leonbong schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 08:30:
Is het beleving of daadwerkelijk meting.
Opel astra 10,4 (0-100) @120 km/uur 2500 rpm
BMW 116 10,2 (0-100) @120 km/uur 2900 rpm
Echter de bak-verhoudigen liggen heel anders dus het is goed mogelijk dat je bij de opel in de 2e versnelling geen 100 km/uur kan halen. Tja dan zal in praktijk veel trager zijn bij de opel want heel snel schakelen zoals benodigd voor dit soort sprintjes is niet voor normale mensen.
Daarnaast is de opel wel veel stiller dan een BMW 116 wat veel wegneemt bij de beleving maar wel weer een stuk zwaarder wat niet helpt bij acceleraties.
Ik had eigenlijk gehoopt dat het maar een illusie was maar:
Opel Astra J 1300 kg 140 pk 9,9 sec
BMW 116 1150 kg 136 pk 8,5 sec (7,9 sec sportmode)
(BMW heeft ook 2 turbo's en dat gaat als een brandweer) (als ik bij de BMW echt diep het gaspedaal intrap en ook nog in sportmodus dan zie je de teller van 100-200 km/h gewoon doortrekken alsof je van 0-100 km/h gaat en kan ook BMW 320 bijhouden tot 200 km/h)
En dan het schakelen pfffffff hoge toeren en voordat je dan weer ontkoppelt moet die motor "uitpuffen"en dan kan je weer doorschakelen. Ik vind het echt minder mooi gedaan dan bv VW. Ook de intercooler schijnt van VW watergekoeld te zijn en dat schijnt het punt te zijn. Ook is er geen bodemplaat aanwezig maar wel weer bij VW. Cruisecontrol kan je niet aflezen voor resume op welke snelheid die staat, boordcomputer is erg beperkt. Het zijn toch wel punten wat me erg tegenvallen en zeker van een merk als Opel.
VW en BMW hebben toch al veel punten beter voor elkaar zoals ook dat je je bestemming onderweg kan invoeren (behalve dan je laatst gekozen bestemming) dus even een wijziging zit er gewoon niet in en dat is echt balen. Het is ook de prijs dat je betaald maar het ergste vind ik de navi die compleet de weg soms kwijt is door het overzichtsmapje, niet uptodate is (heb een 2013/2014 kaart) en dan het felle licht s nachts en toch mis ik me touchscreen, beetje me harde schijf. Dat heeft me wel besloten om in ieder geval een andere navi erin te zetten van Alpine maar moet even kijken voor de CAN bus en stiekem hoop ik ook dat ik meteen de parkeersensoren op scherm ziet en anders gaat er een camera in voor achteruit. En een ander maar niet zo urgent punt de beenruimte achter is erg beperkt in vergelijking met de Golf 6 bv maar toch 20 cm langer. Maar de auto rijdt voor de rest zuinig is en is wel redelijk snel als die eenmaal gaat. Iedereen vindt het wel een hele nette auto dus zakelijk gezien is het een goede keuze maar er zijn gewoon wat minpunten helaas die ik niet goed kan oplossen nu.
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met een andere navi in de Astra J en zeker in combinatie met een al een reeds navi scherm aangezien de meeste maar een MID heeft en niet een beeldscherm (die is volgens mij hoger) en ook met stuurbediening en menubediening.