Countess schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 00:07:
enkel als er alleen multi-threaded AVX word gebruikt dan heeft een quadcore SB even veel execution resources tot zijn beschikking als een octocore bulldozer.
in alle andere gevallen heeft AMD er beduidend meer en blijft alleen de vraag over of ze efficient ingezet kunnen worden.
je lijkt nog steeds te denken dat 1 module = 1 core met HT ofzo.
dat is het dus niet. HT is een leuke extra die soms wat meer performance geeft.
de 2 cores in een module zullen in bijna alle gevallen heel dicht bij de presteren van 2 aparte cores zitten.
Die AVX hebben we al gezien bij cray, daar lijkt een 4M/8C BD per kloktik grofweg gelijk te presteren als een quad SB.
Ik zal eens een gok doen mbt de kloksnelheden:
2M/4C BD: 2,8GHz TURBO 3,2GHz(4C), 3,8GHz(2C)
3M/6C BD: 2,8GHz TURBO 3,2GHz(6C), 3,4GHz(4C), 3,8GHz(2C)
3M/6C BD: 2,8GHz TURBO 3,2GHz (8C), 3,4GHz(6C), 3,6GHz(4C), 3,8GHz(2C)
3M/6C BD: 3,0GHz TURBO 3,4GHz (8C), 3,6GHz(6C), 3,8GHz(4C), 4,0GHz(2C)
Ik verwacht niet te hoge snelheden ivm 95W TDP en het feit dat juist de 8C de hoogste kloks lijkt te krijgen op basis van de nummering. 2,8GHz en 3,0GHz lijken me niet heel vreemd met een max turbo van 800MHz-1GHz (dan zouden de 3M en 2M modellen mogelijk een turbo van 800MHz kennen).
Ik kan wat naast de Turbo's zitten, maar ik denk dat het niet heel ver van de werkelijkheid zal afliggen. De prijsstelling die we al hebben gezien, samen met alle andere stukjes informatie maken het voor mij wel aardig aannemelijk. En juist door de wat lagere kloksnelheid zullen de extra cores wat goed moeten maken. De 2M/4C zal wel worden gericht op dualcore SB modellen. De 3M/6M zet ik in tegen de i5 quads en de 4M/6M tegen de i7's (i7 2600K ed). Het is idd vooral de vraag hoe de zooi gaat schalen. Maar ik denk dat het topmodel boven de SB komt te staan. Maar dat komt eerder door het gebrek aan een 6 core SB atm. Die zou die 8C BD van tafel vegen gok ik.
Processors vergelijken gaat niet meer zo makkelijk sinds dualcore en nu met multicore al helemaal niet meer. Designs zijn steeds verder van elkaar af komen te liggen. In goede multicore INT apps zal de BD sterker zijn dan zijn SB concurrent, dat verwacht ik. In slecht schalende apps zal het grofweg gelijk zijn. SB zal op AVX/FPU beter zijn en ook op apps die slechts 1 core goed gaan stressen. Die laatste categorie wordt, vreemd genoeg, nog altijd wel gebenchmarked

, maar doet er niet toe. Toch zullen we weer mensen zien de compleet irrelevante conclusies op basis daarvan doen.
[
Voor 3% gewijzigd door
GENETX op 29-04-2011 07:57
]