[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 33 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 74 Laatste
Acties:
  • 492.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD ging het juist steeds beter doen inderdaad, maar de BoD denkt dus dat er nog meer in zit? Ik ben het wel met Daan eens - misschien dat Dirk niet wilde dat de resources nog meer fragmenteren door bijvoorbeeld ook nog aan een CPU op basis van de ARM instructieset te werken, of dat AMD helemaal naar Arabie gaat...

Het is ergens wel te begrijpen, AMD heeft de netbook markt jaren gemist en zag tablets ook niet echt aankomen (dat Bobcat er in past is misschien meer geluk bij een ongeluk). Daarnaast is het qua geld ook nog niet al te best. Dirk is natuurlijk een engineer, en wellicht geen bedrijfseconoom of trendwatcher...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Edmin schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:10:
Astennu, croosposter! :P

Ik begrijp dat Meyer geslachtofferd wordt, omdat het 'oude' AMD, zeg maar de cpu tak, zwaar onderpresteert vergeleken met het 'nieuwe' AMD, het oude ATi, dat het met de gpu's en Fuzion veel beter doet.

Overigens hoop ik niet dat dit een waarschuwing is dat Bulldozer laat, langzaam en heet is. :X
Ja sorry maar voor beide is dit van belang hier was het dan al bekend maar in het ATi topic nog niet.

Mja zwaar onderpresteert wat wil je? Ik zie nu op dit moment niet wat ze anders hadden kunnen doen. Intel is gewoon extreem goed bezig. Dit zitten op hun top sinds jaren en zijn super scherp. Het gat groeit niet echt maar wordt ook niet kleiner. Nu met SB gaan er wel klappen vallen.

Ik maar me inderdaad meer zorgen om Bulldozer. Die architectuur moet weer een paar jaar mee. Als die niet werkt hebben ze een groot probleem. Sinds Phenom gaat het al niet echt lekker. PHII heeft dat een beetje goed kunnen maken maar ik blijf het gevoel hebben dat de K10 op zich beter had kunnen zijn tov K8.

Bulldozer ziet er goed uit. Maar het lijkt er op dat hij vooral gericht is op multi core applicaties. De vraag is dus of de single core performance in de buurt van SB kan komen. Zoals ik het nu een beetje zie gaat dat van de clockspeed afhangen (ik heb het dan over 1 int core vs 1 SB core).
Ik ben het er zeker mee eens dat dit the way to go is. Echter komt de software nog niet mee. Gamens enz moeten die extra cores gaan benutten maar dat is moeilijk.

Ik hoop wel dat het goed komt want we hebben de concurrentie hard nodig.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
http://www.fudzilla.com/p...-to-come-close-to-core-i7
We have some good news for everyone who would like to see AMD make a big comeback in style.

Since the time when Athlon used to be a high-end brand, and by that we mean the good old K8 core, it's been a while since AMD had a high end part capable of competing with Intel on a par.

However, initial test scores that slipped to a hands of industry source are suggesting that Bulldozer should come really close to new Core i7 six-core CPUs. Bulldozer has both six and eight cores in the pipeline and they should be launching before the end of Q2 2011, at least that is the current schedule.

The performance of Bulldozer should come really close to Core i7, but we don't know if this might be enough to take Intel's high end market dominance. Samples of Bulldozer are out for a while now and the full production should start as soon as this quarter.

Sources are suggesting that and yields should be quite good and that the chip is doing just fine in 32nm. One thing is certain, even if Core i7 remains faster, Bulldozer X8 and X6 parts should end up way cheaper. It looks like AMD will finally give Intel a run for its money.
2 visies:
positieve: BD module is positioned tegen 1 i-7 core (1core/2T) en blijkbaar komen ze met 4 modules in de buurt van 6-i7 cores. (6c/12T) wat zeer goed is.

negatieve: 6core gulftown moet het afleggen tegen SB in single threaded taken (ondermeer door mindere turbo), Dus in hoeverre BD single threaded opkan tegen SB is dan nog maar de vraag.

(note: weten wel niet de clocksnelheden, welke versie (x6/x8) waar de zogezegde resultaten vandaan komen en in welke mate alles functioneel is (mbt turbo))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Positief:
Bulldozer X8 and X6 parts should end up way cheaper.
Tel daarbij op dat AMD geen reputatie heeft om vreemde beperkingen in hun chipsets te stoppen voor mensen die niet de volle mep willen betalen en we hebben mogelijk een zeer tweakervriendelijk platform in handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Devpartner schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:07:
http://www.fudzilla.com/p...-to-come-close-to-core-i7

[...]

2 visies:
positieve: BD module is positioned tegen 1 i-7 core (1core/2T) en blijkbaar komen ze met 4 modules in de buurt van 6-i7 cores. (6c/12T) wat zeer goed is.

negatieve: 6core gulftown moet het afleggen tegen SB in single threaded taken (ondermeer door mindere turbo), Dus in hoeverre BD single threaded opkan tegen SB is dan nog maar de vraag.

(note: weten wel niet de clocksnelheden, welke versie (x6/x8) waar de zogezegde resultaten vandaan komen en in welke mate alles functioneel is (mbt turbo))
We weten sowieso weinig. Dus het blijft gissen. Hou met niet verbazen als een int core qua performance per clock niet veel sneller is als een Phenom II. Echter heb je er twee keer zo veel. Natuurlijk hoop ik wel op veel hogere single core performance op gelijke clocks maar ja hoe realistisch is een boost van 30-40% in single core performance ? Ik druf daar niet op te hopen.

SB is hier en daar wel wat sneller. Maar lang niet altijd. Eerlijk gezegd vond ik het verschil niet super groot. SB clockt beter en dat was voor mij de rede om me i7 920 weg te doen. Uiteindelijk heb ik daardoor wel een aardige boost met minder of gelijk verbruik.

Maar ik hoop dat Bulldozer SB kan verslaan ik zou graag weer eens een AMD kopen.
Edmin schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:12:
Positief:
[...]

Tel daarbij op dat AMD geen reputatie heeft om vreemde beperkingen in hun chipsets te stoppen voor mensen die niet de volle mep willen betalen en we hebben mogelijk een zeer tweakervriendelijk platform in handen.
Jep en dus meer overclock fun :D Maar als je naar prijs prestatie kijkt zijn de huidige X6 cpu's heel aantrekkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 11-01-2011 13:18 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 13:51
Leslie Sobon gives us a demonstration of AMD's Fusion technology with one of the new notebooks which is using the new APU technology from AMD.
YouTube: amd fusion apu demo

Eindelijk weer Sony en HP aan de haak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:17:
[...]

We weten sowieso weinig. Dus het blijft gissen. Hou met niet verbazen als een int core qua performance per clock niet veel sneller is als een Phenom II. Echter heb je er twee keer zo veel. Natuurlijk hoop ik wel op veel hogere single core performance op gelijke clocks maar ja hoe realistisch is een boost van 30-40% in single core performance ? Ik druf daar niet op te hopen.
Ik kan in elk geval voorspellen dat je het "per clock" gebeuren los moet gaan laten. ;) Een architectuur is ontworpen voor een bepaalde range aan frequenties, net als het is ontworpen voor een bepaalde IPC. Als je alleen op dat laatste focust, zit de kans er dik in dat je teleurgesteld gaat worden.

Het is eigenlijk wel grappig - IPC lijkt nu de status te hebben die de frequentie vijf jaar geleden had! Toen dacht met dat alles afhing van hoeveel GHz een processor heeft, nu lijken sommigen (niet Astennu hoor, ik weet dat hij wel beter weet :) ) te denken dat alles afhangt van IPC. Twee variabelen is maar weer moeilijk, zo blijkt. :P Komt de core count er ook nog bij...

Maar ik verwacht ook wel dat de huidige trend van Intel voor weinig threads, AMD voor veel threads zich wel door blijft zetten - de architectuur lijkt er alle schijn van te hebben in elk geval. De vraag is misschien, wat gaat AMD doen met de Turbo... Ze hebben in elk geval de sensoren flink aangepakt, qua meten zouden ze wat voor lopen op Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:18
Uit een eerdere post van the Source bleek dat de Bulldozer wat stroom lustte. Aangezien hij bij MSI werkt, zal hij het wel weten, denk ook dat de mobo fabrikanten testversies hebben gekregen. Hoop dat dit probleem wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Grote voordeel van Bulldozer zit volgens mij niet in de IPC, maar in de die grote van één module en dus twee core's.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
Best interessant, wie AMD nu als partner kiest voor Denver...
Ze hebben de impact van mobiles/tablets gewoon lelijk onderschat.
Nvidia heeft nu ARM 'omarmd' dus ;)
http://www.techeye.net/ch...-denver-and-talks-tablets
Dat is een strategisch statement!
Heel wat targets van AMD moeten nu blijkbaar herzien worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:46:
AMD ging het juist steeds beter doen inderdaad, maar de BoD denkt dus dat er nog meer in zit? Ik ben het wel met Daan eens - misschien dat Dirk niet wilde dat de resources nog meer fragmenteren door bijvoorbeeld ook nog aan een CPU op basis van de ARM instructieset te werken, of dat AMD helemaal naar Arabie gaat...

Het is ergens wel te begrijpen, AMD heeft de netbook markt jaren gemist en zag tablets ook niet echt aankomen (dat Bobcat er in past is misschien meer geluk bij een ongeluk). Daarnaast is het qua geld ook nog niet al te best. Dirk is natuurlijk een engineer, en wellicht geen bedrijfseconoom of trendwatcher...
AMD is helemaal los van Arabië en ATIC, GF daarentegen is voor 80% van ATIC als het goed is.

Maar gaat Meyer nu helemaal weg bij AMD of blijft hij er wel werken dat is belangrijk om te weten. Ik vind het maar een raar verhaal en dit gaat nog wel een staartje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
madmaxnl schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:21:
[...]

AMD is helemaal los van Arabië en ATIC, GF daarentegen is voor 80% van ATIC als het goed is.

Maar gaat Meyer nu helemaal weg bij AMD of blijft hij er wel werken dat is belangrijk om te weten. Ik vind het maar een raar verhaal en dit gaat nog wel een staartje krijgen.
Heeft hij soms een flater geslagen met deze 'ludieke actie'?
YouTube: Joel McHale of 'The Soup' and AMD CEO Dirk Meyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
"ludieke actie" ?
YouTube: Steve Ballmer going crazy ludieke actie ? Ludieke actie YouTube: Steve Ballmer - Developers...

Of kijk hoe Steve Jobs er bij loopt, te triest voorwoorden. En dat zou dan de CEO van een van de hipste merken voor jongeren moeten zijn. Nee als CEO kun je in de publiciteit weinig fouten maken.

[ Voor 61% gewijzigd door madmaxnl op 11-01-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:18:
Grote voordeel van Bulldozer zit volgens mij niet in de IPC, maar in de die grote van één module en dus twee core's.
Inderdaad, dat, maar ook de hoge frequentie (of anders gezegd, minder "wattage per GHz"), hopelijk voldoende om voor de mogelijk lagere IPC op te draaien. Het is goed te realiseren dat beide een duidelijke ontwerpkeuze zijn geweest.. Wellicht dat met hogere kloks en een lagere IPC er meer uit hetzelfde stukje silicium kan worden gehaald - om hogere IPC te halen wordt alles al redelijk gauw heel complex, terwijl dat voor de hogere frequentie wellicht wat minder is.
madmaxnl schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:21:
[...]

Ja, weet ik - nu nog wel. :) Ik doelde op een mogelijke overname.

Dirk heeft wel gezegd dat zijn bloed nog altijd groen is... Maar een grote vriend van de BoD zal hij wel niet meer zijn. :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wat heeft Dirk dan zelf gezegd omtrent zijn vertrek ? Is er duidelijk waarom hij weg gaat ? Want hij zou dus vrijwillig weggegaan zijn maar AMD zegt dat ze een nieuwe CEO willen voor de groei.
madmaxnl schreef op maandag 10 januari 2011 @ 21:39:
Ja maar dan zou het vertrek van Dirk Meyer als CEO toch zijn tegen gewicht moeten hebben of niet soms ?
Enfin, aandelen zijn ook niet alles.
Zoals ik al zei http://www.google.com/finance?q=AMD AMD -7,5%

[ Voor 45% gewijzigd door madmaxnl op 11-01-2011 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

AMD Bulldozer benadert Core i7 zescore

Terugkeer van de AMD FX naamgeving en het opstappen van Dirk Meyer vanwege tegenvallende Bulldozer spreken elkaar tegen. Dit bedacht ik me zojuist.

[ Voor 220% gewijzigd door madmaxnl op 11-01-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Astennu schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 13:17:
Hou met niet verbazen als een int core qua performance per clock niet veel sneller is als een Phenom II.
Jij Thomas, jij! DE grote verandering in Bulldozer is de integer logica. Als dat er maar minimaal op vooruit gaat, eet ik een doos karton op (remind me!).

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorzichtig hoor, mieJas! Astennu heeft het over per clock. ;) Wie weet werkt BD op 4 GHz en heeftie een hogere INT performance dan een i7, terwijl ten opzichte van Phenom de IPC er toch op achteruit is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Juist voor nog een gerucht door te laten, maar blijkbaar is er in de comp commentaar een veranderd gebeurd van AGU naar AGLU. Met daarop wijzen dat de adress generation units ook gemakkelijke alu berekenen kunnen doen. Dresdenboy heeft dat ook eens in zijn blog vermeld en mmarq heeft dit ook uit patenten gehaald. Wat wel een nieuwe dimensie zou geven aan de 2ALU/2AGU van BD integer core.
(als het klopt natuurlijjk en niet gewoon een typo is of iemand die uit zijn nek kletst, heb het nog niet kunnen nakijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 14:37:
[...]

Ik kan in elk geval voorspellen dat je het "per clock" gebeuren los moet gaan laten. ;) Een architectuur is ontworpen voor een bepaalde range aan frequenties, net als het is ontworpen voor een bepaalde IPC. Als je alleen op dat laatste focust, zit de kans er dik in dat je teleurgesteld gaat worden.

Het is eigenlijk wel grappig - IPC lijkt nu de status te hebben die de frequentie vijf jaar geleden had! Toen dacht met dat alles afhing van hoeveel GHz een processor heeft, nu lijken sommigen (niet Astennu hoor, ik weet dat hij wel beter weet :) ) te denken dat alles afhangt van IPC. Twee variabelen is maar weer moeilijk, zo blijkt. :P Komt de core count er ook nog bij...

Maar ik verwacht ook wel dat de huidige trend van Intel voor weinig threads, AMD voor veel threads zich wel door blijft zetten - de architectuur lijkt er alle schijn van te hebben in elk geval. De vraag is misschien, wat gaat AMD doen met de Turbo... Ze hebben in elk geval de sensoren flink aangepakt, qua meten zouden ze wat voor lopen op Intel.
Natuurlijk is IPC niet alles. K10 heeft vast en zeker als basis gediend van Bulldozer. Dat zie je ook wel terug in grote delen van de opbouw. Ze hebben ook heel veel aangepast. Ik heb het ook expres niet over clocks gehad. Ik gok zelf dat de winst toch grotendeels daar vandaan moet komen. Maar we zullen het wel zien.

AMD heeft het aantal AGU's en ALU (in de Int core) wel vermindert maar ze hadden het er over dat die 3e toch niet heel veel extra deed. Het bespaarde wel weer ruimte die ze gebruikt hebben voor de tweede int core.

Sowieso heb ik het idee dat de Focus niet op IPC ligt maar meer op multi threaded performance. Maar we kunnen er niet onderuit dat dat nu ook de rede is waarom AMD niet echt kan concurrent met intel. Multithreaded doen ze het erg goed tov de i7's. Maar als het om een of twee threads gaat komt die hogere IPC van intel om de hoek kijken. Vandaag de dag is single threaded performance helaas nog heel belangrijk.
mieJas schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:36:
[...]

Jij Thomas, jij! DE grote verandering in Bulldozer is de integer logica. Als dat er maar minimaal op vooruit gaat, eet ik een doos karton op (remind me!).
Let wel op dat het dan gaat om performance per clock tov Phenom. Bulldozer kan zo maar aanzienlijk hoger geclockt zijn. Dan is hij nog steeds sneller. En ja de Integer logica is beter maar het is vooral meer geworden. Maar als je een single threaded app gebruikt dan heb je maar een int core die aan de slag kan en de overige 7 staan uit hun neus te eten.

Dus ik heb het over de vergelijking 1 Int core van bulldozer vs 1 Core in een Phenom II. We hebben helaas nog te weinig multi threaded software. Het wordt al wel steeds meer. Maar het gaat mij nog niet snel genoeg.

Qua server cpu is Bulldozer dan ook echt geweldig (in theorie dan maar AMD heeft het zelf al over 50% gain tov last gen 12 core Magny Cours). Daar hebben ze veel meer multi threaded software.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 12-01-2011 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:51
Over de single core performance een oud gerucht:
Dit bericht is uit 2006, note, K10 betekent buldozer:
AMD's volgende processorarchitectuur bevat mogelijk een techniek die het mogelijk maakt om één thread op meerdere processorcores uit te voeren. Dit meldt de Franse website X86-secret, die zich zegt te baseren op uitspraken van een niet nader genoemde AMD-ingenieur. De technologie kan min of meer gezien worden als het omgekeerde van HyperThreading: in plaats van dat het besturingssysteem één processorcore ziet als meerdere cores, zou AMD's techniek ervoor zorgen dat meerdere cores op het OS overkomen als een enkele. Volgens de bron van de site maakt AMD zich ernstig zorgen over Intel's nieuwe Core-architectuur, omdat de K8 hier zich niet mee zou kunnen meten. In tegenstelling tot wat bij de K8 gebeurde, kan AMD haar nieuwe architectuur bovendien niet baseren op een vorige editie; de K10 moet een volledig nieuw ontwerp worden om succesvol te blijven concurreren. De hier omschreven techniek zou hierbij één van de belangrijkste wapenfeiten moeten zijn.
nieuws: 'AMD werkt aan omgekeerde HyperThreading voor K10'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 22:57
En waarom betekend K10 dan bulldozer? K10 is toch gewoon deneb e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
K9 is er nooit geweest(eigenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
spNk schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 16:09:
En waarom betekend K10 dan bulldozer? K10 is toch gewoon deneb e.d.?
Alles tot nu toe zijn eingelijk updates van k8, maar de media heeft van de athlon x2 de k9 gemaakt end van de barcalona/Phenom k10 en zelfs van deneb/phenom2 k10.5 gemaakt.

Maar voor andere is dat allemaal gewoon k8 based. (Daarom kun je ook stellen dat de fusion chips k8 based zijn)

K9 werdt een quadcore ontwerp met een hele korte pijplijn en veel units voor speciale berekeningen, hij moest in 2003 open 90nm Voorst het erratic van de band rollen maar nog daarvoor heeft AMD hem gecanselt.

K10 is dus bulldozer, en wat bobcat is weet ik niet maar je mag hem van mij k11 noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Nee, maar als ik mij goed kan herinneren is dit gerucht al ontkracht omdat het te moeilijk zou zijn om te realiseren, wat ik mij overigens goed kan voorstellen. Dus ik geloof ook niet dat dit in bullduzer gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
spNk schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:39:
[...]

Nee, maar als ik mij goed kan herinneren is dit gerucht al ontkracht omdat het te moeilijk zou zijn om te realiseren, wat ik mij overigens goed kan voorstellen. Dus ik geloof ook niet dat dit in bullduzer gaat zitten.
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_YbIXF-lMDF8/THSb8XK1uaI/AAAAAAAAAt4/DA5kTmuc8Nk/s1600/bulldozer_module.jpg
Het lijkt erop dat de decoder bepaald of een buldozer core twee treads verdeeld, waarom dus alles dubbel is uitgevoerd ik noem het maar even hardware HyperThreading (AMD noemt het 'strong tread' meen ik), of dat hij een enkele tread de volle raw power van een core geeft.

Dus misschien zie ik het vereerd maar ik hoop het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 19:47
Zo heeft AMD het iig niet laten zien in zijn presentaties. Daar gaf men enkel de 2 threads aan, of slechts 1 thread als de volledige 256-bit FMAC werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Toettoetdaan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:40:
K10 is dus bulldozer, en wat bobcat is weet ik niet maar je mag hem van mij k11 noemen.
Toch staat Phenom bekend als familie 10h, ook vanuit AMD.

Bobcat gaat als ik me niet vergis door het leven als Familie 18h en Llano als 20h. Kan het zo snel even niet terugvinden, maar ik geloof dat het wel eens bij S|A langs is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
De nieuwste roddels... :P
AMD heading in right direction on ARM but too slow, say Taiwan notebook makers
http://digitimes.com/news/a20110111PD215.html
Dat is best een vernedering voor Dirk... is hij soms toch zelf opgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Toettoetdaan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 12:14:
Over de single core performance een oud gerucht:
Dit bericht is uit 2006, note, K10 betekent buldozer:

[...]

nieuws: 'AMD werkt aan omgekeerde HyperThreading voor K10'
Dit was volgens mij gewoon een hoax. Daar zijn toen hele discussies over geweest. Maar technisch gezien is dat gewoon moeilijk te regelen. Je moet dan loss threads gaan splitsen maar die workload is niet zo gemaakt om gesplits te worden. En als ze zo iets zouden hebben voor Bullzoder hadden ze dat denk ik wel laten weten. Als je kijkt naar wat AMD nu al heeft laten weten over de opbouw van de chip zouden ze zo iets denk ik niet achter houden.
Toettoetdaan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 17:40:
[...]

Alles tot nu toe zijn eingelijk updates van k8, maar de media heeft van de athlon x2 de k9 gemaakt end van de barcalona/Phenom k10 en zelfs van deneb/phenom2 k10.5 gemaakt.

Maar voor andere is dat allemaal gewoon k8 based. (Daarom kun je ook stellen dat de fusion chips k8 based zijn)

K9 werdt een quadcore ontwerp met een hele korte pijplijn en veel units voor speciale berekeningen, hij moest in 2003 open 90nm Voorst het erratic van de band rollen maar nog daarvoor heeft AMD hem gecanselt.

Als je op die manier gaat kijken is het eigenlijk allemaal een K7. K8 is in de basis een K7 met veel toevoegingen en tweaks. Net als Barcelona dat van de oude K8 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Meer nieuws over het MSI E350AI-E45 mITX bordje;

La carte sera disponible dans le courant du mois pour un prix public de 119 €.
--
The card will be available later this month for an MSRP of 119 € :)

Voor diegene Frans-skills hebben; Le Fusion d'AMD sur une carte mère mini-ITX chez MSI

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Joepi schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 01:10:
De nieuwste roddels... :P
AMD heading in right direction on ARM but too slow, say Taiwan notebook makers
http://digitimes.com/news/a20110111PD215.html
Dat is best een vernedering voor Dirk... is hij soms toch zelf opgestapt?
Hij is ook zelf opgestapt voor zover ik weet. Maar we weten nog zo weinig, het enige wat we weten is dat Dirk Meyer geen CEO meer is.

We weten niet of hij zelf is opgestapt of is ontslagen.
We weten niet waarom hij is opgestapt of is ontslagen.
We weten niet of hij nog wel bij AMD werkt of dat hij helemaal weg is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16

Format-C

Tracing Rays

Misschien heeft hij een aanbod gehad van een ander bedrijf... Wie zal het zeggen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 13-01-2011 12:51 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toettoetdaan schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:37:
[...]

[afbeelding]
Het lijkt erop dat de decoder bepaald of een buldozer core twee treads verdeeld, waarom dus alles dubbel is uitgevoerd ik noem het maar even hardware HyperThreading (AMD noemt het 'strong tread' meen ik), of dat hij een enkele tread de volle raw power van een core geeft.

Dus misschien zie ik het vereerd maar ik hoop het niet :P
Als je bedoelt dat de decoder alle acht pipes aan een enkele thread kan toewijzen, dan zie je het inderdaad verkeerd. John Freuhe, van AMD, heeft al gezegd dat de twee interger sets sowieso niet samen een enkele thread zullen afhandelen. Dat zou vermoed ik ook onzin zijn - het is waarschijnlijk veel (ruimte) efficienter om gewoon voor elke INT cluster een extra set ALUs er bij te doen, dan om allerlei complexe logica te implementeren om de pipes samen te doen werken. INT ALUs zijn helemaal niet zo groot. Bovendien zou het gros van de ALUs de hele tijd niks doen.

De FPU kan daarentegen wel in z'n geheel voor een enkele thread worden ingezet, maar het kan zijn dat daar wat limitaties aan zijn die me op het moment zijn ontschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Format-C schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 12:50:
Misschien heeft hij een aanbod gehad van een ander bedrijf... Wie zal het zeggen. :)
CEO wegkopen is niet interresant. CEOs mogen hun kennis van hun eerdere bedrijf namelijk niet gebruiken bij het nieuwe bedrijf. Lijkt me extreem raar als dat hiervan toepassing is, Meyer is namelijk een diehard AMD fanboy die laten zich niet laat omkopen(bij wijzen van) :) Zie jij Steve Jobs of Jens al vertrekken bij respectievelijk Apple en nVidia omdat ze meer betaald zouden krijgen bij een ander technologie bedrijf waar ze veel minder affiniteit mee hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bulldozer 50% Faster than Core i7 and Phenom II
http://www.techpowerup.co...ore-i7-and-Phenom-II.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43

EaS

Idd, volgens documentatie die AMD vrijgegeven heeft is een 8-core bulldozer in de 3 categorieën multimedia, gaming & rendering 50% sneller dan een Core i7 950 (3,066GHz - 4C/8T).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
FX benaming terug, en niet zonder reden blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Een 8 core bulldozer betekend eigenlijk 4 modules? Dat zou zéér netjes zijn! Volgens de comments gaat het dus om een 3GHz bulldozer met een tdp van 125watt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oef, ik heb me bijna laten verleiden tot het kopen van een 965, maar dit soort berichten laten me toch weer uitkijken naar Bulldozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
dat zou zeker mooi zijn, maar ook noodzakelijk
de i72600 veegt nu al de vloer aan met de vorige generatie (zeker voor z'n prijs)
wees maar gerust dat er ook nog een 2700 en 2800 komt (met turbo tot zeker 4GHz) en dan spreken we nog niet over s2011...
als AMD niet opnieuw achter de feiten wil aanlopen in 2011 en 2012 zijn dergelijke performancecijfers dus gewoon noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:02
Weet men nu al een specifieke release date? Ik weet wel dat het ergens Q2 2011 is maar ja :x

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Q2 loopt van begin vierde maand tot eind zesde maand. Aan het eind van de zesde maand is het dus mogelijk een Bulldozer CPU te kopen. Gewoon van het slechtste uitgaan kan het alleen maar meevallen als het eerder is.

[ Voor 23% gewijzigd door madmaxnl op 13-01-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijd terug een roadmap gezien waarop de maanden schematisch aangegeven waren, daarop leek het mei te worden geloof ik. Maargoed, dat is wel een wat wankele basis om echt uitspraken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:02
Ah man, nog zo lang :(
Ik kan nu al niet meer wachten op mijn nieuw systeem. Maar ben ook wel bang dat Bulldozer zeer duur zal uitkomen (mobo+cpu) :(

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik zelf zal ook een nieuw systeem kopen met de komst van BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EaS schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 18:59:
[...]

Idd, volgens documentatie die AMD vrijgegeven heeft is een 8-core bulldozer in de 3 categorieën multimedia, gaming & rendering 50% sneller dan een Core i7 950 (3,066GHz - 4C/8T).
Haha, grappig de marketing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:43

EaS

Ben ik met je eens. Natuurlijk zullen ze een -nog te lanceren- vers product niet direct afschilderen als een complete mislukking t.o.v. de concurrentie. Al ze zullen hun lesje wel geleerd hebben m.b.t. de Barcelona claims destijds, en dus willen uitkijken niet direct overdreven claims neer te leggen. Daarnaast is zulke data waarschijnlijk afkomstig van intern/partner gerelateerd presentatie materiaal, en niet bedoelt voor het brede publiek.

Destijds deden ook zulke gelekte AMD slides de ronde voor de release van Phenom II (Deneb):

Afbeeldingslocatie: http://www.expreview.com/img/news/2008/12/03/video_performance_phenom2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2008/11/26/score_phenom2.jpg

Over bovenstaand materiaal had donanimhaber - hun bulldozer verhaaltje als voorbeeld nemende- het volgende kunnen schrijven:

"In this document, AMD Deneb 4-core processor (model name and clock speed performance segment, but that information has not been specified), Core 2 Q9300 and Q9400. The estimated results in the document, processors, three different categories (media, rendering and game) in comparing the overall assessment of the Deneb processor 4-core Core 2 Q9400 is 15% faster stressed. Carefully examined the performance table in the 4-core processor, AMD's Deneb makes a difference, especially game tests."

Zat zoiets -achteraf bekeken- nu zo ver naast de waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wat hebben ze er aan om valse cijfers te publiceren op het moment dat het product er nog helemaal niet is ? Zodat wij straks weer teleurgesteld zijn wat resulteert in een negatieve "sfeer" rondom BD.

Als men hoge verwachtingen heeft geschapen die vervolgens niet ingelost worden zal ondanks dat het resultaat goed is men er nog altijd negatief over praten met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Als ze maar niet de valse geruchten verspreid-modes van de GPU afdeling overgenomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zullen die grafiekjes er minder ver naast gezeten hebben dan het op het oog nu lijkt, gezien er zeer creatief is omgesprongen met de Y-as. Zo'n beetje de oudste truc in het boek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
madmaxnl schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:07:
Wat hebben ze er aan om valse cijfers te publiceren op het moment dat het product er nog helemaal niet is ? Zodat wij straks weer teleurgesteld zijn wat resulteert in een negatieve "sfeer" rondom BD.
Ik dacht dat er al iemand had gezegd dat AMD met Bulldozer de performance van de snelste Intel CPU's kon evenaren? Ik wil het anders nog wel even herhalen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:07:

Als men hoge verwachtingen heeft geschapen die vervolgens niet ingelost worden zal ondanks dat het resultaat goed is men er nog altijd negatief over praten met alle gevolgen van dien.
Ik vraag me af hoe vaak dit door AMD zelf komt... Zie bijvoorbeeld de HD6970 - zou AMD ook maar iets hebben gezegd dat zou duiden op 1920 shaders, en betere prestaties dan de GTX580? Ik vermoed dat het voor het overgrote deel de hoop is van de hardware fanaten, dat AMD weer eens "het beste" is - en daarmee bedoelen ze de hoogste FPS, kleinste conversietijd, hoogste score etc.

Maar het is niet onwaarschijnlijk dat BD, in de ogen van AMD, "het beste" zou zijn als het een heel goede server chip is... Dan is AMD zelf vol trots, terwijl elke tweaker zwaar teleurgesteld is omdat hij helemaal niet snel is in singlethreaded taken, wat ze eigenlijk hoopten en verwachtten.

Om nog wat substantie aan deze waarschuwing te geven: JF zei al dat AMD meet in "throughput", en Intel in "speed". Daar zit al iets in van goed voor veel threads of weinig threads...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-The_Mask- schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 00:44:
[...]

Ik dacht dat er al iemand had gezegd dat AMD met Bulldozer de performance van de snelste Intel CPU's kon evenaren? Ik wil het anders nog wel even herhalen. ;)
"iemand had gezegd", dat is dus het probleem. :P Dat gebeurt ook altijd bij geruchten die achteraf totaal niet kloppen. Als er veel leaks zijn die dat bevestigen kan het best een goede indicatie zijn hoor, maar ook "iemand" gaat mij geen garanties kunnen geven zolang er geen objectieve en heldere benchmarks zijn.

Wat E.Ross hierboven zegt, ik weet ook nog wel wat "iemand" zei over de performance van de HD6900's. :)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
[...]

lama

[ Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee jij was het niet. :p

Maar ik zie het ook niet meer staan, dus waarschijnlijk heeft die het hier dan niet gezegd. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Nou, die Atom's kunnen wel afgeschreven worden zo te zien. Jammer alleen dat de Celeron SU2300 in veel gevallen sneller is (1.2ghz) dan een zacate (1.6ghz).. Maar toch leuk spul, zeker in een netbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik ben benieuwd op welk socket die bulldozers komen...

Als het AM3 is, zou dat handig zijn! Heb nu een X6, maar als ik ooit de CPU wil upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
[Als reactie op Jism]
Hmm, de prestaties ten opzichte van de SU2300 vallen me nog tegen. Anderzijds zijn de prestaties wel voldoende en heeft AMD een erg goede prijsstelling zoals Tom's ook al aangeeft.

Ik ben alleen nog benieuwd naar de accuduur. Ik baal er nog steeds van dat Hardware.info verzuimd heeft die te meten....

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-01-2011 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Een SU2300 is niet echt te vergelijken met AMD's APU:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=42779

Qua die size is de SU2300 43% groter.

"Embedded Options Available NO"

M.a.w. het kost meer ruimte om het in te bouwen. Daarbij tellen we dan nog niet eens de chipset.

Ook is het prijs verschil tussen de twee te groot.

Ik denk dat we de AMD APUs slechts met Intel APUs kunnen vergelijken of met Atoms.

AMD and GlobalFoundries, CES 2011

GF omarmd ARM en mogelijk kan AMD hiervan profiteren.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/908/AMD-Slide-31_575px.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/908/AMD-Slide-32_575px.jpg

Ik vraag me af wanneer fabrikanten met Apple Macbook Air "concurrenten" komen.

Immers kan met er AMD's APU makkelijk veel ruimte worden bespaard.
Zelfde concept als Apple toepassen(SSD, DDRIII gesoldeerd op MOBO, embedded dus) en een unified body.
Maar nu hoeft i.t.t. de huidige Apple Air geen 3 chips op het mobo geplaatst te worden: CPU, GPU en southbridge waarvan er twee gekoeld moeten worden. Er zouden in het geval van AMD maar twee chips geplaatst te hoeven worden:APU en southbridge waarvan er maar één gekoeld hoeft te worden.

Ook is AMD's APU oplossing zuiniger weliswaar langzamer dan wat er in de huidige Apple Macbook Airs zit maar de prijs/prestatie en prestatie/watt is wel beter met AMD's APU.

Zal waarschijnlijk wel niet zo zijn dat fabrikanten iets gaan doen met deze gegevens.

[ Voor 63% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2011 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gropah schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 16:33:
Ik ben benieuwd op welk socket die bulldozers komen...

Als het AM3 is, zou dat handig zijn! Heb nu een X6, maar als ik ooit de CPU wil upgraden...
Volgens mij verdient de topic start een update. :P Is al vaker langsgekomen: Bulldozer gaat niet op AM3 passen. De nieuwe socket (waarschijnlijk AM3+ genaamd) is naar alle waarschijnlijkheid wel backwards compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben wel benieuwd naar de A-serie. Eens kijken of die ook op 32nm komt. Het lijkt me, mits de GPU van dei serie genoeg stream processors (200-400?) bevat, dat het een goede processor is voor medium-end markt. Dus al die mensen die een compleet systeem kopen of op advies van een winkel één laten samenstellen. Dat zijn volgens mij toch aardig veel mensen. Een multimedia game vriendelijk systeem.

En de E en C serie op 32nm mag ook wat beloven, misschien slaan ze wel over en gaan ze naar 28nm.
Maar goed dat ze TSMC bakken. Lekker op 40nm

Nog goed opgemerkt van Ed_L van dat MSI bord, staat onder de AM3 borden geplaatst, maa4r op het bord staat dus AM3+ support vermeld.

edit:
Bedankt voor het plaatje the_mask, ik weet niet hoe je het wist, maar je wist het. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
madmaxnl schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:50:
Een SU2300 is niet echt te vergelijken met AMD's APU:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=42779

Qua die size is de SU2300 43% groter.

"Embedded Options Available NO"

M.a.w. het kost meer ruimte om het in te bouwen. Daarbij tellen we dan nog niet eens de chipset.

Ook is het prijs verschil tussen de twee te groot.

Ik denk dat we de AMD APUs slechts met Intel APUs kunnen vergelijken of met Atoms.
Ben ik wel met je eens hoor. Zo heilig is de SU2300 ook niet, het is meer dat het een psychologische grens is voor de thin-and-light markt waar AMD de Zacate APU ook wil positioneren. De SU2300 is tenslotte de traagste dualcore van Intel die we tot de thin-and-light notebookmarkt rekenen. Met Zacate is die grens dus verlaagt, want de E-350 zie ik nog wel als thin-and-light processor.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:18:
Ben wel benieuwd naar de A-serie. Eens kijken of die ook op 32nm komt. Het lijkt me, mits de GPU van dei serie genoeg stream processors (200-400?) bevat, dat het een goede processor is voor medium-end markt. Dus al die mensen die een compleet systeem kopen of op advies van een winkel één laten samenstellen. Dat zijn volgens mij toch aardig veel mensen. Een multimedia game vriendelijk systeem.
Het is al lang bekend dat dat 4 "Stars"-cores worden samen met 400 of 480 Stream processors. (madmaxnl zegt 400 hieronder, met google kom ik ook 480 tegen, wellicht nog wat onduidelijkheid)

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 14-01-2011 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
E en C series zullen niet op 32nm geproduceerd gaan worden, ze worden op dit moment op 40nm geproduceerd en zullen t.z.t. de overstap op 28nm maken.

A serie is Llano en die heeft inderdaad 400 shader units(5D) deze wordt op 32nm SOI+HKMG gemaakt.

Krishna en Wichita worden op 28nm gebakken en Trinity en Komodo op 32nm SOI+HKMG.
Krishna, Wichita, Trinity en Komodo krijgen wel allen een 4D shader architectuur.
Waarbij alleen Komodo geen APU is en op Bulldozer is gebasserd.
Krishna en Wichita zijn Bobcat en Trinity is een APU gebasseerd op Bulldozer.

Er staat trouwens nog een fout in de slides van AMD.

Bij de desktop slide moet Krishna, Wichita zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Mooie review, de E350 heeft dusdanig nog wel wat power. Genoeg voor Full HD (dankzij UVD3.0) of als 24x7 systeem te fungeren;
Where Brazos cannot be beaten is price. ASRock anticipates selling its E350M1 for $110, and we hear that competing boards will go for $100. Buy a case, power supply, 4 GB memory module, and a mobile hard drive if you’re on a budget. Factor in a Blu-ray drive if you want it in the living room. That’s a platform I’d like to have as an HTPC or commons-area kiosk in the house.
Lijkt me duidelijk! :)

Dat is binnenkort X4 904e exit en dan een Brazos bordje + Qnap NAS

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Llano krijgt ook 6 SIMD units, oftewel 480 shaders, elke SIMD unit heeft 80 shaders. Wellicht dat er bij bepaalde modellen 1 of meerder SIMD's worden uitgeschakeld, dat weet ik niet maar de Liano krijg fysiek 6 SIMD's.

Edit/
480 is ook al heel lang bekend, vorige(niet afgelopen, maar 2009) amd's analisten dag. Daar werd al gesproken over 480sp die in de liano zou komen en is in die tijd nooit veranderd. ;)

Edit/2
Intel heeft geen APU's, die heeft die visie ook niet, juiste code op de juist kern! Dit is pas eerst fase van de fusion, tweede en derde generatie zal cpu en gpu steeds meer samensmelten tot één die, een echt APU. 1 echte apu core zal zowel grafisch taken als algemene taken kunnen uitvoeren en zal geen aparte kernen meer bestaan tussen GPU en CPU.

[ Voor 61% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2011 23:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop alleen dat ze wel dan ook net zo goed overclocken, want als ik SB's zie die relatief makkelijk de 5 GHz halen dan raak je natuurlijk wel rap je voorsprong kwijt als jouw chip niet ook lekker opgejaagd kan worden.

Holy crap, 5 GHz.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gelukkig voor AMD overklokt echt bijna niemand, is maar <1% van alle pc gebruikers, totaal niet interessant. Zelf meeste tweakers overklokken niet, hoef je als bedrijf dus niet echt speciaal op in te spelen om toch heel veel succes te hebben.

Zolang AMD stock mee kan komen of zelfs sneller is dan intel stock zitten ze weer tijdje gebakken. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het dan ook even over mijn persoonlijke situatie (en die van een redelijk aantal tweakers) :) Ik zou razendgraag een bloedsnelle Bulldozer in mijn systeem steken, maar dan moet er dus wel een acceptabele overclock in zitten. De huidige ~20 procent versus ~50 procent voor SB is natuurlijk een beetje uit verhouding.

Prestaties vergelijkbaar met een i7 zijn erg interessant, maar als ik dan die 5 GHz zie gaat er toch iets kriebelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Even een snippet uit dat artikel:
If you’re looking for the ultimate HTPC chip, we’ll have to investigate that area in further detail, as bitstreaming support and other features are still a big question mark.
Ik heb van de week een E350 bordje in mijn handen gehad en deze vraag ook gesteld aan de eigenaar(s). Ze wisten het niet, mogelijk dat ik hier komende week nog iets over hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Hmm interessant. Bitstreaming is vrij essentieel om als succes te zijn voor HTPC's. Het zou mooi zijn als ze DTS-HD/Dolby TrueHD ondersteunen. Gezien dat de GPU gebaseerd is op de 5450, moet dat volgens mij wel goed komen. Maar, inderdaad, eerst proof-of-concept zien :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 22:18:

Nog goed opgemerkt van Ed_L van dat MSI bord, staat onder de AM3 borden geplaatst, maa4r op het bord staat dus AM3+ support vermeld.
Ik heb het ze nog even gevraagd gisteren, maar echt een duidelijk antwoord kwam er niet uit. Het blijkt iig dat AMD niet verbiedt om de 800 chipset ook in te zetten op de komende generatie cpu's en dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
[b][message=35368107,noline]Nog goed opgemerkt van Ed_L van dat MSI bord, staat onder de AM3 borden geplaatst, maa4r op het bord staat dus AM3+ support vermeld.

edit:
Bedankt voor het plaatje the_mask, ik weet niet hoe je het wist, maar je wist het. :)
Het probleem met dat bord van MSI is, dat het een AM3 socket heeft. Het socket van AM3+ heeft 1 pin extra, waardoor het toch bijzonder is dat er AM3+ support op het bord staat.

Zie deze post om het verschil te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX

HP dm1 met E-350 haalt 6:49 op een acculading

Het belangrijkste vraagstuk wat nog open ligt: de accuduur van Zacate. Nu heb ik eindelijk een review gevonden en AMD heeft echt goed werk geleverd. De HP dm1 weet met 70% brightness en wat internetten 6 uur en 50 minuten te draaien op een volle acculading. En dat is geen grote accu, HP zet er maar een relatief kleine 51Wh accu in!

Dan kun je even gaan omrekenen:
410 minuten / 51Wh = ~8 minuten per Wh.
Andere thin-and-lights hebben vaak rond de 63Wh aan boord (bijna 8:30) en met 85Wh (zoals mijn U30Jc) geeft dat zelfs 11 uur en 20 minuten surfen op een volle acculading. Zeker 63Wh zie je wel meer in de thin-and-light sector.

Dit zijn erg nette prestaties ten opzichte van de Athlon II Neo. AMD gaf al aan dat Zacate veel zuiniger was en dat blijkt ook wel. Ik denk dat de accu van een MSI Wind U250 (met Athlon II Neo) ongeveer net zo groot is, maar dan mag je echt blij zijn met 4 uur surfen op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ook net gelezen.
Er komen ook enkele MSI's uit.

Ik ben momenteel wat meer info aan't zoeken over de Llano, maar dat valt tegen, want ik zou willen weten wat het verwacht verbruik en prestatie gaat zijn tov i3/i5/ met 4500HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die processor komt pas in H2 2011, daar ga je nu echt nog niks concreets over vinden. Ik heb volgens mij het meeste wel gelezen en ik kom niet verder dan een licht getweakte Phenom II-cores met wat extra maatregelen om hem zuinig te maken en een Turbo.

Qua prestaties zal het wel in de buurt kunnen komen van de Core i3 en i5 (en dan de 1e gen, niet de Sandy Bridge) qua verbruik denk ik dat de AMD minder zuinig gaat zijn (Core i5 is echt heel zuinig in mijn U30Jc). GPu zal wel gehakt maken, die is op papier net zo goed als een HD5650 (Mobile) maar het gedeeld geheugen zal hem vast iets minder goed maken in real life benchmarks (net als Zacate ten opzichte van de HD5470).

Aannemende dat je het over de laptopversie hebt van Llano.

[ Voor 81% gewijzigd door GENETX op 15-01-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep, laptops.

Ik las (eindelijk) iets over dat Llano een doorontwikkeling van de AMD Phenom II, maar met verbeterde features. Ik vermoed dat qua prestaties het dan iets beter zal doen als de AMD Phenom II + heeft ook nog een deftige grafische kaart.

PS:
Het is zo rot, om weinig over het pc-wereldje te weten en een laptop aankopen, en een week later te weten komt dat er nieuwe processors uitkomen met een veel betere grafische kaart dan de 4500HD.

Die Llano komt inderdaad in't tweede kwartaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Let wel op dat de Core i3 en i5 een Intel GMA HD heeft en geen X4500HD. Die laatste is namelijk van het Core 2 Duo tijdperk en zat in de chipset. Veel shops (en ook de pricewatch) hebben die data echt verkeerd.

En H2 is Half 2, en niet het 2e kwartaal, dat is namelijk Q2 (H1 = Q1+Q2, H2 = Q3+Q4). Volgens mij was het H2 dat we Llano kunnen verwachten, dus op zijn vroegst in juli.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 15-01-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

My bad, ik had Q2 gelezen (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 13:46:

HP dm1 met E-350 haalt 6:49 op een acculading

Het belangrijkste vraagstuk wat nog open ligt: de accuduur van Zacate. Nu heb ik eindelijk een review gevonden en AMD heeft echt goed werk geleverd. De HP dm1 weet met 70% brightness en wat internetten 6 uur en 50 minuten te draaien op een volle acculading. En dat is geen grote accu, HP zet er maar een relatief kleine 51Wh accu in!

Dan kun je even gaan omrekenen:
410 minuten / 51Wh = ~8 minuten per Wh.
Andere thin-and-lights hebben vaak rond de 63Wh aan boord (bijna 8:30) en met 85Wh (zoals mijn U30Jc) geeft dat zelfs 11 uur en 20 minuten surfen op een volle acculading. Zeker 63Wh zie je wel meer in de thin-and-light sector.

Dit zijn erg nette prestaties ten opzichte van de Athlon II Neo. AMD gaf al aan dat Zacate veel zuiniger was en dat blijkt ook wel. Ik denk dat de accu van een MSI Wind U250 (met Athlon II Neo) ongeveer net zo groot is, maar dan mag je echt blij zijn met 4 uur surfen op de accu.
Ik weet niet of de review van de HP Pavilion dm1 bij Laptopmag voorbij is gekomen, maar ook daar halen ze meer dan 6,5 uur: http://www.laptopmag.com/...=benchmarks#axzz1AfJO4xXF

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
GENETX schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 14:37:
Let wel op dat de Core i3 en i5 een Intel GMA HD heeft en geen X4500HD. Die laatste is namelijk van het Core 2 Duo tijdperk en zat in de chipset. Veel shops (en ook de pricewatch) hebben die data echt verkeerd.

En H2 is Half 2, en niet het 2e kwartaal, dat is namelijk Q2 (H1 = Q1+Q2, H2 = Q3+Q4). Volgens mij was het H2 dat we Llano kunnen verwachten, dus op zijn vroegst in juli.
Llano was al wat naar voren geschoven, zijnde mogenlijk al launch in eind mei, begin juni. In ieder geval is Q2 momenteel weldegelijk de richtlijn voor launch. Zie onderstaand artikel voor Charlies uitleg

http://www.semiaccurate.c...s-llano-has-breakthrough/

Voor de rest zullen er als het goed is van Llano ook een behoorlijke range APU's uitkomen voor de verschillende platformen. Of ze ook richting de ~17Watt gaan van een i5 CULV, geen idee, maar zuinig genoeg voor Ultralight and Thins lijkt me geen probleem te moeten worden. Grafisch gezien zal het in dat geval een slachtpartij worden voor Intels producten, gezien de i5 zich op dat gebied moet meten met een Zacate. Wat dat aangaat is de toekomst wellicht wat roziger voor AMD, aangezien de uptake van OpenCL behoorlijk op gang lijkt te komen. Met OpenCL zal AMD de waarde van zijn producten extra kracht bij kunnen zetten, aangezien de (ten opzichte van Intel) iets zwakkere CPU's met de ondersteuning van veel krachtigere GPU's uiteindelijk de betere prestaties neer zal kunnen zetten (door de tang genomen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
EaS schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:05:
[...]
Zat zoiets -achteraf bekeken- nu zo ver naast de waarheid?
hier word een phenom 940 met onderandere een q9400 vergeleken bij lost planet.
in de AMD benchmarks staat dat de q9400 maar 60% van AMD's score halen.
hier scoren ze echter allemaal gelijk
http://www.firingsquad.co...ance/images/dx9lp1920.gif

deze benchmark is echter duidelijke GPU limited.
dus het is heel lastig om de cijfers van AMD te vergelijken, want we weten helemaal niet met welke videokaart en op welke resolutie en settings is getest bijvoorbeeld.

misschien op een lagere resolutie dat de phenom het wel met zulke marges kan winnen. maar ik kan er geen benchmarks van vinden.

op tomshardware worden wel 945's vergeleken met de q serie.(l4d medium setting medium resolute)
http://www.tomshardware.c...-4-Dead-1.0.0.5,1403.html
de 945 op 3ghz weet het meestal te winnen van de q9xxx op 2.66ghz als de videokaart niet de bottleneck is, maar niet met 40% verschil.
maar opnieuw, met extreme lage resoluties ziet het er misschien weer anders uit.

helemaal uit hun nek lullen doen ze dus niet, maar zoals met elke benchmarks van welk bedrijf dan ook, de omstandigheden kunnen heel specifiek zijn geweest en ze zullen altijd de meest gunstige cijfers presenteren natuurlijk.

@madmaxnl, sorry fixed, verkeerde quote knop.

[ Voor 5% gewijzigd door Countess op 16-01-2011 02:14 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betreft de TDPs van Llano, hier een lijstje:

http://www.softnology.biz/work/fusion_details.png

Daar staat als laagst 20W bij, maar dat is slechts een dual core. Zal echt wel enorm polariseren, als het ware: AMD voor GPU kracht, Intel voor CPU kracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:31:
Daar staat als laagst 20W bij, maar dat is slechts een dual core. Zal echt wel enorm polariseren, als het ware: AMD voor GPU kracht, Intel voor CPU kracht. :)
Zo slecht is dat niet. Een Intel Core i3/i5/i7 ULV is ook 18W TDP en dualcore. Dus 2W meer, maar een flink snellere GPU is nog niet zo slecht. Het gaat tenslotte ook vooral om het idle verbruik bij laptops. Vooral enkel surfen op 50% brightness is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Je quote mij terwijl ik dat niet heb gezegd ?

[ Voor 61% gewijzigd door madmaxnl op 15-01-2011 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
madmaxnl schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 17:57:
[...]

Je quote mij terwijl ik dat niet heb gezegd ?
Jup, dat was EaS.
EaS in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - d..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dat staatje kon ik al een beste tijd niet meer terugvinden. In ieder geval is de 20 Watt vrijwel gelijk aan de 17Watt voor de ULV SandyBridge processors met 2 cores. De vraag is alleen wat voor GPU er bij te verwachten is en hoe hoog de CPU clocks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Eerste prijzen bekend van de Asus E35M1-I Deluxe (mITX). Overigens wordt de 1 ook wel als een i geschreven, dit schept helaas wel verwarring, zodoende ook voor de zoekresultaten. Anyway, de prijzen en hier :)

[ Voor 20% gewijzigd door rlkz op 15-01-2011 20:07 ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben erg benieuwd hoe de thermals van dat plankje zijn. Sommige engineers die ik sprak zijn van overtuigd dat de E-350 te warm wordt om op een passief plankje te leggen, zeker omdat die formfactor oha in slecht geventileerde kasten terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE (90-MIBER0-G0UBY0WZ)€ 153,50€ 153,50
1Samsung Spinpoint MT2, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 79,90€ 79,90
1Antec ISK 300-65€ 71,04€ 71,04
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 11,90
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,89€ 43,89
1OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 64GB€ 87,-€ 87,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 37,50€ 37,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,73

Beste toepassing voor dit bordje gevonden :) Wel is het duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik hoop toch wel dat een paar bordjes wat dichter tegen de 100 euro aan komen te zitten. Gezien de wat conservatievere koelingsoplossingen, lijkt me dat ook wel te gaan gebeuren. Overigens wordt Zacate niet noemenswaardig warm. Op een open testbank bleek het rond de 35 graden te blijven hangen onder belasting, met zo'n klein koelblokje met langzaamdraaiende minifan.

p.s, dat Antec kastje is echt een geweldig fijn kastje

[ Voor 9% gewijzigd door dahakon op 15-01-2011 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De chip mag 90 graden Celsius worden.

http://products.amd.com/e...lId=1&id=1&id=2&id=3&id=4

[ Voor 54% gewijzigd door madmaxnl op 15-01-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Zelf heb ik het volgende voor ogen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I DELUXE (90-MIBER0-G0UBY0WZ)€ 153,50€ 153,50
1Sony Optiarc AD-7670S Zwart€ 44,98€ 44,98
1Lian Li PC-Q09~ € 140,-~ € 140,-
1Noctua NF-R8-1800 , 80mm€ 11,90€ 11,90
1Kingston KTA-MB1066K2/4G€ 40,45€ 40,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,83

* geheugen is ter indicatie

2.5" HDD heb ik nog liggen, wat uiteindelijk een SSD zal worden. Helaas zijn de inbouw mogelijkheden wel beperkt bij het bovenstaande Lian Li kastje. Design gaat in dit opzicht voor de functionaliteit ;)
De 80MM fan zal in dit geval de airflow verzorgen, indien noodzakelijk. Met andere woorden, een bijna volledig passief systeem :)

Het moge duidelijk zijn, zodra er een bevestiging is dat het platform DTS-HD MA en DolbyTrueHD kan bitstreamen, ben ik één van de eerste die een AMD Fusion bordje aanschaft. Alleen geduld opbrengen...argh }:|

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

madmaxnl schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 20:28:
Beste toepassing voor dit bordje gevonden :) Wel is het duur.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2010
Vervang Asrock ION330 voorr.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
Mbt DTS-HD MA en DolbyTrueHD;
Enhanced audio output capabilities deliver superior audio quality and features with the ZOTAC® ZBOX Blu-ray AD03 series. The ZOTAC® ZBOX Blu-ray AD03 series can send raw lossless (bitstream) audio formats – Dolby® TrueHD™ and DTS-HD™ Master Audio – via HDMI to digital home theatre receivers for flawless high-definition audio that matches the high-definition video capabilities.
Aldus ZOTAC met hun nieuwe Zbox (E350) :)

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ik heb een vraag elk jaar upgrade ik me pc een beetje nouw is mijn vraag
Ik heb vorig jaar een x4 965 amd processor gekocht maar is een x6 1090 zoveel sneller?
Of is dat echt gel verspilling?

Ik speel voornamelijk games en kijk films etc dus geen grafisch gebeuren.
Pagina: 1 ... 11 ... 74 Laatste

Dit topic is gesloten.