[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.924 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan224 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 17:16:
Zover ik weet richt AMD zich al jaren op de midrange markt. Daarom zal ik nooit een Intel killer verwachten. Daarnaast gaf AMD in de presentatie slides aan dat Bulldozer tegenover de Core i5 en Core i7 komt te staan. Ook de prijs indicaties van Bulldozer geven een soortgelijk beeld. Dat is dus ongeveer wat je kan verwachten als Bulldozer uitkomt volgens mij. Géén Intel killer dus.
Eerlijk gezegd vind ik de prestaties van een i5 en i7 voor een betere prijs wel degelijk een Intelkiller. Nu heb ik het vermoeden dat Intel als het wil nog wel omlaag kan met de prijs, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sotmip
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 14:28
@ Astennu

Gezien zoals je zelf al zegt de "IO hub met sata en usb" in de chip zelf zit is het toch niet meer dan logisch dat de relatieve performance per transistor niet veel is gestegen?

Ik denk dat het er zeer positief uit ziet als ze dit waar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 05:21:
[...]
Hoeveel mensen hebben een 2500k / 2600k? Op dit moment best veel. Als je het bekijkt over het totaal valt het natuurlijk maar dit is de doelgroep voor bulldozer. De prijsclasse is namelijk hetzelfde. Ik denk dat nog wel een aardige markt is.

De stelling die je hier onder doet van: wie heeft er in het verleden een fx gehad is niet eerlijk.
Die cpu's waren 1000 euro net als de EE van intel. Deze FX cpu's worden 300. Dat is meer de oude black edition prijs. En daar heb ik er meerdere van gehad. Zelfde geld voor de 2600k die zit ook in dezelfde prijs classe.
De intel gebruikers lopen toch niet over heeft het verleden ons meerdere malen geleerd, althans niet meer dan paar procent over de gehele low, mid en highend markt in zijn geheel. Die kopen altijd al dure intel cpu en zullen dat waarschijnlijk hun hele leven blijven doen omdat het vertrouwd is. Die kochten ook een pentium 3Ghz toen AMD sneller, zuiniger en goedkoper was, wat nu met de BD vs SB waarschijnlijk niet het geval zal zijn.

Je moet kijken hoeveel AMD verkocht boven de 200dollar, dan zul je schikbarende lager getallen tegenkomen, 90+% koop een systeem met cpu die minder kost dan 200dollar.

Edit/
Ik weet dat er zelfs hier op tweakers maar handje(paar handjes wellicht) vol leden ooit een BE hebben gehad, tussen al die duizenden tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 16-08-2011 14:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Sotmip schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:34:
@ Astennu

Gezien zoals je zelf al zegt de "IO hub met sata en usb" in de chip zelf zit is het toch niet meer dan logisch dat de relatieve performance per transistor niet veel is gestegen?

Ik denk dat het er zeer positief uit ziet als ze dit waar kunnen maken.
Dat sowie so. Die IO hub is volgens mij op 28nm niet zo groot. Maar 30% boost terwijl je van dual naar quad gaat is een verdubbeling van het core transistor budget met maar 30% winst. Sommige dingen zullen niet verdubbelt hoeven worden dus wellicht is het 90% maar dan nog. Ik had 70-80% winst verwacht in multi threaded situaties. Dat zijn de getallen die de marketing laten zien. 30% overall (inc single thread) en 70-80 met multi thread zou ik zelf verwachten. Dus ik gok dat er iets met de clocks gebeurt is. Of de slide klopt niet.

Voor de gpu van 80 naar 160 shaders. Daar heb je het denk ik ook over 80% mits het nog over een redwood achtige gpu gaat. Maar ook daar zie je geen 70% winst maar 25-30. Is hij dan zo erg memory bottelnekt?. Bij Llano met dual channel 1600 mhz mem valt het mee tov 1866. Maar die heeft 400 shaders op hogere clockspeeds (volgens mij bijna of het dubbele van brazos). Dus ook hier verwacht ik lagere clocks dan brazos.

Maar dan valt 28nm me wel tegen als dat zo zou zijn. Had verwacht dat je of een quad op +- gelijke clocks zou kunnen maken. Of een dual core met hogere clocks. Toen ik de persentages zag dacht ik aan een hoger geclockte dual core. Met 80 shaders met ook hogere clocks.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een mail gekregen van MM (België)
Ze hebben een 15" Acer met de A8-3500m, HD6720G2, 8GB RAM en 640GB HDD voor 666€.

Is dat nog steeds overpriced?

EDIT: Ik heb net gezien dat de 6720G2 een samenstelling is van een aparte GPU + de GPU die bij de A6, bij zit. Ofwel klopt de processor niet, ofwel klopt de GPU niet...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:58:
[...]

De intel gebruikers lopen toch niet over heeft het verleden ons meerdere malen geleerd, althans niet meer dan paar procent over de gehele low, mid en highend markt in zijn geheel. Die kopen altijd al dure intel cpu en zullen dat waarschijnlijk hun hele leven blijven doen omdat het vertrouwd is. Die kochten ook een pentium 3Ghz toen AMD sneller, zuiniger en goedkoper was, wat nu met de BD vs SB waarschijnlijk niet het geval zal zijn.

Je moet kijken hoeveel AMD verkocht boven de 200dollar, dan zul je schikbarende lager getallen tegenkomen, 90+% koop een systeem met cpu die minder kost dan 200dollar.

Edit/
Ik weet dat er zelfs hier op tweakers maar handje(paar handjes wellicht) vol leden ooit een BE hebben gehad, tussen al die duizenden tweakers.
Klopt. Er zijn er verassend veel die zo dom waren om gewoon een P4 te kopen. Terwijl de K8 gehakt maakte van die cpu. Toch zijn er toen ook best wat mensen over gestapt. Echter wRen die bij de komst van de C2D meteen weer terug naar intel.

Ik weet die getallen niet. Van de mensen die ik ken en AMD hebben hebben veel wel een BE. En het zijn niet eens allemaal fanarieke tweakers. Maar de ocen de pc wel een beetje. Maar het zou kunnen dat het tegenvalt. Maar toch spreekt AMD kwa prijs dezelfde doelgroep aan. Dus dan zouden ze zich niet echt op de juiste groep richten als ik jou zo hoor.

Als de performance mee kan met intel en de prijs is lager of de featureset beter dan is het wat mij betreft wel een goede zet. Maar de laatste tijd kunnen ze dat niet. De X6 is te duurt tov de 2500/2600k.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 00:07
Astennu schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:39:
[...]
De X6 is te duurt tov de 2500/2600k.
Ligt er maar net aan welke applicaties je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:36:
Net een mail gekregen van MM (België)
Ze hebben een 15" Acer met de A8-3500m, HD6720G2, 8GB RAM en 640GB HDD voor 666€.

Is dat nog steeds overpriced?

EDIT: Ik heb net gezien dat de 6720G2 een samenstelling is van een aparte GPU + de GPU die bij de A6, bij zit. Ofwel klopt de processor niet, ofwel klopt de GPU niet...
Ik vind het zelf wel mee vallen. Je krijgt veel gpu power wat minder cpu power. Mja demeeste zullen wel zeggen dat je beter voor de i5 met gt540 kan gaan. Het is wat je zelf wil. Gpu power of cpu power. Als je veel games speelt en dan fps,rts enz door elkaar. Zou ik voor gpu power gaan. Dat is tot nu toe bij mij elke keer de rede geweest voor een nieuwe laptop of videokaart. Rest was altijd wel snel genoeg. Gpu hield het niet lekker bij op hogere settings.

Wat bedoel je daar mee? Dat is de aanduing van hybrid cf. Losse 6xxx samen met de apu in cf voor extra performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mitsumark schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:44:
[...]

Ligt er maar net aan welke applicaties je draait.
Ik wou echt dat ik je gelijk kon geven maar hoeveel apps zijn dat nou? Ennals die er zijn hoe groot is het verschil dan? 10-20%? En in de gevallen waar intel.uitblinkt hebben we het over 50-60%. Dat vind ik best pijnlijk.

Ik heb zelf nog een x6 overwogen omdat me 2600k setup niet lekker stabirl was. Maar hetbperformance verschil was me te groot. En met oc wordt het gat groter. Intel doet vrij makkelijl 4.7 ghz die x6 4.2-4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:47:
[...]

Ik vind het zelf wel mee vallen. Je krijgt veel gpu power wat minder cpu power. Mja demeeste zullen wel zeggen dat je beter voor de i5 met gt540 kan gaan. Het is wat je zelf wil. Gpu power of cpu power. Als je veel games speelt en dan fps,rts enz door elkaar. Zou ik voor gpu power gaan. Dat is tot nu toe bij mij elke keer de rede geweest voor een nieuwe laptop of videokaart. Rest was altijd wel snel genoeg. Gpu hield het niet lekker bij op hogere settings.

Wat bedoel je daar mee? Dat is de aanduing van hybrid cf. Losse 6xxx samen met de apu in cf voor extra performance.
Ja, ik ga helemaal niet renderen. Het zwaardste dat ik misschien ga doen is af en toe een klein project in auto-CAD, maar daarvoor hebben we pc's van't school en als de A8-3500m ongeveer gelijk is aan de I3 denk ik dat dat nog bijhoorlijk meevalt.

Het enige is die grafische kaart. Ik heb gekeken via notebookcheck en daar staat het net boven de GT540m, maar ofwel klopt de grafische kaart niet ofwel klopt de processor niet. De grafische kaart die MM zegt is een mix tussen een 6650m en een 6520G. Die 6520G is de geïntegreerde variant van de A6-processor.

De a8-reeks heeft een 6620G.

Na MM proberen te bellen en niemand aan de lijn te krijgen ben ik eens gaan opzoeken en kom vaak uit op ofwel 6740G2 of 6650m. Ik vermoed dus dat bij die ACER een HD6620G + HD6650m is.

EDIT: Stiekem had gehoopt om een A8-3500m in combinatie met een 6770m te krijgen voor rond de 700€, maar ik vrees ervoor.

De 6650m is soms beter dan de GT540m, soms slechter. Dat in combinatie met de interne GPU, geeft een prestatie-winst van hoeveel?

Daarenboven hebben ze ook een Asus staan i5-2410m, 6GB, GT540m voor 555€.

De Gt540m is overclockbaar tot een GT550m, wat mooi resultaten weergeeft en tot hoever kan je de 6650m overclocken?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
mad_max234 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:58:
Ik neem aan dat je een FX bedoelt ipv BE? Bijna elke phenom is tegenwoordig BE namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:56:
[...]

Ja, ik ga helemaal niet renderen. Het zwaardste dat ik misschien ga doen is af en toe een klein project in auto-CAD, maar daarvoor hebben we pc's van't school en als de A8-3500m ongeveer gelijk is aan de I3 denk ik dat dat nog bijhoorlijk meevalt.

Het enige is die grafische kaart. Ik heb gekeken via notebookcheck en daar staat het net boven de GT540m, maar ofwel klopt de grafische kaart niet ofwel klopt de processor niet. De grafische kaart die MM zegt is een mix tussen een 6650m en een 6520G. Die 6520G is de geïntegreerde variant van de A6-processor.

De a8-reeks heeft een 6620G.

Na MM proberen te bellen en niemand aan de lijn te krijgen ben ik eens gaan opzoeken en kom vaak uit op ofwel 6740G2 of 6650m. Ik vermoed dus dat bij die ACER een HD6620G + HD6650m is.

EDIT: Stiekem had gehoopt om een A8-3500m in combinatie met een 6770m te krijgen voor rond de 700€, maar ik vrees ervoor.

De 6650m is soms beter dan de GT540m, soms slechter. Dat in combinatie met de interne GPU, geeft een prestatie-winst van hoeveel?

Daarenboven hebben ze ook een Asus staan i5-2410m, 6GB, GT540m voor 555€.

De Gt540m is overclockbaar tot een GT550m, wat mooi resultaten weergeeft en tot hoever kan je de 6650m overclocken?
Ik dacht 30-50% met buggu release drivers. Ik zit op me tel dus kan niet makkelijk dingen opzoeken. Anandtech heeft reviews waarin dit te zien is. Cf was daar helaas nog buggy maar als het goed werkte was het ook echt snel. Dus ik verwacht zulke prestaties met gefixste drivers. Ik heb zelf geen laptop met apu en cf dus weet niet wat AMD nu al gefixed heeft.

Op anandtech staan als het goed is ook lijstjes van apu+gpu= xxxxG2

Computerbase en hard ocp hebbem volgens mij ook het een en ander getest. Dus ik zou die sites even na lezen. Let wel op dat dit release drivers zijn. Vooral hybrid cf en de apu kunnen profiteren van nieuwe drivers.

Ik gok dat dit gewoon de catalyst suite is. Al kan het zijn dat het een ander pakketje is dan voor discrete kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Astennu
Inderdaad, ik heb dat ook gelezen over die bugged drivers.

Ik heb net gezien dat je via bestbuy de HP dv6z voor 699$ kan kopen en dan heb je een A8-3500m, 6750m, 6GB RAM en 500 GB HDD.

Ik vermoed dus dat ze wel degelijk euro=dollar toepassen, maar zelfs dan vind ik dat een leuke deal als deze naar de BENELUX komt. Het is gewoon lame dat Amerika praktisch niets betaald voor zo'n laptop en wij veel te veel betalen :D

Of nog beter, dat er een A8-3500m verkocht wordt in combinatie met een 6650m voor 600€! Dat zou echt een super-deal zijn. Realistisch?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43

EaS

Interessante post op S|A:
http://semiaccurate.com/f...php?p=129354&postcount=73

B3 Stepping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:48
Zeker een interessante post. Het werd waarschijnlijk ook al een B3 stepping. Door het uitstel van Bulldozer lijkt mij dat er ook wel tijd voor is geweest om deze stepping te gaan doen.
The things i can tell you.

1. Bulldozer is here mid-Sept
2. Bulldozer will be very price competitive vs Sandy Bridge
3. Bulldozer is awesome - ha lol.
4. Every part is unlocked
5. It can OC very well!
6. AMD will be doing something special with LN2 very soon - 1-2 weeks.
Op zich staat er niks nieuws in. Puntje 3 komt wel erg kinderachtig over. Het interessante is dat het een positief bericht is. Ik hoop dat het bovenstaande allemaal waar is, want ik zit hier met een compleet AM3+ systeem te wachten...

Edit: LN2 zal wel een leuke overclock geven, ook al is het totaal niet representatief voor real-life prestaties.

[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 16-08-2011 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:21:
@Astennu
Inderdaad, ik heb dat ook gelezen over die bugged drivers.

Ik heb net gezien dat je via bestbuy de HP dv6z voor 699$ kan kopen en dan heb je een A8-3500m, 6750m, 6GB RAM en 500 GB HDD.

Ik vermoed dus dat ze wel degelijk euro=dollar toepassen, maar zelfs dan vind ik dat een leuke deal als deze naar de BENELUX komt. Het is gewoon lame dat Amerika praktisch niets betaald voor zo'n laptop en wij veel te veel betalen :D

Of nog beter, dat er een A8-3500m verkocht wordt in combinatie met een 6650m voor 600€! Dat zou echt een super-deal zijn. Realistisch?
Maar weet jee zeker dst die acer geen A8 heeft? Want dat is even het belangrijkste.
je kunt de performance ook nog boosten door sneller ddr geheugen in de laptop te drukken zal meestal wel 1333 in zitten. De on die gpu heeft best wel baat bij 1600mhz ram 1866 liet bij de desktop chips ook nog winst zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Playa del C. schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:28:
[...]

Zeker een interessante post. Het werd waarschijnlijk ook al een B3 stepping. Door het uitstel van Bulldozer lijkt mij dat er ook wel tijd voor is geweest om deze stepping te gaan doen.

[...]

Op zich staat er niks nieuws in. Puntje 3 komt wel erg kinderachtig over. Het interessante is dat het een positief bericht is. Ik hoop dat het bovenstaande allemaal waar is, want ik zit hier met een compleet AM3+ systeem te wachten...

Edit: LN2 zal wel een leuke overclock geven, ook al is het totaal niet representatief voor real-life prestaties.
Als bulldozer echt met sb mee kan ga ik zeker een AM3+ setup bouwen.
vind het wel weer leuk om na jaren intel als main setup weer een AMD als main te hebben.
Maar dan moet de single thread performance wel een beetje in orde zijn. Want momenteel speel im veel SC2 en die kan maar 2 cores gebruiken. En daar heb je het echt nodig bij grote battles. En die komen vaak voor.

Op me andere AMD PHII X4 3,5 ghz merk ik dan toch veel meer gestotter en dan kun je gewoon niet meer micro'en.

Over LN2. SB is echt ruk met LN2 PHII super. Die halen 7+ ghz. Is het nuttig? Voor een stukje image wel. Dagelijks niet. Overclockers zullen het in ieder geval geweldig vinden.
Zelf ben ik benieuwd naar air en h2o overclocks voor 24/7 use. Met me 2600k kan ik 4.7 draaien met iets van 120-140watt tdp. Ik weet niet pressies hoeveel maar het verbruik is met oc bijna gelijk aan me oude i7 920 stock.

Ik hoop dat bulldozer daar ook een beetje wilt presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik hoop al tijden dat er een leuke 11-13 inch thin & light uitkomt met een Llano APU, maar op het moment is alles nog 15.6" 14" of groter. Het lijkt me niet onmogelijk om een 35W TDP APU kwijt te kunnen in een 13", zeker aangezien dat met 35W TDP sandy bridge processors ook lukt.

Zou AMD kleinere laptops met Llano niet toestaan om zo de markt van Brazos te beschermen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Depep schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:10:
Ik hoop al tijden dat er een leuke 11-13 inch thin & light uitkomt met een Llano APU, maar op het moment is alles nog 15.6" of groter. Het lijkt me niet onmogelijk om een 35W TDP APU kwijt te kunnen in een 13", zeker aangezien dat met 35W TDP sandy bridge processors ook lukt.

Zou AMD kleinere laptops met Llano niet toestaan om zo de markt van Brazos te beschermen?
Ik weet niet of er restricties zijn voor Llano. Het kan ook dat fabricanten denken dat de doelgroep te klein zal zijn. En houden ze het bij intel cpus en atom/brazos.

Maar het zou me niet verbazen als er over een half jaar wel een paar te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 05:10:
[...]

Maar weet jee zeker dst die acer geen A8 heeft? Want dat is even het belangrijkste.
je kunt de performance ook nog boosten door sneller ddr geheugen in de laptop te drukken zal meestal wel 1333 in zitten. De on die gpu heeft best wel baat bij 1600mhz ram 1866 liet bij de desktop chips ook nog winst zien.
De Acer heeft een A8, maar uit benchmarken kan je zien dat de A8-3500m en de A6-3410mx echt niet zo veel verschillen qua grafische prestaties en rekenkracht. Het enige grote verschil tussen de twee is de TDP.

Blijkbaar kan je bij de MM in Nederlands een HP dv6 verkrijgen met A6-3410mx, HD6775G (interne GPU + HD6750m) en 4GB RAM. Voor €599, terwijl je in de MM in België een iets betere processor krijgt (A8-3500m), maar die heeft dan weer een zwakkere aparte graka. En die voor 666€.

Als ik Nederland woon was mijn keuze snel gemaakt. België = kutland

Ik denk dat het gewoon beter is om deze MM aanbieding van in België te laten liggen en wachten totdat die HP (die momenteel enkel in Holland te verkrijgen) naar België komt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop al tijden dat er een leuke 11-13 inch thin & light uitkomt met een Llano APU, maar op het moment is alles nog 15.6" 14" of groter. Het lijkt me niet onmogelijk om een 35W TDP APU kwijt te kunnen in een 13", zeker aangezien dat met 35W TDP sandy bridge processors ook lukt.

Het kleinste dat ik gezien heb was een 14" MSi, maar ik vrees dat de fabrikanten Llano gaan uitrusten in 14" en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja zo veel mensen die maar gokken en dan verlies je een beetje het overzicht. De B3 was dus kennelijk de oplossing voor eerdere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:32:
[...]

De Acer heeft een A8, maar uit benchmarken kan je zien dat de A8-3500m en de A6-3410mx echt niet zo veel verschillen qua grafische prestaties en rekenkracht. Het enige grote verschil tussen de twee is de TDP.

Blijkbaar kan je bij de MM in Nederlands een HP dv6 verkrijgen met A6-3410mx, HD6775G (interne GPU + HD6750m) en 4GB RAM. Voor €599, terwijl je in de MM in België een iets betere processor krijgt (A8-3500m), maar die heeft dan weer een zwakkere aparte graka. En die voor 666€.

Als ik Nederland woon was mijn keuze snel gemaakt. België = kutland

Ik denk dat het gewoon beter is om deze MM aanbieding van in België te laten liggen en wachten totdat die HP (die momenteel enkel in Holland te verkrijgen) naar België komt ^^
320 vs 400 shaders als ik me niet vergis. Voor hybrid cf blijft de traagste gpu wel bepalend voor de maximale performance. Momenteel blijft dat echt dynamische loadbalansing op snelheid van elke individuele gpu nog moeilijk. Maar cf is ook uit te zetten. Eigen wil.je een A8 + 6750. Kun je de laptop niet gewoon in nl kopen en naar be laten versturen? Of heb je een ander toetsenbord nodig?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Op de snellere cpu's is meer te verdienen, dus zolang de productie nog niet op volle toeren draait (en de yields goed zijn) heeft het voor AMD nog niet veel zin om met budget modellen te komen. Er komt trouwens binnenkort een kleine speed boost van Brazos, de E450.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 18-08-2011 09:23 ]

• Astennu
Dreamvoid schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:22:
[...]

Op de snellere cpu's is meer te verdienen, dus zolang de productie nog niet op volle toeren draait (en de yields goed zijn) heeft het voor AMD nog niet veel zin om met budget modellen te komen. Er komt trouwens binnenkort een kleine speed boost van Brazos, de E450.
Ik zou het eerder een inimini boost willen noemen 8)7.
Met dat nr had ik 1.8 ghz verwacht.

• mitsumark
Astennu schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:51:
[...]

Ik wou echt dat ik je gelijk kon geven maar hoeveel apps zijn dat nou? Ennals die er zijn hoe groot is het verschil dan? 10-20%? En in de gevallen waar intel.uitblinkt hebben we het over 50-60%. Dat vind ik best pijnlijk.

Ik heb zelf nog een x6 overwogen omdat me 2600k setup niet lekker stabirl was. Maar hetbperformance verschil was me te groot. En met oc wordt het gat groter. Intel doet vrij makkelijl 4.7 ghz die x6 4.2-4.4
mitsumark schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 13:08:
Ik heb er wel een paar hoor, blader maar eens vanaf pagina 13.
http://www.guru3d.com/art...d-core-i7-2600k-review/13
Zolang je alle cores maar kunt gebruiken doet een 1090T niet (veel) onder voor een 2500k, welke €60-100 duurder is (incl moederbord).
bij deze.

de 2600k is wel in elke benchmark sneller, maar dan praten we over bijna 200 euro prijsverschil.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 18-08-2011 16:40 ]

• Astennu
Kan sie site niet lekker op me tel laden. Maar goed hetblijkt me duidelijk.... er is veel werk aan de winkel voor amd. De 2600k is trouwens maar 100 euro duurder dan een 1100T. De 2500k 10. Die laatstw is helaas een veel betere keuze.

Ik hoop echt dat bulldozer dit gaat veranderen. Maar het wordt moeilijk.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:48
Daar is niks 'moeilijk' aan lijkt mij. AMD komt met een nieuwe architectuur en heeft een duidelijk doel, gezien de marketing en recent nieuws. Alles lijkt erop dat de Bulldozer even goed of beter wordt dan de i7 2600k. Vanwaar dan jouw opmerking?

• mitsumark
Astennu schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:14:
Kan sie site niet lekker op me tel laden. Maar goed hetblijkt me duidelijk.... er is veel werk aan de winkel voor amd. De 2600k is trouwens maar 100 euro duurder dan een 1100T. De 2500k 10. Die laatste is helaas een veel betere keuze.

Ik hoop echt dat bulldozer dit gaat veranderen. Maar het wordt moeilijk.
Nee, het is blijkbaar niet duidelijk...
De 1090T is een prima alternatief voor een tal van applicaties, en kost een flinke duit minder.
De 1090T is 40 euro goedkoper dan een 2500k en 120 euro goedkoper dan een 2600k, en dan nog weet ie de eerste soms te verslaan en in veel andere gevallen te evenaren (dan hebben we het nog niet over goedkopere i5 2300 welke alsnog 10 euro duurder is).
Daarnaast is ook het benodigde moederbord een paar tientjes goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:39:
[...]

Klopt. Er zijn er verassend veel die zo dom waren om gewoon een P4 te kopen. Terwijl de K8 gehakt maakte van die cpu. Toch zijn er toen ook best wat mensen over gestapt. Echter wRen die bij de komst van de C2D meteen weer terug naar intel.

Ik weet die getallen niet. Van de mensen die ik ken en AMD hebben hebben veel wel een BE. En het zijn niet eens allemaal fanarieke tweakers. Maar de ocen de pc wel een beetje. Maar het zou kunnen dat het tegenvalt. Maar toch spreekt AMD kwa prijs dezelfde doelgroep aan. Dus dan zouden ze zich niet echt op de juiste groep richten als ik jou zo hoor.

Als de performance mee kan met intel en de prijs is lager of de featureset beter dan is het wat mij betreft wel een goede zet. Maar de laatste tijd kunnen ze dat niet. De X6 is te duurt tov de 2500/2600k.
Ja inderdaad die zieltjes die AMD in de jaren dat AMD beter was heeft gewonnen was ze binnen enkele maanden weer kwijt toen de C2D uitkwam. Getallen moet je even kijken, dacht dat AMD op hoogste punt iets van 23% marktaandeel had. Waar zit AMD nu op, 19% of zo? In al die jaren heeft intel alles weer terug gewonnen.

Vanaf de Athlon dan maar, die heeft net als de K8 grote invloed gehad op desktop marktaandeel.

Het is 23 Juni 1999, het was die dag niet al te warm met zo 19 tot 21 graden, de Athlon is geboren. :D
1999 had AMD 16% marktaandeel.
2000 had AMD 17% marktaandeel.
2001 had AMD 21% marktaandeel. (Athlon XP was geboren, met als eerste core de heethoofd Palomino en intel heeft flop met de Willamette core, en schapt de Tejas core en ziet in dat ze de verkeerde weg in zijn geslagen)
2002 had AMD 15.6% marktaandeel (Intel brengt de Northwood uit en AMD is iedereen weer kwijt, bracht ze weer terug naar marktschare wat ze hadden voor de Athlon in 1998.)
2003 had AMD 15.7% marktaandeel. (Het is eind 2003 en de Athlon 64 ClawHammer core komt eraan met twee modellen de 3000+ en de 3200+ voor de early adopters en enthousiastelingen)
2004 had AMD 15.8% marktaandeel (S939 komt uit, 3400+ Newcastle core)
2005 had AMD 16.9 marktaandeel. (Athlon x2 komt uit, AMD marktaandeel neemt een vlucht omhoog. Intel heeft de dual core nog niet klaar en moddert maar door met de Pentium)
2006 had AMD 22% marktaandeel. (AMD heeft 1% meer dan ze in 2001 ook al had. Intel komt met de c2D, de Conroe. Intel lek al vrij vroeg veel benchmarks want ze weet dat ze daarmee de koop van MD al doet afremmen.)
2007 had AMD 18.3% marktaandeel (November van dit jaar kwam de Phenom X4 uit, B2 stepping was niet helemaal wat we gehoopt hadden, en had last van TLB bug waardoor AMD slecht in het nieuws kwam)
2008 had AMD 17% marktaandeel. (De Phenom II X4 kwam uit)
2009 had AMD 20.9% marktaandeel (we zijn weer bijna gelijk met 2001 maar nog steeds lager dan 2006, dit keer lijkt intel geen steekje te hebben laten vallen anders had het misschien nog 1 of 2% meer geweest, maar helaas is niet altijd feest voor AMD)
2010 had AMD 19.0% marktaandeel

Edit/
Even typo weggehaald, stond k* waar AMD hoorde te staan. Zou bijna denken dat het met opzet was gedaan. :D

[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 19-08-2011 13:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Leuke percentages maar pas sinds 2006 zijn AMD CPUs pas echt via OEMs te krijgen.
Dat AMD nu z'n relatief hoge marktpercentage heeft is vooral te danken aan OEMs en ook anderen factoren zoals betere package deals d.m.v. ATI.

[ Voor 47% gewijzigd door madmaxnl op 19-08-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Playa del C. schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 18:56:
Daar is niks 'moeilijk' aan lijkt mij. AMD komt met een nieuwe architectuur en heeft een duidelijk doel, gezien de marketing en recent nieuws. Alles lijkt erop dat de Bulldozer even goed of beter wordt dan de i7 2600k. Vanwaar dan jouw opmerking?
Omdat veel slides het hebben over de 16 BDvs 12 core MC. En daar overtuigt hij mij niet.
Ik vrees dat de single thread of dual thread performance maar net ietjes beter is dan een X6. En helaas zijn de meeste apps van vandaag de dag maar in staat 1-3 cores te benutten.

Dus ik vrees dat de i7 2xxx het van de BD FX gaat winnen in de meeste tests. Die paar multi core tests zijn interessant voor een nog kleinere doelgroep.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg. Maar na de "tegenvaller" van Phenom en Phenom II (had een grotere ipc winst verwacht gezien de slides) wil ik niet te hard van stapel springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mitsumark schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:40:
[...]

Nee, het is blijkbaar niet duidelijk...
De 1090T is een prima alternatief voor een tal van applicaties, en kost een flinke duit minder.
De 1090T is 40 euro goedkoper dan een 2500k en 120 euro goedkoper dan een 2600k, en dan nog weet ie de eerste soms te verslaan en in veel andere gevallen te evenaren (dan hebben we het nog niet over goedkopere i5 2300 welke alsnog 10 euro duurder is).
Daarnaast is ook het benodigde moederbord een paar tientjes goedkoper.
Voor mij zelf is het simpel:
- voor 1-3 threads : eigenlijk maar een optie en dat is een intel quad
- voor 4-meer threads x6 een interessant alternatief vs de non ht intel quads

Voor games is intel veel sneller. Al merk je het eigenlijk alleen in cpu heavy games zoals SC2, supreme commander en civ4.

Vooral rts dus. Maar alsnje naar prijs perdormance gaat kijken kan intel Helaas! Ondanks hun hogere prijs toch een ietsjes betere keuze zijn. En dan kijken we nog niet naar verbruik. Daar red AMD het nu ook niet. 32nm i7's zijn relatief zuinig.

Ik ben echt AMD fan maar hier kan ik helaas niet om heen. Ik hoop echt heel erg dat bulldozer het goed gaat doen. Ik wil niets liever dan zelf weer overstappen naar een AMD voor me main PC. (Heb wel een Pah2 als 2e pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Zijn we nu bezig over absolute prestaties of over prestaties per euro? Er is eigenlijk nog niks veranderd: Intel heeft ingezien dat ze ook moeten concurreren op basis van prijs/prestaties, en dat doen ze ook, maar minder goed in de lagere regionen van de markt. Als je voor budget gaat, dan is AMD toch nog steeds de betere keus, of niet? Alhoewel er genoeg mensen zijn die zeggen dat zelfs voor een budget van €600 je beter een Intel laptop kan kopen.

Ochja, er is nog altijd het principe om niet als een kudde schapen te vallen voor de tijdelijke charmes van de grote marktleider. Niet dat AMD een greintje beter van zin is met de consument, maar er is toch al het argument dat ze door hun positie in de markt niet anders kunnen dan meer waar voor ons geld te bieden. Jeej voor dat! Alhoewel Intel de laatste tijd zelfs daar een stokje probeert voor te steken;

[ Voor 4% gewijzigd door RuddyMysterious op 19-08-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DevilsProphet schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:46:
Alhoewel er genoeg mensen zijn die zeggen dat zelfs voor een budget van €600 je beter een Intel laptop kan kopen.
Qua stroomverbruik en dus accuduur is/was Intel inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:06:
[...]

Qua stroomverbruik en dus accuduur is/was Intel inderdaad beter.
De huidige brazos ultraportables doen het minstens even goed als de intel culv's. Als het gaat over krachtigere laptops, dan weet ik het zo direct niet, maar ik kan het mij goed voorstellen, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

madmaxnl schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:58:
Leuke percentages maar pas sinds 2006 zijn AMD CPUs pas echt via OEMs te krijgen.
Dat AMD nu z'n relatief hoge marktpercentage heeft is vooral te danken aan OEMs en ook anderen factoren zoals betere package deals d.m.v. ATI.
Zoals je ziet heeft dat amper invloed alleen als AMD nieuwe cpu op de markt brengt en intel het beetje laat afweten wint AMD markt aandeel maar die verliest ze net zo hard weer.

Hoe wil je anders de 21% verklaren van 2001? Toen leverde AMD al wel aan oems maar werd beetje tegen gewerkt door intel, maar heeft zoals de cijfers laten zien amper invloed op marktaandeel, want na 2006 daalt aandeel ook gewoon nog want in 2008 zitten we weer gelijk met het jaar 2000. ;)

Wat vooral invloed heeft op de verdeling van die taartstukken is als AMD goed opvolger op de markt zet en intel even ligt te slapen of steekjes laat vallen met hun model.

Wellicht hebben we ook een piek gezien rond de AMD 486 DX, weet dat niet meer zo, dat is te lang geleden en heb nu even geen tijd om het op te zoeken.

Edit/
AMD is wel heel veel gegroeid in die jaren, ze maken steeds meer cpu, de pc markt groeide dan ook mee. Vooral zins de Athlon is AMD veel meer cpu's gaan maken en dat groeit elke jaar nog steeds.
Astennu schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 06:00:
[...]

Ik hoop dat ik ongelijk krijg. Maar na de "tegenvaller" van Phenom en Phenom II (had een grotere ipc winst verwacht gezien de slides) wil ik niet te hard van stapel springen.
Dat heb ik tijdje terug ook al eens aangehaald dat we de verwachtingen niet te hoog moeten zetten en dat we al blij moeten zijn als AMD intel kan bijhouden en dat dat al een uitzonderlijk prestatie zou zijn waar we heel blij mee mogen zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door mad_max234 op 19-08-2011 13:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:53
AMD FX Bulldozer 8-core processor Dirt 3 demo at Gamescom

Iemand die dit kan testen met een 2600k hoeveel load die heeft :p

[ Voor 5% gewijzigd door Cyclonic op 19-08-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Cyclonic schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:20:
AMD FX Bulldozer 8-core processor Dirt 3 demo at Gamescom [video]

Load zegt helaas niets over de performance. Alleen hoeveel threads een game gebruikt.
je moet echt de fps + settings en setup wten om.een vergelijking te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een kleine maand en je kan testen tot je een ons weegt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
mad_max234 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:22:
Hoe wil je anders de 21% verklaren van 2001?
ze zaten toen wel aan de max van hun productie capaciteit.
inmiddels is er een 2de fab, die ook operationeel is (toen de 2de af was zijn ze eigenlijk bijna gelijk de eerste gaan verbouwen) en is er global foundries met rijke investeerders die al een 3de fab aan het bouwen zijn en ik geloof nog 2 andere in de planning hebben.

mocht AMD weer een klapper krijgen dan denk ik dat er toch flink voorbij die 21% gegaan wordt.
zelfs zonder denk ik het eigenlijk. OEM's willen ook concurrentie in de CPU markt, en ze hebben zeker de mogelijkheden om dat te forceren.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-09 21:04
Cyclonic schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:20:
AMD FX Bulldozer 8-core processor Dirt 3 demo at Gamescom [video]

Die load zegt niet zoveel. Voor hetzelfde geld toont dit hoe slecht de game geoptimaliseerd is voor meerdere cores. Daarbij zit er "slechts" een enkele GPU in. Dus het zou zomaar kunnen dat de getoonde demo GPU gelimiteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
bulldozer die-shot + die size

http://semiaccurate.com/2...ment-page-1/#comment-8025

Afbeeldingslocatie: http://semiaccurate.com/assets/uploads/2011/08/Bulldozer_Die_size.png

315mm2
aan de bovenkant van de verwachtingen geloof ik maar nog steeds kleiner als de thuban.

[ Voor 13% gewijzigd door Countess op 22-08-2011 14:24 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Plaatje werkt ;)

Wel erg groot hoor, het laat weinig ruimte over als ze straks met Trinity komen.
Ze houden dan nog maar ~70mm2 over voor het grafisch gedeelten. Als ze meer gebruiken wordt Trinity groter dan Llano(228mm2). De 8MB L3 voor quadcore modellen is i.i.g. heel raar als ik dit zie. Ik denk toch echt dat het 2MB L3 cache per module gaat worden.

[ Voor 20% gewijzigd door madmaxnl op 22-08-2011 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
madmaxnl schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:59:
Plaatje werkt ;)

Wel erg groot hoor, het laat weinig ruimte over als ze straks met Trinity komen.
Ze houden dan nog maar ~70mm2 over voor het grafisch gedeelten. Als ze meer gebruiken wordt Trinity groter dan Llano(228mm2). De 8MB L3 voor quadcore modellen is i.i.g. heel raar als ik dit zie. Ik denk toch echt dat het 2MB L3 cache per module gaat worden.
Dan ga je er van uit dat Trinity ook Lvl3 Cache gaat krijgen. Zonder krijgt Trinity al aardig wat meer ruimte voor de GPU. Daarbij, met alle toeters en bellen erbij (dus ook een geheugencontroller die in Trinity niet nodig zal zijn voor de GPU apart) komt een HD6670 die (480SPU) tot ~118mm2. Ik zie wel wat ruimte voor Trinity aangaande grafische performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
thx :) dan haal ik de vraag weg.
De 8MB L3 voor quadcore modellen is i.i.g. heel raar als ik dit zie. Ik denk toch echt dat het 2MB L3 cache per module gaat worden.
de cache is in kleinere blokken verdeeld om het aansturen makkelijker te maken zodat ze hoger geclockt kunnen worden en de access time lager blijft. intel doet het zelfde, ook met blokken van 2MB. alleen zitten die van intel dichter bij elkaar.
het is nog steeds gewoon cpu-wide shared L3.

edit : weet iemand waar al die loze ruimte voor is trouwens? ik zat eerste te denken interconnectors... maar daar heb je geen transistors voor nodig, dus die zitten in de lager erboven.
als je die ruimte weg zou hallen zou hij toch al snel een aantal 10tallen mm2 kleiner zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Countess op 22-08-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Dan ga je er van uit dat Trinity ook Lvl3 Cache gaat krijgen. Zonder krijgt Trinity al aardig wat meer ruimte voor de GPU. Daarbij, met alle toeters en bellen erbij (dus ook een geheugencontroller die in Trinity niet nodig zal zijn voor de GPU apart) komt een HD6670 die (480SPU) tot ~118mm2. Ik zie wel wat ruimte voor Trinity aangaande grafische performance.
L3 cache zal Trinity anders heel erg goed doen. De GPU kan er namelijk ook goed gebruik van maken.
Countess schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:18:
edit : weet iemand waar al die loze ruimte voor is trouwens? ik zat eerste te denken interconnectors... maar daar heb je geen transistors voor nodig, dus die zitten in de lager erboven.
als je die ruimte weg zou hallen zou hij toch al snel een aantal 10tallen mm2 kleiner zijn.
Die loze ruimte links wordt veroorzaakt door de northbridge. Dit is denk ik trouwens een schematische weergaven en geen natuurgetrouweweergaven. Bij een natuurgetrouweweergave zie het denk ik minder snel terug.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 22-08-2011 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
madmaxnl schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

L3 cache zal Trinity anders heel erg goed doen. De GPU kan er namelijk ook goed gebruik van maken.
Zoals bij Sandy-Bridge, waar je, zodra CPU en GPU zwaar belast worden, ze met elkaar beginnen te vechten om de beschikbare bandbreedte? AMD heeft andere oplossingen aangaande geheugen voor hun APU's, waarbij het cache zo op het oog weinig uit maakt.
Die loze ruimte links wordt veroorzaakt door de northbridge. Dit is denk ik trouwens een schematische weergaven en geen natuurgetrouweweergaven. Bij een natuurgetrouweweergave zie het denk ik minder snel terug.
Charlie had het erover dat op andere lagen meer logica te zien zou zijn op de plekken die nu 'leeg' lijken te zijn. Als we hem zouden mogen geloven aangaande de die, dan is er niet echt sprake van veel onbenutte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
dahakon schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:04:
Zoals bij Sandy-Bridge, waar je, zodra CPU en GPU zwaar belast worden, ze met elkaar beginnen te vechten om de beschikbare bandbreedte? AMD heeft andere oplossingen aangaande geheugen voor hun APU's, waarbij het cache zo op het oog weinig uit maakt.
Klopt maar hoe vaak komt het voor dat zowel de CPU en GPU gretig gebruik willen maken van de L3 cache ?
Ik vind de oplossing van Intel juist goed ondanks dat het een keer zeiden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
madmaxnl schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:49:
[...]

Klopt maar hoe vaak komt het voor dat zowel de CPU en GPU gretig gebruik willen maken van de L3 cache ?
Ik vind de oplossing van Intel juist goed ondanks dat het een keer zeiden heeft.
Gezien AMD's test die te vinden is op Youtube, is het blijkbaar niet al te moeilijk om een cache-trash te krijgen. Bovendien is de GPU van Llano al meer veel sterker dan die van SandyBridge, waardoor er ook meer bandbreedte en geheugenverbruik bij komt kijken. Als Trinity een krachtiger GPU krijgt, wordt dit alleen maar erger.

Wat dat aangaat, doet AMD het een stuk beter met ZC en PiP technieken, die bandbreedte-noodzaak enorm terugdringen. Efficienter en effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korot
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-03-2021
[b][message=36623388,noline]De 8MB L3 voor quadcore modellen is i.i.g. heel raar als ik dit zie. Ik denk toch echt dat het 2MB L3 cache per module gaat worden.
Wordt het ook volgens het plaatje. Je ziet geen 4 cores, maar 4 modules.

Groet,
Korot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Korot schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 00:33:
[...]

Wordt het ook volgens het plaatje. Je ziet geen 4 cores, maar 4 modules.

Groet,
Korot
Inderdaad dit zou de 8core zijn. Deze is een heel stuk groter dan SB dus bij gelijke performance heeft intel al een groot voordeel als je kijkt naar productie kosten.

Ga er maar van uit dat AMD en Intel zogoed als geen loze ruomte in hun cpu's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Ach, de die size is overrated.

Die size is een lineaire kost productie kost die slechts een klein stukje van de totale productie kost betekend.

Als een 315mm die 55$ zou kosten vooraleer ze kunnen shippen (dus die maken, packagen, testen) dan zou dit voor een 30% kleinere die(240mm) 45-50$ zijn.

Als je dan kijkt naar de oplage van BD, die zoals de source al aangaf zeeeeer beperkt is vergeleken met andere producten en je ook weet dat huidige BD vorm wordt vervangen in 2012.... dan kan het zeer goed zijn dat de extre ontwikkelkost (meer manuaal routen) de meerdere masks (meerdere dies per serie) gewoon niet terug verdient kunnen worden met een extra 5-10$ per chip. (waar ze nu toch wel boven de 100$ aan kunnen verdienen)

Tevens is het zeer belangrijk om te onthouden dat op dit moment AMD betaald voor werkende die's. Wat dus yields compleet uit de kost haalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Devpartner op 23-08-2011 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Grotere die betekend ook meer kans op niet werkende chip en heb al minder omdat de die groter is. Kleiner is in alle opzichten beter, je kan er meer uit halen en je heb meer percentage werkende chips bij gelijk blijven de fouten uiteraard.

Daarbij is de max die je geef van 10 dollar duurder nogal wat, dat is 20%, dat gaat dus direct van de winst af. Lijkt niet zoveel voor de consument en als je het over 1 chip heb, maar voor bedrijf is dan nu net misschien de doorslag van wel winst maken of geen winst.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het is natuurlijk wel zo dat als je de boel zo inricht dat de transistordichtheid wat minder groot is, je gemakkelijker bepaalde frequenties te halen. Daarnaast kan het zo zijn dat het ontwerp iets gemakkelijker te fabriceren is op gegeven proces, wat de yields dan weer ten goede kan komen, om het negatieve effect van een grotere die een beetje tegen te gaan.

Voor de rest heeft AMD natuurlijk de mogenlijkheid van die-harvesting, waardoor deels niet functionele dies terug te vinden zijn in de FX-4 en FX-6 producten.

Een ander dingetje. Charlie sprak op het SemiAccurate forum de verwachting uit dat Trinity een launch zal zien op CES volgend jaar. Piledriver lijkt dus eigenlijk al goed klaar te zijn. Hoe dat zich zal vertalen naar de levensverwachting van Bulldozer, blijft natuurlijk nog wel de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
mad_max234 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:35:
Grotere die betekend ook meer kans op niet werkende chip en heb al minder omdat de die groter is. Kleiner is in alle opzichten beter, je kan er meer uit halen en je heb meer percentage werkende chips bij gelijk blijven de fouten uiteraard.
Wat compleet irrelevant is gezien hun contract met glofo

Daarbij is de max die je geef van 10 dollar duurder nogal wat, dat is 20%, dat gaat dus direct van de winst af. Lijkt niet zoveel voor de consument en als je het over 1 chip heb, maar voor bedrijf is dan nu net misschien de doorslag van wel winst maken of geen winst.
als 10$ 20% zou zijn dan zouden de chips voor 105$ over de toonbank gaan. Ze zouden dus 5-6% minder verdienen, want de de winst zou dus eerder 250 +-10 zijn.
zie inline.

kleiner is natuurlijk altijd beter en goed meegenomen. Maar het gewicht dat wordt gegeven aan die size is te groot voor hetgeen het werkelijk is. Die size is maar een fractie van de productiekost en is ook deel van de ontwikkelingskost (wiring-layout-testing). Net zoals met alle zaken is er een punt of no return, waar de effort die je erin steekt niet in verhouding zijn met de opbrengst. In dit geval kan 4% meer winst leiden tot een release in 2012.

Wanneer je spreekt over llano, trinity, brazos, e.d. dan is die size wel veel belangrijker. Hier worden relatief veeeel meer producten van gemaakt en verkocht met kleinere marges. Waarbij 10$ inderdaad 15-100% winst kan betekenen.

[ Voor 28% gewijzigd door Devpartner op 23-08-2011 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Devpartner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:32:
Wat compleet irrelevant is gezien hun contract met glofo
GF rekent echt niet dezelfde prijs voor dies van 100 mm2 en dies van 200 mm2...

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-08-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:08:
[...]

GF rekent echt niet dezelfde prijs voor dies van 100 mm2 en dies van 200 mm2...
Devpartner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:43:
Tevens is het zeer belangrijk om te onthouden dat op dit moment AMD betaald voor werkende die's. Wat dus yields compleet uit de kost haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Stel een die kost 40$
Je wil er 10000 hebben maar je productie heeft 80% yields. dus in totaal betaal je voor 12500 => 12500*40 = 500000$ (door de yields verlies je 100000$)

Je hebt een grotere die nodig en die kost je 55$
Je wil er 10000 en je betaald voor die 10000 => 10000 * 55 = 550000$

In dit geval betaal je dus 10% meer voor een produkt dat 37% groter is

Dus door de yields verlies je een heel pak geld en in uiteindelijke verekening is het zelfs een doorwegende factor in je kostprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door Devpartner op 23-08-2011 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Devpartner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:43:
Ach, de die size is overrated.

Die size is een lineaire productie kost die slechts een klein stukje van de totale productie kost betekend.
Devpartner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:32:
[...]

kleiner is natuurlijk altijd beter en goed meegenomen. Maar het gewicht dat wordt gegeven aan die size is te groot voor hetgeen het werkelijk is.

Wanneer je spreekt over llano, trinity, brazos, e.d. dan is die size wel veel belangrijker. Hier worden relatief veeeel meer producten van gemaakt en verkocht met kleinere marges. Waarbij 10$ inderdaad 15-100% winst kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Gesteld dat er voldoende vraag is, komt elke verbetering van de diesize (en yield) niet zozeer tot uiting in de kostprijs maar vooral in de mogelijkheid om (extra) opbrengst te genereren. Waarmee o.a. R&D terugverdiend wordt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Olaf van der Spek heeft volgens mij gelijk.

Globalfoundries wil ook kunnen verdienen en het is in het belang van AMD dat Globalfoundries dat ook kan. Die size is dus wel degelijk van belang voor AMD. Als Globalfoundries slechte yields haalt hanteren ze gewoon een hogere prijs per goedwerkende die(bij een volgende order). AMD kan dus alleen profiteren als het een order heeft geplaatst waarbij het contract dusdanig is dat Globalfoundries d.m.v. slechte yields verlies draait. Zelfs dan nog is AMD er niet bij gebaat want als Globalfoundries niet goed draait, draait AMD ook niet goed en vice versa.

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 23-08-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Devpartner schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:37:
[...]

Stel een die kost 40$
Je wil er 10000 hebben maar je productie heeft 80% yields. dus in totaal betaal je voor 12500 => 12500*40 = 500000$ (door de yields verlies je 100000$)

Je hebt een grotere die nodig en die kost je 55$
Je wil er 10000 en je betaald voor die 10000 => 10000 * 55 = 550000$

In dit geval betaal je dus 10% meer voor een produkt dat 37% groter is

Dus door de yields verlies je een heel pak geld en in uiteindelijke verekening is het zelfs een doorwegende factor in je kostprijs.
Je gaat nu toch niet zeggen, nu GloFo afgesplitst is van AMD, dat ze daarom een bodemloze put zijn voor extra kosten van lage yields, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
DevilsProphet schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:01:
[...]

Je gaat nu toch niet zeggen, nu GloFo afgesplitst is van AMD, dat ze daarom een bodemloze put zijn voor extra kosten van lage yields, of wel?
Dat speciaal contract was opgemaakt voor dit jaar (als ik mij niet vergis) als respons op de yields die ze hadden met llano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ah, dus AMD speelt boze klant bij hun ex-partner. Aannemelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
DevilsProphet schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:29:
Ah, dus AMD speelt boze klant bij hun ex-partner. Aannemelijk genoeg.
AMD is helemaal niet de ex partner van GLOFO... dit zijn boekhoudingsgewijs truukjes om de kosten te verdelen of te spreiden over een periode.

Maar het gaat niet over dat contract itself, het gaat over de die size!!!!!!!!! Het contract is enkel dit jaar van toepassing. De reden dat ik het contract aanhaal is om al dat gezever over yield problemen te kop in te drukken. Die die size en yield hype is ook maar gekomen met de komst van Fermi... Het probleem was daar geheel wat anders dan de die size hoor.

Thuban : 346 -> I5 216
Deneb : 258 -> i3: 131
MC : 2*346 ->
llano 228 -> i3 149

Kwa die size zit Bulldozer beter dan eender welke cpu die AMD de laatste 5jaar gereleased heeft. En het grootste heuvel yields is op dit moment niet van toepassing. Wel volgend jaar.

Als die size er toedeet dan konden ze de desktop BD gemakkelijk en de range van SB krijgen met wat gesnoei in de caches. Vermits ze dat niet hebben gedaan heeft AMD ervoor gekozen om zo veel mogelijk chips te maken voor een zo groot mogelijk spectrum (desktop+server). Kosten die iedereen blijkt te overzien om individuele chips/ serie te genereren.

AMD kan ook masks maken speciaal voor de FX4, ze gaan de extra kost die daarmee gepaard gaat wel nooit meer kunnen terugverdienen... Daar gaat het hem om.

nogmaals die size is maar een klein gedeelte van de produktiekost. Het optimalizeren van die's is een kost die vele malen groter is voor AMD dan de lineaire kost.

Nogmaals daarmee zeg ik niet dat het geen verschil maakt om kleinere chips te hebben!!! ik zeg dat het voor AMD niet mogelijk is om BD kleiner te maken (toespitsen op de verschillende markten) en er voordeel uit te halen!.

[ Voor 15% gewijzigd door Devpartner op 24-08-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:33
Goed, ander nieuws :P

Een aantal slides over BD. Eigenlijk helemaal niks nieuws en velen zijn eigenlijk wel eerder langsgekomen.
http://www.tomshardware.c...-processor-am3,13272.html en http://www.computerbase.de/bildstrecke/35954/

Echter viel me één op:
Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/3/5/9/5/5/10.jpg
Title says "FX-8150". Ik ben de hele tijd heel sceptisch geweest over de modelnummers en met name over de daarbij genoemde kloksnelheden. Zeker gezien de andere nieuwsberichten hier. Maar de FX-8150 nummering klopt dus wel. Nu hopen dat de kloksnelheid ook klopt van 3,6GHz / 4,2GHz Turbo

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 24-08-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Aangezien ik in computerland vaak de geruchten niet meer kan onderscheiden van de officiële announcements: is 19 september nu de officiële launch of niet? :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:35

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
SemiAccurate: "and the desktop version follows in mid-September, but NOT on the 19th"

19 september kwam uit dat filmpje van AMD, maar midden september staat nu wel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Nog ongeveer drie weken te gaan dus, en nog nergens een preview te bekennen :( . Zou AMD de NDA pas op de introductiedag zelf laten aflopen?

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
Bonez0r schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:15:
Nog ongeveer drie weken te gaan dus, en nog nergens een preview te bekennen :( . Zou AMD de NDA pas op de introductiedag zelf laten aflopen?
het vrij gebruikelijk dat de NDA op de dag van de pers release is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
TomasH schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:54:
SemiAccurate: "and the desktop version follows in mid-September, but NOT on the 19th"

19 september kwam uit dat filmpje van AMD, maar midden september staat nu wel vast.
Nog steeds geen officiële launchdatum dus :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TomasH schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:54:

En de niet-desktop (server?) versie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Volgens mij 2 weken erna?

• Astennu
Devpartner schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:50:
[...]

AMD is helemaal niet de ex partner van GLOFO... dit zijn boekhoudingsgewijs truukjes om de kosten te verdelen of te spreiden over een periode.

Maar het gaat niet over dat contract itself, het gaat over de die size!!!!!!!!! Het contract is enkel dit jaar van toepassing. De reden dat ik het contract aanhaal is om al dat gezever over yield problemen te kop in te drukken. Die die size en yield hype is ook maar gekomen met de komst van Fermi... Het probleem was daar geheel wat anders dan de die size hoor.

Thuban : 346 -> I5 216
Deneb : 258 -> i3: 131
MC : 2*346 ->
llano 228 -> i3 149

Kwa die size zit Bulldozer beter dan eender welke cpu die AMD de laatste 5jaar gereleased heeft. En het grootste heuvel yields is op dit moment niet van toepassing. Wel volgend jaar.

Als die size er toedeet dan konden ze de desktop BD gemakkelijk en de range van SB krijgen met wat gesnoei in de caches. Vermits ze dat niet hebben gedaan heeft AMD ervoor gekozen om zo veel mogelijk chips te maken voor een zo groot mogelijk spectrum (desktop+server). Kosten die iedereen blijkt te overzien om individuele chips/ serie te genereren.

AMD kan ook masks maken speciaal voor de FX4, ze gaan de extra kost die daarmee gepaard gaat wel nooit meer kunnen terugverdienen... Daar gaat het hem om.

nogmaals die size is maar een klein gedeelte van de produktiekost. Het optimalizeren van die's is een kost die vele malen groter is voor AMD dan de lineaire kost.

Nogmaals daarmee zeg ik niet dat het geen verschil maakt om kleinere chips te hebben!!! ik zeg dat het voor AMD niet mogelijk is om BD kleiner te maken (toespitsen op de verschillende markten) en er voordeel uit te halen!.
Yippy! Van 346 naar 32x bij de overstap van 45 naar 32nm. Dat is imo niet al te best... zeker gezien intel begin volgend jaar naar 22nm gaat. Enige wat we kunnen hopen is dat de performance stukken beter is dan die van de x6. Anders zit je weer met lagere performance en hogere productie kosten terwijl je veel minder geld per cpu krijgt dan de concurrent.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

22nm heeft een betere opbrengst per oppervlakte-eenheid van een wafer ja, maar dat is ALS alles gaat zoals het moet. >:)

Het is maar de vraag of Intel geen nVidia zal doen en hun nieuw productieproces compleet doen blunderen. Of is dat een rare redenering van mijn kant? (terzijde: Ik heb "redenatie" altijd al een compleet geschift woord gevonden, maar dat kan omdat ik belg ben.)

[ Voor 16% gewijzigd door RuddyMysterious op 25-08-2011 08:27 ]

• Countess
Astennu schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 04:27:
[...]
Van 346 naar 32x bij de overstap van 45 naar 32nm. Dat is imo niet al te best...
wel 33% meer cores, 7MB meer cache, 1 extra HT link en een veel grotere en complextere core. niet echt een eenduidige 1 op 1 vergelijking dus.

(inclusief L2 is de BD core 30.4mm2 een 32nm k10.5 is met 256k L2 11.3mm2
http://chip-architect.com/news/32nm_core_compare.jpg
laat je het L2 weg kom je ongeveer op 20mm2 voor de BD module en waarschijnlijk iets onder de 10 voor de k10.5.
als het module ontwerp echt 12% transistors toe voegt per module dan is het toch wel duidelijk dat de BD core een flink stuk complexer is als de oude k10.5.
hij gebruik zo'n 70-80% meer transistors.

en met de prestaties ten opzichte van thuban zit het wel goed waarschijnlijk aangezien ze hem voor ~130 dollar meer willen verkopen per stuk. (dat is niet heel ver van een verdubbeling af overigens)
zeker gezien intel begin volgend jaar naar 22nm gaat.
intel gaat ALTIJD volgend jaar naar of een nieuw productie proces of een nieuw ontwerp.

[ Voor 39% gewijzigd door Countess op 25-08-2011 11:23 ]

• dahakon
Er is een klein foutje in je eerste punt. Er is volgens mij geen 10.5K op 32nm met maar 256k L2. Een Llano-core komt met 1MB L2 cache, net als een Bulldozer core.

De omvang van een BD module is 20.2mm2, waarmee je kunt stellen dat er per core een omvang is van 10.1mm2. L2 Cache voor Llano en BD zullen niet echt van elkaar afwijken, elk 1MB op 32nm. Llano zit zonder L2 Cache op 9.69mm2.

Er is echter wel een belangrijk ding wat onthouden moet worden. BD ondersteunt veel meer dan Llano, of een 'oude' Phenom core. FMA en AVX zitten in er bij in. Daarnaast is men van een 3-issue Phenom Core naar een 4-issue BD core gegaan, wat ook meer ruimte nodig heeft. Zoals je al aangeeft, die 70-80% meer transistors hebben zeker wel een doel en de omvang van de chip is dus ook wel te verklaren.

Ik zie verder niet in waarom mensen zich erg druk maken over een chip van ~300mm2 in hun PC. Het is alleen te hopen dat AMD er genoeg van kan produceren op een winstgevende manier. Maar gezien Thuban groter is en goedkoper wordt verkocht, lijkt me dat dit geen echt probleem zou moeten opleveren.

• Countess
die k10.5 met 256k L2 kom idd van een vergelijking die iemand heeft gemaakt met westmere (die standaard 256k heeft) zie plaatje.
dat was het eerste plaatje dat ik kon vinden met de grote van een Llano core erop.

met iets onder de 10 zit ik toch niet ver van de 9.69mm2 af :)

http://info.nuje.de/OrochiDieWithModule.jpg
als dit klopt dan is de FPU is niet bepaald het grootste deel van de chip (ivm 2 int modules dan.) en dus zijn de kosten van AVX ook relatief beperkt.

en met de overgang naar 4-issue is AMD zowel een ULA als een AGU verloren. van beide hebben ze er nu 2 ipv3.(die wel alle 4 tegelijkertijd zijn te gebruiken overigens, waar ze voorheen enkel 3 van het totaal gebruikt konden worden)

en de 2de int unit is, zonder de L2 zo'n 20% van de totale grote van een module.

al die transistors zitten dus, grotendeels ergens anders in.

[ Voor 50% gewijzigd door Countess op 25-08-2011 15:14 ]

• spNk
dahakon schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:40:
Ik zie verder niet in waarom mensen zich erg druk maken over een chip van ~300mm2 in hun PC. Het is alleen te hopen dat AMD er genoeg van kan produceren op een winstgevende manier. Maar gezien Thuban groter is en goedkoper wordt verkocht, lijkt me dat dit geen echt probleem zou moeten opleveren.
Thuban word wel op een doorgewinterd proces geproduceerd, deze kwam ook pas een tijd nadat de phenom architectuur i.c.m. 45nm allang lekker liep.

• mrd555
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:39
AMD heeft sinds vandaag weer een CEO: Rory P. Read (afkomstig van Lenovo)

http://www.marketwatch.com/story/amd-names-rory-p-read-president-and-ceo-2011-08-25

• Countess
veel ervaring in de tech industrie, en met goed resultaat zo lijkt het, maar wel een manager.
wat niet slecht hoeft te zijn als je jezelf omringt met de juist technische mensen natuurlijk.

http://finance.yahoo.com/...ead-iw-695408902.html?x=0

"Read graduated Magna Cum Laude with a bachelor's degree in Information Systems from Hartwick College."
niet dom, en toch enigszins iets van een technische achtergrond.

• madmaxnl
Het zijn en waren doctorandussen die aan de top bij banken net zo fout waren als alle andere bankiers en goed de risico kende van het door hen gevoerde wanbeleid. Slim zijn c.q. een hoge opleiding hebben zegt in mijn ogen niet alles over iemand zijn capaciteiten iets goed aan te pakken en of te manage. Iemands motivatie en inspiratie is denk ik nog veel belangrijker in deze. Iemand die echt van het bedrijf houd en alles in het beste belang voor het bedrijf doet. Dat zo iemand dan ook nog eens slim is, is mooi meegenomen.

Het belangrijkste is een balans in kwaliteiten, karakter etc.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
steve jobs heeft alleen zijn middelbare school afgemaakt en zo kan ik nog wel een hele lijst namen succesvolle ceo's opnoemen zonder een noemenswaardig papiertje. Diploma's zeggen over het algemeen vrij weinig, behalve dat iemand een bepaald niveau van denken aan kan, Zaken instinct, charisma, inzicht etc staat niet in een boek maar zijn wel noodzakelijk wil je het goed doen.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Crazyanz schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:19:
behalve dat iemand een bepaald niveau van denken aan kan
Ik zou eigenlijk voornamelijk "doen wat moet maar niet leuk is" als belangrijkste deugd willen aanbrengen, of in vrijere woorden "stront in je strot geschept krijgen en slikken maar". Of is dat mijn persoonlijke, pessimistische visie? Of ben ik gewoon niet snel genoeg geïnteresseerd en beschik ik niet genoeg over zelfdiscipline? Ik weet althans dat school echt niks voor mij is, toch niet de school waar ik momenteel ervaring bij heb gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 25-08-2011 22:27 ]

• madmaxnl
Leren kan leuk zijn, als het maar genoeg voordelen en of het je een goed gevoel geeft.
Respect en aanzien zijn enkelen motivatoren die leren leuk kunnen maken.
De beste van de klas zorgt veelal dat die de beste van de klas blijft, het brengt immers een bepaalde status met zich mee.

Vaak kan deze status ook slecht zijn zoals; 'de nerd/studiebol' van de klas. Als dit het geval is dan wil de beste van de klas al vaak niet meer de beste van de klas zijn. Ik persoonlijk vond het altijd fijn tot de beste te behoren, maar als de leraar een computer probleem had werd meestal mijn naam genoemd en op dergelijke momenten schaamde ik me want de status van nerd/computer kenner wil je niet hebben.

Ik ben heel behulpzaam, maar als ik zag dat mijn hulp m.b.t. computerproblemen in de klas nodig waren 'maakte ik me al klein'. "Jij kan dat wel oplossen toch?" Natuurlijk kon ik dat oplossen, maar ik zei vaak dat ik dat niet kon.

Verwijderd

Crazyanz schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:19:
steve jobs heeft alleen zijn middelbare school afgemaakt en zo kan ik nog wel een hele lijst namen succesvolle ceo's opnoemen zonder een noemenswaardig papiertje. Diploma's zeggen over het algemeen vrij weinig, behalve dat iemand een bepaald niveau van denken aan kan, Zaken instinct, charisma, inzicht etc staat niet in een boek maar zijn wel noodzakelijk wil je het goed doen.
Mjah, alleen zijn tijden wel aan het veranderen. Waar het 20-30 jaar geleden nog denkbaar was om ergens zonder papiertje in te stromen als gelijkwaardig aan iemand zonder, kan je dat op het moment in de meeste westerse landen nu wel vergeten.

Er zijn over het algemeen zoveel capabele mensen beschikbaar dat ze dan maar liever iemand met papiertje kiezen dan zonder. Of je moet natuurlijk even een garagebedrijfje in een multinational omtoveren, dat telt ook.

• madmaxnl
Het papiertje is wel overrated hoor.

Verwijderd

madmaxnl schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:31:
Neemt niet weg dat het wel steeds meer en meer die kant op gaat. Twintig jaar geleden kon je ergens nog wel instromen zonder papiertje, tegenwoordig moet je helemaal onderaan beginnen of kom je simpelweg niet binnen, ondanks dat je mogelijk meer capaciteiten hebt dan andere mensen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2011 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De bedrijven die dus moeite nemen om mensen eens goed aan de tand te voelen kunnen hier van profiteren.
AMD doet dit zelf ook:
AMD's Manju Hegde targets uni drop-outs

Enfin, vroegaaah deden bedrijven etc mensen die geen papiertje hadden ook intern opleiden voor een functie binnen het bedrijf. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld DSM die eigen opleidingen etc had, maar deze nu min of meer outsourced aan ROC's, hogescholen en universiteiten.

Jongen mensen lokken die net klaar zijn met het VMBO, HAVO, Atheneum en Gymnasium is slim. Je kunt deze mensen namelijk helemaal vormen zoals je zelf wilt binnen het bedrijf. Tevens zorg je ervoor dat ze geen nutteloze kennis mee krijgen voor de functie jij hen biedt. Iemand die bijvoorbeeld een HBO opleiding heeft gehad en gaat werken heeft altijd te veel geleerd dan dat hij nodig zou hebben voor zijn werk. Dit is opzicht niet verkeerd, maar het geeft wel aan dat men dus onnodig belast wordt op de opleiding. Men zou dus met een gelijke leerlast iemand intern 'hoger' kunnen opleiden dan een hogeschool dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Er zijn inderdaad bedrijven die mensen met een lager diploma of zelfs geen diploma specifiek gaan targetten, maar dat komt omdat die bedrijven een agressieve aanwervingscampagne voeren en dat ze geloven dat er wel in elk iets schuilt om uit te knijpen, of die persoon nu een diploma heeft of niet. Ze weten best wel dat mensen zonder diploma al sneller extra moeite willen doen als ze beginnen te werken omdat ze zich denken te moeten bewijzen naast de groep mensen met wel een diploma.

Soit, een bachelor's degree is helemaal zo extreem niet. Dat is hogeschool (en geen univ), dus eerder praktisch gericht dan theoretisch, en al helemaal niet het moeilijkste dat er is. Als ik tenminste kan vergelijken met hoe het hier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

madmaxnl schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:46:
Jongen mensen lokken die net klaar zijn met het VMBO, HAVO, Atheneum en Gymnasium is slim. Je kunt deze mensen namelijk helemaal vormen zoals je zelf wilt binnen het bedrijf. Tevens zorg je ervoor dat ze geen nutteloze kennis mee krijgen voor de functie jij hen biedt. Iemand die bijvoorbeeld een HBO opleiding heeft gehad en gaat werken heeft altijd te veel geleerd dan dat hij nodig zou hebben voor zijn werk. Dit is opzicht niet verkeerd, maar het geeft wel aan dat men dus onnodig belast wordt op de opleiding. Men zou dus met een gelijke leerlast iemand intern 'hoger' kunnen opleiden dan een hogeschool dat kan.
Mensen die opgeleid worden na het VWO in een bedrijf zou ik eerder HBO'ers noemen (of HBO+ desgewenst). Ze leren namelijk één taak, en niet het brede analytische denken dat je leert op de universiteit (meer dan een paar taken leren). Zet ze op een andere taak en ze zijn verloren.

Het is dus niet zozeer/alleen een niveau verschil, maar meer ook een verschil in denken/aanpak.

Ofwel; "...intern 'hoger' kunnen opleiden dan een hogeschool dat kan." is dus niet gelijk aan universiteit, maar gelijk aan HBO+.

edit; en oh ja, dit gaat wel ver off-topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:33
Je hebt zowel een HBO als universitaire Bachelor. Die verschillen extreem. Ik weet niet hoe het in de VS gaat qua doorstuderen voor de Master zoals hier. Hier is het heel normaal omdat je hier met de Bachelor van een uni redelijk weinig kan. Die is, itt de HBO Bachelor, niet bedoeld om aan het werk te gaan.

En verder redelijk met Bartjuh, maar ook niet helemaal. Het hangt ook van het vakgebied af, maar zeker in de techniek lijkt het me überhaupt niet wenselijk om je maar op 1 punt te richten. Ik heb op HBO Elektrotechniek maar weinig nutteloze vakken gehad. Ik ga ze lang niet allemaal in de toekomst gebruiken, maar ik weet daardoor wel wat er mogelijk is met zo ongeveer alles waar een stekker of batterij in gaat. In de techniek is het samenwerken met verschillende disciplines ook belangrijk. Ik wil persoonlijk niet alleen maar mijn eigen ding doen, ik wil ook weten wat anderen doen en hun verhaal kunnen volgen/begrijpen en eventueel mee kunnen denken.

Op diezelfde manier blijft zelfs mijn HAVO natuurkunde en scheikunde kennis hangen. Al ben ik er niet heel actief mee bezig, ik blijf het interessant vinden en lees dus zo nu en daar wel wat. Daarmee blijft basiskennis die ik persoonlijk belangrijk vind toch hangen.

Aangezien mijn wiskunde-niveau te laag lag ben ik nu door gaan studeren aan de universiteit. Het is theoretischer, maar tot nu toe heb ik nog niet echt het idee dat mijn manier van denken + aanpak echt fundamenteel anders is als op het HBO. Al zal dat denk ik ook al van je persoonlijkheid afhangen. Dat bepaald ook deels welk onderwijs je volgt, maar kan ook net zo goed op een lager niveau je hoger helpen. Het zal niet voor elke opleiding gelden, maar wij kregen op het HBO alle ruimte om naast het standaardpakket wat eigen zaken in te brengen.

En wat dat betreft is denk ik een brede basis juist zoveel belangrijker. Het gaat niet zozeer om het geleerd te hebben imho. Het gaat meer om het vermogen om iets te kunnen zonder het geleerd te hebben. De techniek gaat snel, dus aanpassingsvermogen is net zo belangrijk. Tijdens mijn afstuderen op het HBO was 80% van de werkzaamheden kennis die we niet hadden geleerd. We hadden echter genoeg algemeen gereedschap in huis om de uitdaging aan te gaan, onszelf te verdiepen, en een prachtig eindresultaat neer te zetten.

En wat dat betreft ben ik het helemaal eens met een paar posts hierboven. Het is bij lange na niet alleen kennis. Het is ook karakter, kwaliteiten en in mijn ogen ook wilskracht. Mijn definitie van "iets kunnen" is in de laatste jaren echt veranderd. Pas als je iets wilt kun je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
http://www.xtremesystems....38&viewfull=1#post4936238

Deze post en eronder. Het komt van OBR... maar toch, iets positiefs over AMD in zijn mond klinkt aannemelijker dan al zijn voorgaande berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
madmaxnl schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:31:
Hangt natuurlijk van het vakgebied en de risico's die onkunde met zich meebrengen af. Als iemand een (klein) bedrijf heeft zonder diploma's is het ontbreken van diploma's minder van belang dan een zelfbenoemde arts die je wilt behandelen zonder ook maar 1 minuut onderwijs in de geneeskunst te hebben gehad. Het laatste gebeurt helaas wel in bijna elk land. Mij lijkt dat mensen, die onderwijs hebben gehad over het algemeen beter presteren in het vakgebied waarin zij dat onderwijs hebben genoten. Bedrijfs- en bestuurskunde kun je ook op de universiteit studeren, maar ik heb geen idee of zij beter presteren in leidinggevende functies dan mensen zonder academische scholing in de betreffende richting. Zou wel moeten natuurlijk!

[ Voor 84% gewijzigd door Springstof op 26-08-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat AMD bij BD het aantal INT clusters had verdubbeld en dat die verdubbeling een toename van 12% gaf aan de totale Integer Core/Module.
Ik lees hier nu andere verhalen.
Mocht het 12% toename in volume verhaal kloppen, kun je dan de toename in diesize met daarbij grof in rekening gebracht de verkleining van productie proces verklaren? L3 cache is van 6MB naar 8MB gegaan. Verklaart dit de toename. OF idd de 33% (vergeleken met MC) meer INT cluster ruimte? Vergeleken met Ph2 100% meer INT clusters.
Lijkt mij toch sterk, goed mogelijk zijn de INT clusters groter geworden, complexer, langer.
L1 cache is waarschijnlijk ook wat complexer geworden.

edit:
dahakon, hieronder. Inderdaad verviervoudiging van L2 cache per int core was ik vergeten en neem best veel plaats in beslag.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
L3 Cache is met 2MB vergroot inderdaad, maar L2 Cache is van 2MB voor een Phenom X4 naar 8MB voor een FX-8 gegaan. Daar zal vast ook best wel wat ruimte mee gemoeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:35

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
I don't know what to think about OBR. This could be 100% fake, but some of the informations he published are true. For example the launch date. At this time, the press NDA disclosure is planned for the 06 Sept while the retail launch is planned for October, between 03 and 15. The exact date is not yet defined, but it's really October. In the opposite, there is some clear fakes in the pictures he released. The values displayed by CPUZ seems wrong and doesn't follow the current BD dumps I have in the database. He could have a different CPU, but that's unlikely. A single submit from him could be a great proof of everything. I can guarantee I will not pass any informations from him to AMD. I was the first to leak K8 results on the Internet, so I know what I'm talking about :D. But there is some more disturbing fake I spotted in his pictures.
Een betere analyse kunnen we denk ik niet maken. HardOCP's admin had het ook over 6 september, en deze kerel is de admin van Canardpc. Release in oktober heb ik nog altijd vraagtekens bij, maar het zou kunnen. Review samples zijn in ieder geval in Nederland nog niet verstuurd, wat vrij logisch is als de NDA 6 september is.
Pagina: 1 ... 45 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.