van de notebook i7's veel lager ligt dan die van de desktop i7's.

Het is dus een heel ander verhaal als je de dualcores en quadcores voor het notebook gedeelte met elkaar vergelijkt.. Zoals ik zei: hier liggen de frequencies een pak lager van de i7's, en dat maakt de notebook i7's veel minder interessant dan de desktop variant.

Voor de 720QM (quadcore) verloopt de turbo mode als volgt:

1.60GHz Base
1.73GHz Quad Core Turbo
2.40GHz Dual Core Turbo
2.80GHz Single Core Turbo

i7 620M (dualcore) als volgt:

2.66GHz Base
3.06GHz Dual Core Turbo
3.33GHz Single Core Turbo

Zie je het verschil in clocks? Het verschil is zo groot dat de 620M met z'n 2 cores meestal iets sneller is dan de 720QM voor het dagelijkse gebruik. Voor benchmarks verwijs ik je door naar: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html Daar zie je dat de 620M iets hoger gerangschikt staat dan de 720QM en een betere (lager is beter) score haalt in SuperPi en wPrime. In 3DMark06 zijn ze aan elkaar gewaagd. Als uitzondering hebben we Cinebench Multi waar de 720QM optimaal gebruik van zijn cores kan maken en de 620M verslaat. In Cinebench Single wint de 620M logischerwijs dan weer.

Helaas zijn er nog niet veel (zeg maar: weinig) programma's en games die optimaal gebruik maken van quadcores, laat staan van quadcores met hyperthreading. De meesten hebben namelijk al genoeg aan een dualcore. Zelfs al zouden alle programma's ineens geoptimaliseerd zijn voor quadcores met HT, dan nog zou er niet veel verschil zijn tussen de 620M en 720QM. En tegen de tijd dat alle programma's gebruik maken van quad- en octacores wordt er gelachen met deze CPU's. Dus koop aub geen CPU "voor de toekomst" want in hardwareland bestaat er niets zoals "de toekomst" Kies een CPU om er vandaag gebruik van te maken..

Over het algemeen zou ik tussen deze 2 CPU's de 620M aanraden. Niet alleen door zijn hogere clocks, maar ook omdat hij koeler loopt en minder stroom vreet. Tenzij je elke dag filmpjes rendered of zaken encodeerd/decodeerd, dan zou ik voor de 720QM gaan. Opgepast: begrijp me niet verkeerd, maar met deze vergelijking bedoel ik NIET dat de 720QM een slechte CPU is.

Deze vergelijking ging trouwens enkel op voor de 620M vs de 720QM. De zaken liggen anders voor de hoger geclockte 820QM... Het lijstje zou er als volgt uitzien: 820QM > 620M > 720QM. Natuurlijk moet er ook gekeken worden naar de prijs/snelheid.. En dan zou mijn lijstje er weer anders uitzien...

Persoonlijk vind ik de eigenlijke winnaar de i5 540M. De 620M is beter, maar rechtvaardigd de meerprijs niet in vergelijking met de kleine meerprestatie. Hetzelfde geldt voor de 820QM ten opzichte van de 720QM.

*Edit* tegen de tijd dat ik deze post getypt had, hebben er al 2 andere mensen hetzelfde gezegd blijkbaar. Buhhh! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floxie
ovigo schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 10:42:
@ Naaitsab: Zie gegeven benches, maar dat zal ook wel weer verschillen. Wel zit er natuurlijk een 10 watt TDP verschil in, en dat ga je in je batterylife merken.
Trouwens, wil ik nog eventjes zeggen dat een TDP van xW minder/meer niet noodzakelijk meer/minder batterylife zal hebben. In dit geval wilt het zeggen dat de Arrandales (dualcores) 10W minder warmte moeten afvoeren in vergelijking met de Clarksfield familie (quadcores).

Maar over het algemeen mag men er wel vanuit gaan dat men met een lagere TDP een langere batterylife zal hebben :) (Aangezien die minder gekoeld moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Ja en waar denk je dat die warmte vandaan komt? In microprocessors geldt: Elektrisch verbruik = warmte, omdat er niets omgezet wordt in beweging ofzo. Nouja, dat deel is verwaarloosbaar volgens mij. Kijk, bij beeldschermen is dat weer een heel ander verhaal, met al die verlichting;)
En aangezien je elektrische verbruik uit je accu komt, zal de accuduur bij een lager TDP lager zijn. Wat natuurlijk wel zo is is dat de TDP, dacht ik over maximum verbruik gaat, wat geen van beiden voortdurend zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
met TDP bedoelt intel het gemiddelde maximumverbruik, anders dan bij AMD, waar een 35 TDP cpu met furmark maximaal <35w verbruikt

overigens, ik baseer me op de volgende cijfers:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/f3d52024f9.gif
de meetfout in acht houdende zie ik dat de i7 steenvast 10w meer verbruikt dan de rest, en let op: dit is inclusief het chipset, de verschillen zij dus groter dan je hier ziet

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/655c7e92a4.gif
als we dan bedenken dat het verschil tussen de quad i7 en dualcore i7 nilhi is (met dank aan floxie :+ ) dan concludeer ik dat de i5 5xx de beste keus is. overigens is het verschil in cinebench 32 bit nog kleiner.

wat mij ook opvalt is het blauwe balkje: de goede oude T9600 veegt goedkoopste i5 van de kaart (vermoeddelijk door de grote cache), als ik het zo bekijk doet mijn p8600 het zo slecht nog niet, vooral als je bedenkt dat die gebaseerd is op pentium 3 bustechnologie... (sterker nog, de pentum M is niets meer dan 2 aan elkaar geplakte pentium-3 tjes 8)7)

oh, en om nog maar even de TDP mythe om zeep te helpen: zowel de i3 als de i7 hebben een tdp van 35w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:15:
oh, en om nog maar even de TDP mythe om zeep te helpen: zowel de i3 als de i7 hebben een tdp van 35w.
Ja klopt, mits je het over de arrandale I3 en I7's hebt. De quad's zoals de 720QM hebben wel degelijk een 45W TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:45
Nog meer mensen problemen met de garantie bij DELL?

Had vorige week gebeld om mijn laptop te laten repareren (rechter touchpad knop doet t niet meer) en zou worden teruggebeld voor een afspraak (heb Home garantie). Is niet gebeurd. Toen weer teruggebeld, zou weer worden teruggebeld voor een afspraak (besteden ze uit aan een bedrijf), weer niet teruggebeld!

Bel ik zonet, loopt hun systeem vast, dus ze bellen zo terug!!! :(

Ik heb Home garantie extra voor betaal bij afsluiten, ga zo vragen naar iig compensatie, want normaal heb je 1-2 dagen je probleem verholpen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floxie
De juiste grafiek is overigens:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/typo3temp/pics/bb3767348a.gif
Bron: notebookcheck.com

Naar het schijnt hebben ze een fout gemaakt en geldt zo goed als voor alle Arrandales +- dezelfde power consumptie. De grafiek is nog steeds niet aangepast op het engelstalige notebookcheck. (op het duitse gedeelte wél)

[ Voor 10% gewijzigd door Floxie op 15-06-2010 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Floxie schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:53:
De juiste grafiek is trouwens:
:F

* Anoniem: 303530 kiepert zijn argumenten de prullenbak in

anyway, ik had even een experiment gedaan met mijn p8600, alle metingen zijn gedaan met tobo verlichting op de middelste stand (benadert 1000mw), geen wifi, en geen randapparatuur.
de meetfout is ± 50: de boel blijft redelijk constant
als onpartijdige waarnemer is gebruikt: discharge rate van rmclock

beschrijvingaantal mw
idle zonder tobo verlichting950mw
idle verlichting @ 50%1000mw
tobo verlichting max1050mw 7(8)7
idle zonder scherm750mw
idle max. helderheid1300mw
wlan idle1100mw
wlan @ 700kB/s1300mw
100% cpu (met undervolt)2500mw
gpu @ 100% OC (1.1v)2300mw
gpu @ 100% stock (1.2v)2300mw 7(8)7
gpu @ 100% stock (1.0v)2000mw
alles max4500mw
(100mw = 1w, accucapaciteit is 5400w, goed voor 1 uur gamen)

opvallend: tobo verlichting gebruikt 1w :+
ook opvallend: met alles aan word er de helft van de beschikbare 90w gebruikt. Dell, waar blijft mn 60w adapter?
nog opvallender: de wifi kaart verbruikt meer dan het scherm... verbaast me niets dat het ding zo heet word

edit: hij's zuiniger dan de nieuwe mac mini als je het scherm uitzet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Uhm Darkstone, zou jij alsjeblieft je SI-eenheden even kunnen leren?
mw = milliwatt as far as I know dus:
1000 mw = 1 watt
deca - centi - milli
Dus de eenheid die jij zou bedoelen is centiwatt, dus cw. Dan misschien handiger om overal een nulletje bij te zetten?:P

Voor de rest had ik inderdaad ook gemerkt dat de 60 watt adapter van mijn moeders oude inspiron inderdaad ook prima werkt, al geeft ie wel een waarschuwing.

[ Voor 22% gewijzigd door ovigo op 15-06-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
Pffff, heb hier nog steeds het HDD probleem.

Wanneer ik niets of weinig doe (wat op het internet surfen en dergelijke) hoor ik regelmatig een klik van de HDD (nee, dit komt niet door IDT drivers, maar echt van de HDD). Meestal zijn er twee na elkaar die iets anders klinken (alsof hij naar een soort stand gezet wordt en terug).

Daarnet stond de laptop aan terwijl ik aan mijn desktop zat. Toen kwam het zeker 7x voor in hooguit 10 minuten. De klik klinkt zoals het geluid dat je hoort wanneer je je laptop afsluit en de harde schijf zich uitschakelt, alleen schakelt de mijne dus niet uit. Daarnet leek hij dat echter wel te doen terwijl hij helemaal niet moest uitschakelen: bij de eerste klik stopte de harde schijf, twee seconden later schakelde hij met een tweede klik weer in en hoorde ik hem zelfs zo'n startgeluidje maken. Soms komt het zéér frequent voor, terwijl het nu maar weer 1x per kwartier voorkomt ofzo.

Heb 't aan een paar mensen gevraagd en iedereen zegt dat dit niet mag voorkomen en ik meteen Dell moet bellen. Ook mensen met dezelfde HDD als mij hebben dit probleem niet. Bel ik Dell en zeggen ze dat 't gewoon normaal is dat zo'n HDD af en toe wat klikt.

Heb al wat HDD tests gedraaid, maar geen enkele vind een probleem. Iemand nog een idee wat ik kan doen? Een harde schijf die regelmatig klikgeluidjes maakt is toch niet normaal...?

[ Voor 13% gewijzigd door Bv202 op 15-06-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ovigo schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:28:
Uhm Darkstone, zou jij alsjeblieft je SI-eenheden even kunnen leren?
mw = milliwatt as far as I know dus:
1000 mw = 1 watt
deca - centi - milli
Dus de eenheid die jij zou bedoelen is centiwatt, dus cw. Dan misschien handiger om overal een nulletje bij te zetten?:P
7(8)7

dezelfde waarden op de studio 17 zijn 10x zo hoog, de uitlezing klopt dus voor geen kant...
Bv202 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:28:
Heb al wat HDD tests gedraaid, maar geen enkele vind een probleem. Iemand nog een idee wat ik kan doen? Een harde schijf die regelmatig klikgeluidjes maakt is toch niet normaal...?
if it aint broken...

overigens, volgens mij is dit een bekend probleem met de free fall sensor in sommige modellen: door de hitte word de sensor op een of andere manier getriggerd. Al zou het uitschakelen van deze sensor de boel moeten verhelpen..

Je kan wel contact opnemen met de fabrikant van de schijf, dan heb je zo een nieuwe.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 15-06-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@ bv202: Hoe staan de HDDinstellingen van je energieprofiel? Als ie m na een halve minuut inactiviteit al moet uitschakelen zou dat natuurlijk wel de oorzaak kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
ovigo schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:34:
@ bv202: Hoe staan de HDDinstellingen van je energieprofiel? Als ie m na een halve minuut inactiviteit al moet uitschakelen zou dat natuurlijk wel de oorzaak kunnen zijn...
Staat op "nooit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
overigens, volgens mij is dit een bekend probleem met de free fall sensor in sommige modellen: door de hitte word de sensor op een of andere manier getriggerd. Al zou het uitschakelen van deze sensor de boel moeten verhelpen..
Ik heb die al eens uitgeschakeld; dan doet het probleem zich nog voor...
Pagina: 1 2 ... 21 Laatste