Het aanbod in NL is behoorlijk divers. "Net gerestaureerd!" en 6000 voor vragen, en dan blijkt de restauratie bedroevend slecht te zijn, en soms tref je auto's aan waar men maar 3500 voor vraagt maar nog supernetjes en hard zijn. Hoe ouder de eigenaar, des te meer men ervoor vraagt heb ik 't idee.

Vooral als ze hem zelf gerestaureerd hebben, maar vaak zijn dat weer de haastwerkjes want men kon er niet goed bij/last van rug gekregen etc etc.

De beste Amazons of PV's koop je van relatief jonge stellen die een goede auto gekocht hebben en al gauw tegen het dure onderhoud van die dingen aan liepen.
In Zweden kom je ook echt enorm veel troep tegen. Zeg maar gerust: tot midden-Zweden kan je auto's gewoon beter laten staan. De Zweedse eigenaren zijn vaak photoshop-helden (of maken foto's van hoe de auto eerst ooit was, of bij schemering, of net gewassen etc) en APK-eisen stellen daar al helemaal geen zak voor. De eerste Zweedse auto met nieuwe Zweedse keuring die hier in 1x door de APK heen komt moet ik nog tegen komen, en geloof me: ik ben met verrekte veel Zweedse auto's naar keuringen gegaan.

In 95% van de gevallen zit er flink remverschil achter (in Zweden mag dat, daar hoeven alleen de remmen voor in orde te zijn, dus in vrijwel alle gevallen mag je de remklauwen achter + schijven direct vervangen), schokbrekers mogen daar gerust lekken en rammelen. Speling in veerpoten mag ook gewoon, evenals compleet rotte silent blocs.

Allemaal geen probleem, mits de auto maar niet teveel uitstoot en de remmen voor in orde zijn.

Roest mag daar trouwens ook gewoon, zeker als je die barrels in Stockholm of Malmö ziet.

Dus de beste auto's haal je in Noord-Zweden want daar rijdt men niet met die dingen in de winter.
Als je een auto in Zweden wil halen: áltijd goede grote foto's vragen, liefst met de datum erop.

Reden waarom Amazons in Zweden zo goedkoop zijn: alle Amazons die origineel zijn, zijn daar zo goed als allemaal weggekaapt door de rest van Europa (met name NL'ers en Belgen

). Sterker nog: sommige Zweden proberen Amazons uit NL daar naartoe te halen omdat hier nog de originele Amazons rond rijden en daar niet meer aan te komen is.

De meeste Amazons die daar nog rond rijden zijn vaak de aangepaste versies (hotrod-kloontjes en andere omgebouwde dingen) en de meeste Amazon-fanboys zijn anti-"niet origineel" met als gevolg dat haast niemand die dingen koopt. Geldt overigens ook binnen Zweden, want als de een zijn Amazon gechopped heeft en blauw heeft gespoten, vindt de ander de kleur weer niets of bevalt de aangepaste motor hem niet.
[
Voor 16% gewijzigd door
Bart-Willem op 01-07-2010 01:01
]