Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09-2024

Het Sony Vaio VPC-F11 Series Topic - Deel 2

Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/krachtamuseren.jpg

Het is al weer tijd voor een tweede topic, zo populair zijn de nieuwe Sony VAIO VPC-F11 modellen. Ze maken deel uit van de eerste laptops met een core i5- of i7 processor, aangevuld met een grote hoeveelheid RAM geheugen (4, 6, of 8 GB) en een 1 GB GPU tegen een redelijke prijs. Vanwege verscheidene opstartproblemen op voornamelijk het hardware-vlak, heeft Sony besloten om de productie van de F11 stop te zetten en een nieuw model te ontwikkelen, de VAIO VPC-F12. Daarvoor kun je t.z.t. in het eigen topic terecht. Dit is en blijft het enige Sony VAIO VPC-F11 series ervaringen topic.

Historie

Op 30 januari 2010 werd door GWO de eerste post van het vorige VPC-F11 geschreven. Een krappe 4 maanden later zijn we toe aan een tweede deel, met hopelijk net zo veel inbreng en enthousiasme waarmee gereageerd werd. Een kleine samenvatting van de eerste maanden Sony VAIO VPC-F11-series tot juni 2010.

Specs
Vanzelfsprekend begon het topic met de nodige vragen over de specificaties en eigenschappen van de tot dan toe nog niet beschikbare reeks. Al vrij vlot volgden de eerste opmerkingen over de zogenaamde 'piep' uit de F11-modellen, met verscheidene oplossingen (zie onderaan TS). Een (beperkte) groep gebruikers was niet in staat de piep softwarematig te verhelpen waarna er - door Sony - werd besloten om een terugstuur actie te rechtvaardigen. In de meeste gevallen werd het moederbord vervangen, maar dat leidde niet altijd tot het oplossen van het probleem, waardoor enkele onfortuinlijke VAIO bezitters nog steeds hinder ondervinden van dit euvel. Voor het merendeel van de gebruikers pakte dit wel goed uit.

Beeld en updates
Vrij kort na de introductie werd door Sony een grote hoeveelheid software updates vrijgegeven, voor allerlei hardware. Ook werden drivers voor de Bluetooth receiver vrijgegeven en volgden de eerste benchmarks. Zo scoorde de F11-M1E 6430 3DMarks en verschenen er de eerste unboxing foto's, video's en reviews van de F11-Z1E, de eerste Tweakers schroefden hun VAIO open en er verschijnen foto's van de eerste VPCF11C5E met 256 GB SSD, de F11 S1E en wat vergelijkingsfoto's.

Piepen en whinen
Ondertussen houden de problemen met de piep voor sommige gebruikers aan en worden verscheidene oplossingen aangedragen, elk met een andere uitwerking. Daarnaast wordt er ook geklaagd over de 'whine' van de ventilator die te pas en te onpas aanslaat. Dit is met de laatste videokaart-drivers in ieder geval een stuk minder, maar voor sommige tweakers nog wel een reden om de laptop op te laten halen door Sony.

Een opvolger
Uiteindelijk ontstaan begin mei de eerste geruchten dat er een nieuwe lijn VAIO's geproduceerd gaat worden onder de naam F12. Dit blijkt het geval en er wordt stevig gespeculeerd, waardoor een eigen topic een kwestie van tijd lijkt te worden, wat waarschijnlijk snel zal volgen na de introductie ergens halverwege juni 2010.

Conclusie
Samengevat kan de introductie van de Sony VAIO VPC-F11 modellen hobbelig genoemd worden, echter een groot deel van de bezitters is (zeer) tevreden over zijn/haar VAIO, al dan niet na reparatie. De F11 reeks biedt desktopvervangers voor een redelijke prijs, die zeker ten tijde van de introductie behoorlijk vooruitstrevende specs bezitten.

LINKS

Dit topic bevat uitsluitend en alleen informatie betreffende de Sony VAIO F11-modellen. Voor andere 'Grote Sony Vaio' topics kun je hieronder terecht.

De voorloper van dit VPC-F11 topic, is Deel 1.
Voor de VGN-FW-modellen: Deel 1, Deel 2, Deel 3, Deel 4.
Voor de VGN-FZ-modellen: Deel 1, Deel 2, Deel 3.
Voor de VPC-Y-series is hier Deel 1.
Voor ervaring met de Sony Vaio NW series kun je hier terecht.
Er is ook een Wikipedia topic over de Sony VAIO F-serie. Die vindt je hier.
Sony brengt binnen de F11 lijn een drietal modellen uit die hieronder verder zullen worden besproken.

Allereerst is er de Sony Vaio VPCF11M1E/H
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/vpcf11m1eh.jpg

De F11M1E/H mag het 'instapmodel' genoemd worden binnen de F11-lijn. Alhoewel de specs uitwijzen dat het een bovengemiddelde configuratie betreft, moet de M1E/h het standaard met een minder luxere configuratie doen dan de twee andere modellen.
CPU
Processornaam Intel® Core™ i5-520M-processor met Intel® Turbo Boost
Processorsnelheid (GHz) 2,4
Max. snelheid Turbo Boost (GHz) 2,93
L2-cache (MB) 2
Aantal cores 3

Geheugen
Grootte geheugen (GB) 4
Geheugenspecificaties PC3-8500
Snelheid van geheugen (MHz)
1066
Type geheugen DDR3 SDRAM
Maximale hoeveelheid (GB) 8

Drives
Harddisk SATA, 500 GB, 5400 RPM
Optisch Station
Blu-ray Disc™-speler: BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM
Snelheid Schrijven CD-R x16, CD-RW x10, DVD-R DL x4, DVD-R x8, DVD-RW x4, DVD+R DL x4, DVD+R x8, DVD+RW x4, DVD-RAM x5
Snelheid Lezen CD x24, CD-R x24, CD-RW x24, DVD x8, DVD-R DL x6, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x6, DVD+R x8, DVD+RW x6, DVD-RAM x5, BD-ROM x4, BD-R x4, BD-R DL x4, BD-RE x4, BD-RE DL x4

Display
Diagonaal 16.4 inch of 41.6 cm, 16:9, 1920 x 1080, maximaal extern: 2048 x 1536.
Grafische Kaart NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU, GDDR3 1 GB

Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/icmitk.png

Ten tweede is er de Sony Vaio F11S1E/B

Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/vpcf11s1eb.jpg
Duidelijk anders dan zijn broertje, de M1E, zien we een behalve een iets andere kleurstelling ook een upgrade naar een Intel® Core™ i7-720QM-processor van 2,8 GHz en een hoogwaardig scherm, een nieuwe videokaart (NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU, 1GB) en 2 GB extra RAM.
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/vpcf11s1eb.png

Ten slotte is er de Sony Vaio VPC F11Z1E/BI

Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/vpcf11z1ebi.jpg
De meest uitgebreide configuratie van de huidige F11-reeks. Als verandering zien we hier 2 GB geheugen toegevoegd, waardoor het totaal op 8 GB (!) komt en het videogegeheugen op 4 GB. Als grootste toevoeging mag waarschijnlijk wel opgemerkt worden dat het optische station eveneens Blu-Ray discs kan branden, tot een snelheid van 6x. Als laatste verandering blijkt dat deze variant is afgewerkt met een 'Premium Black' finish in tegenstelling tot een 'zwarte' afwerking op de S1E.
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/vpcf11z1ebi.png
Afbeeldingslocatie: http://www.porder.nl/twkrs/overview.jpg

Support & Ondersteuning

Vanzelfsprekend wordt er bij deze nieuwe modellen ook ondersteuning geleverd, hieronder staan de nodige links naar bestanden. Tevens worden bekende problemen (en mogelijke oplossingen) besproken.

Ondersteuning van de fabrikant
VGN-VPCF11M1E/H
VGN-VPCF11S1E/B
VGN-VPCF11Z1E/BI

Reeds bekende problemen (en mogelijke oplossingen)
  1. Mijn Vaio Piept!
    Gevonden op Notebookreview.

Oplossing: Dim de microfoon.
    *Ondertussen heeft Sony een nieuwe audio driver gereleased. Die kun je via Sony Update verkrijgen.
    Een officieel statement van Sony v.w.b. de hoge piep.
  2. Hier staat de officiële oplossing van Sony tegen de piep.
Voor een handleiding hoe je een compleet nieuwe windows 7 installeert over de meegeleverde versie, en je dus van de bloatware af bent, klik je hier.

Hierbij een open uitnodiging aan eenieder om mee te schrijven in de topicstart, stuur even een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:23
Kom maar op met die F12's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186156

http://www.sony-asia.com/product/vpcf127hg
Sony Asia heeft de specs van een eerste F12 model online gezet (zie link hierboven).

Het enige dat op het eerste gezicht veranderd is, is de processor (een i7-740q met 6MB Cache i.p.v. de i7-720q).
Je ziet dat er in dit model een grotere hdd en meer geheugen geplaatst is. Dit waren ook al opties in het huidige model dus deze wijzigingen kunnen we negeren.

We kunnen alleen maar hopen om betere scherm, een betere fan en wat geplette bugs hier en daar. Geen grote wijziging (zelfs geen GPU upgrade), dus de prijs zal naar verwachting ongeveer hetzelfde blijven.

Met dank aan Notebookforums voor het posten.

Zie, voor een vergelijking: http://www.sony-asia.com/...PCF127HG&models=VPCF117HG

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 186156 op 03-06-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 06:47
Die F12 valt mij wat tegen qua specs. zal inderdaad meer een finetuning van de F11 zijn.
Al heb ik weinig geluidsoverlast van mijn f11.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Anoniem: 186156 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 12:36:
http://www.sony-asia.com/product/vpcf127hg
Sony Asia heeft de specs van een eerste F12 model online gezet (zie link hierboven).

Het enige dat op het eerste gezicht veranderd is, is de processor (een i7-740q met 6MB Cache i.p.v. de i7-720q).
Je ziet dat er in dit model een grotere hdd en meer geheugen geplaatst is. Dit waren ook al opties in het huidige model dus deze wijzigingen kunnen we negeren.

We kunnen alleen maar hopen om betere scherm, een betere fan en wat geplette bugs hier en daar. Geen grote wijziging (zelfs geen GPU upgrade), dus de prijs zal naar verwachting ongeveer hetzelfde blijven.

Met dank aan Notebookforums voor het posten.

Zie, voor een vergelijking: http://www.sony-asia.com/...PCF127HG&models=VPCF117HG
Jeetje, die batterij tijden zijn echt dramatisch. Erg jammer dat ze geen Optimus hebben gebruikt, dan was ik zeker overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De batterij tijd die ze geven zijn inderdaad vrij dramatisch. Maar houdt er wel rekening mee dat hier om de zwaarst mogelijke configuratie gaat (8GB geheugen, dikke quad-core etc..). Mogelijk dat dit bij de i5 versie wat beter is. Al ben ik het met je eens dat Optimus (of een Ati oplossing) stukken beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 18:04
Uit het vorige topic:

Ik heb een probleem met mijn Vaio VPCF11M1E/H. Van de een op de ander dag zijn de kleuren zeer flets, alsof het kleurprofiel anders is geworden. Any ideas?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toevallig net nieuwe drivers (van nVidia) geïnstalleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 10:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik zal er wel lomp overheen kijken ergens, maar mijn accu stopt met opladen bij 80%. Hoe krijg ik dit naar 100%? Betreft F11M.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 20:17
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:20:
Ik zal er wel lomp overheen kijken ergens, maar mijn accu stopt met opladen bij 80%. Hoe krijg ik dit naar 100%? Betreft F11M.
Ga naar Vaio control center -> Power Management -> Battery Charge Functions -> en dan Enable Battery Care uitvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 19:28
misschien is het ook wel leuk om de fotos van een geopende f11 er bij te zetten. ik zag trouwens dat mijn vaio die gister voor de 2x opgehaald voor het whine, nu niet naar de UK toe gaat, maar naar duitslands. ik wacht af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:52
Wilde zojuist een F11Z1E bestellen bij Qplaza aangezien dat de enige shop was die hem nog aanbood, had gister echter al een mailtje gestuurd terwijl hij nog op "Direct leverbaar" stond maar vandaag was hij plotseling verwijderd. Uiteindelijk bleek natuurlijk dat ze er geen één meer hadden jammer genoeg :(

Nu zit ik er toch over na te denken er zelf één te configureren bij SonyStyle, ik vraag me alleen af of iemand ervaring heeft met de SSD's die Sony zelf levert? Weet iemand van wie deze zijn en hoe deze presteren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-06 17:57
ik heb dat probleem met die kleuren ook. Als bureau-achtergrond heb ik een zwart-wit foto. maar de ene keer lijkt het meer een koffie-mokka kleurige foto dan grijs.
daarna heb ik een gecalibreerd. FUCK, alles naar de klote, CS:s was precies SImpsons achtig. zo geel. rood was meer Fluo ROOd enzo.

daarna maar in nvidiainstellingen geprutst en alles terug in orde gekregen. het enige wat ik nog wel merk is dat tijdens het opstarten de kleuren veranderen. Ik denk dat dit gewoon ligt aan het feit ik de kleuren via nvidia heb aangepast. en wnnr de driver ingang wordt gezet, de kleuren w aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Rctworld schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:47:
Wilde zojuist een F11Z1E bestellen bij Qplaza aangezien dat de enige shop was die hem nog aanbood, had gister echter al een mailtje gestuurd terwijl hij nog op "Direct leverbaar" stond maar vandaag was hij plotseling verwijderd. Uiteindelijk bleek natuurlijk dat ze er geen één meer hadden jammer genoeg :(

Nu zit ik er toch over na te denken er zelf één te configureren bij SonyStyle, ik vraag me alleen af of iemand ervaring heeft met de SSD's die Sony zelf levert? Weet iemand van wie deze zijn en hoe deze presteren? :)
Waarom zou je dat willen terwijl je over 2-3 weken voor waarschijnlijk dezelfde prijs het nieuwe model kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Laatst online: 30-05 18:04
Anoniem: 186156 schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 14:56:
Toevallig net nieuwe drivers (van nVidia) geïnstalleerd ?
Ja, maar met de oude drivers heb ik dit ook..

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het kan zijn dat je instelling gereset zijn ? Gewoon even opnieuw calibreren met de nieuwe drivers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346123

heeft iemand een sony vaio f serie met backlid keyboard.
heeft diegene de keyboard er zelf ingebouwd.
en was het moeilijk in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIVICtypeR
  • Laatst online: 10-06 06:57
Vandaag gebeld met Sony Contact Center met de reden dat ik geen VPCF11.... kon configureren.
(Eén of meerdere onderdelen in deze configuratie zijn momenteel niet in voorraad.)
De beste man wist mij te vertellen dat dit aan de leverbaarheid van de processoren zou liggen.
Intel zou de processoren niet kunnen leveren, maar hier zou volgende week verandering in moeten komen en dan zou de F11-serie "gewoon" weer te configureren moeten zijn.

Na enig navragen over een eventuele F12 opvolger, wist hij me te vertellen dat F-serie gewoon F11 blijft heten.

Een beetje raar gezien dat ze dus op o.a. de luxemburgse site de F12 al hebben staan.

M3 SR+ | Deep Blue | Black | 19” | Trekhaak | 11-10 Besteld | 17-10 RN109666XXX | VIN 18-12 | G-2XX-TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
CIVICtypeR schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 11:50:
Vandaag gebeld met Sony Contact Center met de reden dat ik geen VPCF11.... kon configureren.
[...]

De beste man wist mij te vertellen dat dit aan de leverbaarheid van de processoren zou liggen.
Intel zou de processoren niet kunnen leveren, maar hier zou volgende week verandering in moeten komen en dan zou de F11-serie "gewoon" weer te configureren moeten zijn.

Na enig navragen over een eventuele F12 opvolger, wist hij me te vertellen dat F-serie gewoon F11 blijft heten.

Een beetje raar gezien dat ze dus op o.a. de luxemburgse site de F12 al hebben staan.
Het lijkt me zeer onlogisch als die F11 blijft heten, het betreft enkel een stikkertje op de behuizing en een ander nummer op doos. En F12 is marketingtechnisch toch weer wat beter dan F11, zeker omdat je moeilijk de S M en Z dan als het ware refresht en dan hetzelfde type nummer aanhoudt.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat misschien de zelf configureerbare F11X blijft heten omdat je toch zelf bepaald wat erin komt, maar ook dat lijkt me onlogisch. Vooral omdat enkele dagen terug mij telefonisch gewoon verteld werd dat de F12 binnen een week op de site zal staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09-2024
Anoniem: 346123 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:54:
heeft iemand een sony vaio f serie met backlid keyboard.
heeft diegene de keyboard er zelf ingebouwd.
en was het moeilijk in te bouwen
Even zoeken does the trick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108015

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Aangezien ik hem meestal voor studiegerelateerde zaken zal gebruiken lijkt mij een mat scherm het beste bij mij passen. Ik twijfel momenteel tussen de nieuwe F12 (de middenklasser, opvolger van de F11X5E/BI volgens mij) of de HP elitebook 8540p (WD920ET) http://tweakers.net/price...8wd920et%29.html#tab:info. Het valt mij op dat de elitebook mindere specs heeft en dus relatief duur is, kan iemand mij vertellen waar ik dan wel voor betaal? Is dit puur voor het merk en het jaar extra garantie, of zal ik ook veel kwaliteitsverschil merken? Sowieso ben ik benieuwd wat jullie mij zouden adviseren, wat zou jullie keuze zijn? Ik zoek een laptop waar ik productief mee kan zijn, liefst met een hoge resolutie en graag zonder al te veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 108015 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:21:
Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Aangezien ik hem meestal voor studiegerelateerde zaken zal gebruiken lijkt mij een mat scherm het beste bij mij passen. Ik twijfel momenteel tussen de nieuwe F12 (de middenklasser, opvolger van de F11X5E/BI volgens mij) of de HP elitebook 8540p (WD920ET) http://tweakers.net/price...8wd920et%29.html#tab:info. Het valt mij op dat de elitebook mindere specs heeft en dus relatief duur is, kan iemand mij vertellen waar ik dan wel voor betaal? Is dit puur voor het merk en het jaar extra garantie, of zal ik ook veel kwaliteitsverschil merken? Sowieso ben ik benieuwd wat jullie mij zouden adviseren, wat zou jullie keuze zijn? Ik zoek een laptop waar ik productief mee kan zijn, liefst met een hoge resolutie en graag zonder al te veel lawaai.
Lijkt me niet heel logisch dat je in het VAIO topic gaat vragen wat er beter is aan de HP wat de hogere prijs verdedigt en of je dan beter die HP of een VAI kan nemen 8)7

Maar goed, volgens mij is de EliteBook serie op de zakelijke markt gericht en ik gok dat de meerprijs hem met name in de ondersteuning, service en garantie zit. Verder is een i5 over het algemeen wat zuiniger dan een i7 waardoor de accu langer meegaat en zit er een nVidia Quadro GPU in, welke in de basis identiek zou moeten zijn aan de GT330M uit de VAIO's behalve dat de drivers speciaal geoptimaliseerd zijn voor stabiliteit en hij dus iets minder presteert terwijl hij waarschijnlijk wel een stuk meer kost.

Sowieso als je het over een hoge resolutie hebt dan kom je bij de VAIO uit, 1920x1080 is gewoon een stuk beter dan de 1600x900 van de HP. Resolutie zegt echter ook niet alles, maar de Premium displays van Sony zijn volgens mij wel zo'n beetje de beste in de markt.

Volgens mij bedoelde je trouwens de F11S, dat is de mid-range serie. De F11X is alleen een versie die je zelf kan configureren en dus alle kanten op kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Telecom/T-Mobile Duitsland heeft de F12 nu ook in het assortiment opgenomen, zie:
http://www.t-online-shop....erHandle=821&sortMethod=1 (van leesbare links hebben ze in duitsland nog niet gehoord zo te zien :P )

Adviesprijs voor de F12S lijkt dus gewoon 1399 en voor de F12Z 1599, waarmee deze dus waarschijnlijk niet heel veel duurder zal zijn dan F11 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maracuja
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07-2024

Maracuja

Fruitig 3.1

VAIO VPCF12Z1E/BI CI7/740QM SYST 500GB 8GB 16.4IN BD-ROM W7HP MB Snelheid en kracht onderweg Overal effici?, dankzij de snelle CoreT i5-processor en SSD Flash van 128 GB Supersnelle Quad SSD RAID Flash drive voor ongelooflijk snelle gegevensopslag en toegang tot bestanden. Geavanceerde dynamische hybride grafische kaart voor eenvoudig schakelen tussen prestaties en levensduur van de batterij Altijd online, waar u ook bent met VAIO Everywair 3G mobiel breedband Omgevingslichtsensor en toetsenbord met achtergrondverlichting voor gemakkelijk werken in donkere omgevingen

Dit notebook is voorzien van de uitermate krachtige Intel Core i7 processortechnologie. De Core i7 is ontwikkeld voor de serieuze multitasker of multimedia enthousiasteling die veel, erg veel processorcapaciteit gebruikt. Geïntroduceerd eind 2009 als sterkste processor beschikbaar voor een notebook. Met een combinatie van een grote cache en een hoge kloksnelheid, alsook de beschikking over meerdere threads dankzij Hyperthreading en quad core architectuur. Voor piekuren is ook nog eens de Turb boost technologie paraat.
VAIO Everywhere 3G en toetsenbord met achtergrondverlichting; € 1652.91... :?
http://sony.hardware.nl/p/SONY/VPCF12Z1E%252FBI.BE1 | Specs

[ Voor 6% gewijzigd door Maracuja op 06-06-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Maracuja schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:08:
[...]

VAIO Everywhere 3G en toetsenbord met achtergrondverlichting; € 1652.91... :?
http://sony.hardware.nl/p/SONY/VPCF12Z1E%252FBI.BE1
Die beschrijving, met name die Everywhere 3G en SSD doen mij vermoeden dat dit de beschrijving is van de Z12 en niet van F12Z :P

Sowieso zijn ze niet al te best in Nederlands daar geloof ik. En hoe verleidelijk het er ook uit ziet met een levertijd van 4 tot 11 werkdagen, het is een Belgische versie met AZERTY toetsenbord... Sowieso is die prijs niet al te best 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Rctworld op 06-06-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 12:39

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Modbreak:Na diverse klachten raad ik een ieder in dit topic aan de TW door te lezen ;)

@hieronder: de topicwarning.

[ Voor 14% gewijzigd door DaMarcus op 07-06-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Wat is TW nou weer? :P *edit: ah tnx.

Anyway, ik zat al een tijdje te denken mijn oude laptop te vervangen voor een normale pc. Uiteindelijk besloten dat een laptop toch wel veel handiger is en toen viel mijn oog op de Sony Vaio's die toch wel erg mooi zijn :9
Ik wou eerst voor een Vaio VPC EB1S1E gaan, maar toen zag ik daarnaast een VPC F11M1E staan. Nu ben ik dus "per ongeluk" in het bezit van de F11 O-)

Beetje jammer dat ik dan meteen op de 1e pagina problemen lees maar goed. Zometeen mijn laptops eens switchen en kijken wat de eerste indrukken zijn :D

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 07-06-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
OKE: voor de mensen die een antwoord zoeken achter de veranderende kleurschema's ben ik mee vragende partij.

Ik heb het al eens gepost, maar nu nogmaals.

Ik zie bij het opstarten mijn kleurprofielen switchen, zonder dat hier aanleiding voor is. ik heb die bèta drivers geinstalleerd gehad, maar aangezien CS;s daar een flikkerscherm in had, terug de oude geinstalleerd. maar nu zit k met dit probleem... iemand ideetje hoe dit te verwijderE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Na lang wikken en wegen toch zelf maar besloten een F11X te bestellen bij SonyStyle.nl, dit omdat er nu 50 euro korting op de 8GB uitbreiding zit en omdat ik via Correct te weten ben gekomen dat de eerste levering van de F12 pas half juli wordt verwacht(dat is de indicatie die Sony zelf geeft, ook bij Sonystyle gaven ze iets soortgelijks aan). Niets ten nadelen van Sony, maar ik weet dat ze nogal eens lever datums niet willen halen. Ook ben ik gewoon zwaar ongeduldig, mede omdat ik over 2.5 maand voor een halfjaar naar het buitenland ga en dan gewoon zeker wil weten dat alles binnen is en perfect werkt :)

Anyway, heb dus een F11X besteld die qua specs gelijk is aan de F11Z, met uitzondering van de HDD waarbij ik voor de goedkoopste optie van 320GB @5400RPM heb gekozen. In totaal 1508 euro, niet echt goedkoop maar je bent ongeduldig(en een spechoer) of je bent het niet :9 Die goedkoopste HDD heeft overigens als reden dat ik een Intel SSD van 160GB erin ga zetten.

Als laatste nog even wat geklaag over SonyStyle, want wat een rare mensen werken daar zeg 8)7 Dat het Vlamingen zijn die moeilijk te verstaan zijn is nog tot daar aan toe, maar ik heb 5x gebeld over de afgelopen dagen en wat ik ook vraag, het antwoord is hoe dan ook "nee nee nee, dat kan niet"(letterlijk hè). Kan ik de laptop telefonisch zonder HDD bestellen? Is er studentenkorting? Is er nog korting van kracht omdat de F12 eraan komt? Kan ik de laptop telefonisch zonder Windows bestellen? Allemaal "nee nee nee, dat kan niet", en dat terwijl je je VAIO wel terug kan sturen om je windows licentie terug te geven en vergoeding te krijgen :+

Toen ik eindelijk eens een echt technische vraag stelde, oftewel "Welk merk SSD's plaatsen jullie zelf?" hadden ze er helemaal geen idee meer van 8)7 Dus maar besloten dat ik er zelf een Intel SSD in ga zetten :) Gelukkig wisten ze me wel te verzekeren dat de F11X de rubber achtige polssteunen had van de F11Z :)

Wat wel raar is, is dat ze zweren dat de garantie vervalt als je je HDD vervangt. Ongetwijfeld om de doorsnee consument bang te maken, maar dit mag toch sowieso niet? :? Tenzij je natuurlijk zelf je HDD sloopt en vervolgens garantie gaat claimen :P

Verwachtte levertijd is mij overigens verzekerd dat 2-3 weken gehaald gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Rctworld schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:27:
Toen ik eindelijk eens een echt technische vraag stelde, oftewel "Welk merk SSD's plaatsen jullie zelf?" hadden ze er helemaal geen idee meer van 8)7 Dus maar besloten dat ik er zelf een Intel SSD in ga zetten :) Gelukkig wisten ze me wel te verzekeren dat de F11X de rubber achtige polssteunen had van de F11Z :)
verreweg de meeste OEM's gebruiken samsung schijven, geen prutdingen, maar de postvile is wel sneller.
Wat wel raar is, is dat ze zweren dat de garantie vervalt als je je HDD vervangt. Ongetwijfeld om de doorsnee consument bang te maken, maar dit mag toch sowieso niet? :? Tenzij je natuurlijk zelf je HDD sloopt en vervolgens garantie gaat claimen :P
sterker nog, een stickertje met "garantie vervalt als sticker is verbroken" is wettelijk niet eens geldig. het levert alleen wel gezeik op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 303530 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:34:
verreweg de meeste OEM's gebruiken samsung schijven, geen prutdingen, maar de postvile is wel sneller.
Nouja, ik had gelezen dat het ook weleens om Toshiba's kon gaan. En sinds ik een Kingston(Intel) SSD in me desktop heb en naar de benchmarks gekeken heb vind ik de Intel eigenlijk wel the way to go ;)
Anoniem: 303530 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:34:
sterker nog, een stickertje met "garantie vervalt als sticker is verbroken" is wettelijk niet eens geldig. het levert alleen wel gezeik op :/
Ja dat is altijd het probleem, hoop het overigens niet nodig te hebben. Maar het kwam wel redelijk intimiderend over dat, toen ik vroeg of ze hem zonder HDD konden leveren, ze gelijk begonnen dat je garantie zou vervallen als je aan je HDD komt. 8)7 Ook al weet ik wel beter, het is toch nooit echt leuk om te horen als je een product van 1500 euro besteld met een bepaald idee... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosR
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09-2024
DaMarcus schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:40:
Er is een nieuw deel geopend: [Ervaringen] Het Sony Vaio VGN-F11 Series topic - Deel 2
Great ! - maar waarom heet het topic nou nog steeds VGN-F11
De laatste versies heten immers "VPCF11" en "VPCF12"
De VGN-FWxx is alweer even geleden .....
(of is het moeilijk/onmogelijk om de titel van een lopend topic aan te passen ??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Wat een mooi apparaat is het zeg. Full HD is wel heel erg klein om te lezen alleen :P

[ Voor 124% gewijzigd door Southern Sun op 07-06-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Even een vraagje wat betreft kleine letters, het kost me toch wel veel moeite het te lezen. Nou heb ik de lettergrootte in Windows naar 125% gezet. Dit werkt wel in Internet Explorer, maar in Firefox blijft het klein. Iemand enig idee of dit ook in firefox is aan te passen? Voelt net of ik al een leesbril nodig heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Southern Sun schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:34:
Even een vraagje wat betreft kleine letters, het kost me toch wel veel moeite het te lezen. Nou heb ik de lettergrootte in Windows naar 125% gezet. Dit werkt wel in Internet Explorer, maar in Firefox blijft het klein. Iemand enig idee of dit ook in firefox is aan te passen? Voelt net of ik al een leesbril nodig heb :P
control + / control -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 13:46

renskoenraadt

Like No Other

CTRL + scrollwheel op je muis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
o ja tnx.

Nog een vraag, het viel me al op dat de ventilator nog al erg actief is. Nu zit ik dus eens bij task manager te kijken naar de performance en de CPU usage varieert enorm. Hij schiet steeds even naar 95% om weer af te zakken en dan telkens weer opnieuw waardoor de ventilator weer harder gaat en de laptop dus aardig lawaai maakt. Niet iets wat je verwacht eigenlijk van een nieuw apparaat voor zoveel geld.
Zie ik iets over het hoofd? Enige wat ik nu bijv. geopend heb is firefox. Meer mensen die dit hebben?

*edit: Hmm ok schijnt dus normaal te zijn. Dan maar hopen dat er aan te wennen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Southern Sun op 08-06-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

KL643

beeldaandemuur

CTRL + scrollwheel op je muis!
Die is handig _/-\o_

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:09
Een oplossing voor Firefox is de NoSquint add-on.
Hiermee kan je een globale instelling vastleggen en deze add-on onthoudt ook eventuele zoom instellingen per site.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2592/
Dus wat je instelt met CTRL + of CTRL & scrollwheel op je muis wordt onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Gandalf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:26:
[...]

Een oplossing voor Firefox is de NoSquint add-on.
Hiermee kan je een globale instelling vastleggen en deze add-on onthoudt ook eventuele zoom instellingen per site.
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/2592/
Dus wat je instelt met CTRL + of CTRL & scrollwheel op je muis wordt onthouden.
Super! Dat is handig.

Nog een nadeeltje waar ik achterkwam....2 USB poorten aan de rechtervoorkant. Die had ik eerst aan de achterkant en is toch wel handiger qua muis. Ben wel blij met deze laptop, maar voor bijna 1000 euro kan daar toch wel aandacht aan besteed worden zou je zeggen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Southern Sun op 08-06-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef Delathouwer
  • Laatst online: 02-05 21:00
Southern Sun schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:27:
[...]

Super! Dat is handig.

Nog een nadeeltje waar ik achterkwam....2 USB poorten aan de rechtervoorkant. Die had ik eerst aan de achterkant en is toch wel handiger qua muis. Ben wel blij met deze laptop, maar voor bijna 1000 euro kan daar toch wel aandacht aan besteed worden zou je zeggen :)
Links zit er ook één, gecombineerd met de esata-poort

PSN: Wippie1880

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Southern Sun schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:27:
[...]

Super! Dat is handig.

Dat zijn van die dingen... ASUS en MSI hebben regelmatig de lucht uitlaat aan de rechterkant zitten, bij mijn HP zit de stroomkabel aan de rechterkant... Uiteindelijk is het allemaal nogal irritant als je met een muis werkt. De oplossing: een VAIO met en BlueTooth muis(dan heb je ook geen losse ontvanger nodig). Heb zelf de MX Revolution, al moest ik daar noodgedwongen wel een toetsenbord bij kopen om een BlueTooth versie te kunnen krijgen. :+

Enige wat ik echt onlogisch vind aan de F11 is dat de koptelefoon aansluiting rechts zit, nu hebben mijn oortjes wel een hoek gelijk achter de aansluiting maar snap niet waarom dat dan weer niet gewoon aan de voorkant zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Nu online

KL643

beeldaandemuur

Zelf zou ik ook liever de LAN aansluiting wat meer naar achteren zien.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Rctworld schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:07:
[...]

Dat zijn van die dingen... ASUS en MSI hebben regelmatig de lucht uitlaat aan de rechterkant zitten, bij mijn HP zit de stroomkabel aan de rechterkant... Uiteindelijk is het allemaal nogal irritant als je met een muis werkt. De oplossing: een VAIO met en BlueTooth muis(dan heb je ook geen losse ontvanger nodig). Heb zelf de MX Revolution, al moest ik daar noodgedwongen wel een toetsenbord bij kopen om een BlueTooth versie te kunnen krijgen. :+

Enige wat ik echt onlogisch vind aan de F11 is dat de koptelefoon aansluiting rechts zit, nu hebben mijn oortjes wel een hoek gelijk achter de aansluiting maar snap niet waarom dat dan weer niet gewoon aan de voorkant zit :P
Haha die oortelefoonaansluiting rechts vind ik juist wel fijn. Ik heb m'n boxen via die aansluiting op de laptop zitten. Bij m'n vorige laptop zat ie aan de voorkant en hoe vaak ik dat ding er wel niet per ongeluk uit trok met mn voeten of stoel.

Die USB/sate links had ik ook al gevonden, daar zit de externe HD nu. Denk dat ik inderdaad nog maar eens een BT muis erbij ga aanschaffen, maar heb voorlopig wel even diep genoeg in de buidel getast.

[ Voor 8% gewijzigd door Southern Sun op 08-06-2010 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
vandaag mijn notebook terug ontvangen, nadat hij vorige week woensdag was opgehaald. best snel dus.
alleen jammer dat ze het pcb (moederbord) opnieuw hebbben vervangen, waarmee dus niks is opgelost.
als cadeau zit mijn laptop nu ook onder de krassen. heb een email gestuurd naar sony, ben benieuwd. was al flinkboos dat ze 3 weken nodig hebben om het apparaat op te halen, nadat deze vanaf 9 maart tot 21 mei in de reparatie heb gelegen. de eerste keer hadden ze ook al 3 weken nodig om het op te halen. ik heb mijn notebook 8 februari gekocht, en er gelijik lastvan. de reseller had geen andere liggen dus ik dacht laat hem maken en heb hem snel terug, maar helaas. moeilijk gedoe. hopelijk lossen ze het netjes op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362327

hallo,

ik heb de nieuwe f12 serie op internet gezien in de winkel vandeborre in belgie http://www.vandenborre.be...aOqqaQitbbe9nS6qaLmNmO2Nn
ze zijn wel wat duurder geworden :

SONY VPC-F12M1E 1199

SONY VPC-F12S1E 1499

SONY VPC-F12Z1E 1699

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362342

Anoniem: 362327 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:37:
ik heb de nieuwe f12 serie op internet gezien in de winkel vandeborre in belgie http://www.vandenborre.be...aOqqaQitbbe9nS6qaLmNmO2Nn
ze zijn wel wat duurder geworden :
Bij de Z: type scherm: "glanzend" :? Ik hoop dat ze zich vergist hebben.

Ik had de Vaio F-serie net op het oog omwille van het matte HD-scherm. Bij Saturn wisten ze me te vertellen dat de F11-serie niet meer te bestellen is en dat er op de F12-serie nog een week of drie gewacht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Ok volgende puntje waar ik eigenlijk even het minst blij mee ben. Ik dacht dat het gister toeval was, maar nu blijkt het weer zo te zijn. Deze laptop doet er veel langer over om op te starten dan mijn vorige (die vorige was een core2duo 1.5ghz met 2 gb geheugen en windows vista).

Heeft iemand een idee waar ik de startup programma's kan vinden? (startup menu in het start-menu laat alleen bluetooth zien). Ik mag toch aannemen dat er een rede moet zijn voor het tragere opstartproces.

[ Voor 26% gewijzigd door Southern Sun op 08-06-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 362342 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:09:
[...]

Bij de Z: type scherm: "glanzend" :? Ik hoop dat ze zich vergist hebben.

Ik had de Vaio F-serie net op het oog omwille van het matte HD-scherm. Bij Saturn wisten ze me te vertellen dat de F11-serie niet meer te bestellen is en dat er op de F12-serie nog een week of drie gewacht moet worden.
Owh, nu weten ze er ineens wel wat van blij MediaMarkt Saturn Holding 8)7 Hij staat nog niet eens in het systeem bij hun :P Dus denk dat zij net zoveel weten als dat wij weten O-)

Anyway, op de site van Sony Asia staat gewoon VAIO Premium Display, dus reken maar dat er gewoon een mat scherm op zit :) Anders zou Sony zichzelf ongelofelijk in de voet schieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ik twijfel nog tussen de F12 en Z12... Zo lastig wie kan me helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Outlandos schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:39:
Ik twijfel nog tussen de F12 en Z12... Zo lastig wie kan me helpen!
Ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat vindt je belangrijker, lekker werken thuis/op je werk(F12 16.4") of makkelijk mee te nemen en onderweg werken(Z12 13.1")? Verder is de Z12 natuurlijk stuk duurder maar heeft wel een stuk meer opties zoals een Quad SSD en toetsenbordverlichting vanuit de fabriek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamankirua
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-07-2011
Ik zie niet waarom men tot de F12 zou wachten... De specs zijn ongeveer dezelfde, maar de prijs is bij elk model 200 Euro gestegen...
Met dank aan onze sterke Euro ^^;...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Southern Sun schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:09:
Ok volgende puntje waar ik eigenlijk even het minst blij mee ben. Ik dacht dat het gister toeval was, maar nu blijkt het weer zo te zijn. Deze laptop doet er veel langer over om op te starten dan mijn vorige (die vorige was een core2duo 1.5ghz met 2 gb geheugen en windows vista).

Heeft iemand een idee waar ik de startup programma's kan vinden? (startup menu in het start-menu laat alleen bluetooth zien). Ik mag toch aannemen dat er een rede moet zijn voor het tragere opstartproces.
Je zou bijvoorbeeld CCleaner kunnen gebruiken.
Uitleg: http://www.gratissoftware...+uw+pc+weer+sneller+wordt

Of Soluto: http://www.makeuseof.com/...mprove-windows-boot-time/
http://www.soluto.com/

[ Voor 15% gewijzigd door Gandalf op 09-06-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348941

Gisteren mijn VCPF11M ontvangen die besteld was bij 4launch. Had geen zin te wachten op de nieuwe die duurder zijn, maar net hetzelfde bieden.
De doos was voorzien van het kleine groen rond stickertje die aangeeft dat het om de nieuwe aangepaste batch gaat. Dus geen piepjes uit de laptop. Wel piepjes uit de AC-Adapter.
Scherm is goed , maar uiteraard heel wat minder dan de S en de Z, maar die vond ik te duur.
Dit weekend zetten we er Ubuntu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Bedankt. Ga dat maar eens proberen.

Hij doet er nu gewoon 4 minuten over om op te starten 8)7 Daar koop ik verdomme geen nieuwe laptop voor. Hopelijk maar Soluto een verschil

[ Voor 14% gewijzigd door Southern Sun op 09-06-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-05 23:17
Southern Sun schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:21:
[...]
Bedankt. Ga dat maar eens proberen.

Hij doet er nu gewoon 4 minuten over om op te starten 8)7 Daar koop ik verdomme geen nieuwe laptop voor. Hopelijk maar Soluto een verschil
Ligt dat niet aan het verschil in HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Shaverion schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:37:
[...]

Ligt dat niet aan het verschil in HDD?
4 minuten is niet normaal hoor... Maar met al die bloatware van Sony durf ik wel te zeggen dat een clean install wellicht wonderen verricht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Ja ik vond net een review van iemand die er ook over klaagt. Schijnt dus inderdaad te liggen aan het feit dat Sony dit ding volstopt met rotzooi. Vond het al belachelijk aangezien m'n oude laptop met beduidend mindere specs 2x zo snel was. Die programmaatjes helpen ook niet.
Ga dus ook mooi een Windows 7 versie ergens van internet halen en een fresh install doen. Heb toch een licentie er op zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 09-06-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Laatst online: 21-05 23:17
Southern Sun schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 18:56:
Ja ik vond net een review van iemand die er ook over klaagt. Schijnt dus inderdaad te liggen aan het feit dat Sony dit ding volstopt met rotzooi. Vond het al belachelijk aangezien m'n oude laptop met beduidend mindere specs 2x zo snel was. Die programmaatjes helpen ook niet.
Ga dus ook mooi een Windows 7 versie ergens van internet halen en een fresh install doen. Heb toch een licentie er op zitten.
Je kunt ook fresh install doen met de cd die je bij de laptop hebt gekregen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Shaverion schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:21:
[...]

Je kunt ook fresh install doen met de cd die je bij de laptop hebt gekregen als het goed is.
Dat is niet helemaal correct.
Je krijgt geen CD bij de laptop.
Je kan/moet recovery discs maken.
Met de recovery discs schijn je ook een clean install te kunnen doen volgens Joe Bleau op het forum van notebookreview.com.
Dat heeft als voordeel dat alle drivers al geïnstalleerd zijn en dat je Windows niet meer hoeft te activeren.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga dat zeker proberen als mijn Seagate Momentus XT hybrid harde schijf geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Ben nu recovery discs aan het maken dus ga het eerst daar eens mee proberen. Dan evt. een andere windows install. Viel me ook al op dat er geen cd's standaard bij zitten. Wederom minpuntje voor sony (maar vind het nog steeds een geile laptop :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:37
Op de site van Sony ook een nieuwe besteld, helaas wel een levertijd van 5-6 weken. Maar dan heb ik hem wel naar mijn smaak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
tiswat schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:18:
Op de site van Sony ook een nieuwe besteld, helaas wel een levertijd van 5-6 weken. Maar dan heb ik hem wel naar mijn smaak. :)
Welke specs heb je gekozen en hoeveel was je kwijt? Snap trouwens niet waarom jij 5-6 weken levertijd indicatie hebt aangezien er nog steeds 2-3 weken staat bij de F(X) en die van mij waarschijnlijk binnen 2 weken geleverd gaat worden :)

Maar goed, keep us updated!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Ik snap uberhaupt niet waarom je nu een dure custom samengestelde laptop hebt besteld als je weet dat er binnen niet al te lange tijd de F12 beschikbaar komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
renskoenraadt schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 23:51:
Ik snap uberhaupt niet waarom je nu een dure custom samengestelde laptop hebt besteld als je weet dat er binnen niet al te lange tijd de F12 beschikbaar komt...
Omdat de verschillen tussen de F11 en de F12 vooralsnog alleen in de processor en de hardeschijf lijken te liggen, heel misschien zelfs nog een hogere prijs door de lagere euro. Ik zie vooralsnog weinig reden om te wachten, vooral omdat ik hem op korte termijn nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362499

Wat is eigenlijk het verschil tussen de i7-720QM die in de F11 zit en de i7-740QM van de F12? Weet iemandn ook of je als je nu een nieuwe F11 koopt je dan nog steeds last heb van die piepjes en het het geluid van de fan?

Want ik zit nu te twijfelen of ik moet wachten tot de F12 komt of dat ik nu zelf een F11 samenstel. Wil hem eigenlijk wel voor 10 juli hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Anoniem: 362499 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:24:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de i7-720QM die in de F11 zit en de i7-740QM van de F12? Weet iemandn ook of je als je nu een nieuwe F11 koopt je dan nog steeds last heb van die piepjes en het het geluid van de fan?

Want ik zit nu te twijfelen of ik moet wachten tot de F12 komt of dat ik nu zelf een F11 samenstel. Wil hem eigenlijk wel voor 10 juli hebben.
Als je hem voor 10 juli wilt hebben is wachten sowieso geen optie waarschijnlijk, de laatste indicaties die ik gehad heb is half juli op z'n vroegst...

Voor wat betreft het verschil tussen de 720 en de 740 is het grootste verschil dat de kloksnelheid iets is opgeschroefd 1.73 tegenover 1.6 GHz :) Maar met name de maximale Turbo Boost is sterk toegenomen van 2.8GHz naar 3.2GHz, dat is het wel zo'n beetje volgens mij. In hoeverre je dat gaat merken is echter nog maar de vraag O-)

Piepjes zouden de nieuwe batches geen last meer van mogen hebben, zeker als je hem bij Sony zelf configureert zou dat dus geen issue meer mogen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 362499 schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:24:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de i7-720QM die in de F11 zit en de i7-740QM van de F12?
20 :+

(Uiteraard zit het verschil in snelheid, maar dat had je ongetwijfeld zelf ook wel even kunnen Googlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Southern Sun schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:58:
Ben nu recovery discs aan het maken dus ga het eerst daar eens mee proberen. Dan evt. een andere windows install. Viel me ook al op dat er geen cd's standaard bij zitten. Wederom minpuntje voor sony (maar vind het nog steeds een geile laptop :P)
Is het nog gelukt een Clean Install met gebruik van de Recovery Discs?

Helaas levert bijna geen fabrikant nog cd's mee met hun laptops en pc's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362499

Rctworld schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:37:
[...]

Als je hem voor 10 juli wilt hebben is wachten sowieso geen optie waarschijnlijk, de laatste indicaties die ik gehad heb is half juli op z'n vroegst...

Voor wat betreft het verschil tussen de 720 en de 740 is het grootste verschil dat de kloksnelheid iets is opgeschroefd 1.73 tegenover 1.6 GHz :) Maar met name de maximale Turbo Boost is sterk toegenomen van 2.8GHz naar 3.2GHz, dat is het wel zo'n beetje volgens mij. In hoeverre je dat gaat merken is echter nog maar de vraag O-)

Piepjes zouden de nieuwe batches geen last meer van mogen hebben, zeker als je hem bij Sony zelf configureert zou dat dus geen issue meer mogen zijn ;)
Ok dankje :) dacht dat die 740QM mss ook zuiniger zou zijn. Ga straks dus gewoon de F11 bestellen. Hopelijk duurt dat niet zolang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuNnYf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-06 19:39
Weet iemand of de SONY VPC-F12M1E ook een mat scherm heeft? Of heeft deze ook een glanzend scherm zoals bij de F11M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
FuNnYf schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:39:
Weet iemand of de SONY VPC-F12M1E ook een mat scherm heeft? Of heeft deze ook een glanzend scherm zoals bij de F11M?
Op alle sites waar de F12 al vermeldt is staat nog steeds dat de F12M het "normale" glanzende scherm mee krijgt, de Premium matte schermen blijven waarschijnlijk voorbehouden aan de F12S en F12Z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Rctworld schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 00:37:
[...]

Wrong. De 740qm heeft een kloksnelheid van 1,73 - 2,93 GHz, en niet zoals jij zegt tot een max van 3,2 GHz. Deze max. is voor de 840qm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
iemand een idee hoe het komt als ik energiebesparing neem, dat de glass en aero aan blijft staan? ik heb gemerkt bij andere merken, dat deze de glass en aero uitschakelen. kan ik dat bij deze vaio ook doen? of is dit niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
renskoenraadt schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:46:
[...]

Wrong. De 740qm heeft een kloksnelheid van 1,73 - 2,93 GHz, en niet zoals jij zegt tot een max van 3,2 GHz. Deze max. is voor de 840qm!
Klopt, ik kwam er ook achter, maar de 740QM bestaat nog niet eens op de Intel site dus het kwam van een onofficiële bron en die was niet geheel correct ;)
vochtige schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:58:
iemand een idee hoe het komt als ik energiebesparing neem, dat de glass en aero aan blijft staan? ik heb gemerkt bij andere merken, dat deze de glass en aero uitschakelen. kan ik dat bij deze vaio ook doen? of is dit niet mogelijk?
Bij mijn HP met Vista is dat alleen als die op de accu werkt, is die van jou losgekoppeld?

[ Voor 34% gewijzigd door Rctworld op 10-06-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
vochtige schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:58:
Dat kan je in ieder geval doen met BatteryCare: http://batterycare.net/en/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Gandalf schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 12:21:
[...]

Is het nog gelukt een Clean Install met gebruik van de Recovery Discs?

Helaas levert bijna geen fabrikant nog cd's mee met hun laptops en pc's :(
Gisteravond geen tijd meer voor gehad, ga het vanavond proberen :) Mocht dat niet lukken wordt het een clean install. Genoeg ervaringen gelezen dat de laptop daar zeker weer snel van wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 10-06-2010 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Ok weer een vraag. (sorry, maar heb er niet heel veel verstand van, valt het op? :P).

Net eens geprobeerd mijn 32"HD tv via HDMI aan te sluiten. Lukt allemaal prima, het enige probleem is dat het beeld op m'n tv iets ingezoomd is als het ware. De randen van de desktop vallen buiten beeld. terwijl de resolutie van de tv ook 1920*1080 zou moeten zijn. Weet iemand hoe ik kan instellen dat het beeld precies in de tv valt?

*edit: oeps...in het recovery menu de verkeerde optie gekozen waardoor alles, maar dan ook echt alles gedelete is. Inclusief de recovery partitie :') Goed....nu dus een fresh install gedaan en hopen dat ik die reccovery nooit nodig heb. Straks eens testen met dat programma hoe snel de boot tijd nu is

[ Voor 27% gewijzigd door Southern Sun op 10-06-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Southern Sun schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 17:56:
Ok weer een vraag. (sorry, maar heb er niet heel veel verstand van, valt het op? :P).

Net eens geprobeerd mijn 32"HD tv via HDMI aan te sluiten. Lukt allemaal prima, het enige probleem is dat het beeld op m'n tv iets ingezoomd is als het ware. De randen van de desktop vallen buiten beeld. terwijl de resolutie van de tv ook 1920*1080 zou moeten zijn. Weet iemand hoe ik kan instellen dat het beeld precies in de tv valt?

*edit: oeps...in het recovery menu de verkeerde optie gekozen waardoor alles, maar dan ook echt alles gedelete is. Inclusief de recovery partitie :') Goed....nu dus een fresh install gedaan en hopen dat ik die reccovery nooit nodig heb. Straks eens testen met dat programma hoe snel de boot tijd nu is
Voor het HDMI weergave probleem moet je bij de instellingen van je tv zijn.
Iets met scan of overscan o.i.d.

Je hebt recovery cd's dus kan je nog steeds de recovery partitie herstellen mocht het ooit nodig zijn.
Heb je de fresh install met de recovery media gedaan of met een windows cd?
En de hamvraag: scheelt het?

Een guide (work in progress) voor een clean install met gebruik van de recovery cd's gemaakt door Joe Bleau: http://www.monteverde.org...s_Clean_Install_Guide.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Gandalf op 11-06-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forseakyn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 19:13
Hallo,

Ik heb een Sony Vaio VPCF11M1E/H, nu heb ik ergens ooit een calibratie voor de kleuren gevonden.

Alleen kan deze niet meer vinden. Heeft iemand deze VAIO al ooit de kleuren van gecalibreerd?

Kan in dit topic ook nergens iemand vinden die de resultaten post, alleen dat ze het gedaan hebben.

Of weten jullie software waarmee je dit kan doen?

Alvast bedankt :)

Forseakyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Gandalf schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 09:31:
[...]

Voor het HDMI weergave probleem moet je bij de instellingen van je tv zijn.
Iets met scan of overscan o.i.d.

Je hebt recovery cd's dus kan je nog steeds de recovery partitie herstellen mocht het ooit nodig zijn.
Heb je de fresh install met de recovery media gedaan of met een windows cd?
En de hamvraag: scheelt het?

Een guide (work in progress) voor een clean install met gebruik van de recovery cd's gemaakt door Joe Bleau: http://www.monteverde.org...s_Clean_Install_Guide.htm
Het probleem is dat de recovery nu niet meer werkt :P Als ik via de recovery cd's een herstel wil doen geeft ie een foutmelding dat alles gewist is. Ik heb dus echt een clean install gedaan zonder recovery cd's en windows gevalideerd met de serial onderop. Merk meteen dat ie een stuk sneller is. Enige lastige is dat ik niet weet welke drivers precies noodzakelijk zijn, maar dat zoek ik nog wel op. De belangrijkste zijn op de sony site te vinden. Vanavond even precies meten hoe snel de boot-up nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef Delathouwer
Forseakyn schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:08:
Hallo,

Ik heb een Sony Vaio VPCF11M1E/H, nu heb ik ergens ooit een calibratie voor de kleuren gevonden.

Alleen kan deze niet meer vinden. Heeft iemand deze VAIO al ooit de kleuren van gecalibreerd?

Kan in dit topic ook nergens iemand vinden die de resultaten post, alleen dat ze het gedaan hebben.

Of weten jullie software waarmee je dit kan doen?

Alvast bedankt :)

Forseakyn
http://forum.notebookrevi...-2-a-422.html#post6228009

Dit is het profiel dat ik gebruikt op mijn f11M en werkt goed.

http://forum.notebookrevi...-2-a-110.html#post6017649

daar vind je meer uitleg.

Dank u Gandalf voor dit geweldig profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forseakyn
Jef Delathouwer schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:37:
[...]

http://forum.notebookrevi...-2-a-422.html#post6228009

Dit is het profiel dat ik gebruikt op mijn f11M en werkt goed.

http://forum.notebookrevi...-2-a-110.html#post6017649

daar vind je meer uitleg.

Dank u Gandalf voor dit geweldig profiel.
Ah, super bedankt!

Dat zat ik al te zoeken in die post :)

Kun je ook nog je 'huidige' kleuren profiel saven? Zodat je altijd terug kan naar de originele waardes? Of kan dit via een default knop ofzo?

[ Voor 56% gewijzigd door Forseakyn op 11-06-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Nu online

KL643

beeldaandemuur

Southern Sun schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:13:Enige lastige is dat ik niet weet welke drivers precies noodzakelijk zijn, maar dat zoek ik nog wel op. De belangrijkste zijn op de sony site te vinden. Vanavond even precies meten hoe snel de boot-up nu is.
Ik heb ze zelf allemaal gedownload van de Sony site en alles in 1 driver map gestopt. Daarna alle apparaten in apparaatbeheer laten zoeken in de map..weet je tenminste zeker dat je er niet 1 vergeet.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef Delathouwer
Forseakyn schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 17:06:
[...]

Ah, super bedankt!

Dat zat ik al te zoeken in die post :)

Kun je ook nog je 'huidige' kleuren profiel saven? Zodat je altijd terug kan naar de originele waardes? Of kan dit via een default knop ofzo?
Totaal geen idee (heb je toch niet meer nodig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forseakyn
Zo zeg, die nieuwe color profile is echt een wereld van verschil. :D

Thanks voor de goede tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
Forseakyn schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:23:
Zo zeg, die nieuwe color profile is echt een wereld van verschil. :D

Thanks voor de goede tip!!
Geen dank ;)

Gandalf aka Gandalf_The_Grey op notebookreview.com

Mocht je het default kleurenprofiel weer terug willen op je F11 dat heet VAIO display profile_22838_04.icc en is gewoon bewaard gebleven.

[ Voor 21% gewijzigd door Gandalf op 11-06-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
wil iemand mij die icc mailen, dan host ik hem en kan ie in de startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
psplinter schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 21:22:
wil iemand mij die icc mailen, dan host ik hem en kan ie in de startpost
Geen probleem als maker van dat profiel.
Het profiel is eigenlijk alleen voor een F11 met glimmend 1080p scherm (VPCF11M1E/H of VPCF11C5E).

You have mail @ vodafone.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Gandalf op 11-06-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik ben van plan om een F12 te kopen, maar ik vraag mij af of er hier al iemand in is geslaagd om over de prijs te onderhandelen als je telefonisch besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIVICtypeR
Hey, sinds vanmiddag ben ik de trotse eigenaar van een Sony Vaio VPCF11M1E/H.

Nu heb ik geprobeerd het kleurenprofiel van Gadalf te installeren, maar er gebeurt niets nadat ik op de knop "profiel installeren" klik.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

M3 SR+ | Deep Blue | Black | 19” | Trekhaak | 11-10 Besteld | 17-10 RN109666XXX | VIN 18-12 | G-2XX-TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef Delathouwer
CIVICtypeR schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:47:
Hey, sinds vanmiddag ben ik de trotse eigenaar van een Sony Vaio VPCF11M1E/H.

Nu heb ik geprobeerd het kleurenprofiel van Gadalf te installeren, maar er gebeurt niets nadat ik op de knop "profiel installeren" klik.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Je moet de stappen volgen die in de link staan.

1.In Vaio Control Center/Display/Automatic Brightness Settings uncheck the box that says "Adjust brightness automatically" and hit Apply
2. In Vaio Control Center/Display/Color Mode Setting, check "Do not apply color mode" and hit "Apply"
3. Make sure screen brightness is set to maximum using Fn and F6 on the keyboard
4. Download the attached zip folder and extract the profile to your desktop or other easily traceable location
5. Navigate to the extracted profile on your hard drive, right click on it and choose "Install profile"
6. To verify that it installed to correct place, look in "C:Windows/System32/spool/drivers/colors. The profile should be in that folder. If it's not there you can copy and paste it into the correct folder manually.
7. Open control panel and choose "Large Icons" in the "View by" drop down menu on the top right (if you don't already have it set like this)
8. Click on Color Management and uncheck the box that says "Use my settings for this device" then click the "Advanced" tab at the top of the Window
9. Click "Change System Defaults" at the bottom left and in the new window, click "Add" near the bottom left.
10. This should bring up a list of profiles among which should be the one you downloaded called Spyder_Vaio_F_profile.icm. Highlight this profile and click OK at the bottom right. Then with your new profile highlighted in the box click "Set as default profile" toward the bottom right.
11. Toward the top of the window click on the "Advanced" tab, then check the box "Use Windows Calibration" toward the bottom left. As soon as you check this box you should see your screen change to the new profile (a bit darker, crisper, less blue) and this profile should remain in effect until/unless you change it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIVICtypeR
Helemaal geweldig!! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330317

d

[ Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 330317 op 13-06-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Jef Delathouwer schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:32:
[...]

Je moet de stappen volgen die in de link staan.
*knip*
Hmm dacht dat de kleuren al mooi waren, maar dat kan dus nog beter? Ook een site gevonden met heel veel wallpapers in 1920*1080. Zeer nice :9

Na de clean install eens gekeken naar de opstarttijd. Was daarvoor 4.12min, nu zit het op 2.38min. Nog steeds meer dan ik hoopte eigenlijk O-) Maar goed, wel verbeterd dus en ik laat ook AVG en MSN automatisch opstarten dus dat kost ook weer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:41
Heb hier met de i3 en alle bloatware er nog op een opstarttijd van 1.52

Wil iemand in het nederlands die stappen neerzetten voor het installeren van dat
kleurenprofiel? ik kom daar niet uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Firedre schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:32:
lang, met een verse instal duurt het precies 1 minuut voordat mijn startpagina is geladen in firefox

voor de heren die zich ergeren aan de bloatware is het geen slecht idee ff een reinstall te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Nu online
Anoniem: 303530 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:07:
[...]

lang, met een verse instal duurt het precies 1 minuut voordat mijn startpagina is geladen in firefox
Firedre schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:32:
Wtf ik snap echt niet wat er met dat ding bij mij aan de hand is dan :') Gebruik je een programmaatje om de starttijd mee te meten? Of zit je er met een stopwatch naast :P Eens kijken of ik met MSconfig nog alles uit kan zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Southern Sun op 14-06-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, ik gebruik de klok :P
gemeten vanaf het moment dat ik de knop indruk
Southern Sun schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:55:
Eens kijken of ik met MSconfig nog alles uit kan zetten.
zou ik ook doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vochtige
met msconfig en met ccleaner kan ik alle opstart programma's uitzetten.
Kan het kwaad, als ik echt ALLES uitschakel en verwijder, dat ik problemen ga krijgen met bepaalde programma's? gaat dan bv mijn wireless/bluetooth ding dan niet mee opstarten? en hoe zit het met de nvidia drivers en geluiddrivers?
Pagina: 1 2 ... 23 Laatste

Let op:
In dit topic gaat het over de Vaio F11- / F12- / F13- serie en niet over andere notebooks ;)