Nah, vooral de GSi modellen, en dan ligt het niet direct aan het blok maar aan de rijder.
Veel rijders claimen wel dat ze niks verkeerd doen, maar toch zie je vaak X16XE en X14XE blokken met zwaar olieverbruik, vaak reparaties nodig, etc.
Als je die blokken een beetje normaal warm rijd voor je gaat trappen (en dat is niet als de watertemp op de goeie stand is), gaat het al veel minder vaak mis.
Verder hebben ze wel eens last van tikkende kleppen. Als je dat moet laten fixen, is dat pittig omdat de kop uit elkaar getrokken moet worden. Waar het vandaan komt durf ik je niet te vertellen, maar ik verwacht ook weer user error.
Uiteindelijk lijd het allemaal tot enorm olie zuipen, wat dan weer ergens in de kop zit en duur om te repareren is.
Opzich doen ze het er niet zozeer minder om, maar het stinkt, vervuilt je EGR klep, verkracht de katalysator en uiteindelijk dus ook je gaswaarde waardoor je je APK niet haalt.
Ergo: Ecopech slaat vooral op het pech er mee hebben als je er eentje gebruikt koopt.
Verder zijn er nog de C20XE en X20XEV.
De C20XE had in z'n eerste serie nog een Cosworth kop, maar de latere hadden een kop van KolbenSchmid (aka de KS700 kop). Die KS700's hadden nogal eens last van scheuren tussen de olie en water kanalen waardoor er water in de olie zat en vice-versa.
Die trend heeft vziw nog even gevolgd in de X20XEV die later kwam.
Jouw 1.2 16v is een aardig probleemloos ding eigenlijk. Tegenwoordig heet alles van Opel Ecotech trouwens

Dus je kan wel nagaan dat er altijd wel goeie en slechte blokken bestaan.
Wat betreft die 1.2 16v (aka de X12XE). Dat is gewoon een heel bulletproof ding. Chain drive voor de nokken assen (hoeft de eerste half miljoen KM niet gewisseld te worden), lekker zuinig, genoeg power voor zo'n klein naaimachientje.
Enige wat je aan dat blok verslijt zijn de reguliere slijtagedelen (vloeistoffen, filters, bougies, remmen en eventueel roest aan je uitlaat)
@Gh45t: Een motorcode die begint met C is vziw nooit een Ecotec omdat die niet voldoet aan de Euro3 norm of hoger (C is Euro 2, letterloos is 1 of normloos)
warhamstr schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 01:35:
[...]
echt helemaal niets! Ecopech is de meest lompe onware verbastering die ik gehoord heb! Heb ervaring met 1800's, 2l's en atm een 2200 allemaal >180000km en nog geen problemen ermee gehad.
Rijden prima, kracht genoeg onderin. En boven 3000rpm gewoon snel!
Ze zien er nog vet uit ook!
Het is niet zozeer onwaar, maar eerder "uit de tijd" gezien het vooral slaat op de eerste Ecotec blokken in een bepaalde tijdsperiode.
Indien toegepast op een periodecorrecte Opel met bijpassend motorblok, klopt de term weldegelijk.
Voor Icefreak nog even wat plaatjes. Weet niet of je ze al gezien hebt, maar toch he, moet sowieso ff showen
Corsa B GSi 1.6i 16v
-C16XE motorblok (*non-Ecopech, read below)
-F13CR gearbox
-Klap/schuif dakraam
-Elektrische zijramen
-Elektrisch verstelbare spiegels met verwarming
-Mistlichten
-Hoogteverstelbare bestuurderstoel
-Hoofdsteunen op de achterbank (ja echt

die zie je er niet vaak in zitten)
Op het oog een best leuk ding, zeker als je rekent dat ik er welgeteld maar 250 euro voor betaald heb

Als je wat dichterbij gaat kijken, zie je dat 1 spiegel zwart is en die hoort rood te zijn. Is vast ooit eens kapot gegaan en vervangen.
De achterklep is zo krom als een hoepel, maar hij sluit en opent nog. Slotbalk waar hij in valt is ook krom. Dat wordt definately een andere klep en de balk recht rammen.
Bodykit delen zitten op sommige plekken niet al te mooi vast. Afgebroken oogjes e.d. dingen die vast gekit zitten, etc.
Stalen velgen... Dat hoort sowieso niet op een GSi. Die waren allemaal factory fitted met 14inch LM velgen. Gelukkig heb ik daar al een vervangende set voor. Mooie 15inch Vectra A/Calibra 6-spoke velgen, maar die liggen nog bij de poedercoater en die is ondertussen op vakantie.
Verder mistte het ding bij aankoop de uitlaat vanaf de middendemper. Gelukkig kwam er toen @ work een meid met een B GSi die een originele pijp terug er onder wou hebben. De "restjes" mochten we houden en hebben we even creatief bij mij er onder gelast zodat ik iig een APK proof uitlaat zou hebben. Heb nu dus een dikke JDM Fistfuckersclub uitlaat. Maja, das tijdelijk
En dan het non-Ecotec gebeuren... Het is een C16XE blok, maar die is technisch gelijk aan een X16XE, wat wel een Ecotec blok is. Enige verschil is dat hij geen EGR klep heeft, en ook geen secundaire luchtinjectie pomp. Hij lijd dan ook aan dezelfde kwaal als z'n Ecotec broertjes, namelijk olie verbruik.
Ook zitten er tikkende kleppen in, maar dat heb ik tijdelijk een beetje weten in te dammen met wat hydrostoter reiniger.
Olie druipt wel ergens de motor in, maar lijkt niet te worden verbrand. Ik denk dat het via de klepstelen aan de uitlaatzeide omlaag komt druppen, en dan wel verhit (maar niet verbrand) wordt zodat het witte rook geeft.
Het is definately geen koelwater wat verbrand wordt, want de damp blijft te goed hangen en ruikt sterk naar olie.
Voordeel is wel dat ik in ieder geval geen motormanagement fouten krijg door een haperende EGR klep, en het blok dus ook lekker door blijft karren.
Ondertussen issie natuurlijk wel de katalysator aan het verstieren en had ik bij de APK problemen om het ding er door te krijgen. Heeeeel heet stoken en toen lukte het, maja, prettig is anders.
Binnenkort moet het blok dus echt uit elkaar gesloopt worden. Gelukkig kan ik dat zelf, dus voor mij is een "ecopech" blok dus geen financieel zwart gat
[
Voor 55% gewijzigd door
McKaamos op 13-08-2011 20:23
]