Springstof schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:41:
Hangt er vanaf waar je de netbook voor wilt gebruiken. Ik gebruik mijn laptop bijvoorbeeld alleen voor surfen op het web, word, excel, access, zelf geschreven programma's voor het verwerken van databases, wat statistische programma's e.d.. Voor dat heb ik niks aan de duurdere AMD's
Zelfs door het niet ondersteunen van out-of-order instructies zijn die Atom's zelfs voor dat werk mij in ieder geval te traag. Dat jij daar genoegen mee neemt, ok! Maar AMD wil dat zijn klanten niet aandoen, want met de netbooks hebben we al gezien dat het ook veel negatieve reacties op kan leveren omdat ze te traag reageren en het niet volwaardige computers zijn volgens een grote groep. En ja, dat betekend dat AMD eens duurder is en dat je de stelling die hierboven eens werd neergezet onderuit hebt gehaald. Het punt is duidelijk en is op basis van een mening. Daarom gaan we er per definitie niet uitkomen...
Wat mij betreft zijn we daarmee klaar met deze ongelofelijk nutteloze discussie. Het blijft toch welles nietus... Dus back ontopic graag. Om maar een aanzet te geven:
Had iemand deze al gezien:
http://vr-zone.com/articl...board-pictured/12096.html
Llano testbordje van AMD. Opvallend vind ik dat er nog veel legacy op zit. Verder zie ik nog wat anders: een mini PCI-express slot, tussen de PCI en PCIe sloten. Misschien om zowel voor mobile en desktop te testen, al heeft mobile uiteindelijk natuurlijk een ander socket. Ik vraag me even af of die standaard afwijkt, of dat het enkel het slot is. Ik zag het ook al bij een aantal Intel bordjes. Oa voor TurboBoost dan, of WiFi. Voor de rest zie ik weinig bijzonders aan het bord.
Surprisingly the board has a very small VRM design with what looks like a 3+2 phase design. Considering that the APUs will have a pretty powerful GPU inside them, we expected a more advanced VRM design.
Dat is wel opvallend inderdaad. Zou dus wel in overeenstemming zijn met die sheet als AMD voor max 45W TDP gaat. Al vraag ik me af waar dat koelblok daarboven dan voor is... Grote kans dat daar gewoon meer onder zit imho....
Anderzijds, AMD richt op mobile met de Llano, dat hebben ze al vaker aangegeven. Oa met de presentatie van de A8-3510XM vs Intel Core notebook. De huidige processors voor laptops van AMD lopen ook van 25-45W. Dus ik ga er van uit dat het plaatje gaat over het mobiele platform.
En 45W voor een desktop quadcore met IGP en northbridge is wel erg weinig... Ik ga eerder uit van 65W max voor de desktop, want 45W zou qua CPU nog eerder een degradatie ten opzichte van de huidige Athlon II lijn kunnen betekenen imho. 32nm is zuiniger, maar nooit genoeg als je het mij vraagt.
[
Voor 42% gewijzigd door
GENETX op 12-05-2011 10:45
]