Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Er zijn al zóveel revisies geweest voor 45nm dat ik me gewoonweg niet kan voorstellen dat het proces nog beter kan. Ze doen al een hoop knappe dingen, true that, maar nog ff 30w eraf slopen vind ik wel bijzonderAnoniem: 357365 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:41:
Het is een nieuwe stepping. Er zit behoorlijk wat rek in een proces hoor. Maar ik denk dat met deze nieuwe steppings het meeste er wel uit gehaald is. Mooi om te zien dat we van 140 watt quadcore, de Phenom II X4 965 C2, naar een 95 watt hexacore, de Phenom II X6 1055T, zijn gegaan
Geen .spNk schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:01:
[...]
Foutje. Ik wist dat het om een hexacore ging, zie mijn vorige post ook.
1055T dus.
Anoniem: 357365
Die pagina is duidelijk al een tijd niet meer geupdate. Kijk alleen al naar het logo, deze is nog het oude 'smarter choice'. Dit is al ruime tijd 'the future is fusion'.. Natuurlijk is dit een nieuwe stepping. Anders gaat een processor toch niet in eens minder stroom gebruiken? o_O
Denken we voortaan heel even na?
95W = E0
125W = E0
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Misschien moet jij eens ophouden met dingen lopen roepen waar je niet eens zeker van weet of het wel zo is. Er is helemaal geen zekerheid dat dit een nieuwe stepping is. Ik acht de kans zelf erg klein. Het is best duur een nieuwe stepping te ontwikkelen dit gebeurt niet zo maar. Het heeft lang geduurt voordat de C3 stepping van de Deneb core uit was. En die 6-core Thuban cpu's zijn nog helemaal niet zo lang uit.Anoniem: 357365 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 01:05:
[...]
Die pagina is duidelijk al een tijd niet meer geupdate. Kijk alleen al naar het logo, deze is nog het oude 'smarter choice'. Dit is al ruime tijd 'the future is fusion'.. Natuurlijk is dit een nieuwe stepping. Anders gaat een processor toch niet in eens minder stroom gebruiken? o_O
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat een nieuwe stepping zorgt voor een lager TDP. Er zijn meer manieren om het verbruik omlaag te krijgen bv v-core. Het kan makkelijk dat de yields beter geworden zijn en dat ze net die v-core even wat lager hebben kunnen zetten waardoor ze nu de 95 watt halen. Het is ook niet zo dat deze cpu's 30 watt zuiniger zijn dan de 125 watt versie's. Dat kan zo maar 10-15 watt zijn ipv 30 die het TDP aangeeft.
Dus aub niet zo op de man gaan spelen zonder zelf met bewijs te komen. Een doosje van kleur veranderen gebreurt wel vaker en hoeft niet aan te geven dat het een nieuwe stepping is. Als je nu een foto zou hebben van de 95watt cpu zelf kun je aan het label op de heatspreader aflezen welke stepping deze heeft. Tot die tijd is het alleen maar speculatie.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 251563
http://nl.allprojectstats...p?projekt=0&id=4279787263
Vergeleken met bijvoorbeeld de Atom D510 (http://nl.allprojectstats...p?projekt=0&id=4279174505) is hij zo'n twee keer zo snel in integer berekeningen en driemaal zo snel in FP berekeningen. Het TDP is echter niet gegeven, dus ook de uiteindelijke prestaties zijn zeker nog niet bekend. Tevens is dit naar alle waarschijnlijkheid voor single threaded workloads, de D510 heeft SMT waardoor het verschil bij multithreaded workloads wellicht iets kleiner is.
Maar voor een engineering sample klinkt het al best goed.
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 251563 op 29-06-2010 16:15 ]
Ziet er goed uit!Anoniem: 251563 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:56:
De eerste Bobcat / Ontario benches zijn gevonden op BIONC:
http://nl.allprojectstats...p?projekt=0&id=4279787263
Vergeleken met bijvoorbeeld de Atom D510 (http://nl.allprojectstats...p?projekt=0&id=4279174505) is hij zo'n twee keer zo snel in integer berekeningen en driemaal zo snel in FP berekeningen. Het TDP is echter niet gegeven, dus ook de uiteindelijke prestaties zijn zeker nog niet bekend. Tevens is dit naar alle waarschijnlijkheid voor single threaded workloads, de D510 heeft SMT waardoor het verschil bij multithreaded workloads wellicht iets kleiner is.
Maar voor een engineering sample klinkt het al best goed.
AMD64 Family 20 Model 0 Stepping 0 -> Dec naar Hex = Family 14h -> Ontario
AMD64 Family 18 Model 0 Stepping 0 -> Dec naar Hex = Family 12h -> Llano
Dus eerder geposte tabel zal ook wel niet uit de lucht gegrepen zijn.
GeweldigAnoniem: 357365 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 01:05:
Maar nee natuurlijk is het geen nieuwe stepping.
Of dit klopt niet allemaal.EaS schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 17:55:
Dus eerder geposte tabel zal ook wel niet uit de lucht gegrepen zijn.
Acer's Aspire One 1551 shipping in the USA
Ultra-thin based on AMD's Nile platform
Just a few weeks after its official announcement, Acer's 11.6-inch ultra-thin Aspire One 1551 has appeared on Newegg.com with a US $549.99 price tag. Based on AMD's Nile platform, this ultra-thin features AMD Turion II Neo CPU, 4GB of DDR3 memory and most importantly, AMD's ATI Radeon HD 4225 graphics.
The full specs of the Acer Aspire One 1551 include AMD's Turion II Neo K625 dual-core CPU clocked at 1.5GHz, ATI Radeon HD 4225 integrated graphics, 4GB of memory, 11.6-inch 1366x768 LED-backlit screen, 320GB HDD, 802.11bgn WiFi, 1.3M webcam, card reader, HDMI output, and a 6-cell battery which is, according to Acer, enough to drive this 11.6-incher for around five hours.
The entire system runs on Windows 7 Home Premium OS and Newegg.com is carrying it at US $549.99. You can find it here.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 29-06-2010 23:39 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 303530
immers, de keuze in notebookland is klein: arrandale, clarksfield, en dat is het zo ongeveer

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
De mediamarkt daarentegen, met hun "grootste aanbod van Nederland"......
Ik zie niet echt in waarom een tripple heel interessant is. Je kunt voor een redelijke prijs een AMD Quad mobile krijgen. Is imo toch wat meer future proof en niet eens heel veel duurder. Voor de consument is net wat minder betalen misschien beter. Maar wij tweakers willen vaak de beste performance of prijs/performance hebben.Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:51:
ik hoorde een half jaar geleden dat AMD met mobiele tripple's zou komen in Q2 2010, is daar nog nieuws van bekend?
immers, de keuze in notebookland is klein: arrandale, clarksfield, en dat is het zo ongeveer
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 02-07-2010 07:44 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Juist die Tripple Core had veel leuks kunnen doen met een extra core zonder gelijk het TDP van een quad te hebben. Veel notebooks blijven namelijk beperkt tot een TDP van 35W.
Het probleem is denk ik dat omdat een die schijnbaar al gaar is waardoor hij triple word hij voor de cores die wel werken meer stroom nodig heeft om die goed goed te laten functionerenGENETX schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:22:
Niet? Quadcores verbruiken imho veel te veel, of lopen op te lage snelheden. Als ik zou moeten kiezen tussen een 2GHz 45W Quad of een 2,3GHz tripplecore op 35W dan ging ik toch echt zeker voor die laatste. Helaas gaat de beste Tripple core maar tot 2,1GHz en dat is ook gelijk een grote misser imho. Ik weet niet of ze hogere snelheden binnen 35W kunnen halen.
Juist die Tripple Core had veel leuks kunnen doen met een extra core zonder gelijk het TDP van een quad te hebben. Veel notebooks blijven namelijk beperkt tot een TDP van 35W.
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
ik wacht eigenlijk nog steeds op de echt doorbraak wat betreft energiezuinige multicores. ik was hoopvol toen de i7 uitkwam die cores volledig zou kunnen uitschakelen, maar in de praktijk is hij idle nog minder zuinig dan de bejaarde T9600: een CPU met een belachelijke hoeveelheid cache.
nee, zou hetzelfde systeem wat nu word toegepast om van quads trippe's te maken ook werken om een quad om te toveren in een veredelde singlecore? de huidige core-i blink nu niet bepaald uit in energiezuinigheid: mijn p8600 is aldus vergelijkingen op notebookcheck 3w zuiniger idle.
een seconde wachten lijkt mij dan geen probleem, dat moet je met nvidia optimus ook.l
In Duitsland zijn ze wel leverbaar, ik kan ze alleen niet meer zo snel vinden.Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:24:
punt is dat ik die quads ook helemaal niet zie in de pricewatch, als ik google vind ik ook alleen maar nieuwsberichten van rond de jaarwisseling.
Nja wat ik bedoel is dat een Tripple core een Quad is waarvan een core uit staat. Max load zal hij dan iets minder verbruiken. Maar de core staat volgens mij niet helemaal uit. Anders zou dat unlocken ook niet zo makkelijk zijn.GENETX schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 10:22:
Niet? Quadcores verbruiken imho veel te veel, of lopen op te lage snelheden. Als ik zou moeten kiezen tussen een 2GHz 45W Quad of een 2,3GHz tripplecore op 35W dan ging ik toch echt zeker voor die laatste. Helaas gaat de beste Tripple core maar tot 2,1GHz en dat is ook gelijk een grote misser imho. Ik weet niet of ze hogere snelheden binnen 35W kunnen halen.
En TDP zegt niet veel het kan best zijn dat die 45w Quad 37-38watt gebruikt en die tripple 34. Dus ik vind die stelling op die manier een beetje moeilijk. Daarom neig ik toch meer naar een Quad.
Een 555 verbruikt toch echt wel aanzienlijk minder dan een 955 dus dat verhaal gaat denk ik toch niet op.Astennu schreef op maandag 05 juli 2010 @ 08:00:
[...]
Nja wat ik bedoel is dat een Tripple core een Quad is waarvan een core uit staat. Max load zal hij dan iets minder verbruiken. Maar de core staat volgens mij niet helemaal uit. Anders zou dat unlocken ook niet zo makkelijk zijn.
Max load wel ja. Maar of het Idle ook veel uitmaakt? Op het moment dat je max load draait heeft een 555 maar 2 cores die echt iets doen die andere twee staan min of meer in idle stand.StefanvanGelder schreef op maandag 05 juli 2010 @ 09:56:
[...]
Een 555 verbruikt toch echt wel aanzienlijk minder dan een 955 dus dat verhaal gaat denk ik toch niet op.
Klopt helemaal. Maar 45 watt wil zeggen 36 tm 45. Niet het 45 is. Maar in ieder geval geen 35 watt.GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:17:
En waar draait het TDP om? Juist, de maximale warmteafgifte van zo'n processor.
Anoniem: 263719
The currently fastest Athlon II X2 260 works at 3.2GHZ and has 2MB total cache, 2x512KB L2 and 1MB L3 cache.

Lijkt me ook niet te kloppen, dan zouden ze een nieuwe core moeten maken en bovendien zouden ze wel erg dicht in de buurt komen van de Phenom II X2.
Het nieuws wordt trouwens meteen klakkeloos gekopieerd door techspot. Maar met een kleine toevoeging, dat er ook een nieuwe Athlon II X4 aan komt
AMD to increase top Athlon II X2, X4 speeds by 100MHz
The Athlon II X2 265 will boost the range's maximum frequency to 3.3GHz, with other specs remaining identical to the existing 3.2GHz X2 260, including a 65W TDP, 2x512KB L2 and 1MB L3 cache. The 265 is expected to arrive in time for the back-to-school period, probably in August.
The second processor is an Athlon II X4 645, which comes in an AM3 package, supports DDR3 1333MHz, and has a clock frequency of 3.1GHz – a 100MHz boost over the current X4 640. It should stick with the same 95W envelope and is also due in the third quarter, although no specific month has been cited.
[ Voor 52% gewijzigd door michaelvt op 05-07-2010 20:19 ]
Ik kan je vertellen dat in idle toestand het geen fuck uit maakt hoeveel cores je hebtAstennu schreef op maandag 05 juli 2010 @ 13:13:
[...]
Max load wel ja. Maar of het Idle ook veel uitmaakt? Op het moment dat je max load draait heeft een 555 maar 2 cores die echt iets doen die andere twee staan min of meer in idle stand.

Edit: ik ben in mijn review wel uitgegaan van een evenhoge vcore op de processor. In de praktijk zal het voltage van een 555 lager liggen dan dat van een 955. Echter wilde ik juist bekijken wat voor invloed de hoeveelheid cores hebben op het stoomverbruik.
[ Voor 20% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-07-2010 21:39 ]
Volgens mij moet het wel kunnen. Al zijn hogere clocks soms een groter probleem dan extra cores (qua verbruik). Dat is ook de hele rede dat we nu multicore chips hebben en niet een snelle single core. Performance/watt scaling was gewoon veel te slecht.GENETX schreef op maandag 05 juli 2010 @ 15:04:
Dat klopt ook helemaal, maar het verlaagt het TDP ten opzichte van een quadcore wel aanzienlijk. Vandaar ook het gemis van een 2,3GHz mobiele Phenom II X3 in mijn ogen. Het is niet geheel onrealistisch in mijn ogen. Maar ik kan er natuurlijk ook niet veel zinnigs over zeggen daar ik niet bij AMD werk
Maar jij hebt een 555. Dat is een Quad core cpu waar de rest uit staat. Als je een native dual core pakt zou het idle verbruik wel lager kunnen zijn. Als dat het geval is is het duidelijk dat die cores gewoon even veel gebruiken als dat ze actief zijn en idle zijn. Als je ze zou laser cutten kun je misschien wel een lager verbruik hebben maar dat weet ik ook niet zeker.StefanvanGelder schreef op maandag 05 juli 2010 @ 21:36:
[...]
Ik kan je vertellen dat in idle toestand het geen fuck uit maakt hoeveel cores je hebt
[afbeelding]
Edit: ik ben in mijn review wel uitgegaan van een evenhoge vcore op de processor. In de praktijk zal het voltage van een 555 lager liggen dan dat van een 955. Echter wilde ik juist bekijken wat voor invloed de hoeveelheid cores hebben op het stoomverbruik.
Anoniem: 287880
http://www.fudzilla.com/p...-scales-up-to-octal-cores
Maar met het bericht van socket AM3r2 lijken ze hierop terug te komen:
http://www.fudzilla.com/p...ezi-edition-to-use-am3-r2
Niks helders of officieels dus. Wat al wel officieel is, is dat de server Bulldozer CPU's op huidige server chipsets zullen werken, als ik me niet vergis.
http://www.xbitlabs.com/n...of_Research_Projects.htmlAMD, Partners Work on GPU-Powered Cluster for Variety of Research Projects.
Advanced Micro Devices has announced that some of its partners started to build a cluster based on the twelve-core AMD Opteron 6100-series microprocessors that features AMD FireStream compute cards for highly-parallel computing tasks. This is the first cluster to feature code-named Magny Cours central processing units along with FireStream accelerators.
Het lijkt erop alsof Fusion nu echt zijn eerste stappen begint te gaan zetten
Waarom geen Phenom II processors, of andere AM3 processors? AM2 processors werken ook prima op AM2+dahakon schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:43:
Tsja, als je bedenkt dat AM2+ officieel als AM2r2 wordt aangeduid, lijkt het logisch dat AM3r2 een AM3+ socket zal zijn, die wel Bulldozers ondersteunt, maar wellicht geen Phenom II/ Athlon II processors, terwijl Bulldozer wellicht wel op AM3 kan werken.
Stond wel in de papieren van AMD dus je mag er wel vanuit gaan dat het normaal gesproken gewoon prima gaat werken.Anoniem: 251563 schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 11:18:
Volgens mij is er vanuit AMD daar niet direct iets over gezegd.
AMD Nieuwsdiscussie
O.a. volgens mij stond het in de analische van 2009, maar het is allemaal al een paar keer in dit deel en de vorige twee delen een aantal keren langsgekomen.Anoniem: 251563 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:04:
Of een document van AMD.com?
AMD Nieuwsdiscussie
Apparently not. Dit is de eerste keer dat dat genoemd wordt en die vraag over compatibiliteit tussen AM3 en Bulldozer is nou op z'n zachtst gezegd niet nieuw in dit topic.-The_Mask- schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:10:
[...]
O.a. volgens mij stond het in de analische van 2009, maar het is allemaal al een paar keer in dit deel en de vorige twee delen een aantal keren langsgekomen.
AMD slide in een Anandtech artikel heeft het over Zambezi op AM3. Geen idee of die hier toentertijd is langsgekomen, maar het zou wel moeten betekenen dat die compatibiliteit er normaalgesproken zou moeten zijn, volgens gegevens van AMD zelf.
http://plaza.fi/s/f/editor/images/20091007amd_roadmap.jpg
Naar AM3r2 dus. Maar ik vermoed zelf wel enige compatibiliteit, anders neem ik aan dat ze liever gelijk een AM4 hadden neergezet.
Ik stel ook de vraag hoe ik best de overstap tussen nu en een jaar later ga doen. Het is een mooi jaar van grotere veranderingen zoals dat 1 keer per 5 jaar gebeurt (vorige keer was het dualcore, pci-express,...). De komst van betaalbare 4 GB DDR3 latjes, de IPS schermen (oa Dell U2311H) zorgen nu ervoor dat CRT's eindelijk uitgefaseerd kunnen worden, SSD prijshalvering einde dit jaar (100 euro deal, betaalbaar en bruikbare 80 GB), Bulldozer en de Atom-killer. En Intel zal moeten antwoorden om AMD's grootschalige aanval.
[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 08-07-2010 13:19 ]
lichtelijk offtopic, maar heb je daar een bron van?rapture schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 12:03:
SSD prijshalvering einde dit jaar (100 euro deal, betaalbaar en bruikbare 80 GB)
ik was van plan een 80GB postvile te halen na de vakantie, maar als ik dit lees kan ik beter wachten
nieuws: Intel voert capaciteit 1,8"-ssd's begin 2011 op naar 300GB
Nieuwe AMD 6-core processor op komst
http://www.hartware.net/news_49585.htmlm dritten Quartal 2010 will AMD neue CPUs mit sechs Kernen veröffentlichen: Der AMD Phenom II X6 1045T soll 2,7 GHz Takt und 95 Watt Verlustleistung bieten. Damit soll der Prozessor den 1035T mit 100 MHz Takt weniger ablösen. Der 1045T basiert auf der Thuban-Architektur, entsteht im 45-Nanometer-Verfahren, unterstützt DDR3-1333-RAM und lässt sich durch Turbo-Funktionalität bis auf 3,2 GHz übertakten, wenn nur ein Kern arbeitet. Der Cache beläuft sich auf 9 MByte. Preis und Erscheinungsdatum sind noch offen.
$1.65 miljard omzet, 83 miljoen dollar nettowinst.
Daar moet nog wel een investeringskost af omtrent GloFo spin off. 120miljoen dollar.
Edit: extra info.
[ Voor 38% gewijzigd door Noel op 16-07-2010 13:30 ]
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Verder heb ik wel vaker het idee dat AMD wel vaker door analisten wat negatief wordt afgeschilderd, waarschijnlijk door het minder dan mooie verleden. Ik hoop dat ze door consequent goede resultaten neer te zetten er wat aan kunnen doen.
Anoniem: 263719
AMD brings Ontario Fusion forward, delays Llano
AMD has brought forward the launch of its Fusion offering codenamed Ontario and at the same time has delayed its Llano Fusion chip. Llano is delayed because of 32 nanometre yield problems. Llano is being built by GloFo (GlobalFoundries) on a 32 nanometre process while Ontario will be built by TSMC on a 40 nanometre process.
Dirk Meyer, CEO of AMD, speaking at an analyst conference call, said that Ontario, an APU which includes the Bobcat CPU core, said "Ontario will be a game changer". He said that AMD expected Ontario to be the first Fusion product to come to market, will ship in the fourth quarter of this year, ahead of schedule.
Dirk MeyerBut AMD is delaying its Llano Fusion offering - that's because of insufficient yields on 32 nanometres. Llano, Meyer said, will be pushed back a couple of months but shipments will happen in the first half of 2011.
He said that AMD had switched its efforts to Ontario with its timeline "changing quite dramatically"
AMD, said Meyer, has three different Fusion designs in four packages for notebooks and desktops. Ontario is targeted at low cost, low power netbook and small form factor category. There will be two designs under the Llano codename. Ontario will ship for revenues in the fourth quarter.
There's still robust demand for enterprise servers, said Meyer. But Magny Cours only became available in June. On the client PC side, that's AMD's lowest priority, said Meyer.
Meyer said demand for GPU offerings in the quarter were very strong, but were constrained by supplies. He said that in the second half of the year, demand will remain healthy and AMD expects GPU constraints to ease.
He said that AMD expected to see server products start to deliver serious revenues in the third quarter.
AMD, he said, had more than tripled the number of Vision branded products. He claimed that Vision was the most successful launch in AMD's history with 130 design wins across multiple prices.
He said that the Bulldozer core will sample second half of this year on track for launch next year.
http://seekingalpha.com/a...-earnings-conference-call
Ontario wordt al in Q4 van dit jaar verscheept, en van Llano werd gezegd dat hij "betere CPU en graphics levert dan AMD nu beschikbaar heeft". Maar ik denk niet dat je daar uit kan halen dat Llano beter wordt dan de Mobility 5870, "beter" is natuurlijk een beetje vaag en kan ook op performance per Watt slaan.
Verder werd gezegd dat Bulldozer's tape out in Q2 van dit jaar plaats vond. Dat vind ik een beetje verontrustend - is dat niet wat krap? Barcelona had volgens mij veel meer tijd nodig (en had toen alsnog een bug), en ook Sandy Bridge is al minimaal een jaar geleden van de band gerold. En dat is een evolutionair ontwerp op een al gebruikt productieproces, terwijl Bulldozer een compleet nieuwe architectuur heeft en op een nieuw productieproces wordt gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 251563 op 16-07-2010 15:05 ]
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 16-07-2010 19:33 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Lijkt mij idd ook nog wel een jaar te duren...-The_Mask- schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 19:32:
Volgens mij duurt het voor een CPU wel een jaar na de tapeout voordat die te koop is.
Ik las net dit bericht. Massa productie pas in Q1 2011, dus Q2 wordt het sowieso al. Ik had op beschikbaarheid in Q1 gehoopt...
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Meer verwachten van een chip die bedoeld is voor netbooks en sff mediapc's? Als ik me niet vergis heb je het namelijk over de presentatie van Ontario namelijk.epic_fail schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:46:
Wat ze op de computex lieten zien viel mij eigenlijk wel iets tegen, ik had meer verwacht van de IGP. Natuurlijk hangt het allemaal af van de prijzen, maar ik wil wel een upgrade doen denk ik.
Tja, AMD zegt nog steeds "ergens in 2011", dus Q4 zou ook nog kunnen, in principe. Overigens staat in het door jou gelinkte artikel dat productie in H1 begint, niet Q1. Maar nog belangrijker: er staat dat het in eerste instantie om 12 en 16 core chips gaat. Dat zijn de server chips, de desktop versie zal in eerste instantie "maar" acht cores hebben. Dus voor ons is het sowieso nog even wachten, waarschijnlijk.StefanvanGelder schreef op zondag 18 juli 2010 @ 09:17:
[...]
Lijkt mij idd ook nog wel een jaar te duren...
Ik las net dit bericht. Massa productie pas in Q1 2011, dus Q2 wordt het sowieso al. Ik had op beschikbaarheid in Q1 gehoopt...
Ik had zelf Bulldozer toch al niet voor Q3 verwacht, eerlijk gezegd, gezien AMD's ruime planning en het nieuwe proces. Wel logisch denk ik, dat ze eerst alleen server chips maken. De 32 nm capaciteit & yields zullen in het begin vrij mager zijn, en op server CPUs zit meer marge.
Ja daar had ik het over. Ja voor een netbook of tablet is het natuurlijk een grote stap vooruit. Voor mainstream computergebruik valt het volgens mij nog mee, de demo van AMD met Aliens versus Predator speelde zich af in een tunnel of grot, daar is natuurlijk weinig te renderen. Daarom vrees ik toch dat hij redelijk gaat tegenvallen.dahakon schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:14:
[...]
Meer verwachten van een chip die bedoeld is voor netbooks en sff mediapc's? Als ik me niet vergis heb je het namelijk over de presentatie van Ontario namelijk.
edit: ik bedoel dat de IGP van de ontario wss ook gebruikt gaat worden in de liano.
[ Voor 6% gewijzigd door epic_gram op 18-07-2010 19:09 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Ik denk niet dat de Ontario dezelfde GPU-unit zal krijgen als de Llano. De algemeen aangenomen kennis is dat Llano 400-480 shaderunits zal hebben. Dit alleen al is een groter oppervlakte dan de totale die van Ontario. Bij Ontario zul je moeten denken aan 40 of 80 shaderunits.epic_fail schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:07:
edit: ik bedoel dat de IGP van de ontario wss ook gebruikt gaat worden in de liano.
Afhankelijk van geheugenbandbreedte en andere zaken van belang, zal een Llano toch wel ergens rond de prestaties van een HD5570 moeten kunnen komen, al zal de tijd dat moeten leren.
Hè? Heb je het nou over de Computex demo? Dat was nota bene in een bos, met juist vrij veel te renderen. Hier is de voorstelling:epic_fail schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:07:
[...]
Ja daar had ik het over. Ja voor een netbook of tablet is het natuurlijk een grote stap vooruit. Voor mainstream computergebruik valt het volgens mij nog mee, de demo van AMD met Aliens versus Predator speelde zich af in een tunnel of grot, daar is natuurlijk weinig te renderen. Daarom vrees ik toch dat hij redelijk gaat tegenvallen.
YouTube: Computex: AMD demos Fusion (raw video)
Natuurlijk is de resolutie niet gegeven, en ook de verdere settings niet, dus het kan nog steeds zijn dat hij niet zo heel sterk is.
Loopt deze warm ? is deze een beetje goed te overklokken ?
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/361604538/2
Mijn pc is hopeloos traag (5 min. firefox opstarten, zie specs)
En nu kan ik deze CPU 2de hands kopen met een Gigabyte moederbord en RAM geheugen.
Merk : Gigabyte
Type : GA-MA790X-UD3P
Socket : AM2/AM2+/AM3
Chipset : 790X
Processor:
Merk : AMD
Type : Phenom II 940
Versie : Black edition
Kloksnelheid : 3Ghz
Socket : AM2+
Cpu : Quad ( 4 cores )
Geheugen:
Merk : Adata
Type : DDR2
Snelheid : PC-5300 667 mhz
Modules : 2x
Opslag : 2GB per module
Dit alles voor 200€
Dit is denk ik toch een goede prijs ?
Die Black editions waren indertijd toch voor te overklokken, hoever zou ik deze kunnen overklokken ongeveer ?
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Het zal een Redwood GPU worden met 400 stream processors.
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
AMD Nieuwsdiscussie
Dual-Core-Ontario mit 18 Watt
CPU mit Grafikkern entsteht im 40-Nanometer-Verfahren
Die schnellste der kommenden Ontario-CPUs mit integriertem Grafikkern soll zwei Kerne und eine Verlustleistung von 18 Watt (TDP) bieten. Varianten mit nur einem Kern sollen zum Teil nur 5,5 Watt verbrauchen. Die CPUs sollen mit Intels Atoms konkurrieren und sich durch leistungsstärkere Grafiklösungen abheben. Die Taktraten sind indes noch offen, bekannt ist nur, dass die Prozessoren im 40-Nanometer-Verfahren bei TSMC entstehen und DDR3-RAM unterstützen. Erscheinen sollen die CPUs für Net- und Notebooks 2011.
Verder hebben ze 80% van de hedendaagse prestaties beloofd toch? Dat komt wel redelijk overeen in vergelijking met de 250u
[ Voor 27% gewijzigd door Stefanovic45 op 29-07-2010 09:35 ]
Proper! Dat zou betekenen dat je voor het eerst een netbook kan hebben waar je effectief iets meer kan mee doen dan surfen. Het mag dan nog een slag duurder zijn.
Yes, but no.
Anoniem: 363651
Wel ik ben hier op een soort probleem gestoten waar Google niet echt helpfull is. Ik ben een groote voorstander van de AMD Phenom II x6 1055T maar ze hebben twee verschillende versies uitgebracht een 95 Watt en een 125 Watt versie is daar soms een verschil aan prestaties of gaat het enkel om het verbruik (en misschien warmte productie) Zou de 95 Watt versie door minder verbruik en minder warmte dus hogere overclock mogelijkheden hebben?
Zou leuk zijn moesten jullie me hier een beetje in kunnen helpen...
Thx in Advance
Lyam Amnell
[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 363651 op 01-08-2010 14:22 . Reden: schrijffout ]
@Satch:
Er is geen enkele tweaker gek genoeg om zijn AMD processor te verkopen, daar zijn ze te goed voor. Vandaar het beperkt aantal advertenties dus.
Grapje. Het zal waarschijnlijk komen doordat Intel op dit moment iets populairder is dan AMD (bij de tweakers). De Core2 series van Intel zijn/waren populair en nu zijn de i -series van Intel populair. AMD is de bang for buck vechter en dus zullen er meer Intels in de 2de hands verkoop staan dan AMD processoren.
@Lyam Amnell:
Als je een beetje rond had gekeken dan had je kunnen zien dat de 125watt versie eerder is uitgekomen dan de 95watt versie. Dat betekend dus dat de 95watt versie een verbeterde versie is. Atans de TDP is omlaag gegaan van 125watt naar 95watt. Over de overclockbaarheid kan ik niets zeggen, maar minder stroom verbruik betekend ook minder warmteproductie en dus is de 95watt waarschijnlijk beter overclockbaar.
Ik had inderdaad geen antwoord moeten geven, dat werkt inderdaad offtopic discussies in de hand. Mijn excusus, ik ben gewoon graag behulpzaam.

PS Is het niet raadzamer om de vragen voortaan te verplaatsen dan? (suggestie voor de admin)
[ Voor 10% gewijzigd door Stephan224 op 02-08-2010 11:32 ]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Stephan224 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 11:16:
Wat een teleurstelling.. zie ik dat er nieuwe berichten gepost zijn en dan zijn het blijkbaar vragen. Mensen daar is dit topic niet voor bedoeld hoor. Dit is een nieuws en discussie topic.
Anoniem: 363651
Wel Thx anyway voor het antwoord, mja sorry voor het verkeerd plaaten van men vraag. See you Guys als ik die AMD heb en kan meepraten dan.Stephan224 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 11:16:
@Lyam Amnell:
Als je een beetje rond had gekeken dan had je kunnen zien dat de 125watt versie eerder is uitgekomen dan de 95watt versie. Dat betekend dus dat de 95watt versie een verbeterde versie is. Atans de TDP is omlaag gegaan van 125watt naar 95watt. Over de overclockbaarheid kan ik niets zeggen, maar minder stroom verbruik betekend ook minder warmteproductie en dus is de 95watt waarschijnlijk beter overclockbaar.
Greetings
Lyam
Patent based research regaurding AMD future MPUs
Je bedoelt de laatste post aldaar? Ik vind het op zich wel vreemd - het lijkt erop dat AMD echt alles of verdubbelt, of twee maal zo breed maakt. Heeft het Bulldozer concept dan nog wel zin?Stephan224 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 11:43:
Back on topic. Ik kwam nog wat nieuws tegen over de bulldozer core.
Patent based research regaurding AMD future MPUs
Aan de andere kant lijken we ons geen zorgen te hoeven maken over singlethreaded performance.
Maar omdat het het idee van wat meer, compactere, efficientere cores tegen lijkt te spreken wacht ik nog even af.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 251563 op 02-08-2010 12:07 ]
Als ik het goed begrepen heb dan moet bulldozer dadelijk hetvolgende kunnen:
Ten eerste op basis van het SMT concept heeft AMD per core 2x 128 bits ter beschikking. Zie de afbeelding hieronder.

Om 256bits te kunnen verwerken (AVX?) worden de 2 128bits modules samengevoegd om zo 256bit te vormen.
Das allemaal te volgen.
Nu begrijp ik van het patent onderzoek dat AMD ook een soort van reversed combined bits aankan. Veronderstel dat we dus 1 128bits module hebben. Daarmee kan AMD dadelijk dus 2x 64bits tegelijk verwerken, of 4x 32bits.
Wat mij alleen niet duidelijk is of het nu op INT of FP getallen gaat. In geval van INTs gaat mijn intrepetatie niet op.
[ Voor 15% gewijzigd door Stephan224 op 02-08-2010 12:48 ]
Overigens:
http://blogs.amd.com/work/2010/08/02/what-is-bulldozer/
Daar staat o.a. dat een 16 Bulldozer cores 50% sneller zullen zijn dan de 12 cores van Magny Cours. Dat betekent 13% verbetering per core. Maar dat geloof ik dus echt niet.
Op zelfde clock snelheid ?
Op zelfde productie procedé ?
Op zelfde TDP ?
Op een combinatie van hierboven ?
In het beste geval is het een combinatie van de eerste twee en een lagere TDP
[ Voor 7% gewijzigd door madmaxnl op 03-08-2010 12:51 ]
AMD's Fusion Processors Are Designed to Be as Fast as Discrete GPUs - Company
/spoilert.
http://blogs.amd.com/work/2010/08/02/the-bulldozer-blog/
Tot nu toe staan er alleen nog maar reeds bekende zaken in, maar het kan best een interssant plekje zijn om te bekijken. Kort opsomming van zaken die je er nu kunt lezen:
* On August 24th, Mike Butler will be presenting the next generation Bulldozer architecture at the conference. (The same day we’ll also disclose new details on “Bobcat” our other new core architecture scheduled to hit the market in 2011.)
* Just to make sure that everyone is up to speed on what Bulldozer is — a brand new design featuring up to 8 cores for client products and up to 16 cores for server products.
* There will be some new software instructions that will be supported, allowing for greater performance and flexibility, but, it will be backwards compatible so you won’t need to change anything to start using the processor.
Zo dat had denk ik niemand verwacht, ik denk eigenlijk dat het een fout van de site is. De prijzen zijn ook te laag voor een BE, de 1090T zou dan helemaal overbodig worden.Black Edition
Met alleen een hogere clock had ik de prijs op €30 lager geschat.
edit: vv
[ Voor 4% gewijzigd door Edmin op 10-08-2010 19:40 ]
Ben je het niet met mij eens dat een 1090T helemaal geen meerwaarde meer heeft? 225 is een goede prijs voor een niet BE.
1055T: €185
1075T: €235
1090T: €270
Ik had even 300 euro in de kop voor een 1090T, dat valt dus wel weer mee.
Eigenlijk heb je best wel gelijk
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Dit topic is gesloten.