Bartjuh schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 12:45:
[...]
AMD heeft qua performance Intel gecrushed van de Athlon en Pentium 3 CPU's tot de core 2 duo's op de markt kwamen. Intel kon niet bijbenen (wel qua marketing & sales natuurlijk).
Als ik in de markt was voor een nieuwe proc, dacht ik niet eens aan Intel als een optie. Toen was het vanzelfsprekend AMD. Dat raadde ik ook iedereen aan.
Uiteindelijk hebben ze wel het onderspit gedolven toen de core 2 duo's op de markt kwamen.
Ik denk dat veel mensen een beetje hopen op de terugkeer van de oude Athlon classic, XP en 64 tijden.
Het is toch wel iets complexer. In de Tijd van de 486 hadden hun de DX4's die wel erg snel waren. Maar toen intel met de Pentium kwam was het over met de pret. De K5 en K6 waren alles behalve geweldig. De K6II en de K6III hebben geprobeerd het gat met de P2 te dichten maar dit lukte niet.
Toen AMD met de K7 kwam had intel de P3 al uit. De K7 kon voor het eerst in lange tijd de concurentie aan. Soms was het net wat sneller dan de P3. Toen hadden we natuurlijk de GHz race waar AMD als eerste de 1GHz aan tikte. AMD heeft het ook slim gedaan door de Classic relatief snel op te volgen door de Thunderbird. En later de Athlon XP. Dit waren kleine refreshes die toch elke keer wat extra performance gaven.
Intel kwam met de P4 maar die presteerde gewoon slecht. Je kon beter een P3 hebben dan een P4. Zeker gezien de prijs. AMD ging vrolijk door met de Athlon XP met de Barton core. Deze gaf weer een leuke speed boost. En vervolgens de echte klapper de K8.
Dit had meer te maken dat intel's P4 ontwerp gewoon niet presteerde en slecht schaalde tov de P3. Ja AMD had voor hun doen ook echt een briljante chip ontworpen.
Het was een veel grotere prestatie dan wat intel heeft gedaan in de jaren puur omdat Intel bakken met geld heeft. En AMD relatief weinig. En dan met zo weinig iets maken wat zo goed is.
Natuurlijk kun je dan niet verwachten dat dit elke keer zo zal zijn mede door:
1: Intel die bedrijven omkocht
2: Bedrijven die zonder na te denken Intel kochten.
3: Consumenten die nogal merk gevoelig zijn en alleen Intel willen hebben
4: Intel jaren lang het beste was dus iedereen er vanuit ging dat dat nog steeds zo was.
AMD heeft toen wel marktaandeel gewonnen maar niet genoeg. En later raakte ze het bijna net zo hard weer kwijt toen Intel met de Core 2 kwam.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....