Zo'n ding heb ik hier nog ergens liggen van m'n oude 850. Is een pedaal die je weg kan klappen (omhoog zeg maar) zodat 'ie verdwijnt. Zo'n pedaal komt dan links van het rempedaal, waarbij rechts ook nog het normale gaspedaal zit. De vrouw van de vorige eigenaar van m'n 850 had ook een of andere beperking waardoor ze met links gas moest geven en remmen in plaats van rechts, er zaten toen 2 pedalen in. Toen ik de auto kocht werd het klappedaal gedemonteerd en heeft toen altijd in het dashboardkastje gelegen.

PWM schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:40:
Ik heb hier al eerder eens dit punt aangekaart, maar wil nu toch echt actie ondernemen.
Onze 740 2.3 (131pk) GL automaat heeft een drankprobleem. Waar hij vroeger nog 1 op 7-8 dronk, is het stukje bij beetje via 1 op 6 uitgekomen bij 1 op 5. Daarbij moet wel gezegd worden dat het veel stadsverkeer is, maar dan nog is het wel erg veel.
Ook heeft hij 's ochtends wat last met stationair draaien.
Ik ben niet mega handig, maar zijn er zaken die ik nu kan doen om te kijken wat er aan de hand is? Of is het voor een leek beter om hem direct naar de Volvo kenner te sturen?
Zuipen van 240's/740's/940's icm stationair moeilijk lopen worden 7 vd 10x veroorzaakt door een (bijna) kapotte lambda sensor, 2 vd 10x door een matige luchtmassameter en 1 op de 10 door verstopte injectors/verkeerde bougies/etc.
Ik vermoed dat het 't eerste is: zo'n lambda sensor gaat bij een afwijking een enorm rijk mengsel aanmaken waardoor de auto meer zuipt dan Andre Hazes en stationair kan 'ie het haast niet bolwerken (zeg maar tussen 500 en 1000 toeren schommelend, waarbij 'ie bij 500 bijna af wil slaan en naar 1000 springt omdat de auto het zelf wil corrigeren).

Als je veel stadsverkeer rijdt kan het probleem simpel zijn: de lambda sensor zit vol met troep en dan krijg je dit geneuzel ook. Keertje injectiecleaner erin donderen, eens goed planken met dat ding en het zal een stuk minder zijn.

In het ergste geval heb je een nieuwe lambda sensor nodig, maar die zijn max 60 Euro voor een nieuwe.

Er is toevallig laatst niet een accu gewisseld ofzo?

Dan willen die dingen ook wel eens flippen.
Edit: ter info: m'n 940 2.3 liep 1 op 9.5 ongeveer, de 740 van m'n vriendin (met zelfde automaatbak en motor als jij hebt) rijdt tussen de 1 op 10.5 en 1 op 11 (dit weekendje weg geweest naar Duitsland en incl veel stadsverkeer, bergen en uiteraard de lange weg heen en terug kwam 'ie op ruim 1 op 11 uit).
[
Voor 61% gewijzigd door
Bart-Willem op 16-08-2010 19:08
]