Mijn VAIO F11Z1E/BI had last van gefluit inderdaad. Saturn zegt dat ze bij de ingang hebben staan dat je bij aankoop akkoord gaat met de Saturnvoorwaarden. Als je die online naleest staat er dat notebooks e.d. niet omgeruild mogen worden (nieuwe/geld terug) en dat je in geval van gebreken maar direct contact op moet nemen met de fabrikant. Dit dus gedaan. Kwamen hem netjes ophalen en terugbrengen, was ik zeer over te spreken. Een shieldingpad en fan vervangen probeerde het geluid alleen te verdoezelen, wat er nog altijd was.
Ik heb dit meteen gemeld, wist dat anderen hun geld retour hadden gekregen en drong daar dus dan ook op aan, ik was immers zwaar teleurgesteld (ok, en wist inmiddels dat er een F12Z aankwam). Maar ze hapten niet. Het enige wat ze konden aanbieden was nogmaals repareren. Dus ja, veel zin om ermee te leven had ik niet, dus dan dát maar. Maar voor een week geen bericht terug, dit terwijl eerdere communicatie straight-forward en aangenaam verliep. Dus ik mailen "
Hallo? Waar wachten we nu op?", moest ik maar bellen zeiden ze. Dus ik bellen. Nam er zo'n Belgisch manpersoon op. Mijn verhaal aangehoord. "
Ja", zegt 'ie, "
We kunnen hem nog een keertje op komen halen voor u, maar allee hij is na de vorige reparatie getest volgens de hoge VAIO-normen en is 'ie succesvol doorstaan. Mocht het repaircenter hem ontvangen en de laptop nog altijd conform onze normen zijn, dan worden er transport- en diagnosekosten in rekening gebracht". "
De kosten daarvoor bedragen ongeveer 78,- euro", antwoordde hij op mijn navraag naar wat die dan waren. Ik heb verteld dat ik deze werkwijze ten zeerste afkeurde. Niemand zal immers zeggen dat ze hun werk niet goed hebben verricht. Dus het was mijn woord tegen die van hun en ik voelde me in een hoek gezet. Ik dacht dat er geen nut in zat op hem nogmaals op te laten halen, tenzij ik nodig van mijn geld af moest. En de F11Z kostte al wel genoeg dacht ik. Betalen of ermee leven, beide keuzes vond ik eigenlijk maar niks. Ik moest maar over een maand ofzo nog een keer bellen, dat was dan de enige optie nog. Als het waar was wat ik zei, dat het probleem algemeen bekend is, dan zou Sony dat misschien in de toekomst erkennen en de daaropvolgende acties ondernemen om de klant te helpen.
Het is dat de VAIO customerservice een dag of wat later belde. Ze vragen altijd na of de notebook heelhuids is aangekomen en of het probleem verholpen is. Deze meneer stond me vriendelijk en begrijpend te woord en vertelde dat het gewoon onder de garantie viel en de notebook in dat geval nogmaals opgehaald zou moeten worden. Toen vertelde over het eerdere gesprek excuseerde hij zich daar zelfs nog voor. De kosten zouden niet kloppen en het is inderdaad een vaker voorkomend probleem die vaak bij een tweede reparatie opgelost is. Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels is 'ie terug en is het moederbord en de fan vervangen. De audiodriver heeft een update gehad, zo ook de BIOS en ze hebben een systeemherstel met behoud van documenten en instellingen gedaan. Het resonerende geluid is nagenoeg weg/onhoorbaar. Dusdanig dat ik me er niet meer aan kan storen en veel meer vervangen of doen is er geloof ik ook niet bij. Ben uiteindelijk wel blij dat ik nu in ieder geval een sjieke F11Z heb. De upgrade van de processor in de F12Z zal misschien voor meer fangebruik zorgen, dus wat dat betreft is de F11Z genoeg performance. En dan die hardeschijf update van 5400 rpm naar 7200. Nou ja, uiteindelijk betaal je daar weer voor en volgens mij heb je verder dezelfde laptop. Dit is m'n vaste workstation, waar ik lekker op kan designen, gamen en filmpjes kijken. Wel jammer vind ik de standaard geluidskwaliteit. Mijn broer heeft een cheap-ass Asus gekocht (rond de 500 euro) en die heeft een Altec Lanting systeem erin (met subwoofer). Zulk geluid verwacht je in een high-end systeem. Maar prima, ik zet er zo'n X-mini speakersetje aan en klaar. Wel benieuwd ook naar de Envy 17, zal me ogen eens openhouden of ik die tegenkom ter vergelijking.