Zo raar is dit niet. Dit is altijd wel zo geweest. Om die rede had je op die 790GX / 890GX borden ook dat sideport memory om je IGP een stuk sneller te maken.
En met zo'n snelle GPU als in Llano zit heeft snel geheugen relatief meer nut.
DevilsProphet schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:47:
[...]
Dat maakt toch helemaal niet uit? Ik vind het best fijn dat de cpu niet vasthangt op een vooraf bepaald snelheid en hij dynamisch en volautomatisch kan overclocken als de temperatuur dat toelaat. Buiten het feit dat er waarschijnlijk nog teveel speling is in het voltage (beetje undervolten en je hebt direct veel meer marge in je koeling) ziet het er naar uit dat overclockers binnen zoveel tijd volkomen werkloos zullen zijn.
[...]
Dat hoeft toch geen 100ms vertraging te zijn? De vertraging kan zo laag zijn als de vertraging van de traagste GPU, het hoeft niet de som van alle vertragingen te zijn. De snelle GPU heeft de trage GPU bij te houden als hij meerdere frames per cycle wilt verwerken, en meer niet.
Vind ik niet. Dan moet je wel aangegeven wat het max verbruik van die chip op dat moment is. Dus dan moeten het TDP afschaffen en dat anders gaan aangeven. TDP is nu gewoon een grote grap want in het geval van die i7's gaat hij daar dik over heen dus wat zegt dat TDP dan nog als we gewoon naar temps kijken voor de max speeds?
Over die vertraging: Je kunt dan beter zorgen dat je dedicated GPU als eerste de frame krijgt. Mocht er zware load zijn kan hij eventueel wat aan de IGP uitbesteden.
Stel je zet er een 6970 naast. Dan zal die bv 6x zo veel aan kunnen. Dus pas als je veel vooruit kan rekenen zal frame 7 door de IGP gedaan worden.
Ik denk echter dat de overhead dan ook te groot wordt. Echt lekker zal het nooit schalen.
Het heeft wellicht nog nut bij een kaart die 2x zo snel is maar als het veel meer dan dat wordt. Dan denk ik dat je gewoon beter alleen die dedicated kaart kan gebruiken.
Bij desktops heb je dat snel. Bij laptops is het een ander verhaal. De snelste AMD Laptop kaart heeft 800 shaders. Zal denk ik 2-2,5x zo snel zijn als de IGP met snel werk geheugen.
GENETX schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:50:
[...]
Dan zet je hem toch op energiebesparing... Het idee is dat je dat als gebruiker kan aangeven. Daarvoor hebben ze energieschema's. Net zoals mensen opeens zeuren dat een 35W TDP cpu veel minder lang mee kan dan een 18W ULV. Dat hebben we gezien ja met de U30Jc vs UL30Jt. Identieke laptops, op de CPU na met dat verschil. Resultaat is dat ze op energiebesparing net zo zuinig zijn... Zolang het regelbaar is is er niks aan de hand en dat kan gewoon.
[...]
Ben ik met je eens, er moet een nieuwe waarde bij komen. TDP voor de koeling die aanbevolen is en een MDP: Maximum Design Power, aka het vermogen dat een CPU maximaal op kan nemen.
Daar zeur ik niet om want dat weet ik. Ze geven aan dat die cpu 35 is ipv 18 dan dan weet je hoe laat het is. Nu weet je dat dus helemaal niet.
En inderdaad zo iets zoek ik. Wat AMD doet is het volgende: TDP = de max die de chip af zal geven en daar is de cooling dan dus ook op berekend. Als jij een 65 Watt AMD chip hebt hoeft je cooler ook echt maar 65 watt aan te kunnen hoger komen ze niet en meestal zitten ze er onder.
AMD heeft dan APC wat vervolgens het gemiddelde verbruik bij normale workloads aan geeft (in watt). TDP bij intel lijkt meer op het APC van AMD.
[
Voor 11% gewijzigd door
Astennu op 15-06-2011 11:02
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....