Ik dacht bij dat artikel meteen aan betere schermen... helaas is dat niet het geval
Beetje misleidende titel.
Verwijderd
Dat zou me wat worden overigens, als AMD eist dat al hun notebooks worden uitgerust met een uitmuntend scherm... Dat word vast een succes
Heb je wel maar één jaar garantie of je moet al zin hebben om je mannetje te gaan staan want je hebt gewoon recht op twee jaarVerwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:32:
Voor € 769 heb je een xps 17 met 9-cel batterij, i6 en GT555m. AMD kan nooit concurreren met dit soort prijzen.
Daarnaast zijn er maar weinig mensen die online via Dell hun laptop bestellen. De meesten mensen gaan namelijk naar de Mediamarkt, ALDI, Paradigit, BCC etc.
PS die 50% sneller zijn ze nu al en ze hebben nog twee kwartalen de tijdToettoetdaan schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:07:
Dus een quad-core BD zonder L3 is 50% sneller dan een quad-core Athlon bij gelijk verbruik!?
[ Voor 40% gewijzigd door madmaxnl op 15-06-2011 20:13 ]
Beeldkwaliteit... hmmm..... woord technisch gezien kan dat inderdaad niet ontkent worden:

Prima HTPC kandidaat. Beste hap post-processing power aan boord.
Daarnaast in nog wat ander nieuws:
AMD heeft Pat Gelsinger (ex-Intel CTO & Vice-president) willen strikken als CEO.
AMD believes Intel will never buy Nvidia
Verwijderd
Weten we eigenlijk al wanneer Llano notebooks in de schappen komen te liggen? Ik hoor nog nergens concrete data.
Verwijderd
2.91kg jezus. En ik dacht nog wel dat de markt voor dunne en lichte notebooks met de komst van Llano word opengeploegd

@darkstone: er staat in pricewatch maar 1 laptop rond de 2 kg met een scherm diagonaal van 15" of hoger. een 1600 euro apple.
pas bij 2.36kg zijn er iets meer te krijgen.
dus ik weet niet precies wat je van deze 15.6" hp verwacht had qua gewicht maar misschien niet helemaal realistische? en het is niet alsof hij ineens 2 keer zo zwaar is als de rest.
pas bij 2.36kg zijn er iets meer te krijgen.
dus ik weet niet precies wat je van deze 15.6" hp verwacht had qua gewicht maar misschien niet helemaal realistische? en het is niet alsof hij ineens 2 keer zo zwaar is als de rest.
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
Heb je ook nog een goed woord voor Llano over ? Bijna alle reviews zijn anders heel lovend over Llano. HardOCP heeft Llano zelfs een gold award gegeven. Tot nu toe heb ik je alleen maar gehoord over de prijs die niet interresant zou zijn volgens jou(m.b.t. oplossingen van de concurrenten). Dit getuigt in mijn ogen van je kortzichtigheid:
Zoals ik al eerder heb gezegd:
nieuws: Apple zou massaproductie Sandy Bridge-MacBook Airs willen starten
Mogelijke Intel CPUs:
i7-2617M
i7-2657M
i7-2629M
i5-2537M
Laagste TDP 17w, hoogste TDP 25w.
De huidige CPUs in de MBAs hebben de volgende CPUs:
11,6":SU9400 of SU9600 Beiden een TDP van 10W.
13,3":SL9400 en SL9600 Beiden een TDP van 17W.
In beiden modellen zit een nVidia Geforce 320M, deze zit in de MCP89 chipset. Precieze TDP van dit ding heb ik niet kunnen achterhalen maar uitgaande van de specs komt dit uit op minimaal 14W.
Totaal TDP komt dus uit op 24W of 31W.
Als ik alle gamescores van de HD3000 op low settings middel dan krijg ik uit dat de HD3000 22% langzamer is dan de nVidia Geforce 320m.(GTA score weg gelaten omdat de 320m daar >3000% sneller was). De HD3000 valt of staat met zijn turbo maar aangezien turbo niet altijd inschakelt en de resultaten hierboven de praktijk resultaten zijn kan ik niet anders zeggen dan dat de HD3000 een 320m niet bij gaat houden. Opmerkelijke keuzen van Apple dus, want een dergelijk plaatje gaan we niet zien:

Wellicht wishful thinking, maar is er een kans dat Apple Llano APUs gaat gebruiken ? Het is namelijk nogal opvallend dat nu rond de tijd van Llano, Apple nieuwe MBA unibodies besteld(lekt). De 35W TDP die de zuinigste Llano met zich meebrengt is namelijk als GPU en CPU gebruik 100% zijn en dit is bijna nooit het geval, zie. Voor het 13,3" model zou een Llano niet misstaan. Voor het 11,6" model zou men naar Ontario kunnen grijpen maar dan gaat men er op GPU kracht op achteruit.
Dit alles staat met het bestaan van een native dualcore varriant van Llano i.v.m. stroomverbruik. Jammer genoeg bestaat een dergelijke Llano niet.
Want Llano is de beste CPU/GPU(APU) combinatie die AMD ooit heeft kunnen leveren voor notebooks en dit is pas het begin. Het is daarom ook totaal niet te vergelijken met het huidige/oude AMD aanbod. Het nog uit te komen aanbod zal dan ook totaal niet lijken op het huidige/oude AMD aanbod. De verwachting dat AMD niet met een goed scherm zal worden gecombineerd is daarom kortzichtig.Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 00:10:
Maar ik game niet. Voor de meeste tweakers heb ik het idee dat Liano niet veel toevoegt. De meesten van ons investeren toch iets meer in een wat krachtigere notebook of een notebook met beter scherm. Die zul je met een AMD processor niet snel tegenkomen vrees ik.
Zoals ik al eerder heb gezegd:
Wacht dus maar op de echte notebook reviews en de bijbehorende prijzen van de notebooks.madmaxnl schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:42:
Wacht nu maar even af want we hebben nog maar één Llano model gezien waarvan Turbo nog niet helemaal lekker schijnt te werken. Het belangrijkste is het totaal plaatje: prijs/prestatie/verbruik(accutijd)/features. Momenteel kunnen we gewoon te weinig zeggen over Llano over hoe het straks in het echie gaat presteren.
Prestaties vallen iets tegen, prijs is twijfelachtig maar het verbruik(accutijd) ziet er heel erg goed uit. Prestatie kan nog veranderen m.b.t. Turbo verbeteringen/fix, Hybride CF verbeteringen/fix en natuurlijk door snellere modellen zoals A8-3530MX. Maar zoals ik al zei is het belangrijk hoe het allemaal in de praktijk gaat uitpakken.
Mogelijke Intel CPUs:
i7-2617M
i7-2657M
i7-2629M
i5-2537M
De huidige CPUs in de MBAs hebben de volgende CPUs:
11,6":SU9400 of SU9600 Beiden een TDP van 10W.
13,3":SL9400 en SL9600 Beiden een TDP van 17W.
In beiden modellen zit een nVidia Geforce 320M, deze zit in de MCP89 chipset. Precieze TDP van dit ding heb ik niet kunnen achterhalen maar uitgaande van de specs komt dit uit op minimaal 14W.
Totaal TDP komt dus uit op 24W of 31W.
Als ik alle gamescores van de HD3000 op low settings middel dan krijg ik uit dat de HD3000 22% langzamer is dan de nVidia Geforce 320m.(GTA score weg gelaten omdat de 320m daar >3000% sneller was). De HD3000 valt of staat met zijn turbo maar aangezien turbo niet altijd inschakelt en de resultaten hierboven de praktijk resultaten zijn kan ik niet anders zeggen dan dat de HD3000 een 320m niet bij gaat houden. Opmerkelijke keuzen van Apple dus, want een dergelijk plaatje gaan we niet zien:

Wellicht wishful thinking, maar is er een kans dat Apple Llano APUs gaat gebruiken ? Het is namelijk nogal opvallend dat nu rond de tijd van Llano, Apple nieuwe MBA unibodies besteld(lekt). De 35W TDP die de zuinigste Llano met zich meebrengt is namelijk als GPU en CPU gebruik 100% zijn en dit is bijna nooit het geval, zie. Voor het 13,3" model zou een Llano niet misstaan. Voor het 11,6" model zou men naar Ontario kunnen grijpen maar dan gaat men er op GPU kracht op achteruit.
Dit alles staat met het bestaan van een native dualcore varriant van Llano i.v.m. stroomverbruik. Jammer genoeg bestaat een dergelijke Llano niet.
[ Voor 45% gewijzigd door madmaxnl op 16-06-2011 05:42 ]
De review van HardOCP heeft dan ook veel weg van een commercial voor Llano.madmaxnl schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 01:51:
HardOCP heeft Llano zelfs een gold award gegeven.
Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Er is wmb weinig om blij over te zijn. Van de trage CPU prestaties op de notebooks én desktop kan ik begrijpen dat er consumenten niet blij van worden. Die vind ik anno 2011 buitengewoon slecht. Hybride CF geloof ik niet in én dan nog vind ik de GPU prestaties niet je van het. Laat AMD eerst maar bewijzen hoe goed en dus stabiel de prestaties met hybride CF zijn, voordat ze allemaal positiviteit richting het betreffende gaan krijgen. Verbruik lijkt wel snor te zitten. Het is wel afwachten in welke notebooks Llano terecht gaat komen, maar dat neemt niet weg dat Llano niet heeft overtuigd en ik dergelijke notebooks alleen voor dumpprijzen zou overwegen.madmaxnl schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 01:51:
Heb je ook nog een goed woord voor Llano over ?
[ Voor 64% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 07:19 ]
Nee, dat noem ik analytisch vermogen hebben en het kunnen inschatten hoe Llano gaat uitpakken voor de notebook markt. Want het is en was niet de bedoeling alleen de toegestuurde laptop van AMD te beoordelen, maar verder te kijken dan die ene laptop.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
[...]
De review van HardOCP heeft dan ook veel weg van een commercial voor Llano.
Hebben ze al bewezen, zie Vantage benchmark. Hiermee laten ze zien dat het wel kan. Er is dus geen spraken van een bottelnek in de hardware maar enkel van software die nog niet helemaal klaar is. Het valt of staat dus met de drivers.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Er is wmb weinig om blij over te zijn. Van de trage CPU prestaties op de notebooks én desktop kan ik begrijpen dat er consumenten niet blij van worden. Die vind ik anno 2011 buitengewoon slecht. Hybride CF geloof ik niet in én dan nog vind ik de GPU prestaties niet je van het. Laat AMD eerst maar bewijzen hoe goed en dus stabiel de prestaties met hybride CF zijn, voordat ze allemaal positiviteit richting het betreffende gaan krijgen.
Serieus?Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
Verbruik lijkt wel snor te zitten. Het is wel afwachten in welke notebooks Llano terecht gaat komen, maar dat neemt niet weg dat Llano niet heeft overtuigd en ik dergelijke notebooks alleen voor dumpprijzen zou overwegen.
[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 08:34 ]
Ik zeg dan ook niet dat het niet kan.madmaxnl schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:19:
Hebben ze al bewezen, zie Vantage benchmark. Hiermee laten ze zien dat het wel kan. Er is dus geen spraken van een bottelnek in de hardware maar enkel van software die nog niet helemaal klaar is. Het valt of staat dus met de drivers.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 08:35 ]
Nogmaals, kijk eens niet naar Llano als zijnde een CPU. Kijk er naar als een APU. Kijk eens naaer het feit dat AMD 50-50 GPU en CPU is, en Intel maar 20% GPU en 80% CPU is. Llano kun je niet als een processor beschouwen, dus ga hem ook niet vergelijken.
Wij zijn tweakers en willen wellicht heel veel CPU power. Maar wees eerlijk. Wie heeft het tegenwoordig nog nodig? Zelfs een Athlon 64 X2 3800+ is nog meer dan snel genoeg voor al je dagelijkse internet, office werk. AMD moet het hebben van GPGPU en dat is nu nog klein. Maar in mijn ogen is AMD wel de juiste weg ingeslagen maar het moet nog komen. punt. De toekomst zal ons leren wie gelijk heeft, maar ik zet mijn geld hier toch echt op AMD.
Llano is, zoals ik al eerder aangaf, eerder een product ter demonstratie. Developers aanjagen om aan de slag te gaan. Mensen te laten zien wat de toekomst is. De techniek komt anno 2011 blijkbaar nog iets te kort om het helemaal goed samen te laten gaan. En ja, het product is daarom niet helemaal af, heeft wat fouten, kent wat problemen en blijft nog wat achter.
Maar ik zie het als product om straks Trinity met een berg APU-ready applicaties te kunnen lanceren. Juist om te zorgen dat ook de negatieve mensen hier worden over gehaald. Om Intel in het stof te laten bijten. Nogmaals, Llano is 50-50 en houd dat echt in je achterhoofd. Llano is geen 100% CPU zoals SB bijna is. Dat is gewoon cruciaal imho.
En ja, je hoeft geen Llano te kopen hoor. Ik ben ook AMD aanhanger, maar ik zou nooit een Llano in mijn desktop en laptop willen. Ik heb namelijk virtual machines, grote simulaties, wiskundige berekeningen etc etc. Llano kan mij niet de kracht bieden die ik nodig hebt. Dat is ook niet vreemd, want dat is niet de markt die Llano moet aanspreken.
En Darkstone en Springstof zijn duidelijk net zo goed niet de personen die AMD wil overhalen een Llano te kopen, want dat kan het niet. Maar mijn zus en broer zouden in mijn ogen beter af zijn met Llano. De eerste heeft veel aan de accuduur en gebruikt toch amper CPU, de tweede gamed toch alleen maar en heeft altijd te weinig geld
. Mijn vader daarentegen zou ik ook op Intel zetten.
En wat dat betreft, de markt is gewoon veranderd. Het is niet meer: Welke CPU wil ik -> Beste prijs/prestatie. Nee het is Wat ga ik met de laptop doen? CPU of APU. Dat laatste is het nu echt geworden. Bij de laptop hield je al rekening met andere zaken als accuduur. Meer CPU power maakt een product niet per definitie beter. Juist omdat we tegenwoordig vaak een overkill aan CPU power hebben voor een grote groep mensen. Nope, meer CPU, meer CPU, meer CPU!!!!! is zooooo 2008.
Ik vind het jammer dat er constant naar wordt gekeken als CPU, wss omdat de APU op het plek zit van de CPU. Kijk ook eens anders:
Llano als CPU: Verliest dik van Intel als CPU
Intel als APU: Intel verliest dik van AMD op het hybride deel
Llano als GPU: Je systeem wordt in één keer 50-100% zuinger!
Wij zijn tweakers en willen wellicht heel veel CPU power. Maar wees eerlijk. Wie heeft het tegenwoordig nog nodig? Zelfs een Athlon 64 X2 3800+ is nog meer dan snel genoeg voor al je dagelijkse internet, office werk. AMD moet het hebben van GPGPU en dat is nu nog klein. Maar in mijn ogen is AMD wel de juiste weg ingeslagen maar het moet nog komen. punt. De toekomst zal ons leren wie gelijk heeft, maar ik zet mijn geld hier toch echt op AMD.
Llano is, zoals ik al eerder aangaf, eerder een product ter demonstratie. Developers aanjagen om aan de slag te gaan. Mensen te laten zien wat de toekomst is. De techniek komt anno 2011 blijkbaar nog iets te kort om het helemaal goed samen te laten gaan. En ja, het product is daarom niet helemaal af, heeft wat fouten, kent wat problemen en blijft nog wat achter.
Maar ik zie het als product om straks Trinity met een berg APU-ready applicaties te kunnen lanceren. Juist om te zorgen dat ook de negatieve mensen hier worden over gehaald. Om Intel in het stof te laten bijten. Nogmaals, Llano is 50-50 en houd dat echt in je achterhoofd. Llano is geen 100% CPU zoals SB bijna is. Dat is gewoon cruciaal imho.
En ja, je hoeft geen Llano te kopen hoor. Ik ben ook AMD aanhanger, maar ik zou nooit een Llano in mijn desktop en laptop willen. Ik heb namelijk virtual machines, grote simulaties, wiskundige berekeningen etc etc. Llano kan mij niet de kracht bieden die ik nodig hebt. Dat is ook niet vreemd, want dat is niet de markt die Llano moet aanspreken.
En Darkstone en Springstof zijn duidelijk net zo goed niet de personen die AMD wil overhalen een Llano te kopen, want dat kan het niet. Maar mijn zus en broer zouden in mijn ogen beter af zijn met Llano. De eerste heeft veel aan de accuduur en gebruikt toch amper CPU, de tweede gamed toch alleen maar en heeft altijd te weinig geld
En wat dat betreft, de markt is gewoon veranderd. Het is niet meer: Welke CPU wil ik -> Beste prijs/prestatie. Nee het is Wat ga ik met de laptop doen? CPU of APU. Dat laatste is het nu echt geworden. Bij de laptop hield je al rekening met andere zaken als accuduur. Meer CPU power maakt een product niet per definitie beter. Juist omdat we tegenwoordig vaak een overkill aan CPU power hebben voor een grote groep mensen. Nope, meer CPU, meer CPU, meer CPU!!!!! is zooooo 2008.
Ik vind het jammer dat er constant naar wordt gekeken als CPU, wss omdat de APU op het plek zit van de CPU. Kijk ook eens anders:
Llano als CPU: Verliest dik van Intel als CPU
Intel als APU: Intel verliest dik van AMD op het hybride deel
Llano als GPU: Je systeem wordt in één keer 50-100% zuinger!
[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 08:24 ]
Verwijderd
Je mist een cruciaal punt: intel TDP. Je gaat me niet vertellen dat een i5 op 2.3Ghz nog steeds minder dan 12w (17-5w voor het chipser) verbruikt...madmaxnl schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 01:51:
Mogelijke Intel CPUs:
i7-2617M
i7-2657M
i7-2629M
i5-2537M
Performance bij intel is erg afhankelijk van de koeling. De koeling in de MBA is relatief prut. De performance zal daar dan ook naar zijn.
het TDP van de SL CPU's is volges mij ook grof overdreven (althans, vergeleken met de huidige processoren). mijn hele systeem (p8600, 2.4Ghz) verbruikt onder prime95 ~16 a 17w meer dan idle. Verhip, dat is nog onder het TDP van de SL9xxx
Ik zal binnenkort wel even meten wat de HD4570 zo ongeveer vervruikt met wat tweaks. Die is qua performance ongeveer hetzelfde als de GT320m maar dan op 45nm in plaats van 40nm.
AMD kennende kun je die op FM1 gebruiken. Anders heeft FM1 wel een heel kort leven. S754 ging niet zo lang mee. Maar S939 enz wel.Bartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:44:
Zou Trinity later ook op socket FM1 passen? Of komt daar weer een nieuw socket voor?
AM2 kon ook lang mee. Je had toen niet alle features die bv een AM2+ of AM3 plank wel hadden maar het werkte wel met modernere cpu's.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dat is nog onduidelijk, maar waarschijnlijk wel, er zal pas een nieuw socket nodig zijn als DDR4 om de hoek komt kijkenBartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:44:
Zou Trinity later ook op socket FM1 passen? Of komt daar weer een nieuw socket voor?
Ze hebben het wel over FMx:

De opvolger van Zambezi moet daar ook op komen. Dus ik denk dat ze naar 1 socket willen voor zowel APU als CPU. Dat zal wel een nieuw socket worden. Maar ik gok zelf dat "FMx infrastructure" staat voor FM1 en FM2. De x zie ik als wiskundige hier maar even als een variabele. Ik gok dat er een FM2 komt, maar dat het niet uitmaakt of je FM1 of FM2 hebt. Maar ik garandeer niks.

De opvolger van Zambezi moet daar ook op komen. Dus ik denk dat ze naar 1 socket willen voor zowel APU als CPU. Dat zal wel een nieuw socket worden. Maar ik gok zelf dat "FMx infrastructure" staat voor FM1 en FM2. De x zie ik als wiskundige hier maar even als een variabele. Ik gok dat er een FM2 komt, maar dat het niet uitmaakt of je FM1 of FM2 hebt. Maar ik garandeer niks.
Verwijderd
Hardocp zijn echt kritisch aan de andere kant is het wel zo dat HARDOCP vrijwel nooit laptops en netbooks doet, Kyle Bennett heeft wel meer dan een keer de vloer aangeveegt met AMD als het op CPU prestaties aankomt, de andere mensen op de website (van de Hardocp staff) branden AMD regelmatig af.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
[...]
[...]
Dat ze een goede relatie hebben met AMD is iets anders. Er zijn vele websites die gewoon echt onzin verkopen en daar is HardOCP een uitzondering op ....
Het is puur van welke kant je het benaderd. Voor wiskundigen eigenlijk net de limiet van de rechter of linkerkant naar een punt waar de grafiek discontinu is.
Benader je Llano als een CPU, dan is het prut vergeleken met Intel. Benader je Llano als een APU (van de andere kant) dan is het opeens een geweldig product. Er is geen manier om die lijn continu door te trekken. Als je hem vanuit het perspectief van een CPU benaderd, dan is en blijft Llano gewoon een prut-product. Benader je het vanaf de APU point of view, dan is en blijft Llano een goed product.
Dit is het wiskundige idee:

Het maakt veel uit of je van links of van rechts over die lijn gaat. Vanaf rechts blijft de lijn 0, vanaf links blijft hij 1. Op x=0 (daar zou Llano dan staan) is een asymptoot. Daar kun je dus niet van 0 naar 1 springen of vice versa. Hetzelfde is het geval met Llano.
Benader je Llano als een CPU, dan is het prut vergeleken met Intel. Benader je Llano als een APU (van de andere kant) dan is het opeens een geweldig product. Er is geen manier om die lijn continu door te trekken. Als je hem vanuit het perspectief van een CPU benaderd, dan is en blijft Llano gewoon een prut-product. Benader je het vanaf de APU point of view, dan is en blijft Llano een goed product.
Dit is het wiskundige idee:

Het maakt veel uit of je van links of van rechts over die lijn gaat. Vanaf rechts blijft de lijn 0, vanaf links blijft hij 1. Op x=0 (daar zou Llano dan staan) is een asymptoot. Daar kun je dus niet van 0 naar 1 springen of vice versa. Hetzelfde is het geval met Llano.
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 11:10 ]
Kerel, tegengas is gezond maar jouw attitude niet. Ik vind je posts hier ronduit trollerig overkomen, enkel negatief. Zou je die zwarte bril voor één keertje af kunnen zetten?Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
[...]
[...]
Bedankt voor de antwoorden m.b.t. socket FM1... dat bepaald in grote mate of ik een Llano ga aanschaffen...
Bijvoorbeeld; Bepaalde matrix-manipulaties kunnen perfect uitgevoerd worden door een GPU, en via een cuda plug-in in Matlab kan dit al met bepaalde GPUs. Stel dat AMD ook met een dergelijke plug-in komt voor de Llano, dan kan je echt gigantische prestatietoenames verwachten. Dus zeg maar in de orde van Llano A8 is vele malen sneller dan de snelste Intel CPU.
Daar zou ik wel interesse in hebben
Ik denk als AMD komt met allerlei software en plug-ins waarin gebruik kan maken van de GPU power, dat het dan wel eens een geweldig product zou kunnen worden. En dan bedoel ik GENIAAL voor sommige toepassingen.GENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:08:
Bijvoorbeeld; Bepaalde matrix-manipulaties kunnen perfect uitgevoerd worden door een GPU, en via een cuda plug-in in Matlab kan dit al met bepaalde GPUs. Stel dat AMD ook met een dergelijke plug-in komt voor de Llano, dan kan je echt gigantische prestatietoenames verwachten. Dus zeg maar in de orde van Llano A8 is vele malen sneller dan de snelste Intel CPU.
Daar zou ik wel interesse in hebben
http://www.shopblt.com/cg...all=1&s_max=100&s_all=FM1
Als die desktop prijzen juist zijn, dan wordt die concurrent van i3... met HD2000.
Als die desktop prijzen juist zijn, dan wordt die concurrent van i3... met HD2000.
En laat dat nou net zijn waar AMD zich op richt
. Ze hebben niet voor niks momenteel de Fusion Developer Summit, tools voor OpenCL ingekocht etc etc. Dit is juist wat AMD wil.
De reden dat Llano zo slecht presteert in veel benchmarks komt puur omdat de tools nog niet geschikt zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat dat gaat komen. En ja, dan is Llano gewoon erg snel. Want wees eerlijk: Matrix manipulaties, vide rendering, foto rendering etc etc kan allemaal veel effectiever op de GPU. Dat zijn de punten waar AMD nu nog verliest omdat dat nu nog zo zwaar is voor de CPU en amper gebruik maakt van de GPU. En ja, CPU is niet het sterkste punt van Llano.
En in dat opzicht is Llano zijn tijd ver vooruit en maakt het vandaag de dag niet zo'n heel sterk product. Maar hier geldt vooral het kip en ei verhaal. De kip is er. Nu kunnen de GPGPU eieren komen
De dag dat alle belangrijke, zware, applicaties de APU voluit gaan benutten is de dag dat Intel stof mag gaan happen. En geloof me, die dag komt.
De reden dat Llano zo slecht presteert in veel benchmarks komt puur omdat de tools nog niet geschikt zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat dat gaat komen. En ja, dan is Llano gewoon erg snel. Want wees eerlijk: Matrix manipulaties, vide rendering, foto rendering etc etc kan allemaal veel effectiever op de GPU. Dat zijn de punten waar AMD nu nog verliest omdat dat nu nog zo zwaar is voor de CPU en amper gebruik maakt van de GPU. En ja, CPU is niet het sterkste punt van Llano.
En in dat opzicht is Llano zijn tijd ver vooruit en maakt het vandaag de dag niet zo'n heel sterk product. Maar hier geldt vooral het kip en ei verhaal. De kip is er. Nu kunnen de GPGPU eieren komen
De dag dat alle belangrijke, zware, applicaties de APU voluit gaan benutten is de dag dat Intel stof mag gaan happen. En geloof me, die dag komt.
[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 11:44 ]
Ik kwam met mij holle frase mbt HardOCP door het volgende:Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 10:59:
[...]
Hardocp zijn echt kritisch aan de andere kant is het wel zo dat HARDOCP vrijwel nooit laptops en netbooks doet, Kyle Bennett heeft wel meer dan een keer de vloer aangeveegt met AMD als het op CPU prestaties aankomt, de andere mensen op de website (van de Hardocp staff) branden AMD regelmatig af.
Dat ze een goede relatie hebben met AMD is iets anders. Er zijn vele websites die gewoon echt onzin verkopen en daar is HardOCP een uitzondering op ....
Iedereen met een budget van 3000, een klein beetje verstand en de wil om een gaming laptop te kopen kan aan betere game performance komen dan Llano. Dat hij nou net toevallig een laptop van 3000 dollar had gebruikt, waar je niet op kan gamen zegt natuurlijk he-le-maal niks. Met mijn desktop van 700 euro heb ik ook betere game performance dan met sommige desktops van 10.000 euro. Een dergelijk zin slaat nergens op en moet niet in een review. Dat is stemmingmakerij. Vandaar mijn referentie naar commercial.The system we played with here today is a solid sub-$700 notebook that gave us competitive battery life and kick ass gaming. I have used $3000 laptops that could not keep up with this A-Series APU when it comes to gaming.
De volgende holle frasen horen ook niet in een objectieve review:
Allemaal onnodige stemmingmakerij met holle frasen en dat was niet nodig geweest. Iets wat niet zo is al bestempelen als een feit. Erg jammer.-Taking a queue from Vice President Joe Biden, the A-Series APU for AMD is going to be a big effin' deal.
-AMD is very likely going to sell every one of these it can make
-But the fact is that professionals and enthusiast HardOCP readers are going to be suggesting to friends and relatives that an AMD APU mobile device is right for them
Niet dat ze geen minpunten noemen, zie hier:
Zeker voor de massa c.q. computerleek lijkt mij dit een groot minpunt.A dual-GPU solution does require drivers and profiles to make sure that the game is utilizing both GPUs efficiently. If there is a weakness anywhere in the driver or profile for said game, your performance can suffer
Nog een minstens net zo groot minpunt. Geen (goede) support voor veruit de meeste games. Daar zou juist de nadruk moeten liggen.Another fact to consider with this Dual Graphics setup is that right now AMD has focused efforts on DX10/11 gaming. DX9 dual graphics performance is currently not guaranteed. You may see some performance increases, but it is not officially supported. There are still plenty of games that are DX9 only, the recently released Portal 2, DX9, the recently released The Witcher 2, DX9. While we do see new DX11 games rolling out, there are still plenty of DX9 games rolling out right beside them. This is just something to consider when gaming with this setup, to benefit the most from it you will need a DX11 game.
Naast de trage CPU performance, die HardOCP volgens mij (of ik moet verkeerd kijken?) he-le-maal niet goed heeft belicht is mijn indruk dus niet positief. Zowel over de manier hoe HardOCP schrijft, de wel erg positieve conlusie en het wel noemen van m.i. grote minpunten voor de massa, maar deze niet als zodanig classificeren.
HardOCP is denk ik de site met de meeste kritiek (niet alleen in de slechte zin) op hardware en hun tests zijn ook altijd één van de besten.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ideale doelgroep Llano (A):GENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 08:07:
En Darkstone en Springstof zijn duidelijk net zo goed niet de personen die AMD wil overhalen een Llano te kopen, want dat kan het niet. Maar mijn zus en broer zouden in mijn ogen beter af zijn met Llano. De eerste heeft veel aan de accuduur en gebruikt toch amper CPU, de tweede gamed toch alleen maar en heeft altijd te weinig geld. Mijn vader daarentegen zou ik ook op Intel zetten.
- Zoekt laptop in prijsklasse sub-500
- Is bereid anno 2011 een vrij trage CPU aan te schaffen
- Wil af en toe een aardig 3D spel spelen.
Doelgroep twijfelgeval (B):
- Heeft budget van 600 a 700 euro
- Neemt er genoegen mee dat CF minder stabiel is dan een single GPU (als bijvoorveeld de GT 540M). Dus is bereid te wachten op profiles en neemt er genoegen mee als ze niet komen
- Vindt de CF performance van Llano een meerwaarde hebben ten op zichte van bijvoorbeeld de GT 540M.
- Is bereid voor de Llano CPU te gaan in plaats van de vrij snelle i5 en i7’s
- Is ongevoelig voor micro-stuttering.
Doelgroep A zou ik vooral aanmoedigen Llano te kopen. Voor doelgroep B zou ik het niet verstandig vinden, maar kan ik het wel begrijpen.
Trouwens: Gefeliciteerd met je verjaardag, -The_Mask-!
Ik verwacht zelf dan ook dat AMD nog heel wat aan de drivers gaat sleutelen en de prestaties nog flink beter gaan worden met CF.
Doelgroep C:Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:17:
[...]
........
Doelgroep A zou ik vooral aanmoedigen Llano te kopen. Voor doelgroep B zou ik het niet verstandig vinden, maar kan ik het wel begrijpen.
- Mensen/bedrijven die werken aan bepaalde computersimulaties, wiskundige berekeningen, etc, en waarbij een GPU in potentie wel >50x sneller kan zijn dan een CPU. Simulaties die normaal dagen duren, duren ineens slechts een uur, of simulaties die uren duren, is nu in enkele minuten klaar. Waar de snelste CPU verkrijgbaar 2 dagen over doet, en een gemiddelde GPGPU het in 1 uur doet.
Ideaal dus om ff tussendoor code te testen, en dan weer verder te gaan. Ik zie enorme kansen, met name in de professionele en wetenschappelijke sfeer, voor Llano en Trinity.
Als ik (nogNog een minstens net zo groot minpunt. Geen (goede) support voor veruit de meeste games. Daar zou juist de nadruk moeten liggen.
Naast de trage CPU performance, die HardOCP volgens mij (of ik moet verkeerd kijken?) he-le-maal niet goed heeft belicht is mijn indruk dus niet positief. Zowel over de manier hoe HardOCP schrijft, de wel erg positieve conlusie en het wel noemen van m.i. grote minpunten voor de massa, maar deze niet als zodanig classificeren.
Met 2 gpu's (apu + gpu) kan ik heel waarschijnlijk lekker gamen. (ook al is dual gfx nog niet perfect)
De cpu power maakt daarbij weinig uit en die kan me dan ook gestolen worden!
Het gaat hem om de gebruikservaring en die zal voor mij waarschijnlijk beter zijn dan met een
prijs - concurerend intel product.
In mijn vaste pc zou ik dan liever weer een betere cpu steken en daarvoor komt Llano wat mij betreft niet in aanmerking...
Dan kies je ofwel voor intel ofwel wacht je op amd bulldozer want die word de echte concurent voor de machtige i7 die je zo graag bovenhaalt.
[sarcasme]Dit soort dingen kom ik nou echt nooit in Intel of nVidia reviews tegen O_o[/sarcasme]Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:49:
[...]
De volgende holle frasen horen ook niet in een objectieve review:
[...]
Allemaal onnodige stemmingmakerij met holle frasen en dat was niet nodig geweest. Iets wat niet zo is al bestempelen als een feit. Erg jammer.
Ik snap wat je bedoelt maar dat soort dit zie ik zo vaak voorbij komen. Maar zoals je het nu brengt komt het over alsof het normaal nooit gebeurt en die een speciale uitzondering is om dit product op te hemelen. Terwijl het bij intel ook vaak genoeg gebeurt.
Dat gebash op ACF slaat nergens op in mijn ogen. Je hoeft het niet te gebruiken je kunt Llano ook gebruiken met een losse HD67xx zonder de interne GPU te gebruiken. Dat is dan wel zonde en dan is de meerwaarde wel weg maar het kan wel.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:17:
[...]
Ideale doelgroep Llano (A):
- Zoekt laptop in prijsklasse sub-500
- Is bereid anno 2011 een vrij trage CPU aan te schaffen
- Wil af en toe een aardig 3D spel spelen.
Doelgroep twijfelgeval (B):
- Heeft budget van 600 a 700 euro
- Neemt er genoegen mee dat CF minder stabiel is dan een single GPU (als bijvoorveeld de GT 540M). Dus is bereid te wachten op profiles en neemt er genoegen mee als ze niet komen
- Vindt de CF performance van Llano een meerwaarde hebben ten op zichte van bijvoorbeeld de GT 540M.
- Is bereid voor de Llano CPU te gaan in plaats van de vrij snelle i5 en i7’s
- Is ongevoelig voor micro-stuttering.
Trouwens: Gefeliciteerd met je verjaardag, -The_Mask-!
Daarnaast is het waar ACF en CF en SLI in het algemeen nadelen hebben. Maar ze hebben ook voordelen.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
nVidia heeft ook GPGPU, he.Bartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:26:
[...]
Doelgroep C:
- Mensen/bedrijven die werken aan bepaalde computersimulaties, wiskundige berekeningen, etc, en waarbij een GPU in potentie wel >50x sneller kan zijn dan een CPU. Simulaties die normaal dagen duren, duren ineens slechts een uur, of simulaties die uren duren, is nu in enkele minuten klaar. Waar de snelste CPU verkrijgbaar 2 dagen over doet, en een gemiddelde GPGPU het in 1 uur doet.
Ideaal dus om ff tussendoor code te testen, en dan weer verder te gaan. Ik zie enorme kansen, met name in de professionele en wetenschappelijke sfeer, voor Llano en Trinity.
True, deze icm met Matlab; http://www.mathworks.com/discovery/matlab-gpu.html
Maar AMD heeft met Llano en Trinity natuurlijk de potentie om het echt groot te maken, uit de niche te halen waarin het nu zit, en zo een regime-change teweeg te brengen die de snelheid en toepasbaarheid enorm zullen verbeteren.
Dan combineer je de nVidia GPU met een snelle i5/i7. Dan heb je naast GPGPU ook een snelle processor. Ik zie de noodzaak van Llano op het betreffende gebied momenteel niet zo, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Je ziet het energieverbruik over het hoofd. Anders zou je ook gewoon een i5/i7 met een AMD gpu combineren.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:41:
[...]
Dan combineer je de nVidia GPU met een snelle i5/i7. Dan heb je naast GPGPU ook een snelle processor. Ik zie de noodzaak van Llano op het betreffende gebied momenteel niet zo, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Dat zou ik beslist niet doen, want laptops met een Intel processor in combinatie met een vrij goede GPU als de GT540M zijn momenteel gewoon veel goedkoper dan Intels met vergelijkbare AMD GPU. Zou zonde van mijn geld zijn ;-)Defeater schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:43:
[...]
Je ziet het energieverbruik over het hoofd. Anders zou je ook gewoon een i5/i7 met een AMD gpu combineren.
[ Voor 4% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 12:48 ]
Dus in het kort: 'Je begrijpt zijn statement niet'. Want dat is wat het is.... Het is een zegswijze om aan te geven dat llano een zeer goede performance heeft voor zijn geld. Djeez.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:49:
[...]
Ik kwam met mij holle frase mbt HardOCP door het volgende:
[...]
Iedereen met een budget van 3000, een klein beetje verstand en de wil om een gaming laptop te kopen kan aan betere game performance komen dan Llano. Dat hij nou net toevallig een laptop van 3000 dollar had gebruikt, waar je niet op kan gamen zegt natuurlijk he-le-maal niks. Met mijn desktop van 700 euro heb ik ook betere game performance dan met sommige desktops van 10.000 euro. Een dergelijk zin slaat nergens op en moet niet in een review. Dat is stemmingmakerij. Vandaar mijn referentie naar commercial.
En waarom niet? Als je positief bent over een produkt? De vraag naar llano te groot is om bij te houden (AMD).De volgende holle frasen horen ook niet in een objectieve review:
-Taking a queue from Vice President Joe Biden, the A-Series APU for AMD is going to be a big effin' deal.
-AMD is very likely going to sell every one of these it can make
-But the fact is that professionals and enthusiast HardOCP readers are going to be suggesting to friends and relatives that an AMD APU mobile device is right for them
Daar is imo niets hol aan gezien hun conclusie gezien ze spreken over !HardOCP!
is going to beAllemaal onnodige stemmingmakerij met holle frasen en dat was niet nodig geweest. Iets wat niet zo is al bestempelen als een feit. Erg jammer.
very likely going to sell every one
that professionals and enthusiast HardOCP readers
Hoezo spreken over feiten ?
die 2minpunten gaan over hetzelfde en over een niche (dual gpu). Is notabene ook totaaaal niet interessant voor de massa. Die massa wil geowon dat iets draait, of iets nu draait met betere performance in dual gfx of slechts op 1gpu maakt hun geen bal uit.Niet dat ze geen minpunten noemen, zie hier:
Zeker voor de massa c.q. computerleek lijkt mij dit een groot minpunt.
[...]
Nog een minstens net zo groot minpunt. Geen (goede) support voor veruit de meeste games. Daar zou juist de nadruk moeten liggen.
Traag? Wanneer is iets traag? Atom is traag, Brazos is traag maar voldoende voor meeste mensen. QC llano is alles behalve traag. Het is wel trager dan de concurrentie als het gaat over intensieve applicaties... maar ook zuiniger (en niet een beetje).Naast de trage CPU performance, die HardOCP volgens mij (of ik moet verkeerd kijken?) he-le-maal niet goed heeft belicht is mijn indruk dus niet positief. Zowel over de manier hoe HardOCP schrijft, de wel erg positieve conlusie komt en het wel noemen van m.i. grote minpunten voor de massa, maar deze niet als zodanig classificeren.
Zoals al aangehaald, er gaat mogelijks software zijn die op llano 10x sneller gaat zijn dan op SB. Los daarvan, zonder gpgpu applicaties komt llano A8M! in het vaarwater van SB ULV kwa gebruik... (en komen die snellere SB waar je zo gaag op doelt op 20W meer uit)
Owja en je hebt nog geen flauw id wat de prijs van llano laptops gaat zijn voor ons als consument. (Zeker al niet de promo acties e.d. die je nu natuurlijk wel mooi gebruikt bij de intels).
[ Voor 3% gewijzigd door Devpartner op 16-06-2011 12:52 ]
hoi,
ik heb deze thread eens met enige belanstelling gevolgd, maar weet iemand wanneer ongeveer we die Liano laptops kunnen verwachten? Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw laptop maar wil er niet egt een half jaar op w8en zeg maar. Weet iemand wanneer ongeveer?
ik heb deze thread eens met enige belanstelling gevolgd, maar weet iemand wanneer ongeveer we die Liano laptops kunnen verwachten? Ik ben momenteel op zoek naar een nieuw laptop maar wil er niet egt een half jaar op w8en zeg maar. Weet iemand wanneer ongeveer?
Bewijs?Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:47:
[...]
Dat zou ik beslist niet doen, want laptops met een Intel processor in combinatie met een vrij goede GPU als de GT540M zijn momenteel gewoon veel goedkoper dan Intels met vergelijkbare AMD GPU. Zou zonde van mijn geld zijn ;-)
Tsja, dat is simpel:
Pricewatch
De GT 540M wordt gewoon voor dumpprijzen aangeboden bij de aanbieders zodat zelfs budgetlaptops tegenwoordig opeens een GPU van het midrange kaliber hebben.... Nvidia die wanhopig marktaandeel probeert terug te pakken.
De eerste intel + HD 6xxx serie combo kost 770 euro, dat is met een van de traagste SB processors. Voor 40 euro minder heb je de GT 540M met een 2x zo snelle i7 2630QM.
Pricewatch
De GT 540M wordt gewoon voor dumpprijzen aangeboden bij de aanbieders zodat zelfs budgetlaptops tegenwoordig opeens een GPU van het midrange kaliber hebben.... Nvidia die wanhopig marktaandeel probeert terug te pakken.
De eerste intel + HD 6xxx serie combo kost 770 euro, dat is met een van de traagste SB processors. Voor 40 euro minder heb je de GT 540M met een 2x zo snelle i7 2630QM.
[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 13:24 ]
Natuurlijk begrijp ik het punt dat hij probeert te maken wel, maar ik vind het nog steeds onhandig, omdat het nergens op slaat.Devpartner schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:48:
[...]
Dus in het kort: 'Je begrijpt zijn statement niet'. Want dat is wat het is.... Het is een zegswijze om aan te geven dat llano een zeer goede performance heeft voor zijn geld. Djeez.
Ze zeggen dat het een feit is dat bepaalde groepen iets zullen gaan aanraden. Dat weten ze natuurlijk niet. Kan ook dat het door een deel van die groepen wordt afgeraden.En waarom niet? Als je positief bent over een produkt? De vraag naar llano te groot is om bij te houden (AMD).
Daar is imo niets hol aan gezien hun conclusie gezien ze spreken over !HardOCP!
[...]
is going to be
very likely going to sell every one
that professionals and enthusiast HardOCP readers
Hoezo spreken over feiten ?
Als ze in veel van de games die zij spelen de dual GPU opstelling gebrekkig presteert zullen ze daar niet vrolijk van worden, lijkt mij. Ze hadden immers dan beter voor Intel met een losse GPU kunnen kiezen.die 2minpunten gaan over hetzelfde en over een niche (dual gpu). Is notabene ook totaaaal niet interessant voor de massa. Die massa wil geowon dat iets draait, of iets nu draait met betere performance in dual gfx of slechts op 1gpu maakt hun geen bal uit.
Traag in de zin van prijs/ prestatie van een complete notebook met Llano ten opzichte van vergelijkbare complete notebooks met SB i5 en i7. Ervan uitgaande dat Llano zoveel gaat kosten als we de afgelopen dagen langs hebben zien komen. Wordt Llano veel goedkoper dan verandert natuurlijk wel wat.Traag? Wanneer is iets traag? Atom is traag, Brazos is traag maar voldoende voor meeste mensen. QC llano is alles behalve traag. Het is wel trager dan de concurrentie als het gaat over intensieve applicaties... maar ook zuiniger (en niet een beetje).
Nogmaals, nVidia heeft ook GPGPU en in combi met SB heb je het dan ook een hele goede processor.Zoals al aangehaald, er gaat mogelijks software zijn die op llano 10x sneller gaat zijn dan op SB. Los daarvan, zonder gpgpu applicaties komt llano A8M! in het vaarwater van SB ULV kwa gebruik... (en komen die snellere SB waar je zo gaag op doelt op 20W meer uit)
We hebben wel enigszins een idee wat de prijzen gaan worden. Daar was een sheet van, topmodellen van 700 dollar en meer worden tegenover de i7's gezet. 600 dollar kostende moddelen tegenover de i5.Owja en je hebt nog geen flauw id wat de prijs van llano laptops gaat zijn voor ons als consument. (Zeker al niet de promo acties e.d. die je nu natuurlijk wel mooi gebruikt bij de intels).
[ Voor 8% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 13:33 ]
Met hoog verbruik.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:24:
Nogmaals, nVidia heeft ook GPGPU en in combi met SB heb je het dan ook een hele goede processor.
Het gaat niet per definitie om de rauwe prestaties. Die kun je idd zo halen met losse CPU en GPU. Het gaat er om dat je die kracht krijgt bij een lager verbruik.
En je vergeet nog wat AMD van plan is met Fusion. Nogmaals, Llano is een aanzet tot. Bij de volgende generatie Fusion kan de CPU direct je GPU aanspreken en instructies doorsturen. Je kan nu CPU en GPU nog scheiden, dat kan in de toekomst niet meer.
Vergelijken kan nu nog omdat de grens duidelijk is tussen CPU en GPU. Maar zoals een paar pagina's terug al eens genoem dis, dat gaat verdwijnen. De CPU en GPU gaan inelkaar op tot een soort van Native APU. Dan heb je dus grofweg 75% van de die als CPU en 75% van de die als GPU. Afhankelijk van de eisen kan dan dus 30% GPU worden ingezet en 70% CPU, of net andersom. See the difference? Llano blijft statisch 50-50, Intel blijft statisch 80-20.
Je kan Llano afzeiken, en terecht op sommige vlakken imho. Go ahead want ik doe het soms ook. Maar kijk dan ook van de andere kant en naar de toekomst. AMD doet wat niemand eerder heeft gedaan. En wees eerlijk, iemand zal het moeten doen. Want zonder een APU komen die apps ook niet. Het concept is gewoon geniaal. Een CPU die niet alleen Turbo heeft zoals Intel om de transistoren nuttiger in te zetten. Een APU die ook de transitoren voor GPU en CPU dynamisch kan veranderen om nog een extra boost bovenop de Turbo te gaan geven. Als dan de Apps ook nog geschikt zijn om efficienter te werken dan zijn we binnen.
Vergelijk dat met vandaag de dag. Dan kunnen we namelijk de processor bijna constant volledig nuttig gebruiken.
[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 13:38 ]
Je moet het ook vanuit een economisch/systeem-innovatie perspectief zien.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:41:
[...]
Nu is er al het een en ander mogelijk met CUDA GPUs en specialistische software. Maar, dat zal voorlopig (misschien altijd in die vorm) een niche blijven. Vanwege kleine schaalgrootte, kosten (je moet immers een aparte videokaart kopen), efficiëntie, specialistische software, kennis, etc. Alleen bepaalde bedrijven, onderzoeksinstituten, wetenschappers e.d. zullen daar gebruik van maken.
Door Llano creëer je een enorme marktpenetratie van APUs die dit ook kunnen (belangrijk!). Je brengt de techniek naar de gewone consument. Daarmee worden kansen en vraag gecreëerd om software te ontwikkelen en optimaliseren voor de APU/GPU.
Als je daarmee een regime-change teweeg kan brengen dat er gewoon zeer veel software is geoptimaliseerd om volledig transparant gebruik te maken van de APU, dan heb je gewoon een killer. Dan kan de Llano ineens gewoon in veel gevallen VEEL sneller dan de snelste Intel CPU uitpakken.
Jouw voorstel (i7+CUDA GPU) zal gewoonweg geen regime-change teweegbrengen. Vanwege bovengenoemde barriers.
Om even kritisch te zijn: hoe is dat een voordeel tov een discrete GPU die evenééns GPGPU-functionaliteit biedt? Of bedoel je dat dit een voordeel is tov de vorige generatie, brakke IGP's zoals die van Intel? Imo kan je die vergelijking enkel maken als de betere IGP van de APU er gratis bij komt, en gezien de huidig bekende prijzen is dat niet direct het geval. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Llano-based laptops relatief te duur zullen zijn bij launch, maar wat we er nu van weten is niet bepaald sterk, helaas.Bartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:26:
[...]
Doelgroep C:
edit1:
Dat is geen sarcasme, dat is gewone ironie.Astennu schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:31:
[sarcasme]Dit soort dingen kom ik nou echt nooit in Intel of nVidia reviews tegen O_o[/sarcasme]
edit2: ik zou beter eerst wat verder lezen in plaats van direct te reageren.
edit3:
Hopelijk besparen ze niet op soldeertin. OH SNAPGENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:23:

[ Voor 22% gewijzigd door RuddyMysterious op 16-06-2011 13:45 ]
Ook nu al is AMD druk bezig software ontwikkel tools te optimaliseren voor APU's.GENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:30:
[...]
Met hoog verbruik.
Het gaat niet per definitie om de rauwe prestaties. Die kun je idd zo halen met losse CPU en GPU. Het gaat er om dat je die kracht krijgt bij een lager verbruik.
En je vergeet nog wat AMD van plan is met Fusion. Nogmaals, Llano is een aanzet tot. Bij de volgende generatie Fusion kan de CPU direct je GPU aanspreken en instructies doorsturen. Je kan nu CPU en GPU nog scheiden, dat kan in de toekomst niet meer.
Vergelijken kan nu nog omdat de grens duidelijk is tussen CPU en GPU. Maar zoals een paar pagina's terug al eens genoem dis, dat gaat verdwijnen. De CPU en GPU gaan inelkaar op tot een soort van Native APU. Dan heb je dus grofweg 75% van de die als CPU en 75% van de die als GPU. Afhankelijk van de eisen kan dan dus 30% GPU worden ingezet en 70% CPU, of net andersom. See the difference?
Ik denk dat het nog reuze mee gaat vallen of je in de praktijd het prestatie verschil zal merken tuseen i5's en A8's...
En wat de hack doe je ook op een laptop als je in het 700euro en lager segment niet genoeg hebt aan een quad-core tegen de 3Ghz???
Ik denk dat je het vooral moet zien als het begin van iets moois. Niemand zal beweren dat Llano optimaal is.DevilsProphet schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:40:
[...]
Om even kritisch te zijn: hoe is dat een voordeel tov een discrete GPU die evenééns GPGPU-functionaliteit biedt? Of bedoel je dat dit een voordeel is tov de vorige generatie, brakke IGP's zoals die van Intel? Imo kan je die vergelijking enkel maken als de betere IGP van de APU er gratis bij komt, en gezien de huidig bekende prijzen is dat niet direct het geval. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Llano-based laptops relatief te duur zullen zijn bij launch, maar wat we er nu van weten is niet bepaald sterk, helaas.
Llano is eerder zijn tijd gewoon te ver vooruit, met minstens een jaar imho. En zoals altijd met producten die hun tijd ver vooruit zijn: Ze worden niet gewaardeerd. En eigenlijk is dat altijd zo in de techniek:
Het oude is toch goed???
Dit is waar je ouwe lullen krijgt versus nieuwe dynamische mensen. Het draait om die vraag. Mensen denken vaak negatief. Het probleem is dat alles dan ook bij het ouwe blijft. Anderen zien juist de kansen van het nieuwe systeem en zien in dat het enorm ver kan komen.
Een mobiel had ook niemand nodig, thuis heb je toch ook een telefoon? En waarom zouden alle computers zo nodig een netwerk moeten? Ik kan toch ook naar de TV lopen om van zender te wisselen? Innovatie zit hem juist in het doorbreken van oude gewoontes.
Ze zijn hard bezig, natuurlijk! Maar de applicaties zijn er nog niet. Alle software van Adobe moet worden omgezet., Matcad moet extensies hebben, 3Dsmax moet de GPUAPU meer aanspreken.Toettoetdaan schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:40:
[...]
Ook nu al is AMD druk bezig software ontwikkel tools te optimaliseren voor APU's.
Ik denk dat het nog reuze mee gaat vallen of je in de praktijd het prestatie verschil zal merken tuseen i5's en A8's...
Dat zijn nu applicaties die zo zwaar op de CPU leunen dat de A8 gewoon kansloos is. Als dat draait dan is Intel ineens kansloos
Omdat ik mijn desktop niet meesleep naar de universiteit.En wat de hack doe je ook op een laptop als je in het 700euro en lager segment niet genoeg hebt aan een quad-core tegen de 3Ghz???
Er is zeker potentie voor snelle laptops wat dat betreft. En zolang de echt zware applicaties nog de CPU gebruiken ipv de GPU zit je bij Intel gewoon beter.
En dat is ook wat ik bedoel met het feit dat de APU zijn tijd ver vooruit is. Zodra de verschuiving van CPU -> GPU een vlucht neemt draait de prestatiekroon in het voordeel van AMD. Maar daar zijn we nog niet. Bartjuh en ik moeten vandaag allemaal matrix bewerkingen doen, simulaties uitvoeren, niet over een jaar. En op 16 junie 2011 hebben we dan nog steeds meer aan een dikke Intel i7 quad.
[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 16-06-2011 13:51 ]
Je bent wel goed in het uitgebreid uitweiden over metaforen, niet waar? =)GENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat je het vooral moet zien als het begin van iets moois. Niemand zal beweren dat Llano optimaal is.
Llano is eerder zijn tijd gewoon te ver vooruit, met minstens een jaar imho. En zoals altijd met producten die hun tijd ver vooruit zijn: Ze worden niet gewaardeerd. En eigenlijk is dat altijd zo in de techniek:
Het oude is toch goed???
Dit is waar je ouwe lullen krijgt versus nieuwe dynamische mensen. Het draait om die vraag. Mensen denken vaak negatief. Het probleem is dat alles dan ook bij het ouwe blijft. Anderen zien juist de kansen van het nieuwe systeem en zien in dat het enorm ver kan komen.
Een mobiel had ook niemand nodig, thuis heb je toch ook een telefoon? En waarom zouden alle computers zo nodig een netwerk moeten? Ik kan toch ook naar de TV lopen om van zender te wisselen? Innovatie zit hem juist in het doorbreken van oude gewoontes.
Ik besef heus wel dat het overal ter beschikking hebben van een relatief (tot het verleden) zeer krachtige (GP-)GPU een heus voordeel is voor de marktpenetratie van het gebruik van de GPU voor dingen anders dan het spelen van computerspelen, én de ontwikkelingen inzake zuinigheid en productiekosten, en wat nog allemaal. Het ging mij louter om het feit dat de APU met de momenteel gekende argumenten geen bétere keus is dan wat er momenteel te koop is voor een gelijkaardige prijs. En dat is voor sommige (of zelfs veel) mensen een criterium om te kiezen voor die APU. Ik vind het alvast dolletjes!
Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 07:09:
. Van de trage CPU prestaties op de notebooks én desktop kan ik begrijpen dat er consumenten niet blij van worden. Die vind ik anno 2011 buitengewoon slecht.
Zoals al eerder gezegd: verklaar nader.GENETX schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:08:
Benader je Llano als een CPU, dan is het prut vergeleken met Intel.
Llano heeft niet de turbo en' over TDP' kunsten die SB mobile heeft waardoor ze op pure prestaties (geen gpu, geen verbruik ea) gewoon achterblijven.
Ik denk dat wel geconcludeerd kan worden dat;
- AMD's Llano en Trinity enorm veel potentie hebben (ik denk dat ik van mijn leven nog nooit een evolutie heb gezien die zoveel potentie met zich mee brengt in de processorwereld. 32bit->64bit, geïntegreerde mem-controller, en zelfs multi-core stellen ineens een stuk minder voor bij de performance-leaps die hier in potentie gemaakt kunnen worden (5-10x zo snel in bepaalde applicaties is niet ondenkbaar)).
- De huidige software en benchmarks geen gebruik maken van deze potentie, en in feite het 'oude platform' testen.
- Er überhaupt weinig/niets beschikbaar is qua software(ondersteuning).
AMD zou zich in mijn opzicht minder moeten focussen in hun marketing op alleen 'multitasking', maar gewoon een demo-applicatie moeten ontwikkelen dat een bepaald algoritme uitvoert op zowel CPU alleen, en op de APU. Puur om de potentie te laten zien. (in strategic niche management jargon; promises en expectations articuleren).
Bijvoorbeeld (CUDA en Matlab);

Simpele, veel voorkomende, 'left-devision' om een lineair systeem van vergelijkingen op te lossen. 5x zo snel op de CUDA als op een processor bij grote matrices.
Of algoritme om oppervlakte van land te berekenen; http://www.mathworks.com/...ibtb/MapDemo/MapDemo.html
Zelfs 10x zo snel met CUDA GPU in vergelijking met CPU.
Voor AMD's APU geldt natuurlijk hetzelfde idee, alleen nu inclusief de potentie om het uit de niche te halen waar GPGPU nu in zit.
Hier AMDs uitleg in een plaatje

Ofwel; de software is nu aan zet!
- AMD's Llano en Trinity enorm veel potentie hebben (ik denk dat ik van mijn leven nog nooit een evolutie heb gezien die zoveel potentie met zich mee brengt in de processorwereld. 32bit->64bit, geïntegreerde mem-controller, en zelfs multi-core stellen ineens een stuk minder voor bij de performance-leaps die hier in potentie gemaakt kunnen worden (5-10x zo snel in bepaalde applicaties is niet ondenkbaar)).
- De huidige software en benchmarks geen gebruik maken van deze potentie, en in feite het 'oude platform' testen.
- Er überhaupt weinig/niets beschikbaar is qua software(ondersteuning).
AMD zou zich in mijn opzicht minder moeten focussen in hun marketing op alleen 'multitasking', maar gewoon een demo-applicatie moeten ontwikkelen dat een bepaald algoritme uitvoert op zowel CPU alleen, en op de APU. Puur om de potentie te laten zien. (in strategic niche management jargon; promises en expectations articuleren).
Bijvoorbeeld (CUDA en Matlab);

Simpele, veel voorkomende, 'left-devision' om een lineair systeem van vergelijkingen op te lossen. 5x zo snel op de CUDA als op een processor bij grote matrices.
Of algoritme om oppervlakte van land te berekenen; http://www.mathworks.com/...ibtb/MapDemo/MapDemo.html
Voor AMD's APU geldt natuurlijk hetzelfde idee, alleen nu inclusief de potentie om het uit de niche te halen waar GPGPU nu in zit.
Hier AMDs uitleg in een plaatje

Ofwel; de software is nu aan zet!
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 16-06-2011 15:29 ]
Afhankelijk van het soort algoritme kan het verschil zelfs nog véél groter zijn. Een tijdje terug had ik DirectX 9 app gemaakt welke random voxel terrain genereerde (a la Minecraft) d.m.v 2D en 3D perlin noise. Toen ik de boel had geport naar DirectX 11 dan ook maar het perlin noise gedeelte verplaatst naar DirectCompute. Van CPU (Phenom II x4 955) naar GPU (HD6950) = meer dan 100x snellerBartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:17:
... (5-10x zo snel in bepaalde applicaties is niet ondenkbaar) ...

Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD
In sommige toepassingen kunnen de winsten idd gigantisch zijn.... maar dat zijn sommige toepassingenHyperz schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:07:
[...]
Afhankelijk van het soort algoritme kan het verschil zelfs nog véél groter zijn. Een tijdje terug had ik DirectX 9 app gemaakt welke random voxel terrain genereerde (a la Minecraft) d.m.v 2D en 3D perlin noise. Toen ik de boel had geport naar DirectX 11 dan ook maar het perlin noise gedeelte verplaatst naar DirectCompute. Van CPU (Phenom II x4 955) naar GPU (HD6950) = meer dan 100x sneller. 4D perlin noise zou een nog grotere boost geven. De dag dat DirectX 11 goed ingeburgerd is bij de averaga joe is de dag dat Intel met een groot probleem zit indien ze niet met een GPU komen die zich kan meten met die van AMD. Zeker wanneer de "echte" Fusion APU's komen.
Ik heb ook eens een (vrij simpele) fractal terrain generator geprogrammeerd in Matlab, ben benieuwd hoe dat presteert op een GPU
Tot nu toe was de CPU een alleskunner. Maar ik denk dat we steeds meer gaan zien dat het CPU gedeelte in de APU relatief slecht wordt in bepaalde taken die de GPU goed kan, om ruimte vrij te maken voor het versnellen van de taken die de GPU niet kan doen. Om uiteindelijk uit te komen bij een APU die echt als één single unit gezien kan worden (nu zie ik het nog steeds een beetje als een Athlon + Radeon, aangezien de Athlon nog steeds bewerkingen kan uitvoeren die de GPU ook kan (of veel sneller kan)).
Het enige probleem is nog dat bijna alles het leeuwendeel geoptimaliseerd is voor Cuda, niet voor OpenGL/DirectX11 of AMD Stream (of hoe het ook heet).
Daar zal volgens mij snel verandering in komen. De voornaamste reden dat CUDA beter supported is is omdat ze eerder waren. Wanneer de meeste PC's DirectX 11 en OpenCL capable worden (en dat zal vroeg of laat zo zijn) zou je als developer dom zijn om dat niet als primaire library te gebruiken, laat staan niet ondersteunen. Des te meer als je ook rekening houdt met het feit dat nVidia marktaandeel verliest (hun low-end kan nu wel eens snel gaan verdwijnen). CUDA heeft in dat geval maar weinig nut meer voor consumenten software.Berthenk schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:20:
Het enige probleem is nog dat bijna alles het leeuwendeel geoptimaliseerd is voor Cuda, niet voor OpenGL/DirectX11 of AMD Stream (of hoe het ook heet).
Asus P8P67 EVO | i5 2500k (4.8 GHz) | Sapphire HD 7970 Vapor-X GHz Ed. | 8 GB DDR3 1600 | 1 TB HDD
Naar de inburgering van x64 terugkijkend, gaat het 5 jaar duren voordat het de mainstream begint te bereiken. Photoshop bleef nog lang aan een 32 bit proces hangen. Browsers op 64 bit krijgen gaat nog niet gebeuren?
CUDA is van 2007 en begint nu hier en daar door te sijpelen. AMD had weinig mensen op GPGPU kunnen krijgen.
Als je een Glide versus OpenGL achtige battle hebt, dan kan de oplossing in een DirectX-achtige zitten. Microsoft is dan wel belangrijk om te voorkomen dat 1 hardwarefabrikant dominant wordt en de dev's kiezen graag voor de gemakkelijke MS-manier van coderen. AMD64 was ook door MS gekozen.
CUDA is van 2007 en begint nu hier en daar door te sijpelen. AMD had weinig mensen op GPGPU kunnen krijgen.
Als je een Glide versus OpenGL achtige battle hebt, dan kan de oplossing in een DirectX-achtige zitten. Microsoft is dan wel belangrijk om te voorkomen dat 1 hardwarefabrikant dominant wordt en de dev's kiezen graag voor de gemakkelijke MS-manier van coderen. AMD64 was ook door MS gekozen.
In een bruikbare vorm, dus ook 64bit Flash en andere plugins.spNk schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:01:
Als jij w7 64bit hebt zit daar standaard een 64bit browser bij hoor?
Verwijderd
Precies. Hoeveel meerwaarde bied x64? Erg weinig voor de massa met 2-3GB RAM.
Maar als de consument merk dat $programma 5x zo snel is met een AMD gpu stappen ze vast rap over. AMD moet alleen de marketing goed regelen en zorgen dat het coderen van openCL niet significant moeilijker is dan .net oid.
Maar als de consument merk dat $programma 5x zo snel is met een AMD gpu stappen ze vast rap over. AMD moet alleen de marketing goed regelen en zorgen dat het coderen van openCL niet significant moeilijker is dan .net oid.
Het verschil is dat OpenCL nite alleen op GPU's leunt, maar ook op CPU's. Daarnaast is het niet X86-platform exclusief, maar kan ARM er ook mee overweg. ARM en AMD samen hebben veel te winnen door het te pushen.
Bovendien is het, in tegenstelling met de toenmalige overgang naar X64, zo dat een behoorlijk grote installbase prima met OpenCL overweg kan, dus het 0-punt ligt al een paar jaar achter ons (denk bij GPU's aan launch van de 8800-serie van nVidia en alles wat daarna kwam, en bij AMD alles vanaf HD4k.).
Bovendien, als Llano een verkoopsucces wordt, wat heel goed mogenlijk is, omdat het alles biedt wat het overgrote deel van de markt nodig heeft, dan hebben de developers alleen maar meer aanleiding/noodzaak om OpenCL op te pakken, om maar niet achter de concurrenten aan te lopen.
Nog 1 ander ding. Het is nog maar iets van anderhalf jaar dat we een 'fatsoenlijk' veelgebruikt X64 OS hebben voor de massa. Windows XP64 was niets meer dan een quickfix probeersel. Windows Vista is nooit echt populair geworden en werd vaak ook nog als 32-bit gepushed. Een stabiele 64-bit omgeving is er dus pas sinds Windows 7, niet zo heel lang dus. (En ja, Linux doet het veel beter wat dat aangaat, maar helaas is dat nog altijd een niche markt op de desktop).
Bovendien is het, in tegenstelling met de toenmalige overgang naar X64, zo dat een behoorlijk grote installbase prima met OpenCL overweg kan, dus het 0-punt ligt al een paar jaar achter ons (denk bij GPU's aan launch van de 8800-serie van nVidia en alles wat daarna kwam, en bij AMD alles vanaf HD4k.).
Bovendien, als Llano een verkoopsucces wordt, wat heel goed mogenlijk is, omdat het alles biedt wat het overgrote deel van de markt nodig heeft, dan hebben de developers alleen maar meer aanleiding/noodzaak om OpenCL op te pakken, om maar niet achter de concurrenten aan te lopen.
Nog 1 ander ding. Het is nog maar iets van anderhalf jaar dat we een 'fatsoenlijk' veelgebruikt X64 OS hebben voor de massa. Windows XP64 was niets meer dan een quickfix probeersel. Windows Vista is nooit echt populair geworden en werd vaak ook nog als 32-bit gepushed. Een stabiele 64-bit omgeving is er dus pas sinds Windows 7, niet zo heel lang dus. (En ja, Linux doet het veel beter wat dat aangaat, maar helaas is dat nog altijd een niche markt op de desktop).
[ Voor 22% gewijzigd door dahakon op 16-06-2011 18:27 ]
x64 is ook geen goede vergelijking. Neem dan de stap van single -> dual core. Die heeft véél minder dan 5 jaar geduurd (hardware én software-wise).
Ik vind trouwens wel dat Llano een enorme vooruitgang is ten opzichte van het aanbod van AMD op de mobiele markt van nu (Llano is nu namelijk nog niet verkrijgbaar). Als nVidia niet zo ontzettend voordelig zou zijn zou Llano ook veel positiever ten opzichte van Intel-nVidia systemen in het daglicht komen, dunkt mij. Kan niet worden ontkent dat AMD hier toch wel een goed product heeft gelanceerd.
Dit is ook nog eens los van hoe het in de toekomst uit gaat pakken.
Ben trouwens benieuwd of we binnenkort Llano's zullen aantreffen in de BBG.
Dit is ook nog eens los van hoe het in de toekomst uit gaat pakken.
Ben trouwens benieuwd of we binnenkort Llano's zullen aantreffen in de BBG.
[ Voor 9% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 18:43 ]
Dat boodt al enorme voordelen toen enkel windows het ondersteunde (ja, en voor de minderheid nog OSX en linux), ook al was de rest van de software single-threaded, voor multitasking was het al meteen top. Ook geen goede vergelijking dus.Hyperz schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:38:
x64 is ook geen goede vergelijking. Neem dan de stap van single -> dual core. Die heeft véél minder dan 5 jaar geduurd (hardware én software-wise).
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Llano heeft anders ook al enorme voordelen hoor als je even OpenCL vergeet. Bovendien denk ik dat het toch eens snel kan gaan gaan met OpenCL aangezien dat het nu al gewoon draait op vrijwel alle recente CPU's indien er geen DirectX 10.1+ GPU aanwezig is. OpenCL als taal is ook redelijk simpel en het is relatief makkelijk om goed paralleliseerbare code er naar te porten.
Verwijderd
Inderdaad, lees ook eens [alg] Gebruik maken van multiple cores uit den ouden doosch. Al 10 jaar terug hadden mensen 2 processoren in hun PC zitten puur om te voorkomen dat een process de conputer een stuk trager maakte.
Corel Worships OpenCL
Dit is dus 1 van de duidelijke redenen waarom AMD het AFDS in het leven heeft geroepen en waarom het Llano tijdens dit summit heeft gelanceerd.After a short introduction by Manju Hegde and John Taylor, the keynote began with Brown asserting that developers are adopting OpenCL mainly to help them utilize all of the available processing resources that modern PCs have.
Bartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:36:
[...]
True, deze icm met Matlab; http://www.mathworks.com/discovery/matlab-gpu.html
Maar AMD heeft met Llano en Trinity natuurlijk de potentie om het echt groot te maken, uit de niche te halen waarin het nu zit, en zo een regime-change teweeg te brengen die de snelheid en toepasbaarheid enorm zullen verbeteren.
Ik wil hier nog even op inhaken. Ik betwijfel namelijk of de komende jaren het aantal mensen, dat gebruik gaat maken van Llano het aantal mensen met een losse GPU en met name een losse nvidia GPU zal overstijgen.Bartjuh schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 15:17:
Ik denk dat het betreffende erg zal tegenvallen en verwacht dus geen wereldschokkend veranderingen. Ik verwacht namelijk bijvoorbeeld nog steeds dat de massa voor Intel zal kiezen (en kan daar een hoop consumenten geen ongelijk in geven).
Ik denk dat we het voorlopig dus zullen moeten doen met Llano zoals het is. Llano moet eerst bewijzen énorm (!) te verkopen en dus flink marktaandeel te pakken, voordat ik bepaalde eerder genoemde scenario's serieus in ogenschouw ga nemen.
Ik zie het niet gebeuren. Zelfs als Llano een ''Woow-factor'' had en velen er laaiend enthousiast over zouden zijn (in de zin van buitengewone CPU én GPU prestaties) zou het nog de vraag zijn of het echt zou aanslaan bij de massa, voordat Intel er (weer) een antwoord op heeft. Met hoe de kaarten er momenteel bij liggen zie ik het dus al helemaal niet gebeuren.
Ik zie Llano eerder als een niche voor hardware kenners, die weloverwogen CPU presaties willen inleveren voor GPU prestaties in een beperkte prijsklasse, want Llano lijkt alleen in een bepaald budget (met een beperkt interval) echt interessant te zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 21:07 ]
Dat ben ik zeker met je eens hoor... het is niet gemakkelijk... en waarschijnlijk zal het ook niet met de Llano komen, maar op zijn vroegst pas met de Trinity. Echter, Llano kan wel het opzetje zijn, en resources vrij maken en vraag creëren naar meer "conventionele toepassingen". Zodoende dat het publiek al langzamerhand kennis heeft genomen van Llano, en er al software applicaties zijn die de power kunnen tonen, voordat Trinity wordt gelanceerd. Llano is namelijk gefocussed op een ander publiek dan de "wetenschappers en professionals" waar nVidia met de Tesla en Quadro GPUs op focussed (die videokaarten heb je nodig voor de plug-in van Matlab, Geforces werken niet).Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:59:
[...]
Ik wil hier nog even op inhaken. Ik betwijfel namelijk of de komende jaren het aantal mensen, dat gebruik gaat maken van Llano het aantal mensen dat een losse GPU en met name een losse nvidia GPU zal overstijgen. Ik denk dat het betreffende erg zal tegenvallen en verwacht dus geen wereldschokkend veranderingen. Ik verwacht namelijk bijvoorbeeld nog steeds dat de massa voor Intel zal kiezen (en kan daar een hoop consumenten geen ongelijk in geven). Ik denk dat we het voorlopig dus zullen moeten doen met Llano zoals het is. Llano moet eerst bewijzen énorm (!) te verkopen en dus flink marktaandeel te pakken, voordat ik bepaalde eerder genoemde scenario's serieus in ogenschouw ga nemen.
Ik had alleen gehoopt op iets van demonstratie-software van AMD waar de prestatie-mogelijkheden mee worden getoond, maar misschien toveren ze wat uit de mouw tijdens de launch
Je spreekt alsof OpenCL Llano-only is. Natuurlijk zijn er veel nVidia kaarten in de markt, maar die ondersteunen OpenCL ook prima. Natuurlijk zullen heel veel mensen Intel blijven kopen, maar die CPU's ondersteunen ook prima OpenCL. Tablets op ARM nemen ook een vlucht, maar ook die ondersteunen OpenCL.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:59:
Ik wil hier nog even op inhaken. Ik betwijfel namelijk of de komende jaren het aantal mensen, dat gebruik gaat maken van Llano het aantal mensen met een losse GPU en met name een losse nvidia GPU zal overstijgen.
Ik denk dat het betreffende erg zal tegenvallen en verwacht dus geen wereldschokkend veranderingen. Ik verwacht namelijk bijvoorbeeld nog steeds dat de massa voor Intel zal kiezen (en kan daar een hoop consumenten geen ongelijk in geven).
Ik denk dat we het voorlopig dus zullen moeten doen met Llano zoals het is. Llano moet eerst bewijzen énorm (!) te verkopen en dus flink marktaandeel te pakken, voordat ik bepaalde eerder genoemde scenario's serieus in ogenschouw ga nemen.
Ik zie het niet gebeuren. Zelfs als Llano een ''Woow-factor'' had en velen er laaiend enthousiast over zouden zijn (in de zin van buitengewone CPU én GPU prestaties) zou het nog de vraag zijn of het echt zou aanslaan bij de massa, voordat Intel er (weer) een antwoord op heeft. Met hoe de kaarten er momenteel bij liggen zie ik het dus al helemaal niet gebeuren.
Ik zie Llano eerder als een niche voor hardware kenners, die weloverwogen CPU presaties willen inleveren voor GPU prestaties in een beperkte prijsklasse, want Llano lijkt alleen in een bepaald budget (met een beperkt interval) echt interessant te zijn.
Daar zit nu juist net het verschil. Alle grote spelers hebben al hun steun aan OpenCL uitgesproken en in grote mate is ook de ondersteuning al prima voor elkaar. Llano is eigenlijk niets meer dan de 'icing on the cake', een product waarbij developers het meest direct het resultaat kunnen zien, een product speciaal ontwikkelt om het nieuwe tijdperk te openen.
Wat ik betwijfel is of Llano überhaupt een significante betekenis op de ontwikkelingen zal hebben. Daar is het wat mij betreft dus te insignificant voor. Om het even hard, maar wel simpel samen te vatten.
Vergelijk Llano en de GPU in Sandy Bridge eens met de "oude" onboard IGP
. Iedereen geeft straks een degelijke GPU zitten. Tot nu toe was dit niet het geval en was GPGPU dus gelimiteerd tot de relatief kleine groep mensen die voor discrete graphics gingen. Vanuit een developer standpunt is dat zeker significant. En wie het eerst die nieuwe performance kan exploiteren heeft een voorsprong op de concurrentie (wat dan meestal tot gevolg heeft dat de rest snel volgt).
Jij denkt dat er meer consumenten binnenkort Llano hebben dan consumenten met een losse GPU en denkt dat straks praktisch iedereen Llano koopt. Ik denk dat die kans ongeveer net zo groot is als de kans dat morgen de zon niet op komt.
Neen. Wat ik denk is dat binnen een paar jaar de meeste mensen een degelijke GPU hebben, of die nu discrete is of niet, en of die een Llano is of niet maakt niet uit. Het feit is dat het nu zo goed als gedaan is met crappy IGP's op moederborden. Niet moeilijk toch? 
Edit:
Trouwens, met discrete bedoelde ik dus een aparte grafische kaart. Er zijn volgens mij wel degelijk veel meer PC's, en vooral laptops, die waardeloze (vergeleken met bv Llano/SB) onboard GPU's hebben. Of dacht je dat het merendeel van de mensen 6870's of GTX 460's in hun PC hebben?
Edit:
Trouwens, met discrete bedoelde ik dus een aparte grafische kaart. Er zijn volgens mij wel degelijk veel meer PC's, en vooral laptops, die waardeloze (vergeleken met bv Llano/SB) onboard GPU's hebben. Of dacht je dat het merendeel van de mensen 6870's of GTX 460's in hun PC hebben?
[ Voor 35% gewijzigd door Hyperz op 16-06-2011 22:20 ]
Dat kan, maar dat zal waarschijnlijk niet komen door het (marktaandeel van) Llano. Laat Llano eerst een 'significant' deel van de markt veroveren voor we daar op kunnen hopen. Voor het geval dat: en nee, ik kan niet bewijzen dat Llano de markt niet gaat veroveren, maar heb hierboven al uitgelegd waarom ik denk dat het niet gaat gebeuren.
Met losse GPU doel ik op een losse videokaart/ grafische kaart, zoals nVidia en AMD die verkopen en dat is niet equivalent aan louter een 460 of 6870.
Met losse GPU doel ik op een losse videokaart/ grafische kaart, zoals nVidia en AMD die verkopen en dat is niet equivalent aan louter een 460 of 6870.
[ Voor 17% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 22:22 ]
In plaats van te zitten steggelen of Llano nu wel of niet succesvol is of kan worden. Wacht gewoon op de eerste verkoop cijfers/OEM orders. Want als OEMs Llano wel erg leuk vinden en veel producten ermee in de markt zetten verkoopt het toch wel.
offtopic:
Is Intel de nVidia focus groep aan het spekken ?
Is Intel de nVidia focus groep aan het spekken ?
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat Llano ( of AMD for that matter) op z'n eentje hier allemaal gaat voor zorgen, maar eerder dat het hele APU idee hier gaat voor zorgen. Intel zal ook niet stil blijven zitten op dit gebied. Feit is dat devs nu een goede reden hebben om toestanden als OpenCL te gebruiken. En eens zo ver zal de GPU performance in een PC een veel belangrijkere factor worden. Laat AMD nu net prima GPU's hebben om daar aan te voldoen
.
En als software developers nou zorgen dat je toch eingelijk wel zoon APU wilt?:Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:19:
Dat kan, maar dat zal waarschijnlijk niet komen door het (marktaandeel van) Llano. Laat Llano eerst een 'significant' deel van de markt veroveren voor we daar op kunnen hopen. Voor het geval dat: en nee, ik kan niet bewijzen dat Llano de markt niet gaat veroveren, maar heb hierboven al uitgelegd waarom ik denk dat het niet gaat gebeuren.
Met losse GPU doel ik op een losse videokaart, zoals nVidia en AMD die verkopen en dat is niet equivalent aan louter een 460 of 6870.

Het moet van twee kanten komen, maar 50% van de render en media programma's die ik ken kunnen inmiddels met GPGPU overweg of zijn bezig met ondersteuning te ontwikkelen. (in meer of mindere mate)
Ik zei eerder dat ik aan een student media design en vormgeving eerder een intel zou aanraden, maar als het zo doorgaat qua software adoptie kan dat weleens veranderen...
Ik heb wel eens de theorie gehoord dat Apple bewust haar best aan het doen is om in al haar computers een echte GPU in te krijgen. De discussie was toen wat men daar mee dacht te bereiken. Misschien hebben zij nog leuke plannen op dit gebied?
Als de Llano op zichzelf al interssant genoeg om een fatsoenlijke installed base te creëren, kan hij zich aan zichzelf omhoog trekken. Als er genoeg Llano is wil men daar meer op inspelen, dus is de Llano interessanter.
Als de Llano op zichzelf al interssant genoeg om een fatsoenlijke installed base te creëren, kan hij zich aan zichzelf omhoog trekken. Als er genoeg Llano is wil men daar meer op inspelen, dus is de Llano interessanter.
[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 16-06-2011 22:33 . Reden: Aangepast op bovenstaand bericht ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Waarom precies nu?Hyperz schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:26:
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat Llano ( of AMD for that matter) op z'n eentje hier allemaal gaat voor zorgen, maar eerder dat het hele APU idee hier gaat voor zorgen. Intel zal ook niet stil blijven zitten op dit gebied. Feit is dat devs nu een goede reden hebben om toestanden als OpenCL te gebruiken. En eens zo ver zal de GPU performance in een PC een veel belangrijkere factor worden. Laat AMD nu net prima GPU's hebben om daar aan te voldoen.
Verwijderd
De "massa" heeft per definitie geen verstand van verhoudingen tussen CPU en GPU performance. Dit betekend dat de massa vooral beslist op basale dingen zoals prijs, ervaring en batterijduur. Daarnaast betwijfel ik of de massa werkelijk behoefte heeft aan CPU performance van SB voor mobiele toepassingen.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:59:
[...]
[...]
Ik wil hier nog even op inhaken. Ik betwijfel namelijk of de komende jaren het aantal mensen, dat gebruik gaat maken van Llano het aantal mensen met een losse GPU en met name een losse nvidia GPU zal overstijgen.
Indien de gebruiksdoelen van Liano voor 80% overeenkomen met de behoefte van de "massa" in combinatie met een aantrekkelijke prijs, kan je nooit over een niche spreken.
Ik denk dat AMD een de juiste keuze heeft gemaakt door te kiezen voor extra GPU power. De trend van de afgelopen jaren is dat GPU steeds belangrijker wordt. Daarnaast is mijn mening dat tweakers in het algemeen de belangrijkheid van CPU overschatten. De meest veeleisende toepassingen zijn nog altijd games en daarbij geldt meestal dat de minimale framerate door de GPU bepaald wordt. Daarnaast zijn bijna alle games console-ports die met "redelijke" hardware speelbaar zijn.
Losse GPU's die gelijk of minder presteren dan een bestaande APU worden overbodig. De markt in deze performance categorie is volledig prijs gedreven door OEM's, daarbij is een APU per definitie in het voordeel. Voor nVidia zijn de APU ontwikkelingen zeer nadelig omdat het R&D budget juist door de low-cost volume markt opgebracht moeten worden.
Ben ik toch al heel de tijd aan het uitleggen? Llano is AMD's replacement voor hun IGP. Intel had Sandy Bridge al uit. Dus crappy IGP = nu verleden tijd = nu massale support voor (GPU) OpenCL etc. En met nu doel ik vooral op het feit dat we nu aan het begin staan van een nieuwe weg. Een weg waar GPU performance niet enkel en alleen belangrijk is voor games, maar ook voor normale software.
[ Voor 11% gewijzigd door Hyperz op 16-06-2011 22:43 ]
Dat is een contradictie. Als de massa geen verstand heeft van de betreffende zaken zal het ook onwaarschijnlijk zijn dat hij nu iets opmerkt. Wellicht als AMD in winkels opeens extreem gepromoot gaat worden. Al zou ik niet weten waarvoor. Llano is zeker niet slecht, maar wat mij betreft zeker ook geen super product.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:33:
[...]
De "massa" heeft per definitie geen verstand van verhoudingen tussen CPU en GPU performance. Dit betekend dat de massa vooral beslist op basale dingen zoals prijs, ervaring en batterijduur. Daarnaast betwijfel ik of de massa werkelijk behoefte heeft aan CPU performance van SB voor mobiele toepassingen.
Indien de gebruiksdoelen van Liano voor 80% overeenkomen met de behoefte van de "massa" in combinatie met een aantrekkelijke prijs, kan je nooit over een niche spreken.
Daarnaast lijken de doelgroepen voor Llano mij vrij beperkt. Zie mijn mening daarover in mijn eerdere posts over doelgroep A en B.
Ik ontken het belang van GPU performance niet. Niet dat ik weggeblazen ben door de GPU performance van Llano, btw. Trouwens ook niet dat ik het slecht vind. Meer een ''mwah wel een goede ontwikkeling van AMD op notebookgebied''Ik denk dat AMD een de juiste keuze heeft gemaakt door te kiezen voor extra GPU power. De trend van de afgelopen jaren is dat GPU steeds belangrijker wordt. Daarnaast is mijn mening dat tweakers in het algemeen de belangrijkheid van CPU overschatten. De meest veel eisende toepassingen zijn nog altijd games en daarbij geldt meestal dat de minimale framerate meestal door de GPU bepaald wordt. Daarnaast zijn bijna alle games console-ports die met "redelijke" hardware speelbaar zijn.
Niet als ze in een compleet systeem ongeveer net zo duur of goedkoper kosten als een compleet systeem met een APU en het compleet systeem met APU ook nog eens mindere CPU performance heeft. Dus even wachten op de definitieve prijzen.Losse GPU's die gelijk of minder presteren dan een bestaande APU worden overbodig.
Dan gaan hardware fabrikanten meer APU's maken en consumenten op den duur meer APU's kopen, lijkt mij. Ik vind het ook een goede ontwikkeling dat AMD Llano hoog in het vaandel heeft zitten.Toettoetdaan schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:28:
[...]
En als software developers nou zorgen dat je toch eingelijk wel zoon APU wilt?:
Video converteren zou ook veel sneller moeten gaan via GPGPU en dat is ook wel het geval (bij de programma's die ik heb geprobeerd), maar het resultaat is van mindere kwaliteit. Heb je een tip?Het moet van twee kanten komen, maar 50% van de render en media programma's die ik ken kunnen inmiddels met GPGPU overweg of zijn bezig met ondersteuning te ontwikkelen. (in meer of mindere mate)
Ik zei eerder dat ik aan een student media design en vormgeving eerder een intel zou aanraden, maar als het zo doorgaat qua software adoptie kan dat weleens veranderen...
Ik moet niet meer op iedereen reageren. Kost te veel tijd.
[ Voor 25% gewijzigd door Springstof op 16-06-2011 23:05 ]
Qua gaming is het natuurlijk niet high-end. Maar anderzijds, de GPGPU power die je krijgt is zoveel malen beter ten opzichte van datgene dat een CPU kan bereiken. AMD moet gewoon werken aan ACF, want een dedicated kaart voor de echte gamers blijft op dit moment gewoon een must. En ik denk dat ook Trinity daar nog aan zal moeten geloven. Daarna zou dat wellicht ook ten einde kunnen zijn.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:44:
Ik ontken het belang van GPU performance niet. Niet dat ik weggeblazen ben door de GPU performance van Llano, btw. Trouwens ook niet dat ik het slecht vind. Meer een ''mwah wel een goede ontwikkeling van AMD op notebookgebied''
En vergeet dit plaatje niet hè:

Ik ben vooral benieuwd wat Intel gaat doen namelijk. Met de 20-80 verhouding kan ik dat geen APU noemen. Er is een beetje OpenCL rekenkracht, maar dat is veel minder dan de helft van wat AMD heeft. Van AMD weten we dat ze de kennis in huis hebben. Ik ben benieuwd of Intel met zijn miljarden hetzelfde kan afleveren op de lange termijn. Van de Core i-serie heb ik al het gevoel dat ze hebben gedacht "goed idee AMD". Het is de vraag of ze ook verder komen dan een GPU naast een CPU. Ze hebben natuurlijk wat geprobeerd met Larrabee. Maar ook daarvan heb ik het idee dat ze wel moesten om ervaring op te doen om AMD te kunnen volgen in het APU tijdperk. Ik wil Intel hier niet onderschatten, maar deze stap kan veelbepalend zijn voor de computermarkt over, laten we zeggen, een jaar of 4-5.
Desktop Llano prijzen duiken nu zo langzamerhand ook op in de diverse webshops. Daar is uit op te maken in welke prijsklasse we het ongeveer moeten gaan zoeken:

BKD5455 AD3650WNGXBOX PHENOM II A6 X4 3650 A-SERIES QC FM1 4MB 100W 2600MHZ BOX $121.50
BKD5457 AD3650WNZ43GX PHENOM II A6 X4 3650 A-SERIES QC FM1 100W 4MB 2600MHZ TRAY $130.20
BKD5454 AD3850WNGXBOX PHENOM II A8 X4 3850 A-SERIES QC FM1 4MB 100W 2900MHZ BOX $143.77
BKD5456 AD3850WNZ43GX PHENOM II A8 X4 3850 A-SERIES QC FM1 100W 4MB 2900MHZ TRAY $154.07
Gemiddeld ongeveer 25% goedkoper dan een X6 1055T op dezelfde site.
Dus waar praten we over, vanaf misschien een €90 tot iets van €110? Veel meer zal het niet zijn.

BKD5455 AD3650WNGXBOX PHENOM II A6 X4 3650 A-SERIES QC FM1 4MB 100W 2600MHZ BOX $121.50
BKD5457 AD3650WNZ43GX PHENOM II A6 X4 3650 A-SERIES QC FM1 100W 4MB 2600MHZ TRAY $130.20
BKD5454 AD3850WNGXBOX PHENOM II A8 X4 3850 A-SERIES QC FM1 4MB 100W 2900MHZ BOX $143.77
BKD5456 AD3850WNZ43GX PHENOM II A8 X4 3850 A-SERIES QC FM1 100W 4MB 2900MHZ TRAY $154.07
Gemiddeld ongeveer 25% goedkoper dan een X6 1055T op dezelfde site.
Dus waar praten we over, vanaf misschien een €90 tot iets van €110? Veel meer zal het niet zijn.
SB i3 2100 + GT220 = minimaal 120 euro. Llano + 1866 geheugen presteert op grafisch gebied als ik het me goed herinner een stukje beter en Llano + 1333 geheugen een stukje minder.
[ Voor 19% gewijzigd door Springstof op 17-06-2011 07:15 ]
Jup
. Dat ziet er zeker leuk uit! Een Athlon X4 op 2,9GHz is nog niet zo slecht iig. Mijn Phenom II X4 955 is nog steeds een prima processor waar ik mee uit de voeten kan.
[ Voor 65% gewijzigd door GENETX op 17-06-2011 07:59 ]
Weer spam van OBR, maar omdat er toch wat weinig BD nieuws is plaats ik het maar even:
YouTube: AMD FX under LN2 + 4-Way SLI niks bijzonders, maar de bewering dat hij 5,5Ghz doet onder LN2 is wel frappant.
En dan dit:

Bron: http://obrovsky.blogspot.com/2011/06/what-is-this.html
YouTube: AMD FX under LN2 + 4-Way SLI niks bijzonders, maar de bewering dat hij 5,5Ghz doet onder LN2 is wel frappant.
En dan dit:

van google translatie natuurlijkPS.Turbo in de desktop CPU is anders dan weergegeven DonanimHaber voor server-chips! 1 GHz daar is waar, zoals ze hebben een zeer lage baseline frequentie (2,2 tot 2.6)! De Desktop is de turbo voor alle andere kernen en twee en een module! We zullen Bryza zien, ik ga volgende week een groot AMD FX Boards round-up ... het vergelijken van de prestaties van de drie platen, zo niet een of ander crappy bios:)
Bron: http://obrovsky.blogspot.com/2011/06/what-is-this.html
[ Voor 3% gewijzigd door Toettoetdaan op 17-06-2011 10:16 ]
Verwijderd
Ontwikkeling is iets anders dan harde verkoop cijfers. Ondanks dat Windows meer verkoopt dan Linux wil niet zeggen dat het beter is of dat de ontwikkeling bij Windows vele malen beter is dan bij Linux.Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:21:
Wat ik betwijfel is of Llano überhaupt een significante betekenis op de ontwikkelingen zal hebben. Daar is het wat mij betreft dus te insignificant voor. Om het even hard, maar wel simpel samen te vatten.
De APU is maar het begin, de software die de hardware benuttigd is vaak erg op achter, kijk naar het aantal programma's of besturing systemen wat echt een dikke 100% haalt uit meerdere processoren, die zijn er nauwelijks maar zonder deze ontwikkeling van AMD is er gewoon stilstand. De markt dicteert niet zoals men vaak denkt vanuit een perspectief van innovatie maar zuiver en alleen het vasthouden van marktsegment ...
Verwijderd
zou het zo kunnen, als je over n jaar de bulldozer APU's neemt, en dan nog n aparte videokaart erbij, dat de videokaart zich bij 2d applicaties volledig uitschakelt en overstapt op de APU? stroombesparing ftw denk ik zo.
Ja. Daar zit de winst ook niet imho. De winst gaat zitten in het echte fusion straks. Niet alleen de gpu direct in de apu, maar ook cache delen en instructies doorsturen. Daar gaat de winst van een apu vs cpu+gpu liggen.
Verwijderd
Hmm, volgens deze chart http://hothardware.com/Re...Llano-APU-Review/?page=12 en ja het gaat over een game. Blijkt de A8-3500 in CF iets slechter te doen dan I5 + GT525m.
Komt dit omdat het spel DiRT 3 geoptimaliseerd is voor Nvidia of omdat de drivers voor Crossfire toen nog niet goed werkten?
Komt dit omdat het spel DiRT 3 geoptimaliseerd is voor Nvidia of omdat de drivers voor Crossfire toen nog niet goed werkten?
2fps? (dat is minder dan de afwijking op tests) maar waarschijnlijk gewoon vlotter op de GT525 gezien de scaling van cf toch aanwezig is (wel niet echt zeer hoog).Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:35:
Hmm, volgens deze chart http://hothardware.com/Re...Llano-APU-Review/?page=12 en ja het gaat over een game. Blijkt de A8-3500 in CF iets slechter te doen dan I5 + GT525m.
Belangrijker is imo dat llano dirt3 kan draaien op 1280*1024 met 4*AA terwijl de igp van intel dit nog niet kan op 1024*768
[ Voor 4% gewijzigd door Devpartner op 17-06-2011 14:56 ]
dirt3 is niet een game waar ATI het echt goed doet (maar ook niet dramatische slecht ofzo), en gezien de kleine winst met CF denk ik dat het vooral een combi van beide is.
OEM's zijn er bij gebaad om AMD en intel zo gelijk mogelijk te hebben, en ze hebben de middelen om het te bewerkstelligen.
zelfs al was llano slecht hadden ze dat nog kunnen doen... ze konden immers ook die werkelijke verschrikkelijke 90nm pentium4 verkopen in grote getallen.
het wachten is op meer productie capaciteit van global foundries.
misschien omdat OEM's heel graag zouden zien dat intel's macht een stukje kleiner gaat worden?Springstof schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:44:
Wellicht als AMD in winkels opeens extreem gepromoot gaat worden. Al zou ik niet weten waarvoor.
OEM's zijn er bij gebaad om AMD en intel zo gelijk mogelijk te hebben, en ze hebben de middelen om het te bewerkstelligen.
zelfs al was llano slecht hadden ze dat nog kunnen doen... ze konden immers ook die werkelijke verschrikkelijke 90nm pentium4 verkopen in grote getallen.
het wachten is op meer productie capaciteit van global foundries.
[ Voor 65% gewijzigd door Countess op 17-06-2011 15:03 ]
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
Dit topic is gesloten.