dahakon schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:42:
[...]
Intel heeft het de laatste jaren gemakkelijk gehad ja, maar om nu over slachten te beginnen met betrekking tot een processor van Intel, waar weinig bijzonders aan is, behalve een process shrink...
Tja wat is makkelijk gehad. Ze hebben grosso modo hun zaken veel beter op orde. Of bedoel je dat AMD gewoon niet veel bijzonders was de afgelopen jaren.
Intel had, als ze gewild hadden AMD dus wel zo ongeveer compleet kunnen wegvagen op CPU gebied. Maar het is eerder de vraag of ze dat zelf willen en mogen qua mededinging.
Een process shrink is overigens bijzonder genoeg, vraag maar aan AMD.
Intel zal eerst moeten bewijzen dat ze FinFET onder controle kunnen krijgen voor massaproductie.
Obv Intel’s executie in het verleden heb ik daar niet zo veel twijfel over. Punt wat blijft staan is dat AMD waarschijnlijk ook die kant op zal gaan in de toekomst. En dan moet AMD ook nog maar bewijzen dat ze het kunnen.
Verder hebben we geen definitieve concrete prestaties van Bulldozer, we weten alleen dat de IPC hoger zou moeten zijn dan die van Phenom. Met Donims laatste 'lek' lijkt deze aardig mee te kunnen met de 2600K, bij synthetische benches. Met games zal het dan helemaal geen probleem zijn.
Laten we het hopen. Tegen de tijd dat BD er eindelijk is, is SB al 9 maanden in de verkoop.
AMD doet over het algemeen veel geheimzinniger over de prestaties van hun producten. Intel pronkt en praalt over het algemeen veel meer met producten die nog lang niet komen. De 1.8GHz ES van IB toont weinig bijzonders in ieder geval, op dit moment.
AMD had niet veel bijzonders de afgelopen jaren, dus wat moet je er over melden

Ik vind het wel meevallen hoor hoeveel Intel pronkt en praalt. Als je niks meldt is het ook niet goed.
En nogmaals ik vind het nogal nietszeggend om een een of andere vage ES die nog een jaar van massaproductie verwijderd is als maatstaf te gaan nemen.

Intel heeft de beste procestechnologie, niet slechts zo'n beetje. Het is dus des te bijzonderder dat AMD zo bij kan blijven, terwijl ze altijd een node achter liggen. Het zou iets moeten zeggen.
In de eerste plaats, AMD kon de afgelopen jaren niet bijblijven. Ze werden geownd. In bepaalde segmenten heeft Intel de duimschroeven niet aangedraaid en daarom is AMD in business gebleven.
Verder, BD komt op 32nm toch? Dus dan is het toch niet zo raar dat ze SB, ook 32nm, kunnen bijbenen?
Ze hebben Trinity werkend getoond. Deze lijkt ook nog eens eerder te komen dan men eerst verwachtte. Dat wil zeggen, vroeger dan de launch van Llano, maar dan volgend jaar. Trinity maakt gebruik van dezelfde Piledriver cores, die Bulldozer volgend jaar ook gaan aflossen. De techniek lijkt dus al aardig op rails te zijn voor die cores.
Laten we het hopen. Ik denk alleen dat AMD meer te bewijzen heeft op dit gebied. Dus ik ga mezelf niet rijk rekenen met de opvolger van BD terwijl BD er nog niet eens is.
Dat is zo, Intel blijft nog wel een tijdje, omdat:
'Nobody ever got fired for buying Intel'. AMD zal hard moeten werken aan mindshare. Llano zou hier best eens kunnen helpen, zoals Brazos ook al heeft gedaan tot nu toe.
Helemaal eens. Ik denk dat AMD op zich goed bezig is met hun fusion produkten/strategie.
Voor de rest zal Intel zich toch echt wel even achter de oren krabben, als AMD de 2600K achter zich laat.
Ik denk dat dat echt wel meevalt. Intel weet ook wel dat ze bij AMD niet dom zijn en dat het niet eenvoudig is om binnen dezelfde processtechnologie enorm veel beter te zijn.
Intel weet dat ze binnen een half jaar na BD op 22nm zitten incl. een aantal revolutionare processtechnieken en dan wordt de BD gewoon weer geownd.
Het punt is nu eenmaal dat processtechnologie misschien wel belangrijker is dan processorontwerp en daar zal AMD op de een of andere manier toch dichter bij Intel moeten komen.