Myri schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:43:
- De keuze zou gaan tussen een Opel Astra Tourer, danwel een Zafira Tourer. Beide hebben uiteraard hun voor- en nadelen tov. elkaar, maar zijn er bepaalde zaken waar ik toch op dien te letten bij aanschaf? (bv; één of andere reeks/jaartal die minder is/was, opties die wel/zeker niet de moeite zijn) (momenteel heb ik een VW Passat Variant)
Ga de reviews op bijvoorbeeld autoweek.nl een na. Dat kan je helpen om dat te bepalen. Ik zou het zo ook niet weten.
- Hoe zit het met het verbruik? En dan bedoel ik niet wat je leest in de manual, maar het effectieve verbruik van mensen die er zelf eentje hebben.
De beste site daarvoor is
spritmonitor.de. Op autoweek is ook soms wat te vinden maar de database (aantal mensen waarover gemeten wordt) is in Duitsland veel groter en daardoor is meting nauwkeuriger.
- Ik twijfel tussen de Enjoy Active & de Cosmo uitvoering omwille van de GPS. Zo vaak heb ik die niet van doen en een aparte TomTom/Garmin/... zou dus evengoed voldoen (met als bijkomende + voor garmin dat je dan LifeTime kaartupdates krijgt), maar langs de andere kant, als je kijkt naar wat je allemaal krijgt voor de meerprijs van een Cosmo is ie misschien ook weer niet zoveel duurder...
(op zich is de vergelijking qua prijs hier misschien wel wat scheef, daar in NL er nog een bijtelling bovenop komt...)
Tja, dat is gewoon kijken of je de meerprijs voor bepaalde zaken acceptabel vindt of niet.
- Diesel of benzine: we neigen naar benzine omdat we niet zoveel km's doen. M'n vrouw doet op zich wel wat km's voor haar werk (Opel Corsa, +/- 20000km's/jaar), maar dat zijn allemaal korte afstanden en de garagehouder had daar al te kennen gegeven dat dat eigenlijk ook niet ideaal is voor een dieselmotor. Zelf zou ik ook niet veel km's maken omdat m'n werk vlakbij is. Langs de andere kant is de herverkoopwaarde van een diesel wel hoger, maar maakt dat nog wat uit als je van plan bent tegen de 10 jaar met de auto te rijden...?
De vraag is of een diesel over 10 jaar nog wel aantrekkelijk is. Is niet geheel te voorspellen. Een auto stoot meer uit dan alleen CO2 en ik mag hopen dat de EU eindelijk wat gaan doen aan bijvoorbeeld NOx uitstoot die Diesels erg hebben en niet bepaald gezond zijn. Je kan eigenlijk alleen met de gegevens van dit jaar rekenen, aangezien de regels voor volgend jaar nog niet duidelijk zijn. Zorg dat je dat in een excel tabelletje zet en berekend wat je dan per maand kwijt bent aan wegenbelasting en brandstof. Dat is de enige manier om het objectief te bepalen op dit moment. Laat daarnaast meetellen dat hoe lager de CO2 uitstoot is, hoe lager je wellicht uit gaat komen in de komende jaren wat betreft wegenbelasting. De algemene verwachting is dat er korting komt voor voertuigen die weinig CO2 uitstoot kennen.
- Standaard krijg je blijkbaar 2 jaar garantie, maar je kan dit verlengen tot 5 jaar. Is het algemeen aan te raden dit erbij te nemen, of weggesmeten geld?
Voor garantie geldt in Nederland een garantie geënt op levensduur. Van een auto mag je verwachten dat hij een stuk langer dan 2 jaar mee gaat. Daarom is het eigenlijk onzin. Aan de andere kant is het gewoon handig, je koopt 3 jaar extra geen gezeik. Want recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Of dit het je waard is, dat moet je zelf bepalen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini