nee, jouw omdraaien veranderd de hele context. die is veel te breed geworden. je kan van alles toevoegen.
en als je een 2de complete core toevoegt dat is het idd een dual core geworden. voeg je andere dingen toe, dan niet perse.
Ik zeg alleen dat performance geen graadmeter mag zijn van wat wel of niet een core is. Een Pentium 4 core heeft veel minder performance dan een Core i7 core, is Core i7 dan opeens dual core?
dat was niet mijn argument. sterker nog, dat was het argument van mad_max dat hij wilde gebruiken om aan te geven waarom hij het een single core vond.
die vond dat omdat het niet precies de performance had van een dual core het geen dual core kon zijn.
ik vond alleen dat als je het perse een single core wilt noemen, je dan ook moet accepteren dat het een miraculeuze vooruitgang in in de performance van een enkele core in 1 generatie. dat mag. vind het alleen vreemd, en dat ga ik niet doen.
Volgens mij is dat een algemeen geaccepteerde definitie, maar als jij een betere hebt mag je die ook geven. Of als je een goeie definitie kan vinden waarbij een core alles kan behalve daadwerkelijk fetch/decode (en dus praktisch onbruikbaar is) mag je me die geven.
een core is ook onbruikbaar zonder moederbord, geheugen controller/systeem link of stroomvoorziening. dat hoort echter allemaal niet bij de core.
dus waarom legt jij de grens bij de fetch/decode?
dat is vroeg altijd gemakkelijk geweest omdat elke core altijd zijn eigen fetch had.
de front-end, de core en de back-end zaten altijd bij elkaar, en werden daarom simpelweg core genoemd in de volksmond.
dat geld echter niet meer bij bulldozer en dus moet er naar opnieuw naar gekeken worden.
nu is er nog steeds een front-end, core en backend. maar word de front en backend gedeeld door 2 cores.
je kan dan wel kei hard vast houden aan de oude volksmond benaming, maar die past ook niet meer.
maar oke, een definitie van een core zonder fetch en decode.
(ik zeg niet dat het practies is, alleen dat het zou kunnen overigens, dit systeem zal enorm veel latency hebben waarschijnlijk)
wat nu als ik de decode en de prefetch VOOR de L2 zet. tussen het geheugen/systeemlink(HT/IQP) en de L2 in.
alle instructies komen uit het geheugen/systeem, en gaan gedecodeerd en al de L2 in, waarna de prefetch gaat kijken wat hij daarvoor nodig denkt te hebben aan data en haalt dat uit het geheugen.
daarachter heb ik, zeg 8 shedulers zitten, 1 voor elke core, met een L1 die de instructies, in volgorde, voor hun thread oppikken en ze dan verdelen over een de pipelines binnen de core.
de fetch is nu zo ver versimpeld dat hij enkel kijkt of er ruimte is gekomen in de l1 en de volgende instructie op haalt in de L2. dat mag geen naam meer hebben.
volgens jouw definite is dit een single core. ik zie een octocore.
een core voor mij, krijgt data, verwerkt die zo efficiënt mogelijk(liefst OoO), en spuugt die dan uit aan de andere kant. hoe de L1 van zo'n core gevuld word doet er niet toe.
Ik denk ook dat je gelijk hebt en dat ik ook straks gewoon de module/core termen ga gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat de terminologie correct is. Er zijn nu mensen die, zonder dat duidelijkheid ter discussie staat, beweren dat het gebruik van het woord "core" voor iets dat imho duidelijk geen core is correct is, en dat vind ik wel iets dat ik mag bestrijden. Laten we het vooral module/core noemen, maar wel even afspreken dat het incorrecte benaming is die we voor de duidelijkheid aanhouden.

je mag het vinden maar dat ga ik zeker niet met je afspreken nee.
voor mij er is duidelijk spraken van 2 cores per module, die samen een front en en een backend delen.
je lijkt net te doen alsof je zwart op wit ergens hebt staan wat precies een core in houdt en dat we maar even aan jouw definitie moeten accepteren als de juiste, terwijl je ons gracieus toe staat de volgens jouw foutieve definiete te blijven gebruiken om verwarring onder het pleb te voorkomen.
jij ziet blijkbaar een single core waar een 2de (eigenlijk 3de) sheduler en 4 int pipelines er aan vast zijn geplakt.
ik zie een dual core waar alle overbodige en weinig zinvolle redundantie is uitgehaald.
[
Voor 7% gewijzigd door
Countess op 31-01-2011 19:02
]
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!