Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 687.976 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Aeon schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:54:
[...]

Ik heb de orginele foto geupload en opnieuw geshared. Volgens mij moet het nu goed zijn.

Zie je nog steeds die compressie? Ik heb de orginele Jpeg uit de camera gebruikt.
Dit ziet er al een stuk beter uit ja.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@steven1992: Gave plaat, maar heb je ook een grotere versie? Op dit formaat is er weinig over de kwaliteit te zeggen.
@jordy-maes: Technisch is het een goede foto. Ik zie het echter meer als straatfoto dan als autofoto, maar voor beide eigenlijk niet boeiend genoeg.
@the mod man: Lekker zomers sfeertje, maar ik vind de waas van de zon iets te aanwezig.
@Aeon: Leuke foto met lekkere kleuren, maar waar heb je op scherpgesteld? Als ik de grote versie bekijk, zie ik alleen het water in de voorgrond scherp.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7404/9077205892_a2b1eb8b15_z.jpg
Remote & Isolated by Woutoud, on Flickr

Ik twijfel over de uitsnede/crop die ik heb gemaakt, maar verder vind ik dit wel een leuke foto eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

ik zie een ultieme kans om de nieuwe healing brush van LR5 eens uit te proberen :) rechtsboven zie ik een sensor vlekje en ik zou proberen die lange halmen weg te clonen om wat meer rust uit te stralen. Kleurgebruik vind ik ok!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, goed gespot! Wel eerst ff LR5 kopen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 17:47
@Woutoud: Ik vind het qua kleuren best een mooie foto, maar ik vind de compositie niet erg interessant. Alles is in focus waardoor het niet direct duidelijk is wat precies je onderwerp is. Daarnaast zou ik het het bos op de achtergrond niet in het midden zetten, en de horizon zou ik misschien wat lager plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/IppTeoYeiECLv6kid57A2ExC/full.jpg?nohitcount=1

Ik vind dat deze foto best goed gelukt is, en ik ben benieuwd wat er nog beter zou kunnen.
De foto is zwart/wit om het geheel wat rustiger te maken. Anders waren er namelijk nogal veel kleuren aanwezig waardoor het vrij chaotisch overkwam.

@mrc4nl: Oh, mijn excuses, ik had de OP helemaal gelezen, maar ik ging er vanuit dat je of commentaar op je eigen foto of commentaar op andermans foto's moest posten, niet op beide. Achteraf gezien is het inderdaad logisch dat je op zowel andermans foto's als op die van je eigen commentaar moet leveren! Ondanks mijn geringe ervaring omtrent fotografie, zal ik toch proberen commentaar te geven op andermans foto's!

[ Voor 55% gewijzigd door Jo... op 18-06-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jo... schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:22:
[afbeelding]

Ik vind dat deze foto best goed gelukt is, en ik ben benieuwd wat er nog beter zou kunnen.
De foto is zwart/wit om het geheel wat rustiger te maken. Anders waren er namelijk nogal veel kleuren aanwezig waardoor het vrij chaotisch overkwam.
lees de text in het rode kader hieronder eens.....

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 21:30
@Aeon Mooie plaat! Kleuren staan mij er aan! Zoals je zelf al zegt zijn de witte reflecties wel wat storend maar zeker geen dealbreaker voor mij.
@Woutoud Mooi contrast tussen het veld, de begroeiing en de lucht, alleen de lange halmen zouden ook voor mij weg mogen.
@Jo... Foto doet voor mij persoonlijk weinig. Het onderwerp is niet echt duidelijk en de compositie had wat mij betreft wat beter gekund, je plaat bevat nu vrij veel lucht. Misschien dat het onderwerp ook wat duidelijker zou zijn geweest als de lucht wat minder overheersend was?

Nou dan nu ook maar eens een foto van mijzelf plaatsen. Een van de eerste probeersels met mijn nieuwe lens:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7309/8989911430_01a4bd3f97_z.jpg
White Flower by Koenvt, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
Kremx schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:16:
@Jo... Foto doet voor mij persoonlijk weinig. Het onderwerp is niet echt duidelijk en de compositie had wat mij betreft wat beter gekund, je plaat bevat nu vrij veel lucht. Misschien dat het onderwerp ook wat duidelijker zou zijn geweest als de lucht wat minder overheersend was?
De foto gaat eigenlijk over 'stad en natuur'. Zo zie je zeer duidelijk de bomen, maar zie je ook een groot flatgebouw. Je ziet ook kranen, windturbines e.d. In sterk contrast staat de lucht, die samen met de vogel staat voor de natuur.

Ik heb je advies even gevolgd en de foto wat gecropt:

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/9DoeaieltrMqibsbfF5aIaqJ/full.jpg?nohitcount=1

Ik vind echter dat het onderwerp hier minder duidelijk overkomt, al overheerst de lucht inderdaad wel minder.

Hieronder is een soort van compromis tussen beide foto's:

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/iwLK5VO2PGzW5voywowKzcL8/full.jpg?nohitcount=1

Op jouw foto kan ik weinig aanmerken, die ziet er wat mij betreft prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Het verhaal dat je erbij vertelt klinkt leuk, maar had ik er zelf nooit in gezien. En eigenlijk vermoed ik dat je dat verhaal pas achteraf erbij hebt verzonnen ;)

Foto doet mij weinig, krijg het idee dat je uit je zolderraam hebt gehangen en een foto hebt gemaakt en dat is het dan. De lucht ziet er aardig uit, mits het in kleur was geweest. Zwart/wit doet deze foto geen goed als je het mij vraagt, maakt het alleen maar saaier.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Kremx: Mooie foto, alleen de dieptescherpte mag een tikkie groter wat mij betreft. De stampers (?) zijn nu niet allemaal in focus.

@Jo...: Heb je ook een grotere versie van je foto? Verder vind ik bij jouw foto ook het onderwerp niet heel duidelijk. Niet omdat alles in focus is, daar ga ik in ieder geval van uit, maar omdat ik niets boeiends zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
Hahn schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:01:
Het verhaal dat je erbij vertelt klinkt leuk, maar had ik er zelf nooit in gezien. En eigenlijk vermoed ik dat je dat verhaal pas achteraf erbij hebt verzonnen ;)

Foto doet mij weinig, krijg het idee dat je uit je zolderraam hebt gehangen en een foto hebt gemaakt en dat is het dan. De lucht ziet er aardig uit, mits het in kleur was geweest. Zwart/wit doet deze foto geen goed als je het mij vraagt, maakt het alleen maar saaier.
Het was eerder iets waarover ik nadacht toen ik naar buiten keek. Dat was dan ook dé reden dat ik de foto trok.
Het is inderdaad een deel van het uitzicht dat ik thuis zie, en dus iets dat ik dagelijks zie. Over iets dat je zo vaak ziet, denk je echter niet 'diep' na, vandaar deze foto. Ik kan me echter voorstellen als je helemaal geen 'band' hebt met dit uitzicht, het je weinig doet.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:11:
@Jo...: Heb je ook een grotere versie van je foto? Verder vind ik bij jouw foto ook het onderwerp niet heel duidelijk. Niet omdat alles in focus is, daar ga ik in ieder geval van uit, maar omdat ik niets boeiends zie.
Jazeker, hier is de grote versie, in de kleur:

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/vrZ5b8nads4966MXkUePjPRS/full.jpg?nohitcount=1

Ik heb jouw foto trouwens ook eens wat groter bekeken, en toen werd het onderwerp me al duidelijker, zeker na het zien van de titel. : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:04

SomerenV

It's something!

Jo... schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:18:
[...]

Het was eerder iets waarover ik nadacht toen ik naar buiten keek. Dat was dan ook dé reden dat ik de foto trok.
Het is inderdaad een deel van het uitzicht dat ik thuis zie, en dus iets dat ik dagelijks zie. Over iets dat je zo vaak ziet, denk je echter niet 'diep' na, vandaar deze foto. Ik kan me echter voorstellen als je helemaal geen 'band' hebt met dit uitzicht, het je weinig doet.

[...]

Jazeker, hier is de grote versie, in de kleur:

[afbeelding]

Ik heb jouw foto trouwens ook eens wat groter bekeken, en toen werd het onderwerp me al duidelijker, zeker na het zien van de titel. : )
Het kan aan mij liggen maar ik zie er niet meer in dan een leuke uitzicht-foto die iedereen wel kan maken. Nu weet ik zo niet hoe ik het zelf anders zou doen, maar echt spannend is ie zo niet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
SomerenV schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:20:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik zie er niet meer in dan een leuke uitzicht-foto die iedereen wel kan maken. Nu weet ik zo niet hoe ik het zelf anders zou doen, maar echt spannend is ie zo niet.
Zo is het, het is niet spannend. Je kan er volgens mij ook niet meer van maken, het is wat het is. Voor mij heeft het nog enigszins betekenis, maar als die betekenis niet overkomt, is de foto natuurlijk gewoon saai.
Ik bedank in ieder geval iedereen voor de kritiek, en zal in de toekomst ongetwijfeld wat interessantere onderwerpen proberen te kiezen. Uiteindelijk is dat één van de belangrijkste aspecten natuurlijk. Ik ben ook nog maar net begonnen met fotografie, dus ik zit nu nog wat in de experimenteerfase. Ik heb me de afgelopen tijd vooral ingelezen in de technische aspecten van fotografie (en heb ook wat zitten experimenten), maar nu komt de belangrijkste stap natuurlijk, het maken van goede foto's.
Ik heb momenteel ook examens, en heb dus niet al te veel tijd gehad om naar buiten te gaan en foto's te trekken. Dit was zowat de interessantste foto die ik kon trekken zonder m'n huis te verlaten.
Binnenkort is het vakantie, en dan kan ik hopelijk nog (heel wat) groeien op het vlak van fotografie. Uiteindelijk is het doel van dit topic ook om bij te leren, en nu heb ik ongetwijfeld weer wat bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit was zowat de interessantste foto die ik kon trekken zonder m'n huis te verlaten.
Hier geloof ik niets van, dus ik daag je uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ jordy-maes, je zegt zelf dat het een HDR test is, maar ik zie er niet echt HDR in terug..
Vind het wel een geslaagde BW foto.

@ mod man, lekker zomers!

@Aeon, de brug zelf is niet helemaal scherp helaas.. en ik had hem zelf iets hoger oflager in de foto gezet, waardoor je juist brug + waterrefectie of brug + mooie lucht krijgt..
Wat je zegt over het water kan je misschien een langere sluitertijd proberen waardoor het meer een blur wordt (of zeg ik nou iets stoms?)

@kremx, mooi bloempje zo.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:11:
[...]

misschien leuke uitdaging voor iedereen? "maak een leuke foto binnenshuis"

/edit
Ik gooi meteen even een andere foto er in, had hem al in een ander topic gezet maar daar is niet meer gereageerd..

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3690/9043200869_e47442b852_z.jpg
Old house by FerLigt, on Flickr

Zat erg te twijfelen met bewerken of ik juist BW of juist meer HDR achtige kant op moest..
Maar heb uit eindelijk besloten om er toch een beetje een oudere feel aan te proberen te geven omdat ik dat ook wel in de sfeer van het huisje vond vallen..

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Kremx: Mooi! Trek je die zo standaard uit je 17-70? Of is dit met behulp van tussenringen? (Of is de bloem gewoon groter dan ik op dit moment in m'n hoofd heb :+ )

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:55:
misschien leuke uitdaging voor iedereen? "maak een leuke foto binnenshuis"
Zonder gebruik van personen dan wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
tobiasvs schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:08:
@Kremx: Mooi! Trek je die zo standaard uit je 17-70? Of is dit met behulp van tussenringen? (Of is de bloem gewoon groter dan ik op dit moment in m'n hoofd heb :+ )
Deze trek ik zo standaard uit de 17-70. Geen tussenringen gebruikt. Is ook geen crop. Bloempje is in het echt misschien 2cm doorsnee. Maar doordat je de 17-70 nog steeds scherp kan stellen wanneer de lens bijna tegen het bloempje aan zit lijkt hij wellicht groter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:27:
[...]
Zonder gebruik van personen dan wel >:)
Hoe bedoel je?
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:11:
[...]

hmm, best lastig trouwens.. Ik denk maak even leuk binnenshuisfototje, maar na een snel rondje in huis is er eigenlijk nog niet écht iets leuks uitgerold.. Ga er nog even over na denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat je in de uitdaging (een leuke foto binnenshuis maken) geen personen op de foto mag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:54:
[...]

Hoe bedoel je?

[...]

hmm, best lastig trouwens.. Ik denk maak even leuk binnenshuisfototje, maar na een snel rondje in huis is er eigenlijk nog niet écht iets leuks uitgerold.. Ga er nog even over na denken :+
Genoeg te bedenken en niet moeilijk ook om iets leuks binnenshuis te doen. Denk aan dingen met bloemen / dingen met water druppels leuke scenes van legopoppetjes :) Zo heb ik o.a. deze met dobbelstenen op een verveelde winteravond gemaakt http://500px.com/photo/4389605 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@Kremx: Mooie plaat, mooie kleuren, mooie DoF.... Ik vind hem top.

@Jo...: Hoewel je wel alle elementen ziet staan ze niet echt in sterk contrast met elkaar wat mij betreft. Het lijkt inderdaad meer op een foto uit het raam ergens in een stad.

@Fer: Hoewel het gebouw wel wat karakter heeft heb ik het idee dat dat beter uit zou komen als er nog wat meer van opstond.

Dan eentje van mij zelf. Een tijdje terug op vakantie geweest naar de VS, en tijdens het wandelen door Manhattan flink wat foto's gemaakt. Onderstaand was op het moment niet echt veel meer dan een snapshot, maar voor mij doet het wel iets met de lijnen en licht/schaduw spel. Ik weet alleen niet of dat enkel zo is omdat ik er was of dat het voor anderen ook iets interessants is :P. Tevens heb ik nog niet echt een kleurechte monitor, dus kans dat hij te blauw is...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7385/9090522867_1d8afe7c6a_z.jpg
Downtown New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@propane De kleuren van de afbeelding zijn goed en in mijn ogen niet te blauw. Naar mijn mening is de foto echter niet heel erg spannend. Mijn aandacht gaat de hele tijd naar de stoplichten in plaats van naar het lijnenspel.

Maar over snapshots gesproken! Zelf was ik laatst ook een stuk aan het wandelen en daarbij heb ik snel een foto geschoten van de mist die er hing. Nu ik de foto zo terug zie doet het me wel iets maar ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Misschien had de lucht wat dramatischer gemogen en had de voorgrond iets lichter gekund. Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8528/8628048397_f3b3756a0d_z.jpg
Sunset_01 by O_Wouters, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25
Ik zou de voorgrond inderdaad een stuk lichter maken, en de lucht wat donkerder, en wat contrast toevoegen. Verder zou ik toch echt een stuk van de bodem af halen, zodat je horizon op ongeveer 1/3 van de foto begint. Bovendien zie ik dat er aardig wat stof op je sensor zit. Dit zou ik er wel af (laten) halen, of in ieder geval wegpoetsen in nabewerking.

En Propane: De stoplichten doen inderdaad wel behoorlijk afbreuk aan wat er al aan lijnenspel was. Mijn inziens niet echt een interessante plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart
Ik denk dat je het stof in de foto verwart met vogels in de verte. Zelf vond ik het juist leuk dat de ene helft donker is en de andere helft licht. Heb je een reden waarom je de horizon op 1/3e zou zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
Dat "stof" blijkt dus inderdaad vogels te zijn. Dat is 't probleem van webformaat ja. Dat van die horizon is omdat ik zelf de huidige foto niet echt lekker vind kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
@split: ik zou er een vierkante uitsnede van maken met de horizon op 1/4e.
Dan vind ik hem heel mooi:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 09:15

Spockz

Live and Let Live

@SplitSecond-
Ik vind hem heel mooi! Vooral die mist zo in de verte.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Gave plaat! Echter heb ik wel dat wanneer ik naar je foto kijk ik niet weet hoe ik hoe ik m'n hoofd moet houden... Maar dat is waarschijnlijk meer mijn probleem 8)7

Hier dan maar is de eerste foto van mijn kant in dit topic:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5340/9096190574_6c94aa2bb2_z.jpg

Zelfkritiek: De onscherpte aan de onderkant is wellicht wat irritant en de ietwat overbelichte vlek rechtsboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
@SplitSecond-
Ik vind hem ook erg gaaf. Vanmiddag zag ik hem op mijn werk, maar de monitor die ik daar heb heeft een wat slechte gamma afstelling waardoor de hele onderste helft van de foto effen zwart leek. Toen dacht ik 'meh, beetje saai'. Maar nu ik hem nog een keer zie hier thuis kan ik niet anders zeggen dan 'wauw!'. Er heerst een bijzondere sfeer in de foto, I like.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@propane, heb een beetje het idee dat je een foto van een gebouw probeert te maken maar er een verkeerslicht in de weg staat..

@splitsecond, vind dat donkere wel wat hebben, beetje aftermath gevoel..

@kypo, mooi beesje.. vind het onscherpe voor wel mooi legt wat meer aandacht op de kat
hypz schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:51:
[...]
Genoeg te bedenken en niet moeilijk ook om iets leuks binnenshuis te doen. Denk aan dingen met bloemen / dingen met water druppels leuke scenes van legopoppetjes :) Zo heb ik o.a. deze met dobbelstenen op een verveelde winteravond gemaakt http://500px.com/photo/4389605 :)
Als je er wat meer over nadenkt is er wel wat te vinden idd..
Net even met wat kleurpotloden en licht zitten spelen

Zal ik anders een ander topic aanmaken voor de uitdaging ipv dit topic "te vervuilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:41:
@propane De kleuren van de afbeelding zijn goed en in mijn ogen niet te blauw. Naar mijn mening is de foto echter niet heel erg spannend. Mijn aandacht gaat de hele tijd naar de stoplichten in plaats van naar het lijnenspel.

Maar over snapshots gesproken! Zelf was ik laatst ook een stuk aan het wandelen en daarbij heb ik snel een foto geschoten van de mist die er hing. Nu ik de foto zo terug zie doet het me wel iets maar ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Misschien had de lucht wat dramatischer gemogen en had de voorgrond iets lichter gekund. Wat vinden jullie?

[afbeelding]
Sunset_01 by O_Wouters, on Flickr
Schitterende foto !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SplitSecond-
Mooie plaat met lekkere sfeer. Ik zou denk ik alleen iets andere compo gekozen hebben. Alles staat nu wel heel erg in het midden (Horizon, de zon).

@Kypo
Scherpte zit op de goed plek maar de echte scherpte laat het wel een beetje afweten. Vind alleen de keuze voor portrait in deze foto niet zo gelukkig gekozen. Doordat de kat naar rechts kijkt had hier een landscape mooier geweest denk ik zo.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind nu juist dat de scherpte in de foto van Kypo te wensen overlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu je het zegt inderdaad. Zo klein als die in dit topic word getoond lijkt het wel ok. Maar nu ik er op klik laat inderdaad de scherpte het een beetje afweten. Redelijk bewogen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
@Kypo: Met name de compositie is had je meer over moeten nadenken. Nu is het gewoon bam kat in het midden, klik. Zoals pasquald ook zei in landscape was een betere keus geweest, kat aan de linkerkant met ruimte aan de rechterkant waar hij heen kijkt.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2nq8pk7.jpg

zoiets zeg maar :)
Origineel is wat aan de donkere kant ook trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door hypz op 21-06-2013 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad zo zou die een stuk beter zijn. Dan ben je ook een deel van je zelf kritiek kwijt doordat de onderscherpe onderkant dan niet meer op de foto te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fer:
Zwart/wit met lekker veel contrast kan de foto pakkender maken. Jammer dat het tweede deel van muur (verder dus) ook beklad is, anders was de tag een mooi focalpoint.

@Propane:
Als je de foto 90 graden draait (zoals je hem waarschijnlijk geschoten hebt) ligt de nadruk meer op het gebouw. De lantaarnpaal is namelijk niet bijzonder en verder kijkt de foto niet lekker.

@Splitsecond:
Mijn voorkeur gaat uit naar croppen. In ieder geval naar landscape en wellicht naar panorama. Dan ligt de nadruk veel meer op de mist (welke mist de onderwerp is van de shot) en kan je het hekwerk ook veel beter zien. Daarnaast zou ik de vogels weghalen gezien die niets toevoegen aan de sfeer van de foto (en aangezien kunnen worden als vuil op de lens). Het is een mooi moment dat je hebt geschoten, maar de sfeer overheerst voor mijn gevoel te weinig.

@Kypo:
Voorgrond is inderdaad onrust en zoals ook al is gezegd is de foto te donker. Het gezicht is wel lekker scherp en de diepte naar achteren is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 11-08 19:34
@Propane: ik vind dat altijd hele gave fotos, strak en helemaal niet te blauw
@SplitSecond- ik vind de wolken heel gaaf zacht zo!

Hier een eigen foto van mij, een verlaten vuurtoren op klein curacao. De lucht is misschien wat te blauw gemaakt maar het was er zo mooi blauw toen de foto gemaakt werd.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7366/9098526393_a18f7dbafa.jpg
DSC_0338.jpg by smtimmerman, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Propane: Wat al gezegd is, de lantaarnpaal stoort enorm. Eigenlijk moet je midden op het kruispunt gaan staan voor zo'n foto.
@Splitsecond: Niks van aantrekken, ook ik vond de 1/2 wit 1/2 zwart compositie leuk. Een beetje Yin-Yang gevoel. Ik kan deze foto zeker waarderen.
@Kypo: De foto is inderdaad wat donker. Dat lichte vlak in de achtergrond stoort inderdaad. Een landscape was leuker geweest, al had je dan nog niet gezien waar de kat naar kijkt denk ik.
@Zanniebal: Ik vind de foto zo leeg aan de linker kant. Als je een paar stappen naar rechts gedaan had, dan had het pad van linksonder naar rechtsboven gelopen, wat IMHO een betere comositie geweest zou zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanniebal schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:28:
@Propane: ik vind dat altijd hele gave fotos, strak en helemaal niet te blauw
@SplitSecond- ik vind de wolken heel gaaf zacht zo!

Hier een eigen foto van mij, een verlaten vuurtoren op klein curacao. De lucht is misschien wat te blauw gemaakt maar het was er zo mooi blauw toen de foto gemaakt werd.

[afbeelding]
DSC_0338.jpg by smtimmerman, on Flickr
Als de lucht mooi blauw was, waarom heb je 'm dan blauwer gemaakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 11-08 19:34
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:26:
[...]

Als de lucht mooi blauw was, waarom heb je 'm dan blauwer gemaakt? ;)
Omdat hij bijna grijs uit mijn camera kwam :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zanniebal, had vind hem niet te blauw hoor, ligt er misschien aan dat ik in Spanje woon en ik weet dat de lucht zo blauw is.. Dat wil je in NL nog wel eens vergeten!

Al had ik zelf ook rechts van het pad gaan staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het een hele rare kleur blauw... Het ziet er voor mij uit alsof de lucht helemaal grijs/wit was door wolken en dat de wolken blauw zijn gemaakt, in plaats van dat de lucht zelf gewoon blauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
Thnx voor de input allemaal! De foto iets lichter maken kan in LR nog wel. Alleen dat stuk eraan plakken wordt lastig :P Volgende keer meer opletten ipv snel klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo...
@Voorgangers: Alles wat ik wou schrijven, is inmiddels al door anderen gezegd geweest, waardoor het me onnodig lijkt om het allemaal nog te herhalen.

Ik zag net een prachtige zonsondergang, en in combinatie met de Sinksenfoor leverde dat, volgens mij, een mooie foto op:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7384/9111270168_4cfe76f8c6_z.jpg

Van ditzelfde moment heb ik ook nog wat andere foto's getrokken, waaronder deze. De compositie daarvan vind ik iets beter, rechts staat er namelijk wat meer op. Daarnaast vind ik de lucht daar ook nog net iets mooier. Enige nadeel is dat de 'bakjes' van de attractie niet meer boven stonden, maar al weer beneden waren.
Daardoor heb ik besloten deze foto hier te posten, maar tips zijn natuurlijk welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik snapte niet wat je bedoelde van de bakjes want het viel me pas na flink veel zoeken op wat je bedoelde in de grotere foto's. Dus dat zou voor mijn geen keuze verschil zijn. Want de onderkant beslaat ongeveer 1/3 van je foto maar deze is volledig dichtgelopen.

En dan heb ik een hier een een Ultrasharp met een aardige callibratie. Dus ik denk dat andere op een andere monitor gewoon een zwart vlak zien. Dus HDRen als je meerdere belichtingen hebt of flink met fotosoep aan de gang. Want de rest van de skyline is mij niet echt interessant genoeg om naast de fijne zonsondergang de foto te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
Ik ben het helemaal eens met Barrycade.. Hoewel 't wel een leuke zonsondergang is, doet het mij niet zo heel veel.

Hier een van mijn kant. Ik ben de laatste tijd vooral bezig met macro, en vond dit toch één van de best gelukte. Ik had graag nog wat lager gezeten, zodat de reflectie wat beter tot zijn recht was gekomen, maar dan lag m'n apparatuur letterlijk in het water.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5519/9102978850_b8f07c09ac.jpg
Jesus Bug by iSpiXal, on Flickr

[ Voor 24% gewijzigd door Bart[Spiral] op 23-06-2013 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op klein formaat werkt je foto wel aardig, maar de dieptescherpte is wel minimaal. Aan de bokeh te zien heb je wel afgestopt, maar in je exif kan ik niet vinden met welk diafragma je hebt geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
Ik heb de foto waarschijnlijk op f/11 of f/16 geschoten, de minimale diafragma van de lens. Het is dan ook een manuele (28mm) PK-mount lens op een reversing filter. Veel groter gaat de scherptediepte helaas niet worden met mijn huidige gear met een vergelijkbare vergroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kun je er weinig aan doen inderdaad. Maar zoals ik zei, op klein formaat vind ik het een leuke foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart, ik zat op flickr een paar fotos door te klikken en vind deze wel erg gaaf!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:05:
@Fer:
Zwart/wit met lekker veel contrast kan de foto pakkender maken. Jammer dat het tweede deel van muur (verder dus) ook beklad is, anders was de tag een mooi focalpoint.
Wat vind je van deze versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

@SplitSecond-: Heeeeeeel mooi. Normaal ben ik het eens met horizon niet perfect in het midden zetten, maar hier heeft het iets dromerigs, iets schilderachtigs. Goede keuze.
@Kypo: Dieren wat 'ademruimte' geven in de richting waar ze naartoe kijken of bewegen maakt de compositie vaak beter, zoals ook al eerder benoemd. Verder een leuk beestje! :)
@Zanniebal: Dat de compositie beter wordt met de weg diagonaal door het beeld heen ben ik eens, maar ik vind deze kleur blauw in de lucht echt prima - of ie nou echt is of aangedikt achteraf.
@Jo...: De bakjes trekken eigenlijk niet echt mijn aandacht in deze foto/compositie, ik moest echt zoeken naar het verschil tussen je foto en de gelinkte om te zien welke je precies bedoelde. Hoewel een leuke zonsondergang mis ik een 'dramatische' factor aan het skyline element hier; ik zie in een oogopslag eigenlijk alleen het flatgebouw en de kraan in dit silhouette. En daar voel ik niet echt iets bij.
@Bart[Spiral]: Ik vind 'm fraai, al blijf ik insectenmacro's creepy as hell vinden :+ Moet wel zeggen dat ik niet bewust had gezien dat er een reflectie in spel was totdat ik je beschrijving las. Weet ook niet of ik die noodzakelijk hier iets toegevoegd had gevonden.

Een vriend van me vroeg even snel een headshot van hem te maken omdat z'n laatste nu al een paar jaar oud was met ander kapsel. Het werd een vrij simpele licht-setup - shoot-through umbrella links boven camera, daar recht tegenover een flits met snoot achter van rechtsonder - tegen de grijze muur in zijn woonkamer. Ik had een beetje zo'n serieuze Time/Newsweek headshot cover voor ogen, en we kregen er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7366/9128599717_072f0862da_z.jpg

Ik kan me voorstellen dat de serieuze blik het niet helemaal doet voor mensen hier, maar dat was dus bedoeld :). Ik blijf het wel vervelend vinden om achteraf in LR te zien dat m'n licht toch niet geweldig stond. Ik erger me bijvoorbeeld nu aan de manier waarop het licht/schaduw veld bij zijn neus valt, dat streepje licht wat hij van de flits achter pakt geeft de neus een wat rare vorm naar mijn idee. Ook de schaduwval van zijn kraag ben ik achteraf niet enthousiast over. Maar dat merk ik dan natuurlijk weer niet op tijdens de shoot vanaf dat schermpje op m'n dSLR...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Acolyte57 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 01:25:
Ik blijf het wel vervelend vinden om achteraf in LR te zien dat m'n licht toch niet geweldig stond. Ik erger me bijvoorbeeld nu aan de manier waarop het licht/schaduw veld bij zijn neus valt, dat streepje licht wat hij van de flits achter pakt geeft de neus een wat rare vorm naar mijn idee. Ook de schaduwval van zijn kraag ben ik achteraf niet enthousiast over. Maar dat merk ik dan natuurlijk weer niet op tijdens de shoot vanaf dat schermpje op m'n dSLR...
Probeer een volgende keer eens gewoon te kijken, i.p.v. op dat schermpje (staat bij mij standaard uit). De schaduwzijde van de neus is wel wat vreemd inderdaad, maar het is toch een redelijk portret hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Hmm, maar hoe doe ik dat met flitslicht? Dan zie ik de belichting alleen vanaf de camera...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Als het niet te zien is het schermpje (kan ik me goed voorstellen want dat kan ik ook niet) pak ik meestal direct de laptop er bij. Dat soort dingetjes vallen me dan veel sneller op.

De lichte vlek op zijn linker wang was wat mij in eerste instantie opviel. Ik vind dat voor dat gedeelte van zijn gezicht net wat overbelicht. Contrast en kleuren in het portret vind ik wel erg fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13
@ Zanniebal: Aardige plaat maar zoals gezegd wat leeg. Onderwerp is wel duidelijk maar waarschijnlijk was er inderdaad door een ander perspectief te kiezen wat meer uit te halen.

@ Jo...: Herkenbaar! Aardige sunset, maar qua kleuren niet héél specta. Misschien kun je nog iets in de nabewerking? Door deze plaat besloten om onderstaande vanuit mijn collectie maar eens online te plempen :)

@ Bart[Spiral]: Erg cool shot. Mooie compositie. Lekkere kleuren en de achtergrond is mooi rustig. Op groot formaat vind ik dat ie ietwat CA heeft op het midden, misschien nog even wegpoetsen? Cool die reflectie erin! Goed!

@ Acolyte57: Ik vind het best een aardig portret. Misschien ietwat te donker inderdaad aan de rechterkant van z'n gezicht, maar verder heb ik er weinig op aan te merken. Ben persoonlijk alleen niet altijd zo'n vignet fan, maar dat is persoonlijk...
Mede dankzij de foto van Jo... dacht ik, laat ik mijn sunsetje ook maar eens online plempen. Vorige week al ergens gemaakt, toen we een échte driedaagse zomer hadden. ;w. Vind het qua kleuren en compositie wel aardig geslaagd. Doet me persoonlijk denken aan een zwoele zomeravond. Maar goed, wij van WC eend... ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5474/9138519884_66ac9ea1f3_z.jpg
Breda sunset 17-06-2013 by ThAZiP, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 14:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
@ThAZIP: Leuke foto. Ik vind alleen het licht wat door het appartement schijnt een beetje storend. Viel me wel op dat op flickr (grotere foto) minder stoort. Voor de rest een mooi silhouet :)

Afbeeldingslocatie: http://pcdn.500px.net/38658710/33dd1262d52d3ae286f2055db10774c7a2965a4e/4.jpg

Commentaar op mijn eigen foto: Ik vind em eigenlijk iets te donker en had er graag iets meer kleur in willen hebben. Ik ben nog steeds heel erg aan het oefenen met sluitertijd en ben er achter gekomen dat na zonsondergang meestal alleen nog maar lichten te fotograferen zijn. Daarom wil ik proberen de volgende keer eerder te beginnen met de foto's maar dan gewoon de sluitertijd hoger te maken...

[ Voor 38% gewijzigd door Limbeckx op 27-06-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ThAZiP schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:44:
[...]

Ik las het ook, maar deze is de 17de al gemaakt.. ;)
I Know, maar het is meer een tip voor wie wil proberen om ook zoiets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ThAZiP - Foto geeft een lekker warm gevoel en ook de lichten in de flat storen me totaal niet en voegen naar mijn mening alleen maar extra sfeer toe aan de foto. De vorm van de silhouette vind ik echter niet zo heel erg spannnend maar weet niet hoeveel je hier aan zou kunnen doen :P

@ECiftci - Zoals je zelf ook al zegt is de foto nogal donker. Zelf zou ik misschien ook overwogen hebben om het stuk water onderin eraf te croppen. Het water leid mij namelijk af van de brug, gebouwen en de wolken en dat is zonde!

Zelf heb ik laatst ook een foto gemaakt in een erg surrealistische omgeving. Het was een prachtige omgeving maar het licht was erg moeilijk om mee te werken. Daarnaast was alles ook heel erg krap, schots en scheef dus met een tripod werken ging niet. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden!

(Dit is de versie waarin al jullie feedback is doorgevoerd!)
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7446/9205722045_66f01bd955_z.jpg
KT_01_Fix by O_Wouters, on Flickr

In photoshop heb ik het licht ietsje dramatischer gemaakt en de muur op de achtergrond hier en daar wat netter gemaakt. Ben niet zo'n photoshop held dus ben benieuwd of jullie het overdone of storend vinden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind 'm zeer vet :) Vooral dat licht op dat huisje is leuk zo. Vraag me wel keihard af wat voor rare locatie het is, maar dat is ook een groot deel van de kracht van de foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik vind het een mooie plaat, maar helt een tikje naar rechts, wat net niet lekker kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de plaat een keer rechtgezet maar dat vond ik zelf dan weer niet lekker kijken. In mijn ogen is het een stukje charme of karakter van de schots en scheve locatie dat terugkomt in de foto ;) Maar dit is natuurlijk persoonlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Cool!
Ietswat scheefheid zit erin.. maar verder leuke foto !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:10:
Zelf heb ik laatst ook een foto gemaakt in een erg surrealistische omgeving. Het was een prachtige omgeving maar het licht was erg moeilijk om mee te werken. Daarnaast was alles ook heel erg krap, schots en scheef dus met een tripod werken ging niet. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden!

[afbeelding]
KT_01 by O_Wouters, on Flickr
Ligt het aan mij of is de focus helemaal verkeerd :? Verder vind ik die planken/balken in de lengte erg storend.

Goed idee en een leuke foto die net niet helemaal goed is gegaan vanwege de omstandigheden... jammer :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zie niet wat er mis zou moeten zijn met de focus :? En tja, die balken rechts van het midden zorgen voor een klein beetje onbalans, omdat ze links een stuk verder weg liggen, maar je kan niet alles hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 03-07-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Focus ligt idd niet waar ie zou moeten horen, maar dat zag ik in de kleine versie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Op fullscreen (2560x1440 resolutie) zie ik aan de scherpte op de muren dat het iets voor het huisje ligt en zelfs dan vind ik het totaal niet opvallen, om dat nou 'helemaal verkeerd' te noemen... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 03-07-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Focus ligt inderdaad niet op het huisje. Daarnaast was het gebruikte objectief ook niet in perfecte conditie om het maar even zo te zeggen haha.

Moet wel zeggen dat ik het leuk vind om te zien dat op tweakers technische aspecten altijd de prioriteit lijken te hebben als het gaat om foto's. Valt me op doordat ik van veel andere bronnen juist feedback krijg op sfeer, betekenis en het gevoel dat een foto geeft. Weet niet hoe jullie dit zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:43:
Focus ligt inderdaad niet op het huisje. Daarnaast was het gebruikte objectief ook niet in perfecte conditie om het maar even zo te zeggen haha.
Ligt ergens op de 2de of 3de rij van die ... ehh... blokken/muren/whatever ze zijn, toch ??
Moet wel zeggen dat ik het leuk vind om te zien dat op tweakers technische aspecten altijd de prioriteit lijken te hebben als het gaat om foto's. Valt me op doordat ik van veel andere bronnen juist feedback krijg op sfeer, betekenis en het gevoel dat een foto geeft. Weet niet hoe jullie dit zien :P
Ik zeg toch dat ik dat ook leuk vind ? Zelf heb ik ook weleens foto's bewaard ondanks technische foutjes, vanwege het moment of compositie :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Verwijderd schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:43:
Eens ^^

Ik vind het echt een hele gave plaat. Die balken storen mij helemaal niet, in tegendeel, ik het is zelfs een mooie lijn om je ogen richting de achtergrond / huisje te laten volgen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ook ik vind het een gave foto! Balken....tja is wat van te zeggen, maar ik reken de foto er niet op af. Ik vind het net als de anderen idd een beetje vreemd kijken dat het toch iets teveel naar rechts helt.

Kun je wel eens uitleggen wat dit precies is? Een huisje in een soort van loods/koeltoren achtige omgeving...balken, wat groene varens...Wat is het?

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
Deathchant schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 09:20:
......

Kun je wel eens uitleggen wat dit precies is? Een huisje in een soort van loods/koeltoren achtige omgeving...balken, wat groene varens...Wat is het?
Helemaal mee eens! Deze foto maakt mij toch wel extreem nieuwsgierig naar de locatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle feedback allemaal! Ik heb al jullie feedback doorgevoerd in een nieuwe versie van de foto. Heb in mijn originele post dus ook even de foto aangepast :) Hopelijk kijkt hij ook voor jullie nu een stuk lekkerder weg en lijkt het huisje nu iets scherper te zijn.

In mijn vrije tijd urbex ik af en toe en nu kwam ik onderweg naar een locatie per toeval hier terecht! Regels van urbex zijn dat je nooit zomaar een locatie vrijgeeft dus daar kan ik helaas niets over zeggen ;)

De foto is inderdaad genomen in een oude toren van een fabriek. De foto is genomen op een plateau dat zich zo'n 20 meter in de lucht bevond. Onder de balken die te zien zijn op de foto zat een hele constructie van kleine balkjes waar je maar beter niet op kunt gaan staan. Wat het huisje en het stoeltje er deden is ook voor mij nog steeds een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:49:
In mijn vrije tijd urbex ik af en toe en nu kwam ik onderweg naar een locatie per toeval hier terecht! Regels van urbex zijn dat je nooit zomaar een locatie vrijgeeft dus daar kan ik helaas niets over zeggen ;)
Andere discussie maar ik heb dat nou nooit gesnapt en heb er ook geen begrip voor, niet zozeer naar jou bedoeld, maar altijd dat geheime gedoe eromheen. Misschien houdt het de scene mysterieus en de n00bs buiten maar die hele urbex community gedraagt zich zo elitair, je doet ermee wat je wilt. Misschien is het wisselgeld voor jezelf als je naar een locatie wilt die iemand anders je niet zomaar wilt vertellen, maar dan denk ik kom-op zeg we delen dezelfde passie, aan wie moet dat strikt voorbehouden blijven?!?

Maar zoals gezegd, andere discussie.

/me rent snel weg

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp volledig wat je zegt. Locaties ruilen en vertellen aan mensen die je wat beter kent of vertrouwt is geen probleem! Enige reden waarom we locaties niet zomaar openbaar vrijgeven is om "kwaadwillenden" er weg te houden. Veel "echte" urbex locaties zijn nog helemaal intact zoals ze achtergelaten zijn. Denk hierbij aan meubels, interieur, voorwerpen, apparaten en andere kostbaarheden. Waar urbexers alleen foto's maken en verder alles intact laten zijn er genoeg andere mensen die maar al te graag wat spullen zo niet alles meenemen of gewoon de hele boel gaan trashen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep er even over nagedacht en ik ben het toch een klein beetje eens met loewie en komt het ietwat elitair over. Om er nou meteen vanuit te gaan dat er kwaadwillenden tussenzitten zou ik beledigend kunnen opvatten; je doet net alsof elke tweaker hiermee een potentiele trasher kan zijn op een historische locatie) maar dat doe ik maar niet ;)
Om het even onbeleefd te zeggen: ik zou het niet als jouw taak bestempelen om te bepalen wie er wel en niet weg moet blijven....en vaak is het een gecamoufleerde manier van willen zeggen: ik wil niet dat iemand dezelfde foto gaat maken.
In ieder geval succes met urbexen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 04-07-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het ook heel jammer dat urbex-locaties niet wat meer prijsgegeven worden, want ik zou zelf ook wel eens wat leuke plekken willen bezoeken. Maar ik begrijp wel de gedachte erachter dat het niet zomaar open en bloot op publieke fora wordt gezet.

Dat is denk ik (in veel gevallen) niet omdat anderen te min zouden zijn oid, maar dat het de kans veel te groot maakt dat de plek niet meer behouden blijft. En behouden kan je op twee manieren zien: als iedereen het zomaar kan vinden en er kan komen, dan heb je al snel dat mensen dingen gaan verschuiven/weghalen/toevoegen.

Maar ook is de kans veel groter dat het afgesloten gaat worden door de politie & co, omdat het niet de bedoeling is dat je in verlaten gebouwen komt. Als die locaties geheim worden gehouden, dan weet de politie er ook niet van en gebeurt dat niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat is denk ik (in veel gevallen) niet omdat anderen te min zouden zijn oid, maar dat het de kans veel te groot maakt dat de plek niet meer behouden blijft. En behouden kan je op twee manieren zien: als iedereen het zomaar kan vinden en er kan komen, dan heb je al snel dat mensen dingen gaan verschuiven/weghalen/toevoegen.
Dat ja, bovendien is urbexen meer dan alleen foto's maken op een mooie locatie. Het gaat ook om het vinden van de locaties en vinden van de ingangen, iets waar veel tijd (en geld) in gaat zitten en dan zit je er echt niet op te wachten dat jan en alleman maar daar foto's komt schieten en de boel populair maakt wat ook nare lui aan trekt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:46:
Om het even onbeleefd te zeggen: ik zou het niet als jouw taak bestempelen om te bepalen wie er wel en niet weg moet blijven....en vaak is het een gecamoufleerde manier van willen zeggen: ik wil niet dat iemand dezelfde foto gaat maken.
Dat is zijn taak inderdaad niet, maar het is net zo goed niet zijn taak om iedereen hier te vertellen waar de leuke plekjes zijn. Een ieder mag voor zichzelf bepalen wat hij/zij met anderen deelt. Dat heb je te respecteren.
Bovendien kun je makkelijk zelf gaan urbexen, de zoektocht naar een leuk plekje lijkt me daar ook de essentie van. Het is toch veel leuker om te kunnen zeggen: "Ha! Dat plekje heb ik ook gevonden, kijk!" dan: "Owja, dat plekje heeft pietje mij ook gewezen... kijk..."
Je plaagstootjes zullen we verder maar negeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 19:46:
Kep er even over nagedacht en ik ben het toch een klein beetje eens met loewie en komt het ietwat elitair over. Om er nou meteen vanuit te gaan dat er kwaadwillenden tussenzitten zou ik beledigend kunnen opvatten; je doet net alsof elke tweaker hiermee een potentiele trasher kan zijn op een historische locatie) maar dat doe ik maar niet ;)
Mensen die willen beginnen met urbexen kunnen altijd zelf beginnen of zich registreren bij een urbex forum/community. Jammer dat jullie urbex opvatten als elitair, ik denk dat jullie het beter kunnen zien als eigen initiatief tonen voordat je geholpen wordt ;) Iets wat ook op tweakers gebruikelijk is voordat je verder geholpen wordt.

Daarnaast zijn de redenen voor het niet delen van locaties door Hahn en Ventieldopje al goed verwoord hierboven. Wat ik hieraan toe te voegen heb is dat tweakers een openbaar forum is. Heel flauw maar ook al mochten alle tweakers stuk voor stuk te vertrouwen zijn dan kunnen nog steeds ook allerlei kwaadwillenden bij deze informatie.

Laten we dit onderwerp hiermee afsluiten en verder gaan met mooie solo testcase foto's delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Momenteel op vakantie in Noorwegen en ik denk ik deel een foto om te horen wat jullie er van vinden. Hoor graag tips zodat ik dit kan meenemen in eventueel verdere foto's, ben nog 9 dagen in noorwegen :).

Deze foto is direct geupload vanaf mijn iPad en er is nog geen bewerking geweest. Wat ik zo een twee drie zie op dit kleine schermpje is dat de kleuren wat flets/grauw/gewoontjes zijn, deze wil ik thuis nog wel wat bewerken uiteraard. Hier tips in zijn ook van harte welkom.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3794/9208900511_eafdab98cc_z.jpg
3 by donkersloot.n, on Flickr

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tiwazz schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:20:
Momenteel op vakantie in Noorwegen en ik denk ik deel een foto om te horen wat jullie er van vinden. Hoor graag tips zodat ik dit kan meenemen in eventueel verdere foto's, ben nog 9 dagen in noorwegen :).

Deze foto is direct geupload vanaf mijn iPad en er is nog geen bewerking geweest. Wat ik zo een twee drie zie op dit kleine schermpje is dat de kleuren wat flets/grauw/gewoontjes zijn, deze wil ik thuis nog wel wat bewerken uiteraard. Hier tips in zijn ook van harte welkom.

[afbeelding]
3 by donkersloot.n, on Flickr
ipv het contrast te verhogen zou je ook voor zwart-wit conversie kunnen kiezen.
het werkt niet altijd lekker bij landschappen, maar vind het (persoonlijk) wel mooier dan wanneer er fletse kleuren zijn

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Tiwazz schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:20:
Wat ik zo een twee drie zie op dit kleine schermpje is dat de kleuren wat flets/grauw/gewoontjes zijn, deze wil ik thuis nog wel wat bewerken uiteraard. Hier tips in zijn ook van harte welkom.
Ik vind de kleuren eerder natuurlijk dan flets overkomen. Zonder de tekst te lezen, zie je eigenlijk meteen dat het een foto uit Noorwegen is. Wat wil je nog meer? Dat het in de verte wat minder contrast heeft, geeft de foto juist een mooie diepte, volgens mij. Niet te veel meer aan doen en lekker groot aan de muur hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Contrast een beetje omhoog, een tikkeltje meer saturation, en je merkt helemaal niks meer van dat fletse :)
Leuke foto, ik vind 'm enkel een beetje benauwd, had graag een beetje meer ruimte aan te zijkanten gezien.

[ Voor 33% gewijzigd door Slonzo op 05-07-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:55:
[...]

Ik vind de kleuren eerder natuurlijk dan flets overkomen. Zonder de tekst te lezen, zie je eigenlijk meteen dat het een foto uit Noorwegen is. Wat wil je nog meer? Dat het in de verte wat minder contrast heeft, geeft de foto juist een mooie diepte, volgens mij. Niet te veel meer aan doen en lekker groot aan de muur hangen!
QFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:44
Toff schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:55:
[...]

Sluit me hier bij aan. Bij landschap foto's moet je ervoor waken dat de kleuren niet te onnatuurlijk worden. Ik zie hier soms foto's voorbijkomen met hele felle groene kleuren en overdreven blauwe luchten, iets wat je met je eigen ogen niet ziet. Een beetje bewerken is natuurlijk wel altijd wenselijk en je kan altijd de kleurverzadiging een tikkie omhoog gooien (bijv. max +10 in Lightroom) en bij RAW bestanden moet je bijna wel het contrast omhoog doen omdat de foto anders te flets wordt (dat komt door de aard van RAW bestanden).

Ik vind de foto zo goed ogen in elk geval. Als je nog wat wil bewerken zou het om subtiele aanpassingen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Bedankt voor jullie reacties! Jullie hebben wel gelijk dat het natuurlijk moet blijven teveel saturation doet afbreuk aan de foto. Ik zal thuis kijken of ik de foto subtiel kan bewerken zodat het fletse er af is maar dat het wel natuurlijk blijft.

Fijn om te horen dat jullie hem goed vinden ogen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Over dat urbex verhaal: ik respecteer zeker wat iemand wel/niet wilt delen, maar ik blijf bij wat ik vind; laten we het er dan op houden dat ik dan gewoon anders in elkaar steek dan jullie ;) Ik zou dus wel gewoon die locaties delen waar ik naartoe zou gaan, juist om te zorgen dat mensen die juist niet zo bekend zijn in het genre een beetje een idee hebben waar ze en hoe ze moeten zoeken, zonder dat ze zich bij een community moeten voegen. Ik ga in ieder geval niet meteen van kwaadwillendheid uit.
Ik ben zelf niet zo'n urbexer, maar misschien ooit eens en ik zal het dan wel gewoon met jullie delen wanneer daar behoefte aan is.

Tiwazz, het plekje komt me bekend voor; bij de Naerofjord in de buurt (als ik vragen mag?) waar de watervallen de grond niet raken?
Over de foto: ik denk dat je verder niet superveel eraan kunt doen, maar je hebt gewoon niet zo'n goed weer. Veel mensen zeggen dat bewolking erg goed is (natuurlijke softbox), maar met landschapsfoto's wil je juist die verschillende lichteffecten hebben. Ik vind het jammer dat de horizon zo in het midden is. Die steiger is verder goed, maar het ziet er idd een beetje benauwd uit. Ik denk dat de foto er ook wel aardig uitziet als je het touw wegcropt (er zijn toch onderwerpen genoeg), maar ik kan begrijpen dat het je juist erom ging.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 05-07-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Deathchant
Natuurlijk mag je vragen waar het is :p ;). Ik moest het even opzoeken maar het is inderdaad bij de naerofjord net buiten de gudvangatunnelen. En over de watervallen die de grond niet raken, die heb ik nog niet gezien maar klinkt goed!

De bewolking is balen met sommige foto's maar ach, het is niet anders. Nu heb ik wel het geluk dat ik nog in noorwegen ben, het morgen mooi weer wordt (hopelijk heldere lucht) en naar Flåm ga. Dat betekent dat ik langs dezelfde spot kom en dus de foto nog een keer kan maken met wellicht andere omstandigheden. Ik vond het touw juist wat toevoegen hen heb het daarom zo gekadert, zonder het touw vond ik het voor wat leegjes.

Dus wie weet heb ik morgen de perfecte plaat, of wordt het er alleen maar slechter op. We zullen zien :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb een mini cruise gemaakt op de Naerofjord (ik heb deze foto gemaakt: waterval) waarbij het beginpunt inderdaad vanaf die tunnel was en het eindpunt Aurdal geloof ik. Toen ik op het bootje stapte voeren we onder die watervallen door.
Flam is mooi man! Zeker als je met de trein gaat van Myrdal naar Flam :) Cruiseschepen die daar aanmeren zien eruit als flatgebouwen (foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Die schepen komen echt bij de kleinste plaatsen, waar ze soms niet eens kunnen aanmeren. Blijven dan zo dicht mogelijk liggen, en de passagiers worden dan met legertje watertaxi's heen en weer gependeld. Leuk om te zien. Ik vind cruises echt iets voor de oudere generatie, maar voor Noorwegen cruises zou ik maar al te graag een uitzondering maken :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Deathchant schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 23:31:
Ik heb een mini cruise gemaakt op de Naerofjord (ik heb deze foto gemaakt: waterval) waarbij het beginpunt inderdaad vanaf die tunnel was en het eindpunt Aurdal geloof ik. Toen ik op het bootje stapte voeren we onder die watervallen door.
Flam is mooi man! Zeker als je met de trein gaat van Myrdal naar Flam :) Cruiseschepen die daar aanmeren zien eruit als flatgebouwen (foto)
Aah tof! Nou die watervallen zijn er nog steeds hoor, gisteren gemaakt :+. En die trein tocht gaan we maken, ik meen ook morgen. Dat plekje waar de boot heen ging zou Årdal kunnen zijn, daar ben ik ook geweest maar dan met de auto. Een enorm lange tocht gemaakt van Beitostølen naar Lom naar Skjolden en terug via Årdal weer naar Beitostølen :) (uit mijn hoofd dus kan iets afwijken). Om 11:30 vertrokken en om 22:30 weer terug 8)7.

Om wel in foto's te blijven denken nog een in mijn mening mooie plaat gemaakt tijdens de lange tocht bij Skjolden.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5337/9208900599_efcc56a080_z.jpg
2 by donkersloot.n, on Flickr

Wederom vind ik de kleuren wat saai-ig, ja, het is bewolkt. Eventuele bewerking hiervan wordt thuis pas bekeken.

Edit:
Ik dacht dat het dezelfde watervallen waren maar nadat ik ze verglijk zijn het volgens mij toch andere.

[ Voor 4% gewijzigd door ndonkersloot op 05-07-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart[Spiral]
Hey, daar ben ik ook eens geweest! (Flåm) Over grote schepen gesproken...foto
Symmetrie is mooi, lichtval is inderdaad niet zo vreselijk spannend. Er is ook geen enkel punt richting de zwart, waardoor alles er wat flets uit ziet. Je zou nog kunnen proberen daar iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:27
@Tiwazz:

1ste foto: Redelijk tot mooie foto. Links onderin lekker scherp en contrast.
Zoals iedereen al zei, iets meer contrast en "pit", dus ff lightroom in duiken :)
2e foto: Buiten de mooie weerkaasting op het water doet het me niks. Denk dat het ligt aan de doffe kleuren en het ontbreken van kleuren / contrast.

Nu ik:
Gister eindelijk wat helderder lucht en even op schiphol geweest, zie hieronder 1 van de shots:

Mijn commentaar: Ietswat te warm (misschien wat afkoelen in lightroom?
Ben benieuwd naar jullie reacties

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/y81lk1x0r/IMG_6065.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stavos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-02-2022

stavos

<")3

@Tiwazz - Het bijsnijden van de foto om de grenslijn in het midden te krijgen zou de goed gelukte symmetrie wellicht nog meer versterken.
@wh00pz - de humor in je foto is goed gevonden. De zwaaiende piloot is een mooi detail. Wat betreft de warmte, ik krijg het idee dat de foto op een warme zomeravond genomen is. En die sfeer past eigenlijk wel goed.

Vorige week op het meest zuidwestelijke puntje van het vaste land van Europa gestaan: Cape St. Vincent in Portugal. Het vastleggen van de diepte is denk ik goed gelukt, juist daarom voor portrait-mode gekozen. Een grijsverloopfilter had misschien een goede toevoeging kunnen zijn (iets voor op het verlanglijstje).

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5347/9226992912_f91865c79a_z.jpg
Cape St. Vincent by stavos, on Flickr

stavos.nl - ...something with 1000 words and pictures, only without the words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

stavos, hij is wel echt ietsje TE scherp vind ik. Compositie, kleuren en verdere uitwerking zijn goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Wh00pz

Ik vind het een geslaagde foto, niet heel spannend maar wel leuk om te zien. De kleuren vind ik eigenlijk wel mooi staan zo en zou ik zo laten. Het oranje bordje en drogr gras draagt hier aan bij een geeft het gevoel van een zomerdag.

@stavos
Ik vind de composities en de kleuren erg mooi. De rotsen op de voorgrond hebben voor mij net iets teveel scherpte, denk dat het mooier is als dit wat minder is :).

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je post, gelieve dan:

commentaar op je eigen foto
commentaar op andermans foto's (ook als je nieuw bent)
foto's resizen naar 800pixels breedte
maximaal 1 foto
optioneel: plaats je Exif info bij je foto

(en plaats gewoon geen foto's als je geen kritiek er op wilt)