Some of AMD Phenom II X4 970 Chips Will Have Unlockable Cores
Release = 21 septemberen http://www.xbitlabs.com/n...ack_to_School_Lineup.html
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2010 12:32 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2010 12:32 ]
Een half jaar terug oid was hier op tweakers.net een nieuwsbericht dat dat er inderdaad aan zat te komen, maar dat de unlockbare versies (degene die nog 100% werkten met 6 cores) hoofdzakelijk aan de OEM leveranciers geleverd gaan worden.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Is het waar dat je te lui was om het zelf op te zoeken?F.West98 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:44:
is het waar dat er ook een 1090t be is?
Verwijderd
Ja dat staat ook in het artikel, maar na verloop van tijd zouden die toch in de retailkanalen terecht komen...epic_fail schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 12:48:
[...]
Een half jaar terug oid was hier op tweakers.net een nieuwsbericht dat dat er inderdaad aan zat te komen, maar dat de unlockbare versies (degene die nog 100% werkten met 6 cores) hoofdzakelijk aan de OEM leveranciers geleverd gaan worden.
ik had wel gekeken, maar er stond in de naam geen 'BE', erg verwarrend dus. Verder zag ik dat bij de specificaties over het hoofd.Edmin schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 13:12:
[...]
Is het waar dat je te lui was om het zelf op te zoeken?
pricewatch: AMD Phenom II X6 1090T
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
[ Voor 67% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-08-2010 18:07 ]
Ik meen me te herinneren dat BE's juist geen stock cooler bij geleverd kregen, ik heb even gekeken en ik zit er inderdaad naast. De reden dat dit werd gedaan was omdat BE's toch alleen aan Tweakers e.d. werden verkocht die vervolgens toch een aftermarket cooler er op pleuren waardoor AMD geld bespaart. Blijkbaar is het dus weer zo dat "boxed" CPU's wel gewoon een koeler hebben en "tray" CPU's geen koeler hebben.StefanvanGelder schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:50:
BE's hebben ook gewoon een stock cooler?
De prijsdalingen hebben dus voornamelijk invloed op de quad cores, AMD merkte misschien wel dat de hexacores zo goed verkochten dat de quadcores minder gingen.
Verwijderd
[ Voor 100% gewijzigd door Stephan224 op 19-08-2010 14:00 ]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Nog niet volledig doorgenomen, maar JF heeft wel al aangegeven dat er redelijk wat kemels geslagen worden in die 24 paginas. Natuurlijk is alles beter dan nog 10dagen moeten wachten op nieuw nieuws (zonder performance, prijzen, clocks en andere van bulldozer)Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:28:
Diegenen die reeds nieuwschierig naar wat informatie over Bulldozer hebben gezocht hebben wellicht de naam Dresdenboy verschillende malen voorbij zien komen. Hij heeft onderzoek gedaan aan de hand van patenten en andere info, om zo een zo betrouwbaar mogelijke voorspelling van de architectuur te maken.
De beste man heeft nu zijn onderzoek in een 24 pagina tellend artikel opgeschreven (overigens in het Duits):
http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?t=384394
Voor de nieuwschierigen onder ons zeker de moeite waard.Anderzijds is er over een week de presentatie bij Hot Chips, welke het een en ander officieel uit de doeken zal doen.
Verwijderd
[ Voor 37% gewijzigd door neliz op 24-08-2010 08:43 ]
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Lijkt verdacht veel op de tweede link in m'n postHelp!!!! schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:05:
Nog een preview op HardOCP:
http://hardocp.com/articl...bobcat_processors_preview
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2010 16:39 ]
Verwijderd
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
inderdaad, maar als ik zo de presentatie dooorkijk focust AMD zich meer op prijs/performance.Astennu schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:42:
Ik heb het stuk op Anandtech gelezen. Het ziet er zeker heel interessant uit. Maar wat hun daar ook zeggen: Het ligt er aan wat Sandy Bridge gaat doen en hoe AMD het in de markt zet.
ik vraag me ook af hoe AMD dat gaat aanpakken, verderop zeg je wel leuk '4 module 8 core', maar het blijft een quad. Maar wat is dan precies de definitie van een core?Astennu schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:42:
Als ze een 2 Module 4 Core als een Dual Core verkopen kan het een groot succes worden. Als ze die als quad verkopen zou het nog wel eens erg tegen kunnen vallen.
Verwijderd
Volgens mij is het idee van Bobcat een processor te maken die simpelweg goed genoeg is voor verreweg de meeste clients, en die dan zo efficient en goedkoop mogelijk te maken. Je zult ze voornamelijk in kleinere en goedkopere laptops terugvinden.Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:19:
en trouwens, wat is eigenlijk de doelgroep van bobcat? ULV iets?
Naar het schijnt gebruiken Sun en IBM etc. ook een cluster int pipelines als maatstaf voor wat een core is. Niagara I had bijvoorbeeld acht int clusters met 4-weg SMT (32 threads) en maar één FP unit - zou dat dan een single core zijn geweest? Het werd als acht core gepresenteerd. Daarnaast heeft elke "halve Bulldozer module" ook gewoon zowel int als FP pipes ter beschikking, dus wat mij betreft kan dat prima een core worden genoemd. De enige uitzondering is 256bits instructies, maar dat zal hoogstens 1% van alle instructies zijn. En ook met VM zaken wordt een halve module als een core beschouwd. Dat AMD twee cores heeft samengesmolten en dat nu als kleinste unit kan implementeren doet er niet zo veel toe. Dat de ene core resources van de andere kan gebruiken is gewoon slim, en wordt eigenlijk met Turbo ook al toegepast, door de ene core meer TDP te geven dan de ander.ik vraag me ook af hoe AMD dat gaat aanpakken, verderop zeg je wel leuk '4 module 8 core', maar het blijft een quad. Maar wat is dan precies de definitie van een core?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2010 11:39 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Verwijderd
Tja dit is meer hoe AMD het noemt. Een Module heeft 2 Int Pipes en een FP Pipe. AMD noemt een INT module die samenwerkt met de FP een Core. Omdat die hetzelfde kan doen als een Core in de K10. En zo ziet windows hem straks ook.Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:19:
[...]
inderdaad, maar als ik zo de presentatie dooorkijk focust AMD zich meer op prijs/performance.
[...]
ik vraag me ook af hoe AMD dat gaat aanpakken, verderop zeg je wel leuk '4 module 8 core', maar het blijft een quad. Maar wat is dan precies de definitie van een core?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Het decimeren van alles onder Athlon 64 X2 3800+. Het zal de "spaarlamp-computer" introduceren. rapture in 'nieuws: AMD geeft details aankomende processors prijs'Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:19:
inderdaad, maar als ik zo de presentatie dooorkijk focust AMD zich meer op prijs/performance.
Verwijderd
Voor Atom en netbook prijzen zonder de performance/features naar "utterly useless" te laten zakken. Bobcat halveert de omvang tov de klassieke cores. 2x zoveel processors uit een wafer snijden of productiekost per stuk halveren.Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 19:39:
dat kan nu ook al, mijn laptop gebruikt 9 a 10w idle, incluis scherm (laagste helderheid, maar daar werk ik op dit moment mee: niet zo laag dus).
[ Voor 17% gewijzigd door rapture op 25-08-2010 19:42 ]
Ik ga er van uit dat ze gedacht hebben het nog wel voor elkaar te krijgen, maar dat als nog is gebleken dat het niet goed gaat werken en dat ze het beter helemaal kunnen schrappen.Edmin schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:41:
W-T-F
Eerst via je officiele kanalaen verklaren dat de boel compatible is en nu alsnog terugkrabbelen? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets niet eerder bekend is dan pak 'em beet een half jaar voor launch.
[ Voor 83% gewijzigd door -The_Mask- op 26-08-2010 22:02 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Verwijderd
Lol wat had je dan verwacht ?
Het zou kunnen dat de borden niet geupdate zouden kunnen worden. Maar de chipsets kunnen bulldozer al wel aan. Het zou kunnen dat hij evenveel pinnen krijgt als de huidige cpu's maar het zou me ook niets verbazen als dit er ineens toch wat meer zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:25:
socket wel, maar de oudere moederborden zijn niet compatiabel met bulldozer, daar helpt geen bios-update tegen.
[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 27-08-2010 07:47 ]
Volgens mij is het al een tijdje duidelijk dat de Fusion processors sowieso een ander socket kregen. Als je het mij vraagt komen er inderdaad dus 2 sockets.Astennu schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:43:
Ik hoop wel dat ze een socket gaan hanteren voor zowel Bulldozer als de Fusion producten voor de desktop markt. Niet wat je nu bij intel ziet 1366 en 1156 naast elkaar. In het verleden heeft AMD dat ook eens gehad 754 en 939. Al werd het later allemaal 939.
Het kan het hoeft natuurlijk niet. Opzich is dat ook wel logisch want je zit met de extra pinnen voor het video gedeelte. Maar aan de andere kant kun je ook die socket gebruiken voor bulldozer en die pinnen gewoon niet gebruiken.StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:08:
[...]
Volgens mij is het al een tijdje duidelijk dat de Fusion processors sowieso een ander socket kregen. Als je het mij vraagt komen er inderdaad dus 2 sockets.
AMD Nieuwsdiscussie
Laat maar.. zag dat ik in het amd topic poste. geen zin om een flame war te starten.F.West98 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:55:
mmm. wat is dan nu weer verstandiger? nu AMD X6 of wachten tot bulldozer...
[ Voor 17% gewijzigd door BTU_Natas op 27-08-2010 12:20 ]
Bulldozer is zeker nog een half jaar weg. Misschien zelfs meer. als je nu een AM2 of AM3 bord hebt zou ik zeggen ga gewoon voor een X6. Die meerprijs is niet zo groot. Als je nu nog een ander moederbord moet aanschaffen en je wilt er toch 2-3 jaar mee gaan doen zou ik wachten.F.West98 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:55:
mmm. wat is dan nu weer verstandiger? nu AMD X6 of wachten tot bulldozer...
dit is voor een casemod, en ik wil dit voor een project op school gaan doen, daar kan ik begin v schooljaar mee beginnen, heb dan een heel jaar, en dat kan ook op de helft, heb dan een half jaar, anders moet ik nog weer een heel jaar wachten...Astennu schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:28:
[...]
Bulldozer is zeker nog een half jaar weg. Misschien zelfs meer. als je nu een AM2 of AM3 bord hebt zou ik zeggen ga gewoon voor een X6. Die meerprijs is niet zo groot. Als je nu nog een ander moederbord moet aanschaffen en je wilt er toch 2-3 jaar mee gaan doen zou ik wachten.
Bulldozer begint bij DDR3-1866?? ik weet dat BD DDR3-1866 zou ondersteunen volgens fudzilla. Maar dat de ondersteuning daar zou beginnen heb ik nergens gelezen. Dus als je deze klem even zou willen toelichten?rapture schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:14:
De winkeliers kijken naar de andere kant en proberen hun oude dure spul nog kwijt te geraken. Met stapels DDR3-1333 geheugen zitten tov Bulldozer die met DDR3-1866 begint is ook niet handig. Dus gewoon net genoeg en niets meer dan dat.
Verwijderd
Mijns inziens treft een lagere IPC servers even hard als clients, en zijn hogere kloks ook even goed voor clients als servers.EaS schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:31:
Hier een 'verse' discussie op comp.arch over Bulldozer tussen wat ex-AMD werknemers (Andy Glew, Mitch Alsup etc.).
Wat dingetjes eruit pikkend:
When I left, BD was supposed to be 20-25% faster frequency wise, and loose a little architectural figure (5%-ish) of merit due to the microarchitecture
Vertaling: Hogere kloksnelheden, wat lagere IPC.
Wat niet geheel ontoevallig raakvlakken heeft met:
[afbeelding]
"Throughput advantages for multi-threaded workloads without significant loss on serial single-threaded workload components"
Of zoals ik het hier las: "Clearly AMD is making design trade-offs here that seem to benefit server products at the expense of client products"
Intel hé, nieuw socket, nieuwe chipsets...chim0 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 06:11:
Nou, in ieder geval mooi dat de IGP nu overal in is geintegreerd (dus ook in de quad-cores) en niet zoals nu alleen in de dual-cores. Hoeven mensen die geen videokaart nodig hebben maar wel een snelle processor, nu ook gewoon een H55 H61 bordje kopen i.p.v. een P55 P67 met losse videokaart.
@bwergWith P67 you lose integrated graphics but you gain the ability to run two PCIe x8 cards off of the CPU. You also get fully unlocked memory multipliers with P67, whereas H67 is locked to whatever official DDR3 speeds Intel supports with Sandy Bridge (currently DDR3-1333).
[ Voor 48% gewijzigd door Envy007 op 28-08-2010 16:06 ]
Is met AMD dus ook, maar goed.Envy007 schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 12:30:
[...]
Intel hé, nieuw socket, nieuwe chipsets...
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
AMD is ook: zelfde socket, nieuwe chipset. 790FX t/o 890FX, beide op socket AM3.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ik snap niet dat die lui daar zo over mogen praten. Kan me voorstellen dat ze het daar eigenlijk helemaal niet over mogen hebben.EaS schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:31:
Hier een 'verse' discussie op comp.arch over Bulldozer tussen wat ex-AMD werknemers (Andy Glew, Mitch Alsup etc.).
Wat dingetjes eruit pikkend:
When I left, BD was supposed to be 20-25% faster frequency wise, and loose a little architectural figure (5%-ish) of merit due to the microarchitecture
Wat niet geheel ontoevallig raakvlakken heeft met:
[afbeelding]
"Throughput advantages for multi-threaded workloads without significant loss on serial single-threaded workload components"
Of zoals ik het hier las: "Clearly AMD is making design trade-offs here that seem to benefit server products at the expense of client products"
Maar vaak ook 20% sneller dat is toch behoorlijk wat. De vraag is nu wat BD gaat doen. Wat ik dus zo lees is dat een BD int core 5% trager is dan 1 K10 core op gelijke clocks. Maar dat de clocks 20-25% hoger zouden kunnen zijn. Dan houd je dus 15-20% winst over. Dat is niet eens genoeg om het tegen Nehalem op te nemen. Nu heb je wel 2 cores voor in een module met dus mogelijk 8 cores in 4 modules. Al heeft intel wel HT.EaS schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:38:
Anandtech voelt Sandy Bridge (daar waar Zambezi het tegen op moet nemen) aan de tand:
http://www.anandtech.com/...eview-three-wins-in-a-row
" Clock for clock however, Sandy Bridge seems to offer a 10% increase in performance."
Hoeft helemaal niet. Als je nu een AM2 bord hebt kun je daar prima een AM3 cpu in prikken mits de mobo maker de moeite gedaan heeft de bios een update te geven. Maar technisch kan het.bwerg schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:10:
Mja maar het ging er dus om dat je voor je nieuwe CPU ook weer een nieuw mobo moet kopen. Het is niet alsof de 800-chipsets een wereld van verschil is t.o.v. de 700-chipsets.
[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 30-08-2010 10:17 ]
John Freuhe heeft reeds laten weten dat de single threaded applicaties er significant meer op vooruit zullen gaan dan het 12.8 % geroddel. Laten we nu toch eens van die 12.8% uit gaan (worst case). Dat zou betekenen dat een enkele Bulldozer core op 3.6 GHz moet draaien om dat percentage t.o.v. de Phenom II core @ 3.2 waar te maken. Dat is nog maar zonder IPC veranderingen. Mét die IPC daling zou een enkele bulldozer core in het slechtste geval op 3.7 of 3.8 GHz moeten draaien en in het betere geval 4.0? 4.2? 4.4?? Zie ik niet snel gebeuren.EaS schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:31:
Yes, but no.
12.8% op gelijke clocks zou niet mis zijn. In dat geval is er nog hoop dat hij single threaded sneller is dan SB.mieJas schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 10:16:
[...]
John Freuhe heeft reeds laten weten dat de single threaded applicaties er significant meer op vooruit zullen gaan dan het 12.8 % geroddel. Laten we nu toch eens van die 12.8% uit gaan (worst case). Dat zou betekenen dat een enkele Bulldozer core op 3.6 GHz moet draaien om dat percentage t.o.v. de Phenom II core @ 3.2 waar te maken. Dat is nog maar zonder IPC veranderingen. Mét die IPC daling zou een enkele bulldozer core in het slechtste geval op 3.7 of 3.8 GHz moeten draaien en in het betere geval 4.0? 4.2? 4.4?? Zie ik niet snel gebeuren.
Verwijderd
Het gaat mij om de performance per clock. Want we weten dat BD gemaakt is om in ieder geval gelijke als niet hogere clocks te halen als de PHII. Kortom dan is het belangrijk om te weten hoeveel sneller hij per clock zal zijn.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:26:
Astenu, volgens mij zei Freuhe dat het om met dezelfde TDP's gaat. Dat is ook logisch - de gewensde klokfrequentie is gewoon deel van het ontwerp. Het lijkt er op dat AMD meer voor hoge kloks gaat dan IPC, en dat is uiteraard prima, het kan net zo veel voordeel geven bij single threaded workloads.
Tja het is gewoon nog te belangrijk. De software is namelijk nog te slecht. En dus moeten ze ook goede single threaded performance hebben. Want er is te weinig software die 4 cores kan benutten laat staan 8. Software is vaak single soms dual en heel soms multi threaded. Maar zelfs die laatste hebben vaak moeite om een 6 core vol draaiend te houden.madmaxnl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:31:
Niet zo gebrand zijn op de singel threaded performance, dat zal niet zijn waar de BD het van zal gaan moeten hebben. Octa/six core anyone ?
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 30-08-2010 14:23 ]
Meer cores brengt je maar beperkt vooruit. Verbeterde per-core prestaties zijn even belangrijk. 48-core systemen van AMD hebben we nu al (12-core in een 4P bak). BD kan momenteel "maar" 32 cores leveren (4 x 8-core). Als de IPC lager ligt dan voorgaande generatie, kan ik je de uitkomst van deze ronde nu al vertellen.madmaxnl schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 12:31:
Niet zo gebrand zijn op de singel threaded performance, dat zal niet zijn waar de BD het van zal gaan moeten hebben. Octa/six core anyone ?
Yes, but no.
euhm server chips gaan tot 16cored BD... eg 64cores (32modules).mieJas schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:05:
[...]
Meer cores brengt je maar beperkt vooruit. Verbeterde per-core prestaties zijn even belangrijk. 48-core systemen van AMD hebben we nu al (12-core in een 4P bak). BD kan momenteel "maar" 32 cores leveren (4 x 8-core). Als de IPC lager ligt dan voorgaande generatie, kan ik je de uitkomst van deze ronde nu al vertellen.
Juist.. modules, cores..Devpartner schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
euhm server chips gaan tot 16cored BD... eg 64cores (32modules).
Yes, but no.
Ik dacht dat het max een 8 module CPU zou worden (of in ieder geval in het begin) Dus dat zouden dan 16 cores zijn. Voor de desktop zou 4 modules voorlopig de max zijn dus 8 cores.Devpartner schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
euhm server chips gaan tot 16cored BD... eg 64cores (32modules).
De enigste performance schattingen (simulaties) die we weten is dat Integer IPC > per core tegenover K10 en dat BD 16core (8modules) tot 50% sneller is dan 12core K10.
Het zou me niets verbazen als AMD later met een 6 Module of 8 Module CPU komt. Aangezien Bulldozer modulair opgebouwd is.Processors may implement anywhere from one to four Bulldozer modules and will be referred to as 2 to 8 core CPUs. Each core appears to the OS as a logical processor similar to what you get with Hyper Threading. A CPU with four Bulldozer modules would appear as an 8-threaded processor under Task Manager in Windows.
[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 31-08-2010 09:23 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 31-08-2010 11:25 ]
Voor de servers kan dezelfde socket gebruikt worden. Al hebben die volgens mij wel veel meer pinnen dan de desktop parts.“Current and forthcoming Nehalem EX based servers from IBM and HP top out at 8 sockets and 64 cores. What kind of vertical scalability can we expect from Bulldozer-based servers?” – David Roff
Bulldozer will fit into the current “Maranello” and “San Marino/Adelaide” platforms. “Maranello” is our high performance platform that will support up to 4 CPUs. Combining a “Maranello” platform with the upcoming 16-core “Interlagos” processors, the total core density of a 4P system will reach as many as 64 cores.
The 8P x86 market today is pretty small. According to IDC, last year it accounted for roughly 7,915 total servers, down 26% from the year before (Source: IDC Quarterly Server Tracker, Q4 2009). If you want to say that 2009 was a bad year, from 2007 to 2008 the 8P x86 market was essentially flat as well, so that isn’t a growth engine. Part of what is impacting that market is the core and memory densities of today’s systems. People bought 8P servers to get to 48 cores (8 x 6-core) or to get to large memory footprints. Today’s 4P systems are meeting those needs at a lower price, with lower power consumption and lower latency. When we get to 2011 with “Bulldozer,” you’ll see an increase up to 64 cores, and we expect the total memory footprint will increase again.
The bottom line is, you’ll get the 64 cores that you want, you’ll just have to spend a lot less to get them; is that OK?
EnHi John:
First of all, great blog and really informative.
Second, let me quote you on the following:
“Compared to CMP (chip multiprocessing – which is, in simplistic terms building a multicore chip with each core having its own dedicated resources) two integer cores in a Bulldozer module would deliver roughly 80% of the throughput.”
And…
“Today’s 4P systems are meeting those needs at a lower price, with lower power consumption and lower latency. When we get to 2011 with “Bulldozer,” you’ll see an increase up to 64 cores, and we expect the total memory footprint will increase again.”
Aren’t these two premises in conflict?
In the first one you state that a Bulldozer module should give you 80% throughput (or performance) of a true dual core processor, and on the second, you state that 4P systems will have 64 cores thanks to Bulldozer, even though this is not true due to your first statement since we’re not talking about true cores here.
Sorry to say this John, but this is a little misleading to say the least, because you guys are not offering 16 and/or 64 TRUE cores to the server market.
The other point that has me a little worried is this 80% figure for 2 Bulldozer cores compared to your current offerings (performance per core speaking).
Thanks for your time, and have a blessed day.
Reply
------------------------------------------------------------------------------------------------
John Fruehe August 30, 2010
So, let me take on these statements:
“Aren’t these two premises in conflict?”
No, actually they are not. You are looking at 2 different comparisons. The “80%” number is not performance relative to previous generation. 80% is the throughput of two threads running on a single module vs. 2 threads running on two completely independent cores.
With our 16-core Interlagos we expect ~50% greater performance than our 12-core AMD Opteron 6100 series processors. 33% more cores, 50% more performance, so the per core performance is actually higher.
“you guys are not offering 16 and/or 64 TRUE cores to the server market.”
Well, there are many people arguing that these are not “true cores”, most of them work for my competitor. Back when we beat them to market (and I was working for an OEM that did not have AMD processors), they told everyone that “dual cores were not truly two cores.” I think we all saw how that played out.
Here’s the reality. Today’s workloads in the datacenter are overwhelmingly integer-based. We are basing core counts on the number of integer execution units in the processor. It ~90% of the work that is being done is integer, doesn’t it make sense to use this as your yardstick? They will claim that not having a dedicated FPU means they can’t be “true cores”; but for years FPUs were an add on product in a different socket. Plus, in 128-bit mode each core has an FPU. They will claim that because there is shared circuitry that they are not true cores. What about the shared cache (both L2 and L3) that is found in their processors? What about the shared memory controller? What about shared I/O links. Let’s face it, there are a host of shared and discrete components that are in any processor. Where you draw the line depends on what you want to optimize on.
When you boot up an Interlagos, your server will see 16 cores, your OS will see 16 cores and your application will see 16 cores. That is why we are calling it a 16-core processor. To argue that those are not “true” cores simply points out that someone is not fully understanding modern Microarchitecture.
“The other point that has me a little worried is this 80% figure for 2 Bulldozer cores compared to your current offerings (performance per core speaking). ”
No, that is not what that number represents. Bulldozer will be faster in single thread performance and have more IPC than current offerings. Those that suggest that it will somehow be lower performance must not have seen the thousands of places that I have already confirmed that theory is wrong.
------------------------------------------------------------------------------------------------
fred August 30, 2010
You say that Bulldozer will be faster in single thread performance. I assume that is for the integer-based work you note is most common in the data center, i.e. without relying on the FP improvements.
Elsewhere on the web, it has been suggested that single thread IPC will decline slightly for the integer core but that significantly higher frequency will more than make up for this. Is this correct?
Or would you assert that even single thread IPC will improve over the previous generation when doing integer work?
Reply
Also, if you search the internet hard enough you’ll see that Elvis is still alive, space aliens are living in Kansas and I am incredibly good looking.
Don’t believe everything that you read on the internet. There is a lot of speculation out there, but unless they have silicon in their hands, it is just speculation.
John Fruehe is van AMD. Er zijn blijkbaar veel mensen met dezelfde vraag. Wat kun je nu qua ST performance verwachten. Maar het lijkt dus zo te zijn dat als je 2 threads hebt en je die op losse modules draait je 200% performance hebt. En binnen 1 module 180% tov een single core. Geen slechte prestatie. HT van intel schaalt over het algemeen veel slechter.Manicdan August 30, 2010
the 80% thing is still confusing many,
If I have 2 cores, I get 100% ontop of the 100% of the first core = 100% each
If I have 2 BD cores in 1 module, do i get 80% ontop of the 100%, for 90% each
Or do we get 60% ontop of the 100%, for 80% each?
Considering the 50% performance increase over MC, there really is no wrong answer here, but it does play a very fun role in the conspiracy theory math we like for trying to determine single threaded performance
Reply
It is all about throughput. To your question it is like 90% each.
One thread on one core = 100 units of throughput
Two threads on two cores in the same module = ~180 units of throughput
Two threads running on 2 cores in 2 different modules = ~200 units of throughput (I know Amdahl’s law says it won’t be straight scaling so it is actually less than that, just relax on that one for a moment.)
The point is that there is a small penalty for a shared environment. But, what is the payoff for that? How about more cores. If we did not share resources, that same die space that holds 16 cores might only hold, perhaps 12 cores, or so. (NOTE TO CONSPIRACY THEORISTS: this is just for example, don’t start making die space assumptions….) Would you give up 20% performance (or less) in order to get 33% more cores? If your application was highly threaded you would do that in a heartbeat.
People are fixating on what you give up by sharing and not what you gain. Think of SMT. You share integer pipelines. But in the example above, you would only get ~120 units of throughput vs. the 200 units of two full cores. So that penalty is 80% for sharing. Funny that nobody ever brings that up.
[ Voor 75% gewijzigd door Astennu op 31-08-2010 11:47 ]
Clocks wil hij niets over zeggen. Maar een bulldozer core zou dus sneller zijn als een Phenom II core (dit wil trouwens niet zeggen dat dit op gelijke clockspeeds zou zijn). Een core is in dit geval 50% van een module.If i might have double posted, sorry my internet was just acting up for a second.
Anyway i was wondering if what your saying exactly is that a single Bulldozer core (not the whole module) will have significantly higher performance than a single core of a current AMD processor (Phenom II, Magny Cours, all of the modern offerings). Secondly, you seem to mention the new power management advances in Bulldozer. Can we expect to see much higher clocks thanks to this? Like for example will a 16 core Interlagos chip have higher clocks than a 12 core Magny Cours?
Reply
--------------------------------------------------------------------------------------
I have only said that a single Bulldozer core will higher performance than a single current core.
We will not discuss clock speeds until launch.
[ Voor 15% gewijzigd door Stephan224 op 31-08-2010 12:54 ]
[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 31-08-2010 12:55 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nee want dan is het 4 multicores vs 6 cores van intel. En 6 cores is meer dus beter. AMD snapt nu juist heel goed hoe de consument dit ziet (denk aan bv digitale camera's met hun megapixels verder boeit het mensen vaak niets).Stephan224 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:51:
AMD zou er verstandig aan doen om ze alszijnde multicores op de markt te zetten, waarbij 1 multicore gelijk staat aan 2 integer rekeneenheden.
Je krijgt hierdoor dus een single multicore (1core, 2threads), dual multicore (2cores, 4threads) en quad multicore (4cores, 8threads).
De kreet "multicore" zouden ze kunnen rechtvaardigen omdat 1 core bestaat uit 2 of meerdere integer cores. En een bijkomend voordeel is dat multicore beter klinkt dan core.
Plus 1 multicore (2 threads) is krachtiger dan 1 core van Intel met hyperhtreading. (aldus de speculatie in SMT vs HTT)
Hij bedoelt de dubbele int core in elke module als tegenhanger. Maar AMD noemt dat het alternatief voor HT. Als ze daar naast ook nog eens een soort van HT introduceren kun je wel heel veel data verwerken.D4NG3R NL schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 12:54:
Een "Multicore" bestaat al... (Dual, Triple en Quad cores zijn Multicores). Wikipedia: Multi-core processor
Maar wat jij bedoelt is een tegenhanger van HyperThreading? "ALS HET GOED IS" is AMD hier al mee bezig, en word dit geïmplementeerd in de Quad- Six- en Eightcores van de bulldozer serie.
[ Voor 32% gewijzigd door Astennu op 31-08-2010 12:58 ]
G34, is net nieuw ik neem aan dat deze dan ook eigenlijk voor BD is gemaakt i.p.v. de ook nog passende 6000 serie. Waarschijnlijk hebben ze de 6000 serie gebruikt om de nieuwe socket wat beter in de markt te zetten zodat hij niet compleet nieuw is wanneer BD er is. Ze hopen natuurlijk ook dat de huidige G34 borden met 6000 series CPU worden geüpgradedAstennu schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:33:
Voor de servers kan dezelfde socket gebruikt worden. Al hebben die volgens mij wel veel meer pinnen dan de desktop parts.
Ik weet ook nog niets zeker over reversed hyperthreading. Wat ik wel weet is dat het technisch goed mogelijk is dat het in Bulldozer zit. Als er namelijk een reeks opdrachten binnenkomen op de decoder van de core/module dan kan de decoder inzien of de taken serieel of paralel verwerkt kunnen worden. (zoals hyperthreading van Intel ook doet) In het geval dat ze paralel door de integer cores heengaan dan kan het shared cache gebruikt worden om de resultaten weer te bundelen.Daarnaast vraag ik me af hoe het staat met de geruchten rond de reversed hyperthreading. Op een of andere manier denk ik dat dat niet meer komt en dat dat gewoon een hoax is geweest. Lijkt me ook te moeilijk om dat goed te laten schalen en werkend te krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door Stephan224 op 31-08-2010 14:07 ]
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 31-08-2010 14:15 ]
Het probleem is dat sommige stukken van een instructie het antwoord van de vorige stap nodig hebben bv:rapture schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:14:
Reverse Hyperthreading is theoretisch niet zo'n moeilijk idee, een kleine uitbreiding op out-of-order execution.
Met pipeline van bv 15 stappen kan je niet instructie e=c+d laten uitvoeren zolang het resultaat van c=a+b niet gekend is. c=a+b wordt in 15 kloktikken uitgevoerd, dan heb je pas de data voor e=c+d. Vandaar moeten we de instructies out-of-order ordenen dat ze zonder wachten achter elkaar uitgevoerd worden. De 14 kloktikken tussen c=a+b en e=c+d kunnen dus met andere instructies opgevuld worden.
Als er een lange wachtrij aan instructies die onafhankelijk van de voorgaande instructie klaar staan om uitgevoerd te worden. Dan kan je maar een beperkt aantal instructies in de beschikbare pipelines steken. Als je een 2de core hebt, dan kan je die instructies ook in de 2de core steken. En indien nodig in nog meer cores.
Verwijderd
Verwijderd
bedoel je niet branch prediction?Stephan224 schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:31:
Daarnaast gaf AMD ook aan de "voorspel unit" verbeterd te hebben.
in essentie bestaat dat al: waarom zitten er anders meerdere ALU's in een processor?rapture schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:14:
Reverse Hyperthreading is theoretisch niet zo'n moeilijk idee, een kleine uitbreiding op out-of-order execution.
Met pipeline van bv 15 stappen kan je niet instructie e=c+d laten uitvoeren zolang het resultaat van c=a+b niet gekend is. c=a+b wordt in 15 kloktikken uitgevoerd, dan heb je pas de data voor e=c+d. Vandaar moeten we de instructies out-of-order ordenen dat ze zonder wachten achter elkaar uitgevoerd worden. De 14 kloktikken tussen c=a+b en e=c+d kunnen dus met andere instructies opgevuld worden.
Als er een lange wachtrij aan instructies die onafhankelijk van de voorgaande instructie klaar staan om uitgevoerd te worden. Dan kan je maar een beperkt aantal instructies in de beschikbare pipelines steken. Als je een 2de core hebt, dan kan je die instructies ook in de 2de core steken. En indien nodig in nog meer cores.
1
2
3
| for(int i=9999; i > 0; i--) if (i == x) doe_heel_veel() |
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 15:28 ]
Zenix in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic"StefanvanGelder schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:34:
Bulldozer 20 Questions -- Part 2
Wat die al geplaatst?
Yes, but no.
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq