Ik heb hem inmiddels een kleine week en het valt mij ontzettend mee.

Als je bedenkt dat al dat soort taken helemaal niet CPU intensief zijn, is het eigenlijk best logisch. In mijn desktop zit een Core i7 860 en als ik flink wat tabs open heb staan, muziek aan heb staan en zit te programmeren dan zit hij nog uit zijn neus te vreten op 1200MHz.
Op de Sony Vaio Y werk ik ook prima. Browser met stuk of 9 tabs, 2 editors, een terminal en een muziekje op de achtergrond is geen probleem. Zie hem ook op dat soort momenten meestal op 800MHz zitten (hoewel het feit dat ik de conservative governor (schaalt trager & later op dan ondemand) voor cpufreq gebruik onder Linux daar ook aan meewerkt). Performance is prima. Ik zit graag op mijn Sony Vaio Y te browsen en te tikken.
Onder Windows 7 trouwens ook een goede indruk, maar ik gebruik het nauwelijks. Heb de McAfee trial er wel gelijk af gegooid samen met wat andere bloat, en updates uitgevoerd. Browsen in Windows 7 gaat vlot, IE8 stond zo voor mijn neus, 720p h264 video kijken is geen enkel probleem.
Applicaties starten snel genoeg op. De snelheid daarvan is echter meer afhankelijk van de harddisk en eventuele fragmentatie van je bestandsysteem. Maar als ik in Linux Chromium aanklik staat hij na 3 tellen voor mijn neus. Windows 7 doet aan pre-loading, als je applicaties vaker gebruikt dan gaat hij deze van tevoren al inladen, dus mogelijk kan het daar zelfs nog sneller. Mocht je in de buurt wonen, van mij mag je hem wel komen proberen

Voor schoolwerk, met msn en muziek is hij zeker snel genoeg naar mijn mening
Qua batterij, ik wilde minstens 4 uur met de batterij kunnen doen. Dat haal ik ook zeker. Als ik hem op zou laden naar 100% en daarmee zou gaan werken met WiFi aan en verder light load dan is 5 uur best te halen, als je LCD brightness omlaag kan kun je dat nog wat rekken. Ik zie hem soms ook tegen de 6 uur schatten. Ik maak echter gebruik van de Battery Care functie waarbij ik de batterij tot 80% laat opladen en ik probeer de batterij niet onder de 20% te laten komen. Laatst heb ik er zo'n 3 uur mee gedaan, met WiFi aan, en toen zat hij rond 35%. Bij een 80% tot 20% mentaliteit is zo'n 4 uur realistische werktijd door mij haalbaar. Als je een lange dag verwacht is van 100 tot 0 denk ik de 5.5 te doen.
Beetje samengevat wat ik er nog meer van vind:
Hij weegt niet zoveel, het is een mooie machine om te zien (ik krijg complimenten

), heeft een fijn toetsenbord en maakt een stevige indruk.
De Intel X4500MHD video vind ik juist fijn. De drivers voor Linux zijn goed, het ding is zuinig, doet aan HD video decoding (in Windows; nog niet in Linux, maar dat komt er aan), games speel ik op mijn desktop daar heb ik de laptop niet voor.
Ik heb zelf ook nog naar de S serie zitten kijken. Beetje hetzelfde als de Y, maar dan iets luxer en met Core i3 M processoren. Was echter meer dan 200 euro duurder, kortere accuduur; ik vond 200 euro extra voor processorkracht die ik niet nodig heb en het feit dat ik eerder door mijn accu heen zou zijn het niet waard, dus de Y
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.