Ow dat is wel een interessant artikel, alleen moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat een architectuur niet alleen op IPC wordt ontwikkeld maar ook op clocksnelheid.
Helaas zal BD hier beter scoren dan in de praktijk, omdat als je maar één core gebruikt van BD, je geen last hebt van een performance hit van de microcode die het 1module2core verhaal mogelijk maakt.
En natuurlijk de dubbel uitgevoerde ALU.
Aan de andere kant is dat ook met hypertreading in een ligtere vorm aanwezig, op deze manier kun je natuurlijk wel het performance verschil tussen die twee meten
Om maar even te berekenen hoeveel de factor clocks uitmaakt, de design goals van BD werden omschreven als:
When I left, BD was supposed to be 20-25% faster frequency wise, and
loose a little architectural figure (5%-ish) of merit due to the
microarchitecture.
Dat was in 2010.
Ga ik er niet vanuit dat de IPC omhoog is gegaan, ondanks dat we nu op meerde plekken lezen dat de IPC omhoog is gegaan, ik weet niet of dat inclusief de turbo en de nieuwe instructiesets is, of dat hij echt omhoog is gegaan, maar laten we het veilig houden en zeggen dat het 0% is.
Dus qua IPC blijft het gewoon hetzelfde er is 10 a 15% nodig om bij INTEL2010 te komen, als die design goal's kloppen dan zit dat er gewoon niet in.
Als je die 20 a 25% over de huidige hoogst geclockte PII x4 gooit (3,7Ghz + 20% = 4,44Ghz)
En dat over de HWI prestatie score van de 2500k en PIIx4 980 gooit. 89 vs 77.
Geeft de 980 een score van 92.
http://nl.hardware.info/r...on-review-prestatiescores
Dus als AMD een BD FX 4core van 4.4Ghz(excl turbo) op 95watt neer zet, zou deze met de informatie uit 2010 en een hele lelijke en grove berekening ongeveer gelijk presteren aan de 2500K(excl. turbo).
Dan wordt het plaatje toch ineens een stuk roos kleuriger

IPC zegt dus niet alles, maar het lijkt me wel duidelijk dat BD erg afhankelijk is van de clock's die ze kunne halen.
offtopic:
Globaal kun je nog zeggen dat de 2600K 20% sneller is over een 2500K door clock en hypertreading, terwijl een 8core fx een winst haalt van 100% bij een core verdubbeling en zodoende dus 40% lager geclockt kan zijn als die 4,4Ghz wat een clock zou geven van 2,7Ghz.
Dus een 95watt 8core BD-FX met een baseclock van 2,7Ghz zou een 2600K gemiddeld kunnen bijbenen.
Helaas raken dit soort aannamen's kant noch wal omdat we en geen gegevens hebben en mijn berekening heel veel te kort komt in correctheid dus vergeet maar weer gouw wat hier in het grijs staat