[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Zal bulldozer dual, triple of quad channel geheugen ondersteunen?

Ik moet zó mijn best doen om mijn geplande upgrade steeds uit te stellen, wou dat er eens wat meer bekend was over prijzen en prestaties van de nieuwe bulldozer.
Ben bijna overstag om maar gewoon een i5 2500k te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Thanks, dan weet ik dat ik in ieder geval 1866mhz (i.p.v. 1600mhz) geheugen ga bestellen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
t!n0 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:17:
Thanks, dan weet ik dat ik in ieder geval 1866mhz (i.p.v. 1600mhz) geheugen ga bestellen straks.
Waarschijnlijk ben je beter af met 1600MHz geheugen die een scherpere latency setting aankan, dan met 1866MHz geheugen met hogere latency settings. De kans dat je gebrek aan bandbreedte hebt, is behoorlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Nou het gaat mij met name om de cpu standaard ondersteuning, zoals bij de sandy bridge het standaard 1333MHZ dual channel DDR3 is.
Wanneer 1866MHZ dus standaard ondersteunt wordt door bulldozer, dan wil ik niet lager geheugen aanschaffen.
Het verschil in hogere snelheid en lagere latency is bijne niet te meten, ten minste als je het over sandy bridge platform hebt (volgens een uitgebreide test van anadtech).
Zal het bij bulldozer wel veel meer verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 11:13

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Mocht Bulldozer meer snelheidwinst halen uit 1600mhz met strakke latencies en je hebt een fatsoenlijke 1866mhz geheugen kit, kun je deze gewoon op 1600mhz zetten met iets lagere latencies.
Maar zelf denk ik ook dat er nauwelijks verschil is qua performance tussen deze 2 geheugen settings. Maar dat weten we nog niet zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

AMD lekt roadmap mobile processors voor 2012

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/amd2012mobilrdmp_dh_fx57.jpg

Krishna: native Bobcat+ dualcore +64 4D shaders(Cayman+ derivaat).
Wichita: native Bobcat+ quadcore +128 4D shaders(Cayman+ derivaat).

Ziet ernaar uit dat AMD met Trinity dezelfde fout ondergaat als met Llano. Namelijk het hebben van maar één chip en deze d.m.v. binning in een markt segment plaatsen. Er is namelijk geen native dualcore Llano APU.

Trinity: native Bulldozer+ dualmodule/quadcore +512 4D shaders(Cayman+ derivaat).

Deze APUs gaan goede turbo 'verhoudingen' hebben tussen CPU en GPU. Als CPU niet echt nodig is dan clockt deze zich terug en clockt de GPU zich hoger en vice versa.

Dit hierboven is natuurlijk allemaal speculatief omdat ik het zelf ook niet weet. Deze roadmap moet je dan natuurlijk ook met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43

EaS

Athlon en Sempron straks ook beschikbaar in socket FM1 formaat?

Afbeeldingslocatie: http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/napierala/2011-08-07-01%20-%20Atlony%20i%20Sempron%20dla%20FM1/nowe_proce_dla_fm1_m.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Zou kunnen, wat moeten ze anders nog met hun 45nm productie capaciteiten. Wel raar dat men de Propus, en Regor cores hiervoor gaat gebruiken. Ik zou hebben gekozen voor Deneb en Thuban cores want de CPU prestatie van Propus en Regor wordt al gegeven met Llano zelf.

Stel men wil meer CPU prestatie dan kan men dus niet uitwijken naar iets beters op dit platvorm. Dit is dus alleen interresant voor mensen die een dGPU hebben en of een betere dGPU gaan gebruiken dan dat er al in Llano zit, maar zelfs dan blijft het raar want Llano kan samenwerken met een dGPU. Waardoor Llano eigenlijk altijd betere prestatie geeft.

Het is financieel i.i.g. wel slim wat ze doen, package veranderen kost niks en levert alleen maar meer afzet markt op. Tevens houden ze hun 45nm productie capaciteiten 'gevuld'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De kans dat het Propus en Regor core's zijn lijkt mij vrij klein.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:06
Die sempron 65 watt tdp ? Lijkt vrij hoog zijn voorganger deed het met stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
TDP zegt niks over verbruik in de praktijk -het zegt alleen dat geen enkele chip binnen de selectie ooit over de TDP heen gaat- en dit doet AMD waarschijnlijk om te zorgen dat binning minder geld kost.

[ Voor 33% gewijzigd door madmaxnl op 07-08-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Ik zie toch echt geen prijsklasse voor die cpu's. + al die FM1 mobos hebben videoaansluitingen die die athlons niet kunnen geven. Dus de vraag is of dit niet vragen is om misverstanden ook.... ik geloof er alvast niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Mensen die dit kopen weten wat ze doen neem ik aan, als OEMs dit gebruiken gaat het sowieso wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
madmaxnl schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:40:
Ziet ernaar uit dat AMD met Trinity dezelfde fout ondergaat als met Llano. Namelijk het hebben van maar één chip en deze d.m.v. binning in een markt segment plaatsen. Er is namelijk geen native dualcore Llano APU.
Nou ja "fout"...het betekent gewoon dat als er een hoop goede chips van de band rollen, de low-end APU's slecht leverbaar worden en vice versa. Het is wel lastig voor de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:48:
[...]

Nou ja "fout"...het betekent gewoon dat als er een hoop goede chips van de band rollen, de low-end APU's slecht leverbaar worden en vice versa. Het is wel lastig voor de planning.
Als het echt storm loopt dan zal AMD wel in de toekomst die strategie veranderen dan is er een reden toe , nu nog niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

AMD to Enter RAM Market with Radeon-branded DDR3

http://www.anandtech.com/...t-with-radeonbranded-ddr3

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 00:07

pino85

Im just a Bird in the Sky

Onverwachte en gewaagde stap als je het mij vraagt, ben benieuwd hoe het zal uit pakken.
Maar wie wil er nu geen radeon geheugen :)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de timing van de modules niet iets speciaals en alleen 1600 mhz , ook niet iets waar van je zegt nou nou ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Ik denk dat deze modules meer bedoeld zijn voor kant en klare desktop systemen die door merken als Acer, HP, Medion etc. verkocht gaan worden met AMD's (nieuwe)platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:33
Sinds wanneer heeft AMD eigenlijk ook geheugen voor videokaarten van de band aan het rollen?
http://www.amd.com/us/pro...ages/graphics-memory.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 16:04

superwashandje

grofheid alom

ze bedoelen toch gewoon het geheugen wat op de kaarten zelf zit? zo te zien iig vanaf de HD5000 serie?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pino22 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 12:03:
Onverwachte en gewaagde stap als je het mij vraagt, ben benieuwd hoe het zal uit pakken.
Maar wie wil er nu geen radeon geheugen :)
Waarom gewaagd? In het ergste geval maken ze er geen winst mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:34:
Sinds wanneer heeft AMD eigenlijk ook geheugen voor videokaarten van de band aan het rollen?
http://www.amd.com/us/pro...ages/graphics-memory.aspx
Zoals Anand al zei er was al langer ATi geheugen, heb het zelf ook al eens op een nVidia kaart gezien. :p
Maar voor de rest zie je het eigenlijk nooit, normaal gesproken zie je Hynix en Qimonda.

[ Voor 10% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2011 13:51 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 13:47:
[...]

Waarom gewaagd? In het ergste geval maken ze er geen winst mee.
Amd zijnde is zo ver ik weet toch ook niet in de positie om geen winst of verlies te draaien?
Daarbij de markt voor werkgeheugen is nu ook geen markt waar op dit moment enorm veel winst in te maken is en een zeer moeilijk concurrerende markt.. ik moet nog zien dat er veel goeds uit deze stap gaat voortkomen, maar we zullen zien , als ze een succes gaan maken met dit geheugen is dat alleen maar mooi!

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De retailmarkt voor RAM is niet geweldig op het moment. Dit kan echter wel eens heel anders zijn in de OEM markt. Gezien het feit je daar geen rekening hoeft te houden met de inkomsten van distributeurs en (r)etailers, gezien een OEM een totaalpakket af kan nemen bij AMD, waarbij het RAM geen grote winst hoeft op te leveren, alles boven kostprijs is gewoon mooi meegenomen, kan het vanuit dat oogpunt wel eens lucratief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

dahakon schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 18:56:
De retailmarkt voor RAM is niet geweldig op het moment. Dit kan echter wel eens heel anders zijn in de OEM markt. Gezien het feit je daar geen rekening hoeft te houden met de inkomsten van distributeurs en (r)etailers, gezien een OEM een totaalpakket af kan nemen bij AMD, waarbij het RAM geen grote winst hoeft op te leveren, alles boven kostprijs is gewoon mooi meegenomen, kan het vanuit dat oogpunt wel eens lucratief zijn.
Dat is ook weer zeker zo, in hoeverre de OEM sectie voor zien is weet ik niet, als AMD paar goede deals heeft kunnen sluiten dan is het een goede stap.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Vers commentaar van AMD betreffende bulldozer performance:

Beyond tablets, AMD this quarter will release server and desktop chips based on its new Bulldozer architecture, which has been in development for around five years. The Opteron server chip based on Bulldozer, codenamed Interlagos, has up to 16 cores and will be up to 40 percent faster than existing chips with up to 12 cores, while consuming the same amount of power, Bergman said. The desktop chips include up to eight cores and will be used in high end desktops aimed at uses such as gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 17:29
Dus 140% performance met 16 cores.
Dat is 105% met 12 nieuwe cores, dus slechts 5% meer performance per core, dat valt me wel tegen.
Maar 40% meer performance met hetzelfde stroom verbruik, dat is dan wel weer netjes :D

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Willie Billie schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:55:
Dat is 105% met 12 nieuwe cores, dus slechts 5% meer performance per core, dat valt me wel tegen.
Maar 40% meer performance met hetzelfde stroom verbruik, dat is dan wel weer netjes :D
Dat hangt natuurlijk van wat factoren af. Als Bergman het ook heeft over een 2.3GHz Interlagos vs een 2.5GHz MC, dan is de IPC verhoging wel wat meer dan die ~5% die je nu berekent. De tijd zal het ons moeten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Niet vergeten dat bij de BD 2 cores minder onderdelen bevatten dan 2 cores bij de Phenom II omdat er overbodige onderdelen zijn samengenomen. Het is dus vrij proper dat ondanks het feit dat er minder onderdelen zijn tov de vorige generatie, er toch meer prestaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Ten eerste kun je de cores niet vergelijken en zodus aftrekken.
Ten tweede het is een up to statement :).

edit: zie ook dat het allemaal 'up to 'statements zijn. nuhja nog een waardeloos nummer erbij

edit2: ter verduidelijk want wil niet bot overkomen naar willy toe :). Bulldozer heeft een shared design over 2cores. Daardoor geniet BD van meer cores per mm maar ook lagere performance over die 2cores indien ze beiden in gebruik zijn. Hierdoor is de schaling bij BD niet vergelijkbaar met conventionele multi-core cpu's. Dit maakt het dus vrijwel onmogelijk om een performance schatting te maken van multicore naar unicore.

[ Voor 74% gewijzigd door Devpartner op 09-08-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoelt hij niet met "existing chips", Existing Chips?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2011 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wat is je punt?

'[...] will be up to 40 percent faster than existing chips with up to 12 cores [...]', tot tweemaal toe 'up to' gebruikt om een bovengrens aan te duiden, en die bovengrens duidt ook 12 cores aan, oftewel de huidige Magny-Cours. Er wordt volgens mij geen vorige batch BD ES chips bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

dahakon schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:33:
Waarschijnlijk ben je beter af met 1600MHz geheugen die een scherpere latency setting aankan, dan met 1866MHz geheugen met hogere latency settings. De kans dat je gebrek aan bandbreedte hebt, is behoorlijk klein.
Niet vergeten dat latencies meer cycli in beslag mogen nemen bij hogere kloksnelheden zonder langer te duren in absolute tijdwaarden.

Zo duurt een latency van 7 cycli aan 1333MHz even lang als een latency van 8,4 cycli aan 1600MHz, en ook even lang als een latency van 9,8 cycli aan 1867MHz. Of zo duurt een latency van 8 cycli aan 1600MHz even lang als een latency van 9,3 cycli aan 1867MHz. Enzovoort.

En zoals iemand hierboven al zei; als je snel geheugen koopt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook op lagere snelheden en met strakkere timings kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Geen idee of het telt als nieuws, maar ik heb 3 dagen aan een stuk winkels in de buurt afgelopen. Eén A8-laptop gevonden. Zat een A8-3500M in met 8 GB RAM. Niet gekeken of het DDR1066 of DDR1333 was, maar aangezien het om een dual graphics model ging met 2 GB dedicated geheugen, zat ik er niet echt mee in. Voor de prijs had je net een 1st gen i5 met Intel GMA en 4 GB RAM. Enige nadeel lijkt de resolutie te zijn van 1366x768 op een 15.6" scherm. Grote letters op een klein oppervlak, maar voor degene die er mee moet werken is dat eerder een voordeel. Ondanks de 1.5 GHz en 5400 rpm schijf, werkt het ding zeer vlot. Het gaat om een Acer, maar het model ontgaat me.

Punt van het verhaal: € 650 vind ik een mooie prijs in vergelijking met wat je anders krijgt (niet online!). Als wat meer winkeliers ook hier vertrouwen in krijgen, kan het hek van de dam. E-350's en C-50's genoeg gezien, trouwens.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
mieJas schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:46:
Voor de prijs had je net een 1st gen i5 met Intel GMA en 4 GB RAM.
Voor minder dan de prijs heb je ook pricewatch: Asus K53SV-SX146V

Ik zou er zelf 50 euro bij gooien en deze pricewatch: Asus X5MSV-SZ678V-2nd halen. Heb je full-hd scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

bladerash schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:18:
Voor minder dan de prijs heb je ook <<online prijs>>
Hij zegt net dat hij niet online bedoelt.
mieJas schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 10:46:
Punt van het verhaal: € 650 vind ik een mooie prijs in vergelijking met wat je anders krijgt (niet online!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
DevilsProphet schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:17:

Hij zegt net dat hij niet online bedoelt.
Ik snap niet waar dat op slaat, dan ga je toch naar desbetreffende winkel toe en koop je hem daar. Dan is het toch niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
DevilsProphet schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 07:44:
Niet vergeten dat latencies meer cycli in beslag mogen nemen bij hogere kloksnelheden zonder langer te duren in absolute tijdwaarden.

Zo duurt een latency van 7 cycli aan 1333MHz even lang als een latency van 8,4 cycli aan 1600MHz, en ook even lang als een latency van 9,8 cycli aan 1867MHz. Of zo duurt een latency van 8 cycli aan 1600MHz even lang als een latency van 9,3 cycli aan 1867MHz. Enzovoort.

En zoals iemand hierboven al zei; als je snel geheugen koopt, dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook op lagere snelheden en met strakkere timings kunnen draaien.
Het komt er inderdaad op neer dat Cas 7 1600MHz in het voordeel is ten opzichte van Cas 9 1867MHz geheugen. Hoeveel het werkelijk uitmaakt, zal vooral de praktijk moeten gaan tonen. Punt dat ik probeerde te maken is dat 1600MHz geheugen relatief goedkoop te krijgen is en praktisch dezelfde prestaties zou moeten kunnen leveren als 1867MHz geheugen. Ondertussen is 1867MHz geheugen wel wat goedkoper geworden dan dat het een maandje terug was, maar je bent in dat geval alsnog nog steeds beter af met OC 2000MHz geheugen van Corsair, want hogere snelheden mogelijk en goedkoper.
bladerash schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:30:
[...]

Ik snap niet waar dat op slaat, dan ga je toch naar desbetreffende winkel toe en koop je hem daar. Dan is het toch niet online.
Stel dan eens dat je in Hongerige Wolf woont. Dan ben je 'de winst' van het kopen van die laptop bij Central Point in Amstelveen dubbel en dwars kwijt aan reiskosten. Als je vervolgens een week later problemen hebt, mag je ook nog eens een extra reis maken.

Niet iedereen woont op loopafstand van de goedkoopste aanbieder en niet iedereen wil dergelijke dingen via internet aanschaffen (om wijd uiteen lopende redenen).

[ Voor 48% gewijzigd door dahakon op 10-08-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
dahakon schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:42:
Stel dan eens dat je in Hongerige Wolf woont. Dan ben je 'de winst' van het kopen van die laptop bij Central Point in Amstelveen dubbel en dwars kwijt aan reiskosten. Als je vervolgens een week later problemen hebt, mag je ook nog eens een extra reis maken.

Niet iedereen woont op loopafstand van de goedkoopste aanbieder en niet iedereen wil dergelijke dingen via internet aanschaffen (om wijd uiteen lopende redenen).
Dan loop je de mediamarkt binnen en doe je een beroep op laagste prijs garantie.. Kan je alsnog dezelfde laptop meekrijgen voor de laagste prijs van nederland.

Of je zegt tegen de verkoper van een random computerzaak dat je de laptop bij hem wilt aanschaffen voor dezelfde prijs als de onlineshop eventueel prijs + verzendkosten, zo niet dan bestel je het online. 99% dat de verkoper akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
bladerash schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:30:
[...]

Of je zegt tegen de verkoper van een random computerzaak dat je de laptop bij hem wilt aanschaffen voor dezelfde prijs als de onlineshop eventueel prijs + verzendkosten, zo niet dan bestel je het online. 99% dat de verkoper akkoord gaat.
Denk het niet, de gemiddelde/kleine computerzaak kan het vaak niet eens inkopen voor zo'n prijs. En waarom zouden ze hem met verlies gaan verkopen, om klanten te winnen? Zulke mensen zul je nooit iets aan verdienen.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 10-08-2011 19:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
En de Mediamarkt moet maar net dat modelletje wat je op het oog hebt in het assortiment hebben zitten (tot in de kleine lettertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

http://www.tomshardware.c...cture-benchmark,2974.html

Zotjes hoeveel hoger de IPC is van Intel in encoding en compression. In vanalles eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
DevilsProphet schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:28:
http://www.tomshardware.c...cture-benchmark,2974.html

Zotjes hoeveel hoger de IPC is van Intel in encoding en compression. In vanalles eigenlijk.
Ow dat is wel een interessant artikel, alleen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat een architectuur niet alleen op IPC wordt ontwikkeld maar ook op clocksnelheid.

Helaas zal BD hier beter scoren dan in de praktijk, omdat als je maar één core gebruikt van BD, je geen last hebt van een performance hit van de microcode die het 1module2core verhaal mogelijk maakt.
En natuurlijk de dubbel uitgevoerde ALU.
Aan de andere kant is dat ook met hypertreading in een ligtere vorm aanwezig, op deze manier kun je natuurlijk wel het performance verschil tussen die twee meten :P

Om maar even te berekenen hoeveel de factor clocks uitmaakt, de design goals van BD werden omschreven als:
When I left, BD was supposed to be 20-25% faster frequency wise, and
loose a little architectural figure (5%-ish) of merit due to the
microarchitecture.
Dat was in 2010.
Ga ik er niet vanuit dat de IPC omhoog is gegaan, ondanks dat we nu op meerde plekken lezen dat de IPC omhoog is gegaan, ik weet niet of dat inclusief de turbo en de nieuwe instructiesets is, of dat hij echt omhoog is gegaan, maar laten we het veilig houden en zeggen dat het 0% is.
Dus qua IPC blijft het gewoon hetzelfde er is 10 a 15% nodig om bij INTEL2010 te komen, als die design goal's kloppen dan zit dat er gewoon niet in.

Als je die 20 a 25% over de huidige hoogst geclockte PII x4 gooit (3,7Ghz + 20% = 4,44Ghz)
En dat over de HWI prestatie score van de 2500k en PIIx4 980 gooit. 89 vs 77.
Geeft de 980 een score van 92.
http://nl.hardware.info/r...on-review-prestatiescores

Dus als AMD een BD FX 4core van 4.4Ghz(excl turbo) op 95watt neer zet, zou deze met de informatie uit 2010 en een hele lelijke en grove berekening ongeveer gelijk presteren aan de 2500K(excl. turbo).

Dan wordt het plaatje toch ineens een stuk roos kleuriger ;)
IPC zegt dus niet alles, maar het lijkt me wel duidelijk dat BD erg afhankelijk is van de clock's die ze kunne halen.

offtopic:
Globaal kun je nog zeggen dat de 2600K 20% sneller is over een 2500K door clock en hypertreading, terwijl een 8core fx een winst haalt van 100% bij een core verdubbeling en zodoende dus 40% lager geclockt kan zijn als die 4,4Ghz wat een clock zou geven van 2,7Ghz.
Dus een 95watt 8core BD-FX met een baseclock van 2,7Ghz zou een 2600K gemiddeld kunnen bijbenen.

Helaas raken dit soort aannamen's kant noch wal omdat we en geen gegevens hebben en mijn berekening heel veel te kort komt in correctheid dus vergeet maar weer gouw wat hier in het grijs staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Toettoetdaan schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:04:
Dat was in 2010.
Ga ik er niet vanuit dat de IPC omhoog is gegaan, ondanks dat we nu op meerde plekken lezen dat de IPC omhoog is gegaan, ik weet niet of dat inclusief de turbo en de nieuwe instructiesets is, of dat hij echt omhoog is gegaan, maar laten we het veilig houden en zeggen dat het 0% is.
Dat is een quote van een medewerker van AMD die al weg was voordat Barcalona op de planken lag. Het laatste waaraan hij heeft meegewerkt, waren dual-cores. Targets veranderen, doelen zijn niet altijd statisch. De tijd zal het leren, maar de informatie die hij geeft kan best al lang achterhaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
dahakon schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 23:14:
[...]

Dat is een quote van een medewerker van AMD die al weg was voordat Barcalona op de planken lag. Het laatste waaraan hij heeft meegewerkt, waren dual-cores. Targets veranderen, doelen zijn niet altijd statisch. De tijd zal het leren, maar de informatie die hij geeft kan best al lang achterhaald zijn.
Jah, dat klopt, zoals ik zeg gebruik ik het ook alleen maar om het belang van de clocksnelheid aan te geven.
Het resultaat is wel leuk, maar niet representatief.

• bladerash
-The_Mask- schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:37:

Denk het niet, de gemiddelde/kleine computerzaak kan het vaak niet eens inkopen voor zo'n prijs. En waarom zouden ze hem met verlies gaan verkopen, om klanten te winnen? Zulke mensen zul je nooit iets aan verdienen.
En de kleine computerzaak waar je het over hebt heeft wel een A8 laptop met 8gb geheugen ''zoals hierboven genoemd'' voor 650 euro, maar niet een i5 sandybridge met GT540M voor een lagere prijs.
Dan vraag ik me toch af hoe die A8 laptop voor zo ''goedkoop'' is ingekocht.
Het lijkt me sterk dat hij de AMD laptop wel voor relatief weinig kunt inkopen maar voor een Intel laptop relatief veel moet betalen.

• dahakon
bladerash schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 01:45:
En de kleine computerzaak waar je het over hebt heeft wel een A8 laptop met 8gb geheugen ''zoals hierboven genoemd'' voor 650 euro, maar niet een i5 sandybridge met GT540M voor een lagere prijs.
Het lijkt me sterk dat hij de AMD laptop wel voor relatief weinig kunt inkopen maar voor een Intel laptop relatief veel moet betalen.
Het lijkt mij gewoon dat iemand een laptop heeft gekocht die hij wilde kopen, in een winkel die hij gemakkelijk kon bereiken. Dat jij dan met alle geweld die persoon 'door de strot' wil duwen dat hij beter af wast met een Intel CPU plus nVidia GPU, is ondertussen wel duidelijk.

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:35

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 11-08-2011 09:36 ]

• bladerash
dahakon schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 06:02:

Het lijkt mij gewoon dat iemand een laptop heeft gekocht die hij wilde kopen, in een winkel die hij gemakkelijk kon bereiken. Dat jij dan met alle geweld die persoon 'door de strot' wil duwen dat hij beter af wast met een Intel CPU plus nVidia GPU, is ondertussen wel duidelijk.
Nee, die persoon zegt: '' Voor de prijs had je net een 1st gen i5 met Intel GMA en 4 GB RAM. ''
Dat lijkt me dus sterk, ook bij intel kan je beter dan slechts dat krijgen.
Welke laptop beter is mogen jullie zelf bepalen.

Verwijderd

bladerash schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 01:45:
[...]

Ik vermoed dat het hier over de A8-3500m, 8gb RAM, 17inch met extra GPU ACER gaat?
Om je te troosten, laagste prijs die ik heb gevonden voor dat model in België is 799€.

• dahakon
bladerash schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:05:
Nee, die persoon zegt: '' Voor de prijs had je net een 1st gen i5 met Intel GMA en 4 GB RAM. ''
Welke laptop beter is mogen jullie zelf bepalen.
Precies, dat is wat hij zegt. Voor de prijs van de A8, was er in die winkels blijkbaar geen Core i gen2 beschikbaar. Dan begin jij over internet en dat je best wel een gen 2 Core i met nVidia graphics kan vinden. Blijkbaar is dat bij de lokale PC-boer om de hoek dus niet altijd het geval, of niet voor competitieve prijs.

In ieder geval, genoeg off-topic geneuzel, voor aanbevelingen welke laptop anderen 'zouden moeten kopen' kunnen we beter in de BBG verder gaan.

• bladerash
dahakon schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 16:25:

Precies, dat is wat hij zegt. Voor de prijs van de A8, was er in die winkels blijkbaar geen Core i gen2 beschikbaar. Dan begin jij over internet en dat je best wel een gen 2 Core i met nVidia graphics kan vinden. Blijkbaar is dat bij de lokale PC-boer om de hoek dus niet altijd het geval, of niet voor competitieve prijs.

In ieder geval, genoeg off-topic geneuzel, voor aanbevelingen welke laptop anderen 'zouden moeten kopen' kunnen we beter in de BBG verder gaan.
Dat is niet geloofwaardig? De A8 is veel later uitgekomen dan Core i gen2, als de lokale PC-boer de A8 heeft, is hij aardig up to date en zal hij ook niet een core i gen2 missen. Niet voor competitieve prijs? De laptop kost ~580 euro elders, en zolang de pc-boer hem voor een prijs <650 euro kunt aanbieden, is het competitief genoeg.
Kleine assortiment? Misschien, maar daarom worden er juist de populairste modellen ingekocht. Laat deze laptop maar net één van de populairste modellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:43:
Ik vermoed dat het hier over de A8-3500m, 8gb RAM, 17inch met extra GPU ACER gaat?
Om je te troosten, laagste prijs die ik heb gevonden voor dat model in België is 799€.
Inderdaad.
bladerash schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 11:05:
Uiteraard kan je beter krijgen, maar niet aan die prijs in de winkels in de buurt. Duidelijk toch? Zelfs al was het duurder, had ik 'm nog mee gedaan.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Het is iets teveel om hier te posten, maar de berekeningen die 'drfedja' hier doet:
http://www.xtremesystems....i-news-info-fans-!/page58
Zijn wel interessante aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 15:08

Format-C

Tracing Rays

Bedoel je deze post?

http://www.xtremesystems....22&viewfull=1#post4923322

Jij linkt naar de pagina, en niet naar de betreffende post. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Format-C schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:31:
Bedoel je deze post?

http://www.xtremesystems....22&viewfull=1#post4923322

Jij linkt naar de pagina, en niet naar de betreffende post. :)
Ik bedoel eigenlijk alle post's van 'drfedja' op [url="http://www.xtremesystems....i-news-info-fans-!/page58"]deze[/url] en de volgende pagina.

Zo post hij ook een schema waarin hij berekent dat de single-tread performance van BD 8150P +/-3% hoger ligt dan dat van SB 2600K.
Maar ook de volgende uitspraak:
I've done simulation sheet for six core 3.2 GHz 6120p 95W BD. It is 0-35% faster than Thuban 1100T.
Of dezen waar zijn weet ik natuurlijk niet, maar hoe hij aan die getallen komt is wel interessant, en daarvoor moet je -als je geïnteresseerd bent- even pagina 58 en 59 lezen daar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Toettoetdaan op 12-08-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 16:42
Afgelopen weken krijg ik helaas steeds meer signalen dat het niet meer goed gaat komen met Bulldozer. Ik kan niet alles vertellen maar wel dat ik o.a. forecasts van AMD CPU's heb gezien waarbij AMD voor het AM3+ segment van enorm grote aantallen overgaat naar schikbarende kleine aantallen. Natuurlijk wordt een erg groot gedeelte overgenomen door Llano, echter blijft er te weinig over aan volume aan AM3+ (dus bulldozer) om nog enige rol van betekenis te vormen. Dit lijkt op dingen als productie problemen, lage yieldrates of te lage marges (druk van Intel). Daarbij lijkt de toekomst verder weg dan ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

The Source schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:17:
Afgelopen weken krijg ik helaas steeds meer signalen dat het niet meer goed gaat komen met Bulldozer. Ik kan niet alles vertellen maar wel dat ik o.a. forecasts van AMD CPU's heb gezien waarbij AMD voor het AM3+ segment van enorm grote aantallen overgaat naar schikbarende kleine aantallen. Natuurlijk wordt een erg groot gedeelte overgenomen door Llano, echter blijft er te weinig over aan volume aan AM3+ (dus bulldozer) om nog enige rol van betekenis te vormen. Dit lijkt op dingen als productie problemen, lage yieldrates of te lage marges (druk van Intel). Daarbij lijkt de toekomst verder weg dan ooit.
Daarnaast zul je ongetwijfeld iets weten over de (performance) positie van Bulldozer t.o.v. Intel's producten. Dat de focus (tijdelijk) verschoven lijkt naar Llano en co. is dat dan alleen te wijten aan problemen met het produceren van die dingen (in welke vorm dan ook) of speelt zelfs performance hier ook een rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24
edit:
Onzin

[ Voor 101% gewijzigd door Grote Smurf op 12-08-2011 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Mmh, dat klinkt niet goed, Llano heeft volgens mij al genoeg yield problemen, dus laat staan wat bulldozer dan zou moetten hebben, als Llano mark van bulldozer moet overnemen...

Maar dat in Q1 2012 alweer nieuwe BD's van de band rollen zal ook niet voor niets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
De dingen die je opnoemt zorgen toch alleen maar voor hoge prijzen? Dat zou betekenen dat de processor op zich niet slecht hoeft te zijn, maar dat het verkopen ervan slecht voor AMD zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
Het probleem lijkt dan ook meer te liggen aan 32nm en fabricatie dan aan het werkelijke bulldozer concept.

Denk dat bulldozer met de frequenties waarvoor het gedesigned is zeker een goede concurrent is. Maar als was the source aanhaalt correct is, dan heeft AMD redelijk wat problemen om dergelijk aantal BD te fabriceren. Bij llano hebben ze ook kunstgrepen gedaan om ietwat cpu aantal te kunnen shippen (e.g. underclocken of overvolten. hun process draait voor geen meter... tenzij voor gpu's, die draaien daar fantastisch op... maar die gebruiken dan ook de minder snelle transistors...).

Laat ons hopen dat ze de problemen rap goed krijgen zodat trinity en komodo de boel kunnen redden in 2012....

Dit lijkt gewoon AMD @ 65nm all over again als ze inderdaad die problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan gewoon ook een verhaal zijn wat iets simpler is , omdat de bijstelling van AMD verkoop slechts 3 maanden zal betreffen in plaats van de 6 maanden die ze voor ogen hadden , kan er natuurlijk niet zo veel van verkopen en ook niet produceren ....

Tevens AMD zal echt nooit wakker liggen van volume verkoop van Bulldozer, daar zijn de APU voor die maken een hoop goed voor AMD.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Zo denk ik er ook over. Aan de andere kant heeft The Source wel altijd 'gelijk' en vind ik het niet erg prettig om van hem dit soort negatieve verhalen te horen. Niet om The Source, maar omdat ik graag snel een goede Bulldozer wil kopen ... Toch denk ik ook dat door het uitstellen van Bulldozer de cijfers drastisch veranderd zijn,waarbij dit dus niet iets negatiefs hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maar de highend markt is ook maar enkel procenten natuurlijk, bulldozer is niet voor de grote markt gemaakt. En denk dat amd ook geen grote voorraad wilt hebben omdat de opvolger van de bulldozer al klaar is en heel snel de bulldozer zal opvolgen.

Low end en midrange zullen geheel verdwijnen van het AM3+ platform, wat nog even gebruikt zal worden door de bulldozer en dan valt het doek helemaal voor AM3+, want de apu die in 2012 moet komen zal denk ik de bulldozer vervangen en dan is het gedaan met AM3+ en is AMD geheel over naar APU's ook met high end.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Toettoetdaan schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:49:
[...]
Maar dat in Q1 2012 alweer nieuwe BD's van de band rollen zal ook niet voor niets zijn.
Daar valt nog minder over te zeggen dan BD. Of ze begin 2012 komen en of het een goed product gaat worden weten we uiteraard niet. Daarnaast is begin 2012 ver weg. Vooral als je kijkt naar wanneer SB uitkwam en hoe lang AMD al een vrij gênante achterstand heeft in het high end segment. Zeker vervelend voor de consumenten die wachten op BD en dus zal BD in september een goed product moeten zijn in beschikbaarheid én prestaties. Het interval van gênante achterstand is al lang genoeg, dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
mad_max234 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:03:
[...]

Maar de highend markt is ook maar enkel procenten natuurlijk, bulldozer is niet voor de grote markt gemaakt. En denk dat amd ook geen grote voorraad wilt hebben omdat de opvolger van de bulldozer al klaar is en heel snel de bulldozer zal opvolgen.

Low end en midrange zullen geheel verdwijnen van het AM3+ platform, wat nog even gebruikt zal worden door de bulldozer en dan valt het doek helemaal voor AM3+, want de apu die in 2012 moet komen zal denk ik de bulldozer vervangen en dan is het gedaan met AM3+ en is AMD geheel over naar APU's ook met high end.
Waarom zal de nieuwe APU de Bulldozer vervangen? Daar is niks over bekend. Ik denk dat de eerste APU's in 2012 niet beter zullen presteren dan een snelle Bulldozer met HD6970 of HD7xxx. Het is eerder zo dat AM3+ nog vrij lang het socket voor de high-end zal blijven bij AMD en dat de APU meer voor de mainstream wordt. Bulldozer is een totaal nieuwe processor met nieuwe socket en dat wordt echt niet allemaal opgezet voor een paar maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Trinity staat geplanned voor een launch in 2012, vroeger dan Llano in 2011. Dat is dus ergens voor juni volgend jaar, wellicht een redelijk deel eerder. Aangezien Trinity dezelfde modules gebruikt als Komodo, kun je er van uit gaan dat Komodo ook aardig op tijd volgend jaar kan komen. Verder wijst alles er inderdaad op dat AM3+ volgend jaar exit is.

Verder, zoals mad_max234 ook al aan gaf, is de high end markt voor CPU's klein. Aangezien Zambezi die markt lijkt te targeten, kun je weinig anders dan erkennen dat Zambezi ook nooit in enorme getallen zal worden gemaakt. Neem ~10% als high end markt. Dat is zo'n 300.000 CPU's per maand (inclusief servermarkt als ik me niet vergis). AMD heeft zo'n 20% van de desktop markt. Dan kun je al snel uitrekenen dat AMD niet zal verwachten meer dan zo'n 60.000 Zambezi's per maand te kunnen verkopen. Zelfs als het marktaandeel omhoog gaat, dan nog spreken we over getallen in de (paar) honderd duizend CPU's.

De grote vraag zal zijn hoeveel chips er richting server-markt gaan, waar de marges gewoon een stuk hoger liggen.
Playa del C. schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:38:
[...]

Waarom zal de nieuwe APU de Bulldozer vervangen? Daar is niks over bekend. Ik denk dat de eerste APU's in 2012 niet beter zullen presteren dan een snelle Bulldozer met HD6970 of HD7xxx. Het is eerder zo dat AM3+ nog vrij lang het socket voor de high-end zal blijven bij AMD en dat de APU meer voor de mainstream wordt. Bulldozer is een totaal nieuwe processor met nieuwe socket en dat wordt echt niet allemaal opgezet voor een paar maand.
Trinity zal Zambezi niet vervangen, maar met Trinity zal ook Komodo komen, die wel als vervanger komt van Zambezi. Zoals ik hierboven al zei, zal Zambezi, volgens alle geruchten en slides, op een FM-socket uitgebracht worden en dus niet op AM3+.

[ Voor 27% gewijzigd door dahakon op 13-08-2011 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Springstof schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:43:
[...]

Daar valt nog minder over te zeggen dan BD. Of ze begin 2012 komen en of het een goed product gaat worden weten we uiteraard niet. Daarnaast is begin 2012 ver weg. Vooral als je kijkt naar wanneer SB uitkwam en hoe lang AMD al een vrij gênante achterstand heeft in het high end segment. Zeker vervelend voor de consumenten die wachten op BD en dus zal BD in september een goed product moeten zijn in beschikbaarheid én prestaties. Het interval van gênante achterstand is al lang genoeg, dunkt me.
Ik heb het niet over 2th-gen BD, maar over Cx stepping BD.

Bij release zal BD naar alle waarschijnlijkheid B2 of B3 als stepping dragen.
Wat er op duid dat dat van base-layer-spin B dit de 2e of 3e metal-layer revisie is.
Cx zou dus een base-layer-respin worden.

Een metal-layer revisie duurt veel minder lang om te maken, maar is eigenlijk alleen geschikt om bug's op te lossen.
Een base-layer revisie wordt voornamelijk gebruikt om het verbruik lager te krijgen en dus de clock's hoger. Wat automatisch resulteert in beter yield's.
Dat AMD -volgens de geruchten- al zo snel met een base-layer-respin komt duid er op dat de yield's erg tegen vallen en dat het verbruik/clock niet is waar AMD op aimde.

Dus het zou best kunnen dat dat de reden is dat 'The Source' een grote daling in AM3+ volume ziet, als AMD echt yield problemen heeft, en weigert om BD lagere specificatie's mee te geven kan het zijn dat dat de beschikbaarheid ernstig benadeeld.
Maar ook het uitfaseren van PII en AII chips en het uistellen van BD zal het AM3+ volume niet ten goede komen, ook al zijn dat geen aanwijzingen voor hoe goed BD is.
[...]

AMD heeft gezegt dat ze CPU's zonder GPU in ieder geval nog tot 2013/2014 blijven maken. (kan de bron niet zo snel vinden)
Wel is het zo dat BD2(welke geen APU is) net als de opvolger van Llano voor socket FM2/FMx zullen worden geprocuceerd, wat betekend dat AM3+ in der daad niet lang meer zal bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Het is echt enorm jammer want ik had gewoon goed ehoop dat toen men een nieuwe architectuur ging maken en de naam FX weer introduceerde dat het echt goed ging komen.. dat men met top producten in het high end segment op de markt zou gaan komen.
Ik hoor ook via bepaalde insiders dat het er nu niet goed uit ziet maar ja ik blijf maar hopen.. meer kan je niet doen, als men nu weer verder achterop raakt in plaats van dichterbij Intel komt zou dat enorm jammer zijn.
Wellicht dat de volgende stepping cpu's gewoon een goede stap vooruit gaan zijn( die in 2012 gaan komen)

[ Voor 6% gewijzigd door pino85 op 13-08-2011 11:45 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:15
volgens AMD's eigen slides hadden ze verwacht dat bulldozer ongeveer 20% van hun verscheepte chips zou zijn. maar dat was wel een paar maanden geleden.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Countess schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:25:
[...]

volgens AMD's eigen slides hadden ze verwacht dat bulldozer ongeveer 20% van hun verscheepte chips zou zijn. maar dat was wel een paar maanden geleden.
Bulldozer gaat dan natuurlijk niet alleen naar de desktop toe, maar ook naar de server. Ik weet niet of die slides alleen over desktop ging, of over alle chips. Met FX4 zou je nog de mainstream markt kunnen bedruipen natuurlijk, maar dan nog is 20% niet veel meer dan zo'n 120-150k Bulldozer CPU's per maand (AMD's aandeel in de totale X86 markt is 20% desktop/15%laptop/5%server markt. Daarbij is de laptop, waar Bulldozer niet heen gaat, markt het grootst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:15
dit is van vorige kwartaal
http://investorvillage.co...08333&pt=msg&mid=10417537
11miljoen desktop CPU's

gedeeld door 3 is dat 3.67 miljoen per maand
en 20% daarvan zou 733.000 bulldozers per maand zijn. enkel voor de desktop.

edit: kan de slide zelf niet meer vinden, enkel dit
http://www.xbitlabs.com/n...s_Process_Technology.html
en daar ging het puur om desktop cpu's.

[ Voor 34% gewijzigd door Countess op 13-08-2011 14:04 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Countess schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:44:
dit is van vorige kwartaal
http://investorvillage.co...08333&pt=msg&mid=10417537
11miljoen desktop CPU's

gedeeld door 3 is dat 3.67 miljoen per maand
en 20% daarvan zou 733.000 bulldozers per maand zijn. enkel voor de desktop.

edit: kan de slide zelf niet meer vinden, enkel dit
http://www.xbitlabs.com/n...s_Process_Technology.html
en daar ging het puur om desktop cpu's.
Ja, ik zie dat ik een factortje 10 fout zat met een snelle hoofdberekening. Overigens zie ik dat de totalen van verkoop ondertussen ook naar ~100 miljoen CPU's per kwartaal zijn gestegen. Maar goed, mijn voornaamste punt is dat het totaal aantal Bulldozer CPU's sowieso schraal af zal steken tegenover het totaal aantal AM3 CPU's dat per kwartaal verkocht werden. Zelfs bij 20% is dus maar ~2 miljoen stuks, tegenover 11 miljoen AM3 CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch is Bulldozer voor servers ontwikkeld in de eerste plaats en niet voor desktop, net zoals toen AMD64 (afgeleid van opterons) waren server chips, ook de core2 (beide) en speciaal Nehalem waren voor servers ontwikkeld.
Ik wil hiermee zeggen dat die markt dus voor andere gaat en er voor ontwikkeld wordt. Die markt staat wat betreft bulldozer bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me goed kan voorstellen is dat als de yields inderdaad tegenvallen, AMD de dies liever inzet voor de servermarkt. Daar zullen de marges een stuk hoger zijn, en llano zou sowieso een het grootste deel van de desktop markt bedienen. Enthousiastelingen vallen dan buiten de boot, maar ik ben bang dat die markt gewoon te klein is.

Overigens heb ik weinig gehoord over tegenvallende yields van Llano. Dit zou betekenen dat een nieuwe stepping BD veel goeds kan doen - en dat het dus niet per se direct 'einde verhaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan1996
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-08 16:02
Is er ook iemand die van de chipset AMD 970X iets kan vinden, of er een videokaart geïntegreerd is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
gertjan1996 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:36:
Is er ook iemand die van de chipset AMD 970X iets kan vinden, of er een videokaart geïntegreerd is of niet?
Alleen chipsets met een G in de naam hebben een IGP, waarbij de G ongetwijfeld als suffix gebruikt wordt voor Graphics. De 970X heeft dus geen IGP.

Zo te zien zal het eerste A55 FM1 moederbord binnenkort leverbaar zijn. In Engeland zijn er al een aantal etailers die hem in de prijslijst hebben opgenomen. In dit geval gaat het om een Gigabyte moederbord.

[ Voor 25% gewijzigd door dahakon op 13-08-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Llano nu beschikbaar in dell-notebooks:

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3555/fs
US: http://www.dell.com/us/business/p/vostro-3555/fs

Verder de gerbruikelijke dell-pricing. Goedkoopste met 2GB RAM €399 + verzendkosten. Precies hetzelfde met 4GB voor €449.... Let op ex. BTW. Ik vind ze VERRE van competief geprijsd. De versie met i3 is nota bene €35 goedkoper met voor de rest exact dezelfde specs.

De E2-3000M is trouwens een dualcore 1800 - 2400 MHz, met 160 shaders intergrated. Een echte budgetoplossing dus. Niet eens zo'n goede vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Hmm valt me nogal tegen van Dell, ze zijn alles behalve interessant geprijst.
Wellicht dat de prijs nog wat hoger ligt doordat er maar weinig aanbieders zijn van deze AMD notebooks.
Je kan voorm 49 euro de Vostro 3555 upgraden naar een Quad core(A6-3400M)
Dan heb je direct een betere gpu..

[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 15-08-2011 02:00 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dell heeft al heeeeeel erg lang een broertje dood aan AMD.
Van Dell moet je absoluut niets verwachten ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
[...]

Het is en blijft een slecht teken.
Je top model is toch ook weer een stukje marketing en naams bekendheid.
Daarnaast worden toekomstige cpu's/apu's op deze architectiuur gebasseerd. Dus jet is voor AMD te hopen dat de architectuur toch wel met intel mee kan komen.

Als het aan het productie process zou liggen is het te hopen dat dat snel opgelost wordt. Want als dat slecht blijft willen je chips ook niet goed presteren en zul je ook niet veel verkopen.

AMD heeft het hard nodig. Ze zitten elke keer vrij dicht bij de rand van de afgrond. Het zou lekker zijn als ze weer wat meer marktaandeel kunnen pakken en het ook kunnen vasthouden.
Maar dat zal vooral afhangen van de schaalbaarheid van deze arcitectuur. Intel stoomt in ieder geval op vol tempo door.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Ben ik mee eens, het is een teken wat weinig goeds voorspelt.
Los van dat men in verhouding op het high end vlak procentueel weinig verkoopt is het wel het high end vlak waar je vaak op marketing vlak en naamsbekendheid mee voor de dag komt.

Als dit tegen gaat vallen betekend dit wederom een grote tegenslag want dit gaat overslaan op de andere linie's of het nu terecht is of niet.
Zoals Astennu aan geeft, AMD heeft het echt hard nodig om eens op elk vlak maar vooral dat high end vlak een killer cpu voor de dag te brengen want de concurrent Intel gaat op zijn sloffen door en gaat echt niet rustig aan doen.
Hopelijk dat het gaat mee vallen maar ik hoor ook steeds vaker geen goede berichten opduiken..en waar rook is is vuur.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik weey niet of het klopt, maar ik krijg soms het idee dat intel zich niet meer 100% aan de tick/tock stratagie houd omdat het simpel weg niet nodig is. Misschien zit het wel enigsinds tegen met de 22nm ivy bridge. Maar aan de andere kant heeft AMD nog steeds niets laten zien wat nehalem echt kan verslaan laat staan sandy bridge.

AMD hoeft niet perse te winnen maar ze moeten iets met een goede prijs/perfotmance/watt neer kunnen zetten. Met de stars architectuur lukt ze dat niet meer.
Maar de bulldozer architectuur moet in de komende karen wel voldoende geupgrade kunnen worden om mee te blijven kunnen met het geweld van intel.
Het is gewoon vervelend dat ze nu al zo'n grote achterstand moeten weg werken. Intel kreeg dat in eengen voor elkaar door van P4 naar C2D een giga performance winst te boeken. We hadden het voorproefje al gehad met de pentium m maar intel is ook groter. Heeft meer geld meer fabs betere kleinere productie processen en meer design teams. Dus ik zie AMD niet snel een 2e k7 of k8 maken. Bulldozer zou een soort van k7 kunnen worden. Alleen dan wel een die wat laat is. Maar qua performance mogelijk dicht op sb zitten. Al vrees ik voor lager. Als het maar stukken beter is danbde huidige x6 cpu's. Ben ik al blij.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Zover ik weet richt AMD zich al jaren op de midrange markt. Daarom zal ik nooit een Intel killer verwachten. Daarnaast gaf AMD in de presentatie slides aan dat Bulldozer tegenover de Core i5 en Core i7 komt te staan. Ook de prijs indicaties van Bulldozer geven een soortgelijk beeld. Dat is dus ongeveer wat je kan verwachten als Bulldozer uitkomt volgens mij. Géén Intel killer dus.

Indien AMD met de Bulldozer architectuur gelijkwaardig is aan een Code i5/i7 dan zitten ze volgens mij wel goed. Als dadelijk de de opvolger van Liano met Bulldozer cores komt dan kunnen ze wel 2 cores verkopen met een kleiner DIE oppervalk dan Intel. Dit moet dus in theorie dus winstgevend zijn. (ervanuitgaande Core+HT = 1core, 1module = 2cores)

BTW: @gertjan1996; Ik heb de 970x chipset en daar zit géén IGP op.

[ Voor 4% gewijzigd door Stephan224 op 15-08-2011 17:17 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:23:
[...]

Het is en blijft een slecht teken.
Je top model is toch ook weer een stukje marketing en naams bekendheid.
Daarnaast worden toekomstige cpu's/apu's op deze architectiuur gebasseerd. Dus jet is voor AMD te hopen dat de architectuur toch wel met intel mee kan komen.

Als het aan het productie process zou liggen is het te hopen dat dat snel opgelost wordt. Want als dat slecht blijft willen je chips ook niet goed presteren en zul je ook niet veel verkopen.

AMD heeft het hard nodig. Ze zitten elke keer vrij dicht bij de rand van de afgrond. Het zou lekker zijn als ze weer wat meer marktaandeel kunnen pakken en het ook kunnen vasthouden.
Maar dat zal vooral afhangen van de schaalbaarheid van deze arcitectuur. Intel stoomt in ieder geval op vol tempo door.
Dat zie ik anders, ik de bulldozer alleen als tussen product, een extra schakeling tussen de nieuwe core en gpu. Volgens mijn heeft AMD nooit plannen gehad om grote getallen te leveren, was alleen voor die paar enthousiastelingen die top model kopen. Het is denk dan ook geheel zo bedoeld en zit verder niet gek veel achter dan dat het AM3 platform EOL is. AM3 had al weg moeten zijn als amd voor had gekozen om gelijk de bulldozer te integreren voor de hele range, dan hadden er nu 0 nieuwe AM3 op de lijst gestaan.

En hoeveel consumenten denk je dat de Black edition/high end kopen? Want dat zal de bulldozer worden, word gemaakt voor klein groepje niet voor de massa. En met het gegeven dat over enkel maanden de huidige bulldozer en am3 geheel zal verdwijnen en er een model voor in de plaats komt die wel voor de massa word gemaakt, is het dus heel normaal dat ze maar in kleine getallen beschikbaar worden gesteld. Wat moeten ze met al die bulldozer heen als maar enkele procenten verkopen en over enkele maanden de opvolger door de deur staat met beter specificatie en een ook nog een gpu core.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

het hele punt is dat het er niet om gaat hoeveel consumenten een bulldozer kopen maar hoe je marketing technisch naar buiten komt met het product, als er veel negatieve berichten zijn krijg je al een negatieve sfeer en dit slaat heel erg snel over op andere lijnen.. hoe je het went of keert is je top model gewoon een uithang bord en geeft bekendheid af aan de lineups.
Als dit niet erg positief uit valt dan word het een moeilijk verhaal..

Hopelijk dat het gaat mee vallen al hoor ik nog niet veel positieve geluiden, ik gun het AMD van harte, ze doen enorm hun best met een kleine fractie van het budget wat Intel heeft en wat kunnen we eigenlijk ook verwachten? wellicht verwacht ik ook te veel, en was ik gegrepen door de FX intreding waar ik goede ervaringen aan heb, we zullen het vanzelf zien.

[ Voor 48% gewijzigd door pino85 op 15-08-2011 19:59 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoeven van jullie hebben in het verleden een FX gehad? :D

Het negatieve maken jullie er zelf van, is niks meer dan lijst en wat mijn betreft is dat hele normaal omdat AM3 ook gewoon uitgefaseerd word, midrange waar 95% van de cpu van worden verkocht zit niet meer op am3, blijft er nog maar weinig over voor am3 en dat is dus heel normaal, niks negatief.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:52:
en over enkele maanden de opvolger door de deur staat met beter specificatie en een ook nog een gpu core.
Het toevoegen van een GPU lost toch geen problemen op?
Als ze zonder GPU grote problemen hebben, hebben ze die met GPU ook. En op de servermarkt heb je weinig aan die GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 16:42
Countess schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:25:
[...]volgens AMD's eigen slides hadden ze verwacht dat bulldozer ongeveer 20% van hun verscheepte chips zou zijn. maar dat was wel een paar maanden geleden.
In mijn overzicht <10%.
Astennu schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 16:58:
Ik weey niet of het klopt, maar ik krijg soms het idee dat intel zich niet meer 100% aan de tick/tock stratagie houd omdat het simpel weg niet nodig is. Misschien zit het wel enigsinds tegen met de 22nm ivy bridge. Maar aan de andere kant heeft AMD nog steeds niets laten zien wat nehalem echt kan verslaan laat staan sandy bridge.
Intel heeft ook haar technische problemen. X79 platform mist veel specs die wel eerst geplanned waren. Ivy Bridge op 22nm had yield problemen, daarom is het een kwartaal gedelayed, echter zijn die nu opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Olaf van der Spek schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:35:
[...]

Het toevoegen van een GPU lost toch geen problemen op?
Als ze zonder GPU grote problemen hebben, hebben ze die met GPU ook. En op de servermarkt heb je weinig aan die GPU.
Nee als er problemen zijn dan lost dat niks op. Maar wie zegt dat er problemen zijn dan, ik kan dat niet opmaken uit de gegevens die er tot nu toe zijn vrij gegeven? Weet nu alleen met bijna zekerheid dat AM3+ minder zal worden geleverd wat helemaal past in het plaatje van want AMD wilt, overstappen met massa naar APU.
Toettoetdaan schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:43:
[...]

AMD heeft gezegt dat ze CPU's zonder GPU in ieder geval nog tot 2013/2014 blijven maken. (kan de bron niet zo snel vinden)
Wel is het zo dat BD2(welke geen APU is) net als de opvolger van Llano voor socket FM2/FMx zullen worden geprocuceerd, wat betekend dat AM3+ in der daad niet lang meer zal bestaan.
Had je post gemist. Zover ik weet gaat voor de consumenten alles over naar APU volgend jaar, zowel de performance als midrange markt. Misschien sloeg dat op opteron of zo.

Edit/
De Komodo die moet nog een cpu worden, had ik even gemist, die zal inderdaad op FMx socket draaien.

De Komodo heeft overigens geen bulldozer cores maar "Piledriver" cores, top model zal 10 cores krijgen. Neem even aan dat ze zelfde principe gebruiken als bulldozer en dat de cpu uit 5 modules bestaat?

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 16-08-2011 00:03 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:52:
[...]

Dat zie ik anders, ik de bulldozer alleen als tussen product, een extra schakeling tussen de nieuwe core en gpu. Volgens mijn heeft AMD nooit plannen gehad om grote getallen te leveren, was alleen voor die paar enthousiastelingen die top model kopen. Het is denk dan ook geheel zo bedoeld en zit verder niet gek veel achter dan dat het AM3 platform EOL is. AM3 had al weg moeten zijn als amd voor had gekozen om gelijk de bulldozer te integreren voor de hele range, dan hadden er nu 0 nieuwe AM3 op de lijst gestaan.

En hoeveel consumenten denk je dat de Black edition/high end kopen? Want dat zal de bulldozer worden, word gemaakt voor klein groepje niet voor de massa. En met het gegeven dat over enkel maanden de huidige bulldozer en am3 geheel zal verdwijnen en er een model voor in de plaats komt die wel voor de massa word gemaakt, is het dus heel normaal dat ze maar in kleine getallen beschikbaar worden gesteld. Wat moeten ze met al die bulldozer heen als maar enkele procenten verkopen en over enkele maanden de opvolger door de deur staat met beter specificatie en een ook nog een gpu core.
Hoeveel mensen hebben een 2500k / 2600k? Op dit moment best veel. Als je het bekijkt over het totaal valt het natuurlijk maar dit is de doelgroep voor bulldozer. De prijsclasse is namelijk hetzelfde. Ik denk dat nog wel een aardige markt is.

De stelling die je hier onder doet van: wie heeft er in het verleden een fx gehad is niet eerlijk.
Die cpu's waren 1000 euro net als de EE van intel. Deze FX cpu's worden 300. Dat is meer de oude black edition prijs. En daar heb ik er meerdere van gehad. Zelfde geld voor de 2600k die zit ook in dezelfde prijs classe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 20:57:
[...]

In mijn overzicht <10%.

[...]

Intel heeft ook haar technische problemen. X79 platform mist veel specs die wel eerst geplanned waren. Ivy Bridge op 22nm had yield problemen, daarom is het een kwartaal gedelayed, echter zijn die nu opgelost.
Ik moet het eindresulataat van het X79 platform nog zien. Maar zoals het er nu uit ziet is het veel te duur voor wat je krijgt. En had het meer high end moeten zijn.
Wat betreft ivy bridge: de eerste 22nm cpu van intel + een nieuw soort transistor (3D transistors als ik me niet vergis) ik kan me voorstellen dat dat hier en daar wat problemen oplevert.
Maar die zijn nu dus opgelost. Dus intel kan nu vrij snel met iets nieuws komen mocht BD een bereiging worden.

Daarnaast kunnen ze altijd nog een 2700/2800 of 2900k uitbrengen. Die i7's hebben nog meer dan genoeg headroom. Ze concureren dan wellicht iets te veel met hun nieuwe X79 platform.

Ps ik post alles via me HD2 niet echt ideaal. Dus er kunnen wat meer typp's in zitten dan normaal ^^
En copy paste werkt raar genoeg niet 8)7 dus helaas kan ik niet meerdere quotes in een post stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 28-09 22:57

AMD's Deccan platform detailed

The 28nm Kirshna and Wichita parts
In case you've been wondering about AMD's 2012 Deccan platform we bear some good news as the guys from Donanimhaber.com managed to snatch some fresh slides dealing with Wichita and Krishna chips. With up to four Bobcat cores, lower TDPs, better DirectX 11 graphics part, and Yuba FCH for some SATA and USB 3.0 fun it is quite clear that these will bring quite an improvement over currently available Zacate and Ontario chips.

As noted, both Wichita and Krishna will be made on the new 28nm manufacturing process and currently AMD is promising up to 20 percent higher processing power, over 25 percent higher graphics performance and up to 30 percent higher compute performance. Both Wichita and Krishna are a part of Deccan platform and will use a new FT2 socket. Of course we are talking about SoC desing and 2012 Deccan platform will feature up to four Bobcat cores at a lower TDP.

Spec wise, the Deccan platform will feature up to 2MB of L2 cache, new APM Bi-Directional Turbo Core feature, support for DDR3-1600 memory (including ultra low voltage DDR3 memory), AMD's UVD3 engine with Secure Asset Management Unit (SAMU), enhanced multimedia support and Yuba FCH with support for USB 3.0 and most probably SATA 6Gbps.

According to the latest roadmaps and rumours, AMD plans to start the production of these 28nm Witchita and Krishna chips sometimes at the end of Q2 2012.
Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com//images/haber/28449/amd2012deccan1_dh_fx57.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com//images/haber/28449/amd2012deccan2_dh_fx57.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com//images/haber/28449/amd2012deccan3_dh_fx57.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com//images/haber/28449/amd2012deccan4_dh_fx57.jpg

En het originele artikel van donanimhaber staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ziet er erg mooi uit. Maar ik vind de performance wint een beetje laag.
Voor de cpu gaan ze van dual naar quad. En voor de gpu van 80 naar 160 shaders.
Met de persentages die genoemt worden is er of een bottelnek of de clocks zijn lager. Single threaded performance wordt dan wellicht met turbo core opgevangen.

Maar in dat geval had ik meer van 28nm LP verwacht. We zullen wel zien hoe witchica het tov brazos gaat doen qua perormance en verbruik.

We krijgen dan eindelijk netbooks die snel genoeg zijn voor alle dagelijkse dingen. Nu op vakantie ook weer even op een single core atom zitten werken maar wat een hell is dat. Brazos is al stukken beter. Maar soms wil je net wat meer zonder een hoger verbruik.

Vind het ook werg mooi dat de IO hub met sata en usb nu ook in de chip zelf zit. Dat samen met een quad core en 160 shader gpu en maar 2 watt hoger verbruik klinkt erg goed. Nu hopen dst de performance nog wel iets beter is dan die 30% anders is de performance per transisor er erg op achteruit gegaan.

Pagina: 1 ... 44 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.