TranceSetter schreef op maandag 07 maart 2011 @ 14:33:
Ik ben zaterdag weer een dagje naar Schiphol gegaan, en loop bij de processing in Lightroom weer tegen het volgende aan:
Ik zet de registratienummers van de vliegtuigen als keyword in Lightroom. Nu is het zo dat als je bv. registratienummer PH-BFE hebt, dat je dan weet dat dit een Boeing 747-406(M) van KLM is.
Link
Wat ik nu dus wil, is dat als ik PH-BFE als keyword toevoeg, dan Lightroom dan ook automatisch de keywords "Boeing", "747-406(M)" en "KLM" toevoegt.
Is dit mogelijk? En dan doel ik er vooral op dat dit gebeurd bij foto's waarvan ik in een vorige serie al deze gegevens heb ingegeven.
Is dit met een bepaalde keywordstructuur op te lossen, of zijn hier andere mogelijkheden voor? Zou gigantisch veel tijd schelen als ik die info niet allemaal weer opnieuw zou moeten opzoeken.
Dit is inderdaad met een goede structuur van je keywordlist op te lossen. Je bouwt een hiërarchische lijst op, waarbij je het unieke kenmerk aan het eind van de 'boom' zet. Dit doe je door een nieuw keyword binnen een ander keyword aan te maken: 'create keyword tag inside'.
Bijvoorbeeld voor jou:
AIRLINE
---KLM
------Boeing 747-406-M
----------PH-BFD
----------PH-BFE
----------PH-PBK
---Air France
------Airbus xxx
----------etc.
of iets anders wat voor jou handig werkt.
Als je nu PH-BFE kiest, worden alle bovenliggende keywords ook aan de foto toegekend
Waarschijnlijk zie je alleen maar PH-BFE bij je keywords: ga dan bij 'keywords' naar de dropdown list en selecteer 'Keywords and containing keywords' en klaar ben je. Met de keuze 'will export' kan je controleren welke keywords uiteindelijk geëxporteerd worden.
Je kan namelijk keywords ook 'private' maken, ze worden dan niet geëxporteerd met de foto.
Misschien wil je AIRLINE niet toekennen, maar alleen gebruiken om te groeperen en je keyword lijst een beetje overzichtelijk te houden. Je kan dan in het keyword (rechtsklik) het vinkje 'export' uitzetten en het keyword private maken.
Ik doe dat bijvoorbeeld ook voor namen van familie en vrienden: interessant voor mij, maar niet voor de rest van de wereld
Oh ja, denk even goed na hoe de hiërarchie opbouwt, i.v.m. filtering. Als je bijv. "Boeing" onder elke maatschappij hangt, zijn dat voor Lightroom allemaal unieke keywords! Als je in de library filter "Boeing" klikt krijg je alleen die van KLM of alleen van Lufthansa.
Je kan natuurlijk wel gewoon een text search op Boeing doen, dan vindt LR ze wel allemaal.
[
Voor 11% gewijzigd door
bum op 21-03-2011 20:36
. Reden: Kleine toevoeging ]