12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Gezien de ervaringen van bekende om mijn heen met peugot (familie/buren/kennisen) zullen mijn huidige opels dan de laastste zijn.
Want? Het is niet alsof het hele merk ineens veranderd. Mij lijkt juist dat de Peugeots beter worden dan dat de Opels slechter worden.leonbong schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Gezien de ervaringen van bekende om mijn heen met peugot (familie/buren/kennisen) zullen mijn huidige opels dan de laastste zijn.
Tevens zal het ook niet zo zijn dat na een fusie Astra's direct omgekatte Peugeot 308's worden, Corsa's omgekatte 208's en zo verder.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Precies dit, in de loop van de tijd zullen wel meer onderdelen gedeeld worden. Maar als iedereen dan de goede onderdelen in brengt krijg je een beter product.MK1998NL schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:11:
Mwah het is niet alsof Peugeot impliceert slechte kwaliteit.
Tevens zal het ook niet zo zijn dat na een fusie Astra's direct omgekatte Peugeot 308's worden, Corsa's omgekatte 208's en zo verder.
Ik hoop wel dat ze bij Opel het stuur niet voor het tellerhuis gaan monteren zoals bij Peugeot, want ik vind het wel fijn mijn meters te kunnen zien.
Ik ben wel benieuwd hoe de C1/107 van Opel gaat heten
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ja, dat vind ik ook. Het scherm is te fel en kan niet uit (dan zie je dat lelijke witte Opel logo in beeld). Enige manier om het scherm wat te dimmen is door het wieltje voor de dashboard verlichting omlaag te draaien. Echt een slechte usability oplossing.Sosua schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:34:
Weet iemand toevallig de resolutie van het Navi 900 systeem? Het schijnt dat er eigen foto's in gezet kunnen worden. Het is 's avonds wel lekker om een donkere achtergrond te hebben. Het is op dit moment nogal fel in de ogen soms.
Ik heb dus een volledige zwart plaatje gemaakt (800*600) in paint. Die via USB ingeladen. Druk 4x (of 5x) op de Info knop en dan verschijnt het zwarte scherm. Nieuwe navigatie instructies krijg ik keurig te zien, en dan gaat het scherm weer op zwart. Heerlijk rustig aan de ogen en niet dat logo steeds in beeld als het systeem "uit" is.
Mercedes gebruikt de motoren van Renault. Welke de beste op het moment is.leonbong schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:30:
Your point?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Renault is niet gelijk aan PeugeotChevy454 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:06:
[...]
Mercedes gebruikt de motoren van Renault. Welke de beste op het moment is.
Your point?
En dat zeg je aan iemand die in de auto R&D werkt?LordSinclair schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:07:
Renault is niet gelijk aan PeugeotSterker nog het is een heel ander concern.
Het is niet omdat het Frans is dat het daarom rommel is.
Het zou wel heel mooi zijn mocht het doorgaan. Grote kans dat we weer de historische banden kunnen aanhalen.
[ Voor 37% gewijzigd door Chevy454 op 15-02-2017 17:20 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Uiteindelijk zullen de merken technisch naar elkaar groeien. Ik heb graag een betrouwbare auto, de statistieken liegen niet. In de top 20 van de adac in elke klasse komt niet een Peugeot voor, afgezien de 107.
Ps Renault scoort wel goed.
Opel komt tenminste nog voor.
[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 15-02-2017 20:23 ]
Overigens rij ik zelf al jaren toyota en mercedes, dus ik ga weer snel weg hier.

[ Voor 9% gewijzigd door epic_gram op 17-02-2017 13:57 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Tja, ik had een 1.2 CDTI van Powertrain, en de garage is 2 dagen bezig geweest om bij de smoorklep te komen omdat die open bleef hangen, dus Opel(en Fiat) kan (kunnen) er ook wat van.epic_gram schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:55:
Renaultjes zijn al jaren prima autootjes. Het nadeel aan die dingen is alleen de onlogische plaatsing van service en vervangingsonderdelen. Bijvoorbeeld oliefilters, startmotoren en dat soort spul. Het is daardoor echt verschrikkelijk om aan die dingen te sleutelen. Ik hoop dat PSA niet dezelfde fratsen heeft.
Overigens rij ik zelf al jaren toyota en mercedes, dus ik ga weer snel weg hier.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Welk model had jij? Ik ken wel de 1.3 CDTIMeNTaL_TO schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:33:
[...]
Tja, ik had een 1.2 CDTI van Powertrain, en de garage is 2 dagen bezig geweest om bij de smoorklep te komen omdat die open bleef hangen, dus Opel(en Fiat) kan (kunnen) er ook wat van.
Jammer genoeg knallen de clichés weer om de oren en heb ik de juiste niet eens gehoordLordSinclair schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:07:
[...]
Renault is niet gelijk aan PeugeotSterker nog het is een heel ander concern.
Peugeot is eigenaar van Citroën en die hebben de laatste jaren weer netjes een smoel gekregen.
Het probleem met statistieken is dat het probeert een beeld te geven op basis van gegevens die niet samenhangend zijn.leonbong schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:17:
Ik zeg niet dat Frans rommel is alleen dat ik alleen nare wazige problemen ken met Peugeot.
Uiteindelijk zullen de merken technisch naar elkaar groeien. Ik heb graag een betrouwbare auto, de statistieken liegen niet. In de top 20 van de adac in elke klasse komt niet een Peugeot voor, afgezien de 107.
Ps Renault scoort wel goed.
Opel komt tenminste nog voor.
De HDI motoren van Peugeot zijn over het algemeen goede motoren met weinig problemen. De THP en VTI benzinemotoren zijn enorm gevoelig qua onderhoud, sterker nog, de 30.000km service interval halen ze soms niet eens. Tel daarbij de problemen met opgerekte kettingen in het begin en je benzinemotor verziekt de statistieken van elk model waar ie in zit en uiteindelijk ook je merk.
Renault heeft destijds met de Laguna een reputatie opgebouwd die ze maar lastig kwijtraken. Inmiddels is Renault Nissan qua kwaliteitseisen, maar mensen roepen nog steeds dat je beter een Quashqai kunt kopen dan een Captur, want Renault is Frans en dat is troep.
De THP heeft inderdaad vaker dan normaal last met problemen in de distributieketting. De VTI is echter een vrij probleemloze motor, die in sommige gevallen een slok extra olie lust._JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:28:
[...]
De HDI motoren van Peugeot zijn over het algemeen goede motoren met weinig problemen. De THP en VTI benzinemotoren zijn enorm gevoelig qua onderhoud, sterker nog, de 30.000km service interval halen ze soms niet eens. Tel daarbij de problemen met opgerekte kettingen in het begin en je benzinemotor verziekt de statistieken van elk model waar ie in zit en uiteindelijk ook je merk.
Dit betreft trouwens de oude THP/VTI's (1.6 VTI 120pk, 1.6 THP 156/175/200/270pk) die niet door alleen PSA ontworpen zijn, maar ook Duitse dergelijkheid BMW (te vinden in verschillende Mini's).
De nieuwe THP/VTI's (1.2THP 110/130, 1.2VTI 82, maar ook de 1.6VTI 120 in de Peugeot 2008) zijn vrij probleemloos.
Maar goed, dit is een Opel Topic, geen Peugeot topic
Edit:
'OPEL WORDT GEWAARDEERD OP 1,9 MILJARD EURO'
EIND VOLGENDE WEEK MOGELIJK DEAL
Bij de onderhandelingen tussen General Motors (GM) en PSA Peugeot Citroën over een verkoop van Opel wordt het automerk gewaardeerd op circa 1,9 miljard euro. Dat meldden ingewijden aan persbureau Bloomberg. Mogelijk kan tegen het einde van volgende week een deal worden aangekondigd, zeggen de bronnen.
Er wordt nog gepraat over de exacte waardering, met factoren als pensioenverplichtingen, de merkwaarde en mogelijke kostenbesparingen. Deze week werd bekend dat het Amerikaanse GM praat met het Franse Peugeot over een verkoop van zijn Europese dochterdivisie Opel, inclusief het Britse zustermerk Vauxhall. Die onderhandelingen zouden in een vergevorderd stadium zijn.
Volgende week donderdag publiceert Peugeot jaarcijfers. Dan zou ook een akkoord over Opel moeten worden bereikt. De bronnen stellen wel dat een overeenkomst nog vertraging kan oplopen door de complexiteit en ook nog kan mislukken.
Bron
[ Voor 34% gewijzigd door MK_ op 18-02-2017 11:15 ]
Die bedoel ik eigenlijk ook, al vind ik een 1248cc eigenlijk een 1.2 en niet een 1.3MK1998NL schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:35:
[...]
Welk model had jij? Ik ken wel de 1.3 CDTI
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Verhip, je hebt gelijk! Normaal wordt dat ook naar beneden afgerond, of zoals Ford deed bij de Fiesta afgerond naar 1.25MeNTaL_TO schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:37:
[...]
Die bedoel ik eigenlijk ook, al vind ik een 1248cc eigenlijk een 1.2 en niet een 1.3
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan opels. Maar die gasten moeten zich de ogen uit de kop schamen dat ze dat zo op de markt durven te brengen. Renault ook.MeNTaL_TO schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:33:
[...]
Tja, ik had een 1.2 CDTI van Powertrain, en de garage is 2 dagen bezig geweest om bij de smoorklep te komen omdat die open bleef hangen, dus Opel(en Fiat) kan (kunnen) er ook wat van.
Voor hetzelfde geld koop je een goed uitgedachte duitser of japanner.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
De statistieken waaraan ik refereer schept wel een algemeen beeld. Daaruit concludeer ik dat de kans dat je een matige auto/model bezit bij Peugeot hoger is dan bij Opel._JGC_ schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:28:
[...]
Het probleem met statistieken is dat het probeert een beeld te geven op basis van gegevens die niet samenhangend zijn.
Dat is niet verzieken dat is dan toch terecht als je als fabrikant een zeer storingsgevoelig motor blijft monteren in alle modellen. Je zal zo'n auto maar bezitten, je loopt leeg op onderhoud en daarnaast afschrijving niet wil zo'n ding daarna hebben.De THP en VTI benzinemotoren zijn enorm gevoelig qua onderhoud, sterker nog, de 30.000km service interval halen ze soms niet eens. Tel daarbij de problemen met opgerekte kettingen in het begin en je benzinemotor verziekt de statistieken van elk model waar ie in zit en uiteindelijk ook je merk.
Statistieken sluiten niet uit dat goede modellen/exemplaren tussen kunnen zitten, of dat je een misser bezit.
Daarnaast is het beschrijving van het verleden en geeft geen garanties voor toekomst.
Toyota/Honda scoort al jaren zeer goed daaruit zou je kunnen concluderen dat kans dat toekomstig modellen goed zullen zijn hoger is dan bij andere merken.
[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 18-02-2017 18:42 ]
Welke goed uitgedachte duitser? De VW Polo 1.2TDI?epic_gram schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:12:
[...]
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan opels. Maar die gasten moeten zich de ogen uit de kop schamen dat ze dat zo op de markt durven te brengen. Renault ook.
Voor hetzelfde geld koop je een goed uitgedachte duitser of japanner.

Ik vraag me trouwens af hoe je daar 2 dagen over kan doen, in 2 dagen kan je de volledige motor uitbouwen.
De 1.3 CDTI is verder een vrij probleemloos blok. Het enige "probleem" is (zoals bij veel auto's) de EGR klep snel vervuild. Af en toe schoonmaken verhelpt dit probleem.
Dan zal ik wel een maandagochtend gevalletje hebben gehad als die al vrij probleemloos geweest moet zijn. Maar goed, achteraf was heel die auto een ramp.MK1998NL schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:08:
[...]
Welke goed uitgedachte duitser? De VW Polo 1.2TDI?
Ik vraag me trouwens af hoe je daar 2 dagen over kan doen, in 2 dagen kan je de volledige motor uitbouwen.
De 1.3 CDTI is verder een vrij probleemloos blok. Het enige "probleem" is (zoals bij veel auto's) de EGR klep snel vervuild. Af en toe schoonmaken verhelpt dit probleem.
Vandaar dat ik nu ook een private lease heb genomen, dan is het niet mijn probleem meer, maar tot nu toe nog geen problemen (maar goed, heb ook nog geen 120k gereden waar de problemen bij de Astra mee begonnen).
De reden waarom Mercedes een Renault motor gebruikt, omdat mercedes van oudsher grootte motorblokken beschikte en destijds niet de beschikking had over een kleine zuinige motor. De renault motor wordt in de toekomst ook vervangen door een mercedes motor.Chevy454 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:06:
[...]
Mercedes gebruikt de motoren van Renault. Welke de beste op het moment is.
Your point?
http://www.telegraaf.nl/a...jk_Renault-blokken__.html
Voordeel van Mercedes is/was dat ze bijna altijd een distributieketting hadden en daarom weinig onderhoud. Terwijl renault traditioneel en nog steeds voornamelijk distributieriemen gebruikt.
In afrika kom je overal Mercedes diesel met miljoenen kilometer gereden. Heb liever dat Opel door Mercedes wordt overgenomen.
Vooral de tussensprints zijn stuk beter. Met de schermen nog wat aan het etteren. Vanavond bleef de navigatie in dagstand, dat gaf wel erg veel licht, pas toen ik handmatig de dashboardverlichting ging aanpassen stelde hij bij. Stoelen zijn gewoonweg super, zeker als je zitgedeelte stukje achterover zet.
Heb een Innovation met plus- en navi900 pakket. Standaard velgen.
Is aftermarket een vaste trekhaak opgezet, hebben stukje uit zwarte onderkant / beschermlaag bumper gezaagd. Wel netjes recht, maar als je op de knieën erbij zit zie je wel dat het aftermarket is. Niet echt briljant
Al met al tevreden
Het is lang niet zo'n onbetrouwbaar blok als de 1.9CDTI maar ik heb er ook wel eens slechte verhalen over gehoord. Uiteindelijk moet je gewoon geluk hebben, en een beetje goed voor je blokje zorgen.MK1998NL schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:08:
[...]
Welke goed uitgedachte duitser? De VW Polo 1.2TDI?
| live and give like no one else |
Dat vraagt om foto'sOkasha schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:57:
Nieuw hierVandaag mijn nieuwe leaseslet opgehaald, een Astra K ST in Granite Grey. Kleine 100km gereden, prima indruk. Ik vind de 136pk dieselmotor heel vlot, best groot verschil tov 115pk Focus. Hij loopt wat gehoor betreft ook stuk rustiger.
Vooral de tussensprints zijn stuk beter. Met de schermen nog wat aan het etteren. Vanavond bleef de navigatie in dagstand, dat gaf wel erg veel licht, pas toen ik handmatig de dashboardverlichting ging aanpassen stelde hij bij. Stoelen zijn gewoonweg super, zeker als je zitgedeelte stukje achterover zet.
Is aftermarket een vaste trekhaak opgezet, hebben stukje uit zwarte onderkant / beschermlaag bumper gezaagd. Wel netjes recht, maar als je op de knieën erbij zit zie je wel dat het aftermarket is. Niet echt briljant
Al met al tevreden
Als je ze op tijd hun beurtje geeft kunnen ze echt wel zonder problemen een paar ton rijden (uitzonderingen daar gelaten).3x3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:02:
[...]
Het is lang niet zo'n onbetrouwbaar blok als de 1.9CDTI maar ik heb er ook wel eens slechte verhalen over gehoord. Uiteindelijk moet je gewoon geluk hebben, en een beetje goed voor je blokje zorgen.
Dat wordt dus iets als Ford Vignale, of aangezien alle kleuren mogelijk zijn BMW Individual/Audi exclusive
Heb 3 dingen waarmee ik naar garage wil gaan:
- Af en toen (op de snelweg) stoort de dode hoek controle. Allebei de lampjes in de spiegels branden dan volcontinu terwijl er niemand rechts en links zit.
- De kaart
echt om gek van te worden. Jaren gereden met een kaart uit 2011. Denk je: nieuwe auto, top eindelijk van die troep af, meteen weer gezeur. Oké hij kent de parallelstructuur Gouda niet, te vergeven. Die ligt er sinds deze kerst. Maar de A4 Midden Delfland? Serieus? Dat ding is al 14 maanden open! Echt niet ongelovelijk dat die er niet in staat.
- En dan; bekend probleem maar wil het toch aankaarten; spiegels klappen niet automatisch in bij afsluiten/openen. Echt gemiste kans
900km op de teller nu
Als je rond de 150 km/u rijdt dan schakelt het dode hoek systeem uit en gaan beide lampjes branden. Misschien dat het daar mee te maken heeft?Okasha schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:10:
- Af en toen (op de snelweg) stoort de dode hoek controle. Allebei de lampjes in de spiegels branden dan volcontinu terwijl er niemand rechts en links zit.

[ Voor 14% gewijzigd door nickbock op 27-02-2017 08:36 ]
Dodehoekwaarschuwing schakelt idd uit bij 150 km/u, je krijgt dan ook een melding op het scherm tussen je tellers. Overigens gaan de lampjes soms ook onterecht af in bijvoorbeeld de regen. Systeem werkt gewoon via de parkeersensoren, dus die zullen af en toe wel iets registreren.
Krijg ik een bevestigingsmail daarvan. Tot mijn schrik staat de volgende zin er ook in:
Dus ik heb maar gelijk even gebeld: blijkt dus een fout te zitten in het USB aansturingsprogramma. Hierdoor kan de onboard computer vastlopen of herstarten bij gebruik van het systeem.. Wat ik dus ook al 2x heb meegemaakt.. (betreft een Opel Astra Sports Tourer+)Er blijkt ook een terugroepactie voor uw auto te zijn, deze is ook ingepland, hierdoor duurt de afspraak een uur langer.
Dit maakte ik in het begin ook mee.. En ik maar denken dat het een storing was. Daarna gemerkt dat onder de 140km/u de lampjes ook weer uitgaanAf en toen (op de snelweg) stoort de dode hoek controle. Allebei de lampjes in de spiegels branden dan volcontinu terwijl er niemand rechts en links zit.
Dat heb ik nu nog nooit gemistOkasha schreef op zondag 26 februari 2017 @ 21:10:
En dan; bekend probleem maar wil het toch aankaarten; spiegels klappen niet automatisch in bij afsluiten/openen. Echt gemiste kans.
Drive it like you stole it.
Altijd maar ketting vs riem.polli_ schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:50:
[...]
De reden waarom Mercedes een Renault motor gebruikt, omdat mercedes van oudsher grootte motorblokken beschikte en destijds niet de beschikking had over een kleine zuinige motor. De renault motor wordt in de toekomst ook vervangen door een mercedes motor.
http://www.telegraaf.nl/a...jk_Renault-blokken__.html
Voordeel van Mercedes is/was dat ze bijna altijd een distributieketting hadden en daarom weinig onderhoud. Terwijl renault traditioneel en nog steeds voornamelijk distributieriemen gebruikt.
In afrika kom je overal Mercedes diesel met miljoenen kilometer gereden. Heb liever dat Opel door Mercedes wordt overgenomen.
Een riem gaat zo lang mee, dat het maar een klein deel van het totale onderhoudsbudget.
Ik zou nooit een auto niet kopen omdat hij een riem heeft ipv ketting.
Heb je toevallig een automaat?Okasha schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:57:
Nieuw hierVandaag mijn nieuwe leaseslet opgehaald, een Astra K ST in Granite Grey. Kleine 100km gereden, prima indruk. Ik vind de 136pk dieselmotor heel vlot, best groot verschil tov 115pk Focus. Hij loopt wat gehoor betreft ook stuk rustiger.
Al met al tevreden
Ik twijfel een beetje of ik nog een jaar 14% blijf doorrijden, of een 136PK Astra met automaat, of de Astra Bi-Turbo...
Nee geen automaat, wel overwogen, maar vertrouwde de techniek van Opel toch onvoldoende. 136pk bevalt goed en de bak is net zo fijn als in de Focus! Astra Bi-Turbo ook een blauwe maandag overwogen maar nadat ik deze had gereden geconcludeerd dat dat overkill was. Hiermee kom je meer dan vlot mee in het verkeer, zeker als je de toeren erin houdt.
@MarkoVie
Ik wel! Zie nu echt geen waarde in het systeem, want ga nooit met de hand inklappen. En dat terwijl ik juist vind dat deze auto flinke spiegels heeft
@nickbock en @B-Real
Dat verklaart een hoop! Denk inderdaad de 150km/h (op de teller snelheid) vorige week dinsdag, maar er was toen ook flinke regen. Daarna vrij weinig last van gehad.. Navigatie vind ik echt waardeloos, dit is gewoon geldklopperij om snel weer wat extra geld te maken. Weet iemand al wat een update kost? Zou toch belachelijk zijn wanneer je de week dat je de auto koopt een update moet regelen, en dan ook nog voor een snelweg die er al een jaar ligt
Okasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:49:
Weet iemand al wat een update kost? Zou toch belachelijk zijn wanneer je de week dat je de auto koopt een update moet regelen, en dan ook nog voor een snelweg die er al een jaar ligt
B-Real schreef op maandag 27 februari 2017 @ 08:47:
De kaarten zijn idd niet helemaal up to date, dat heb ik inmiddels bij alle merken nog meegemaakt. Nieuwe kaarten zijn beschikbaar, kosten circa 180eu en 0,0 coulance......
Heb je een Apple of Android device? Dan kan je gewoon CarPlay of Android Auto gebruiken en dus Apple Maps of Google Maps gebruikenOkasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:49:
@nickbock en @B-Real
Dat verklaart een hoop! Denk inderdaad de 150km/h (op de teller snelheid) vorige week dinsdag, maar er was toen ook flinke regen. Daarna vrij weinig last van gehad.. Navigatie vind ik echt waardeloos, dit is gewoon geldklopperij om snel weer wat extra geld te maken. Weet iemand al wat een update kost? Zou toch belachelijk zijn wanneer je de week dat je de auto koopt een update moet regelen, en dan ook nog voor een snelweg die er al een jaar ligt
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Heb ik mij nog niet in verdiept. Moet verbinding toch voor bedraad zijn? Heb telefoon tegenwoordig altijd in de achterbak liggen omdat ik niet in de verleiding wil zijn teveel te appen etcDennusB schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Heb je een Apple of Android device? Dan kan je gewoon CarPlay of Android Auto gebruiken en dus Apple Maps of Google Maps gebruiken
Jep, dan moet je hem wel via USB aansluiten inderdaad. In je dashboard kastje flikkeren aan het kabeltje is geen optie?Okasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:18:
[...]
Heb ik mij nog niet in verdiept. Moet verbinding toch voor bedraad zijn? Heb telefoon tegenwoordig altijd in de achterbak liggen omdat ik niet in de verleiding wil zijn teveel te appen etc
Morgen veel reistijd voor de boeg dus ga dan wel even kijken. Hij zit aan een huismerkautolader, maar moet dan dus mijn USB stick opofferenDennusB schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:19:
[...]
Jep, dan moet je hem wel via USB aansluiten inderdaad. In je dashboard kastje flikkeren aan het kabeltje is geen optie?
Zet je streaming dan vooral even op "Extreme" ,dan gaat het helemaal lekker snelOkasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:21:
[...]
Morgen veel reistijd voor de boeg dus ga dan wel even kijken. Hij zit aan een huismerkautolader, maar moet dan dus mijn USB stick opofferenZie dat whatsapp niet wordt ondersteund, dat is in elk geval een plus. Spotify is wel super handig. Kan ik even kijken in hoeveel uur ik 3 gb kan verbranden
Klopt het is ook zeker niet nodig, maar wel leukOkasha schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:49:
@dfrenner
Nee geen automaat, wel overwogen, maar vertrouwde de techniek van Opel toch onvoldoende. 136pk bevalt goed en de bak is net zo fijn als in de Focus! Astra Bi-Turbo ook een blauwe maandag overwogen maar nadat ik deze had gereden geconcludeerd dat dat overkill was. Hiermee kom je meer dan vlot mee in het verkeer, zeker als je de toeren erin houdt.
Alleen is het of de automaat of het vermogen...
Ik rij nu een zafira 120pk komende van astra 120pk, dus een stuk zwaarder met hetzelfde vermogen en ik merk er weinig van.
Iets trager maar vlot zat om mee te komen in het verkeer.
[ Voor 104% gewijzigd door leonbong op 28-02-2017 16:39 ]
Apple carplay bevalt erg goed! Top tip
En het klopt! "Probleem" met dode hoek herkenning is inderdaad een 150km/h kwestie
Zo'n gerobotiseerde versnellingsbak dat is niks. Een automaat met koppelingsplaten zoals een gerobotiseerde versnellingsbak of zo'n dubbele koppelings ding (DSG/DCT/enz. enz) die kunnen nog wel eens niet zo vloeiend zijn. Daar heb je dan last van in de file.
[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 01-03-2017 08:38 ]
Daarom snap ik de DSG hype niet zo... Ik vind het maar hokkerig en stoterig.leonbong schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:33:
Opel past op de astra alleen halfautomaten toe met koppelomvormer op de 1.4 en hoger. Dat is vrijwel altijd vloeiend, stootloos.
Zo'n gerobotiseerde versnellingsbak dat is niks. Een automaat met koppelingsplaten zoals een gerobotiseerde versnellingsbak of zo'n dubbele koppelings ding (DSG/DCT/enz. enz) die kunnen nog wel eens niet zo vloeiend zijn. Daar heb je dan last van in de file.
En hoe zit dat dan bij diesel? De 136PK versie?leonbong schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:33:
Opel past op de astra alleen halfautomaten toe met koppelomvormer op de 1.4 en hoger. Dat is vrijwel altijd vloeiend, stootloos.
De meeste gerobotiseerde handbakken (ja Opel, ik bedoel jullie!) vind ik niks. Het schakelt traag, doet nooit wat je wil en rijdt niet soepel. Typisch geval van een automaat moeten kunnen aanbieden en dan maar de goedkoopste optie kiezen als fabrikant omdat het automaat-rijdend publiek toch niet zo kritisch is.dfrenner schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:51:
[...]
Daarom snap ik de DSG hype niet zo... Ik vind het maar hokkerig en stoterig.
Maar de keren dat ik met DSG heb proefgereden vond ik het toch prima rijden hoor. Het schakelt vlot en je merkt er bijna niks van, tenzij je natuurlijk een kickdown doet. Enige irritante is dat je bij verkeerslichten toch echt je rem moet vasthouden omdat ie er anders in de versnelling vandoor wil.
Mwah Opel bied naast de Easytronic half-automaat ook de mogelijkheid een volledige automaat te kiezen (bij de hogere motorisaties). Eigenlijk maken ze de automaat rijden meer betaalbaarder. Conventionele automaten zijn duurder om te maken, en deze kostenbesparing wordt natuurlijk doorverrekend in de prijs van de auto. Dit was ook waarom de Corsa C 1.2 16v Easytronic zo automaat was.MadMarky schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:13:
[...]
De meeste gerobotiseerde handbakken (ja Opel, ik bedoel jullie!) vind ik niks. Het schakelt traag, doet nooit wat je wil en rijdt niet soepel. Typisch geval van een automaat moeten kunnen aanbieden en dan maar de goedkoopste optie kiezen als fabrikant omdat het automaat-rijdend publiek toch niet zo kritisch is.
Rem vasthouden bij het stoplicht is bij elke automaat. Rem los laten en de auto begint te kruipen, vergelijkbaar met een handgeschakelde bak in zijn 1 zetten en stationair laten lopen.Maar de keren dat ik met DSG heb proefgereden vond ik het toch prima rijden hoor. Het schakelt vlot en je merkt er bijna niks van, tenzij je natuurlijk een kickdown doet. Enige irritante is dat je bij verkeerslichten toch echt je rem moet vasthouden omdat ie er anders in de versnelling vandoor wil.
1-2-3-2-1 blijft een drama bij DSG.MadMarky schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:13:
Maar de keren dat ik met DSG heb proefgereden vond ik het toch prima rijden hoor. Het schakelt vlot en je merkt er bijna niks van, tenzij je natuurlijk een kickdown doet. Enige irritante is dat je bij verkeerslichten toch echt je rem moet vasthouden omdat ie er anders in de versnelling vandoor wil.
Vooral als je een echte automaat ertegenover zet.

Ben wel benieuwd of de fransen er een merk van kunnen maken met dezelfde betrouwbare imago als bijvoorbeeld dacia. Ben ook benieuwd of het lukt het no-nonsense imago dat Opel vroeger had, dacia nu heeft weer terug te geven aan Opel.
[ Voor 4% gewijzigd door 3x3 op 03-03-2017 21:53 ]
| live and give like no one else |
Kleine autos kunnen ook no-nonsense zijn. Maar zolang de productie in Duitsland of Frankrijk zal plaatsvinden gaat concurreren met bijvoorbeeld Dacia lastig worden. Het is me al vaker opgevallen dat Skoda de plaats van Opel heeft overgenomen. Net iets meer auto voor hetzelfde geld als bij de concurrenten. Voer dat weer in, maak opties niet onnodig duur maar zet de gebruikelijke zaken standaard in de autos en beperk de opties en dan kan Opel best weer een no-nonsense merk worden.
By each crime and every kindness, we birth our future
Die positie heeft Skoda allang niet meer, het zijn tegenwoordig gewoon gerebadgde VW's die voor maar nét iets minder geld verkocht worden. Echt voordelig of no-nonsense zijn ze allang niet meer. Dus moet er weer een nieuw budgetmerk alá Dacia komen: Budgetmerk Volkswagen in 2019 verwachtGH45T schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 23:38:
[...]
Het is me al vaker opgevallen dat Skoda de plaats van Opel heeft overgenomen. Net iets meer auto voor hetzelfde geld als bij de concurrenten. Voer dat weer in, maak opties niet onnodig duur maar zet de gebruikelijke zaken standaard in de autos en beperk de opties en dan kan Opel best weer een no-nonsense merk worden.
Opel heeft ook nog wel no-nonsense modellen zoals de Karl, Corsa en Meriva. Daarentegen vallen auto's als de Adam en Insignia daar zeker niet meer onder dus Opel is als merk niet meer zo simpel te profileren.
Skoda is geen budget merk (meer), maar dat was Opel naar mijn idee ook niet. Wat Opel ooit wel deed was grote auto's voor relatief weinig verkopen. Vergelijk dat eens met wat Skoda nu doet. Zo'n Octavia en Superb zijn voor hun prijs gewoon ontzettend ruim. Ik ben absoluut geen Skoda fan maar in die zin doen ze wel exact wat Opel ooit deed en denk dan aan auto's zoals de Rekord en Omega. Doorgaans niet erg luxe destijds maar wel gewoon veel ruimte.MadMarky schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:19:
[...]
Die positie heeft Skoda allang niet meer, het zijn tegenwoordig gewoon gerebadgde VW's die voor maar nét iets minder geld verkocht worden. Echt voordelig of no-nonsense zijn ze allang niet meer. Dus moet er weer een nieuw budgetmerk alá Dacia komen: Budgetmerk Volkswagen in 2019 verwacht
Tja, zo kun je bij veel fabrikanten wel no-nonsense modellen aanwijzen. Als je een basismodel koopt zonder opties krijg je inderdaad no-nonsense. Maar de spullen wat vele mensen tegenwoordig juist wel minimaal willen hebben krijg je dan ook niet. Denk aan een eenvoudige airco en cruise control. Die opties kosten dan weer klauwen vol geld. Als je kijkt bij de Koreanen dan zit het daar vaak wel standaard in de auto's gebouwd.Opel heeft ook nog wel no-nonsense modellen zoals de Karl, Corsa en Meriva. Daarentegen vallen auto's als de Adam en Insignia daar zeker niet meer onder dus Opel is als merk niet meer zo simpel te profileren.
Vroeger zou ik wel een auto met ketting kopen, toen ze nog degelijke kettinggeleiders hadden zodat ze makkelijk 250.000km mee gingen, maar tegenwoordig kun je beter voor een riem kiezen met die plastic meuk van een kettinggeleiders.dfrenner schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:34:
[...]
Altijd maar ketting vs riem.
Een riem gaat zo lang mee, dat het maar een klein deel van het totale onderhoudsbudget.
Ik zou nooit een auto niet kopen omdat hij een riem heeft ipv ketting.
[...]
Die van m'n Astra H gaat sowieso 150.000km mee of 10 jaar.
Er zijn tegenwoordig al best veel auto’s waarbij de gehele bumper radiator eraf moet om te kunnen wisselen, icm piepers of mistlampen wordt het een ellende van kosten.
De kettingen van opel staan niet als dramatisch te boek.
M'n Opel dealer vroeg 320 euro voor om de distri te vervangen van de X16XEL, de riem van m'n Z16XEP is niet veel anders... zelfs bij de Z20LEH kost het minimaal om de riem te vervangen.
[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 07-03-2017 20:06 ]
Is dat inclusief waterpomp, koelvloeistof en BTW? Kan me het haast niet voorstellen zo'n mooie prijs.ArcticWolf schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:04:
M'n Opel dealer vroeg 320 euro voor om de distri te vervangen van de X16XEL, de riem van m'n Z16XEP is niet veel anders... zelfs bij de Z20LEH kost het minimaal om de riem te vervangen.
Ik was daar in 2011 €450 voor kwijt bij Vankouwen (Opel) en vorig jaar hetzelfde bedrag bij de plaatselijke garage, maar dan met APK en wat schoonmaakwerk van de remleidingen. Voor een X16XEL Astra G trouwens.
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Klopt, 320 euro was alleen de distri kit met kvs (en ja incl. BTW). Ik was 430 euro kwijt incl. waterpomp en multi. (bij tegenwoordig Henri & Herman Opel Nieuwegein)Mick1990 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:29:
[...]
Is dat inclusief waterpomp, koelvloeistof en BTW? Kan me het haast niet voorstellen zo'n mooie prijs.
Ik was daar in 2011 €450 voor kwijt bij Vankouwen (Opel) en vorig jaar hetzelfde bedrag bij de plaatselijke garage, maar dan met APK en wat schoonmaakwerk van de remleidingen. Voor een X16XEL Astra G trouwens.
http://www.autoweek.nl/vi...sport-rij-impressie-2017/
Ik lurk meestal maar rond in het Opel topic maar kan dit bevestigen. Mijn Astra-H (2006, 105pk Z16XEP) heeft nu 140.000 op de teller. Afgelopen voorjaar uit voorzorg de riem laten vervangen, €350,00 kostte dit, vanwege de toename aan woon-werkverkeer die ik ging maken... 1 keer in de tien jaar €350,00 aftikken komt op €35,00 per jaar uit. Valt reuze mee mijn inziens.ArcticWolf schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:02:
[...]
Vroeger zou ik wel een auto met ketting kopen, toen ze nog degelijke kettinggeleiders hadden zodat ze makkelijk 250.000km mee gingen, maar tegenwoordig kun je beter voor een riem kiezen met die plastic meuk van een kettinggeleiders.
Die van m'n Astra H gaat sowieso 150.000km mee of 10 jaar.
Hiertegenover staat dat de Corsa van mijn moeder (2007, 1.2, xx pk?) met ketting een stukje duurder is om te vervangen en ook flink wat meer herrie maakte naar het einde toe doordat de ketting gaat klapperen. Haar auto had ongeveer 240.000 op de teller toen en al twee kettingen en spansetjes gehad. (Ze rijdt op LPG doorgaans en ik weet niet of dit een grote impact heeft op de distributieset).
Mijn vorige auto een Aygo had ook een ketting en die maakte ook wat herrie (+/-40.000km)... Een ketting kan sterker en beter zijn maar wel mits goed uitgevoerd met goede spanrollen en veren.
Ik heb al aardig wat ervaringen gelezen en over het algemeen zijn die erg positief. Zijn er ook mensen zoals ik van bijna 2 meter die in deze auto rijden? Hoe is de ruimte voor jezelf en voor de persoon die achter je zit? Zijn de stoelen comfortabel? Ik zag dat je ze bij je benen ook een stukje kon uitschuiven, geniaal!
En ik was nog benieuwd naar de kwaliteit van de audio/speaker in de auto. Zover ik kon zien kun je daar geen upgrade voor nemen als optie. Ik had hem iedergeval zo geconfigureerd:
1.4 Turbo Start/Stop 110kW (150pk) (6-traps Automaat)
Navi900 IntelliLink pakket
Innovation+ pakket
IntelliLux LED matrix-verlichting
Adaptive Cruise Control
[ Voor 20% gewijzigd door vinom op 29-03-2017 14:20 ]
Ik heb de nieuwe Astra Sports Tourer als voorloper gehad, audio was echt wel meer dan prima hoor. Maar t haalt het niet bij het Bose systeem in m'n huidige Megane, voornamelijk door de sub.vinom schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:18:
Mijn Skoda Octavia Combi gaat binnenkort aflopen en ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe leaseauto. De wensen die ik heb zijn: LED verlichting, automaat, ruim, adaptive cruise control en toch wel wat power onder de motorkap. Nu heb ik op mijn short list de nieuwe Skoda Octavia Combi staan, Seat Leon ST FR en de Opel Astra Sports Tourer.
Ik heb al aardig wat ervaringen gelezen en over het algemeen zijn die erg positief. Zijn er ook mensen zoals ik van bijna 2 meter die in deze auto rijden? Hoe is de ruimte voor jezelf en voor de persoon die achter je zit? Zijn de stoelen comfortabel? Ik zag dat je ze bij je benen ook een stukje kon uitschuiven, geniaal!
En ik was nog benieuwd naar de kwaliteit van de audio/speaker in de auto. Zover ik kon zien kun je daar geen upgrade voor nemen als optie. Ik had hem iedergeval zo geconfigureerd:
Innovation+ pakket
Adaptive Cruise Control
Uiteraard, maar ik hecht wel waarde aan een goede mening van een TweakerMadMarky schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:44:
De antwoorden op je vragen zijn natuurlijk subjectief. Volgens mij kun je beter een proefrit regelen.
Misschien kun je beter op het Astra forum kijken: http://opel-forum.nl/forums/topic/astra-k-ervaring-topic/vinom schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:48:
[...]
Uiteraard, maar ik hecht wel waarde aan een goede mening van een TweakerProefritten staan sowieso op de planning.
En er zijn 2 terugroepacties gaande voor de K, dus verstandig om daar ook even naar te informeren.
[ Voor 38% gewijzigd door ArcticWolf op 29-03-2017 16:16 ]
In die configuratie zit wel een upgrade naar "premium speakers" is onderdeel van of het Navi900 of het Innovation pakket, een van de twee.vinom schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:18:
Mijn Skoda Octavia Combi gaat binnenkort aflopen en ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe leaseauto. De wensen die ik heb zijn: LED verlichting, automaat, ruim, adaptive cruise control en toch wel wat power onder de motorkap. Nu heb ik op mijn short list de nieuwe Skoda Octavia Combi staan, Seat Leon ST FR en de Opel Astra Sports Tourer.
Innovation+ pakket
Adaptive Cruise Control
Ik ben wel tevreden over het geluid. Het vervormt eigenlijk niet als je het geluid echt hard zet en er zit redelijk wat bass in maar je merkt wel dat er geen subwoofer aanwezig is.
Ik heb wel met de Astra K gereden, met 1m93 zit ik voorin prima maar achterin kan ik niet achter mezelf zitten. Ik heb voornamelijk lange benen, dus die uitschuifbare zittingen waren zeer fijn de keer dat ik er in reed (zijn maar 1 of 2 keer geweest).
Nu weet ik niet of de Astra K een dubbele laadvloer heeft, anders zou je een TS-WX710a kunnen inbouwen (bij een Corsa D/E pas die onder de dubbele vloer).

Waarom koop je 'm? Naja GSi.. Zegt genoeg
Maar wat nu... gaan we 'm slopen of oplappen?
Mankementen....
- Handrem kadoek (wss blokken+kabels)
- D-riem overdatum + waterpomp
- Voorpijp-->kat aansluiting lekt, flex stuk nodig
- Condensator lek van de airco
- Interieur is net een asbak, zwaar berookt.
- Instap schade op zit vlak (heb nog een on-berookt voorstoelensetje)
- Naafkapje RA mist
- Voorbumper is geen GSi Phase 1
- Her/der missende kapjes/kapotte klemmentjes
- Oliedop klikt niet vast, nieuwe/andere nodig (heb ik mss nog).
- Rechter elektrische spiegel klapt niet omhoog/omlaag, wel links/rechts.
M'n andere Sport Corsa B X1.4XE heeft daarin tegen een net interieur, deuk in rechter voorscherm en iets in de ophanging is nog niet lekker. En die heeft een kapotte aircopomp. Verder is die auto zgan en trekt als een beer. Dus ik kan kiezen de aircopomp/voorscherm over te bouwen, en die 1.4 te fixen. Of de GSi op te knappen... Of beide...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Waar ze vroeger al geen GSI label op durfden te plakken...
Ik zou hem als onderdelenhok gebruiken, die rooklucht krijg je nooit uit het interieur en zo te lezen is de rest van de auto ook niet heel netjes meer. Motorisch is het verschil met je 1.4 ook niet zo groot dus een evt swap daarmee lijkt me ook onzin.
Maar nee, snelheidsmonster is 't eigenlijk niet. Maar de 200km/h kan ie wel halen. M'n 15TD Corsa A is iig sneller
Motorblok lijkt in goede staat te zijn, alleen nieuwe riemset nodig.
Ben toch zo gek om 'm te redden puur vanwege 't GSi embleem. Maar dan alles van die 1.4 wat goed is over te zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door Aapje op 05-04-2017 13:42 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
^^ Zat er ook aan te denken om voor zo een te kijken, maar het "probleem" waar ik met opel mee zit zijn de stoelen
Wel lekker goedkoop in het bezit
2250 WP Zuid PVoutput
Knup je toch andere stoelen in? Zijn genoeg opties. Zit er ook nog over te denken voor in mijn Corsa C. Ligt er alleen eventjes aan hoe lang ik die nog ga hebben.MdO82 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:45:
Even een beetje of-topic reageren
^^ Zat er ook aan te denken om voor zo een te kijken, maar het "probleem" waar ik met opel mee zit zijn de stoelen
Wel lekker goedkoop in het bezit
Dat is uiteraard een mogelijkheidTouchdomex schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:52:
[...]
Knup je toch andere stoelen in? Zijn genoeg opties. Zit er ook nog over te denken voor in mijn Corsa C. Ligt er alleen eventjes aan hoe lang ik die nog ga hebben.
Maar het valt altijd zo op maar goed degelijke kwaliteit
2250 WP Zuid PVoutput
Ach, de Recaro sportstoelen vind ik zelf wel meevallen. Maar de std. stoelen van de Corsa B en nieuwer zijn inderdaad net planken. Daar kan Opel echt nog wel wat van leren bij de concurrenten.MdO82 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:00:
[...]
Dat is uiteraard een mogelijkheid
Maar het valt altijd zo op maar goed degelijke kwaliteit
Corsa B is echt al lang geleden dat ik daar in gezeten heb. Corsa C zijn inderdaad plankenAapje schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:13:
[...]
Ach, de Recaro sportstoelen vind ik zelf wel meevallen. Maar de std. stoelen van de Corsa B en nieuwer zijn inderdaad net planken. Daar kan Opel echt nog wel wat van leren bij de concurrenten.

YouTube: Airco pomp geluid
Wat luider wordt naarmate hij harder moet werken (warmer wordt buiten) en het geluid loopt mee met de toeren. Nu komt het geluid uit de pomp en resoneert het in het interieur, dus heb ik afgelopen week de pomp laten vervangen door een revisie model, opnieuw laten afvullen maar al snel bleek dat de druk te hoog was... systeem laten spoelen en de druk is iets gedaald, echter nog steeds niet goed en hetzelfde geluid is weer terug.
Dus de gene die de pomp heeft vervangen zei dat de condensor niet goed is, maar die is dus 7 maanden geleden vervangen toen ik hem kocht want die was lek.
Nu zegt de garage die de condensor toen heeft vervangen dat de revisie pomp niet goed is (je verwacht het niet...

Ik lees ook op sommige fora dat de pomp dit geluid gaat maken als het systeem niet goed is afgevuld maar er is gewoon 450gr in gegaan en volgens mij op de juiste wijze...
De garage die de pomp heeft vervangen heeft aangeboden de condensor te vervangen voor 200 euro en zou ook meteen een andere revisie pomp installeren, denken jullie dat het die 200 euro extra de moeite waard is of kan het ergens anders aan liggen?
Opel condensors gaan nog wel eens stuk maar dan heb je het over een interval van zeker 5-10 jaar, niet over maanden. Geen idee dus waarom ze steeds daarover beginnen. Daarbij zouden de airco vulapparaten daar ook op moeten controleren, als de druk niet stabiel blijft gedurende x tijd geven ze een foutmelding en staakt het vullen.
Komt er nog koude lucht uit de roosters als je de airco aan zet? Dan is je condensor niet lek en zit er iig nog gas in het systeem.
Als de aircopomp bij een normale gasvulling herrie maakt is heeft dat ding inderdaad niet helemaal fris.
[ Voor 11% gewijzigd door MadMarky op 19-04-2017 12:06 ]
Nee niet lek, ze zeggen dus dat deze condensor (of verdamper maar die zit in de condensor) deels verstopt zit en dat daarom de druk niet goed is. (toen ik hem kocht was de condensor wel lek en sindsdien ratelt het systeem).MadMarky schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:04:
Als de condensor lek is raak je koudemiddel kwijt en kun je nooit een te hoge druk hebben
Opel condensors gaan nog wel eens stuk maar dan heb je het over een interval van zeker 5-10 jaar, niet over maanden. Geen idee dus waarom ze steeds daarover beginnen. Daarbij zouden de airco vulapparaten daar ook op moeten controleren, als de druk niet stabiel blijft gedurende x tijd geven ze een foutmelding en staakt het vullen.
Komt er nog koude lucht uit de roosters als je de airco aan zet? Dan is je condensor niet lek en zit er iig nog gas in het systeem.
Als de aircopomp bij een normale gasvulling herrie maakt is heeft dat ding inderdaad niet helemaal fris.
Het blijft vreemd dat de revisie pomp exact hetzelfde geluid maakt als de oude pomp... systeem werd afgevuld, auto starten en 15 sec later begint ook die pomp te ratelen... maar het kan inderdaad zo zijn dat de revisie pomp ook niet goed is
Airco werkt weldegelijk, al hoewel niet helemaal stabiel lijkt het... klinkt alsof de pomp soms gewoon even stopt voor 1 a 2 tellen en daarna weer start. Dat deed m'n oude pomp overigens ook.
Ter aanvulling:
Het vreemde is dat er meerdere mensen met dit type zijn die melden dat dit geluid pas optrad sinds het vervangen van de condensor

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 19-04-2017 13:21 ]
Kan ook zijn dat alles OK is... behalve de koppeling van de compressor. Dat verklaart perfect het "stopt voor 1 a 2 tellen"-gedrag. Gereviseerde pompen hebben meestal enkel het compressiegedeelte gefixt, maar niet de koppeling.ArcticWolf schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:13:
[...]Airco werkt weldegelijk, al hoewel niet helemaal stabiel lijkt het... klinkt alsof de pomp soms gewoon even stopt voor 1 a 2 tellen en daarna weer start. Dat deed m'n oude pomp overigens ook.
Of dat is toch wat mijn Opel-dealer me wijsmaakt. Wij hebben bijna hetzelfde geluid. Een paar maanden soms-wel-soms-niet-gedrag, daarna volledig niets meer. Zafira B diesel van 2008. Qua bouwjaar allicht niet veel anders dan jouw vehikel, dus hoogstwaarschijnlijk dezelfde pompen.
Yes, but no.
Yep Astra H en Zafira B hebben dezelfde pompen ongeacht het bouwjaar.mieJas schreef op woensdag 19 april 2017 @ 21:20:
[...]
Kan ook zijn dat alles OK is... behalve de koppeling van de compressor. Dat verklaart perfect het "stopt voor 1 a 2 tellen"-gedrag. Gereviseerde pompen hebben meestal enkel het compressiegedeelte gefixt, maar niet de koppeling.
Of dat is toch wat mijn Opel-dealer me wijsmaakt. Wij hebben bijna hetzelfde geluid. Een paar maanden soms-wel-soms-niet-gedrag, daarna volledig niets meer. Zafira B diesel van 2008. Qua bouwjaar allicht niet veel anders dan jouw vehikel, dus hoogstwaarschijnlijk dezelfde pompen.
Vanmiddag gaat de garage die condensor heeft vervangen kijken of het systeem wel goed werkt en anders moet ik lelijk gaan doen tegen die gasten die de revisie pomp eronder hebben gezet... deze pomp loopt een stuk minder zwaar dan de oude, maar dat kan komen omdat deze niet oud en versleten is

Update: Samen met een monteur een uur bezig geweest en hij doet het nog een heel klein beetje... bleek te weinig koude middel in te zitten 370gr ipv 450 en ze hebben er nieuwe olie in gedaan. Stationair is het weg en op de snelweg ook alleen met optrekken is het nog af en toe aanwezig.
[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 20-04-2017 17:32 ]
Is het niet zo dat je het nu hoort omdat je er op let? Kan best zijn geweest dat dat geluid er altijd al is geweestArcticWolf schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:07:
[...]
Yep Astra H en Zafira B hebben dezelfde pompen ongeacht het bouwjaar.
Vanmiddag gaat de garage die condensor heeft vervangen kijken of het systeem wel goed werkt en anders moet ik lelijk gaan doen tegen die gasten die de revisie pomp eronder hebben gezet... deze pomp loopt een stuk minder zwaar dan de oude, maar dat kan komen omdat deze niet oud en versleten isechter door het koude weer is het lastig te zeggen of hij het wel goed doet...
Update: Samen met een monteur een uur bezig geweest en hij doet het nog een heel klein beetje... bleek te weinig koude middel in te zitten 370gr ipv 450 en ze hebben er nieuwe olie in gedaan. Stationair is het weg en op de snelweg ook alleen met optrekken is het nog af en toe aanwezig.
Opel Ampera-E, gaat het goed doen in (lease-)Nederland verwacht ik. Veel minder bijtelling dan benzine/diesel, en hoewel "duur" niet duurder dan de Golf/Passat GTE's/Outlander PHEV.
Nah, dit is geen normaal geluid, in ieder geval afgaand op m'n vorige auto'sMK1998NL schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:25:
[...]
Is het niet zo dat je het nu hoort omdat je er op let? Kan best zijn geweest dat dat geluid er altijd al is geweest
*knip*
Overigens is de situatie een beetje anders geworden. Op de dag dat het opgelost was, was het 14C+... boven de 14C buitentemp is die helemaal stil... Het is tussen de 9 en 12C het ergst en onder de 6C hoor je het een beetje

De dag (ochtend dus) nadat het was opgelost was het dus <14C en toen begon die gelijk weer te ratelen.
Ik vermoed dat het toch een druk probleem is... maar je zou bijna denken dat 450gr te weinig is voor deze auto terwijl het er wel degelijk op staat. Er staat gewoon op het plaatje 450gr en 475gr voor de snellere modellen (maar deze is een slak dus daar ga ik maar ff niet van uit).
Iemand hier ervaring met de kofferruimte van de nieuwe Astra Sports Tourer? Ziet er opzich ruim uit, maar geen enkele review die dit onder de loep neemt (toont hoe serieus je die reviews moet nemen). Ik bedoel dan bijvoorbeeld naar het zuiden van Frankrijk met het gezin of rommel naar het recyclagepark brengen of meubels halen in Ikea of... Hoe vlot gaat dit allemaal? Geen rare vormen die je beperken? Laadt het allemaal gemakkelijk?
Zelfde vraag eigenlijk rond de AGR-stoelen. Reporters zijn er tevreden over tijdens hun 30 minuten in de wagen, maar een aantal dagen 500 km (of meer) rijden doen ze natuurlijk niet. Iemand hier die dit wel al eens gedaan heeft?
[ Voor 5% gewijzigd door mieJas op 26-04-2017 11:46 ]
Yes, but no.
De AGR stoelen zitten in elk geval formidabel, voldoende instelmogelijkheden waardoor je eigenlijk altijd een goede zitpositie zou moeten kunnen vinden. Langste rit in 1x is tot nu toe 600km, daarnaast vaak genoeg 250km op een dag en geen centje pijn.
Hier staat nu ongeveer een dik half jaar een Sports Tourer op de oprit.mieJas schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:45:
Binnenkort zal hier (hoogstwaarschijnlijk) een Astra Sports Tourer op de oprit staan. Bezoekje bij de dealer heeft de meeste vragen wel beantwoord, maar ik vraag me nog een aantal zaken af...
Iemand hier ervaring met de kofferruimte van de nieuwe Astra Sports Tourer? Ziet er opzich ruim uit, maar geen enkele review die dit onder de loep neemt (toont hoe serieus je die reviews moet nemen). Ik bedoel dan bijvoorbeeld naar het zuiden van Frankrijk met het gezin of rommel naar het recyclagepark brengen of meubels halen in Ikea of... Hoe vlot gaat dit allemaal? Geen rare vormen die je beperken? Laadt het allemaal gemakkelijk?
Zelfde vraag eigenlijk rond de AGR-stoelen. Reporters zijn er tevreden over tijdens hun 30 minuten in de wagen, maar een aantal dagen 500 km (of meer) rijden doen ze natuurlijk niet. Iemand hier die dit wel al eens gedaan heeft?
De stoelen heb ik de basic AGR stoelen (niet elektrisch verstelbare variant) en die zitten mij heerlijk. Ook na 500 km. Ik kwam van Franse zetels af en het is een verademing.
Qua achterbak tja het is geen Octavia station maar ook geen V40 gelukkig. De banken gaan netjes vlak waardoor je een groot plat vlak hebt om helemaal vol te duwen. De kofferbak zelf is niet super breed (doorgang bij de stoelen naar de bank is slechts 104 cm en zo uit mijn hoofd vanuit mijn zit positie zou ik tot een 170/180cm aan lengte kwijt kunnen met alle banken plat. In en uit laden gaan heerlijk want alles gelijkvloers de haakjes in de kofferbak waar je los zittende lading mee vast kunt zetten zijn ook gewoonweg super.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
- Sommige hadden we rood dashboard verlichting en sommige niet, is dat een knopje cq instelling of is het niet standaard?
- is er nog een verschil te merken tussen 120 en 140PK Turbo? Of qua verbruik?
- we hebben er 1 gereden met een goed geluidssysteem, iemand idee welk type dit is geweest? Helaas is die auto dezelfde dag nog aan iemand anders verkocht.....
- nog dingen waar we op moeten letten?
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2017 23:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
1.4T 120 bereikt iets eerder zijn max. koppel/vermogen
Standaard hebben Opel's al een vrij aardig gelijkssysteem vanaf de niet-goedkoopste uitvoering. Kan eventueel het Infinity geluidssysteem zijn geweest.
Nog een tip: kijk voor modellen van 2014 of nieuwer. Die hebben een verbeterde versnellingsbak.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Terwijl ik stuurde gaf het schermpje tussen de toerenteller en snelheidsmeter een uitroepteken aan met daaronder indicator on (heb mijn auto in het engels ingesteld) terwijl de hetzelfde pingende geluidssignaal te horen was als wanneer de gordels niet dichtzitten tijdens het rijden.
Ik kan er nergens iets over vinden.
waar/hoe is dit precies te checken btw? de mijne is uit november 2013 nl maar ik heb geen idee of het nou net wel of net niet de verbeterde isMK1998NL schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:27:
Nog een tip: kijk voor modellen van 2014 of nieuwer. Die hebben een verbeterde versnellingsbak.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Die melding krijg je als je vrij lang je richtingaanwijzer aan hebt staan. Ik heb dit als ik ongeveer 30 seconden lang mijn richtinaanwijzer aan hebt staan op snelheden boven de 30kmpu ofzo. Is bij een Opel Adam.superwashandje schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:40:
Vraagje: heeft de melding: "indicator on" nog een speciale reden? ik reed vrijdag van de snelweg af een provinciale weg op (ik reed wel redelijk door) met uiteraard de richtingaanwijzer aan.
Terwijl ik stuurde gaf het schermpje tussen de toerenteller en snelheidsmeter een uitroepteken aan met daaronder indicator on (heb mijn auto in het engels ingesteld) terwijl de hetzelfde pingende geluidssignaal te horen was als wanneer de gordels niet dichtzitten tijdens het rijden.
Ik kan er nergens iets over vinden.
oh echt? haha die heb ik nog niet eerder gehad. Misschien stond de richtingaanwijzer nog steeds aan van het nemen van de afslag en daarna dus naar rechts afslaanLejavh schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:45:
[...]
Die melding krijg je als je vrij lang je richtingaanwijzer aan hebt staan. Ik heb dit als ik ongeveer 30 seconden lang mijn richtinaanwijzer aan hebt staan op snelheden boven de 30kmpu ofzo. Is bij een Opel Adam.
thanks!
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
M32 is sowieso rommel. De 'vernieuwing' beperkt zich tot wat extra oliekanaaltjes. Doet schijnbaar niets aan het te nauw bemeten zijn van bepaalde lagers. (So I've been told door iemand van een Opel garage). We zullen zien, ik heb de vernieuwde versie van de M32 in mijne steken.MK1998NL schreef op zondag 30 april 2017 @ 00:27:
Rode verlichting is niet standaard, volgens mij pas vanaf de Sport/Cosmo standaard of als optie (Ambient verlichting).
1.4T 120 bereikt iets eerder zijn max. koppel/vermogen
Standaard hebben Opel's al een vrij aardig gelijkssysteem vanaf de niet-goedkoopste uitvoering. Kan eventueel het Infinity geluidssysteem zijn geweest.
Drive it like you stole it.
Ik heb het nog eens opgezicht, specifieker als bouwmaand september 2013 kom ik niet. Let er dan wel op dat dit bouwmaand betreft, niet eerste registratie maand. Daar kan soms wel een periode zitten.superwashandje schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:40:
[...]
waar/hoe is dit precies te checken btw? de mijne is uit november 2013 nl maar ik heb geen idee of het nou net wel of net niet de verbeterde is
Bouwmaand staat vaak op het etiketje aan de gordel van de bestuurder (en vaak de bijrijder). Indien het daar niet staat, kan je het chassisnummer opzoeken/ontleden
Vanaf september 2013 zitten er versterkte lagers inMarkoVie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:04:
[...]
M32 is sowieso rommel. De 'vernieuwing' beperkt zich tot wat extra oliekanaaltjes. Doet schijnbaar niets aan het te nauw bemeten zijn van bepaalde lagers. (So I've been told door iemand van een Opel garage). We zullen zien, ik heb de vernieuwde versie van de M32 in mijne steken.
Dit topic is gesloten.