Om het in een tijdlijn te plaatsen...
09 juni: Auto bekeken, proefrit gemaakt. Auto gekocht.
11 juni: Auto opgehaald
16 juni: Tijdens filerijden last van schokken bij het tot stilstand komen en vanuit stilstand vertrekken
18 juni: Bovenstaande aan verkoper door gegeven.
18 juni: Verkoper zijn reactie: "Ligt aan de benzine. Gooi er v-power in!"
25 juni: Deskundige op het gebied van transmissies opgezocht voor second opinion. Zaak was dicht.
28 juni: Deskundige opnieuw opgezocht. Heeft vastgesteld dat de automaat vervangen dient te worden.
Dus tja.. heb het wel binnen afzienbare tijd doorgegeven aan de verkoper nl: na 2 dagen.
Ik heb vanavond telefonisch contact opgenomen met de verkoper. Hij vertikt het een afspraak te maken wanneer ik langs kom met de auto laat staat geld terug te geven en de auto terugnemen. Reden 1: ik heb de auto te goeder trouw ingekocht. Verweer: ja, dus? Te goeder trouw wil alleen maar zeggen dat je kunt aantonen in geval van twijfel of je daadwerkelijk beschikkingsbevoegd bent de auto te verkopen. Dat betekend dus dat je daarmee jezelf hier niet uit kunt praten. Reden 2: Er is garantie tot de deur dus ik hoef de auto niet terug te nemen. Verweer:

Claim ik überhaupt garantie? Nee! Ik wil de koopovereenkomst simpelweg terug draaien daar hij mij een andere auto heeft verkocht dan hij heeft voor gehouden.
Enfin, zo te polsen valt er weinig te behalen op deze manier bij de verkoper. Dan maar een brief typen en hem in gebreke stellen. Want pas als ie in verzuim is kan ik naar het juridisch loket toe stappen, doorverwijzing krijgen naar een advocaat en de overeenkomst via de juridische weg terug te draaien. Heb hem ook gezegd van: het is of of, of je krijgt de auto terug en ik mijn geld. Of je voert de reparatie aan de automaatbak uit. Reparatie is duurder dan de waarde van de auto, dus de keus zou voor mij als verkoper simpel zijn. Duizend euro is goedkoper dan twee duizend euro. Maar goed, als het niet goedschiks wil, dan maar kwaadschiks. Ergo: briefje typen, paar weken wachten, verkoper is in gebreke. Briefje typen dat verkoper in verzuim is, paar weken wachten en verkoper krijgt dagvaarding en mag voor de kantonrechter verschijnen
Als rechtenstudent heb ik genoeg tijd om rustig af te wachten. Tegelijkertijd is dit meteen een leuke directe praktijkoefening voor mezelf als aankomend jurist. En ondertussen blijf ik mooi rustig doorrijden in de volvo.