Ik heb sinds gisteren dat mijn Dell Studio 1555* compleet niet meer wilt opstarten.
*
P8600, HD4570, SSD+HDD, noDVD, bijna 4 jaar oud
Probleem:
Als ik hem opstart dan hoor ik de HDD wel opspinnen en gaat de toetsenbordverlichting aan, maar op het scherm gebeurd helemaal niets. Nieteens het knipperende streepje linksboven. Hij haalt/start dus niet de POST.
Waarschijnlijke oorzaak:
Ik gok dat de GPU (of het gehele MB) dood is..
Al geprobeerd:
- Opstarten zonder HDD, SDD en geheugen => GEEN piepjes
- Controle of het scherm nog werkt (door D in te houden en dan de laptop aan te zetten) => Scherm geeft verschillende kleuren weer (achter elkaar) en werkt dus nog prima
- Een of andere systeemtest door Fn in te duwen, dan de power knop en tegelijk loslaten => Laptop start enkele seconden later op maar met zelfde resultaat als eerst.
- Dell contacteren: ze vragen 90 euro voor telefonische ondersteuning buiten garantie (

), 100-120 euro voor een nieuw moederbord en 150 euro voor de monteur die dat moet brengen(/installeren). Geen optie dus.
Historie:
Gezien de leeftijd van de laptop heb ik hem 2 maanden geleden helemaal uit elkaar gehaald om de koeler eens goed schoon te maken. Dit was nodig ook, er dat werkelijk 1cm stof in. Gelijk maar even nieuwe koelpasta op CPU en GPU gedaan en alles weer in elkaar gezet. De reden hiervoor was dat de laptop flink warm werd en soms zelfs uitviel.
Na het schoonmaken en nieuwe koelpasta werkte de laptop weer prima. Met het warme weer van de afgelopen dagen (Limburg) kreeg de laptop het blijkbaar toch weer warm. Hij is 2 tot 3 keer artifact gaan vertonen waarna ik heb gelijk heb uitgezet met de power knop. De laatste keer was gisteravond, een geheel grijs scherm na nog geen 10minuten aan te staan, en handmatig uitgezet.
Iemand enig idee wat ik nog meer kan testen of doen?..
*kijkt Darkstone lief aan*
Update: krijg nu wel beeps als ik het geheugen eruit laat(2) of verkeerd erin duw (4). Lijkt mij dat het moederbord dan niet kapot is, maar alleen de GPU. Kan dat?
[
Voor 4% gewijzigd door
PieterAelse op 14-06-2013 22:05
. Reden: POST toegevoegd ]