Na Llano zal AMD zich wel gaan focussen op APUs waarbij het CPU gedeelten Bulldozer architectuur heeft i.p.v. K10.5(stars). Deze APU zal zowel in het desktop als laptop segment de Llano APUs gaan vervangen. Deze APU zal ook nog op 32nm worden gebakken. Ook krijgt deze APU natuurlijk een verbeterd GPU gedeelte zo zullen we een geen 5D shaders meer zien maar 4D shaders. Oh en uuh DDR4 en AM4...GENETX schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 08:07:
[...]
Je zit maar wat te praten imho.
1. Bulldozer krijgt geen IGP en komt niet naar laptops
2. Waarom zou een IGP niet zuinig kunnen zijn en niet een groot deel kunnen uitschakelen?
3. AMD zal wel moeten, want SB is superzuinig, de huidige normale laptop processors van AMD zijn een drama wat dat betreft.
En natuurlijk klopt de bewering wel. Alleen is het ook niet meer dan logisch/nodig voor AMD. Als het niet waar zou zijn, dan zou AMD een probleem hebben ten opzichte van Intel. Marketinglui mogen dingen graag mooi aankondigen. En het is een mooie techniek, maar zeker niet speciaal of bijzonder hoor.
Dus toch triple cores?
Draadje op XS.It quite early info, but still official and very confusing and:
http://www.anandtech.com/show/2881
AMD refers to the module as being two tightly coupled cores, which starts the path of confusing terminology. A few of you wondered how AMD was going to be counting cores in the Bulldozer era; I took your question to AMD via email:
Also, just to confirm, when your roadmap refers to 4 bulldozer cores that is four of these cores:
http://images.anandtech.com/reviews/.../bulldozer.jpg
Or does each one of those cores count as two? I think it's the former but I just wanted to confirm.
AMD responded:
Anand,
Think of each twin Integer core Bulldozer module as a single unit, so correct.
As said before, maybe AMD is happy to begin with a dual (two modules), tricore (three modules, one inactive) and a quadcore (4 modules) bulldozer and see the extra integer cores as "extra execution power" like Intel's Hyperthreading technology.
Interlagos dual 4 module MCM cpu will be a server Opteron part, but maybe also the hexacore (two Bulldozer dies with one inactive module) and eightcore (two fully Bulldozer dies).
Much talks for it, and much against it! One month left to go.
Ze hebben het hier over Modules niet over cores. Ze halen de boel opnieuw door elkaar.
Want wat wij nu een core noemen heet bij bulldozer nu een module. Elke module heeft 2 Int units. En die noemt AMD cores. Dus het is maar net hoe je het wilt zien.
Zie ook de stelling die ze doen:
2 Module - 4 Core
4 Module - 8 Core
8 Module - 16 Core
En bij de 4 Module versie die wij als de nieuwe FX krijgen kunnen ze dan een Module uit zetten. Daardoor gaan dus 2 int units en 1 FP unit uit.
Kortom er komen cpu's met 3 Modules en 6 Cores.
Want wat wij nu een core noemen heet bij bulldozer nu een module. Elke module heeft 2 Int units. En die noemt AMD cores. Dus het is maar net hoe je het wilt zien.
Er komen zoals ik het nu zie 3 versies (ook echt verschillende Die's):Think of each twin Integer core Bulldozer module as a single unit, so correct.
2 Module - 4 Core
4 Module - 8 Core
8 Module - 16 Core
En bij de 4 Module versie die wij als de nieuwe FX krijgen kunnen ze dan een Module uit zetten. Daardoor gaan dus 2 int units en 1 FP unit uit.
[ Voor 96% gewijzigd door Astennu op 19-05-2011 15:23 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Nope. Dat draadje op XS was van de tijd toen anandtech een artikel schreef over BD. Dus al paar decenia geleden so to speak. Toen was het nog niet duidelijk wat AMD ging afficheren. Nu wel en dat is het aantal cores (niet hat aantal modules).
AMD gaat ook geen module= core uitbrengen. 1module = 2cores. Het afzetten van een integer core brengt niets extra (dixit JF).
AMD gaat ook geen module= core uitbrengen. 1module = 2cores. Het afzetten van een integer core brengt niets extra (dixit JF).
http://www.tcmagazine.com...3-motherboard-seen-detail

[ Voor 20% gewijzigd door neliz op 19-05-2011 15:26 ]
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Verwijderd
Die 8 Module is een MCM - dus twee orochi dies die aan elkaar worden gelinkt. Verder hebben de 4 core versies ook 8 Mb aan L3 aldus de leaks, als ik het me goed herinner, dus het lijkt me voor de hand liggend dat ook die op de orochi die zijn gebaseerd. Met andere woorden, kans zit er in dat AMD het allemaal doet met maar één type die.Astennu schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:17:
Ze hebben het hier over Modules niet over cores. Ze halen de boel opnieuw door elkaar.
[...]
Er komen zoals ik het nu zie 3 versies (ook echt verschillende Die's):
2 Module - 4 Core
4 Module - 8 Core
8 Module - 16 Core
Er komen inderdaad CPUs met 3 modules waardoor we ook 6 core CPUs krijgen.Astennu schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:17:
Er komen zoals ik het nu zie 3 versies (ook echt verschillende Die's):
2 Module - 4 Core
4 Module - 8 Core
8 Module - 16 Core
Men gaat dan ook absoluut niet liggen rotzooi modules en gedeeltes/cores van een modules uitschakelen.
Want men gaat bij lange na niet genoeg kapotte modules hebben om een binning proces rendabel op de rails te zetten. Ook gaat men niet gedeeltes/cores van een module uitschakelen. Want dan krijg je performance verschillen. Een CPU met 4 module waarvan elke module één core heeft uitgeschakeld zal sneller zijn als een CPU met 2 modules waarvan geen enkele core is uitgeschakeld. Maakt het er qua naamgeving etc niet duidelijker op. Daarbij komt ook nog eens de vraag of het überhaupt wel kan en als het dan al kan is nog maar de vraag of er genoeg half gare modules gaan zijn om dit rendabel te krijgen.
Misschien moeten ze de 2+2 core quads als een Bulldozer i3 verkopen, en de 1+1+1+1 quads als een Bulldozer i5. Zo doet intel het: gecastreerde brol verkopen voor teveel geld, en daar hun grootste omzet mee halen. =") Om maar eens expliciteit te zeggen dat het weer tijd is dat er lappen worden uitgedeeld. Oh ja, daar wacht ik op.
@DevilsProphet
Wat bedoel je precies met 2+2 core quads ? 2 modules toch ? 1+1+1+1 quads zijn quadcore welke 4 modules hebben waarvan telkens 1 int unit is uitgeschakeld ?
Ik denk dat de kans dat ze bij AMD één quadmodule chip bakken met daarin per module een kapotte int unit nihil is.
Wat bedoel je precies met 2+2 core quads ? 2 modules toch ? 1+1+1+1 quads zijn quadcore welke 4 modules hebben waarvan telkens 1 int unit is uitgeschakeld ?
Ik denk dat de kans dat ze bij AMD één quadmodule chip bakken met daarin per module een kapotte int unit nihil is.
http://obrovsky.blogspot....ndy-bridge-e-v-testu.htmlSorry, article with Cinebench was deleted ...
by request of ...
Damn ...
schijnt een eigenaar van BD te zijn, hij beweert dat elke CPU-z screen met een HT speed fake is.
Gelukkig hebben we de foto's nog:

Het bericht is weg, maar hij zou een FX-4110 @ 2,8Ghz hebben die aan hardware ontwikkelaars worden uitgedeeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Toettoetdaan op 19-05-2011 22:22 ]
Zou kunnen, maar als het waar is dan is Cinebench waarschijnlijk wel een benchmark waar Bulldozer het gewoon goed doet.
Dan nog, AMD ligt daar nu hopeloos achter. Een 3,2GHz X6 scoort veel minder. Als het echt de quadcore is op slechts 2,8GHz die dat neer kan zetten, dan kan Intel het schudden 
Maar ik blijf het sterk vinden. Die score op een quadcore op 2,8GHz. Dan heeft AMD echt serieus iets heel goed gedaan. Zoals eerder al aangegeven, het kan. Maar het blijft zo vreemd. Of AMD zit er dik onder en moet cores ter compensatie inzetten, of AMD zit er dik boven. Maar nergens een middenweg
Maar ik blijf het sterk vinden. Die score op een quadcore op 2,8GHz. Dan heeft AMD echt serieus iets heel goed gedaan. Zoals eerder al aangegeven, het kan. Maar het blijft zo vreemd. Of AMD zit er dik onder en moet cores ter compensatie inzetten, of AMD zit er dik boven. Maar nergens een middenweg
Als het waar is dan denkt ik eerder dat het de 8 core 4 module is, dat moet nog kunnen. De snelste Bulldozer desktop CPU iets sneller dan de 2600k, meer verwacht ik niet.GENETX schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:48:
Dan nog, AMD ligt daar nu hopeloos achter. Een 3,2GHz X6 scoort veel minder. Als het echt de quadcore is op slechts 2,8GHz die dat neer kan zetten, dan kan Intel het schudden
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Het is ook een beetje vreemd dat het #cores vakje wit is gemaakt, terwijl al bekend is welke chip hij heeft en hoe snel die loopt..
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 23:13 ]
Een gast een of ander forum die ook een BD schijnt te hebben:
You'll have to wait for the official annoucement.
All I can say is the APUs are still on track for launch but their desktop uber FX are delayed.
HOWEVER.. it will be worth the wait, trust me ;-)
Als je de prijs geruchten in rekening neemt dan gok ik eerder op de 6core. (dan hebben we ze allemaal gehad ?-The_Mask- schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:59:
[...]
Als het waar is dan denkt ik eerder dat het de 8 core 4 module is, dat moet nog kunnen. De snelste Bulldozer desktop CPU iets sneller dan de 2600k, meer verwacht ik niet.
Het begint wel weer spannend te worden. Ik hoop dat het niet zo'n teleurstelling gaat worden als de K10 (Phenom 1). Daar hadden veel mensen (waaronder ik) toch wat meer van verwacht. Als was het maar ongeveer Core 2 Quad performance. Maar dat haalde hij helaas niet.
Als bulldozer gelijk presteerd aan SB vind ik het al heel wat. Eigenlijk is dat niet genoeg gezien het feit dat intel volgend jaar al weer met een opvolger zal komen. Echter zal dat voor AMD nog wel even duren (ik gok einde 2013).
Als bulldozer gelijk presteerd aan SB vind ik het al heel wat. Eigenlijk is dat niet genoeg gezien het feit dat intel volgend jaar al weer met een opvolger zal komen. Echter zal dat voor AMD nog wel even duren (ik gok einde 2013).
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Iedereen had meer van de phenom 1 verwacht, maar ze zaten vast met hun brak 65nm proces. Zonder dat heuvel konden ze concurreren.Astennu schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:48:
Het begint wel weer spannend te worden. Ik hoop dat het niet zo'n teleurstelling gaat worden als de K10 (Phenom 1). Daar hadden veel mensen (waaronder ik) toch wat meer van verwacht. Als was het maar ongeveer Core 2 Quad performance. Maar dat haalde hij helaas niet.
Intel opvolger blijft zelfde technology, maar met hogere clocks. Die komt trouwens tegelijk uit met BD+. ivy brengt hogere clocks terwijl BD+ meer cores brengt. (en FMA3)
[ Voor 5% gewijzigd door Devpartner op 20-05-2011 09:55 ]
In het laatste gedeelte van deze thread begint de hype alweer aardig vorm te krijgen. Nu hoop ik dat het uitkomt maar ik deel je angst dat het tov de hype wederom een teleurstelling kan worden.Astennu schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:48:
Helemaal eens. Intel's S2011 zal BD waarschijnlijk ook gaan crushen en die is er al in Q3/Q4. Hier heeft BD echter waarschijnlijk wel een duidelijk prijsvoordeel.Als bulldozer gelijk presteerd aan SB vind ik het al heel wat. Eigenlijk is dat niet genoeg gezien het feit dat intel volgend jaar al weer met een opvolger zal komen. Echter zal dat voor AMD nog wel even duren (ik gok einde 2013).
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ja dat klopt. 65nm was echt zo brak als wat. Dat zag je al bij de K8 refresh. de 90nm clockte veel beter. Alleen de die size was een voordeel. Maar ook al hadden ze toen een goed werkend process gehad. Dan nog lag de performance per clock lager. Alleen dan hadden ze wel gelijke clockspeeds gehad.Devpartner schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:54:
[...]
Iedereen had meer van de phenom 1 verwacht, maar ze zaten vast met hun brak 65nm proces. Zonder dat heuvel konden ze concurreren.
Intel opvolger blijft zelfde technology, maar met hogere clocks. Die komt trouwens tegelijk uit met BD+. ivy brengt hogere clocks terwijl BD+ meer cores brengt. (en FMA3)
Ja en nee. Vaak worden er wel tweaks mee genomen. Zie ook de Q6xxx vs Q9xxx serie. 65nm > 45nm maar performance per clock werd ook beter. Ze hadden meer cache en er was ook nog wat meer verandert maar dat waren relatief kleine veranderingen als je kijkt naar de architectuur.
Ja inderdaad. En daarom begin ik nu al vast met crysis managementHelp!!!! schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:59:
[...]
In het laatste gedeelte van deze thread begint de hype alweer aardig vorm te krijgen. Nu hoop ik dat het uitkomt maar ik deel je angst dat het tov de hype wederom een teleurstelling kan worden.
[...]
Helemaal eens. Intel's S2011 zal BD waarschijnlijk ook gaan crushen en die is er al in Q3/Q4. Hier heeft BD echter waarschijnlijk wel een duidelijk prijsvoordeel.
Daarnaast zit er ook veel potentieel in het ontwerp. Dusdanig veel dat ik denk dat hij in bepaalde gevallen best sneller zou kunnen worden dan SB.
Ik weet niet wat S2011 pressies wordt. Ik gok op 6 cores en eventueel 8 cores. En ik las wel dingen over Quad channel memory en zo. Maar goed daar ga je dan ook dik voor betalen.
Als je kijkt naar 1156 vs 1366 was het verschil niet heel groot maar 1156 kwam in dat geval later. En nu is het andersom. 10% mee performance per clock zou me niet verbazen. Al denk ik dat Ivy Bridge de echte killer zou kunnen zijn. Maar we zullen het zien.
Dat denk ik ook. Denk dat BD een heel leuk platform wordt met een goede featureset tegen een competetieve prijs. Ik verwacht bijv. veel native sata6 en usb3 poorten.Astennu schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:37:
[...]
Ja inderdaad. En daarom begin ik nu al vast met crysis managementvorige keer maakte we de fout om helemaal mee te gaan in de hype. En nu wil ik proberen rieeel te kijken. Ik zie het best gebeuren dat hij een stuk trager is in bepaalde situaties. En dat hij dan best dicht op de oude K10,5 zal zitten. Ik hoop van niet maar gezien de architectuur zou het kunnen (wel clock voor clock performance). Nu is het waarschijnlijk zo dat bulldozer hogere clocks aan kan dus ook in die gevallen zal i wel sneller zijn.
Daarnaast zit er ook veel potentieel in het ontwerp. Dusdanig veel dat ik denk dat hij in bepaalde gevallen best sneller zou kunnen worden dan SB.
Denk alleen helaas niet dat BD intel gaat crushen. Competetief at best.
Denk dat S2011 idd wel wat duurder wordt maar de featureset is ook groter dan bij SB. (pci-e 3.0, veel native SATA6 poorten, Quad mem)Ik weet niet wat S2011 pressies wordt. Ik gok op 6 cores en eventueel 8 cores. En ik las wel dingen over Quad channel memory en zo. Maar goed daar ga je dan ook dik voor betalen.
Qua mem modules zal Quadchannel niet echt duurder worden. Of je nu je geheugen over 4 of 2 modules verdeelt maakt niet echt uit.
Wat jammer is van Ivy, is dat een aantal chipset features van 2011 niet meegenomen worden volgens de laatste gelekte gegevens.....Als je kijkt naar 1156 vs 1366 was het verschil niet heel groot maar 1156 kwam in dat geval later. En nu is het andersom. 10% mee performance per clock zou me niet verbazen. Al denk ik dat Ivy Bridge de echte killer zou kunnen zijn. Maar we zullen het zien.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 20-05-2011 10:55 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ik verwacht dat ook niet maar ik zeg dat het kan in bepaalde gevallen. Aangezien die core mogelijk wel heel veel int performance heeft. Ik zie dus wel gevallen mogelijk waar BD sneller is. Maar overall verwacht ik net wat onder SB.Help!!!! schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:52:
[...]
Dat denk ik ook. Denk dat BD een heel leuk platform wordt met een goede featureset tegen een competetieve prijs. Ik verwacht bijv. veel native sata6 en usb3 poorten.
Denk alleen helaas niet dat BD intel gaat crushen. Competetief at best.
[...]
Denk dat S2011 idd wel wat duurder wordt maar de featureset is ook groter dan bij SB. (pci-e 3.0, veel native SATA6 poorten, Quad mem)
Qua mem modules zal Quadchannel niet echt duurder worden. Of je nu je geheugen over 4 of 2 modules verdeelt maakt niet echt uit.
[...]
Wat jammer is van Ivy, is dat een aantal chipset features van 2011 niet meegenomen worden volgens de laatste gelekte gegevens.....
Ja oke daar had ik niet over na gedacht. Maar ik zie weinig voordeel in Quad channel mem voor desktops tripple deed al niet veel tov dual van de 1156. (waarschijnlijk omdat de mem controller in de 1156 cpu's beter was) Ik zie dat eerder nuttig zijn in een server omgeving. PCI 3.0 is nu ook nog wat overkill maar goed je moet een keer beginnen.
Ik mag hopen dat die wel native USB3.0 en meer dan 2 Sata 3 600 poorten heeft. Dat zijn dingen die eerder belangrijk zijn. Al is dit platform voor een hele specifieke groep gebruikers die wellicht liever Quad channel en PCI 3.0 zien
Zou kunnen en niet raar zijn. Met de 1156 cpu's hebben ze 1366 min of meer gekilled. Toen bij de 6 core cpu's had het wel weer wat bestaansrecht maar te weinig als je het mij vraagt. Ik ben benieuwd of S2011 SB-E ook boven Ivy Bridge zal blijven. En qua performance nog mee kan.
Ben ik met je eens. Maar ja, als je het erbij krijgt zonder dat het je qua mem modules echt meer kost ben ik er blij mee.Astennu schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:34:
[...]
Ja oke daar had ik niet over na gedacht. Maar ik zie weinig voordeel in Quad channel mem voor desktops tripple deed al niet veel tov dual van de 1156. (waarschijnlijk omdat de mem controller in de 1156 cpu's beter was) Ik zie dat eerder nuttig zijn in een server omgeving.
PCI 3.0 heeft volgensmij o.a. meer lanes en dubbele bandbreedte per lane. Daarom kun je straks bij Ivy met CF en SLI weer X16- X16 gebruiken ipv X8 - X8.PCI 3.0 is nu ook nog wat overkill maar goed je moet een keer beginnen.
Denk/hoop bovendien dat de 28nm kaarten van AMD en nVidia dit gelijk zullen supporten. Wie weet wat voor voordeel het heeft
S2011 heeft wel veel native 600 porten maar geen native USB3.0Ik mag hopen dat die wel native USB3.0 en meer dan 2 Sata 3 600 poorten heeft. Dat zijn dingen die eerder belangrijk zijn. Al is dit platform voor een hele specifieke groep gebruikers die wellicht liever Quad channel en PCI 3.0 zien
Ivy heeft weer minder native 600 maar wel native USB 3.0
Ik denk dat Ivy wel sneller wordt dan S2011. De stap van 32nm naar 22nm? bied daarvoor genoeg ruimte.Zou kunnen en niet raar zijn. Met de 1156 cpu's hebben ze 1366 min of meer gekilled. Toen bij de 6 core cpu's had het wel weer wat bestaansrecht maar te weinig als je het mij vraagt. Ik ben benieuwd of S2011 SB-E ook boven Ivy Bridge zal blijven. En qua performance nog mee kan.
Vind het jammer dat Intel haar High end platform niet meer als eerste introduceert op een nieuwe procesgrootte....
PC Specs
Blijkbaar een 8core volgens de blog met werkende turbo. de 4Module fpu is dus > 4core SB fpu en < 6core gulftown fpu in c11.5. 4Module fpu > 6core gulftown > 4core SB fpu in c10. Dus toch een vrij stevige fpu. (dacht dat het gerucht was 3Ghz base en 200MHz over alle 8cores, maar dat is dus nog volledig in de lucht).Devpartner schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:28:
[...]
Als je de prijs geruchten in rekening neemt dan gok ik eerder op de 6core. (dan hebben we ze allemaal gehad ?) Dat dit van een FX-4 is geloof ik niet. Dan zou de Fx-8 14 halen... als dit de FX6 is dan zou de FX 8 tussen de 9-10 halen. eerdere geruchten waren ~11 voor het absolute topmodel van FX.. (dominater slides dacht ik).
Het zal een 125W TDP vragen voor BD om te concurreren met SB-E 6core(12T) (130W) op vlak van fpu. Best wel nog acceptabel. (spreek hier niet over AVX code).
Dat stond op 4mei al op die blog, maar ik denk niet dat dat betekent dat die gast ook echt een 8core heeft.Devpartner schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:54:
[...]
Blijkbaar een 8core volgens de blog met werkende turbo. de 4Module fpu is dus > 4core SB fpu en < 6core gulftown fpu in c11.5. 4Module fpu > 6core gulftown > 4core SB fpu in c10. Dus toch een vrij stevige fpu. (dacht dat het gerucht was 3Ghz base en 200MHz over alle 8cores, maar dat is dus nog volledig in de lucht).
Het zal een 125W TDP vragen voor BD om te concurreren met SB-E 6core(12T) (130W) op vlak van fpu. Best wel nog acceptabel. (spreek hier niet over AVX code).
EDIT:Frequentie van start op 3 GHz CPU en hebben allemaal een TDP 95W/125W!
8 core, 8MB L3-cache, Hyper-Transport 5,2 GT / s
Dual Channel DDR3 1866 MHz (max 16 GB)
Zwart + Socket AM3
Turbo Core 1 - 500 MHz, 4 Core - 400 MHz, 8 Core - 200 MHz
Blijkbaar is het toch een 8core.
Dus Tread vs Tread performance van de BD is in het voordeel van BD. Core vs Core blijkbaar niet.
dat was scores gemaakt met 8 core CPU met turbo Goed werkende .... En dit is niet 3 GHz:)
[ Voor 26% gewijzigd door Toettoetdaan op 20-05-2011 12:13 ]
De x8 x8 blijft natuurlijk wel, maar zoals je wel terecht aangeeft is de bandbreedte wel 2 keer zo hoogHelp!!!! schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:52:
[...]
PCI 3.0 heeft volgensmij o.a. meer lanes en dubbele bandbreedte per lane. Daarom kun je straks bij Ivy met CF en SLI weer X16- X16 gebruiken ipv X8 - X8.
Denk/hoop bovendien dat de 28nm kaarten van AMD en nVidia dit gelijk zullen supporten. Wie weet wat voor voordeel het heeft
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Hangt af wat je bekijkt natuurlijk. in C10 lijkt de /core performance vrij dicht bij die van gulftown core per clock. Maar ze doen dit wel over 1gedeelde fpu. Dus het enigste wat cinebench aantoont is dan dat de 4gesharede fpu's dicht bij 6 intel cores komt. (beter in C10, minder in c11). Toch vrij goed imo, had ik niet verwacht als dit waar is.Toettoetdaan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:02:
[...]
Dat stond op 4mei al op die blog, maar ik denk niet dat dat betekent dat die gast ook echt een 8core heeft.
[...]
EDIT:
Blijkbaar is het toch een 8core.
Dus Tread vs Tread performance van de BD is in het voordeel van BD. Core vs Core blijkbaar niet.
[...]
Dit zegt niets over de integer cores die het werkelijke verschil gaan moeten maken voor BD. Want daar doelden ze vooral op met hun architectuur.
ASRock A75-Extreme4 AMD FM1 Fusion Motherboard Pictured
ASRock just couldn't hold its rocks. The third-largest motherboard company released the first picture of its upcoming socket FM1 motherboard that supports AMD's upcoming performance A-series accelerated processing units. The ASRock A75 Extreme6 as it's called, is based on AMD's Hudson-D3 A75 single-chip chipset. With the northbridge component completely relocated to the APU die, what's left of the chipset is a little more than a southbridge. The 905-pin socket is significantly different from the 940-odd pin sockets from AMD in recent times, though its cooler retention brackets haven't essentially changed. So most AM3-supportive coolers should fit on FM1.The FM1 socket is powered by a 10-phase VRM, it is wired to four DDR3 DIMM slots for dual-channel DDR3-1866 MHz memory support; and to two of the three PCI-Express 2.0 x16 slots. The first two PCI-E x16 slots switch to electrical x8 when both are populated. The third slot is electrical x4, and wired to the chipset. Expect a big chop in CPU to discrete GPU latencies. Other slots include one PCI-E x1, and three PCI.

Storage connectivity includes eight internal SATA 6 Gb/s ports, two eSATA, six USB 3.0 ports (four at rear-panel, two by header). Display connectivity (remember, on-chip power GPU is the key selling point of this platform), includes DVI, HDMI 1.4a, and D-Sub. Other connectivity features include 8+2 channel HD audio, gigabit Ethernet, and FireWire. Expect this board to be out in mid-June.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat is waar, als cinebench gebruik maakt van die 264256bit fp, dan is het best goed, echter als hij allen 128bit doet eigenlijk weer niet.Devpartner schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:34:
[...]
Hangt af wat je bekijkt natuurlijk. in C10 lijkt de /core performance vrij dicht bij die van gulftown core per clock. Maar ze doen dit wel over 1gedeelde fpu. Dus het enigste wat cinebench aantoont is dan dat de 4gesharede fpu's dicht bij 6 intel cores komt. (beter in C10, minder in c11). Toch vrij goed imo, had ik niet verwacht als dit waar is.
Dit zegt niets over de integer cores die het werkelijke verschil gaan moeten maken voor BD. Want daar doelden ze vooral op met hun architectuur.
Cinebench ondersteund nog geen 256bit AVX code, maar ook geen FMA code.Toettoetdaan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:11:
[...]
Dat is waar, als cinebench gebruik maakt van die 264bit fp, dan is het best goed, echter als hij allen 128bit doet eigenlijk weer niet.
Oke dan.
Als we de nieuwe Cinebench vergelijken met deze: (uitgevoerd op een B0 steping)

Dan valt op dat de BD daar 57% slechter presteert.
Als je dat verrekend met de 3dmark 06 cpu score op die screenshot dan kom je uit op 7795 punten.
Wat hoger is dan de i7 980X. (natuurlijk is het een grover berekening, maar het ziet er best goed uit)
EDIT:

http://www.donanimhaber.c...n-ilk-fiyat-bilgileri.htm
Die prijzen zijn al eens langs gekomen, maar dat verbruik (lees: 95, 96 en 97 watt) is wat opmerkelijk.
Als we de nieuwe Cinebench vergelijken met deze: (uitgevoerd op een B0 steping)

Dan valt op dat de BD daar 57% slechter presteert.
Als je dat verrekend met de 3dmark 06 cpu score op die screenshot dan kom je uit op 7795 punten.
Wat hoger is dan de i7 980X. (natuurlijk is het een grover berekening, maar het ziet er best goed uit)
EDIT:

Die prijzen zijn al eens langs gekomen, maar dat verbruik (lees: 95, 96 en 97 watt) is wat opmerkelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Toettoetdaan op 20-05-2011 13:35 ]
Waarschijnlijk excel foutje. de rij versleept en excel is beginnen optellenToettoetdaan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:25:
Verwijderd
Gaat de geintegreerde GPU voordelen opleveren voor systemen met een dedicated videokaart?
Wordt het bijvoorbeeld mogelijk (inteligent) te 'switchen' tussen de de Bulldozer GPU en de dedicated kaart (bv en radeon 6950. Simpele taken zoals desktop/aero met de onchip en de 6950 opschakelen bij zware toepassingen (lees gamen).
Op deze manier zou het verbruik van de desktop PC behoorlijke kunnen worden teruggebracht.
Wordt het bijvoorbeeld mogelijk (inteligent) te 'switchen' tussen de de Bulldozer GPU en de dedicated kaart (bv en radeon 6950. Simpele taken zoals desktop/aero met de onchip en de 6950 opschakelen bij zware toepassingen (lees gamen).
Op deze manier zou het verbruik van de desktop PC behoorlijke kunnen worden teruggebracht.
Er zit geen GPU op bulldozer, dat is op Llano. Het voordeel wat je er vooral uit gaat halen met een discrete card is dat wanneer het een AMD-kaart is je hybrid crossfire kunt draaien. In hoeverre dat echt winst op gaat leveren, is natuurlijk punt 2.
Volgens mij waren er wel plannen om hybrid crossfire opnieuw in te gaan zetten maar je hoort er de laatste tijd weinig over.Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:55:
Gaat de geintegreerde GPU voordelen opleveren voor systemen met een dedicated videokaart?
Maar voor het gewone crossfire geweld heb je er denk ik weinig aan. Alleen als je bv een 66xx kaart er naast hebt staan. Maar met een 69xx lijkt het me totaal niet nuttig.
Als GPGPU ooit eens goed opgang komt in de vorm van Physics, Virusscanners, FRAPS e.d. dan kan de GPU in een APU zich ergens op focussen wat het CPU gedeelte ontlast. Het kan natuurlijk ook de main GPU helpen maar in veel gevallen zal dit alleen maar de main GPU ophouden of minimale prestatie opleveren.
Wat werkelijk opmerkelijk is, is dat de 'low power' 65W versies in het tabelletje goedkoper zouden zijn dan de 100W APU's van hetzelfde type. Lijkt me dat dit omgedraaid is.Toettoetdaan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:25:
[afbeelding]
De 100W versies hebben GPU/CPU turbo, unlocked multiplier en draaien misschien zelfs op hogere clocks?
Amd, wanneer komen die FX8xxx cpu's nou is uit.
Dit duurt allemaal weer veel te lang
Ik heb dringend een nieuwe bak nodig
dus ik ben overwegen
Intel Sandy Bridge met i7 2500/2600
Of een AMD 8 core (ok ik weet inmiddels van hardware.info dat het 'modules zijn een voor de floating point berekeningen en een voor de integers maargoed..
ok een van de 2 was gedeeld maargoed boeiend dat maak het een anderhalve core per module (officieus gezien..)
Het komt maar niet uit.. weet iemand al een concrete releasedate? en niet zoiets van ja Q3 dit jaar ( want dat kan ook nog eind augustus zijn.. ?
still - release date ? Ik zie namelijk wel AM3+ bordjes voorbij komen die 'nodig zijn voor deze nieuwe cpu's dus... iemand ?
dus ik ben overwegen
Of een AMD 8 core (ok ik weet inmiddels van hardware.info dat het 'modules zijn een voor de floating point berekeningen en een voor de integers maargoed..
ok een van de 2 was gedeeld maargoed boeiend dat maak het een anderhalve core per module (officieus gezien..)
Het komt maar niet uit.. weet iemand al een concrete releasedate? en niet zoiets van ja Q3 dit jaar ( want dat kan ook nog eind augustus zijn.. ?
still - release date ? Ik zie namelijk wel AM3+ bordjes voorbij komen die 'nodig zijn voor deze nieuwe cpu's dus... iemand ?
[ Voor 19% gewijzigd door 3DDude op 22-05-2011 13:11 ]
Be nice, You Assholes :)
Verwijderd
Dat is niet helemaal correct. Een bulldozer module heeft 1 FPU en 2 int units, theoretisch is 1 module dus gelijk aan een "intel" core met FP berekeningen.3DDude schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:22:
FP berekeningen komen echter nauwelijks voor in doorsnee software, daarom is bij benadering een module gelijk aan 2 cores.
De gedachte daarachter is dat de GPU 100en malen beter is in floating point berekeningen van de CPU, heb je dus een programma wat wel van die FPU's gebruik maakt? schrijf het dan in openCL. Dubbele win voor AMD: de igp van intel valt in het niet naast de IGP van AMD met 400 shaders, iets minder krachtig als de HD 5650.
Ik heb het altijd wat bijzonder gevonden dat je met Crossfire gebonden bent aan de hoofd-videokaart voor de aansluiting van de monitor(en). Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om het beeldsignaal terug te linken: of via de (tweede) crossfire bridge, of over PCI-E. Nu moet je bij multi-monitor setups moeilijk doen met adapters, terwijl op de tweede kaart de uitgang gewoon niets staat te doen. SoftTH doet dit zelfs naar andere merken toe.
Gerelateerd: de onboard video uitgang gewoon gebruiken terwijl je toch de videokaart het werk laat doen zou er voor zorgen dat je makkelijker omhoog en terug kan schalen tussen 2D en 3D. Ik zie denk ik wat over het hoofd.
Gerelateerd: de onboard video uitgang gewoon gebruiken terwijl je toch de videokaart het werk laat doen zou er voor zorgen dat je makkelijker omhoog en terug kan schalen tussen 2D en 3D. Ik zie denk ik wat over het hoofd.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ze worden volgens de gerichten op 14 juni gelanceerd. Dan weet je dus meer3DDude schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:22:
Amd, wanneer komen die FX8xxx cpu's nou is uit.
dus ik ben overwegen
@3DDude
Gewoon even geduld hebben, wie weet is Bulldozer straks wel veel interessanter dan Sandy Bridge en dan zit jij al met je Sandy Bridge. We hopen natuurlijk dat Bulldozer zowel sneller als goedkoper gaat worden maar ik ben al te vrede als de prijs/prestatie verhouding velen malen beter is.
Gewoon even geduld hebben, wie weet is Bulldozer straks wel veel interessanter dan Sandy Bridge en dan zit jij al met je Sandy Bridge. We hopen natuurlijk dat Bulldozer zowel sneller als goedkoper gaat worden maar ik ben al te vrede als de prijs/prestatie verhouding velen malen beter is.
^
Ik denk dat als BD intel's SB niet kan matchen dat AMD ook bij een betere prijs/prestatie verhouding toch een probleem heeft.
AMD is helaas langzamer met 'nieuwe architecturen' dus als ze er dan 1 introduceren moet het toch wel iets goeds zijn.
Kan niet wachten om de 1e reviews te lezen.
Zou toch super zijn als AMD weer terug is en het niet alleen van prijsvechten hoeft te hebben !!!!
Ik denk dat als BD intel's SB niet kan matchen dat AMD ook bij een betere prijs/prestatie verhouding toch een probleem heeft.
AMD is helaas langzamer met 'nieuwe architecturen' dus als ze er dan 1 introduceren moet het toch wel iets goeds zijn.
Kan niet wachten om de 1e reviews te lezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 22-05-2011 19:28 ]
PC Specs
Hoe je het went of keert de release van de BD gaat van invloed zijn op de prijs van de Sandy Bridge. Vanuit deze invalshoek is het misschien interessant om nog even te wacht zoals ik doe. Na 5 jaar mag er onderhand wel een nieuwe pc komenmadmaxnl schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:36:
@3DDude
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
True ik zie hierboven net een link van $320 voor de duurste 8 core.
Dus dan ga je wel denken ok dan wordt ie gepositioneerd tegen een i7 2600k of hoger..?
Dus dan zal die performance wise niet 'heel veel beter zijn'.
Natuurlijk puur speculatief van mij
dus over 3 weken is er meer bekend ?
nouja nog eventjes wachten kan ik wel
Dus dan ga je wel denken ok dan wordt ie gepositioneerd tegen een i7 2600k of hoger..?
Dus dan zal die performance wise niet 'heel veel beter zijn'.
Natuurlijk puur speculatief van mij
dus over 3 weken is er meer bekend ?
nouja nog eventjes wachten kan ik wel
Be nice, You Assholes :)
Verschillende mobiele Llano varianten aan de tand gevoeld. Het blijft vooralsnog bij de volgende opmerking:
"E2 A6 test, stroomverbruik is zeer klein, heeft een geweldige prestaties, top, ES engineering sample"
Wie weet volgen er nog wat benchmarks.

"E2 A6 test, stroomverbruik is zeer klein, heeft een geweldige prestaties, top, ES engineering sample"
Wie weet volgen er nog wat benchmarks.

Asus leaks more Bulldozer specs
En ze hebben nog meer te melden:
Mobile Llano lineup revealed
Ben zo langzamerhand wel benieuwd naar echte benches en stroomverbruik van die Llano's
Aldus Fudzilla die als bron een of andere Chinese site gebruikt. Ik geloof de frequenties ergens wel.The list includes two eight-core parts, which were already leaked some time ago. The FX-8130P is a 3.8GHz part and it can overclock to 4.2GHz on turbo. It has a TDP of 125W and should sell for $320. The FX-8110 also packs eight cores and it’s clocked at 3.6GHz sans turbo, or 4.0GHz with turbo. The TDP stands at 95W and the price is $290.
In the six-core department, the FX-6110 will feature a 95W TDP and an MSRP of $240, but there is no word on clocks yet. The same goes for the quad-core FX-4110, with a 95W TDP and $190 price.
En ze hebben nog meer te melden:
Mobile Llano lineup revealed
Ben zo langzamerhand wel benieuwd naar echte benches en stroomverbruik van die Llano's
Het is een beetje zielig hoe Fudzilla dat gedaan heeft.StefanvanGelder schreef op maandag 23 mei 2011 @ 11:06:
[...]
Aldus Fudzilla die als bron een of andere Chinese site gebruikt. Ik geloof de frequenties ergens wel.
Origineel was het gepost door W0mbat:
http://www.xtremesystems....hp?p=4854790&postcount=32
Vervolgens heeft een of andere techsite er een artikel van gemaakt:
http://wccftech.com/2011/...zer-zambezifx-processors/
Vreemde waarde's en zeker die 4,2Ghz past nooit op die plek maargoed.
Daarna komt het op mydrives:
http://news.mydrivers.com/1/194/194271.htm
Maar naar alle waarschijnlijkheid heeft fudzilla het gewoon via chiphell:
http://www.chiphell.com/thread-201019-1-1.html
En dan pas maakt fudzilla er een bericht van, terwijl JF-AMD en Charlie hierover al het volgende gezegd hebben:
Wombat makes a lot of things up.
-Charlie
Dus waarschijnlijk is de slide fake, en zelfs als het niet fake is dan is dan nog kloppen de waardes in het nieuwsbericht niet met de afbeelding. Tot zover nieuws twee dagen oud mag zijn.Well, he did say he had "a bulldozer right in front of me."
Except that we hadn't taped out yet at that point.
Of course, technically, since bulldozer has a flux capacitor on it, that can twist the time-space continuum, so he might have been right.
EDIT:
Een iets betere analyse zou dit als antwoord gebruiken:
http://www.xtremesystems....p?p=4856947&postcount=549
[ Voor 6% gewijzigd door Toettoetdaan op 23-05-2011 12:06 ]
Volgens mij zijn deze benchmarks (van AMD zelf) hier nog niet voorbij gekomen;
AMD Dual-Core E-350 APU, AMD Radeon HD 6310 graphics
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 670
AMD Dual-Core A4-3300m APU, AMD Radeon HD 6480G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 1625
AMD Quad-Core A6-3410MX APU, AMD Radeon HD 6520G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 1882
AMD Quad-Core A8-3510MX APU, AMD Radeon HD 6620G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 2842
Bron van de gegevens: http://sites.amd.com/us/v.../Pages/ad-disclaimer.aspx
AMD Dual-Core E-350 APU, AMD Radeon HD 6310 graphics
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 670
AMD Dual-Core A4-3300m APU, AMD Radeon HD 6480G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 1625
AMD Quad-Core A6-3410MX APU, AMD Radeon HD 6520G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 1882
AMD Quad-Core A8-3510MX APU, AMD Radeon HD 6620G
3DMark Vantage Performance FutureMark score: 2842
Bron van de gegevens: http://sites.amd.com/us/v.../Pages/ad-disclaimer.aspx
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Nice die scores!
Als reference:
Intel Core i3-370M Processor = 800-900 http://3dmark.com/search?...odelId=1167&chipsetId=595
Sandy bridge haalt:
Intel Core i3-2310M Processor = 950-1050 http://3dmark.com/search?...odelId=1256&chipsetId=672
Intel Core i5-2410M Processor = 1050-1250
Het zijn mobile proc dus
Als reference:
Intel Core i3-370M Processor = 800-900 http://3dmark.com/search?...odelId=1167&chipsetId=595
Sandy bridge haalt:
Intel Core i3-2310M Processor = 950-1050 http://3dmark.com/search?...odelId=1256&chipsetId=672
Intel Core i5-2410M Processor = 1050-1250
Het zijn mobile proc dus

[ Voor 37% gewijzigd door Willie Billie op 23-05-2011 12:36 ]
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Tsja, op die site van amd staat weer "The 2011 VISION A4-based PC consisted of the reference platform "Torpedo" with the AMD Dual-Core A4-3300M APU".
Wordt er niet duidelijker van
Maar als die prijzen niet te hoog worden, dan is het wel wat
Wordt er niet duidelijker van
Maar als die prijzen niet te hoog worden, dan is het wel wat
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Kan niet wachten op een fatsoenlijke Llano laptop: Seagate Momentus XT of SSD met 15,6"@1920x1080 met natuurlijk een fatsoenlijke accu en degelijke body. Wishful-thinking...
Verwijderd
Het aanbod van lichte laptops met 1080p is inderdaad niet-bestaand op dit moment. Maar ik betwijfel of we een dergelijke config zullen zien buiten clevo en dell.
Zo'n Llano laptop lijkt me wel wat
HD66xx er naast en je hebt hele leuke GPU performance.
Daarnaast ben ik wel heel benieuwd wat Bulldozer nu echt gaat doen. Er is zo veel geleaked van veel trager tot veel sneller dat het gewoon totaal onduidelijk is geworden. (niet raar natuurlijk),
Daarnaast ben ik wel heel benieuwd wat Bulldozer nu echt gaat doen. Er is zo veel geleaked van veel trager tot veel sneller dat het gewoon totaal onduidelijk is geworden. (niet raar natuurlijk),
Dell heeft het momenteel maar heeft geen AMD GPUVerwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:44:
Het aanbod van lichte laptops met 1080p is inderdaad niet-bestaand op dit moment. Maar ik betwijfel of we een dergelijke config zullen zien buiten clevo en dell.
Het is voor fabrikanten makkelijk mogelijk de door mij hierboven geschetste laptop rond de 800a900 euro op de markt te brengen die dus ook heel goed de concurrentie aan kan met de huidige laptops met 15,6"@1920x1080 rond die prijs.
Voor wie 1 Juni 4:30 uur 's morgens niets te doen heeft:
Live Webcast From COMPUTEX 2011: AMD to Detail Plans to Continue Enabling the Next Generation of PC User Experiences
"SUNNYVALE, CA - AMD (NYSE:AMD - News) today announced it will hold a live webcast from COMPUTEX 2011 in Taipei, Taiwan on May 31 at 10:30 p.m. ET (10:30 a.m. UTC in Taiwan on June 1). During the 90-minute webcast, AMD executives and a number of partners will also share exciting news on future plans for the AMD Fusion Family of APUs. To view the live webcast, please visit: www.amdcomputex.com.tw"
Roadmap zal wel kloppen dus... :
Live Webcast From COMPUTEX 2011: AMD to Detail Plans to Continue Enabling the Next Generation of PC User Experiences
"SUNNYVALE, CA - AMD (NYSE:AMD - News) today announced it will hold a live webcast from COMPUTEX 2011 in Taipei, Taiwan on May 31 at 10:30 p.m. ET (10:30 a.m. UTC in Taiwan on June 1). During the 90-minute webcast, AMD executives and a number of partners will also share exciting news on future plans for the AMD Fusion Family of APUs. To view the live webcast, please visit: www.amdcomputex.com.tw"
Roadmap zal wel kloppen dus... :

Verwijderd
Maar ik neem aan dat je het met mij eens bent dat daar geen reden voor is. Het aanbod van AMD is op dit moment gewoon knudde, en dell is niet zo into thin&lights als ik het aanbod bekijk.madmaxnl schreef op maandag 23 mei 2011 @ 13:19:
[...]
Dell heeft het momenteel maar heeft geen AMD GPU
De http://www.dell.com/nl/p/inspiron-m301z-amd/fs, dells enige 13" consumentennotebook heeft wel amd, maar ik heb niet het idee dat dat ding als de malle verkoopt...
Het GPU aanbod van AMD is knudde op dit moment en daarom gebruikt Apple ze? Bedoel je niet CPU's ipv GPU?Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:29:
[...]
Maar ik neem aan dat je het met mij eens bent dat daar geen reden voor is. Het aanbod van AMD is op dit moment gewoon knudde, en dell is niet zo into thin&lights als ik het aanbod bekijk.
De http://www.dell.com/nl/p/inspiron-m301z-amd/fs, dells enige 13" consumentennotebook heeft wel amd, maar ik heb niet het idee dat dat ding als de malle verkoopt...
Verwijderd
Ik bedoel natuurlijk het CPU aanbod, het GPU aanbod is naar mijn mening beter dan dat van nvidia, toch schijnen er bijna alleen maar notebooks te zijn met nvidia grafische kaarten... Dat zal wel met de leverbaarheid te maken hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 18:36 ]
Of met een mooie zak geldVerwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 18:35:
Ik bedoel natuurlijk het CPU aanbod, het GPU aanbod is naar mijn mening beter dan dat van nvidia, toch schijnen er bijna alleen maar notebooks te zijn met nvidia grafische kaarten... Dat zal wel met de leverbaarheid te maken hebben.
Dat hangt vooral af van een paar zaken. Als je al een (bijna) monopolie positie hebt, of als je randvoorwaarden bij die zak geldt voegt waarmee je stelt dat afnemer niet (of bijna niet) mag afnemen van een andere fabrikant, dan zit je als bedrijf fout.Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:54:
[...]
Dat kan ook ja... Maar ik vraag me altijd of of dat soort tactieken wel legaal zijn.
Verder is het meebrengen van een zak geld natuurlijk een beetje ver gegrepen, maar significante kortingen (lees: winstmarge daalt tot/is 0) geven kan natuurlijk als tijdelijk middel ingezet worden om marktaandeel dat eerder verloren is terug te veroveren. Gezien nVidia op discrete mobiele gebied de kleinere speler is geworden met een behoorlijk verschil, was het een logische stap om met kortingen marktaandeel terug te krijgen.
Straks met Llano in het wild, zal nVidia het alleen maar lastiger gaan krijgen om discrete mobiele GPU's aan de man te brengen.
Als ze in die behuizing nu eens het Brazos platvorm duwen dan is het zowel goedkoper als beter.Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:29:
Nu alleen nog maar 1920x1080 scherm en SSD of Seagate Momentus XT er in en we hebben een 'winner'. Kan dus waarschijnlijk ook nog voor onder de 800 euro.EaS schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:42:
Eerste Llano notebook ook verschenen in pricewatch:
HP Pavilion dv6-6110sg €590,-
HP Pavilion dv6-6110sg €659,-
Specs:
Processor: AMD A6-3410MX (4x 1.6-2.3GHz / 4MB / 45W)
Graphics: AMD Radeon HD6750M
Geheugen: 6GB
HDD: 500GB
Display: 15.6 inch
[ Voor 52% gewijzigd door madmaxnl op 23-05-2011 20:45 ]
Ik hoop niet dat de prijs (t.o.v. het huidige aanbod) correleert met de prestaties.EaS schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:42:
Specs:
hmmm, Radeon 6750? Of ze hebben een llano met discrete gpu, of er klopt niks van de specs, aangezien de Llano van 6380 to 6620 gaat als 't mobile betreft.
HD6750M is Turks, de 480 SPU GPU die voor desktop als HD6570/HD6670 te krijgen is. Die GPU zou dus in crossfire met Llano moeten kunnen werken.
Stukken goedkoper iig dan Intel laptops met een HD6750M/HD6770M en als het dan ook nog eens in Hybrid CrossFire werkt (waar ik wel van uit ga) heb je een best snelle grafics voor weinig. Lijkt wel te weinig...
AMD Nieuwsdiscussie
Als je zo graag de grafische prestaties als ijkpunt wilt nemen: GPU is leuk en aardig, maar voor mij totaal niet interessant. Als ik een beetje wil gamen heb ik op zn minst een GTX460M of 5870M nodig. Trage GPU's zijn afdoende voor multimedia en snellere GPU's zijn noodzakelijk om goed op te gamen. Of je moet tevreden zijn met een wannabe ''gamelaptop''. Denk niet dat het gaat aanslaan bij de massa.
[ Voor 8% gewijzigd door Springstof op 23-05-2011 21:34 ]
Met een 6750M zijn de meeste hedendaagse games anders zeker goed speelbaar, en al helemaal als de kaart ook nog in Hybrid Crossfire zit met de de GPU in de APU zelf.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:31:
GPU is leuk en aardig, maar voor mij totaal niet interessant. Als ik een beetje wil gamen heb ik op zn minst een GTX460M of 5870M nodig. Trage GPU's zijn afdoende voor multimedia en snellere GPU's zijn noodzakelijk om goed op te gamen. Of je moet tevreden zijn met een wannabe ''gamelaptop''. Denk niet dat het gaat aanslaan bij de massa.
De HD5870M is een Juniper GPU op 700 MHz. Een Llano APU met een Turks GPU in crossfire heeft evenveel of zelfs meer SPU's. Het verschil in prestaties tussen een HD5870M en Llano+HD6760M kon wel eens heel erg klein zijn, met de voordelen van de laatste dat de GPU uitgeschakeld kan worden wanneer je niet gamed of andere GPU-intensieve dingen doet. Ik zou eerst maar eens benchmarks afwachten, eer je de zaak al neersabelt.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:31:
GPU is leuk en aardig, maar voor mij totaal niet interessant. Als ik een beetje wil gamen heb ik op zn minst een GTX460M of 5870M nodig. Trage GPU's zijn afdoende voor multimedia en snellere GPU's zijn noodzakelijk om goed op te gamen. Of je moet tevreden zijn met een wannabe ''gamelaptop''. Denk niet dat het gaat aanslaan bij de massa.
@Springstof
Troll !!1
Maar even serieus, Llano(400SP) en HD6750 is waarschijnlijk sneller als GTX460M maar waarschijnlijk dat je nu over drivers, PhysX of zo begint.
Troll !!1
Maar even serieus, Llano(400SP) en HD6750 is waarschijnlijk sneller als GTX460M maar waarschijnlijk dat je nu over drivers, PhysX of zo begint.
Uiteraard wacht ik de benchmarks af. Ik geef echter aan waar wmb de lat moet liggen en dat is dus sneller dan 5870M.dahakon schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:35:
[...]
De HD5870M is een Juniper GPU op 700 MHz. Een Llano APU met een Turks GPU in crossfire heeft evenveel of zelfs meer SPU's. Het verschil in prestaties tussen een HD5870M en Llano+HD6760M kon wel eens heel erg klein zijn, met de voordelen van de laatste dat de GPU uitgeschakeld kan worden wanneer je niet gamed of andere GPU-intensieve dingen doet. Ik zou eerst maar eens benchmarks afwachten, eer je de zaak al neersabelt.
=waarschijnlijk slechte game-ervaring bij +/- 30 FPS, want micro-stutting.Llano+HD6760M
Als je tevreden bent met +/- 5570 prestaties wel (niet een kaart die ik zou aanschaffen om te gamen). Dan ligt jouw lat simpelweg lager dan de mijne.Redblader schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:34:
[...]
Met een 6750M zijn de meeste hedendaagse games anders zeker goed speelbaar
[ Voor 18% gewijzigd door Springstof op 23-05-2011 21:44 ]
Waarom moet je altijd zo negatief doen over alles dat met AMD te maken heeft?..Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:40:
[...]
Uiteraard wacht ik de benchmarks af. Ik geef echter aan waar wmb de lat moet liggen en dat is dus sneller dan 5870M.
[...]
=waarschijnlijk slechte game-ervaring bij +/- 30 FPS, want micro-stutting.
Dat jij pas kan gamen met een 5870M wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, daarbij zijn deze laptops ook erg gunstig geprijsd zelfs al zou je geen 5870M performance krijgen.
Ik ken genoeg mensen die graag gamen en dat doen met een 4850, of zelfs een 4670, er zijn ook nog gigantisch veel mensen met een 8800GT(X/S) allemaal kaarten die zwakker zijn als een 5870M en die mensen genieten toch (neem ik aan) van hun games.
Overigens is het ook zo dat de ''gemiddelde consument'' 9/10 keer Intel integrated graphics gewend is en dan is een 6750M juist een gigantische sprong vooruit.
[ Voor 8% gewijzigd door Redblader op 23-05-2011 21:48 ]
Oh ja helemaal vergeten, want als nVidia de dual GPU oplossingen van AMD niet bij kan benen(of er gewoon niks tegenover kan zetten) zijn dual GPU oplossingen irrelevant vanwege micro-stutt(er)ing.
Ik ga pas beoordelen of de laptop gunstig geprijsd is als ik de benchmarks gezien heb. Voor nu hoop ik dat de prestaties niet gecorreleerd zijn aan de prijs (in die post (zegt waarschijnlijk ook niet veel)) en dan doel ik ook op de CPU prestaties.Redblader schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:45:
[...]
Waarom moet je altijd zo negatief doen over alles dat met AMD te maken heeft?..![]()
Dat jij pas kan gamen met een 5870M wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt, daarbij zijn deze laptops ook erg gunstig geprijsd zelfs al zou je geen 5870M performance krijgen.
Dat zegt niet veel.Ik ken genoeg mensen die graag gamen en dat doen met een 4850, of zelfs een 4670
Voor mij (en ik denk veel mensen met mij) is het belangrijk dat ik KAN gamen op m'n laptop. Omdat ik ga studeren heb ik geen sloot met geld, dus de prijs moet ook te doen zijn. Als ik dan voor 800 euro een Llano quadcore kan krijgen met een gpu met 400SP's dan ben ik daar erg blij mee.
De keus is tussen NIET gamen óf gamen met wat teruggeschroefde instellingen. Nou, dan weet ik het wel.
Starcraft II op medium is nog steeds Starcraft II. Dat ik detailinstellingen zal moeten terugschroeven heb ik dan ook absoluut geen probleem mee. Dat is een offer dat je moet brengen als je wilt gamen op een laptop onder de 2000 euro.
Ook zijn de meeste laptopschermen 1366*768, dus echt een krachtige gpu heb je dan ook niet nodig.
De keus is tussen NIET gamen óf gamen met wat teruggeschroefde instellingen. Nou, dan weet ik het wel.
Starcraft II op medium is nog steeds Starcraft II. Dat ik detailinstellingen zal moeten terugschroeven heb ik dan ook absoluut geen probleem mee. Dat is een offer dat je moet brengen als je wilt gamen op een laptop onder de 2000 euro.
Ook zijn de meeste laptopschermen 1366*768, dus echt een krachtige gpu heb je dan ook niet nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door Arrim op 23-05-2011 21:52 ]
@Arrim
Ik zit straks in een zelfde soort situatie want elk weekend terug komen om thuis te gamen zit er dan niet in.
Llano zou voor mij dan dus ook een goede oplossing zijn.
@Springstof
De prijs prestatie van AMD zal wel gewoon weer dik in orde zijn. Enige waar ik momenteel nog mijn vraagtekens bij zet is accutijd want dat is altijd het probleem bij AMD in laptops en laat accutijd nu net heel erg belangrijk zijn
Enfin ik heb hoop want de HD6750(en elke andere AMD discrete GPU) kan waarschijnlijk helemaal uitgeschakeld worden i.s.m. Llano.
Ik zit straks in een zelfde soort situatie want elk weekend terug komen om thuis te gamen zit er dan niet in.
Llano zou voor mij dan dus ook een goede oplossing zijn.
@Springstof
De prijs prestatie van AMD zal wel gewoon weer dik in orde zijn. Enige waar ik momenteel nog mijn vraagtekens bij zet is accutijd want dat is altijd het probleem bij AMD in laptops en laat accutijd nu net heel erg belangrijk zijn
Waarom zegt dat niet veel?Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:51:
[...]
Ik ga pas beoordelen of de laptop gunstig geprijsd is als ik de benchmarks gezien heb. Voor nu hoop ik dat de prestaties niet gecorreleerd zijn aan de prijs (in die post (zegt waarschijnlijk ook niet veel)) en dan doel ik ook op de CPU prestaties.
[...]
Dat zegt niet veel.
Ik wil alleen aangeven dat niet iedereen van die hoge eisen heeft zoals jij, er zijn genoeg mensen die tevreden zullen zijn met minder.
Maar wat verwacht je dan?
Een game-laptop met een 6970M voor 600 euro?
Niemand noemde deze laptops ''game-laptops'' daar begon je zelf mee, zijn de prestaties dan wel goed als we het ''multimedia-laptops-waar-ook-toevallig-spelletjes-op-gespeeld-kunnen-worden'' noemen?

Dat zegt niet veel, want ik kan ook zeggen: ''Ik ken veel mensen die zeggen dat zeggen X''. Vul X zelf maar in.Redblader schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:57:
[...]
Waarom zegt dat niet veel?
Ik wil alleen aangeven dat niet iedereen van die hoge eisen heeft zoals jij, er zijn genoeg mensen die tevreden zullen zijn met minder.
Hoe ik de laptop noem is niet relevant en ik ga de laptops pas echt beoordelen als ik benchmarks zie. In een laptop ga ik iig niet veel CPU prestaties inleveren voor een beetje extra grafische kracht. Of tegen de ''800 euro'' betalen om borderline speelbaare FPS op niet al te hoge instellingen te halen. Uiteraard denkt niet iedereen er zo over, maar het is dan ook niet meer dan mijn simpele mening.Maar wat verwacht je dan?
Een game-laptop met een 6970M voor 800 euro?
Niemand noemde deze laptops ''game-laptops'' daar begon je zelf mee, zijn de prestaties dan wel goed als we het ''multimedia-laptops-waar-ook-toevallig-spelletjes-op-gespeeld-kunnen-worden'' noemen?
[ Voor 18% gewijzigd door Springstof op 23-05-2011 22:11 ]
The list includes two eight-core parts, which were already leaked some time ago. The FX-8130P is a 3.8GHz part and it can overclock to 4.2GHz on turbo. It has a TDP of 125W and should sell for $320. The FX-8110 also packs eight cores and it’s clocked at 3.6GHz sans turbo, or 4.0GHz with turbo. The TDP stands at 95W and the price is $290.
In the six-core department, the FX-6110 will feature a 95W TDP and an MSRP of $240, but there is no word on clocks yet. The same goes for the quad-core FX-4110, with a 95W TDP and $190 price.
The list includes two eight-core parts, which were already leaked some time ago. The FX-8130P is a 3.8GHz part and it can overclock to 4.2GHz on turbo. It has a TDP of 125W and should sell for $320. The FX-8110 also packs eight cores and it’s clocked at 3.6GHz sans turbo, or 4.0GHz with turbo. The TDP stands at 95W and the price is $290.
[ Voor 0% gewijzigd door mdcobra op 23-05-2011 22:10 . Reden: Spuit 11 ]
hier weer het negatieve verhaal.. je gaat er nu al van uit dat je CPU prestaties zal moeten inleveren terwijl er nog helemaal geen benchmarks uit zijn.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:05:
[...]
Dat zegt niet veel, want ik kan ook zeggen: ''Ik ken veel mensen die zeggen dat zeggen X''. Vul X zelf maar in.
[...]
Hoe ik de laptop noem is niet relevant en ik ga de laptops pas echt beoordelen als ik benchmarks zie. In een laptop ga ik iig niet veel CPU prestaties inleveren voor een beetje extra grafische kracht.
Hoe dan ook ik laat het hierbij, deze discussie is zinloos.
[ Voor 10% gewijzigd door Redblader op 23-05-2011 22:17 ]
Dan kan je er toch ook impliciet uit opmaken dat ik een dergelijke laptop fantastisch zal vinden bij betere CPU én GPU prestaties dan je nu dezelfde prijsklassen kunt vinden, maar dat het betreffende mij stug lijkt.Redblader schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:12:
[...]
hier weer het negatieve verhaal.. je gaat er nu al van uit dat je CPU prestaties zal moeten inleveren terwijl er nog helemaal geen benchmarks uit zijn.
Doe er niet zo moeilijk over. Het is maar mijn mening.Hoe dan ook ik laat het hierbij, deze discussie is zinloos.
Je legt de lat bij 'sneller dan' een HD5870M OF een GTX460M. Twee verschillende kaarten met verschillende performance. Verder is 'sneller dan' bij laptops erg lastig te stellen, omdat laptops veel meer dan desktops te maken hebben met omliggende factoren die niet zo maar aan te passen zijn.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:40:
Uiteraard wacht ik de benchmarks af. Ik geef echter aan waar wmb de lat moet liggen en dat is dus sneller dan 5870M.
Bovendien verbruikt jouw GTX460M danwel HD5870M alleen al meer stroom dan de hele Llano APU. Leuk voor onderweg...
Valt wel mee. Je gaat naar de pricewatch. Zoekt daar het beste AMD Llano systeem binnen je budget en een Intel+nVidia/AMD systeem. Vervolgens bekijk je de benchmarks van soortgelijke systemen dan wel dezelfde systemen en trek je, je conclusies.dahakon schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:21:
[...]
Je legt de lat bij 'sneller dan' een HD5870M OF een GTX460M. Twee verschillende kaarten met verschillende performance. Verder is 'sneller dan' bij laptops erg lastig te stellen, omdat laptops veel meer dan desktops te maken hebben met omliggende factoren die niet zo maar aan te passen zijn.
Wat wil je hier precies mee zeggen? Dat Llano het betreffende prestatieniveau gaat overtreffen met minder stroomverbuik of dat Llano gedoemd is slechte prestaties af te leveren of?Bovendien verbruikt jouw GTX460M danwel HD5870M alleen al meer stroom dan de hele Llano APU. Leuk voor onderweg...
Goed, als je alleen op prijs wilt vergelijken. Gaan we even uit van de 590 euro in de ene link. Kijken we naar de goedkoopste laptop met GTX460m danwel HD5870m, dan zit je al op 830 euro. Daar krijg je een oude generatie dualcore i5 voor op 2.5GHz met 35Watt TDP. De goedkoopste met een GTX460m is 880 euro, met dezelfde processor. Deze komt dan wel met een Full HD scherm, voor je daar over begint. Het is en blijft 300 euro verschil.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:30:
Valt wel mee. Je gaat naar de pricewatch. Zoekt daar het beste AMD Llano systeem binnen je budget en een Intel+nVidia/AMD systeem. Vervolgens bekijk je de benchmarks van soortgelijke systemen dan wel dezelfde systemen en trek je, je conclusies.
Llano zou, met een HD6750 in crossfire, die laptop redelijk moeten kunnen evenaren, specstechnisch. Misschien toch niet zo'n gekke optie, die Llano+Turks.
Leek me vrij logisch. Ik had het alleen over verbruik, niet over prestaties.Wat wil je hier precies mee zeggen? Dat Llano het betreffende prestatieniveau gaat overtreffen met minder stroomverbuik of dat Llano gedoemd is slechte prestaties af te leveren of?
[ Voor 7% gewijzigd door dahakon op 23-05-2011 22:37 ]
Hetgeen ik volgens mij meerdere keren heb aangegeven is dat hopelijk de betreffende prijs niet correleert met de prestaties. Op het moment dat bovenstaande klopt komt hetgeen wat ik aangeeft in meer of mindere mate enigszins uit. Ik zie niet in welk punt je hier tegenover mij probeert te maken.dahakon schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:36:
[...]
Goed, als je alleen op prijs wilt vergelijken. Gaan we even uit van de 590 euro in de ene link. Kijken we naar de goedkoopste laptop met GTX460m danwel HD5870m, dan zit je al op 830 euro. Daar krijg je een oude generatie dualcore i5 voor op 2.5GHz met 35Watt TDP.
Llano zou, met een HD6750 in crossfire, die laptop redelijk moeten kunnen evenaren, specstechnisch.
Als je micro-stuttering voor lief wilt nemen en/of er ongevoelig voor bent wellicht wel.Misschien toch niet zo'n gekke optie, die Llano+Turks.
Dan hoop ik ook dat het verbruik niet correleert met de prestaties.[...]
Leek me vrij logisch. Ik had het alleen over verbruik, niet over prestaties.
[ Voor 3% gewijzigd door Springstof op 23-05-2011 22:45 ]
Zijn we hier weer met gpu niet belangrijk dit en niet belangrijk dat?
Daarvoor zijn er dedicated videokaarten beschikbaar!!!! Wil je meer gpu performance dan gebruik je een extra kaart. Dit is dan ten koste van je batterij en je portemonee, maar als je daarvoor kiest dan is dat de kost die je dan maar moet betalen. Belachelijk gedoe om 65W TDP videokaarten te vergelijken met een on die videokaart die <<45W verbruikt.
Voor het bestemde budget van llano heb je een zuinige videokaart mee in de prijs die veel betere prestaties neerzet dan de competitie die met vergelijkend materiaal langskomt.
Straffer nog, als je 2 Ati kaarten gebruikt kunnen ze samen gebruikt worden voor meer performance. Dit heeft natuurlijk enkel effect bij budget kaarten.
Je hebt een kaart die Dx11 en opencl ondersteund. Dit kan voor u mss zever in pakskes zijn omdat het niet blistering snel is zoals de 200W videokaarten op de desktop, maar developers die iets willen doen op hun laptop met opencl vinden dat een welgekomen iets!
Voor iemand die vindt dat gpu top notch moet presteren en bang is dat llano trager gaat zijn dan sb (wat ook zo is!) kan ik je enkel aanraden --> koop een SB laptop met dedicated gpu. Llano gaat geen 65W dedicated videokaarten vervangen en llano gaat SB niet outperformen. Als dat uw verwachtingspatroon is dan bij deze ->shot<-. Llano is een mainstream APU die de stap moet maken om het huidige ondermaatse notebook platform dichter bij de competitie te krijgen. In zowel power als in prestaties. Voor prestaties richten ze op de gpu omdat ze hierdoor een groter powerbudget opsparen wegens geen dedicated gpu nodig--> langere batterijduur + de gebruikers waar zij op doelen hebben geen nood aan meer cpu performance. Niet iedereen is immers bezig met cinebench op hun laptop! En niet iedereen wil 1000euro neer leggen en een kabel naar het spanningsnet als ze een spelletje willen spelen.
Doel Llano -> een goedkoper alternatief bieden dan de concurrent waarbij (voor dat doelpubliek) er geen nood is aan extra dedicated graphics (die wel zouden nodig zijn met SB)
-> concurreren op power bij gelijkaardige prestaties. Dit door betere gpu prestaties te bieden dan de competitie waarbij ze in hun gebied ofwel beter presteren /W (dual graphics) ofwel geen dedicated graphics nodig hebben en dus veeel minder verbruiken.
-> de eerste basis leggen van hun vision lijn op notebooks voor mainstream use en het invoeren van openCL compatibele hardware!!!. Later wordt die vervangen door BD+ en cayman architectuur die openCL gebruik nog verder gaat exploiteren.µ
Llano heeft niet als doel de snelste cpu te worden op notebooks
llano heeft niet als doel om de dedicated graphics compleet te vervangen in notebooks.
Daarvoor zijn er dedicated videokaarten beschikbaar!!!! Wil je meer gpu performance dan gebruik je een extra kaart. Dit is dan ten koste van je batterij en je portemonee, maar als je daarvoor kiest dan is dat de kost die je dan maar moet betalen. Belachelijk gedoe om 65W TDP videokaarten te vergelijken met een on die videokaart die <<45W verbruikt.
Voor het bestemde budget van llano heb je een zuinige videokaart mee in de prijs die veel betere prestaties neerzet dan de competitie die met vergelijkend materiaal langskomt.
Straffer nog, als je 2 Ati kaarten gebruikt kunnen ze samen gebruikt worden voor meer performance. Dit heeft natuurlijk enkel effect bij budget kaarten.
Je hebt een kaart die Dx11 en opencl ondersteund. Dit kan voor u mss zever in pakskes zijn omdat het niet blistering snel is zoals de 200W videokaarten op de desktop, maar developers die iets willen doen op hun laptop met opencl vinden dat een welgekomen iets!
Voor iemand die vindt dat gpu top notch moet presteren en bang is dat llano trager gaat zijn dan sb (wat ook zo is!) kan ik je enkel aanraden --> koop een SB laptop met dedicated gpu. Llano gaat geen 65W dedicated videokaarten vervangen en llano gaat SB niet outperformen. Als dat uw verwachtingspatroon is dan bij deze ->shot<-. Llano is een mainstream APU die de stap moet maken om het huidige ondermaatse notebook platform dichter bij de competitie te krijgen. In zowel power als in prestaties. Voor prestaties richten ze op de gpu omdat ze hierdoor een groter powerbudget opsparen wegens geen dedicated gpu nodig--> langere batterijduur + de gebruikers waar zij op doelen hebben geen nood aan meer cpu performance. Niet iedereen is immers bezig met cinebench op hun laptop! En niet iedereen wil 1000euro neer leggen en een kabel naar het spanningsnet als ze een spelletje willen spelen.
Doel Llano -> een goedkoper alternatief bieden dan de concurrent waarbij (voor dat doelpubliek) er geen nood is aan extra dedicated graphics (die wel zouden nodig zijn met SB)
-> concurreren op power bij gelijkaardige prestaties. Dit door betere gpu prestaties te bieden dan de competitie waarbij ze in hun gebied ofwel beter presteren /W (dual graphics) ofwel geen dedicated graphics nodig hebben en dus veeel minder verbruiken.
-> de eerste basis leggen van hun vision lijn op notebooks voor mainstream use en het invoeren van openCL compatibele hardware!!!. Later wordt die vervangen door BD+ en cayman architectuur die openCL gebruik nog verder gaat exploiteren.µ
Llano heeft niet als doel de snelste cpu te worden op notebooks
llano heeft niet als doel om de dedicated graphics compleet te vervangen in notebooks.
[ Voor 17% gewijzigd door Devpartner op 23-05-2011 22:51 ]
Als we SB + Dedicated tegenover Llano gaan zetten, oke. Maar SB zonder gaat het qua grafische verwerkingskracht niet zo goed als Llano doen. Period.
Tetris, internet flash games, lichte 3d games uit 2008, 09 e.d. zal vast wel lukken en dat vind ik ook allemaal leuk en aardig, maar dat zal ook wel gaan op SB. Games als Witcher II e.d. op medium of zelfs low op native reso van 768 of 1080p zal vast geen pretje worden en daarom is er voor mij (let wel ik zeg mij!! (en dus persoonlijk)) geen meerwaarde. Valt dan tussen wal en schip. Dan koop ik liever een snellere processor (SB?) en neem ik genoegen met een kaart die wat games betreft net zo veel kan wmb, namelijk: vrijwel niks. Er zullen aan de andere kant vast wel consumenten zijn, die de ''extra'' grafische ''kracht'' in Llano zullen waarderen. Vraag me echter niet waarvoor...
Mja, consumenten koop dan ook kaarten als 5570, 5670, GT 240 e.d. ...
[ Voor 7% gewijzigd door Springstof op 23-05-2011 23:04 ]
The Witcher II gaat heus wel prima spelen op Llano(400SP), zelfs zonder hybride CF gaat dat nog lukken. De game kan dan natuurlijk niet volle polie draaien, maar op SB zonder dedicated kaart gaat niet eens werken. Met de dedicated kaart waarmee Llano hybride CF kan gaat wel weer werken maar dan nog blijft Llano juist door zijn hybride CF betere prestatie leveren dan SB met dezelfde kaart. AMD is in deze situatie waarschijnlijk nog zuiniger ook(>prestatie/watt).
[ Voor 63% gewijzigd door madmaxnl op 23-05-2011 23:08 ]
Owh god sweet. En een losse HD6750 er bijEaS schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:42:
Specs:
Verwijderd
Vergeet niet dat er ook wel Bulldozervarianten in laptops zullen komen, waarbij je een snellere processor met een GPU naar keuze (al dan niet van de fabrikant) kunt kopen.Springstof schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:01:
Tetris, internet flash games, lichte 3d games uit 2008, 09 e.d. zal vast wel lukken en dat vind ik ook allemaal leuk en aardig, maar dat zal ook wel gaan op SB. Games als Witcher II e.d. op medium of zelfs low op native reso van 768 of 1080p zal vast geen pretje worden en daarom is er voor mij (let wel ik zeg mij!! (en dus persoonlijk)) geen meerwaarde. Valt dan tussen wal en schip. Dan koop ik liever een snellere processor (SB?) en neem ik genoegen met een kaart die wat games betreft net zo veel kan wmb, namelijk: vrijwel niks. Er zullen aan de andere kant vast wel consumenten zijn, die de ''extra'' grafische ''kracht'' in Llano zullen waarderen. Vraag me echter niet waarvoor...
Ik denk dat voor 80 procent of meer van de consumenten een Llano-achtige constructie de ideale oplossing is. Het enige waar ik vraagtekens bij heb is de houdbaarheid van het GPU-gedeelte, omdat GPU's nu eenmaal aanzienlijk sneller verjaren dan processoren.
Dit topic is gesloten.