Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
"Release date(s) September 8, 2009".dahakon schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 20:48:
[...]
En dan kijk je naar het productieprocess van P55 en zie je:
Intel gebruikt ook gewoonweg nog steeds 65nm voor de chipsets, gewoon omdat het geen nut heeft om op de duurdere kleinere processen over te gaan.
Maar je hebt wel gelijk. Het is voor Intel ook niet erg rendabel, maar bij Intel speelt ook nog mee dat ze iets moeten met hun oude productie procedé lijnen. Niet alles wordt uitgefaseerd.
Okee, even verder gezocht voor je, na alle andere noodzakelijke dingen.madmaxnl schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:36:
"Release date(s) September 8, 2009".
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52810
Ook Cougars Point is op de aloude 65nm gebakken, dus ook daar niets nieuws onder de zon, mocht je denken dat anderhalf jaar een verschil had gemaakt.
Sorry voor de domme vraag, maar is er al een release datum bekend? Kan er werkelijk niks over vinden behalve Q3 2011 maar er wordt ook gesproken over vertragingen.-The_Mask- schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:19:
De launch van de Bulldozer mobo's en CPU's is idd dichtbij.
Vertragingsgeruchten zijn vooralsnog niet meer dan dat, niet onderbouwde geruchten. Op 16 juli zal HardOCP een evenement hebben met AMD, waarbij er al definitief is gesteld dat Bulldozer van de partij zal zijn.SL65 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:41:
[...]
Sorry voor de domme vraag, maar is er al een release datum bekend? Kan er werkelijk niks over vinden behalve Q3 2011 maar er wordt ook gesproken over vertragingen.
Sorry bedoelde Llano, waar het de post boven die van mij ook over ging, geen idee waarom ik Bulldozer zei (misschien om dat ik het graag zou willenSL65 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:41:
[...]
Sorry voor de domme vraag, maar is er al een release datum bekend? Kan er werkelijk niks over vinden behalve Q3 2011 maar er wordt ook gesproken over vertragingen.
AMD Nieuwsdiscussie
Okey bedankt. Dan blijf ik nog even rustig wachten op mijn Octacoredahakon schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:51:
[...]
Vertragingsgeruchten zijn vooralsnog niet meer dan dat, niet onderbouwde geruchten. Op 16 juli zal HardOCP een evenement hebben met AMD, waarbij er al definitief is gesteld dat Bulldozer van de partij zal zijn.
Alles wees daar al op, incluis Anandtechs Preview met de claim dat de werkelijke review eind deze maand komt. Combineer dat met het verschijnen van de moederbord specs en bovenal de eerste indicaties van prijzen een paar van de desktop APU's. Gelukkig hoef ik niet zo lang te wachten als de arme zielen die Bulldozer willen hebben (volgend jaar komt Trinity hier wel een keertje binnen).-The_Mask- schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:19:
De launch van de Bulldozer sorry Llanomobo's en CPU's is idd dichtbij.
Ehh jaa .. TDP vertelt niet wat het verbruik daadwerkelijk is, maar als ze daadwerkelijk zuiniger zijn geworden, doe dan 3,2Ghz ofzo.. 2,7Ghz is nergens goed voor.
Verwijderd
Oftewel, 2,5 GHz =/= 2,5 GHz als je het over verschillende generaties of zelfs architecturen hebt. Je kan niet simpelweg het een met het ander vergelijken. Ik zou wel willen, dan zou die oude P4 3,2 Ghz die hier staat nog best wat voorstellen, maar we weten allemaal wel beter (toch?) .
@Camacha
Performance per clock tik is vrijwel identiek aan die van een Propus. Llano ongeveer 5% sneller op zelfde clock frequentie.
[ Voor 28% gewijzigd door madmaxnl op 22-06-2011 02:26 ]
Je vergeet er even 1 niet onbelangrijk ding bij te vermelden. Die 45W CPU is een later uitgebrachte low power versie, waar de eerdere Dual Cores, de niet zuinig gebinde, een TDP hebben van 65Watt. Deze Dual-Core APU's zijn bovendien waarschijnlijk vooral rest-producten die niet als Quad-core kunnen werken en wellicht iets meer prik nodig hebbenbladerash schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 01:36:
Ik weet niet of de clocksnelheden al zijn langs gekomen, maar als dit echt zo is, dan is het behoorlijk fail. Dual core APU op 2,7Ghz met 65W TDP terwijl de Athlon II 250 op 3Ghz met 45W toe kunt. Ze zouden juist het verbruik hebben aangepakt maar een Athlon 250 + HD6450 heeft dezelfde TDP? Ondanks grotere transistors, hogere clocks, geheugen incl bij de videokaart ect...
Ehh jaa .. TDP vertelt niet wat het verbruik daadwerkelijk is, maar als ze daadwerkelijk zuiniger zijn geworden, doe dan 3,2Ghz ofzo.. 2,7Ghz is nergens goed voor.
Vergeet ook niet dat alle APU's die wel met weinig verbruik kunnen werken, waarschijnlijk allemaal richting OEMs gaan om dienst te doen als mobiele APU, iets wat met de Athlon II een stuk minder het geval was.
En dan nog blijft TDP een specificatie voor pc bouwers hun systemen en niet het verbruik van de cpu. Het is ook een range die word gehanteerd, systeem koeling van 50w zou wellicht ook volstaan voor de APU's die in de range 45w - 65w vallen.madmaxnl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 02:06:
Bladerash, je zegt het zelf al. TDP vertelt niet wat het daadwerkelijke verbruik gaat zijn. De 65W TDP is dan ook als zowel het GPU als CPU gedeelten van de APU aan de bak moet(100%).
Wat het zegt is dat je koelsysteem minimaal 65w van de APU moet kunnen afvoeren binnen de opgegeven werktemperatuur.
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 22-06-2011 17:47 ]
Interessant artikel, als dat alles klopt juich ik het alleen maar toe. If you can't beat them, join them.
Lijkt me niet, dit staat blijkbaar al op de agenda sinds de start van de ontwikkeling van bobcat, en waarschijnlijk nog wel langer.madmaxnl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:09:
Dit is dus waarom Dirkje Meyer weg is gegaan ?
Dus Dirk heeft hier nog aan meegewerkt.
Het is trouwens wel een genial plan.
In het kort: Een interconnect standaard voor chip's zodat je custom combinaties van chips mogelijk maakt.
(denk aan een ARM met een HD6550)
[ Voor 21% gewijzigd door Toettoetdaan op 22-06-2011 23:34 ]
In de toekomst is dat zeker mogelijk. Indien AMD licenties gaat verlenen op de Radeon'smadmaxnl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:41:
3rde parties kunnen dus een licentie nemen op Radeon voor hun ARM chips, right ?
Als AMD en ARM echt een standaard van de grond weten te krijgen, dan zou je (mist je genoeg betaald) hele bijzonder combinaties kunnen maken.

"Easily Portable across process technologies"
Het ontwerp zou dus zo moeten zijn dat je het gemakkelijk naar een ander prosses kunt poorten, dit zou dus zo zijn zodat andere chip ontwikkelaars bobcat of delen daarvan (core/core's/gpu) gemakkelijk kunnen opnemen in een SOC design.
Op deze manier zou je dus voor iedere grote afnemer een custom SOC kunnen ontwikkelen terwijl er relatief weinig R&D kosten in gaan zitten.
En nu lijken alleen AMD en ARM dit te gaan bewerkstelligen, maar als andere ontwikkelaars dit ook gaan doen (Realtech, VIA, enz...) dan kun je als SOC ontwikkelaar gewoon de onderdelen pakken die je nodig hebt, aan elkaar plakken en bakken maar! En natuurlijk wat licenties kopen, maar dat terzijde
Logisch want een Bobcat core -waar ze hier dus op doelen- is een simpele ASIC. Een Bocat core is maar 4,6mm2 op 40nm bulk. Een ARM A9 core daarentegen is nog simpeler want die is maar 2,2mm2 op 40nm bulk.
Bobcat naar bijvoorbeeld 28nm brengen is een fluitje van een cent.
[ Voor 9% gewijzigd door madmaxnl op 23-06-2011 02:56 ]
Is HyperTransport hiervoor niet ooit in het leven geroepen? Meer specifiek het HTX onderdeel dan?Toettoetdaan schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:32:
Een interconnect standaard voor chip's zodat je custom combinaties van chips mogelijk maakt.
Yes, but no.
mieJas schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 08:25:
[...]
Is HyperTransport hiervoor niet ooit in het leven geroepen? Meer specifiek het HTX onderdeel dan?
Het zou in der daad zo maar kunnen dat het op Hypertransport wordt gebaseerd, maar er is nog te weinig informatie en teveel speculatie om daar iets zinnigs over te zeggen.Look at the fist slide, the one about FSA and Open Platforms. Think about that, open platforms abound now, you could say that AMD’s current Hypertransport system is one of those, and others have similar plans. ARM itself is very open, as long as you are a licensee.
EDIT: OBR:

Nog steeds B0 of B1...
[ Voor 16% gewijzigd door Toettoetdaan op 23-06-2011 14:18 ]
Ik sta redelijk te wachten op Bulldozer omdat ik heel graag een Windows machine wil bouwen om technisch te tekenen en snel te renderen en om niet afhankelijk te zijn van mijn Mac+Intel (hoewel ik daar ook voor naar Ivy Bridge wil gaan als die uit zijn.)
Het goede is dat ik voor mijn renderprogramma (blijkbaar) vooral veel fysieke cores + relatief hoge kloksnelheden nodig heb dus ben zeer benieuwd hoe Bulldozer gaat preseteren op dit vlak.
Disclaimer: Mijn post mag een beetje vreemd lijken maar whoaaa ben echt benieuwd gewoon
http://www.gigabyte.com/p...aspx?s=42&jid=10&p=2&v=27
AMD Nieuwsdiscussie
Is die gast nou gewoon een grappenmaker, of?Toettoetdaan schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:39:
EDIT: OBR:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nog steeds B0 of B1...

Verwijderd
Nog inside nieuws over wanneer de release nu eindelijk zal zijn? Juni gaat m niet worden lijkt me.
Een aandachtstrekker die het meestal verkeerd heeft.
AMD Nieuwsdiscussie
Nu de prijzen nog.-The_Mask- schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:10:
Gigabyte heeft hun Llano mobo's ook online gezet.
http://www.gigabyte.com/p...aspx?s=42&jid=10&p=2&v=27
[ Voor 75% gewijzigd door Apoca op 23-06-2011 23:28 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
DDR3-1866Apoca schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 23:24:
En ik had dus gewoon een paar pagina's terug moeten lezen...
Maar qua prijs en persoonlijke mening ga ik voor 1600.
[ Voor 13% gewijzigd door Toettoetdaan op 23-06-2011 23:31 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Qua prijzen kun je (voor Llano) juist beter naar het juiste setje 2000MHz DDR3 geheugen kijken. Kost dan slechts een beetje meer, maar bij Llano kan het wel een behoorlijk verschil maken in prestaties. Voor Zambezi zou 1600MHz met een zo laag mogenlijke latency waarschijnlijk een betere optie zijn.Toettoetdaan schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 23:31:
[...]
DDR3-1866
Maar qua prijs en persoonlijke mening ga ik voor 1600.
http://www.brightsideofne...performance.aspx?pageid=0
Ik weet niet wat er van klopt, maar het is wel een pittig artikel...If you are wondering what lies in the timing of this announcement, our sources were pretty clear.
"Do you know why AMD chose now to go after SYSmark now?”
We expected that the source would say Llano APU performance etc., but no: "Because Bulldozer performance is sub-par. Because after such a long wait Bulldozer will not be a world beater. They knew that for another generation, we would come up way short on benchmarks like SYSmark. Removing ourselves from BapCo was the best way to make the benchmark look like it's no longer valid in the hope that prospective or existing customers stop using it."
We mogen al zeker zijn dat het niets met BD te maken heeft want er zijn er nog anderen uitgestapt die niets met BD te maken hebben.Toettoetdaan schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:22:
AMD Insiders Speak Out: BAPCo Exit is An Excuse for Poor Bulldozer Performance
http://www.brightsideofne...performance.aspx?pageid=0
[...]
Ik weet niet wat er van klopt, maar het is wel een pittig artikel...
Dan kan je de 2 nog apart bekijken. uit Sysmark omwille van bogustests en problemen met BD e.g. lagere performantie dan verwacht. (dat laatste is zeer goed mogelijk)
Echter moet je met 2 dingen rekening houden:
Diezelfde gast verklaarde onlangs dat volgens slides van slides BD Sb wegblaasde op integer en vice versa op fpu.
Diezelfde gast verklaarde paar jaar geleden dat AM2 cpu's allemaal met reverse hyperthreading waren uitgerust en dat ze het konden enablen met een vlagje..
E.g. voor mij is het enigste semi geloofwaardige uit het artikel dat BD in prestaties minder uitkwam dan verwacht en dat ze maar uttele % winnen tgv llano... (llano wint al 6% dus doe daar nog 6% bij en je hebt wel al 12%).
Overigens, Theo Valich... Nog erger dan Fuad.
[ Voor 4% gewijzigd door dahakon op 24-06-2011 16:34 ]
2 jaar geleden hadden ze al commentaar:
nieuws: AMD: standaardtest voor accuduur laptops bevoordeelt Intel

Wat dacht je van 9 jaar geleden?GENETX schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:51:
2 jaar geleden hadden ze al commentaar:
nieuws: AMD: standaardtest voor accuduur laptops bevoordeelt Intel
nieuws: SysMark 2002 bevoordeelt Pentium 4 processors
Dat stukje fictie op BSN bevat trouwens gewoon feitelijke fouten. Is mr. Valich niet gewoon bezig z'n herinneringen, sentiment en fantasie in een zogenaamd 'insider' jasje te gieten - terwijl hij eigenlijk zelf de bron is?
"SYSmark was used to show how our K8 processors were beating Intel's NetBurst."

[ Voor 28% gewijzigd door EaS op 24-06-2011 17:50 ]
Hmm, het is een flinke beerput die open wordt getrokken zegdahakon schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 16:33:
Het stukje van 'no longer valid' zegt al genoeg. SysMark is al tijden lang niet valid als objectieve benchmark. Er is al eerder kritiek geweest op hoe en wat, maar daar wordt nooit wat aan gedaan, omdat die hoe's en wat's nu eenmaal in het voordeel van Intel zijn. Er zullen vast wat dingen zijn geweest die de spreekwoordelijke druppel waren voor SysMark 2012. Het kan dan ook maar zo zijn dat daardoor Buldozer 'tegen zou/zal vallen' in de SysMark benchmark, terwijl dat dus eigenlijk niets hoeft te zeggen over werkelijke prestaties in het dagelijks gebruik.
Overigens, Theo Valich... Nog erger dan Fuad.

Besides, beargumenteer je laatste zin eens?
There where three guys once; Theo Valich, Fuad Abazovic and Charlie Demerjian. All of them were active in the journalistic IT circles. And every time they 'wrote' an article it usually would bring up allot of controversy in one way or another. This is is because all of the guys seem to have a favourite team which they publish/write very positive about and vice versa. Anything they wrote became suspicious for being made up/false and or deceitful.Jejking schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:57:
Catchy
Kom maar snel met die APU's! kan niet wachten om een HTPC in elkaar te sleutelen
I browse with Vivaldi
http://maxict.nl/product/...-pro4-fm1-atx-vga-onboard
http://maxict.nl/product/...75m-fm1-m-atx-vga-onboard
http://maxict.nl/product/...hvs-fm1-m-atx-vga-onboard
http://maxict.nl/product/...ud2h-a75fm1matxddr3vgaamd
AMD Nieuwsdiscussie
I browse with Vivaldi
Het is bewezen (maar moeilijk nu achteraf aan te tonen) dat Theo Valich met regelmaat artikels heeft verwijderd, nadat met feitelijkheden was aan te tonen dat wat hij had geschreven, complete en totale onzin was.Jejking schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:57:
[...]
Hmm, het is een flinke beerput die open wordt getrokken zeg
@de prijs van dat Gigabyte bord: Veel en veels te duur. Mag hopen dat er nog een eurotje of 20 minimaal af gaat.
De APU is on air zo'n 50% over te klokken, maar we zijn de BIOS nog aan het tunen.
Zoals je kunt zien ligt de performance rond het level van een 8800GT kaart, iets wat ik heel aardig noem.
Wat is het echte voltage voor de cpu? of klopt die 1.144 volt van CPU-Z? De clocks zijn in ieder geval erg netjs al is het nog geen SB die 5.0 haalt. Of hebben jullie vooral de GPU overgeclockt?The Source schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:55:
Zojuist een paar Llano OC resultaten online gezet; http://www.facebook.com/MSI.Europe
De APU is on air zo'n 50% over te klokken, maar we zijn de BIOS nog aan het tunen.
Zoals je kunt zien ligt de performance rond het level van een 8800GT kaart, iets wat ik heel aardig noem.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Edit: Gigabyte moederbord ziet er inderdaad mooi uit maar ook voor mij nog te prijzig. Hopelijk gaat dat veranderen nadat Liano goed beschikbaar is.
@Hieronder
Thnx, dan is het wel erg handig als je de GPU gewoon op dezelfde prestatieniveau kan tillen als de 8800GT
[ Voor 54% gewijzigd door MarluXiaXl op 25-06-2011 22:56 ]
SeparaatMarluXiaXl schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:54:
Mooie resultaten, maar valt de GPU apart te overclocken of gaat deze mee met de CPU en vica versa? Dat is me nu niet duidelijk meer.
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
@hieronder
Aah dacht dat je Liano en moederborden in algemeen bedoelde
[ Voor 52% gewijzigd door MarluXiaXl op 26-06-2011 00:24 ]
Dat zijn Asrock en Gigabyte borden, dus geen MSI bordenMarluXiaXl schreef op zondag 26 juni 2011 @ 00:05:
Enkele posts naar boven (die van -The_Mask-) geeft redelijke richtprijzen en eind juli zouden ze goed beschikbaar moeten zijn.
Dit is dan al voorbijgekomen hier:
EaS in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..."
Verwijderd
Bedoelen ze niet Llano?
Soit, ik hoop gewoon tegen eind juli een laptop te vinden met een A8-3500 met extra GPU
bron: eTeknix.comFantastic news, at least for those in Hong Kong as a boxed retail version of a Llano APU is seen in a store.
I browse with Vivaldi
"Vrijdag 24 juni 2011 om 21:11 - Blogger Obrovsky [...]"MaxBlast_NL schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:32:
http://bouweenpc.nl/nieuws/3577
Nieuws of onzin ??
Daar hield ik al op met lezen. Die blogger is al vaker zo onbetrouwbaar als de pest gebleken (is ook al eerder in dit topic beproken). Als het niet al puur een verzinsel is dan kan het iig met een zak zout genomen worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Bonez0r op 27-06-2011 02:46 ]
There go the goddamn brownies.
Verwijderd
http://www.ibood.com/nl/nl
Voor €500Merk: Asus
Type: K53TA-SX026V
Processor: AMD A6-3400M 1.4GHz-2.3GHz
Werkgeheugen: 6GB DDR3
Harde schijf: 500GB, 2.5" SATA
Scherm: 15.6" LED-backlit TFT-LCD
Resolutie: HD 1366x768 / 16:9
Externe video modus: HDMI 1.3a, VGA max. 2048x1536@85Hz
Grafische kaart: AMD Radeon™ Mobility HD6720G2 met 1GB DDR3 (HD6520G + 6650M)
Ergens anders vond ik dat het in der daad 1333mhz geheugen is.MarluXiaXl schreef op maandag 27 juni 2011 @ 11:15:
Voor €500 nette laptop. Alleen ben ik wel benieuwd naar welk soort geheugen er in zit. Het zou ontzettend jammer zijn als er 1333mhz geheugen in zit ( ga ik wel vanuit door de 6GB ) dat zou Liano op bepaalde vlakken niet goed doen.
Maar ja, we hebben het hier ook over een laptop van 500 euro
AMD Nieuwsdiscussie
Dat zal natuurlijk voor een behoorlijk deel afhangen van de bios die met de laptop meekomt. Op 1 APU na, ondersteunen alle laptop Llano's namelijk wel gewoon 1600MHz, dus een hardwarematige limitatie zal er niet zijn.-The_Mask- schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:01:
Je kan er wel 1600MHz geheugen indrukken, maar de kans dat het op 1600MHz gaat draaien is denk ik niet zo groot.
1333MHz single channel hè, tenminste ik ga er niet vanuit dat ze 4 geheugenreepjes in de laptop hebben geplaatst of dat die om kan gaan met verschillende grotes in dual-channel.dahakon schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:54:
De A6 heeft natuurlijk 'maar' 320 SPU's, die bovendien ook nog eens niet op desktop-snelheden draaien. Al met al zal de 1333MHz DDR3 voor een laptop met die APU niet echt heel erg veel bottleneck problemen gaan geven.
Daarom juist.dahakon schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:13:
[...]
Dat zal natuurlijk voor een behoorlijk deel afhangen van de bios die met de laptop meekomt.
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Springstof op 27-06-2011 22:31 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 01:28:
[...]
Adviesprijzen zijn er om direct weer te vergeten.
Verwijderd
Weet je wat. Dit gaat nergens heen. We verplaatsen de boel gewoon richting de prullenbak.
De volgende keer dat je zin hebt om intel in de hemel te prijzen, doe dat met feiten, niet door domweg iets te roepen.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 00:04 ]
Anyway;
AMD Bulldozer and Llano Price Now Available
I browse with Vivaldi
Als madmaxnl dat zegt is het puur sarcastisch bedoeld, dacht dat dat wel duidelijk was?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 22:38:
Kan je dat met concrete voorbeelden onderbouwen?
Weet je wat. Dit gaat nergens heen. We verplaatsen de boel gewoon richting de prullenbak.
De volgende keer dat je zin hebt om intel in de hemel te prijzen, doe dat met feiten, niet door domweg iets te roepen.
Een losse HD6570 b.v. heeft meestal 1GB 1.8GHz DDR3 geheugen, wordt er in Crossfire (APU + GPU) dan ook 1GB van je systeem-RAM gebruikt, of juist niets meer?
Tnx Toettoetdaan
Verwijderd
Hanteren ze net zoals bij console dollar = euro toe bij desktops en laptop?
Anders is dit wel een mooie laptop voor die prijs. Er zit zelfs al een A8-3510m die 0.3Ghz sneller (niet dat ik denk dat dit veel uitmaakt) en CF die een zeer degelijke grafische prestatie neerzet.
Als je er echt alles er uit wil halen dan is 1866Mhz geheugen wel een aanrader.darkcarlaza schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:48:
Ik zit er erg aan te denken naar Llano te gaan en Crossfire te gebruiken. Wat ik mij echter afvraag is of het uitmaakt wel RAM-geheugen je gebruikt als je ook Crossfire gebruikt, aangezien Llano APU in games behoorlijke winst laat zien als je snel geheugen gebruikt.
Een losse HD6570 b.v. heeft meestal 1GB 1.8GHz DDR3 geheugen, wordt er in Crossfire (APU + GPU) dan ook 1GB van je systeem-RAM gebruikt, of juist niets meer?
Hoeveel het in beslag neemt kun je volgens mij instellen in de BIOS, maar als je hem met die kaart combineert zou ik hem wel op 1GB zetten. En in der daad, dat gaat dan van je systeem-RAM af.
Uiteindelijk hebben dan beide GPU's een eigen 1GB ter beschikking.
i5 2500 heeft een adviesprijs van 205 dollar en AMD's quad core BD volgens de betreffende website 220 dollar. Dat betekent dus dat een quad core BD gemiddeld bijna 10% sneller moet zijn dan de betreffende quad SB of dat AMD daar een niet al te beste prijs/prestatie verhouding heeft. Dat een quad core BD bijna 10% sneller is dan een quad SB geloof ik niet.
Ik had trouwens nog niet eerder van die website gehoord, maar als een auteur daar zijn bericht eindigt met '^_^'
weet ik al genoeg.
[ Voor 13% gewijzigd door Springstof op 28-06-2011 12:40 ]
Waarom staat deze er dan niet tussen? Ga je uit van de 100W TDP versie van de A8 met vraagprijs 170USD .. dan kom je niet onder de 100 euro uit.
Die naamgeving A8-3550P, A8-3550 ect.. schijnt ook niet meer te kloppen

Bron: qk123
[ Voor 39% gewijzigd door bladerash op 28-06-2011 13:01 ]
Afhankelijk van de prestaties (met name de GPU), heb ik mijn geld ingezet op;
A6-3600
Gigabyte GA-A75M-UD2H
Even afwachten hoe 'zuinig' deze APU is, maar volgens mij zit idle dat wel goed. Ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews.
I browse with Vivaldi
Ondertussen staan er 2 3850's in de pricewatch voor ~96 euro en 1 voor 108 euro. Het valt me alleen op dat de 65Watt versies met turbo-modus nog nergens staan met prijzen.
I browse with Vivaldi
Als je naar Europa kijkt, dan is er best al veel beschikbaar (met een officiele launch van de borden die gisteren schijnbaar plaats had (in ieder geval die van MSI)).rlkz schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:24:
Hmmm, zou de beschikbaarheid van Llano bordjes dan toch in orde zijn itt Brazos? De ga-a75-ud4h is blijkbaar al leverbaar...
http://buy.fudzilla.com/?cat=mbfm1
[ Voor 30% gewijzigd door madmaxnl op 28-06-2011 18:22 ]
Wat ik wel weet (en bekend is), is dat Anand een (preview-)A8-3850 in de hand kreeg gedrukt een weekje geleden:"madmaxnl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:22:
30-06 Llano desktop reviews, of was dit al bekent ?
http://www.anandtech.com/...sktop-performance-preview
Samengevat:
- CPU Performance: Pretty Much an Athlon II X4
- GPU Performance: Between a Radeon HD 6450 & 5570
Dank voor de link!dahakon schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:20:
[...]
Als je naar Europa kijkt, dan is er best al veel beschikbaar (met een officiele launch van de borden die gisteren schijnbaar plaats had (in ieder geval die van MSI)).
http://buy.fudzilla.com/?cat=mbfm1
Ik heb inmiddels een aantal Gigabyte bordjes toegevoegd aan de pricewatch, enkel even wachten op goedkeuring van de T-crew
I browse with Vivaldi
If it ain't broke, don't fix it
Beter even een nieuw topic maken overigens, dat is namelijk geen nieuws.
Klopt ja maar dat zijn -om het zo maar even te zeggen- de minderen punten.Orwell schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:14:
Samengevat:
- CPU Performance: Pretty Much an Athlon II X4
- GPU Performance: Between a Radeon HD 6450 & 5570
Het zijn ook nog eens punten die amper onderbouwing hebben, slechts gebasseerd zijn op een paar snelle runs, vandaar ook Preview. De 'like a 6450' conclusie werd gebasseerd op hoe het presteert met 1333MHz geheugen.madmaxnl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:46:
[...]
Klopt ja maar dat zijn -om het zo maar even te zeggen- de minderen punten.
Het is te hopen dat de volledige review wat meer diepgang krijgt, al zullen er in ieder geval wel andere sites zijn om mee te vergelijken.
madmaxnl in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..."
Inderdaad. Ik vermoed dat het verbruik wel wat lager zal zijn. Dat is weer een voordeel. Qua OC moeten we nog even wachten om te zien wat deze cpu's echt kunnen.madmaxnl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 22:46:
[...]
Klopt ja maar dat zijn -om het zo maar even te zeggen- de minderen punten.
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 29-06-2011 10:13 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
By: John Fruehe
I once had a friend that worked in the concert business. When one of the biggest names in music came to town (they were exiled on main street), they brought several semi trailers full of equipment. There was a packing list and everything had to go into the trailer in the exact order or the doors would not close. It was literally that tight, and yes, they did have to unload and reload a trailer.
Many people in the cloud and dense computing world have data center racks that are packed that tight. Every watt counts because at load, they are maximizing everything in their power budget per rack.
For customers like this we have a new feature in our upcoming processors codenamed “Interlagos” and “Valencia”: TDP Power Cap. [eWeek takes a look at TDP Power Cap and potential impact for cloud/mega datacenter customers here.]
In today’s products you can cap the power of a server by turning off processor states, though that ultimately can lead to somewhat lower performance. There are a lot of our customers who value power efficiency over performance, so it is not a real issue for them. But what if you could set low power limits AND get the performance that the platform offers?
With today’s AMD Power Cap Manager, you can limit the processor P-states and cut power consumption although this limits the processor’s ability to get to the top frequency (which is also the most power-hungry spot on the curve as you can imagine…). By essentially “locking out” the top P-state, the processor never gets into that state, even under heavy utilization, helping cut down total power to the processor.
With the new TDP Power Cap for AMD Opteron™ processors based on the upcoming “Bulldozer” core, customers will be able to set TDP power limits in 1 watt increments. This means that instead of having to choose between different TDPs for processors, you can actually buy any power range and then modulate down.
Why would someone want to limit TDP?
Well, let’s say that you have a maximum power draw on your fully configured server of 300W, and you have 42 slots in your server. The simple math says that you have 12.6Kw of power load that you need to be able to support. Now, if your power budget only allows you to bring 12Kw to the rack, you essentially have 2 slots that need to be left open in the rack because you can only support 40 and not 42 servers. But, by utilizing a custom TDP, you could drop the max power that some servers could draw, bringing you in under the limit of 12Kw and still getting 42 servers in the rack.
Best of all, if your workload does not exceed the new modulated power limit, you can still get top speed because you aren’t locking out the top P-state just to reach a power level.
This is truly essential for blades, clouds and other dense environments where every watt counts.
John Fruehe is the Director of Product Marketing for Server, Embedded and FireStream products at AMD.
I browse with Vivaldi
AMD Nieuwsdiscussie
Goed, specifieke settings oid staan er niet bij, maar het ziet er zo aardig goed uit.
---------
AMD Bulldozer ES vs Intel Core i7-990X SLI results
Just a few days ago one Czech IT server published an article named "AMD 990FX chipset review – but processors not available until September". The author of the article is Zdeněk Obermaier aka OBR, also known for his rather hateful and controversial blog (this is my personal opinion). We all already know that 990FX family chipset isn't significantly different when compared to its 890FX family predecessor. But what is really interesting about that article is the chapter called "SLI on AMD platform". It holds one important image with the comparison of Intel's six-core flagship Core i7-990 Extreme versus AMD's Bulldozer processor. While we know everything about Intel's gem, the only thing that we know for sure about that particular Bulldozer processor tested is that it is an Engineering Sample running at stock speed of 3.2 GHz (3.7 GHz for all cores with Turbo enabled). Following is the translation of the author's text:
"Today's test is mainly aimed at the comparison of SLI on AMD and Intel platforms. For this purpose I used motherboard Gigabyte X58A-OC with Core i7-990X processor working at 4 GHz. In the same manner I used today's test motherboard (Gigabyte 990FXA-UD7) with a processor working at 4 GHz as well. In both cases I used Beta drivers 275.36 that significantly boost SLI performance in many games and tests when compared to the previous reviews. Also, PCI-E lines were always running in 16+16 configuration. Be advised that this is just an outline in terms of performance, the final performance can be totally different, meaning that it can also be better. What we've got here today is just a teaser, we will look into SLI performance again once the AMD FX processors are released."

Edit: Oh, wacht. die OBR ding weer.
[ Voor 82% gewijzigd door spNk op 29-06-2011 22:09 ]
[ Voor 39% gewijzigd door madmaxnl op 29-06-2011 22:20 ]
For the high-end Scorpius platform, AMD will announce the AM3+-based FX-8150, FX8100, FX6100 and FX4100 by the end of September with FX8170, FX8120, FX6120 and FX4140 set for the first quarter of 2012.
Hadden we niet: "tussen 1 augustus en 1 september" (60- 90 Days from today) ?
Wat Taiwanese bronnen die digitimes info doorgesluisd hebben, of digitimes lult uit z'n nek.
Dit topic is gesloten.