De logica is schijn:
FX - wxyz
FX - de 'speciale' naam
w - aantal cores
x - of het L2 geheugen (denk het niet) of een serie nummer. Vrij logisch dat dit serie 1 is.
yz - lijkt een maat voor de kloksnelheid te zijn.
Bij yz gaat het mis, omdat een 8-core en een 4-core daar toch verschillend zijn. Een 8-core op 3,6 GHz heeft als achtervoegsel 50. Die 50 is duidelijk meer dan 20 of 00 dus beter en het enige waar de '50' beter in is, is de clocksnelheid. De FX-4100 heeft toch weer dezelfde clocksnelheid als een FX-8150, dus daar gaat het bijvoorbeeld mis.
Daarnaast staat er twee keer een FX-8120 in met alleen een verschil in het Wattage. Kan me niet voorstellen dat dit in het echt zo verkocht gaat worden.
Als dit een 100% kloppend lijstje zou zijn, dan is het weer een erg onduidelijke naamgeving om mee te beginnen. Nu is het nog goed overzichtelijk, maar er zullen straks weer meerdere versies bij komen en op een gegeven moment krijg je dan weer klachten dat het niet klopt, dat het misleidend is, dat het voor 'normale' klanten niet te volgen is, enz. Kan ook zijn dat dit lijstje niet 100% klopt, en dat het straks allemaal wel duidelijk gaat worden. Het bovengenoemde systeem wat ik zelf noem is in principe wel een goede basis voor de nummering en ik verwacht eigenlijk dat AMD dat ook zal gebruiken.
Over de discussie over AMD:
Er zijn duidelijk fanboys hier aanwezig. Met name van Intel, maar dat is logisch te verklaren, want Intel presteert over het algemeen ook beter. De waarheid is dat AMD het gewoon erg goed doet in de processor-markt, om verschillende redenen. Intel doet dat ook en het is door het al vaak genoemde verscihl in de bedrijven dat Intel uiteindelijk de performance kroon heeft en meestal ook houdt. Het gaat er dus niet om dat de één beter is dan de ander. Het gaat erom wat je met je pc wil doen en hoeveel geld je te besteden hebt en of je misschien een fanboy bent. Ik ben fan van AMD, gebruik mijn pc thuis alleen voor games, heb geld genoeg voor deze hobby, dus heb ik gekozen voor de FX-8150.
De prijs/performance kan minder zijn dan die van Intel: geen probleem, geld genoeg voor deze hobby.
De performance kan minder zijn dan het topmodel van Intel: geen probleem, de games lopen er niet merkbaar minder door.
Ik wil graag AMD steunen omdat ik 'fan' ben. Ik hoop hiermee te bereiken dat ze op een dag net zo groot als Intel zijn en er veel stevigere concurrentie is, meer keus en lagere prijzen.
Uiteraard hoop en denk ik dat AMD gewoon een prima produkt neer zal zetten voor een goede prijs. Alleen als de FX-8150 meer in de buurt van een 1100t komt dan van de 2600K dan kan je spreken van een flop, omdat de prijs voor Bulldozer dan onder de 200 euro moet zitten en ze compleet op de main- en lowend markt zijn gericht.
[
Voor 7% gewijzigd door
Playa del C. op 01-09-2011 10:36
]